Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: Germen op 19 augustus 2006, 15:18:25
-
Hoi Lezers,
(mod.: foto is verdwenen...)
Hier heb ik een foto van de Minister Kraus in de Haven van West Terschelling.
Bron foto: Schylge myn lantse
Groetjes Germen
-
Hoe lang deden deze schepen eigenlijk over de oude route via het schuitengat.
Ben zelf ooit eens met de Schellingerland 2 overgestoken en die had meer dan 2 uur werk.
In mijn beleving zelfs tegen de 2 en een half uur aan.
Dus hoe hoe lang deed de Kraus over dit traject?
-
Hoi Marten-Jan,
Ik neem aan dat je de ex dokter Wagemaker bedoelt, ik heb ook wel eens een reis met dit schip gemaakt en volgens mij duurde dat ook wel twee en een half uur van Harlingen naar Terschelling, we zaten met drie passagiers aan boord het was na de kerstvacantie en ik ging terug naar school, toch vond ik het een prachtige reis, door de sfeer op de oude Schellingerland.
Ik denk dat de Kraus niet veel harder heeft gelopen, dus dat zal ook een oversteek van een uur of twee geweest zijn.
Pieter
-
Hee Pieter,
Ik bedoel inderdaad de Dokter Wagenmaker.
Echter over sfeer kan ik het enige meedelen dat we als passagiers zijnde, op het voordek waren geplant tussen de fietsen in en tussen vele jongelui, die de inhoud van hun flesjes bier rijkelijk lieten vloeien.
Het was dan ook de eerste Zaterdag van de landelijk nog gelijke Bouwvak(super druk) en moet denk ik in 1973 zijn geweest.
Voor zover ik weet voeren toen de Friesland 1, De Noord-Nederland, De slof, Dokter Wagenmaker.
-
De snelheid van de 'Minister Kraus' werd door de Harlinger Courant ijn 1907 opgegeven als 11 kn. ("SSS" pag. 180 e.v.) bij 275 IPK. De resultaten van de proefvaart op de gemeten mijl voor Texel, 26 augustus 1907, heb ik niet gevonden en zijn ook niet in de Texelse Courant verschenen, wat gewoon anti-propaganda was i.v.m. de TESO-affaire.
Die 11 knoop houd ik overigens voor onwaarschijnlijk, want dat was voor die tijd een top speed die maar weinig van dit soort bootjes haalden. Van de in 1896 en 1900 gebouwde schroefstoomboten Schelde en Minister C Lely/Minister Ph W van der Sleijden weet ik dat ze dat haalden (zelf nog op gevaren), maar dat waren tot eind jaren 50/begin jaren '60 uitzonderingen, ze liepen alles in die tijd voorbij.
Ik denk dat de Kraus niet sneller dan 9 kn liep. Reistijd al naar gelang tij/wind tussen de 2 en 2 1/2 uur.
De 'Schellingerland' (2) ex- 'Dokter Wagemaker' liep bij tegenwind (!) niet veel harder dan 8 kn. De Werkspoor motor was te zwak. Ik heb net na de verkoop aan de TSM in '64 een tussenreisje heen en weer met dat ding gemaakt naar TS, wind NW 6-7, tij tegen, dik twee en een half uur. Wel een oergezellig schip. Vee en stukgoed los op het voordek. De verticale stoomketel stond er toen nog in voor stoomstuur, fluit, verwarming en sirene.
-
Uit de collectie van Tjeb Cupido heb ik de volgende foto uit 1936.
(http://img59.imageshack.us/img59/7240/ministerkrausencupidobu.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/59/ministerkrausencupidobu.jpg/)
-
Bijgaande foto, die ik vond in de collectie van Tjebbe Cupido, moet tussen 1923 en 1933 genomen zijn.
Duidelijk te zien is dat de schoorstenen de Doeksen kleuren voeren, dat was vanaf 1923.
De Kraus en de Prinses Juliana lijken nog oppermachtig op de "postdienst" naar Harlingen. Dat was tot 1933, want daarna kwamen de Zeeuwen ook in dienst op die verbinding.
