Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: PiebeJanMan op 16 april 2007, 13:53:12

Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 16 april 2007, 13:53:12
Afgelopen dinsdag ben ik dus naar tresoar geweest! Het Vlieland Magazine ligt daar en het Terschelling Magazine ook. Bovendien is er dan nog de Vliezier. Ik heb de nummers die nog ter inzage lagen ingekeken en Doeksen-artikelen met de camera op de foto gezet. Ik zal hier nu elke dag een artikel posten, maar vandaag doe ik er even twee ;)

Iedereen kan hier trouwens zijn of haar artikelen kwijt ;) (wel even een bronvermelding neerzetten)

Ik heb er ook even een poll bijgevoegd. Zie je een leuk artikel, stem erop. Zie je later een leuker artikel, aarzel dan niet en verander je stem ;).

De bronvermelding van de Vliezier is bij mij niet helemaal je van het, ik heb de weeknummer van het blad niet opgeschreven/ op de foto gezet. Ik weet alleen dat ze van dit jaar waren (jan-apr)

Eerst de foto van de Vlieland die ik zag op het Vlieland Magazine, binnenin stond er nog een met een verhaaltje erbij:

Bron: Vlieland Magazine
Nummer: voorjaar 2007

(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/750px-1-1.jpg)
(https://i.imgur.com/BOpoAWO.jpg)

En nog een artikeltje uit de Vliezier over wat er dit jaar op de werf is gebeurd met de huidige Vlieland:

Bron: Vliezier
Nummer: week ?? (voorjaar 2007)

(https://i.imgur.com/jTndGbo.jpg)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 17 april 2007, 15:00:22
Hier een artikeltje over het lot van de twee Oost-Vlieland-en:
De Oost-Vlieland (1994) naar IJsland en
de Oost-Vlieland (1963) naar Senegal.

Bron: Vlieland Magazine
Nummer: Voorjaar 2006

(https://i.imgur.com/Cd1xFEH.jpg)
(https://i.imgur.com/gw4PhaU.jpg)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Bob Koetsier op 17 april 2007, 19:49:56
Leuk al die artikeltje's, alleen er staat wel een foutje in het laatste artikel, onder de foto van de Oost-Vlieland (Baldur) :

De "Oost-Vlieland", het schip dat in 2005 vervangen werd door de in de Filipijnen gebouwde nieuwe "Oost-Vlieland", gaat niet naar warmere oorden, doch zal aan de westkust van IJsland gaan varen. De boot die in 1970 al was gebouwd is verkocht aan de IJslandse rederij Seatours. Het schip gaat varen in de Breidafjord.

En dat ene foutje over de naam van het nieuwe schip ben ik al eens vaker tegen gekomen, ik weet alleen niet meer waar dat nou was...

Groet Bob 8)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 17 april 2007, 20:11:25
OK, jij ziet dat dus als fout, ik had het anders geinterpreteerd.

Ik dacht het zo was van: de Oost-Vlieland werd vervangen door de nieuwe Oost-Vlieland. Lees het als: de O-V werd vervangen door de opvolger van de O-V. Als je de tweede O-V namelijk vervangt door Vlieland klinkt de zin namelijk ook wat raar:
De Oost-Vlieland, het schip dat in 2005 vervangen werd door de in de Filipijnen gebouwde nieuwe "Vlieland", enz.
dat nieuwe is dan namelijk overbodig, omdat er geen oude vlieland meer is ;)
Ik hoop dat men het begrijpt :P

Groeten Redmer
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 18 april 2007, 20:04:16
OK, jij ziet dat dus als fout, ik had het anders geinterpreteerd.

Ik dacht het zo was van: de Oost-Vlieland werd vervangen door de nieuwe Oost-Vlieland. Lees het als: de O-V werd vervangen door de opvolger van de O-V. Als je de tweede O-V namelijk vervangt door Vlieland klinkt de zin namelijk ook wat raar:
De Oost-Vlieland, het schip dat in 2005 vervangen werd door de in de Filipijnen gebouwde nieuwe "Vlieland", enz.
dat nieuwe is dan namelijk overbodig, omdat er geen oude vlieland meer is ;)
Ik hoop dat men het begrijpt :P

Groeten Redmer


Deze logica ontgaat mij in het geheel.
Bob heeft gewoon gelijk.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 18 april 2007, 20:30:53
Ja Bob, dat had je goed uitgelegd (maar het staat er niet meer)! Het was gewoon een kwestie van dat er een nieuw schip in de reeks kwam en omdat het huidige schip Oost-Vlieland heet, wordt de nieuwe in de reeks voor het gemak ook Oost-Vlieland genoemd, omdat daardoor de zin beter loopt. Je zou het ook kunnen zien als stijlmiddel van de schrijver, een Metafoor (http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafoor) of een Metonymia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Metonymia) (ben ik nog niet helemaal uit, maar denk Metafoor). Het woord Oost-Vlieland (2e keer) wordt dus gebruikt als beeld van de Vlieland (Oost-Vlieland (oud) -> opvolger = een Oost-Vlieland = de Vlieland)

Back On-Topic:

De Artikelen van vandaag. Vandaag weer even twee artikeltjes, niet echt hele bijzondere, maar deze keer komen ze vanuit het bedrijf, Rederij Doeksen, zelf. De titels zeggen over de inhoud al genoeg ;)

Beide Artikelen:
Bron: Vliezier
Nummer: ergens tussen jan. en apr. 2007

(https://i.imgur.com/5TdFc6l.jpg)
(https://i.imgur.com/wFvsu1f.jpg)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 20 april 2007, 10:24:24
Stemt iedereen even in de poll; wat is het leukste artikel? zie je later een leuker artikel, verander dan je stem!

Artikel van vandaag komt uit 'Vaar-varia', een deel van de pagina's die Rederij Doeksen soms in de Vliezier heeft en er staan altijd wat opmerkelijke dingen in. Van de nummers die ter inzage lagen waren er maar twee met Vaar-varia, en dit was de enigste leuke ;)

Bron: Vliezier
Nummer: ongeveer jan-feb 2007

(https://i.imgur.com/mM9dGyf.jpg)

Oh ja, 1856 zal vast 1956 moeten zijn  ::)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 21 april 2007, 17:16:01
vandaag een artikel vanuit Doeksen. Een informatief gedeelte uit het Vlieland Magazine:

Bron: Vlieland Magazine
Nummer: voorjaar 2006

(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/750pxa.jpg)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 22 april 2007, 14:25:43
Vandaag een artikeltje over de veerboten die een dag aan de kant lagen ivm met de storm:

Bron: Vliezier
Nummer: 12 januari 2007

(https://i.imgur.com/NzKSy3L.jpg)
(https://i.imgur.com/D4xzgVq.jpg)

P.S.: Als de artikelen moeilijk leesbaar zijn, stuur dan even een PB naar mij
P.S.: Je kunt de (internet)pagina vergroten met [ctrl] + scroll up
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 23 april 2007, 17:38:30
Vandaag twee fotoartikelen:

1 De voorpagina van het Vlieland Magazine van voorjaar 2005.
(https://i.imgur.com/egkXt9g.jpg)

2 Fotoartikel van de maidentrip van de Vlieland. Dit stond in het Vlieland Magazine van herfst 2005
(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/750pxmaidentrip-1.jpg)
(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/750pxmaidentrip-2.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 25 april 2007, 23:15:46
Ik had het gister even druk (en vandaag ook een beetje) .....

Maar vandaag toch nog even een artikel:

Het gaat over 50 jaar MS Friesland I en het is geschreven door Willem Boot ;)

Bron: Terschelling Magazine
Nummer: Herfst 2006

(https://i.imgur.com/2NRfcTF.jpg)
(https://i.imgur.com/GEihQpx.jpg)
(https://i.imgur.com/u7H3F3Y.jpg)
(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/750px-4.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 26 april 2007, 19:47:01
Hier twee foto's van de midsland die in het Vlieland Magazine stonden van zomer 2005:

(https://i.imgur.com/xrttnMG.jpg)
(https://i.imgur.com/PcJflyc.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 3 mei 2007, 16:12:33
Ditkeer komt er een artikel wat heel lang is. Het beschrijft de hele geschiedenis van de veerdienst naar Vlieland. Ik zal elke dag 3 of 4 pagina's posten, het is in totaal 10 pagina's lang.

