Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: JoRnUs op 29 oktober 2005, 15:06:41

Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: JoRnUs op 29 oktober 2005, 15:06:41
Hallo!

Ik dacht dat dit een passagiersschip was, of was het een vrachtschip?
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Jon op 29 oktober 2005, 15:30:15
Allebei
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: JoRnUs op 29 oktober 2005, 16:53:04
Wat was dan de passagierscapaciteit van dat ding.... dat lijkt me wel erg weinig ???
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Jon op 29 oktober 2005, 16:56:53
Was inderdaad niet veel, maar het te vervoeren auto's was wel mooi veel voor die tijd.
Het aantal weet ik ook niet, maar ik schat het op 200 ofzo.

Dat is trouwens meestal wel raar, schattingen met passagiers aantallen kan je eigenlijk nooit goed schatten.
Kijk maar bij Doeksen, de nieuwe Vlieland. Doeksen zegt dat er 900 mensen kunnen plaats nemen in de salons, nou als ik op dat schip sta, denk je echt van de 500 haal je hier nog niet!

En op het buitendek kunnen dan 300, dat zou ik ook niet denken, als je daar zo buiten staat.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Jon op 29 oktober 2005, 18:44:58
Ik zal even kijken in het boek, Schepen, Schelpen, Schuitengat

Het antwoord:
Doeksen was het zat dat er steeds wachtrijen waren, en daar wouden ze vanaf, omdat de klomp zoveel auto's mee kon nemen, hebben ze dit schip gekocht destijds als tussen oplossing.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Leen op 30 oktober 2005, 11:55:43
In Terschelling magazine is te lezen dat het schip werd aangeschaft in afwachting van het overschakelen van Doeksen naar een kopladingsveerdienst.
Doeksen had hiervoor al een compleet nieuw schip op de tekentafel staan.
De gemeente Terschelling dacht daar echter anders over en wilde Terschelling autovrij maken.
Van een kopladingsveerdienst kwam gezien deze onzekere situatie niks terecht en daarom schafte Doeksen deze Schellingerland aan die overigens nog kort Schellingerland II heeft geheten.
Het schip kon ongeveer 50 auto's vervoeren, de toenmalige Noord Nederland ( ex Dageraad ) ca 25.
Inmiddels werden er toen al besprekingen door Doeksen gevoerd met AG Ems over de overname van de Rheinland ( eerste Midsland ) en met Rjkswaterstaat die de kant van Doeksen koos i.v.m de aanpassing van de haven.
Toen de gemeente Terschelling het autovrij maken uiteindelijk niet doorzette lag al snel de Rheinland in de haven van Terschelling.

Eigenlijk zijn de schepen Schellingerland II, Midsland en Schellingerland ( ex Ost Friesland ) alle noodoplossingen geweest omdat eerst niet vast stond hoe het auto beleid van de gemeente Terschelling verder zou zijn.
Anders zou een nieuwbouwschip al veel eerder aan de orde zijn geweest.
Met de komst van de huidige Friesland kwam daar een einde aan.


Groeten

Leen


Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 8 februari 2006, 12:04:33
Ik heb wel een foto van de slof in de haven Vlieland.
Maar deze is gemaakt nadat ze bij doeksen in
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Germen op 17 december 2006, 18:38:08
(http://img148.imageshack.us/img148/8378/mhhaven081.jpg) (http://img148.imageshack.us/i/mhhaven081.jpg/)
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Germen op 18 december 2006, 23:31:19
(http://img148.imageshack.us/img148/5498/hellevoetsluis11.jpg) (http://img148.imageshack.us/i/hellevoetsluis11.jpg/)
                           
                       Hoi Lezers,


             Hier een Foto van Ms Haringvliet (ex Schellingerland) voer vroeger tussen
             Hellenvoetsluis en Middelharnis.
             Bron: W.J. Kusee.


             Groetjes Germen
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Jan Leenstra op 23 januari 2007, 18:38:42
(http://img142.imageshack.us/img142/239/schellingerland2colljpg.jpg) (http://img142.imageshack.us/i/schellingerland2colljpg.jpg/)

foto C de Bijl
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 23 januari 2007, 19:15:05
Jan,

Foto's van de huidige vloot zijn soms mooi, maar die ouwe plaatjes winnen het bij mij.

Gr. Wim
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Germen op 23 januari 2007, 20:09:35

                                       Hoi


          Ik vind die zwart-wit Foto`s van de oude vloot echt te gek!
          Helaas komt die tijd nooit meer terug!


          Groetjes Germen
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Jan Leenstra op 23 januari 2007, 20:25:31
Hier nog 1 van haar kont

(http://img259.imageshack.us/img259/8899/m2b141.jpg) (http://img259.imageshack.us/i/m2b141.jpg/)

foto coll. museum ''het Behouden Huys"
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Evert Jan op 5 februari 2008, 21:50:20
Hallo,

Ik ben nieuw in het forum en zal t.z.t ook eens wat oude foto's vanaf 1980 proberen te plaatsen, ik ben zelf al langer op zoek naar foto's van de schellingerland2 (Slof) en met name ook van binnen, helaas zonder al teveel resultaat.

Ik woon zelf in Rhoon en hier reed vroeger de RTM, de eigenaren van de Slof voor Doeksen, toen nog Haringvliet geheten, ik weet niet of deze foto bekend is bij jullie...

groeten,
Evert Jan
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 18 februari 2008, 14:53:34

                                             Hoi 


             Nee deze foto is niet gemaakt op Terschelling.
             Toen die foto genomen was, voor het schip onder de naam Ms Haringvliet.
             Waar de foto is genomen weet ik niet!

             Groetjes Germen

Bij de RTM voor hij van Hellevoetsluis naar Middelharnis.
Misschien dat forumlid Willem Boot de plek herkent.

Sorry, ik had al een tijd niet op het forum gekeken (andere bezigheden voor 1 juli of zo). Welke foto? Kan die nog even naar voren komen, moderator?
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 29 juni 2008, 17:40:11
Dit schip is de laatste tijd wat in de vergetelheid geraakt door de ontwikkelingen rondom andere ex-andere veerboten van Doeksen. Logisch.
Maar deze, voor mij toch wat vreemde eend in de bijt, hoort er ook bij.
Over het hoe en waarom dit schip bij Doeksen kwam, is genoeg geschreven in SSS van W.J.J. Boot. Maar plaatjes zijn altijd welkom. In de collectie van Tjebbe Cupido vond ik er nog een.

(http://img403.imageshack.us/img403/7038/schellingerland1975circ.jpg) (http://img403.imageshack.us/i/schellingerland1975circ.jpg/)
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 4 juli 2008, 21:32:22
Dit schip is voor mij eigenlijk een grote (on)bekende.
Heb haar vaak genoeg gezien als we overstaken.
Ze voer ons voorbij of we kwamen haar tegen.
Zelf nooit met dit schip overgestoken en ben daarom wel eens benieuwd naar interieur foto
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 12 juli 2008, 16:43:39
Helaas, interieurfoto's van dit schip heb ik niet, wel het vervoer van autobussen. Zoals ik al beschreef op het Midsland topic, konden die voertuigen moeilijk de haakse bocht op het Terschellinger ponton nemen en werden daarom dwars op de Slof geladen.
Op de foto gaat een van de zomerversterkingen van het Ts-bussenpark (Fram 4486) terug naar de wal. September 1972.

(http://img145.imageshack.us/img145/9055/fram448619720904schelli.jpg) (http://img145.imageshack.us/i/fram448619720904schelli.jpg/)

Foto: © Lex Lijsten
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 12 juli 2008, 17:26:10
Een detail-opname van de Slof na aankomst in de Haven van WTs, 22 juli 1977.