Links vaart de Kraus de Haven van WTs uit, terwijl rechts de Prinses Juliana juist de haven invaart.
Wie kan preciezer het jaartal van deze foto bepalen en wie weet wie de fotograaf is geweest?
(http://img706.imageshack.us/img706/5381/ministerkrausenprinsesj.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/706/ministerkrausenprinsesj.jpg/)
-
Een foto van het RSS Minister Kraus die ik vond in de VVV gids 2006 van Vlieland. Ik heb geprobeerd de foto zo mooi mogelijk te scannen maar helaas is de kwaliteit niet helemaal geweldig. Omdat er nog niet veel foto's van de Minister Kraus op dit forum staan, plaats ik 'm toch maar.
-
Nog een foto van het RSS Minister Kraus, het betreft een scan van een ansichtkaart.
-
Van dit schip heb ik nog een paar plaatjes, waarvan hier de eerste. Uitgave A. Wiegman, Terschelling. Mijn vader heeft op de achterkant geschreven: Minister Kraus, stadium III (bij andere afbeeldingen vermeldt hij bv. Stadium IV). Wat daarvan de exacte betekenis is weet ik helaas niet.
-
Met "Stadium III" zal hij bedoeld hebben de bouwfase, dus de situatie na een aantal wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke staat van aflevering. Of dit "III" is zou ik niet kunnen zeggen. De Kraus is gebouwd met een achterover hellende schoorsteen + mast met steng en gaffel. Alkmaar packet heeft dat begin jaren '10 twintigste eeuw vervangen door een loodrecht staande schoorsteen zoals op dit plaatje. Volgende (bekende) wijziging was het aanbrengen van twee extra reddingssloepen in verband met mijnengevaar in de mobilisatie '14-'18. Na de overname van de TSM door Doeksen in 1923 is er nog wat gerommeld met de mast/masten, overigens op onbekende data.
Ik ben altijd erg terughoudend met het nummeren van bouwfases, omdat veel wijzigingen aan een schip niet meer te documenteren zijn anders dan aan de hand van foto's, waarvan we meestal de exacte datum niet kennen. Omdat bij sommige schepen foto's erg zeldzaam zijn, weten we bijvoorbeeld ook lang niet altijd of er tussendoor misschien toch nog niet iets anders is gewijzigd. Uiteindelijk is er vrijwel geen schip, waaraan niet ooit iets is veranderd, dus wat dat betreft is enige terughoudendheid aanbevelenswaardig.
-
Bedankt Willem, ik denk dat je gelijk hebt. Om het een en ander te verduidelijken post ik nog een foto ("stadium I"), verzonden vanaf Terschelling en gestempeld in Twello op 4 september 1911. Inderdaad, de schoorsteen leunt nog achterover. De uitgave is van P. Stobbe Lzn, West-Terschelling.
-
De volgende, helaas niet onbeschadigde opname van de Minister Kraus ("stadium IV"). Datum poststempel: 24-10-1929. Uitgave: H. Duyt, "De Toko", West-Terschelling.
ex collectie Hesselink.
Enjoy!
Gijs Hesselink
-
Gijs,
de uitgave is van H. Duyf (met een f, geen t), "Toko". Duyf was iemand die een winkeltje had ("De Toko") en vanaf omstreeks 1910 op TS veel fotografeerde. Zijn zoon, Jan Duyf, heeft dat later voortgezet. De schitterende glasplaten (grotendeels 18x24 cm) zijn nu in Het Behouden Huys. Duyf heeft ook ergens begin jaren dertig de schitterende serie foto's gemaakt van de stampende eerste Holland. Als de rederij foto's wilde van hun stoomschepen, dan werd Duyf wel verteld dat hij even wachten moest tot het 'schopje teer" op het vuur lag, dan rookte het zaakje lekker en dat vond men mooi.