Bron: Vlieland Magazine
Nummer: herfst 2005

(https://i.imgur.com/HQy7yDZ.jpg)
(https://i.imgur.com/hcRwOde.jpg)
(https://i.imgur.com/6qfbw6M.jpg)
(https://i.imgur.com/pCsP0MU.jpg)
(https://i.imgur.com/M1LYPNq.jpg)
(https://i.imgur.com/NLBgr6C.jpg)
(https://i.imgur.com/MgmGklO.jpg)
(https://i.imgur.com/AJTU8cA.jpg)
(https://i.imgur.com/oZTE5ph.jpg)
(https://i.imgur.com/17H6ATJ.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 16 mei 2007, 21:07:37
Artikel over de stormschade van november (?) op Vlieland.

Bron: Vliezier
Nummer: 39, november 2006

(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/vliezier3906stormschadeinleidingcop.jpg)
(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/golf17metercopy.jpg)
(http://i154.photobucket.com/albums/s261/piebJM/stormschadecopy.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 22 mei 2007, 21:17:10
Uit de Vliezier, najaar 2006:

(https://i.imgur.com/hVUUubW.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 17 september 2007, 10:24:05
Ik vond nog een interessant (vooral het tweede gedeelte) artikeltje op internet.


DAILY SHIPPING NEWSLETTER : Tuesday 06-11-2001

Bouw vrachtschip Doeksen definitief
Rederij Doeksen te Harlingen heeft definitief opdracht gegeven tot de bouw van een
vrachtschip. De opdracht voor het nieuw te bouwen schip, een catamaran van 45 meter
lang en 15 meter breed, wordt gegund aan de werf ASB uit Harwood, NSW Australi
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 21 september 2008, 16:26:43
Klopt, er is ook een uitgave met een andere omslag (harde kaft)

Dat klopt. Op zolder moet ik dat boek hebben staan. Zodra ik weer thuis ben, zal ik gaan zoeken en inscannen.

Belofte maakt schuld. Vandaag het boek opgezocht. Het zag er nogal stukgelezen uit. Dat is wel te zien aan het resultaat van de scan. Het papier van de bladzijden is helemaal vergeeld, bijna "verbruind", maar ik wil het voor geen goud missen.
Mijn exemplaar is afkomstig van de tweede druk (plm midden jaren '60 vorige eeuw). Volgens info op het omslag kostte het boek destijds fl. 2.50!!

(http://img525.imageshack.us/img525/546/zeeslepervastdietros.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/525/zeeslepervastdietros.jpg/)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 21 september 2008, 16:40:48
Bij het zoeken naar het vorige boek kwam ik het boek SOS wij komen van K. Norel tegen, eveneens stukgelezen.
Dat boek gaat ook over het bergingswerk vanaf de Terschelling, maar alle namen zijn gefingeerd, tot de scheepnamen aan toe.
Op het omslag staat echter wel een bekende boot afgebeeld, zonder dat de naam leesbaar is.
Wij forumleden weten wel beter.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Hunter op 23 september 2008, 00:19:23
Halllo Wim,

ZO heb ik het boek Noodsein op de Noordzee van K Norel.

Boek gaat ook over het bergingswerk met CUPIDO en nog een paar en de duitsers me de WODAN.
De slepers VLIELAND Word er in genoemd en TESSELSTROOM echt van die namen die wij allemaal wel kennen.
Maar kan het zijn dat Noodsein op de noordzee een vervolg is of een hele nieuwe druk. op het verhaal van jou boek gebasseerd.
(stuur anders maar even een PM)  
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 30 augustus 2009, 13:24:15
Een scan van een stukje fietskaart Vlieland. Deze kaartjes zijn door fietsverhuur Jan van Vlieland verstrekt.

(http://i718.photobucket.com/albums/ww182/vriend1234/img051.jpg)

Het bootje op de kaart lijkt niet echt op ??n uit de vloot van Doeksen. Heeft wel verdacht veel weg van deze, ik had hem ook onder het topic bloopers kunnen plaatsen  ;D

(http://i718.photobucket.com/albums/ww182/vriend1234/DSC_0033.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 24 oktober 2009, 00:38:38
Onderstaande drieluik is te vinden op de site van hotel De Bosrand http://www.hoteldebosrand.nl/geschiedenis/nl/ (http://www.hoteldebosrand.nl/geschiedenis/nl/)

Op de foto zie je links de Oost-Vlieland en rechts de Friesland. Ik vermoed dat de foto in Harlingen is genomen omdat de schepen achter elkaar aan de kade liggen. Het moet ergens begin jaren 60 geweest zijn omdat de Oost-Vlieland nog de grijze band bij de ramen heeft.

(http://i718.photobucket.com/albums/ww182/vriend1234/Oost-VlielandenFriesland.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Humtidumty op 6 januari 2010, 12:22:07
In De Terschellinger van afgelopen dagen staat volgende:
Onbekende veerboot met bekende kleuren 
 Piet Hageman stuurde een foto van een hem onbekende veerboot met bekende blauwwitte kleuren.

?Nu heet ze de `Serengeti`, maar hoe ze ooit heette is mij niet bekend. Maar ze moet bijna wel uit de Waddenzee komen. Het schip vaart tussen Stone Town, Zanzibar en het stadje Mkoani op het eiland `Pemba`, dat weer ten noorden van Zanzibar ligt.? Uit nader onderzoek blijkt het de voormalige ?Midsland? te zijn van Rederij Doeksen, gebouwd in 1968 en in dienst vanaf 1974 en in 1985 verkocht naar Tanzania in dat jaar.

Desolate vuurtoren (inzet)

Piet Hageman zond de redactie van ?de Terschellinger? een foto van de vuurtoren van het eilandje Mwana wa Mwana, dat aan de noordoost kust van Zanzibar ligt. De vorm heeft een frappante gelijkenis met onze Brandaris.
 

N.B. Wel opvallend dat een Terschellinger het schip niet herkend heeft.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 7 maart 2010, 21:26:43
Een artikel uit De Sjouw 06 van 6 november 2009 tot 2 april 2010. Vreemd dat er specifiek over de Midsland gesproken wordt in de kop, terwijl de Friesland dieper steekt.

Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 28 maart 2012, 12:34:53
Er was nog een boek, waarin de Terschellinger berging een rol speelde: SOS, wij komen.
De Holland prijkte op de omslag.
Mijn exemplaar is nogal aangetast door de tijd, maar niet minder waardevol.

(http://img405.imageshack.us/img405/9616/soswijkomenverkl.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/405/soswijkomenverkl.jpg/)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 28 maart 2012, 19:55:52
Leuk dat je deze omslag plaatst Wim. Ik heb ook een aantal boeken van K. Norel gelezen, maar deze kende ik nog niet. Zijn kleindochter Liesbeth Norel is momenteel stuurman, of beter gezegd stuurvrouw, op de Holland.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Evert Jan op 28 maart 2012, 21:47:19
Van het boek zijn meerdere exemplaren te vinden op internet, heb het net besteld bij loekboek.nl, helaas zonder omslag.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 10 april 2012, 08:46:51
In 1934 verscheen een uitgave van de VVV-Terschelling, samengesteld door dr. J.W van Dieren, getiteld "De lof van Schellingerland".
In 1985 is daarvan een zogenoemde overdruk van uitgegeven.
Daarin vond ik bijgaande advertentie van Doeksen:

(http://imageshack.us/a/img853/9258/1934doeksenadvinlofvans.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/1934doeksenadvinlofvans.jpg/)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 22 januari 2013, 16:27:53
In Cornelis Douwes van OKT 2001, het blad van de oud-leerlingenvereniging van de Zeevaartschool Willem Barendsz, vond ik een aardig artikeltje over een mogelijke Stortemelk III, die er overigens nooit is gekomen. Volgens de aanhef heeft dit artikel, van de hand van Cees Dekker, eerder in het personeelsblad De Schalm van Doeksen gestaan.

