Auteur Topic: Midsland  (gelezen 514374 keer)

Bootjesfan

• Machinist
Re: Midsland
« Reactie #855 Gepost op: 23 februari 2024, 17:29:28 »
Ze ligt weer voor de kant ( Bron Shipfriends )

L.Noorman

• Algemene moderator
  • Stuurman
  • Geslacht: Man
« Reactie #856 Gepost op: 12 juli 2024, 14:03:15 »
"Met pijn in zijn hart zag purser Arn Hagen in 2021 de Midsland richting Griekenland vertrekken: zijn favoriete Doeksen-veerboot! Ter herinnering aan deze GoldenLady liet hij een tatoeage zetten 💙💪😄

Op veler verzoek (Arn is namelijk niet de enige fan van de Midsland 😜) is de Midsland nu aan onze Brixie-collectie toegevoegd! Arn kreeg het allereerste exemplaar uitgereikt door assistent-manager horeca operationeel Paul Visser, zelf ook een groot Brixiesfan.

👉 Wil je de Midsland ook aan jouw collectie toevoegen? Kijk in de webshop voor alle beschikbare modellen! https://mpluskassa.online/nl/guest/doeksen/order"

Facebook Doeksen
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2024, 16:57:06 door L.Noorman »

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #857 Gepost op: 15 juli 2024, 18:16:37 »
Ik heb m vrijdag ook meteen aangeschaft ij de Parlevinker!  :D 8)

Evert Jan

• Marconist
« Reactie #858 Gepost op: 19 juli 2024, 09:46:35 »
Mooie beelden van binnen en buiten van de oude dame in haar nieuwe gedaante:
https://www.facebook.com/61559751581430/videos/855845786393199/
Op de tafeltjes staat wel nog steeds Leve Ferries… mogelijk nog steeds de eigenaar en schip in charter bij SLF?
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2024, 09:50:45 door Evert Jan »

Bootjesfan

• Machinist
« Reactie #859 Gepost op: 9 januari 2025, 07:18:15 »
De Nissos Aegina ( Ex-Midsland ) is vanwege groot onderhoud tot februari uit de vaart op de lijn Piraeus- Aegina.

Christian

• Machinist
« Reactie #860 Gepost op: 24 april 2025, 23:07:46 »
"En er zijn dagen dat ik je vergeet"

...maar niet op 24 april! Het was 14.20 uur toen ze vier jaar geleden voor de laatste keer de aanlegsteiger in Harlingen passeerde.

‘De oversteek van Harlingen naar Terschelling’ is een mooi fragment over hoe het was en het onvergetelijke geluid.
De motor draait op volle toeren, maar slechts twee minuten, daarna heb je het gehaald, voor de rest van de reis heeft de film helaas  - een geluidsstoring  :)

https://www.openbeelden.nl/media/1027091/Overtocht_van_Harlingen_naar_Terschelling

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #861 Gepost op: 28 april 2025, 11:56:31 »
Thanks voor de prachtig filmpje! Good old times 8 jaar geleden! Koegelwieck ook nog mooi op z'n vertrouwde oude plaats.  8)

'T voelt veel korter geleden dan 4 jaar geleden toen die naar Griekenland ging.

Christian

• Machinist
« Reactie #862 Gepost op: 29 mei 2025, 22:45:27 »
Cameo Optreden

[Opmerking: Ik plaats geen directe link naar de video in kwestie omdat de auteur van deze voornamelijk een heel ander onderwerp  behandelt.
Toch vind ik mijn geheel toevallige vondst te grappig om niet te vermelden. De forumbeheerder mag gerust een link in het bericht zetten als hij dat vindt.]

Jullie kennen het fenomeen, waarbij een ster volledig verrassend voor een paar seconden in een film verschijnt, ook al heeft de plot er niets mee te maken.

De video “The Horrific Sinking of the MV Explorer” op het YT-kanaal Oceanliner Designs laat zien welke gevaren de Zuidpool voor de scheepvaart oplevert. Een fragment tussen min 9:08 – 9:19 zorgt echter voor enige verwarring, wanneer plotseling een autoveerboot zich onverbiddelijk een weg baant door het ijs. Dit is een interessant voorbeeld van de suggestieve kracht van beelden: Kijkers die het schip niet kennen, moeten aannemen dat het een bevoorradingsschip is op weg naar Elephant Island, wel met een ongebruikelijk aantal auto's aan boord voor deze regio... Kortom, hij deed mij van verbazing kapseizen: Het is namelijk het MS MIDSLAND dat er plotseling door zijn video reist!

