Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: twintimer112 op 26 juni 2007, 11:08:02
-
van de huidige koegelwieck bestaat toch nog zo'n schip?
ik was an het zoeken op internet maar kon dr niet achter komen
wie weet meer?
-
Van de oude KW zijn er 2, van de huidige niet geloof ik
-
Van de oude Koegelwieck (Type: Westamaran 86) bestaan er zeker meer dan 2 Bob!
Hoeveel het er wel zijn weet ik niet, maar het zijn meer dan 5, maar het kunnen er ook wel 20 zijn.
Van de nieuwe Koegelwieck kan ik geen zusje vinden. Ik kan 3 schepen vinden die door die werf (Harding Verft) gebouwd zijn:
Stuifdijk (http://www.faktaomfartyg.se/stuifdijk_1990.htm), Koegelwieck (http://www.faktaomfartyg.se/koegelwieck_1992.htm) en de Tedno (http://www.faktaomfartyg.se/tedno_1992.htm)
Het kan natuurlijk zijn dat een andere werf eenzelfde type heeft gebouwd. Maar aangezien ik geen type van het schip kan vinden (zoals de Koegelwieck 1 een Westamaran 86 is), ga ik daar niet van uit.
-
Misschien leuk om hier een topic te starten over zusterschepen. Bijvoorbeeld de AG Ems schepen. Vanwege de nauwe verwantschap met MS Oost-Vlieland (Baldur), MS Midsland en MS Vlieland (Serengeti).
Ik ben 2e paasdag een dagje op en neer geweest naar Borkum, met name om een keer met AG Ems te kunnen varen.
-
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.
Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.
http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded)
-
Deze tekening, of Schiffsplan zoals onze oosterburen dat noemen, van het MS Helgoland kwam ik ook nog tegen.
-
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.
Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.
http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded)
Is dat niet om belastingtechnische redenen?
-
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.
Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.
http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded)
Bedankt voor dit geweldig mooie filmpje. Toch jammer dat het vaargebied naar Terschelling behoorlijk beschut is tegenwoordig :(
4 aug 08 was trouwens de dag voordat de Polarstern een flinke ontmoeting heeft gehad met een golf (schade + gewonden). Kan ik me ook voorstellen met zulke golven. Toch mooi dat Doeksen dan toch vaak de sneldienst uit laat vallen, het zou je bedrijf toch behoorlijk schaadden. Dat is waarschijnlijk ook een reden geweest om het schip daarna maar te verkopen.
Hier nog een kort filmpje op diezelfde dag van de Polarstern;
http://www.youtube.com/watch?v=h9kx81JmJuo&feature=related
Wel een beetje offtopic :P
-
Hier nog een leuk filmpje van het MS Helgoland in een lekker zeetje.
Leuk om te weten is dat dit schip voor het eiland Helgoland voor anker gaat. De passagiers worden vervolgens met sloepen aan wal gebracht.
http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=LO0N_yod3Hc&feature=player_embedded)
Is dat niet om belastingtechnische redenen?
Volgens mij is dat niet vanwege belastingtechnische redenen. De catamaran legt namelijk wel gewoon bij de aanlegsteiger aan. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de diepgang van de Helgoland (en andere grotere schepen die ook voor het eiland voor anker gaan).
Dat Helgoland belastingvrij is heeft te maken met de ligging buiten het douanegebied van de Europese Unie. Dit komt volgens mij omdat het buiten de territoriale wateren ligt, meer dan 12 zeemijlen uit de kust.
-
Conventionele schepen kunnen inderdaad niet bij de steiger op helgoland komen en daarom is het ouderwets "ausbooten" op rede.
-
Bedankt voor dit geweldig mooie filmpje. Toch jammer dat het vaargebied naar Terschelling behoorlijk beschut is tegenwoordig :(
Breng ik dit onderwerp weer on topic ;) Wil je een ruig zeetje dan moet je richting Vlieland, het laatste stukje kan ook zeer vermakelijk zijn. Wat ik opmerkelijk vind is dat het MS Helgoland het 'rolluik' voor het autodek heeft. Doeksen heeft bij de Oost-Vlieland/Baldur en de Vlieland/Serengeti deze vervangen door deuren speciaal voor de ruigere Vlielanddienst. De Helgoland krijgt het regelmatig flink voor de kiezen zoals ook in het filmpje te zien is. Blijkbaar geeft het rolluik voor het autodek geen problemen. Dat autodek zal trouwens niet erg vol staan ;D
-
Dit lijken me zusterschepen van de Tiger.
https://www.flickr.com/search/?text=trimaran%20fbm (https://www.flickr.com/search/?text=trimaran%20fbm)
-
Heel goed mogelijk:
citaatje
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. ?De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven."