-
Een aardige ansicht (Copyright Coerdes) van de Minister Kraus en de witte Schellingerland. De vuurtoren bekijkt het allemaal van grote hoogte.
-
Nog eentje van de Minister Kraus uit de collectie Hesselink. Foto en uitg. Jeen de Vos, Boek- en Fotohandel, Midsland.
Gijs Hesselink
-
In het museum Het Behouden Huys te West-Terschelling is momenteel een tentoonstelling samengesteld van diverse schilderijen van het eiland en schilders i.v.m. het vertrek van conservator en kunstschilder Frans Schot.
Daarbij hing ook dit schilderij uit 1932 van de hand van H.A. Jaarsma van de Kraus.
(http://img543.imageshack.us/img543/9316/ministerkrausschilderij.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/543/ministerkrausschilderij.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Op de site van het Fries Scheepvaartmuseum staat een prachtig plaatje van de Minister Kraus:
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/fsm:col2:dat20025222.
De genealoog Kees Stada weet over de kapitein (en die van het s.s. "Terschelling") het volgende te melden:
Jan Klijn, kapitein en gezagvoerder "Minister Kraus", geboren te West-Terschelling op 29 juni 1862 (op grafsteen 1863), wonende te West-Terschelling Langeburen 42 en te Velsen (NH), overleden te
West-Terschelling op 13 februari 1926, begraven te West-Terschelling, begraafplaats bij de Brandaris op 16 februari 1926 in graf 8.6, 63 jaar en 229 dagen oud, zoon van Willem Iemkes Klijn (postschipper en postschipper op s.s. "Terschelling") en Elisabeth Douwes Zeijlemaker.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Op het Kustvaartforum stond een link naar een aardig filmpje over het Reddingwezen.
Van 6:14 tot 6:30 is de Kraus te zien.
http://www.filminnederland.nl/film/bezoek-aan-eenige-reddingstations-van-de-noord-en-zuid-hollandsche-reddingmaatschappij
-
Formeel op deze foto geen Doeksen schip, want de afbeelding is van 1916. Dus is de Alkmaar Packet van Bosman nog de eigenaar.
(http://img46.imageshack.us/img46/7322/zt03.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/46/zt03.jpg/)
foto: verz. Tjebbe Cupido
-
Cupido bus bij de Minister Kraus.
De foto is genomen tussen 1932 en 1940.
(http://img153.imageshack.us/img153/5039/hm7p.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/153/hm7p.jpg/)
fotö: coll. Tjeb Cupido
-
De Kraus verlaat de haven van Harlingen.
(http://img834.imageshack.us/img834/9794/6ox6.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/834/6ox6.jpg/)
foto: coll. P. Schroo
-
De Kraus komt de haven van West-Terschelling binnen.
Links zijn achtereenvolgens de Stortemelk, Prinses Juliana en de Oceaan te zien.
Door de combinatie van schepen (en hun uitvoering) is deze foto genomen omstreeks 1930-1931.
De 1e Holland is er nog niet (die kwam in mei 1931), dus zal het net daarvoor zijn geweest.
Wie een betere inschatting kan maken, wordt hierbij uitgenodigd zijn/haar gedachten te uiten.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/542/ila8.jpg) (https://imageshack.com/i/f2ila8j)
coll: P. Luidenga
-
De Kraus in de haven van West-Terschelling.
Wie kan inschatten wanneer deze foto is genomen?
Het is zelfs mogelijk dat het voor de Doeksen periode was (dus voor 1923).
Kenners zullen aan de opbouw van het schip direct het juiste tijdvak kunnen aangeven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/809/yd3s.jpg) (https://imageshack.com/i/mhyd3sj)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
Deze foto komt me heel bekend voor. Staat hij niet in het boekje 'Passagieren op de Wadden'?
Daar zou het jaartal bij moeten staan volgens mij.
-
Deze foto komt me heel bekend voor. Staat hij niet in het boekje 'Passagieren op de Wadden'?
Daar zou het jaartal bij moeten staan volgens mij.