(http://img233.imageshack.us/img233/4360/stortemelkiii1cdokt2001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/233/stortemelkiii1cdokt2001.jpg/)
(http://img28.imageshack.us/img28/9673/stortemelkiii2cdokt2001.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/28/stortemelkiii2cdokt2001.jpg/)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Christian op 21 april 2015, 21:05:47
Met MS Schellingerland naar Terschelling: Raar reisverslag uit de oude krant:
Leidse Courant | 11 juni 1983

[Attentie: We krijgen nu te maken met de meester van het mopperen. Niemand ontsnapt aan de strenge criticus van de gevaarlijke veerdienst: Zullen wij zeker met een knipoog lezen  ;) als zeldzaam document uit verleden tijden? Veel plezier:]

Veerboot zonder romantiek
Met de zomer in zicht kunnen we stellen dat het vakantieseizoen op de Waddeneilanden bijna weer in volle gang is. Tot de eilanders zo half september weer onder elkaar zijn, moeten zij de invasie van toeristen over zich heen laten komen. Het grootste deel van die toeristen wordt aangevoerd per veerboot, bijvoorbeeld naar Terschelling. De geregelde veerdienst van Harlingen naar Terschelling bestaat dit jaar exact een eeuw, waarvan precies zestig jaar als onderdeel van Rederij Doeksen. Redenen genoeg om eens een oversteek te maken. Verslaggever Ronald Hooyenga koos een lekker druk weekeinde uit, om te zien of alles op zo’n overvolle veerboot wel zo leuk en aardig is als de folders ons willen doen geloven.

HARLINGEN — De file in Leeuwarden-stad blijkt achteraf in Harlingen toch niet helemaal uit eilandgangers te hebben bestaan. Maar druk is het wel, dat zeker. In de rij voor het parkeerterrein, in de rij voor de kaartjes, in de rij voor de boot, in de rij voor de koffie boord. „Mensch, was ne Schlange!" horen we direct al in een bekende taal, die duidelijk maakt dat het toeristenseizoen echt begonnen is. Op de veerboot „Schellingerland“ zijn de beide salon benedendeks — voor rokers en niet-rokers, hoewel de eerste categorie heel oneerlijk ook de bar was toegewezen — al vlot tot de laatste stoel, bank en barkruk bezet. De laatkomers stommelen door naar het dek zelf, waar de wind wilde aanval op je haardos doet voordat de boot eerst zo'n 240 graden schijnt te moeten draaien. Eindelijk met de kop richting Terschelling mag de telegraaf op volle kracht. En nog steeds niemand duizelig, al doen sommigen erg hun best door al om half tien ’s morgens te beginnen met de eerste van liefst achttien six-packs Tuborg-pils, meegezeuld in de waarschijnlijk niet terechte vrees dat dit op het eiland niet te koop zal zijn.

Elfhonderd mensen mogen, kunnen, en zijn er op de boot. Minstens. Boven de nooduitgangen gehangen bordjes „Hier geen bagage plaatsen" zijn alleen maar in het Nederlands aangegeven, iets te hoog gegrepen voor de talenkennis van de Duitsers, die hun Gepäck dus rustig voor de branddeuren en vluchtgangen plaatsen. Ook niet vertrouwen opwekkend is het bordje boven de deur naar de machinekamer:„Als het alarm gaat of als er C02 uitstroomt, deze ruimte direct verlaten". Nogal wiedes natuurlijk, alhoewel staat er niet bij hoe dat moet, met elfhonderd man tegelijk. Enige opschudding, veroorzaakt door tientallen tijdschriftenreportages, over vermeende onveiligheid van veerboten is inmiddels weer wat geblust. „Gelukkig maar", vindt kapitein M. van Asselt van de Schellingerland. „Het schrok de mensen af, vooral diegenen die op zich al een beetje angstig voor water zijn.“ Bij het hoofdkantoor van de rederij op Terschelling zal woordvoerder C. Dekker me later vertellen dat het met dat afschrikken nogal meeviel: „Na die reportages hebben we drie annuleringen gehad. Maar je weet natuurlijk nooit wie er uit angst niet meer reserveerde...“

Angst ongegrond
Die angst, voor kapseizen, in brand raken of vollopen, is volgens de kapitein volkomen ongegrond. „Ik vaar acht jaar op deze veerdienst en ik heb nog nooit een ongeluk op zee meegemaakt. Natuurlijk zijn er wel klachten over de veiligheidsmaatregelen aan boord, maar met elfhonderd man kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Toen we deze boot in '81 in Duitsland kochten zijn er nog extra nooduitgangen bijgemaakt en zijn trappen en deuren verbreed. In Duitsland mochten er twaalfhonderd vijftig man op, maar de voorschriften van de Scheepvaartinspectie zijn hier wat strenger. Hier komen beslist niet meer dan elfhonderd mensen aan dek. Als we denken dat we dat aantal werkelijk gaan halen dan tel ik de passagiers persoonlijk. Tenslotte ben ik verantwoordelijk, als er iets gebeurt".

„We weten wanneer er, zoals nu, topdruktes verwacht worden. Dan vaart er gewoon een extra boot mee. Het ligt ook aan het weer. Als het slecht weer is, laat ik er geen elfhonderd op. Die hokken dan allemaal samen in de salons, die daar niet op berekend zijn".

Inderdaad, dat laatste klopt. Ook al is het weer niet zo slecht dat er aan dek niet te vertoeven valt. De salons benedendeks zijn toch wat warmer en knusser, als je tenminste van struikelen, dringen en ellebogenwerk houdt. Boven de rokerige bar hangt, jazeker, weer een bordje: „Om klachten over de service te voorkomen geven wij geen service meer". Sterker nog: je wordt er amper nog bediend, zo druk is het. We zullen er dan ook nooit achter komen hoe de romantisch klinkende jutterbitter smaakt. Weer aan dek, ongelaafd, demonstreert de luchtmacht lawaaierig dat er heus nog wel F-16's over zijn. Zeker een dozijn van die straaljagers stort zich op het eiland in een tergend helse duikvlucht Maar ik verdenk de piloten ervan de dingen in een cirkel te sturen, zodat het er veel meer lijken dan er zijn.

Mysterieus
Terschelling. Gehaald! Rederij Doeksen komt minder sympathiek over, als geweigerd wordt met de jaarcijfers op tafel te komen. Bij mijn telefonische afspraak daags tevoren had een heer Hofman de boot ook al letterlijk en figuurlijk afgehouden, door op een vraag over de capaciteit van de veerboten hoogst mysterieus te melden: „Hoeveel er op kunnen mag u best weten; hoeveel er op zitten is wat anders ..."

Ook de heer Dekker loopt niet te koop met de vervoerscijfers, hoewel hij wel klaagt dat „er niet veel hoeft te gebeuren of we zitten weer in de rode cijfers". De veerdiensten draaien nog zonder subsidie. De prijs van een retourtje-eiland is er dan ook naar: 26 gulden, inclusief vier piek toeristenbelasting. „We kunnen net quitte spelen", aldus Dekker.  „’s Zomers loopt het wel, maar in de winter varen we soms met maar twintig man aan boord en dat kan natuurlijk niet".

Was er op de „Schellingerland" voor wat nerveus ingestelde passagiers zo op het oog niet eens een reddingboot aanwezig, laat staan dat er reddingboten voor 1100 man waren. Dekker vertelt dat er wel degelijk een aan boord verstopt moet zijn geweest. Een, waaruit blijkt dat het niet de bedoeling is dat de hele club bij een eventuele calamiteit in boten overstapt. „De reddingboot is er alleen om iemand op te pikken die overboord is geslagen. Dat is bij ons overigens maar een keer gebeurd en dat was ook nog een meneer die wat zwaarmoedig, zelf over boord was gestapt".

Passagiers die bij een onverhoopte aanvaring of explosie of uitslaande brand hun zwemkunst niet zo vertrouwen, zijn aangewezen op een paar dozijn, ik noem het maar „reddingdingen". Vierkante rubber-plastic dingen met handvatten en een geclaimd drijf vermogen voor zo'n 25 man. Gezellig lekker dobberen, met je verkleumde vingers door de hengsels. Maar wees gerust, er zijn ook nog een kleine tien gros zwemvesten aan boord, opgestapeld achter Gepäck en overige rugzakken.

