Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door asjemenou_loeki_midsland Gepost op 28 april 2025, 11:56:31 »
Thanks voor de prachtig filmpje! Good old times 8 jaar geleden! Koegelwieck ook nog mooi op z'n vertrouwde oude plaats.  8)

'T voelt veel korter geleden dan 4 jaar geleden toen die naar Griekenland ging.
2
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Christian Gepost op 24 april 2025, 23:07:46 »
"En er zijn dagen dat ik je vergeet"

...maar niet op 24 april! Het was 14.20 uur toen ze vier jaar geleden voor de laatste keer de aanlegsteiger in Harlingen passeerde.

‘De oversteek van Harlingen naar Terschelling’ is een mooi fragment over hoe het was en het onvergetelijke geluid.
De motor draait op volle toeren, maar slechts twee minuten, daarna heb je het gehaald, voor de rest van de reis heeft de film helaas  - een geluidsstoring  :)

https://www.openbeelden.nl/media/1027091/Overtocht_van_Harlingen_naar_Terschelling
3
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 19 april 2025, 12:10:23 »
Vanwege drukte zijn er wijzigingen in de dienstregeling van vandaag zaterdag 19 april :

Harlingen – Terschelling           13:05 uur wordt 13:45 uur
Terschelling – Harlingen          15:35 uur wordt 16:00 uur

Alle overige afvaarten varen volgens dienstregeling.
4
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 18 april 2025, 12:30:45 »
Veerboot Willem de Vlamingh is vanaf nu LNG hybride. Hiervoor werd de Willem in drie maanden tijd ingrijpend aangepast: een megaproject, dat deze week succesvol door de samenwerkende partijen kon worden afgerond. Een belangrijke stap richting schoner en duurzamer vervoer over water.

Tijdens een intensieve verbouwing is onder andere een accupakket van 900 kWh geplaatst. Hierdoor kan het schip energie die normaal verloren zou gaan, nu opslaan en hergebruiken. De opgewekte stroom wordt onder andere gebruikt voor:
• de energievoorziening aan boord (zoals verlichting, horeca-apparatuur en navigatie),
• het elektrisch in- en ontschepen (zero emissie), en
• het aandrijven van de extra boegschroeven voor betere manoeuvreerbaarheid.

’s Nachts worden de batterijen bijgeladen met walstroom, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Zodra er meer walstroom beschikbaar is, zal het schip nog minder LNG nodig hebben.

Wereldprimeur: Bijzonder is, dat de techniek waarmee elektriciteit wordt opgewekt uit de hoofdmotoren via permanente magneetgeneratoren, wereldwijd niet eerder is toegepast op een schip met gasmotoren. Het concept werd bedacht door onze eigen technische medewerkers en in samenwerking met specialisten van o.a. Werft Shipbuilding, Damen Shiprepair, Piet Brouwer Elektrotechniek, VCU en MG Energy Systems gerealiseerd.

Na een geslaagde proefvaart is het schip sinds vandaag weer in de vaart, klaar voor de drukke paasperiode. Zusterschip Willem Barentsz krijgt begin 2026 dezelfde duurzame upgrade. Met deze aanpassing zet Rederij Doeksen een volgende stap richting een volledig emissievrije veerdienst.

Meer lezen over dit innovatieve project? Ga naar https://www.rederij-doeksen.nl/willemdevlaminghhybride

(credits foto's: Jitze Landman, Harm Reijnders, Arjen Sipma en Flying Focus)
5
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 27 maart 2025, 21:51:25 »
Drijfveren maart 2025. Februari is overgeslagen blijkbaar
6
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem Barentsz
« Laatste bericht door Christian Gepost op 26 maart 2025, 17:34:32 »
WILLEM BARENTSZ ligt momenteel iets achter op schema. De reden: Ze heeft net een laadprobleem gehad op Vlieland. Een verzameling ongelooflijk grote bedrijfsvoertuigen reed aan boord; maar ze pasten niet, ze werden allemaal uitgeladen en moesten weer aan boord worden gemanoeuvreerd. Ze haalden het en vertrokken om 17:23 u.

