Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Doeksen slepers => Topic gestart door: Dik op 25 november 2005, 00:02:11
-
De Oceaan werd ook wel de ijzeren Oceaan genoemd is gekocht door
Doeksen van het Texelse Loodswezen.
Het stoomschip werd verbouwd op werf Gusto in Schiedam zodat het
voor diverse diensten gebruikt kon worden.
Misschien zijn er forumleden die dit stoomschip wat meer in belangstelling
willen brengen. Zo ja, wil ik graag mijn bijdrage leveren.
Dik, zoon van een reeds overleden bemanningslid van de Oceaan.
-
Was een stalen schip, de term "ijzeren" is ter onderscheid van de na WOII gebruikte "houten" Oceaan, ook wel "Zuidzee".
-
Zou dat frame als een soort van kraaiennest (uitkijkpost) gediend kunnen hebben?
Hierbij nog een fraaie foto van de Oceaan, overigens zonder dat frame. De geschiedenis van het schip:
1916: werf Gusto Schiedam, 329 brt. Loodsboot No. 14
1919: "Oceaan" Bureau B. Bernard, IJmuiden
1920: Loodsboot No. 14
1926: "Oceaan" Doeksen
1939: B.V. 4 (Kon. Marine)
1940: op 14 mei door eigen bemanning tot zinken gebracht in het Boschgat
Groet,
Gijs Hesselink
-
Mag je aannemen, dat de foto in 1939 (door een overigens onbekende fotograaf) is gemaakt? Gezien de achterkajuit was het geen sleper meer, maar waarschijnlijk al betonningsvaartuig(?).
-
SSS, blz 319 geeft aan dat de Oceaan in 1932 is omgebouwd tot onderzoeksvaartuig.
Wellicht zijn de bijgebouwde zaken op het achterschip in de jaren erna blijven zitten.
-
SSS, blz 319 geeft aan dat de Oceaan in 1932 is omgebouwd tot onderzoeksvaartuig.
Wellicht zijn de bijgebouwde zaken op het achterschip in de jaren erna blijven zitten.
Ik moet mijn eigen bewering tegenspreken aan de hand van bijgaande foto uit 1938, waar de Oceaan, samen met de Holland (I), de tinbaggermolen Karimata sleept.
Het bouwwerk op het achterdek zit er niet meer op.
Dus is het de vraag of de foto van Gijsha wel in 1939 is gemaakt; wellicht dus eerder.
(http://imageshack.us/a/img696/5324/oceaan1938enhollandkari.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/696/oceaan1938enhollandkari.jpg/)
foto: coll. Tjeb Cupido
-
Een mooi zijaanzicht van dit schip in de haven van West.
Het lijkt wel een statiefoto, dus kon die wel eens in 1928 zijn genomen, toen het schip in dienst van Rederij Doeksen kwam.
Wie het zeker weet, mag zich melden.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/56ESmF.jpg) (https://imageshack.com/i/po56ESmFj)
foto: coll. Gerda Kuijper
-
SSS, blz 319 geeft aan dat de Oceaan in 1932 is omgebouwd tot onderzoeksvaartuig.
Wellicht zijn de bijgebouwde zaken op het achterschip in de jaren erna blijven zitten.
Ik moet mijn eigen bewering tegenspreken aan de hand van bijgaande foto uit 1938, waar de Oceaan, samen met de Holland (I), de tinbaggermolen Karimata sleept.
Het bouwwerk op het achterdek zit er niet meer op.
Dus is het de vraag of de foto van Gijsha wel in 1939 is gemaakt; wellicht dus eerder.
(http://imageshack.us/a/img696/5324/oceaan1938enhollandkari.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/696/oceaan1938enhollandkari.jpg/)
foto: coll. Tjeb Cupido
In het tijdschrift "De Ingenieur" van 15 december 1933 staat een foto van de Oceaan van 12 mei 1933 als opnemingsvaartuig van de studiedienst van den Rijkswaterstaat. Daar heeft het schip dezelfde opbouw op het achterdek. Vergelijk ook blz. 61 van "De Reederij 1908-2008". De eerdere foto toont dus de Oceaan in charter van Rijkswaterstaat en moet dus zijn genomen voor 1938. Link: http://resolver.kb.nl/resolve?urn=dts:2968073:mpeg21:0016
Groet,
Gijs Hesselink
-
Het achterschip van de Oceaan. Verderop in de haven van West is de Noordsvaarder te zien.
Deze foto zal tussen 1928 en 1930 zijn gemaakt.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/534/otn4.jpg) (https://imageshack.com/i/euotn4j)
foto: coll. Gerda Kuijper
-
De Oceaan met de Benwyvis op sleeptouw, 12-1-1930.