Aan de grond

Zwemvesten of reddingdingen, de heer Dekker stellt luchtigjes — maar voor mij overigens niet bemoedigend — vast, dat het beste reddingsmiddel nog altijd het schip zelf is. „Als er wat gebeurt heeft de kapitein opdracht het schip zo snel mogelijk ergens aan de grond te zetten, zodat het niet kan zinken. Bovendien komt het vaak voor dat een paar boten met elkaar opvaren, dat is toch ook een veilig idee?“, aldus Dekker.

Nog even over de cijfers. We krijgen ze wel, alleen duurt dat nog even. De Terschellinger VVV wil namelijk ook graag van alles weten en ondervraagt het hele jaar door iedereen die op het eiland komt. Daarbij komt natuurlijk niet alleen de vraag aan de orde of je met een veerboot van Doeksen bent gekomen, maar die vraag is evengoed mooi meegenomen, vindt de heer Winter van de VVV.

Bereidwillig rekent hij voor dat er elk jaar zeker 200.000 vakantiegangers, dagjesmensen en andere toeristen op het eiland komen, samen alleen al goed voor ruim zeven ton aan toeristenbelasting als je de kleine kinderen even niet meerekent. Nu komen die met allemaal per veerboot aan, er vallen voor vervoer van en naar Terschelling ook genoeg particuliere boten te charteren, maar... „dan hebt u vast een indruk".

Een indruk van de immense drukte die de veerboten nog te wachten staat en deels alweer heeft overspoeld. Temidden van die drukte, op een dek vol koffers en bierdrinkers en overgevers en verdrinkertje spelende kinderen, valt altijd weer op de verwoede en tot mislukken gedoemde pogingen waarmee mensen telkens maar weer foto’s, dia's of films willen maken van onooglijke, grijze scheepjes op vijf mijl afstand en van langswiekende meeuwen. Ineens zie ik een vrouw, verkrampt van angst, aan de reling. Ik denk dat ze die reddingdingen heeft gezien...
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 21 april 2015, 21:50:42
Zeldzaam document uit het verleden?

Tot het invoeren van het boekingssysteem en het degraderen van de passagiersaantallen van de Friesland/Midsland was dit toch nog een tafereel wat zich in de drukke perioden voordeed...

Volgens mij zijn de aantal toegestaan passagiers per vierkante meter (regelgeving) ook niet naar beneden bijgesteld in de tussentijd. Andere veiligheidseisen zijn wel iets veranderd, maar Doeksen neemt zelf ook meer verantwoordelijkheid hiervoor.

Wel opmerkelijk dat de auteur hier zo naar de veiligheid kijkt. Naar aanleiding van het kapseizen van de European Gateway van Townsend Thoresen zullen de bewuste artikelen wel geschreven zijn. Hierna kwamen trouwens nog de rampen met de Herald of Free Enterprise, Estonia en Scandinavian Star.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Christian op 1 mei 2015, 21:00:25
MS Vlieland - De nieuwe trots van Harlingen
Bron: "Over ’t Wad" | juli 2005:
Door Pam van Vliet:

Hoewel menig Vlielandganger de oude Oost-Vlieland zal missen, was het onvermijdelijk dat er een nieuw schip in de vaart genomen zou worden voor de veerdienst Harlingen - Vlieland. De Oost-Vlieland was gewoon ‘op’.

Dat bleek ook uit het uitvallen van één van de beide motoren, in mei van dit jaar. Slechts enkele maanden voordat het schip definitief uit de vaart genomen zou worden, kreeg Doeksen te maken  met deze fikse tegenvaller. Behalve motorisch begonnen er ook steeds meer storingen te ontstaan in het elektrisch systeem en begon het schip andere gebreken te vertonen. Vreemde hobbels en bobbels in de vloeren en de huid kwamen steeds vaker voor.

Door de schade aan de Oost Vlieland was het even improviseren voor Doeksen. De Midsland, die normaal de extra afvaarten naar Terschelling verzorgt, werd op de dienst Vlieland gezet en de Oost-Vlieland voer (op één motor) de extra vaarten naar Terschelling.

Verre van ideaal, zeker rond hoogtijdagen als Oerol. Met de nieuwe trots in de vloot van Doeksen zijn dergelijke problemen verleden tijd. De Ms Vlieland is een modern schip van het type catamaran. Twee rompen dus, net als Doeksens snelboot Koegelwieck en vrachtboot Noord-Nederland. Voordeel van deze rompvorm is dat die heel stabiel op het water ligt.

De Ms Vlieland is ontworpen in Australië en gebouwd op de Filipijnen. Het Eindhovense bureau Kooymans Design ontwierp het interieur. Nog wat harde cijfers: Het bootje is 64 meter lang, 17 meter breed en steekt 2,5 meter diep. Dat is niet diep. Waarom slaat hij niet om? Omdat de rompen en het autodek van staal zijn en de bovenbouw van aluminium. Het zwaartepunt ligt dus laag!

De voortstuwing geschiedt door vier schroeven, aangedreven door vier motoren van elk 630 kW. Voor optimale wendbaarheid komen daar nog eens vier roeren en vier boegschroeven van elk 150 kW bij.

Hoe hard gaat ie met al die motoren? Ongeveer net zo snel als de Oost Vlieland: 14 knopen (ongeveer 26 km/uur). We komen dus niet sneller op Vlieland aan, maar wel een stuk comfortabeler. De Oost-Vlieland is dood (snik), leve Ms Vlieland!
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 19 januari 2016, 21:54:17
Een tijdje geleden had ik een foto van het MV SERENGETI (Ex MIDSLAND/VLIELAND) geplaatst dat een schip heeft geholpen bij een ongeval. Vervolgens nam de SERENGETI het schip op sleeptouw. Erg bijzonder, maar misschien nog bijzonderder is dat het in het verleden al eens eerder is gebeurd.

(https://i.imgur.com/cDMHP2B.jpg)

© Leeuwarder Courant - 1991-07-15
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 3 oktober 2016, 22:56:46
Een mooi artikel over de sneldienst geschreven door Willem J. J. Boot. Het artikel komt uit het "Terschelling Magazine", 2e jaargang nr. 2 - voorjaar 1991.

(https://i.imgur.com/f4JzPbD.jpg)

(https://i.imgur.com/O0lnVhF.jpg)

(https://i.imgur.com/RsybiXD.jpg)

(https://i.imgur.com/s3Vl85i.jpg)

© Terschelling Magazine & Willem J. J. Boot
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Amelander Historie op 20 oktober 2016, 22:14:04
(http://files.amelanderhistorie.webnode.nl/200011389-b22c7b325e/Cover%20Gestrand,%20gered,%20geborgen%20van%20Thijs%20Gras%202.jpg)
Op 29 november 2016 zal het boek ‘Gestrand, gered, geborgen. De strandingen van de ‘Malmö’ en de ’Tartar’ bij Ameland. November 1928.’ verschijnen. Daarin worden zeer uitvoerig de gebeurtenissen op en na 16 november 1928 beschreven die toen de bewoners van Ameland en Terschelling in hun ban hielden. In een zuidwesterstorm raakt het Zweedse stoomschip ‘Malmö’ stuurloos. Een sleepactie van de firma Doeksen mislukt en het schip loopt bij Nes aan de grond. De sloep waarmee een aantal bemanningsleden zich in veiligheid wil brengen, slaat om. Drie opvarenden verdrinken, elf bereiken op eigen kracht de kust en worden opgevangen in wat nu Hotel de Jong is. De bemanning van een van de inmiddels uitgerukte reddingboten ziet kans de nog aan boord van de ‘Malmö’ gebleven zes opvarenden van het schip te halen.

