1
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op Vandaag om 09:49:15 »Drijfveren april 2024 - Terschelling
Drijfveren april 2024 - Vlieland
Drijfveren april 2024 - Vlieland
De passagiersbrug van de haven van Terschelling schoot maandagochtend in de noodbeveiliging. Veerboten van rederij Doeksen konden daardoor tijdelijk niet aanmeren in de haven.
Het probleem ontstond maandagochtend rond half elf. De hijsbalk onder de passagiersbrug ging scheef, waardoor de noodbeveiliging is geactiveerd.
Daardoor lag de Willem de Vlamingh stil in de veerhaven, terwijl de Noord-Nederland en de Willem Barentsz in de vaargeul voor de haven moesten wachten.
Rond half twee konden de schepen weer van en naar de veerhaven varen, meldt Rijkswaterstaat Noord-Nederland. Monteurs testen of het probleem is opgelost en de passagiersbrug weer goed en veilig werkt. Passagiers kunnen de schepen ondertussen via het autodek veilig betreden en verlaten.
Straks inchecken op de veerboot naar de Waddeneilanden? Tweede Kamer wil onderzoek naar ov-status Waddenveren
Ton van der Laan • Gisteren, 16:10 • Friesland
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat onderzoeken of de veerboten naar de Waddeneilanden een ov-status kunnen krijgen.
Een motie van D66’er Tjeerd de Groot, CDA’er Eline Vedder en GL-PvdA’er Habtamu de Hoop is dinsdag door het parlement aangenomen.
De veerboten tussen het vasteland en de vijf Waddeneilanden vallen niet onder het Nederlandse openbaar vervoer, zoals alle treinen en bussen wel. Dat betekent onder meer dat de ov-studentenkaart niet geldig is en er minder regie is op de prijzen voor een ticket.
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil ook in de toekomst een ,,goede en betaalbare verbinding’’, om de ,,leefbaarheid van de Waddeneilanden’’ te waarborgen. Door de veerboten aan te merken als openbaar vervoer kunnen kaartjes goedkoper worden.
In het voorstel wordt het kabinet opgeroepen ,,om te onderzoeken wat er nodig is’’ om de Waddenveren aan te merken als openbaar vervoer. De kabinet zal binnenkort met een reactie op de aangenomen motie moeten komen.
Wordt de watertaxi een kleine veerboot?
De Tweede Kamer ging ook mee in een voorstel van BBB-Kamerlid Cor Pierik om te onderzoeken of het mogelijk is om watertaxi’s tussen het vasteland en de Waddeneilanden aan te merken als kleine veerpont.
De watertaxi’s varen dag en nacht over de Waddenzee, maar de vervoerders zijn gebonden aan strikte regels over snelheid. Zo mogen de taxi’s ‘s nachts niet harder varen dan 20 kilometer, te laag bij bepaalde calamiteiten, betoogde Pierik onlangs in een Kamerdebat over de Wadden.
Kamerlid Pierik wil nu dat het kabinet de veiligheidsregio Fryslân, de burgemeesters van de Waddeneilanden en de waddentaxibedrijven binnen zes weken bij elkaar zet om ,,te onderzoeken of een aanwijzing als kleine veerpont mogelijk is’’. Zo’n status zou voor taxibedrijven de mogelijkheden vergroten om bij calamiteiten sneller te varen.