Hans, Je zet me gelijk op het goede been.
In dat boekje staat een vergelijkbare foto, maar niet dezelfde.
Wel een vermelding van alle stadia van dit schip, waaruit ik concludeer dat bovenstaande foto uit de laatste is.
Ik zie namelijk een gele schoorsteen en niet de dunnen van het 1e stadium.
Daarom moet de foto genomen zijn na 1923.
Gelet op de uitvoering van de haven is het van voor 1931.
-
De Kraus in het zgn. 1e stadium; dus nog ten tijde van de Alkmaar Packet (1907-1923).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/822/i61x.jpg) (https://imageshack.com/i/mui61xj)
foto: coll. S. Bijlsma
-
Op deze foto uit 1909 is de Kraus pas 2 jaar oud.
Links aan de steiger is nog zijn voorganger in de veerdienst te zien: de TERSCHELLING.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/853/4lr1.jpg) (https://imageshack.com/i/np4lr1j)
foto: coll. Cees Zeeders
-
Een vrije jonge Kraus hier op de foto, want die is in 1910 of 1911 gemaakt.
WTs, haven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/840/tuoq.jpg) (https://imageshack.com/i/nctuoqj)
foto: coll. Piet Luidenga
-
De Minister Kraus verlaat Harlingen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/820/6tzh.jpg) (https://imageshack.com/i/ms6tzhj)
Foto: coll. Leny Schaap
-
Schilderij uit 1912, vervaardigd door D. Zeilemaker.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/ayYRu4.jpg) (https://imageshack.com/i/pmayYRu4j)
coll. Bierman
-
De Kraus nadert de Terschellinger haven.
Zo te zien is dit omstreeks de beginjaren van de Kraus (die in 1907 in dienst werd gesteld).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/901/cXHP1w.jpg) (https://imageshack.com/i/p1cXHP1wj)
foto: coll. Johan Potharst
-
Aankomst Minister Kraus te West-Terschelling.
Het schip kwam nieuw in 1907 in dienst bij de Alkmaar Packet.
Er staat (nog) geen paardenomnibus te wachten, dus moet de foto voor 1910 zijn gemaakt (de start van die dienst).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/Z61Y0M.jpg) (https://imageshack.com/i/exZ61Y0Mj)
foto: coll. Harry Rexwinkel
-
Wat een schitterende foto!
-
Haven West - Terschelling met vooraan r.s.s 'Minister Kraus'.
Er achter de Noordsvaarder.
Foto: archief Germen de Groot
Gr. Germen
-
Er achter de Noordsvaarder.
-
Aankomst Minister Kraus te West-Terschelling omstreeks 1930.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/7ooAij.jpg) (https://imageshack.com/i/p37ooAijj)
foto: coll. Douwe Klijn
-
Een andere variant in ansichtkaarten van de aankomst op Terschelling van de Minister Kraus.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/sbpF1n.jpg) (https://imageshack.com/i/f0sbpF1nj)
coll.: Anneriek Risseeuw
-
Op de site fleetfilerotterdam.nl een goede beschrijving van het schip en bovendien een aantal mooie plaatjes, die ik aan dit bericht plak.
Groet,
Gijs Hesselink
-
en de laatste foto
-
De Kraus in het Schuitengat in de 30-er jaren van de vorige eeuw.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/6PkEzD.jpg) (https://imageshack.com/i/f06PkEzDj)
foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
-
Met de Doeksen vlag in de mast vaart de Kraus de haven van Terschelling binnen.
Achterop hangt de NL vlag halfstok: blijkbaar een overleden persoon aan boord.
Een correcte wijze van respect wat heden ten dage nog steeds wordt toegepast.
(deze foto lijkt duidelijk op een vervolg van de vorige)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/CYnz0m.jpg) (https://imageshack.com/i/p9CYnz0mj)
foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
-
Een door de maker zelf ingekleurde foto uit de 30-er jaren van de vorige eeuw.
Een blik op de Terschellinger haven laat o.a. de Min.Kraus zien die naast de Holland (1) ligt.