Tijdens de daaropvolgende bergingsactie die onder leiding van Jan Doeksen en N.C. Taylor Kraaij wordt uitgevoerd door Zweden, Amelanders en Terschellingers, steekt op 23 november een nieuwe storm op. Achtereenvolgens komen vanaf Terschelling en Ameland reddingboten in actie, waarbij het een ploeg van Ameland uiteindelijk lukt om de bergers in veiligheid te brengen.

In een derde novemberstorm loopt op 26 november nabij Ballum het Noorse schip de ‘Tartar’ aan de grond. Bergers en jutters proberen zo veel mogelijk van de ladingen hout te bemachtigen, zelfs met gebruik van explosieven. Sommige jutters worden betrapt en gestraft.

Door de inzet van een sleepboot van Doeksen in het allerprilste begin, het uitvaren van de reddingboot ‘Brandaris’, en het feit dat de firma Doeksen in eerste instantie de berging binnensleepte, zijn deze strandingen ook vanuit Terschellinger perspectief interessant. Dankzij een duik in het rijke archief van de firma Doeksen, kon vrij uitgebreid aandacht besteed worden aan de berging.

Het boek is rijk geïllustreerd en telt 112 bladzijden. Tot 15 november loopt een online intekenactie waarbij u korting en een gesigneerd exemplaar krijgt. Meer info: www.amelanderhistorie.nl/products/gestrand-gered-geborgen/ (http://www.amelanderhistorie.nl/products/gestrand-gered-geborgen/)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 25 oktober 2016, 22:15:53
Het hierboven bedoelde boek kan ook rechtstreeks bij de auteur worden besteld, zo meldde Kees Dekker (archivaris van Doeksen) mij:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/WmkR3v.jpg) (https://imageshack.com/i/pnWmkR3vj)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 9 december 2016, 17:03:40
Zo, even weer wat activiteit op het forum. MS Koegelwieck (2) in nieuwstaat! Het artikel is geschreven door Willem J.J. Boot en stond in het Terschelling Magazine, 3e jaargang (1992), nr. 2.

(https://i.imgur.com/KgVsjih.jpg)

(https://i.imgur.com/lKttoIy.jpg)

(https://i.imgur.com/MuHqa37.jpg)

Illustratiecredits gaan naar Jan Heuff en Henry Drost (pag 42, foto 1). Uiteraard ook Terschelling Magazine voor het uitbrengen voor dit artikel
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 9 december 2017, 17:40:45
Precies een jaar geleden heb ik een laatste artikel gepubliceerd uit een oude uitgave van de Terschellinger. Bij deze een artikel waar wat informatie staat over de Stuifdijk. Een schets met een eventuele kleurstelling is hiervoor gemaakt. Ik denk dat het definitieve ontwerp toch wat beter uit de verf kwam.  :) Ik zal proberen om de aankomende tijd een aantal andere artikelen te plaatsen.

(https://i.imgur.com/CGOeZ3d.jpg)

(https://i.imgur.com/AUqdmsO.jpg)


© Terschelling Magazine. 1990, nr. 1.
Tekst: Jan Heuff
Illustraties: pag 20: W. de Vries Lentsch. Pag 21: Mulder en Rijke.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 10 december 2017, 10:18:42
Drie generaties Noord Nederland. Inmiddels zijn we, zoals alom bekend, aangekomen bij de vierde generatie. Dit artikel komt uit 1990, enkele maanden nadat Terschelling afscheid had genomen van de Bereboot.

(https://i.imgur.com/iTHMxfG.jpg)

(https://i.imgur.com/i1wRaK3.jpg)

(https://i.imgur.com/bSgUX5r.jpg)

© Terschelling Magazine. nr 2, 1990
Geschreven door Jan Heuff
Foto's pag 44/45: Harlinger Courant
Pag 45: Cor Swart
pag 46: Collectie Fleet File
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 12 december 2017, 14:32:52
In 1991 was het veertigjarige bestaan van de Holland (4). In '91 was het schip nog actief in de exploitatiedienst door Rijkswaterstaat. De toekomst was nog erg onzeker. Inmiddels weten we, dat dit helemaal goed gekomen is!

(https://i.imgur.com/Q1Dcvd9.jpg)

(https://i.imgur.com/4jag5T5.jpg)

(https://i.imgur.com/zbUmlTN.jpg)

(https://i.imgur.com/6kZIXEp.jpg)

© Terschelling Magazine, 1991 nr 4.
Geschreven door Willem J. J. Boot
Foto's: Willen J.J. Boot, pag 42, 44, 45
Flying Focus: pag 44
Rederij Doeksen: pag 44.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: robert op 12 december 2017, 17:56:13
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 12 december 2017, 20:23:14
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.


Inderdaad :)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: arthur op 13 december 2017, 09:52:12
Ik heb ook de overtocht met de Holland meegemaakt in 1958. De Friesland was vol. Mijn vader met auto op de Friesland, maar moeder en 4 kinderen gingen over met de Holland. Later in 2015 ben ik nog eens met de Holland over gevaren. Dit was ook leuk, maar een heel andere ervaring vergeleken met destijds. Toen was de Holland volgepropt, later met 40 donateurs.
Van de forumleden heeft waarschijnlijk alleen Wim Vink deze ervaring.
Begin jaren 60 gingen mijn ouders met mij en mijn zus vaak in de bouwvak op de eerste zaterdag naar Terschelling. Deze boot vertrok dan al om 07.00 uur vanuit Harlingen, en was meestal vol, maar niet overvol zoals op de rest van die dag en zoals op de Friesland, Oosterschelde en Schellingerland en de 2e en 3e vaart van de Holland; auto's aan dek kan ik mij niet herinneren, wel heel veel fietsen. De meeste passagiers waren toen mensen uit de omgeving van Harlingen en de kop van Noord Holland, heb ik ooit eens gehoord. Vele mensen hadden toen nog geen auto en konden in 82 a 83 nog niet zo vroeg in Harlingen zijn. Wel weet ik nog, dat ook af en toe de (kleine) Vlieland diezelfde dag om die tijd vertrok naar Vlie... Ik denk dat ik als klein manneke vaker met de Holland dan met de Friesland ben overgezet...

Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 16 december 2017, 11:13:15
In 1993 vonden enkele verschuivingen plaats in de Doeksenvloot. De Schellingerland zou gerenoveerd worden en ingezet worden op de Vlielanddienst. De Vlieland zou de verkoop in gaan. Dit betekende dat Terschelling haar reserveschip kwijt raakte en dat er een nieuw schip moest komen. De rederij besloot, na twee eerdere aankopen, om aan te kloppen bij de Duitse rederij AG Ems. Inmiddels noemen wij dit schip al bijna 25 jaar "MS Midsland".  :)

(https://i.imgur.com/P5YuAox.jpg)

(https://i.imgur.com/HmzqSeu.jpg)

(https://i.imgur.com/ChIHFcH.jpg)

(https://i.imgur.com/iAso6kA.jpg)

© Terschelling Magazine, 1993 nr 1.
Geschreven door Willem J. J. Boot
Foto's: pag 42/43: Fleet File
pag 44/45: verzameling Willem J. J. Boot


Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 18 december 2017, 20:03:01
Een artikel over de Rheinland, inmiddels de huidige Midsland en de keuzes om dit schip aan te kopen in 1993.

(https://i.imgur.com/e5UbZXW.jpg)

(https://i.imgur.com/lUd2I6m.jpg)

© Terschelling Magazine, 1993 nr 2.
Geschreven door: Willem J.J. Boot.
Foto's: pag 42: verzameling Willem J.J. Boot
Pag 42/43: Fleet file
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 12 januari 2018, 10:47:58
Hier deel 1 van Ferry & Cruise Review Spring 2017


Een Engels tijdschrift, genaamd Ferry&Cruise Review gaat, de naam zegt het al, over ferries en cruiseschepen.
Het tijdschrift verschijnt 1 maal per kwartaal en behandelt ferry nieuws in en om Engeland, Ierland, Scandinavie, de Middellandse zee enzv.
In de laatste drie nummers verschenen er artikelen met de naam The Hidden ferries of the Wadden Sea van een van hun correspondenten (Matthew Punter)
Voor Engelsen is de Waddenzee niet erg bekend laat staan de ferries die naar de eilanden varen.
Matthew voer op de Dokter Wagenmaker van TESO, de Vlieland, Friesland en Midsland van Doeksen, de Sier van Wagenborg, de Munsterland en Ost Friesland van AGEMS, de Helgoland van Cassen Eils, de Grete van ElbLink, de Rungholt en Uhtlande van Wyker, de Sylt Express van FRS en Menja en Fenja van Fanofaergen.

