Recente berichten

Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: NAM-ponten
« Laatste bericht door Gijsha Gepost op 9 februari 2024, 16:01:26 »
Nu de bijlage!
72
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: NAM-ponten
« Laatste bericht door Gijsha Gepost op 9 februari 2024, 15:58:16 »
Hierbij nog een foto van de HILSEA. Bron: shipsnostalgia.com. Gebruiker eddyw, een expert op het gebied van veerboten, gaf nog het volgende commentaar:
"Development of pioneer "Fishbourne (1927, 136grt) and repeat of "Wooton"(1928, 149grt). Driven by two Gardner diesels (each 120bhp) Contract speed 8 knots with 32 tons dwt. Double ended with four props and four rudders to avoid turning/manoeuvring at confined terminals . Shafts connected through clutches at both ends of each engine. Only 'stern' props engaged, whichever way vessel proceeding, with the leading rudders locked and props running free. Existing slipways used at terminals so props and rudders positioned above keel level about 25% of way from each end to prevent damage".

De HILSEA is gebouwd in 1930 door Denny, Dumbarton. 149 grt.
Groet, Gijs Hesselink
73
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 8 februari 2024, 11:03:47 »
Valt denk ik in voor de Noord Nederland die op de werf ligt.
74
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 7 februari 2024, 19:30:10 »
De vlamingh weer even als hoofdboot naar TS,
onderhoud aan de Friesland of??
75
Doeksen slepers / Re: Holland - museumschip
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 5 februari 2024, 17:27:07 »
Goed nieuws!

Citaat
Harlingen, 5 februari 2024
PERSBERICHT van de STICHTING ZEESLEEPBOOT HOLLAND
Zeesleepboot ‘Holland’ blijft varen! In november 2023 maakte het bestuur van de Stichting Zeesleepboot Holland bekend dat het in de loop van 2024 zou stoppen met de exploitatie van de zeesleper als varend erfgoed. De belangrijkste redenen waren: een verwacht tekort aan vrijwilligers, aanmeerproblemen op Terschelling, en een steeds toenemende druk van allerlei regelgeving. In een reactie hierop heeft de PESK-groep, met daarin oud-bestuurders, vrijwilligers en andere stake-holders, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Holland toch de komende jaren in de vaart te houden. Er is gesproken met externe deskundigen, betrokkenen uit de Holland-organisatie en grote sponsors. Recent heeft de PESK-groep de uitkomsten van haar onderzoek besproken met het bestuur. De PESK-groep heeft geconcludeerd dat, onder een aantal voorwaarden, het mogelijk is om een verantwoorde exploitatie van de Holland voort te zetten, waarbij voldaan wordt aan alle relevante eisen op het gebied van veiligheid. Vertrekpunt is dat de Holland weer zonder moeilijkheden in de haven van Terschelling kan aanmeren. Samen met de PESK-groep heeft de stichting besloten dat een nieuw bestuur deze plannen zal gaan realiseren. Als voorzitter van het bestuur zal worden benoemd de heer Jos Zandhuis; overige posities zullen op korte termijn worden ingevuld. Jos Zandhuis (67) is oud-bestuurder bij de organisatie Boer & Croon. Hij is vertrouwd met nautische en maritieme aangelegenheden, en bekend met de Holland vanaf de beginjaren van de stichting. Op korte termijn zal voorts een nieuwe Raad van Toezicht worden aangesteld. Daarin hebben zitting Sake Wijma, Age Offringa, Dick Sluis en Fritz Conyn als voorzitter. Allen zijn langjarig betrokken bij de Zeesleepboot Holland. Het besluit tot een doorstart van de Holland is mee gebaseerd op het grote aantal ontvangen steunbetuigingen van particulieren, donateurs, kleinere en grotere sponsors en van onze vrijwilligers. Met name moeten hier genoemd de Stichting Guusjen, de Gemeente Terschelling, het Maritiem Instituut Willem Barentsz en de Gemeente Harlingen. Alle betrokken bestuurders zijn verheugd dat met dit grote draagvlak de Holland als varend monument van de Noordelijke scheepsbouw zichtbaar zal blijven voor alle liefhebbers van maritiem erfgoed
76
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 31 januari 2024, 11:05:52 »
aha, dank voor de info. Is de LNG nog steeds zo duur dan?
77
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 30 januari 2024, 11:36:55 »
Met een volle tank kunnen de willem'en een week varen, het bunkeren neemt dan een halve dag in beslag door alle eisen gas bunkering.
daarom was het zo dat er als de een willem als hoofdboot voer deze volgens schema elke woensdag gewisseld werden zodat de willem met een volle tank de dienst overnam van de willem met een lege tank.
78
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 29 januari 2024, 12:09:27 »
Hoezo ivm bunkeren?
79
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 29 januari 2024, 11:40:12 »
Bovendien kan 1 willem een halve dag niet varen ivm bunkeren
80
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door Johan Gepost op 29 januari 2024, 06:17:04 »
Dit staat hier over p de RD website:

"De Friesland, Willem Barentsz en Willem de Vlamingh zullen afwisselend de hoofddienst van en naar Terschelling uitvoeren. Zo spreiden we het risico op zeer hoge brandstofprijzen, omdat die nog erg wisselend zijn en zorgen we voor voldoende kwaliteit en duurzaamheid."

Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10