Daarvoor is nog een gele schoorsteen te ontdekken, maar het schip is voor mij onherkenbaar.
En het lijkt dat aan de binnenkant van de steiger de Oost-Vlieland ligt (ex-Vlieland uit 1908).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/mWk82P.jpg) (https://imageshack.com/i/pamWk82Pj)
foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
-
Misschien wordt de identificatie met deze bewerkte versie van de foto (vooral betere belichting) toch iets minder moeilijk gemaakt.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Nog maar een "koele" foto voor de huidige warme dagen.
De Kraus ligt in het ijs achter in de haven van West-Terschelling; 1940.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/WCtb1t.jpg) (https://imageshack.com/i/p9WCtb1tj)
foto: coll. P. van Suijlekom
-
In de Bosman-tijd verlaat de Kraus de Terschellinger haven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/wg4tEp.jpg) (https://imageshack.com/i/eywg4tEpj)'
foto: coll. G. Meijer
-
De Kraus achter in de haven van West, niet ver voor de afvoer. Foto circa 1946.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/6CcXFr.jpg) (https://imageshack.com/i/hl6CcXFrj)
foto: coll H. Rexwinkel
-
Reisverslag: Met de KRAUS naar de parel der Noordzee-eilanden
"Daar zijn menschen, die de meening zijn toegedaan, dat de verbinding met Terschelling rouduit gezegd miserabel is.
Niets is minder waar. Neen, dan kent ge de directie der Terschellinger Stoomboot-Maatschappij niet..."
Bron: Leeuwarder Nieuwsblad 24-06-1933 p11
-
De Kraus in de Terschellinger haven; 1930.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/DPfVCj.jpg) (https://imageshack.com/i/plDPfVCjj)
foto: Jan van Veen
-
1920: KRAUS op celluloid
Stel je vaart met een gezellige sigaret (min 2:32) op de reddingboot, maar bij aankomst in de haven van Terschelling (min 6:10)
komt er geen reserveboot MIDSLAND in beeld :o...
Voor dit scenario moeten we echt ruim terug, naar bijna 100 jaar geleden:
https://www.eyefilm.nl/en/collection/film-history/film/bezoek-aan-eenige-reddingstations-van-de-noord-en-zuid-hollandsche
-
Bijzondere opnames, vooral ook omdat het om de eerste Brandaris gaat, die in 1921 is vergaan.
-
Ongedateerde ansichtkaart: de Kraus verlaat de haven van Harlingen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/924/roz7CG.jpg) (https://imageshack.com/i/poroz7CGj)
prentbriefkaart: coll. R. Kootstra
-
Deze foto is hier al eerder vertoond, maar toen helaas zonder de fraaie boeg van het schip. Dat wordt nu goedgemaakt.
(Collectie Zuiderzeemuseum).
-
Gevonden op Facebook (Amsterdam nostalgisch).
De Kraus in onderhoud bij de werf Verschure & Co aan de Amsterdamse Meeuwenlaan (later de plek van de ADM).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/UAwHxt.jpg) (https://imageshack.com/i/poUAwHxtj)
foto: weekblad De Prins uit 1914.
-
Nog een ansicht van de website Geheugen van Nederland (uitgever A. Wiegman). Welke schepen liggen daar aan de kade?
Is al eens eerder geplaatst: http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,64.msg25435.html#msg25435
-
Maar deze denk ik niet!
Bron: Website Geheugen van Nederland.
-
De Harlinger buitenhaven met een doorkijkje naar de Kraus. Jaren dertig vorige eeuw?
-
Hierbij even 4 ansichten van de Minister Kraus.
-
Nog even 2 ansichtkaarten van de Kraus.
-
2x Ansichtkaart Minister Kraus.
-
Duitse militairen aan boord van de Minister Kraus op weg naar Terschelling.
-
2x Minister Kraus.
foto 1 afkomst onbekend.
foto 2 Volgens mij Harlingen verder onbekend.