Maar wie weet: Het toeval wil dat hij een schip laat zien dat de reputatie heeft zonder problemen naar het einde van de wereld te kunnen varen en weer terug :)

Ik stond op het punt om hem een commentaar te schrijven. Maar dat is overbodig, want MIDSLAND is zo beroemd dat meerdere kijkers vóór mij hem al op deze blunder hebben gewezen dat hij toch een fout heeft gemaakt wat het vaargebied betreft.

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #863 Gepost op: 30 mei 2025, 17:52:26 »
Dank je! Ik heb de video op youtube gevonden! Mooi!

L.Noorman

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #864 Gepost op: 31 mei 2025, 11:53:07 »
Hey Christian! Ik heb de video ook gevonden, ik plaats de link hier even. Het is een leuk kanaal dat zeker gezien mag worden!

https://youtube.com/watch?v=ZDfDKeVeQSA&t=702s&pp=ygUnVGhlIEhvcnJpZmljIFNpbmtpbmcgb2YgdGhlIE1WIEV4cGxvcmVy

asjemenou_loeki_midsland

• matroos
  • **
« Reactie #865 Gepost op: 2 juni 2025, 15:45:46 »
En op de fb van doeksen weer nieuwe foto's van de Midsland/ Nissos Aegina!! Echt weer heel mooi geworden onder de meest recente eigenaar. En doeksen purser met Midsland tattoo heeft onze Midsland opgezocht en deze foto's gemaakt!

L.Noorman

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #866 Gepost op: 5 juni 2025, 20:15:15 »
"Purser Arn Hagen werkte jaren op het schip (hij heeft zelfs een tattoo van de Midsland op zijn arm!) en bezocht deze maand onze oud-veerboot, die nu als 'Nissos Aegina' in Griekenland vaart. Dagelijks vaart ze driemaal van Piraeus naar het eiland Aegina en terug, een overtocht van ca. een uur en 25 minuten.
Arn voer mee. “De bemanning was behoorlijk nieuwsgierig naar de verhalen uit Nederland en ze wilden van alles weten. Ik vertelde dat ik purser was aan boord, maar ook dat ik buffetmedewerker en kok ben geweest. Ik mocht aan boord overal kijken en heel veel is nog hetzelfde. Maar de salons hebben een andere kleur en de barsalon en kindersalon/tv-salon worden niet gebruikt, omdat ze volgens de Griekse regels geen passagiers onder de waterlijn mogen vervoeren. De zijkleppen (uitgang Harlingen en uitgang Terschelling) worden ook niet gebruikt, die zitten vastgekit en gelast. Want als lopende passagier kom je via de achterklep en autodek binnen. Voor de rest is het geluid van de wel bekende MAK-motoren nog steeds hetzelfde, de machinekamer is ook niet erg veranderd." Hij lacht: "Zelfs de ketel die destijds door machinisten Robert en Hessel werd omgetoverd tot ‘Minion’ is nog steeds aanwezig!”
Al met al was het een geweldige ervaring! Arn: “Ik heb genoten aan boord van de Grand Old Lady, ik hoop weer gauw mee te kunnen varen!”"

© Facebook Rederij Doeksen

Christian

• Machinist
« Reactie #867 Gepost op: 8 juni 2025, 02:58:56 »
Cameo – op zoek naar de originele video

Jullie reacties maakten mij blij en motiveerden mij om om het exacte tijdstip te bepalen dat te zien is in de clip van 10 seconden op OceanLiner Designs. Met deze informatie wilde ik vervolgens op YT naar het originele filmpje zoeken, en ik wilde weten wie de auteur is.

In de loop der jaren heb ik een behoorlijk uitgebreid archief op mijn computer aangelegd, waardoor ik een aantal gebeurtenissen heb kunnen reconstrueren. Ik heb ook geprobeerd om te zien of mijn biologische harde schijf in staat zou zijn tot een beetje logica bij het combineren van informatie :), en wel, dat is het resultaat:

Ik vroeg me eerst af welke bijzondere ijsperioden er in het afgelopen decennium zijn geweest voor dergelijke filmopnamen, met het schip als het ware in het pakijs. Op deze manier zijn er maar twee mogelijkheden wat betreft het jaar waarin de clip is opgenomen.