Als hij al deze ferries vergelijkt zegt hij:

The Vlieland is in fact a sort of wondership. Passengers board on de starboard side towards her stern and her interior is a clever split- level arrangement. The main deck features a large panoramic window over the stern with both bucket chairs and bar seating. Forward of this is a zone of exceptionally stylish low level sofas decorated in black and neon red and would not look out of place in  the nigthclub of the Viking Grace ( een cruise ferry die vaart tussen Stockholm en Turku)
En zo gaat hij nog even door. Ook de Friesland werd door hem een "impressive vessel" genoemd, maar out of place was de Midsland.

Na alle schepen gezien te hebben zegt hij verder:
The Vlieland of Rederij Doeksen was the best ferry by a country mile met strong recommendations for both Dokter Wagenmaker and Helgoland.

Hij komt snel nog eens terug om de nieuwbouw schepen van Doeksen te zien maar ook de ferries naar de nog niet bezochte eilanden.
Favoriete eilanden hoe kan het ook anders zijn Vlieland en Terschelling natuurlijk maar ook Fohr is wel wat.

Interessant om de visie van een Engelse ferry journalist te lezen.
de artikelen zijn te groot om on line te zetten in de bijlagen.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 12 januari 2018, 10:48:58
Hier deel 2 van Ferry & Cruise Review Summer 2017
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 12 januari 2018, 10:49:33
Hier deel 3 van Ferry & Cruise Review Autumn 2017
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 25 februari 2018, 12:23:35
Iemand geïnteresseerd?

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/Fc8zbb.jpg) (https://imageshack.com/i/pnFc8zbbj)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Evert Jan op 26 februari 2018, 12:32:05
Kapitein op de Tiger  :D
had ik nu maar de Zeevaartschool gedaan ipv. ICT  ;)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: cupdruchan op 27 februari 2018, 09:38:00
Kapitein is functie op de Noord Nederland ;)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Evert Jan op 2 maart 2018, 10:27:34
Kapitein is functie op de Noord Nederland ;)

Ook goed!  :D 8)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: arthur op 2 maart 2018, 14:15:13
Jammer dat de walmedewerker op TS gezocht wordt en niet in Harlingen...
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 2 juni 2018, 16:13:15
uit de Terschellinger van 31 mei 2018:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/sAwwKo.jpg) (https://imageshack.com/i/plsAwwKoj)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Evert Jan op 4 juni 2018, 12:36:02
Ik parkeer al vele jaren zonder problemen op Parkeerterrein Tjerk Hiddes, desondanks kan er wel wat verbeterd worden, de prijs per etmaal is de afgelopen jaren flink gestegen, de pendelbus is een mooie service als het regent of je haast hebt maar zou wel inbegrepen mogen zijn of bijv. gratis vanaf een x-aantal dagen. De vakken zijn ook niet echt groot, er liggen dus wel kansen maar dan zal Doeksen m.i. inderdaad vooral moeten focussen op kwaliteit/beleving, dit zou wel eens een behoorlijk investering kunnen vergen. Het parkeren evt. nog duurder maken zou wel eens niet goed kunnen vallen bij de reizigers dus dat lijkt me een aandachtspuntje ;)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 1 juli 2018, 10:25:12
Uit de Terschellinger van 28 juni 2018:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/809vQM.jpg) (https://imageshack.com/i/po809vQMj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 7 juli 2018, 14:32:47
Uit De Terschellinger van 5 juli 2018:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/nP8QG3.jpg) (https://imageshack.com/i/pnnP8QG3j)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: arthur op 8 juli 2018, 14:13:53
Even een (waarschijnlijk hele stomme) vraag: Wat betekent ".... zullen de beide schepen … IN BEDRIJF worden gesteld …"? Inzetbaar is dan nog niet het geval, dat wordt pas april; houdt dat de feitelijke overdracht in van bouwer naar opdrachtgever of gebeurt dit al in Vietnam, als de schepen op transport worden gezet???
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 9 juli 2018, 08:08:29
Even een (waarschijnlijk hele stomme) vraag: Wat betekent ".... zullen de beide schepen … IN BEDRIJF worden gesteld …"? Inzetbaar is dan nog niet het geval, dat wordt pas april; houdt dat de feitelijke overdracht in van bouwer naar opdrachtgever of gebeurt dit al in Vietnam, als de schepen op transport worden gezet???

Lijkt me handig als je de vraag stelt aan de redactie van De Terschellinger. Daaruit komt dit artikel.
info@deterschellinger.nl
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: arthur op 10 juli 2018, 14:49:09
Even een (waarschijnlijk hele stomme) vraag: Wat betekent ".... zullen de beide schepen … IN BEDRIJF worden gesteld …"? Inzetbaar is dan nog niet het geval, dat wordt pas april; houdt dat de feitelijke overdracht in van bouwer naar opdrachtgever of gebeurt dit al in Vietnam, als de schepen op transport worden gezet???

Lijkt me handig als je de vraag stelt aan de redactie van De Terschellinger. Daaruit komt dit artikel.
info@deterschellinger.nl

Ja, dat is inderdaad handiger; net als de vragen over de rederij Doeksen, die kunnen we beter allemaal maar aan de reder vragen in plaats van op dit forum te zetten; dan kunnen we het forum ook gelijk sluiten wat betreft het tekst gedeelte, en alleen gebruiken voor wat foto's...
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: robert op 10 juli 2018, 19:18:47
Blijven we nog positief op dit forum, of gaan we katten?
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Leen op 10 juli 2018, 19:48:13
Laat ik dan de vraag van Arthur beantwoorden.

Beide Willems worden op transport naar Harlingen gezet in oktober 2018. In december 2018 zijn ze in Harlingen.
Vanaf januari 2019 vinden proefvaarten plaats, vinden aanpassingen plaats als dat nodig mocht zijn, en worden de schepen verder afgebouwd als er nog op dat gebied wat te doen valt. In maart 2019 neemt Doeksen beide schepen over als alles goed is en in april 2019 komen ze dan in de dienstregeling.
De overdracht aan Doeksen vindt dus in maart 2019 plaats.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 11 juli 2018, 14:29:37
Even een (waarschijnlijk hele stomme) vraag: Wat betekent ".... zullen de beide schepen … IN BEDRIJF worden gesteld …"? Inzetbaar is dan nog niet het geval, dat wordt pas april; houdt dat de feitelijke overdracht in van bouwer naar opdrachtgever of gebeurt dit al in Vietnam, als de schepen op transport worden gezet???

Lijkt me handig als je de vraag stelt aan de redactie van De Terschellinger. Daaruit komt dit artikel.
info@deterschellinger.nl

Ja, dat is inderdaad handiger; net als de vragen over de rederij Doeksen, die kunnen we beter allemaal maar aan de reder vragen in plaats van op dit forum te zetten; dan kunnen we het forum ook gelijk sluiten wat betreft het tekst gedeelte, en alleen gebruiken voor wat foto's...


Bedankt Arthur voor je aardige en lieve woorden.
Ik wilde je alleen maar helpen z.s.m. aan het correcte antwoord te komen en waar kun je dat beter krijgen dan bij de bron?
Die heb ik je gelijk genoemd.