-
Leuk dat je zusterschepen van de Tiger gevonden hebt Hans. We denken meestal aan AG Ems bij de term zusterschepen. Ik vind het schip op de bovenste twee foto's er beter uitzien dan Doeksens Tiger. Een donkere romp vind ik mooier staan bij een schip maar dat is mijn persoonlijke smaak. Die onderste hebben ze alleen flink toegetakeld.
-
Tsja, wat is mooi? Over smaak valt niet te twisten.
Ook ik vind een donkere romp mooier, maar bij het schip op de bovenste 2 foto's vind ik juist het rood bij de punten van de rompen lelijk.
Zo lelijk vind ik de Tiger eigenlijk nog niet.
Heel goed mogelijk:
citaatje
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. ?De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven.
Dit stukje had ik ook gevonden, was op zoek naar meerdere schepen, want nu hebben we er pas 3 van de 17.....
groet, Hans.
-
Een jaar of 5-6 geleden lag ik met het schip waarop ik toen werkte aan de Parkkade. Op een avond liep ik langs de Veerhaven en zag daar een spierwit geverfd schip met de naam BLUE Bird. Het was, op afstand, een tweelingzusje van "onze" Vlieland 1938. Zelfde bouw, vorm en ronding, kleine ankertje, grote pijp etc etc. Helaas lag ze aan een piertje, afgesloten door een hoog hek.
Net nog even op Goog earth gekeken, maar aan dat piertje ligt nu een zeilboot. Ik weet niet of het scheepje de Blue Bird er nu nog is en zo ja waar, maar misschien zijn er forumleden, wonend in Rotterdam of omstreken, die hier meer van weten en misschien een foto hebben?
-
Bedoel je deze?
(http://www.superyachttimes.com/default/cache/file/D38C96D3-81B3-4160-B1B8227E791BCFF8.jpg)
Gebouwd in 1938, uiteindelijk in Rotterdam belandt; Tot aan 2004 in Rotterdam als passagiersjacht.
http://www.superyachttimes.com/editorial/1/article/id/1461
http://www.superyachttimes.com/yachts/details/2362/
http://www.superyachttimes.com/editorial/3/article/id/2184
-
Ook zie ik een klein achterdekje waar op de foto mensen op staan.
Dat zou leuk zijn, tijdens de overtocht buiten op het achterdek. Heb ooit eenmalig met de Stuifdijk de overtocht naar Terschelling gedaan waarbij je buiten op het achterdek mocht tijdens de overtocht. Echt een geweldige ervaring!
groet, Hans.
-
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
-
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
Voorheen heette ze 'Münsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?
-
Ofschoon ook dit onder Britse vlag varend scheepje van zeldzame schoonheid is, Redmer, is dit niet het scheepje dat ik in Rotterdam zag. Het puntige kontje van haar kon ik niet zo goed zien, haar neusje des te beter; en die was net zo rond als "onze" Vlieland. Neemt niet weg dat het weer een fantasties stukje speurwerk van je is maat...Maar het is niet de Blue Bird die ik zag
-
Op het internet vind ik veel exemplaren van dit kleinere zusje van de Tiger. Ze heet meestal Turbojet en vaart onder andere in China. Wat opvalt is dat het schip smaller en korter is dan de Tiger, maar heel duidelijk een zusje is. Het zijn ook allemaal FBM schepen. Een aantal voorbeelden inclusief de bron.
foto1
Bron: http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/images/projects/large/TRicat-at-sea1.jpg (http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/images/projects/large/TRicat-at-sea1.jpg)
foto2
Bron: http://www.globalinsulation.co.uk/53m.jpg (http://www.globalinsulation.co.uk/53m.jpg)
foto3
Bron: http://www.barcaferry.com/photo/turbojet/tricat/2009_sas.jpg (http://www.barcaferry.com/photo/turbojet/tricat/2009_sas.jpg)
foto4
Bron: http://ecfoto.net/chanchinfung/photo_sharing/LSFYDmJkN0pqb2oJGeIEnA/1ruZGV613WbCxbnal8I07w (http://ecfoto.net/chanchinfung/photo_sharing/LSFYDmJkN0pqb2oJGeIEnA/1ruZGV613WbCxbnal8I07w)
Als ik op de laatste foto kijk naar de uitlaatpijpen (of moet ik zeggen schoorstenen?), dan vallen die van de Tiger nog wel mee.....