(http://img198.imageshack.us/img198/782/schellingerland19770722.jpg) (http://img198.imageshack.us/i/schellingerland19770722.jpg/)

Dia: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 13 juli 2008, 08:18:00
Nog een detail-afbeelding van dit schip; foto eveneens van 22-7-1977.

(http://img403.imageshack.us/img403/782/schellingerland19770722.jpg) (http://img403.imageshack.us/i/schellingerland19770722.jpg/)

Dia: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 13 juli 2008, 17:25:58
Marten-Jan vroeg om interieurfoto's van de Slof; die kon ik helaas niet leveren. Maar wel een aantal detailplaatjes. Ook deze van het volbeladen voordek, waaronder mijn toenmalige LADA (ja, die oranje met fietsen op het imperiaal)!
Terschelling, 30 juli 1977.

(http://img145.imageshack.us/img145/7919/schellingerland19770730.jpg) (http://img145.imageshack.us/i/schellingerland19770730.jpg/)

Dia: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 14 juli 2008, 11:02:40
Ontschepen in Harlingen. Niks geen pontons, maar gewoon met loopplanken.
Foto van 30 juli 1977.
(met deze foto is de koek van mijn zomervakantie van dat jaar op.)

(http://img198.imageshack.us/img198/3180/schellingerland19770730y.jpg) (http://img198.imageshack.us/i/schellingerland19770730y.jpg/)

dia: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 10 augustus 2008, 17:56:52
Ik heb nog wel een onduidelijke z/w foto gevonden uit de RTM-periode van de "salon". Belangstelling? Missschien heb ik ook nog wat van de machinekamer.

Overigens was de 'Haringvliet' geen eigendom van de RTM, maar van de Provincie Zuid-Holland. De RTM betaalde charter voor het schip en draaide op voor een op de drie werfbeurten. Heb er zelf nog een blauwe maandag op gevaren.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: JaVaZee op 10 augustus 2008, 18:13:53
Hier is de belangstelling Willem.
Ik weet zelf heel weinig over de oude schepen dus vind ik het altijd leuk om foto's te zien,zeker van Interieur.

Groet,
Nils.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Evert Jan op 10 augustus 2008, 20:22:38
Heel graag Willem, ben al langer op zoek naar dit soort foto's
alvast bedankt!
Evert Jan
Titel: Re: Werfbeurten in het verleden
Bericht door: Wim Vink op 21 augustus 2008, 17:18:13
In 1981 werd de Slof verkocht en ging naar Cyprus. Eerst waren er werkzaamheden bij Welgelegen in Harlingen en daarna nog op de Oranjewerf in Amsterdam.
Op 20 mei 1981 werd er in Het IJ te Amsterdam proef gevaren (of het kompas bijgesteld). Daarna vertrok de tot GIRNE omgedoopte boot richting IJmuiden en voer langs mijn werk.

(http://img593.imageshack.us/img593/107/girne19810520amsterdamh.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/593/girne19810520amsterdamh.jpg/)

Dia: © Wim Vink
Titel: Re: Re: Werfbeurten in het verleden
Bericht door: Humtidumty op 21 augustus 2008, 20:42:39
Ik kan het zosnel niet vinden, maar er is er vast wel een onder den fans die kan vertellen wat er uiteindelijk met dit schip is gebeurt.
Het was een speciale die slof, maar ze had wel een duidelijk eigen gezicht. Alleen niet zo snel geloof ik...
Titel: Re: Re: Werfbeurten in het verleden
Bericht door: Wim Vink op 21 augustus 2008, 21:07:17
Ik kan het zosnel niet vinden, maar er is er vast wel een onder den fans die kan vertellen wat er uiteindelijk met dit schip is gebeurt.
Het was een speciale die slof, maar ze had wel een duidelijk eigen gezicht. Alleen niet zo snel geloof ik...

Op de hoofdsite staan genoeg foto's van het schip in Cyprotische dienst.
Schip is uiteindelijk in Marseille gesloopt.
Zie ook SSS, blz 321.

Back on topic
Titel: Re: Re: Werfbeurten in het verleden
Bericht door: Jan Leenstra op 21 augustus 2008, 21:33:32
Er zouden foto's in omloop zijn van de sloop in Marseille. Ik zal trachten deze te achterhalen.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 28 augustus 2008, 20:59:08
Opvallend brede trappen aan beide kanten voor een schip wat voornamelijk voor transport van rollend materiaal bedoeld was.
Hoeveel mensen gingen er normaliter mee eigenlijk?
Ik kan me dit schip alleen heugen met grote ladingen auto's en vrachtwagens, dus het aantal passagiers zal alleen de gezinnen bij die auto's en chauffeurs zijn geweest lijkt me.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 29 augustus 2008, 11:05:52
De Schellingerland had inderdaad riante trappen, ik denk dat het aantal passagiers ten tijde van deze foto nooit meer dan een man of 250 300 is geweest, later is de opbouw bij de ADM fors naar voren uitgebreid, maar exacte aantallen passagiers weet ik niet, ik meen dat er plaats was voor zo'n 50 personenauto's en dat was ongeveer het dubbel van dat van de Noord Nederland.

Pieter

De "riante" trappen waren inderdaad zeer ruim. Dat had te maken met de specifieke eisen voor Middelharnis-Hellevoetsluis. In '57 werden passagiers voor Flakkee nog massaal aangevoerd met de dieseltram vanuit R'dam (starre uurdienst) en in omgekeerde richting waren er veel forensen voor diverse industrie
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 5 februari 2009, 19:31:42
Onderstaand plaatje heb ik al lang in bezit en heb ik ooit gekregen van een RTM-busliefhebber, die ook andere RTM-zaken op de foto zette.
Zo fotografeerde hij ook de Haringvliet in 1971, nadat dit schip bij de RTM geen werk meer had.
Waar de foto is genomen, weet ik niet, alleen het jaartal.
Is het soms de vluchthaven van Zijpe, waarover in SSS op blz 321 wordt geschreven?
Willem Boot zal ongetwijfeld het antwoord weten.

De foto kwam onlangs weer tevoorschijn en daarom plaats ik die gelijk maar.

(En voor de jongere leden die het schip niet direct herkennen: eind 1971 kocht Doeksen het schip en zette die in als Schellingerland II.)

(http://img198.imageshack.us/img198/5716/haringvliet19710800vlaa.jpg) (http://img198.imageshack.us/i/haringvliet19710800vlaa.jpg/)

Foto: © Aad Deventer
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 5 februari 2009, 21:32:03
No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 5 februari 2009, 21:56:33
No sir, dit is niet de vluchthaven van Zijpe, die is zo vlak als een biljartlaken en daar staan zeker geen kranen. Ik twijfel tussen de HVO ("Havenbedrijf Vlaardingen Oost")  en de Oranjewerf. HVO deed veel aan het onderhoud van het schip en het kan zijn, dat de Haringvliet hier is gefotografeerd aan een kade in de buurt van HVO kort na inspectie ten behoeve van de overtocht naar Itali?.

Bedankt voor de aanvullende info.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 6 februari 2009, 01:05:24
Nogmaals, zou kunnen, maar dat was dan wel de pishoek aan de overkant waar een normaal mens niet kwam. Het is in elk geval niet direct aan de werf van HVO, daar heb ik namelijk nog wel een paar foto's van, zij het na afloop van de winter '62-'63. De schroeven had je toen niet willen zien! De Haringvliet is toen nog een dikke dag volstrekt zoek geweest (er was nog geen radar aan boord). De jongens voeren op kompaskoers en tijd, gecorrigeerd voor stroomsnelheid tussen Middelharnis en Hellevoetsluis, GPS was er niet, Syladis ook niet, dus was het feitelijk blind varen in mist. Controle; tonnetje-tonnetje, maar die waren opgenomen of hingen lekker onder een dikke meter ijs. Men had de stroming onder het ijs overschat op een reisje Hellevoet-Middelharnis en de boot is bij de ingang van het Vuile Gat (tussen Tiengemeten en de Hoeksche Waard) vastgelopen. De RTM heeft toen de 'Stad Zierikzee' (een stoomschip uit 1904) en de 'Schelde' (idem, 1896) order gegeven het schip op te zoeken. Die jongens voeren ook blind, dat kan je je nu nauwelijks meer voorstellen. Het kwam dus wel goed, maar Flakkee was toen op het nippertje niet geisoleerd.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 7 februari 2009, 16:25:52
Vlaardingen it is. Het was echter wel een afgescheiden deel van de HVO waar je eigenlijk niet goed bij kon komen. Stond een soort Chinese Muur omheen (ik heb in Vlaardingen op de Middelbare school gezeten, vandaar dat ik de plek redelijk ken).
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 10 februari 2009, 21:18:03
Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.