Op het forum zijn we heus niet alwetend.
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 23 september 2018, 12:48:59
bron: de Terschellinger van 20 september 2018

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/us5Dda.jpg) (https://imageshack.com/i/pnus5Ddaj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 13 oktober 2018, 17:23:21
Bron: de Terschellinger dd 11 OKT 2018.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/ytJnx5.jpg) (https://imageshack.com/i/pmytJnx5j)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/43fgmE.jpg) (https://imageshack.com/i/po43fgmEj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 14 oktober 2018, 14:00:57
Leuk interview met Kees Dekker, de huidige archivaris van de Rederij Doeksen.
bron: Mooi Terschelling 2018-3, bijlage van De Terschellinger 11-10-2018.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/Wuz8Ex.jpg) (https://imageshack.com/i/pmWuz8Exj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/3zUjUK.jpg) (https://imageshack.com/i/po3zUjUKj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 11 november 2018, 14:53:17
Uit Terschelling Magazine, najaar 2018:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/Ax0EBR.jpg) (https://imageshack.com/i/poAx0EBRj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 20 januari 2019, 12:41:24
Uit De Terschellinger dd 17-1-2019:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/Ez4eHM.jpg) (https://imageshack.com/i/plEz4eHMj)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 25 januari 2019, 20:57:48
Een overzicht van de VVV gidsen Vlieland van 1975 tot en met 2005. Hier en daar een glimp van de oude Doeksen schepen.

https://issuu.com/vlieland/docs/20_jaar?fbclid=IwAR2i4QTzuVV8SV8OvMAk1GQQDmveqrKvuyfrt06oEjI_-4Nhk04r2b-XZlU (https://issuu.com/vlieland/docs/20_jaar?fbclid=IwAR2i4QTzuVV8SV8OvMAk1GQQDmveqrKvuyfrt06oEjI_-4Nhk04r2b-XZlU)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 26 januari 2019, 13:37:20
De website eigenaar verlegt zijn activiteiten.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/P7Vj27.jpg) (https://imageshack.com/i/pnP7Vj27j)

bron: De Terschellinger dd. 24-1-2019
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: marcel1970 op 30 januari 2019, 14:12:03
Als je het gevoel hebt dst je niet verder kan in je huidige werk is een carrière switch verstandig (heb het zelf ook gedaan ben van de vrachtwagen naar de bus overgestapt )
Veel succes met je onderneming Jan Leenstra
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 17 maart 2019, 12:50:30
bron: de Terschellinger dd. 14-3-2019

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/095HDu.jpg) (https://imageshack.com/i/po095HDuj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 31 maart 2019, 16:49:51
bron: de Terschellinger dd. 28 maart2019.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/LQom7G.jpg) (https://imageshack.com/i/plLQom7Gj)

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/GNUyyj.jpg) (https://imageshack.com/i/plGNUyyjj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 15 april 2019, 08:59:34
bron: de Terschellinger dd.11-4-2019.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/Z9XChC.jpg) (https://imageshack.com/i/pnZ9XChCj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 26 april 2019, 16:07:18
bron: de Terschellinger 26 april 2019

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/8LzV3n.jpg) (https://imageshack.com/i/po8LzV3nj)          (https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/tyrKvJ.jpg) (https://imageshack.com/i/pltyrKvJj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 6 juli 2019, 13:34:03
Bron: de Terschellinger dd. 4-7-2019.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/gI3ozS.jpg) (https://imageshack.com/i/pmgI3ozSj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 9 juli 2019, 19:43:36
Uit De Schalm van zomer 2019 (Magazine voor Doeksen-medewerkers en belangstellenden):

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/QSfdJM.jpg) (https://imageshack.com/i/plQSfdJMj)


Rederij Doeksen en forumleden: nogmaals mijn dank. :)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 11 juli 2019, 21:21:16
Mooi om te lezen Wim!
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 14 juli 2019, 09:45:04
Goh wat leuk.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: rovinge op 1 augustus 2019, 11:15:31
Stuk op nu.nl "Zo brengt de kapitein van de veerdienst je naar Terschelling en Vlieland"

https://www.nu.nl/uit/5972743/zo-brengt-de-kapitein-van-de-veerdienst-je-naar-terschelling-en-vlieland.html (https://www.nu.nl/uit/5972743/zo-brengt-de-kapitein-van-de-veerdienst-je-naar-terschelling-en-vlieland.html)

Zat ik vannacht nog even het laatste nieuws te lezen, kom ik mijn eigen foto's tegen in dat artikel die ik begin dit jaar gemaakt heb op diverse tochten mee op de brug naar Terschelling of Vlieland. Ik blijf het mooie serie foto's vinden (al zeg ik het zelf).

Roel
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 6 oktober 2019, 14:15:51
Uit De Terschellinger van 3-10-2019:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/afhUAA.jpg) (https://imageshack.com/i/pmafhUAAj)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 1 maart 2020, 13:01:03
Uit De Terschellinger dd.27-2-2020:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/2SnJe0.jpg) (https://imageshack.com/i/pl2SnJe0j)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 22 maart 2020, 12:49:14
Bron: De Terschellinger dd 19-3-2020/

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/jjP2M6.jpg) (https://imageshack.com/i/pojjP2M6j)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 22 maart 2020, 12:50:12
Bron: De Terschellinger dd.19-3-2020:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/PPG38I.jpg) (https://imageshack.com/i/plPPG38Ij)
Titel: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Wim Vink op 22 maart 2020, 12:51:16
Bron: De Terschellinger dd. 19-3-2020:

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/BfbfUk.jpg) (https://imageshack.com/i/pmBfbfUkj)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Christian op 28 maart 2020, 19:14:45
Heeft iemand toevallig toegang tot de tekst van het volgende artikel?

https://www.lc.nl/economie/De-plagen-van-Rederij-Doeksen-25500407.html
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 28 maart 2020, 21:50:53
Hoeveel pech kan Rederij Doeksen verdragen? Eerst zorgde een failliete werf voor een enorme domper, daarna twee ongelukkige incidenten op zee en nu dreigt zelfs het zomerseizoen grotendeels in te storten.

Een vrolijke voorjaarszon verwarmt het asfalt van de Harlinger Waddenpromenade. In de haven schijnt een verdwaalde dolfijn rond te zwemmen, maar het arme dier trekt nauwelijks publiek. Ook de veerbootterminal van Rederij Doeksen oogt uitgestorven. Geen auto’s, bussen of fietsers, slechts een enkele sterveling waagt zich op straat. Normaliter zou het zonnige weer de kassa’s van Rederij Doeksen moeten laten rinkelen.

Het toerismeseizoen op Vlieland en Terschelling kent immers nauwelijks nog een winterstop: de badgasten zijn bijna het hele jaar niet van de eilanden af te slaan. Na 21 maart is alles echter anders geworden. De kassadames van Doeksen zitten thuis. Tenminste, voor het grootste deel van de dag. Vanwege de coronacrisis heeft Doeksen het aantal afvaarten stevig teruggebracht. Vanaf vorige week zaterdag pendelt er nog maar twee keer per dag een boot tussen de eilanden en de vaste wal.

,,Het hele spel is van tafel geschoven’’, concludeert directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. ,,En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.’’ Ook de collega’s van TESO (Texel) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) hebben het mes in hun dienstregeling moeten zetten. Melles vraagt zich vertwijfeld af hoe lang het effect van het verwoestende griepvirus zal na-ijlen.

Bootkaartjes
De bootkaartjes vormen de belangrijkste inkomstenbron, maar die worden bijna niet meer verkocht. ,,In de afgelopen weken is 95 procent van onze omzet weggevallen’’, legt Melles uit. In normale jaren, vertelt hij, begint de zomer bij Doeksen al op 1 april. Dan gaat het grote verdienen voor de rederij beginnen. Neem Fjoertoer Terschelling. Dit op 4 april geplande wandelevenement genereert alleen al duizenden bootkaartjes. Daarmee zou Doeksen in slechts een weekend ruwweg 140.000 euro verdienen. Alleen daarmee is de jaarlijkse huursom voor de bedrijfspanden op Terschelling en in Harlingen al voor 80 procent gedekt.

Fjoertoer gaat dus niet door en hetzelfde geldt voor het Vlielander popfestival Here Comes The Summer. Zelfs voorbij de kritische pandemiegrens van 1 juni oogt de toekomst mager. Publiekstrekker Oerol, toch goed voor zo’n 50.000 bezoekers per jaar, heeft al aangekondigd met een uitgeklede editie te moeten komen.