-
Nog een aantal linkjes naar filmjes van het kleinere zusje van de Tiger zoals hierboven..
http://www.youtube.com/watch?v=aJNLIOs89Yo&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=aJNLIOs89Yo&NR=1)
http://www.youtube.com/watch?v=x5tKzLFLLac (http://www.youtube.com/watch?v=x5tKzLFLLac)
http://www.youtube.com/watch?v=IbjxGWAO8x8&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=IbjxGWAO8x8&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=IbjxGWAO8x8&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=IbjxGWAO8x8&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=-akitOu6Apo&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=-akitOu6Apo&feature=related)
-
Mooie serie, goed gevonden. Laat je overigens niet in de luren leggen door de uiterlijke gelijkenis. Het belangrijkste is bij dit soort schepen het onderwaterschip(-schepen?). dat zegt pas iets over al dan niet "zusterschepen" zijn.
-
Ofschoon ook dit onder Britse vlag varend scheepje van zeldzame schoonheid is, Redmer, is dit niet het scheepje dat ik in Rotterdam zag. Het puntige kontje van haar kon ik niet zo goed zien, haar neusje des te beter; en die was net zo rond als "onze" Vlieland. Neemt niet weg dat het weer een fantasties stukje speurwerk van je is maat...Maar het is niet de Blue Bird die ik zag
Ik denk dat ik wel weet welke bootje je bedoelt, viel mij destijds ook op, maar net als deze Blue Bird ontbreekt de Maiersteven.
Ik zal even kijken of ik,m het scheepje nog kan vinden.
-
Het stikt in Rotterdam van de Partyschepen tegenwoordig. Er zit heel wat oud spul bij, maar wat je bedoelt kan ik niet meer vinden. Volgens mijn herinnering heette dat bootje 'Smaragd', maar als je daarop googlet kom je wel bij dezelfde rederij uit, maar niet bij hetzelfde bootje.
-
In meerdere topics plaatsen we af en toe foto's van de zusterschepen van de MIDSLAND en OOST-VLIELAND (Baldur).
Hier staan ze goed, Robert, en ik heb daarvoor de titel van de topic veranderd.
De Helgoland is een direct zusje van de Midsland en dus eigenlijk ook van de Oost-Vlieland.
Voorheen heette ze 'M?nsterland'. Nu 's zomers op de Helgolandlinie vanmuit Wilhelmshaven. Kennelijk kunnen ze de autodienst vanuit Eemshaven op Borkum goed aan met de 'Ostfriesland' en de 'Groningerland'. Betekent wel dat er 's zomers geen reservecapaciteit bij de hand is als een van de twee autoboten uitvalt. Bovendien is de 'Helgoland' ook een autoboot en dat past niet zo goed bij het Helgolandverkeer.
Het is wat vreemd wat er bij de AG Ems gebeurt. In de jaren 70 en 80 bouwden ze het ene nieuwe schip na het andere. Toen kwamen de Nordlicht, de Polarstern en de Kat No 1, waarvan er weer twee zijn verkocht. Er is niks nieuws voor in de plaats gekomen, behalve de van de WDR afkomstige 'Groningerland'. Er wordt dus in feite al jaren niet meer ge?nvesteerd en als je de dienstregelingen van een jaar of tien terug vergelijkt met wat ze nu doen, is er een schim van dat bedrijf overgebleven.
Het omleiden van het autoverkeer van Emden naar Eemshaven was bedrijfspolicy vanaf de opening van de terminal, dat was bekend, omdat die verbinding veel economischer is, maar dat het zulke vormen zou aannemen had ik niet verwacht. Er zijn tijden geweest, dat AGE ver boven Doeksen uitstak wat betreft vlootbeleid en exploitatie, nu lijkt dat omgekeerd. Typisch voorbeeld van de "wet van de remmende voorsprong"?