Zelf ben ik ter plekke geheel onbekend, dus commentaar of aanvulling kan ik hierop niet geven.
Ik vind het wel aardig dat er weer "foto's uit een schoenendoos" zijn gekomen. Kortom: de aanhouder wint en een stimulans voor onze hobby.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/LZVroP.jpg) (https://imageshack.com/i/exLZVroPj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/afwrFA.jpg) (https://imageshack.com/i/ipafwrFAj)

Foto's: © Aad Deventer
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 10 februari 2009, 21:20:37
Van diezelfde Aad Deventer kreeg ik nog twee afbeeldingen uit de tijd dat de Haringvliet op het gelijknamige vaarwater in dienst was.
Eerst een zwart-wit ansichtkaart en vervolgens een foto van een excursie van busliefhebbers, die met een RTM bus gebruik maakten van de RTM boot.

(http://imageshack.us/a/img842/7624/50lh.jpg)

(http://img12.imageshack.us/img12/7157/jyyz.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/jyyz.jpg/)
Foto: © Henk Takken
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 11 februari 2009, 14:02:16
Kijk, dat is een van de luxe-touringcars van de RTM die voor de Trans Delta Express werden ingezet (die droegen bloemennamen als ik me goed herinner: Akelei, Duinroosje, nog zowat van dat spul). Een ervan is nog eens uitgebrand. Dit waren voorlopers van wat nu Q-liners zijn. Ik werkte toen zelf nog bij de RTM en dit zijn dus goede herinneringen. De laatste vaarten (op de allerlaatste oversteek na) heb ik de Slof toen nog zelf gevaren, als het goed is heb ik van die dag zelfs nog filmopnamen. Beetje triest.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 11 februari 2009, 14:08:28
Na enige emails met de maker van de "Vlaardingse foto" (Aad Deventer) zijn er nog 2 foto's uit dezelfde serie tevoorschijn gekomen.
Ook is er een exacter tijdstip boven tafel gekomen: augustsus 1971.
En over de juiste plek wist hij te melden: ben tot de conclusie gekomen dat het in de Vulkaanhaven geweest moet zijn (= Vlaardingen Oost) dat is waar nu Maersk aanmeert met de schepen naar Engeland.
hemelsbreed is het vlak bij de Kon. Wilhelminahaven waar de werf van Figee was.


Dit is dus iets verder weg, inderdaad een "pishoek", het is namelijk bij het ertsoverslagbedrijf dat daar toen zat naast de Wiltonwerf. Op de bovenste foto rechts zie je nog net de arm van een van de vier grote ertsoverslagkranen en dus is het de Vulcaanhaven. Toevallig heb ik daar een paar jaar geleden nog eens beroepshalve mee te maken gehad, geen beste ervaring. Het schip heeft daar overigens maar kort gelegen en uitsluitend in afwachting van de keuring voor Ancona. Vulcaanhaven was een van de weinige particuliere havens in de Waterweg en dus was dat liggen daar niet goedkoop. Direct na de keuring is de Slof naar de Vluchthaven van Zijpe gegaan, dat kostte namelijk zo goed als niets en dat was bij RTM zeer belangrijk.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 25 september 2009, 16:12:11
Het ontschepen van de auto's vanaf de Slof in Harlingen, 4 augustus 1978.

(http://img43.imageshack.us/img43/5953/19780804aankomstharling.jpg) (http://img43.imageshack.us/i/19780804aankomstharling.jpg/)

Foto: © Corry Vink
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 6 november 2009, 20:54:58
Hier kun je zien hoe de Slof eruit zag als SS Royal Iris II http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm (http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm)

Alleen de romp is nog te herkennen, nooit geweten dat een stoomschip als basis gediend heeft voor de Schellingerland II. Op blz 132 van 'De Reederij 1908-2008' is onder een foto van de Slof uitgebreide info te vinden over de 'verdieseling' en andere aanpassingen van dit schip.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 6 november 2009, 21:47:50
Hier kun je zien hoe de Slof eruit zag als SS Royal Iris II http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm (http://www.faktaomfartyg.se/royal_iris_II_1932_b_1.htm)

Alleen de romp is nog te herkennen, nooit geweten dat een stoomschip als basis gediend heeft voor de Schellingerland II. Op blz 132 van 'De Reederij 1908-2008' is onder een foto van de Slof uitgebreide info te vinden over de 'verdieseling' en andere aanpassingen van dit schip.

Er is nog wat van de oude St Hilary/Royal Iris/-II herkenbaar en dat is het spantenraam van de opbouw aan de achterzijde, dat was gewoon in de originele vorm gehandhaafd. Zo goedkoop mogelijk gedaan, want oorspronkelijk zou het schip nog geen tien jaar dienst doen wegens gereedkomen van de deltawerken. Die liepen echter een paar jaar uit. Het was een verschrikkelijk schip om mee te manoeuvreren. Dat maakte vereder niet veel uit, want het casco was zo onvoorstelbaar dik en sterk dat je er bij wijze van spreken de Afsluitdijk mee doormidden had kunnen varen. Ik werkte zelf toen nog als invalkracht bij de RTM en heb de laatste reisjes op Middelharnis het schip zelf overgebracht.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 22 november 2009, 17:28:25
De Schellingerland alias 'de Slof' in actie op 8 juni 1975.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 27 november 2009, 23:00:36
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 27 november 2009, 23:42:42
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.

[

De Slof was helemaal niet zo lastig te manoeuvreren, had drie roeren en uiteraard twee schroeven en reageerde daar direct op. Voor "nieuwelingen" was het wel even wennen omdat je de reactie van het roer niet goed kon voelen in het rad, dus was je aangewezen op wat je voeten je vertelden. Het schip kon zeer kort zwaaien, maar je moest altijd wel goed letten op de enorme windvang die het dekhuis nu eenmaal was. In '56 had Verschure er bij de verbouw zelfstellende roeren onder gehangen, toen was het inderdaad een vrijwel onmanoeuvreerbaar schip bij aanlopen van de havens dwarsstrooms. Dat is bij de eerste de beste dokbeurt gewijzigd.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Jan Leenstra op 28 november 2009, 00:01:20
De 3 roeren...... foto genomen op de Oranjewerf. Ik heb daar 10 jaar vlakbij gewoond, nl bij de Oranjesluizen. Wij woonden daar op een woonboot.  Deze moest om de 4 jaar naar de werf. Wij gingen dan ook naar de Oranjewerf. Helaas was ik nog niet zo bijdehand om foto's van de Doeksen schepen te maken. Wel zag ik ze er wel eens liggen omdat ik deze op mijn jonge leeftijd herkende van de vakanties. Ik heb bijv. het ms Friesland wel eens in de sluis zien liggen. Mijn vader, terschellinger, maakte dan even een praatje met de bemanning.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 28 november 2009, 07:55:39
De Slof zwaaiend op 8 juni 1975. Een lastig te manoeuvreren schip dat tegen een stootje kon.