Optie 1: Het was begin maart 2018, toen de KOEGELWIECK bijna een maand bevroren aan de steiger lag en de motor, voor zover ik wist, niet gestart mocht worden om schade aan het inlaatsysteem te voorkomen.

Optie 2: Het was februari 2021, twee maanden voor het afscheid van de MIDSLAND.

Toen vroeg ik me af of het schip in beide periodes werd gebruikt. Het antwoord is ja.

Wat optie 2 betreft, tussen 6 en 12 februari 2021 verving de MIDSLAND de BARENTSZ (die HAAR eigenlijk al had vervangen, maar het lijkt me dat er toch nog iets te regelen viel aan boord). Op 6 februari, rond 15.00 uur, dook ze weer op in de haven van Harlingen vanuit de richting van de Lijnbaan (waar ze waarschijnlijk al uit dienst was genomen), nam de dienst voor de volgende paar dagen over en kwam uiteindelijk in het ijs in de meest walgelijke weersomstandigheden terecht, met met prikkende sneeuwvlokken en temperaturen onder het vriespunt. Op de avond van 11 februari 2021 keert de BARENTSZ rond half zeven 's avonds terug naar TS en nu wordt het serieus: Op 12 februari 2021 verlaat de MIDSLAND TS met passagiers om 15.35 uur, komt om 17.30 uur aan in Harlingen en vertrekt om 17.50 uur weer naar de Industriehaven. Dit staat in mijn tijdlijn als haar laatste missie voor Doeksen.

De video kan dus in deze periode gefilmd zijn, en ik heb lang gedacht dat de auteur een scheepspotter was of een zekere persoon van Terschelling TV  - die altijd een drone bij zich heeft  :-X. Maar - optie 2 kan niet kloppen! Mijn onderzoek werd inmiddels een beetje criminologisch. Want ik bestudeerde het uiterlijk van het schip om een aanwijzing te vinden. En deze hint bestaat inderdaad. Zag MIDSLAND er niet altijd hetzelfde uit, nee, niet in detail: Kijk rechtsvoor bij de zijgang (waar de rokers tot bijna het einde een laatste toevluchtsoord vonden): In het bovenste gedeelte is pas in de zomer van 2020 een lelijk scherm met spijlen geïnstalleerd. Maar hier is de zijwand nog half open: Optie 1 is dus juist, het is 2018!

Voor de exacte datum stak ik mijn neus weer in de dientregelingen en dossiers: 6 maart 2021 t/m 29 2018 maart verving ze de VLIELAND, die naar de scheepswerf moest, maar er staan te veel auto's op dek in de film voor de Vlielanddienst. Bovendien verzwakte het ijs vanaf 7 maart om vrijwel meteen plaats te maken voor storm. Wat de dagen ervoor betreft, kan ik in mijn gegevens niets vinden dat erop wijst dat het schip in de tweede helft van februari in gebruik is geweest. Maar op de zondag vóór vertrek naar Vlieland  - laadde ze in de middag haar hele dek vol met auto’s en voor een enkele extra dienst van TS naar Harlingen, dwars door het ijs heen! Dat is de enige mogelijke datum. Hier eindigt mijn taak voor vandaag  :D:

De clip toont de afvaart op zondag 4 maart 2018 om 14.00 uur.

Want we hoeven dus alleen nog maar 'winter 2018 TS' op YT in te typen om de originele film vrijwel direct te vinden: We zien dat we dat we op het juiste spoor zaten. Zelfs de bevroren KOEGELWIECK hangt een beetje scheef in het ijs  ::) Ik vind het resultaat van deze onderzoek best verrassend. De maker van het echte filmpje komt helemaal niet uit de regio, hij is geen scheepspotter maar een wereldreiziger die Terschelling tot de mooiste plekjes rekent, en dat enthousiasme zie je terug in zijn beelden:

L.Noorman

• Algemene moderator
  • Stuurman
« Reactie #868 Gepost op: 9 juni 2025, 13:54:01 »
Knap gevonden! Ik ben heel benieuwd naar je archief / tijdlijn!