Correctie, anders loop ik hier onzin te beweren en dat schiet niet op. 'Helgoland' is de ex- 'Westfalen' van 1972, in '85 en '86 zijn de derde 'Ostfriesland' en derde 'M?nsterland' gebouwd, die er nu nog zijn, in 1989 kwam de 'Nordlicht', die is er ook nog en in 2005 kocht AGE de ex-'Hilligenlei' van de Wyker DG, nu 'Groningerland', bouwjaar 1991. Er waren onbewezen geruchten dat die voor EVT bestemd was, maar dat geloof ik niet. Verder heeft de AGE nog de 'Wappen von Borkum', passagiersbootje. Toch eigenaardig dat er zo lang al niet meer nieuw is gebouwd daar (op de verkochte 'Polarstern' en 'Kat No 1' na, natuurlijk). Er vaart ??n van de autoboten ??n slag per dag op Emden en de beide andere op Eemshaven. 'Groningerland' is echter feitelijk reserve.
Dit zijn de mij laatst bekende wijsheden. Niettemin is het duidelijk minder dan het daar wel eens is geweest. Geldt overigens voor bijna alle Oostfriese Waddenrederijen, ik ben daar afgelopen zomer nog eens wezen kijken en op WDR, Frisia en Wangeroog na gebeurt er weinig nieuws t.o.v. de jaren tachtig.
-
Ex-lid The Lighthouse vond nog een paar mormels die op de Tiger lijken;
Gepost op het Kustvaartforum, http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=190634#p190634
Ik was even aan het rondkijken op internet, en toen kwam ik er achter, dat de 'TIGER' van Rederij Doeksen, neefjes heeft rondvaren in Lissabon.
(http://www3.picturepush.com/photo/a/2535341/img/2535341.jpg)
De snelboot 'S?' varend in de rivier bij Lissabon, 29-02-2008
Foto gemaakt door: Jo?o Quaresma
Foto gehaald van: http://www.shipspotting.com
Hey Douwe,
ja, het is een wereld van verschil, maar het is toch leuk om te weten dat je ook neven hebt in Spanje :mrgreen:
En ja, hier is er nog 1, de 'CASTELLO':
(http://www4.picturepush.com/photo/a/2535757/img/2535757.jpg)
Varend op de rivier bij Lissabon, 19-10-2009
Foto gemaakt door: Antonio A. Serra
Foto gehaald van: http://www.marinetraffic.com/ais/
-
De website van de rederij die deze 'mormels' in de vloot heeft is: http://www.transtejo.pt (http://www.transtejo.pt). Ze hebben in totaal liefst 8 van die dingen.
4 van dit type, de Aroeira, Carnide, S? en S?o Juli?o.
Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1998. Foram constru?dos pela FBM Marine Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.
Principais Caracter?sticas
* Comprimento: 46,25m
* Boca: 11,79m
* Pontal: 2,90m
* Calado: 1,40m
* Arquea??o Bruta: 445 tons
* Catamar? em alum?nio
Funcionamento e Sistema de Propuls?o
* Velocidade de Servi?o: 22 N?s
* Velocidade M?xima: 30 N?s
* Motor Principal: mtu 12V 396
* Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips
en nog eens 4 van bijna hetzelfde type, de Alg?s, Castelo, Bica en Chiado.
Estes Catamar?s entraram ao servi?o na TRANSTEJO, em 1995. Foram constru?dos pela FBM Marine, Ldt., na ilha de Wight, Inglaterra e nos Estaleiros Navais da Figueira da Foz. T?m capacidade para 496 passageiros distribu?dos por dois sal?es com m?sica ambiente, televis?o, bar e instala??es sanit?rias.
Principais Caracter?sticas
* Comprimento: 45m
* Boca: 11,79m
* Pontal: 2,90m
* Calado: 1,35m
* Arquea??o Bruta: 431 tons
* Catamar? em alum?nio
Funcionamento e Sistema de Propuls?o
* Velocidade de Servi?o: 22 N?s
* Velocidade M?xima: 25 N?s
* Motor Principal: MWM TBD 616 V16
* Propuls?o: 2 jactos de ?gua Lips
Mijn Portugees is ook niet meer wat het geweest is, maar ik denk dat het meeste voor zich spreekt.....
-
Nog twee foto's van bovenstaande website. Wat opvalt is dat de neus afwijkt van de Tiger door de railing in plaats van de dichte verschansing, die ook nog eens meer naar achter geplaatst is. Ik vind de neus van de Tiger er een stuk beter uitzien.