Jeroen,
Je publiceert prachtige foto's, ga vooral zo door.
Bijgaande foto kan echter niet in 1975 genomen zijn, want de Slof is hier nog niet verbouwd (grotere salon).
Het plaatje moet daarom van voor 1974 zijn.
Maar goed, dat is maar een detail.
Zoals gezegd, de foto's zijn weer uniek.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 28 november 2009, 09:49:00
Oeps, een verkeerde datum en onjuiste informatie  :-[ ;D Dat krijg je met de landrotten op een forum over schepen  ;)

Willem, Jan en Wim bedankt voor de aanvullende informatie. De datum is volgens de overlevering, in de loop der jaren toch niet helemaal goed doorgekomen. Altijd mooi om te zien hoe snel anderen dat opvalt aan bepaalde dingen.

De foto van Jan laat heel mooi de geklonken scheepsromp zien. Boven en onder de lasletters Terschelling kun je nog resp. RTM en Rotterdam lezen. En de slof was dus toch niet zo lastig te manoeuvreren bij het zwaaien. Ik was al op de foto aan het zoeken naar een staalkabel richting de kade (zie topic Friesland (1)), maar die hadden ze waarschijnlijk niet nodig.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 28 november 2009, 12:21:25
Nog even een kleine aanvulling over de datum. Waarschijnlijk is deze foto van een serie genomen in augustus 1972. Zie ook in het topic Friesland (1) bij de foto van de zwaaiende Friesland. Bij de Vlieland - 1938 had ik ook een verkeerde datum gezet. Ik had foto's afkomstig uit twee series. Een serie uit 1972 en eentje uit 1975. Deze hoort waarschijnlijk bij de eerste en sowieso niet bij de laatste.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 28 november 2009, 17:58:34
Jeroen, inderdaad mooi te zien hoe dat casco geklonken was en hoe zwaar. Op de kop lagen naar ik mij meen te herinneren 4 platen over elkaar heen geklonken op de smeedijzeren steven (waar de Rederij nog een klein stripje op had gelast voor het mooie). Onverwoestbaar.

het schip menouevreerrde inderdaad "makkelijk" als je de direct omkeerbare Deutzen even buiten beschouwing laat, want dat vergede toch wel een paar seconden om de om te zetten. Zwaaien kon je vrijwel op de plek, daar waren zelden staaldraden voor nnosig. Wij gebruikten ze op Middelharnis wel als de wind heel ongunstig stond (WNW), maar meestal was dat niet nodig.

De letters RTM Rotterdam zijn wat merkwaardig, omdat dit thuishaven en eigenaar moet voorstellen, terwijl Provinciale Waterstaat Zuid-Holland te Den Haag de werkelijke eigenaar was.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 9 december 2009, 22:31:26
De Schellingerland bij de Oranjewerf op 14 januari 1974 ligt hier klaar voor het plaatsen van het extra stukje salon. Op het voordek zie je het stuurhuis liggen.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 9 december 2009, 22:36:36
Net een bouwpakket, maar dan in het groot  ;D. Hier wordt de uitbreiding van de salon als ??n geheel met een kraan omhoog gehesen.....
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 9 december 2009, 22:43:25
om vervolgens geplaatst te worden. Later nog werd het stuurhuis weer bovenop de nieuwe salon geplaatst. Je ziet op deze en de eerder foto's twee stutpalen op het dek staan waar de salon tijdelijk op rust. Later werden de zijkanten onder de salon dichtgemaakt, waarop tegelijkertijd de salon rustte.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 10 december 2009, 23:34:15
Mooie serie, Jeroen! De nieuwe sectie paste niet helemaal op de bestaande opbouw en dat is toen opgelost daar de iets bredere bestaande opbouw met kettingen naar elkaar toe te trekken. Linksom of rechtsom, was de Slof voor de vrachtdienst een handig schip met een voor die periode toch wel riant laadvermogen. Een zware kraan of dergelijke was geen probleem. Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, want dat was betrekkelijk simpel te realiseren geweest, waarmee men gelijk een uitstekende vrachtboot zou hebben gehad. Natuurlijk waren de motoren al behoorlijk aan hun draaiuren, maar het casco was dik op orde.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: HansG op 11 december 2009, 08:26:52
Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, .....

Volgens mij heeft hij op een zeker moment wel een achterklep gekregen zodat er vanaf de achterkant geladen kon worden?
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat die gebruikt werd (maar dat zegt niets).
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 11 december 2009, 10:55:46
Ik ken alleen afbeeldingen van het schip met achterklep uit de Cypriotische tijd, maar niet uit zijn NL periode.

Edit: ik heb nog even gezocht op de harde schijf. Van ene Bert de Boer heb ik ooit een aantal foto's ontvangen uit de Cypr. tijd, waaronder ook deze met achterklep.

(http://img683.imageshack.us/img683/305/cyprus039.jpg) (http://img683.imageshack.us/i/cyprus039.jpg/)
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 11 december 2009, 12:10:27
Opvallend is dat de boeg aan de binnenkant nog de Doeksenkleuren had.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 11 december 2009, 16:35:25
Ik heb nooit goed begrepen waarom de Rederij destijds de boot niet op koplading heeft omgebouwd, .....

Volgens mij heeft hij op een zeker moment wel een achterklep gekregen zodat er vanaf de achterkant geladen kon worden?
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat die gebruikt werd (maar dat zegt niets).

Dat is er pas ingezet toen de boot naar Cyprus zou gaan, dus bij Welgelegen. Doeksen heeft dat nooit uitgevoerd. Voor vrachtwagens zou dat geen oplossing zijn geweest, op de kop had dat ecdhter wel gekund.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: HansG op 11 december 2009, 17:21:12
Dan heb ik dat vast ergens eerder op hen foto gezien.

Ik zie trouwens foto's met een II achter de naam en foto's zonder. Is met het aanbouwen van de salon de II verdwenen?

gr. Hans.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: natureboy op 11 december 2009, 18:39:20
Op de foto's die ik een week of wat geleden heb geplaatst, die de Schellingerland in Zuid Frankrijk laten zien in zwaar verwaarloosde staat, is de klep ook al te zien. De noodzaak voor de 11 verviel toen de Schellingerland 1 (ex Wagemaker) verkocht werd.

Pieter
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 11 december 2009, 22:14:18
De I op de ex-Wagemaker en de II op de Slof waren er opgeschilderd. De scheepsnaam in opgelaste letters.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 31 maart 2010, 19:22:51
De Schellingerland op 25 april 1975. Aan de reling te zien is de foto genomen vanaf de Friesland.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 1 april 2010, 09:11:27
In die tijd werd het schilderen zo te zien nog door Doeksen zelf gedaan.
De railing van de Friesland zit vol met grondverfplekken.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Jan Leenstra op 1 april 2010, 10:19:31
Tot voor kort werd er veel schilderwerk door medewerkers van Doeksen gedaan.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 2 april 2010, 10:04:24
Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 2 april 2010, 11:30:48
Op die manier had je voor alle medewerkers het hele jaar wel werk. Men deed in het verleden ook meer klein onderhoud allemaal zelf. Is dat veranderd alleen vanwege certificering of spelen kosten ook een (grote) rol?