(zou ook bij Bergingen geplaatst kunnen worden :))
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/epyk.jpg) (https://imageshack.com/i/n7epykj)
foto: coll. Dirk de Hek
-
Het wrak van de Oceaan na de zelfzinking door de bemanning (Bron: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?3481)
Groet,
Gijs Hesselink
-
De ijzeren Oceaan loopt de haven van West-Terschelling binnen in de 30-er jaren van de vorige eeuw.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/N349uh.jpg) (https://imageshack.com/i/eyN349uhj)
foto: coll. E. van Urk
-
Begrepen dat de Oceaan tot zinken is gebracht om haar uit handen van de vijand te houden. Maar had men haar niet onklaar kunnen maken en zo misschien kunnen behouden?
-
De ijzeren Oceaan in de haven van West in de jaren '30.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/ZDZCU7.jpg) (https://imageshack.com/i/eyZDZCU7j)
foto: coll. W. Lublink
-
Een andere afbeelding van deze Oceaan in de Terschellinger haven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/wQD69z.jpg) (https://imageshack.com/i/eywQD69zj)
ansichtkaart: coll. Simon Smit
-
De ijzeren Oceaan in dienst als onderzoeksvaartuig voor RWS.
Foto uit de Terschellinger haven, waarschijnlijk omstreeks 1933.
De was van de bemanning hangt vrolijk te drogen op het voorschip :).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/8LZzmF.jpg) (https://imageshack.com/i/po8LZzmFj)
foto: coll. W. Lublink
-
De Oceaan in 1928
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/OWhmpw.jpg) (https://imageshack.com/i/plOWhmpwj)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
"IJzeren" Oceaan.
Tijdstip en plek onbekend.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/6NkiPM.jpg) (https://imageshack.com/i/pn6NkiPMj)
foto: coll. Hein Voorhout
-
IJzeren Oceaan in dienst van RWS, omstreeks 1935.
(fotokwaliteit is helaas wat minder...)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/42IlW3.jpg) (https://imageshack.com/i/pl42IlW3j)
foto: coll. Heert Starrenburg
-
Opgepikt van de website tracesofwar.nl:
"Hr. Ms. BV 4 (2)
(ex Oceaan)
Bouwwerf: Gusto te Schiedam, 1916
Waterverplaatsing: 329 ton
Machinevermogen: 750 pk
Maximale snelheid: 12 knopen
Bemanning: 15 koppen
Bewapening: 1 x 5cm kanon
Hr. Ms. BV 4 (2) was de sleepboot Oceaan van de firma Doeksen. De boot werd gevorderd om de vorige BV 4 te vervangen die in oktober 1939 terug ging naar haar eigenaar. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de sleepboot aangekocht door de Koninklijke Marine ter vervanging van het onderzoekingsvaartuig M 2 dat verloren was gegaan. In 1927 voerde de marine het schip van de sterkte af en de sleepboot werd verkocht aan Doeksen. Deze firma zette de sleepboot in als Oceaan met als thuisbasis Terschelling. Nadat het schip in oktober 1939 gevorderd was, werd het als Hr. Ms. BV 4, op 19 december 1939, in dienst gesteld door commandant LTZ 2 T. Nagtegaal. De BV 4 werd op 14 mei 1940 in het Boschgat tussen Terschelling en Ameland op het strand gezet om te voorkomen dat het vaartuig in Duitse handen viel en ging hierbij verloren".
-
Hallo mensen, ik ben nieuw hier.
Mijn grootvader werkte voor de oorlog (WO2) bij Rijkswaterstaat, en heeft over een aantal onderzoeken gerapporteerd. Bij het nazoeken naar deze rapporten in de archieven stuitte ik op deze fraaie tekening van de 'Oceaan', die in 1916 bij Gusto als 'Loodsboot No. 14' was gebouwd en in 1929 door Doeksen was overgenomen als bergingssleper. In het zomerseizoen werd dit schip door Rijkswaterstaat ingehuurd als meetschip. Op de tekening is duidelijk aangegeven welke uitrusting daarvoor werd geïnstalleerd.
Ik dacht dat dit forum er wel interesse voor zou hebben. Ik heb begrepen dat het schip tijdens de mobilisatie in 1939 door de Marine is gevorderd en als Bewakingsvaartuig BV 4 in de meidagen van 1940 door de eigen bemanning bij Ameland tot zinken is gebracht.
-
Voor wie het interessant vindt, hierbij ook het rapport (overzicht) waarin ik deze tekening aantrof. Ook hierbij een link naar de website van Gusto waar het schip (Bouwnummer 495) met zijn technische details beschreven wordt: https://werf-gusto.com/?p=1241 (https://werf-gusto.com/?p=1241)
Verder nog een tweede tekening die in een collegedictaat van de TU Delft bleek te staan. Soms vind je dingen op onverwachte plaatsen!
-
Interessante informatie Maartenship. Het verhuren aan RWS was het gevolg van de snelheid van het schip. Of beter gezegd het gebrek hieraan. Als bergingsjager was het schip te langzaam en zo kwam het schip bij RWS terecht.