---

Bijlage:
Ik heb een opname van de scène van vanmiddag bij de veerdam eens nader bekeken. Ze hebben tenslotte toch niet iedereen meegenomen.

De drie zwaarbeladen "Schwarzenggers van het wegennet", die allemaal tegelijk wilden oversteken, reden in de volgende volgorde het autodek op: a) een vijfassige vrachtwagen van een bekend Duits bouwbedrijf met een kraan op de laadvloer, b) een tractor met een soort maaimachine als aanhanger, c) de gebruikelijke VLAS-vrachtwagen, maar dan met een enorme container als aanhanger. We hoeven de betonmixer, de tankwagen en nog een zware vrachtwagen aan bord dus eigenlijk niet eens te noemen. Pas toen DE VLAS er eigenlijk al binnen was, werd het ineens te veel. Of was er een tekort aan opstelruimte, terwijl deze altijd vooraf wordt berekend en in de dienstregeling staat aangegeven?  Of het bleek dat de laadlimiet overschreden was. Het vreemde was een onderdeel van het autodek weer achteruit leeggehaald moest worden, omdat namelijk van de drie die weer van boord gingen kandidaat a) definitief uit het spel werd gehaald. De tractor en de vrachtwagen met de bijbehorende containers mochten weer terug; het vijfassige voertuig bleef feitelijk achter. Na een kort gesprek reed hij weg richting de jachthaven. Morgen moeten we afwachten of ze hem meenemen.
7
Overige onderwerpen / Re: Werfbeurten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 26 maart 2025, 17:16:00 »
De onderhoudswerkzaamheden op het ms Willem Barentsz zijn afgerond. De hoofd- en hulpmotoren, het gassysteem, de schuifdeuren, het toiletsysteem en de horeca-apparatuur hebben allemaal een onderhoudsbeurt gehad. Er zit nieuwe anti-fouling op en de veiligheidsmiddelen zijn gekeurd.
Vandaag verlaat het schip het dok voor een proefvaart om te checken of alles naar behoren functioneert. De salons worden netjes schoongemaakt en dan kan deze Willem de dienstregeling weer in!

 (credits foto's: Jitze Landman)
8
Overige onderwerpen / Re: 'Double Doeksen'
« Laatste bericht door Germen Gepost op 22 maart 2025, 12:34:03 »


ms Noord Nederland en ms Willem Barentsz.
West - Terschelling 2 - 1 - 2025

Groetjes Germen.
9
Overige onderwerpen / Re: Infrastructuur havens
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 20 maart 2025, 21:56:31 »
Vanmorgen op de eerste afvaart weer vanaf de vertrouwde plek gevaren.
nog wel via rijplaten maar de opknapbeurt mist zijn uitwerking niet....
10
Overige onderwerpen / Re: Infrastructuur havens
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 20 maart 2025, 09:23:35 »
De werkzaamheden in de veerhaven van Terschelling gaan de laatste fase in. Deze week werd de gerenoveerde voetgangersbrug teruggeplaatst en uitvoerig getest. Op donderdag 20 maart worden de gerenoveerde autobrug en voetgangersbrug weer in gebruik genomen.

Verder worden de werkzaamheden aan de kades de komende weken afgerond. De werkzaamheden aan het terrein zijn nog in volle gang. Dat wordt momenteel heringericht en voorzien van nieuwe bestrating en nieuwe hekwerken. Ook wordt het opstelterrein voor de auto’s dit voorjaar geasfalteerd.

De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor onze dienstregeling

Op de foto's de Friesland die voor het laatst vanaf de tijdelijke veerbrug vertrekt (credits foto's: Lennard Geerts)
Pagina's: [1] 2 3 ... 10