Bij elk bedrijf is kostenbeheersing noodzakelijk (dat is wat anders dan kostensnijden). Bij de Rederij zie je de ontwikkeling, dat men de dienst met zo weinig mogelijk schepen (en dus ook personeel) uitvoert (zie jaren '60 en '70); het is dus goedkoper een groot schip 's winters met gering vervoer te laten varen dan een tweede boot een groot deel van het jaar stil te laten liggen en dan onderhoud te plegen met de eigen bemanning. Hoe hard het ook mag klinken, bedrijven zijn er niet om personeel aan het werk te houden (in feite verborgen werkloosheid, zoals je dat nog veel in Engeland ziet), maar om personeel zinvol werk te geven dat zowel voor onderneming als personeel rendeert. Hoewel zonder werk zitten bepaald niet leuk is, is het in de praktijk veel erger om mensen minder zinvol werk te laten doen, waarvoor ze in feite niet zijn aangenomen of zijn  opgeleid en dat uiteindelijk voor de mensen en het bedrijf niets substantieels oplevert. Het is voor varend personeel uiterst belangrijk dat ze trots kunnen zijn op hun werk: veilig overzetten  van mensen en goederen, ook onder de meest zware omstandigheden. Als je dan als "bemanning van de reserveboot" dagen lang alleen zit te tjetten met het gevoel, dat dat gebeurt om je maar aan het werk te houden, dan ontstaat er een rotsfeer.
Het laten uitvoeren van periodiek onderhoud door een werf geeft de mensen daar dan weer hun beroepstrots.
Het is gewoon een denkfout als er alleen maar wordt gekeken naar "werkgelegenheid", het gaat er ook om wat die werkgelegenheid inhoudt: mensen willen niet uitsluitend werk, maar vooral werk waarin ze plezier hebben.
Er zijn dus twee hoofdmotieven om het lopende onderhoud niet door eigen personeel te laten doen: gezonde bedrijfsvoering en gemotiveerd personeel.

Bij mijn eigen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij zette men het personeel, dat in de winter wegens de seizoenspiek niet veel om handen had, bijvoorbeeld in om straatwerk te laten doen. Ik kan je verzekeren dat een machinist of matroos dat bepaald niet aardig vond.
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 2 april 2010, 13:19:01
Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.

Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 2 april 2010, 13:37:33
Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?

Dat was een overdekte, maar toch half open, ruimte, zodat je als passagier binnnen toch buiten kon zijn.

Edit: zie bijgaande scan van een vakantiedia van 30 juli 1977. Omdat de salon al helemaal vol was, konden voor onze terugreis alleen hier nog een plekje vinden.
Daarin is nog steeds niets veranderd, want augustus 2009 mochten mijn vrouw en ik ook op het bovendek van de Friesland gaan zitten in windkracht 7.
(NB. Op de afbeelding kijken beide dames (resp. mijn vrouw en haar zus) minder vrolijk, omdat de vakantie weer voorbij was)

(http://img62.imageshack.us/img62/9523/19770730corryenclarasch.jpg) (http://img62.imageshack.us/i/19770730corryenclarasch.jpg/)

dia: ©  Wim Vink
Titel: Re:Schellingerland (slof)
Bericht door: willem boot op 2 april 2010, 15:02:55
Bedankt voor je uitleg inclusief de achtergronden Willem. Een voorbeeld van 'schoenmaker, blijf bij je leest'. Hoe toevallig hier met een knipoog naar het feit dat dit schip naar een bepaald soort schoeisel is vernoemd. Er is in het nog niet eens zo grijze verleden ook een trend geweest dat bedrijven steeds meer zelf gingen doen en produceren. De wat ouderen onder ons hebben vast wel eens een WC-bril van de firma Philips gezien. Ja je leest het goed, de fabrikant bekend van verlichting en elektronica. Daar is men, waarschijnlijk om o.a. eerder genoemde redenen, weer snel mee gestopt.

Om back on topic te komen heb ik nog een vraag. De achterzijde van het stuurhuis is hier open. Wat was daar de reden van? Zat daar een trap naar de salon of iets dergelijks?

In de jaren '70 dacht men anders dan nu en om bij Philips te blijven: als een product range niet voldoende opleverde, dan was het weg ermee. Tegenwoordig is het weer mode om "bij je kernactiviteiten te blijven" (mode term: "core business") en dat gaat goed totdat er weer een nieuwe modegril ontstaat die zegt dat je het beter zus-of-zo kan doen. Ligt eraan of het in Quote of een ander managersPlayBoy staat..... ;D
Om weer on topic te komen, toevallig zit in de boeken een alg. plan van de laatste verbouwing voor Doeksen door de Oranjewerf. De opgangen naar het promenadedek zaten volgens die tekening in de zijden en niet in het "hok" achter de stuurhut. Voor zover ik me het goed herinner, was dat alleen een soort "schuilhut" voor enkele passagiers. Ik heb diverse overtochten met de slof gedaan, maar slechts een in de verbouwde toestand, de rest toen-ie nog iets op de 'Haringvliet' leek.
Titel: zoek tekening veerboot haringvliet
Bericht door: richard1971 op 28 november 2011, 19:17:48
Hallo ik ben op zoek naar de tekening van de veerboot rtm die gediend heeft in hellevoetsluis/middelharnis,of wie mij verder kan helpen in deze zoekactie.
Ik wil heb graag nabouwen voor onze modelbouwclub.
Titel: Re: zoek tekening veerboot haringvliet
Bericht door: willem boot op 28 november 2011, 21:43:05
Hallo ik ben op zoek naar de tekening van de veerboot rtm die gediend heeft in hellevoetsluis/middelharnis,of wie mij verder kan helpen in deze zoekactie.
Ik wil heb graag nabouwen voor onze modelbouwclub.

Die zit in mijn archief, neem maar even contact op via PB. Lijnenplan is er niet, wel algemeen plan.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 10 juni 2012, 21:00:30
In het Streekarchief Voorne&Putten-Rozenburg is een filmpje van ca 10 minuten te vinden over veerboten en trams van de RTM te vinden uit 1963.
Daarin is ook een passage te zien van de Haringvliet, de latere "Slof" van Doeksen.

link: http://www.streekarchief-vpr.nl/pages/nl/zoeken-in-collecties/zoeken-in-alles.php?mivast=126&mizig=317&miadt=126&miaet=14&micode=621&minr=3007440&miview=ldt
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 9 oktober 2012, 11:31:49
Onlangs kwam ik in bezit van autobusfoto's van een kennis van mij.
Daarbij vond ik ook deze 3 foto's van een Maarse&Kroon bus (302) op de Haringvliet.
Gelet op de uitvoering van de outfit van de bus zijn de foto's na 1965 genomen.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/ZH5jFS.jpg) (https://imageshack.com/i/pbZH5jFSj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/Tehwf3.jpg) (https://imageshack.com/i/pbTehwf3j)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/901/MRKfmF.jpg) (https://imageshack.com/i/p1MRKfmFj)

foto's: coll. K.H. v.d. Zwaard
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 10 oktober 2012, 11:44:39
In de bus zitten een hoop lijnen die in latere streekbus-modellen ook weer terugkomen. Leuk om te zien dat de voorkant wel heel lang al zo is met die hoekraampjes. En dat ook nog eens op een mooie boot te zien idd. Meteen een leuk beeld van de oude veerbruggen die toen gebruikt werden.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 1 februari 2013, 14:01:56
Gisteren plaatste ik een paar "stormfoto's" van november 1977.
Toen ik vandaag nog eens verder zocht vond ik deze foto van de Slof, tijdens datzelfde stormweer en water op de kade.

(http://img819.imageshack.us/img819/2655/schellingerland19771100.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/819/schellingerland19771100.jpg/)

dia: © K.W. Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Bert op 1 februari 2013, 16:06:24
Misschien moet dit op het topic Bloepers, of 'Schellingerland'ex DW, maar toch.....
Ik zie die bus dwars op de 'Slof' staan. Dat past tenminste.
Op die andere "Schellingerland" ex DW stond eens een vrachtwagen van de Spar dwarsover. Dat paste niet.
Bakboord schuif moest open blijven, de wagen stond net met z'n wielen aan dek. Om uit Harlingen te vertrekken moest op het voorsrping worden afgedraaid. Dus kopeind eraf en achter alles los. Het achterschip draaide van de kant af en we hoorden iemand van de waldienst schreeuwen: "STOP, STOP!!" Wij kijken wat er loos was; bleek die vrachtwagen niet of niet goed op de rem te staan. Die wilde van boord rollen. Stond die man tegen de achterkant van de wagen te duwen alsof hij hem zo weer aan boord kon krijgen. Gelukkig bleef de wagen op de kant hangen, zodat het schip weer tegen de wal gedraaid kon worden. Omdat de wielen nog nťt aan boord stonden werd de wagen weer aan boord geduwd. Chauffeur in de cabine gesprongen, wagen gestart en weer op z'n plaats gezet. Toen eerst maar de klossen voor de wielen en dan pas vertrekken.
Het bleek dat de oorzaak een lekke remluchtleiding was, zodat de hele overtocht de motor heeft staan draaien om de boel op druk te houden.