Ruggengraat
Zonder corona is Doeksen een florerend bedrijf. Moedermaatschappij Koninklijke Doeksen (213 werknemers) boekte in 2018 een winst van 6,1 miljoen euro, op een omzet van 35,7 miljoen euro. Het in 1908 opgerichte familiebedrijf bezit aandelen in superjachtbouwer Royal Huisman en exploiteert samen met Arriva veerdiensten op de Maas en de Merwede. Het toerisme op de Wadden vormt echter nog altijd de ruggengraat van Doeksen.

Daarin schuilt ook de grootste zwakte. De risicoparagraaf in het jaarverslag noemt ,,externe gebeurtenissen’’ een serieuze bedreiging voor Doeksen. Een onvoorziene ramp zou het vervoer naar de eilanden kunnen verlammen, waarmee ook de belangrijkste geldgenerator stilvalt. Daarover stelt de concerntop (Jan Willem Doeksen en Johan Tuk) in zijn jaarverslag: ,,Dit risico wordt adequaat gemonitord, maar de organisatie heeft geen tot weinig invloed op dit risico.’’

Vooralsnog kan de rederij gewoon aan zijn financiële verplichtingen voldoen, zegt directeur Paul Melles. ,,En dat zullen we doen tot het moment dat het niet meer kan’’, zo benadrukt hij. ,,We zijn druk bezig de problemen gedekt te krijgen. In principe hebben de overheid en de banken hun steun toegezegd, maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog altijd onduidelijk.’’

Niet alleen de pandemie
Nou is het niet alleen de pandemie die Doeksen plaagt. Vlak voordat de corona-ellende hier in alle hevigheid losbarstte, klapte de veerboot ms Vlieland met zeventig mensen aan boord op de kade in Harlingen. Het zeewater stroomde die twaalfde maart de machinekamer binnen en de beide dieselmotoren gaven de geest. Het is een ramp van te overziene proporties. De rederij is tegen zulke ongelukken verzekerd en de veerdienst op Vlieland is door de ms Midsland overgenomen.

Dit schip, gebouwd in 1989, had eigenlijk in het najaar van 2018 al uit de vaart moeten zijn genomen. Vanaf dat moment zouden twee nieuwe schepen gefaseerd in dienst komen. Hier openbaart zich de echte domper, want achttien maanden na de planningsdatum wordt er nog steeds hard gewerkt aan de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh. De beide catamarans varen op het duurzame, vloeibare aardgas lng.

Vanwege die duurzaamheid draagt het Waddenfonds 1,2 miljoen euro bij aan dit project, dat begroot is op een totaal van 48 miljoen euro. Het zou een drama worden. In het voorjaar van 2018 bezweek de Vietnamese werf Strategic Marine onder de malaise van de dalende olieprijzen. Gelukkig wist Doeksen de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh onder redelijk gunstige condities uit de failliete boedel los te weken.

Catastrofe
De twee nieuwe aanwinsten werden op het achterdek van het zwareladingschip Sun Rise vanuit Vietnam naar Nederland overgebracht. Op zee voltrok zich andermaal een catastrofe. De catamarans stonden achterstevoren op het transportschip. Onderweg moet het flink hebben gehoosd, want het overvloedige regenwater wist over de deurdrempels van de niet helemaal horizontaal staande passagiersschepen te gutsen. Bij aankomst bleken de kunststofvloeren van de nagelnieuwe salonruimtes volledig te zijn verruïneerd. Het water was bovendien de liftschachten ingelopen, waardoor daar ook van alles was aangetast.

ING, BNG Bank en Rabobank hadden op 31 december 2018 voor 48.2 miljoen euro aan krediet uitstaan bij Koninklijke Doeksen. Nu de afbouw van de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh onder eigen regie gebeurt, is daarvoor nog zo’n 6 miljoen euro nodig. Op 19 maart 2019 verstrekte Koninklijke Doeksen een bankgarantie van 10 miljoen euro aan ING Bank, ING Groenbank en de Bank Nederlandse Gemeenten. Die garantie loopt af zodra de nieuwe schepen daadwerkelijk in de dienstregeling zijn opgenomen.

Dat moment is door de coronauitbraak uitgesteld. Over de werkzaamheden aan de veerboten zegt Melles: ,,We gaan er mee door in afgeslankte vorm. Ook daar geldt, overal waar we op kunnen bezuinigen, doen we. Misschien worden we gedwongen de werkzaamheden helemaal stil te laten leggen. Wat moet je, als 95 procent van je omzet wegvalt?’’

Tegelijk stelt de directeur de eilandbewoners gerust. Hun verbinding met de wal loopt geen gevaar. ,,Met het betrokken ministerie hebben we intensief overleg over noodzakelijke steun, zodat de continuïteit van de veerdienst kan worden gewaarborgd’’, zo laat Melles weten.

Bron: https://www.lc.nl/economie/De-plagen-van-Rederij-Doeksen-25500407.html (https://www.lc.nl/economie/De-plagen-van-Rederij-Doeksen-25500407.html)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: Vriend op 28 maart 2020, 22:03:30
De schrijver van het artikel haalt trouwens het bouwjaar van de Friesland en Midsland door elkaar. De Midsland is in 1974 gebouwd.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 24 december 2020, 12:05:42
In de Leeuwarder Courant staat een artikel over de jaren waarin Paul Melles directeur was van de rederij. Het is een premiumartikel dus ik kan helaas alleen de link delen.

https://www.lc.nl/friesland/harlingen/Dit-waren-de-roerige-jaren-van-Paul-Melles-bij-rederij-Doeksen-26292070.html
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 5 april 2021, 16:46:41
De Volkskrant publiceert op 14 mei 1994 een stuk over de veerdiensten. Zo wordt er gesproken met oud kapitein Frans Horjus en oud directeur H. Oostbeek. Ook gaat er wat aandacht uit naar de TESO.

(https://i.imgur.com/6JHVpwb.jpg)

© Volkskrant, 1994
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 21 december 2021, 19:29:10
In de categorie bijzonder/toevallig...

In 2004 was ik tijdens de zomervakantie op Terschelling met mijn familie. Tijdens een storm raakte de Midsland op de havendam. Dit heb ik vanaf de eerste rij mee kunnen maken, maar helaas geen foto's kunnen maken. Afgelopen zomer hebben we (het zoveelste, blijft leuk) een bezoekje aan het wrakkenmuseum gebracht. Deze foto hangt daar aan de muur in het gangetje naar de tuin. Na een tijdje te hebben getwijfeld en oude vakantiefoto's te hebben bekeken, ben ik er achter gekomen dat ik het kereltje helemaal rechts op de foto ben. Zo heb ik toch nog mijn foto.  ;)

(https://i.imgur.com/PVShvKL.jpg)
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: PiebeJanMan op 26 oktober 2022, 21:53:13
Nieuw boek van Henry Drost over de veerdiensten van en naar Vlieland.
"Overzee en toch dichtbij"

Ik heb het boek inmiddels gekocht en het is een leuk boek, maar weinig 'nieuwe' informatie.
Wel een paar nieuwe foto's die ik niet eerder voorbij heb zien komen.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: cees op 27 oktober 2022, 10:25:53
Ik heb hem ook, ben al een paar foutjes tegengekomen
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: jan kramer op 27 oktober 2022, 17:13:05
Ik heb het boek "Dichtbij en toch ver weg"van F(Fokke)Drost uit 1985.
Gaat over de geschiedenis van de veerdiensten naar de waddeneilanden.
Henry zal familie zijn,neem ik aan.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: L.Noorman op 27 oktober 2022, 22:29:14
Die heb ik hier ook in de kast staan. Ik geloof dat er in de inleiding staat dat dit boek ook gebruikt is voor bepaalde passages. Het is inderdaad zijn vader. Leuk boek met mooie foto's. Jammer genoeg wel wat spelfoutjes her en der, maar ach.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: JoopBeijaard op 17 januari 2023, 17:59:38


      Gratis af te halen.
Titel: Re: Artikelen (krant, tijdschrift, enz.)
Bericht door: JoopBeijaard op 22 januari 2023, 20:47:03
   

    De gratis nieuwsbrieven en DVD's zijn inmiddels aan een
    fan van de Holland gegeven.