-
Onder deze link zijn nog meer foto's van 'zusjes' van de Tiger te vinden die goed de verschillen laten zien,
voor mijn gevoel liggen ze lager in het water maar dat kan ook optisch bedrog zijn;
http://www.simplonpc.co.uk/LisbonFerries2008.html#anchor1191897 (http://www.simplonpc.co.uk/LisbonFerries2008.html#anchor1191897)
Met een beetje scrollen kom je nog veel meer veerboten tegen,
op de link zijn ook twee verbouwde zusjes van de Willem Barentsz te vinden.
Lissabon lijkt me een wel een bezoekje waard met zoveel veerboten...
gr.
Evert Jan
-
De 'Oosterschelde', tegenwoordig partyschip Willem Jan alias 'borrelsboot' te Zwolle maakt onderdeel uit van een drieling samen met de 'Koningin Emma' en de 'Prins Willem 1'. De 'Oosterschelde' is eind jaren 50 en begin jaren 60 van de vorige eeuw door Doeksen gecharterd.
De 'Prins Willem 1' is in de tweede helft van de jaren 70 gesloopt. De 'Koningin Emma' bestaat echter nog steeds en verkeert in een veel mooiere staat dan de 'Oosterschelde'. Het schip vaart sinds 1975 voor rederij Vrolijk en draagt tegenwoordig de naam 'Estrella'. In tegenstelling tot de 'Oosterschelde' wordt de voortstuwing niet meer door de oorspronkelijke Schelde-Sulzer (420 PK) maar door een MAN (600 PK) verzorgd.
De 'Estrella' heeft onlangs een werfbeurt gehad. Op de site http://www.psdnet.nl (http://www.psdnet.nl) staan een aantal foto's. De site van rederij Vrolijk die het schip exploiteert is: http://www.rederijvrolijk.nl (http://www.rederijvrolijk.nl/nl.htm). Klik op 'onze schepen' en je komt de 'Estrella' vanzelf tegen.
-
De webinformatie over de drie "crisisbooten" KE, PWI en OS is direct afkomstig uit mijn "De Provinciale Boot", het op verzoek directie PSD geschreven afscheidsboek van de PSD uit 2003.
De Koningin Emma is op de motor na, het schip dat nog het meest origineel is bewaard. De boot is namelijk de oorlog vrijwel ongeschonden doorgekomen, zodat vooral de betimmering meer originele details heeft behouden dan de beide andere schepen. De 'Oosterschelde', nu 'Willem Jan" in Zwolle is in de meidagen van '40 zwaar beschadigd en vrijwel uitgebrand, waarna zij bij De Schelde volledig opnieuw is betimmerd. Vervologens kreeg ze nog eens een bominslag in het middenschip te slikken, net ter hogte achterzijde dekhuis, zodat de operatie nog een moest worden herhaald.
Wie er belangstelling voor heeft: van "De Provinciale Boot" was nog een kleine restpartij over, die recent is opgekocht door Steven Sterk en daar nu tegen sterk gereduceerde prijs te koop zal zijn.
Verleden week heb ik toevallig met de vroegere eigenaars van de 'Prins Willem I' om de tafel gezeten om de afloop van het schip nog wat nader te kunnen vaststellen. Zodra ik de info verwerkt heb, zal ik even melden.
-
Dit schip vond ik veel weg hebben van de Koegelwieck I.
http://www.pbase.com/davel/image/130093619 (http://www.pbase.com/davel/image/130093619)
Groetjes,Willem.
-
En deze vond ik wel een BEETJE weg hebben van de Stuifdijk.
http://www.pbase.com/davel/image/138406374 (http://www.pbase.com/davel/image/138406374)
Groetjes,Willem.
-
De bovenste is idd familie van de 1e koegelwieck, het is met zekerheid een Westamaran 95, ook gebouwd in '74. De gelijkenissen zitten vooral in beide rompen, de stuurhut en de karakteristieke verspringing in de ramenrij. Zie ook deze link; http://www.classicfastferries.com/archivesdec07.html (http://www.classicfastferries.com/archivesdec07.html) even naar beneden scrollen. Sowieso zijn alle uitgaven van Classic Fast Ferries leuke kost om te lezen!
-
Dit snelle bootje lijkt wel wat op een voorloper van de Tiger-serie:
http://www.catalinaexpress.com/starshipExpress.php
-
Hier in Noorwegen zijn veel veerbootjes en in Trondheim is er een snelbootroute naar Kristiansund. Op deze route varen de Morejarl en Ladejarl als hoofdschepen. Dit zijn de opvolgers van de zusjes van de Stuifdijk. De Agdenes is daar een van en deze is gebleven als reserveschip en voor extra afvaarten.