Groeten, Bert
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 9 februari 2013, 16:11:56
In mei 1981 werd de Slof naar Cyprus verkocht via een bepaalde financiŽle constructie. Over dat laatste is in het verleden al genoeg geschreven, dat ga ik nu niet herhalen.
In genoemde maand lag het schip bij de Oranjewerf te Amsterdam voor diverse aanpassingen. Ook werd de nieuw naam GIRNE op het schip aangebracht.
Op 20 mei 1981 werd er op Het IJ proef gevaren en het kompas bij de kompaaspaal geijkt (zeg ik dat goed?).

Zoals bekend werkte ik ruim 40 jaar aan de oever van de Amsterdamse haven en had tussen de werkzaamheden door soms even de gelegenheid om zulke schouwspelen vast te leggen.

(http://img22.imageshack.us/img22/7530/3wan.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/22/3wan.jpg/)

(http://img560.imageshack.us/img560/9519/wkce.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/560/wkce.jpg/)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/yINZxZ.jpg) (https://imageshack.com/i/p9yINZxZj)

dia's: © Wim Vink
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 7 juli 2013, 12:50:58
Nog wat wat beelden uit de Cyprus tijd:

(http://img96.imageshack.us/img96/3058/2yef.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/96/2yef.jpg/)

(http://img20.imageshack.us/img20/3865/lvku.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/20/lvku.jpg/)

(http://img545.imageshack.us/img545/3489/3z6c.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/545/3z6c.jpg/)

(http://img28.imageshack.us/img28/5275/qr81.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/28/qr81.jpg/)

foto's: Bert de Boer
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 8 oktober 2013, 21:49:33
En nu een foto uit de RTM-tijd:

De Haringvliet (eigendom prov. ZH) vaart in dienst van de RTM op 28 maart 1964 over het Haringvliet.

(http://img849.imageshack.us/img849/2736/z4ih.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/849/z4ih.jpg/)

foto: © Henk Ontrop
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Bert op 9 januari 2014, 15:42:57
Op de foto's van Bert de Boer werd nog onderhoud gepleegd.
Nu niet meer!!!
Wie deze foto's heeft gemaakt weet ik niet, ik kreeg ze via via toegestuurd, zonder bronvermelding.

Bert.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 9 januari 2014, 16:10:36
Deze foto's geven een nogal slecht voor"ruit"zicht van het schip, of zou dit de variant van een cabrio zijn...  ???
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 9 januari 2014, 16:21:57
Volgens het boek SSS van Willem Boot is de Girne in Marseille gesloopt, waarschijnlijk omstreeks 1990. Zie pagina 321.

@Bert: jouw ingestuurde foto's zijn, ondanks de trieste aanblik, toch een goede documentatie.
Bedankt voor plaatsing.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Bert op 9 januari 2014, 17:06:43
Volgens het boek SSS van Willem Boot is de Girne in Marseille gesloopt, waarschijnlijk omstreeks 1990. Zie pagina 321.

@Bert: jouw ingestuurde foto's zijn, ondanks de trieste aanblik, toch een goede documentatie.
Bedankt voor plaatsing.

Toch nog maar eens "gegoogled" op GIRNE, en dit gevonden:
http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/girne81_foto2_ned.htm
Weten we ietsje meer....

Groet, Bert
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Bert op 9 januari 2014, 17:13:36
Volgens het boek SSS van Willem Boot is de Girne in Marseille gesloopt, waarschijnlijk omstreeks 1990. Zie pagina 321.

@Bert: jouw ingestuurde foto's zijn, ondanks de trieste aanblik, toch een goede documentatie.
Bedankt voor plaatsing.

Toch nog maar eens "gegoogled" op GIRNE, en dit gevonden:
http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/girne81_foto2_ned.htm
Weten we ietsje meer....

Groet, Bert
En op Fleet File Rotterdam:
http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/indexschel71_txt_ned.htm

Bert
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Vriend op 9 januari 2014, 20:39:19
@Bert
Bedankt voor het plaatsen van de foto's en het speurwerk voor wat betreft de sloopdatum. Ook de Zweedse site faktaomfartyg vermeldt 3 augustus 1992 als datum waarop het schip voor het laatst gezien is. De foto's heb ik eerder gezien op het forum van inselfaehren en zijn genomen door J. Kooiman.

Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 9 januari 2014, 21:06:26
@ Bert & Jeroen,


Hartelijk dank voor het nadere speurwerk en/of aanvullingen.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 9 januari 2014, 22:06:32
Nog een foto uit de Doeksen tijd, al ligt de Slof hier al te koop.
West-Terschelling, 23 augustus 1980.
Slechts 12 jaar later zou het schip er dus veel slechter uitzien, zoals we nu weten.

(http://img14.imageshack.us/img14/7094/zw80.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/14/zw80.jpg/)

foto: © Wim Vink
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 31 maart 2014, 09:56:57
Ongedateerde foto van het voordek van de Slof,

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/850/pcwt.jpg) (https://imageshack.com/i/nmpcwtj)

foto: coll. A. Kunneke
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 15 april 2014, 13:44:03
Aanpassing in Harlingen bij Welgelegen tot Girne in 1980.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/quXhd6.jpg) (https://imageshack.com/i/p9quXhd6j)

foto: © Ben Gernaat
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 23 april 2014, 11:38:18
De Slof op de Waddenzee in januari 1973, nog als Schellingerland II.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/cR0mKw.jpg) (https://imageshack.com/i/hlcR0mKwj)

foto: coll. Nico Altink
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 7 juli 2014, 15:46:03
Zo te zien heeft de Slof net een hele lading auto's gelost op Terschellingse bodem.
WTs, haven, 1974.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/843/qds7q.jpg) (https://imageshack.com/i/nfqds7qj)

foto: coll. T. Bakker - v.d. Meer
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 22 augustus 2014, 13:52:01
14 augustus 1971: de Haringvliet komt voor het laatst (met genodigden) de haven van Hellevoetsluis binnen.
Ten behoeve van het gezelschap zijn zelfs 3 RTM-bussen op het schip geplaatst.
Hierna ging de Haringvliet in de verkoop en kwam bij Rederij Doeksen terecht.
Verdere ontwikkelingen mogen als bekend verondersteld worden geacht.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/I0YD5k.jpg) (https://imageshack.com/i/idI0YD5kj)

foto: coll. Jan v.d. Stelt
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 16 januari 2015, 08:50:25
De Schellingerland, gemeerd aan de kade te West-Terschelling, 21 juli 1978.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/yTjwWl.jpg) (https://imageshack.com/i/exyTjwWlj)

foto: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 16 januari 2015, 19:20:18
Met dit schip ben ik in mijn actieve carriere nooit overgestoken.
Kwam haar regelmatig tegen, maar ja.
Wat waren de vaareigenschappen van deze dame?
Binnen accommodatie comfortabel?
Wie kan mij daar meer over vertellen.

Wat ik me nog wel kan heugen was,  dat ze bepaald niet de langzaamste was.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 4 februari 2015, 09:45:52
Reactie n.a.v. de vragen van MJee:
Het was een langzaam schip, vandaar ook de bijnaam.
Vanwege het lage voordek buisde het al snel. Je moest je auto ook gelijk na de overtocht goed afspoelen :).
Van de salon herinner ik me nauwelijks nog iets, ondanks dat ik verschillende overtochten ermee heb gemaakt.
Veel uitstraling had het niet.

Dan gelijk een plaatje uit de Harlinger haven in 1975:
De salon is dan al vergroot.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/vwPOFD.jpg) (https://imageshack.com/i/exvwPOFDj)

foto: R. Clasen
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 4 februari 2015, 16:19:31
OK Slof, langzaam schip. Die link had ik nog niet gelegd. Dacht aan iets anders.
Ik ben een keer met de Schellingerland(Dr. Wagemaker) overgestoken en toen kwam de Slof ons voorbijvaren alsof het niets was.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: jan kramer op 4 februari 2015, 17:47:37
Heb het dacht ik al eens eerder gemeld: Op Terschelling werd de Schellingerland niet alleen Slof genoemd maar had men het ook wel over "het strijkijzer"
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: HansG op 4 februari 2015, 20:53:18
Leuk was wel de overkapping achter het stuurhuis met een bankje erin. Kon je tijdens de vaart in het stuurhuis kijken.
Verder herinner ik me inderdaad dat het traag ging en dat mijn vader klaagde over het zoute water op zijn auto  :D
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Willem-Jan op 4 februari 2015, 21:17:53
op een rommelmarkt kocht ik onlangs een boekje "Passagieren op de Wadden" ( F Drost)Erg leuk boekje.
Nog leuker werd het toen er twee krantenknipsels in bleken te zitten ( 1981) over de Schellingerland.
De grote foto was een soort van opdracht te raden welk schip, het tekstdeel isvan een week later en geeft de oplossing.
Ongetijfeld uit een Harlinger krant.
Leuk om te lezen dat ons forum lid W.J.J. Boot nadrukkelijk genoemd wordt!
Echter: is de boot van de foto ook de Schellingerland waarover in de "oplossing"gesproken wordt?
Het lijkt me dat er iets niet helemaal goed gegaan is, destijds...
groet

Willem-Jan.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 5 maart 2015, 09:54:37
Twee foto's van de Slof in 1976, zonder werk liggend in de Terschellinger haven.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/zsug99.jpg) (https://imageshack.com/i/eyzsug99j)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/fPhU0D.jpg) (https://imageshack.com/i/eyfPhU0Dj)

foto's: R. Clasen
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 23 maart 2015, 09:19:28
De Schellingerland, samen met de Friesland gemeerd aan de Terschellinger kade in 1978 tijdens hoogwater.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/5dgYVI.jpg) (https://imageshack.com/i/id5dgYVIj)

foto: R. Clasen
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 7 april 2015, 08:45:28
1980: de Slof ligt voor verkoop "aan de palen" en de havenwerken worden uitgevoerd.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/3jipoL.jpg) (https://imageshack.com/i/p53jipoLj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/ykuqzF.jpg) (https://imageshack.com/i/f0ykuqzFj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/MbynUs.jpg) (https://imageshack.com/i/f0MbynUsj)

foto's: R. Clasen
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 22 april 2015, 10:45:24
Het is inmiddels april 1981. De Slof is verkocht naar Cyprus en werd in Harlingen aangepast voor de dienst aldaar.
De nieuwe scheepsnaam werd GIRNE.
Naar nu blijkt heeft het schip als zodanig ook nog in de werkhaven van Vlieland gelegen gelet op bijgaande foto.
Daarna is het schip naar Amsterdam vertrokken, waar bij de Oranjewerf nog enige werkzaamheden werden uitgevoerd.
Vervolgens werd reis naar Cyprus aangevangen.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/iPsPSH.jpg) (https://imageshack.com/i/idiPsPSHj)

foto: R. Clasen
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 29 mei 2015, 11:30:15
Een reportageploeg van de NOS gaat in Harlingen aan boord van de Schellingerland.
Jaartal is onbekend.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/hk6NWN.jpg) (https://imageshack.com/i/idhk6NWNj)

foto: coll. Jan de Jong
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Christian op 10 juli 2015, 05:42:47
1971: "HARINGVLIET" BEDOELD VOOR ITALIň
In ItaliŽ hebben ze zeker begrip voor modische schoenen, maar de "Slof" werd op het nippertje door Nederlandse autoriteiten tegen gehouden. Op deze manier kwam het schip bij Doeksen en bleven de "klompen" keurig in Nederland  ;D. Niet waar echt waar:

"Veerboot niet naar ItaliŽ
DEN HAAG ó De veerboot Haringvliet, overbodig geworden na de ingebruikneming van de brug en de dam over het Haringvliet, kan niet worden verkocht aan de Italiaanse firma Fattorino. De scheepvaartinspectie vindt het schip niet geschikt om over zee naar ItaliŽ te varen.
Provinciale Staten van Zuid-Holland hadden op 17 juni besloten de Haringvliet, die de verbinding onderhield tussen Hellevoetsluis en Middelharnis, voor f 357.000 te verkopen.
Nu de transactie niet door kan gaan hebben Gedeputeerde Staten voorgesteld het schip voor f 350.000 over te doen aan de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. De netto-opbrengst wordt daardoor, na aftrek van provisiekosten 332.500 in plaats van 340.000 gulden."1


Aantal auto's: 50,
twee motoren met samen 809,05 kW,
passagiersaccommodatie na verbouwing: 280,
kapiteins: Klaas Tot en Ane Ruijg, later ook Adri van Suylekom,
te vergelijking, betaald voor aankoop DE DAGERAAD (1965): f 1 miljoen2
__________________
1 Het Vrije Volk, 25-10-1971, p8
2 Met behulp van: F. Drost, Passagieren op de Wadden (1980), p53
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 4 oktober 2015, 12:42:59
De Slof, bijna onherkenbaar als ferry op de rivier de Mersey (bij Liverpool) met de scheepsnaam St Hilary.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/kaf5Qs.jpg) (https://imageshack.com/i/p5kaf5Qsj)'

foto: gevonden op internet
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 4 oktober 2015, 13:55:59
Das echt onvoorstelbaar Wim. Het lijkt er voor geen meter op.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Humtidumty op 5 oktober 2015, 08:55:03
Op http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/schel71_txt_ned.htm (http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/schel71_txt_ned.htm) is naast de oude foto de hele historie te vinden en nog een bijzondere foto van het schip uit haar eerste periode:
http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/hilary50_foto1_ned.htm (http://home.kpn.nl/fleetfile1/Ferry/Nederland/Doeksen/Vloot/hilary50_foto1_ned.htm)
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 31 oktober 2015, 12:59:00
Afbeelding vanaf het Waendune op West.
De Slof ligt in de haven en de Friesland ligt op de kop van de veerbootkade.
De datum is 17 AUG 1975.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/B2Fmxy.jpg) (https://imageshack.com/i/p7B2Fmxyj)

dia: © Wim Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Christian op 14 januari 2016, 20:38:41
So ferry 'cross the Mersey

fjordfaehren.de - een uitstekende veerboot-compendium in alle opzichten -
toont nog een foto met het schip als Royal Iris II (http://www.fjordfaehren.de/bi/foto_2/harlingvliet.html).
Een verbazingwekkende metamorfose; echter, wat er in 1956 door de sloper aan de Provincie Zuid-Holland werd verkopt,
dat was niets behalve de romp van de vroegere boot. Wanneer we de romp bestuderen, dan is de identiteit goed te herkennen.

Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 10 maart 2016, 09:18:22
De lente lijkt nu echt in aantocht te zijn, dus de winter nog even afsluiten met een paar bijpassende foto's van de Slof als Haringvliet bij de RTM.
Foto's uit de strenge winter van 1963, toen er assistentie nodig was van stoomslepers om het ijs te breken.
Plaatjes zijn resp. gemaakt te Hellevoetsluis en Middelharnis.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/QwFotE.jpg) (https://imageshack.com/i/plQwFotEj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/ryQY7R.jpg) (https://imageshack.com/i/pmryQY7Rj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/L8HAtQ.jpg) (https://imageshack.com/i/pmL8HAtQj)

foto's: fotograaf onbekend
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wouter B op 21 maart 2016, 22:26:58
In het hoofdstuk 'de RTM vroeger en nu' van 'Langs de rails' (http://www.nicospilt.com/index_RTM.htm) kwam ik nog wat materiaal tegen uit de pre-Doeksenperiode.

Beide prentbriefkaarten uit de jaren '50 en '60, zijn uit de collectie van Jan Jongejan. Een andere scan van de eerste foto is, overigens kleiner, al een keer door Germen geplaatst.


(http://www.nicospilt.com/scans/Haringvliet.JPG)


(http://www.nicospilt.com/scans/Haringvliet2.JPG)


Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wouter B op 21 maart 2016, 22:39:08
Uit dezelfde bron, hier te Hellevoetsluis op 21 september 1968.

De reguliere tramdienst was toen al opgeheven.


(http://www.nicospilt.com/z/z02243.JPG)


(http://www.nicospilt.com/z/z02244.JPG)

En hier op de laatste dag dat het schip in dienst was (14 augustus 1971) te Hellevoetsluis.

 
(http://www.nicospilt.com/dia/dia0919.JPG)


Foto's collectie fam. Spilt
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 29 maart 2016, 11:28:55
Nog twee winterplaatjes uit 1963 van de Haringvliet, geassisteerd door sleepboten.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/YhBA7r.jpg) (https://imageshack.com/i/pnYhBA7rj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/By6V3C.jpg) (https://imageshack.com/i/plBy6V3Cj)

foto's: coll. A. van Broekhoven
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 28 april 2016, 21:10:57
In de foto's die mijn vader op Terschelling had genomen vond ik ook bijgaande detailfoto's van de Slof.
Op 22 JUL 1977 kwam er familie aan en mijn vader legde dat vast.
Het zijn weer wat ander soort foto's dan een scheepsliefhebber zelf zou doen.....

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/GJ3SQ2.jpg) (https://imageshack.com/i/pmGJ3SQ2j)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/xlnf9K.jpg) (https://imageshack.com/i/pmxlnf9Kj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/7kJ8rv.jpg) (https://imageshack.com/i/pm7kJ8rvj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/xkyEXm.jpg) (https://imageshack.com/i/pmxkyEXmj)

foto's: K.W. Vink
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Evert Jan op 28 april 2016, 21:31:57
In de foto's die mijn vader op Terschelling had genomen vond ik ook bijgaande detailfoto's van de Slof.
Op 22 JUL 1977 kwam er familie aan en mijn vader legde dat vast.
Het zijn weer wat ander soort foto's dan een scheepsliefhebber zelf zou doen.....

En toch ben ik blij met elke foto van deze bijzondere verschijning...  :)
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 16 juni 2016, 09:07:05
Twee plaatjes van eind jaren '60 als Haringvliet te Middelharnis.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/jeHd19.jpg) (https://imageshack.com/i/pnjeHd19j)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/JuRhfK.jpg) (https://imageshack.com/i/pnJuRhfKj)

foto's: van internet
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wouter B op 12 augustus 2017, 13:07:52
https://www.facebook.com/255325428006907/videos/756834664522645/

Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: rovinge op 10 mei 2018, 18:24:22
Rond 1980; Nieuwe jachthaven op Vlieland is net aangelegd; Schellingerland en Friesland beide opgelegd in de werkhaven, net voor verkoop. De oude reddingboot van Vlie Cornelia Clasina de andere zijde van de steiger.

1.
(http://www.ovinge.net/Media/2018/Doeksen/1980%20Werkhaven.jpg)

2.
(http://www.ovinge.net/Media/2018/Doeksen/1980%20Werkhaven2.jpg)
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 31 oktober 2018, 21:36:21
Twee plaatjes van Haringvliet te Middelharnis in 1961.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/UeH2Qp.jpg) (https://imageshack.com/i/pmUeH2Qpj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/UjnzVy.jpg) (https://imageshack.com/i/pnUjnzVyj)

foto's: coll. A. Deventer
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Gijsha op 22 december 2018, 14:07:39
ROYAL IRIS II werd gebouwd in 1932 op de Govan scheepswerf van Harland & Wolff, werf nr. 918G en te water gelaten op 22 maart 1932. Royal Iris II werd aangedreven door twee verticaal roterende zuigermotoren met dubbele expansie, die dubbele schroeven aandreven. De motoren werden gebouwd door D & W Henderson, tegen die tijd ook een onderdeel van de Harland & Wolff Group, aan de overkant van de rivier bij hun werf Meadowside in Partick. Ze werd in 1950 omgedoopt tot St Hilary. St Hilary werd in 1956 verkocht naar Nederland en de daaropvolgende jaren kreeg het een aantal nieuwe namen, waaronder Haringvliet en Schellingerland. Ze werd in 1981 verkocht naar Kyrenia en omgedoopt tot Girne en zou in 1983 zijn weggevlucht van Famagusta. Het laatste rapport over haar, in 1992, gaf aan dat ze in een erg vervallen staat lag in Port Leucate in het zuiden van Frankrijk.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: jan kramer op 22 december 2018, 19:54:30
Zoeken naar de Slof dus!?
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: Gijsha op 23 december 2018, 18:58:35
Zie ook de foto gepost door Wim Vink op 5 october 2015.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 15 april 2019, 09:05:00
Kaal gemaakt casco van de St Hillary als voorbereiding tot de opbouw naar Haringvliet (de latere Schellingerland=Slof).
Amsterdam, 1956.


(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/x9Pm1w.jpg) (https://imageshack.com/i/plx9Pm1wj)

foto: coll. Jan Koppenaal
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 16 juli 2019, 20:28:47
Casco foto's van de Haringvliet, Amsterdam, werf Verschure; 1956.


(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/1xHYiK.jpg) (https://imageshack.com/i/pn1xHYiKj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/Xq9ZPc.jpg) (https://imageshack.com/i/pnXq9ZPcj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/os2jik.jpg) (https://imageshack.com/i/pnos2jikj)

foto's: coll. J. Koppenaal.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 16 juli 2019, 20:29:49
Bouw is al gevorderd in 1956.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/ZGqM2v.jpg) (https://imageshack.com/i/plZGqM2vj)

foto: coll. Eric v.d. Reiden.
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 6 augustus 2019, 10:44:32
De Haringvliet van de RTM verlaat de haven van Hellevoetsluis op 5 AUG 1967.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/QAcXtX.jpg) (https://imageshack.com/i/plQAcXtXj)

foto: Streekarchief Voorne-Putten
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 2 oktober 2019, 21:13:27
(Ver)bouw van de Haringvliet in 1956 bij de Oranjewerf te Amsterdam.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/htqTGK.jpg) (https://imageshack.com/i/pmhtqTGKj)

foto: coll. Cees van Dam


Plaatsing van een van de twee motoren in 1956

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/Q1laBQ.jpg) (https://imageshack.com/i/pmQ1laBQj)

foto: coll. Jan Koppenaal.
Titel: Re: Schellingerland (slof)
Bericht door: JoopBeijaard op 27 november 2019, 16:49:49


  4x Ansichtkaarten van de veerboot Haringvliet de latere Schellingerland (Slof).
Titel: Schellingerland (slof)
Bericht door: Wim Vink op 2 maart 2020, 09:47:17
De Haringvliet in de haven van Middelharnis in 1960.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/Q1d0rK.jpg) (https://imageshack.com/i/poQ1d0rKj)

foto: coll. J.Koppenaal