De opvolger, de Ladejarl:
Deze is volgens mij van hetzelfde type als de snelboot die de EVT op het oog had, de Fjordkongen. De Ladejarl en Morejarl zijn de enige snelboten van Fjellstrand die nog in dienst zijn en volgens sommigen zijn het de beste cats van Noorwegen...
-
Dit schip vond ik op shipspotting, lijkt erg op de Koegelwieck I.
http://www.shipspotting.com/gallery/search.php?search_imo=7396393
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=457977
Gr, Willem Berg.
-
Het zusje van de Midsland, de Helgoland. In juli met dit schip naar Helgoland gereisd.
Meer foto's op Golven op Zee (http://golvenopzee.blogspot.nl/2013/11/de-2013-wilhelmshaven-helgoland-busum.html)
DD1Helgoland-023_zps093c506e.jpg
MS Helgoland aan de kade in Wilhelmshaven
DD1Helgoland-028_zpscb67d9c6.jpg
Vertrek met de Helgoland uit Wilhelmshaven
DD1Helgoland-032_zpsd1674643.jpg
Het stuurhuis van de Helgoland
DD1Helgoland-039_zps21128182.jpg
Ook moderne apparatuur in het stuurhuis van de Helgoland
DD1Helgoland-035_zpsf2d99401.jpg
achter het stuurhuis
DD1Helgoland-043_zps16240287.jpg
Het autodek met tapijt en zonnestoelen
DD1Helgoland-044_zpsc11e1839.jpg
Onze fietsen op het dek
DD1Helgoland-042_zpsef7fc314.jpg
Het buitendek
DD1Helgoland-046_zpsbc86ebfd.jpg
Het verlengde deel met de bagagerekken
DD1Helgoland-047_zps575d1f0f.jpg
De hoofdsalon. Hier zie je dat de trap naar de ballenbaksalon/TV-salon hier anders zit.
DD1Helgoland-048_zpscf3f5714.jpg
Salon voorin, let op de patrijspoorten in plaats van de ramen op de Midsland. Naar mijn idee loopt de salon op de Midsland ook verder door naar voren (achter de wand hier)
DD1Helgoland-049_zps968bea3b.jpg
Buffet
DD1Helgoland-051_zpse0606965.jpg
Op de Midsland is dit de barsalon.
DD1Helgoland-036_zps8a66aef2.jpg
Op de Midsland is dit de barsalon
DD1Helgoland-052_zpsdd5d202f.jpg
TV-salon MS Helgoland. Op de Midsland is dit de ballenbaksalon, op de Helgoland dus een TV-salon. Waar bij de Midsland de ballenbak zit (rechts op deze foto), zitten op de Helgoland twee vergaderzalen.
DD1Helgoland-053_zpsd9b50045.jpg
Zonnedek MS Helgoland
-
Op de terugreis zijn we naar Büsum gegaan met de Funny Girl, dus kon ik de Helgoland nog mooi op de foto zetten.
Meer foto's op Golven op Zee (http://golvenopzee.blogspot.nl/2013/11/de-2013-wilhelmshaven-helgoland-busum.html)
Maar eerst de aankomst op Helgoland:
DD1Helgoland-054
Helgoland in zicht
DD1Helgoland-059
Ausbooten MS Helgoland
DD1Helgoland-061
MS Helgoland op de rede van Helgoland
DD1Helgoland-073
Schepen op de rede van Helgoland
DD1Helgoland-105
MS Helgoland op de rede. Varend daarvoor de Lady von Büsum, welke als eerste vertrekt, omdat dit het langzaamste schip is. Achteraan de Fair Lady (Bremerhaven-Helgoland v.v.)
Ook leuk te zien dat hier het tij keert.
DD1Helgoland-110
MS Helgoland vanuit de borteboot naar de Funny Girl, prachtig!
-
Afgelopen weekend Borkum bezocht, met de Helgoland en de Munsterland van de AG Ems. Herkenbaar Midsland-concept .
-
Terug in de Eemshaven.
-
Viel / Valt de Helgoland {momenteel} in nu de Ostfriesland verbouwd wordt? Zo ja dan moet ik kijken of ik m gauw kan vangen zodat ik dan de hele drieling heb gehad .
In 2015 komt er een nieuwe Helgoland.
-
De Ostfriesland wordt pas na deze zomer verbouwd, want de verbouwing is uitgesteld. Zie: http://www.veerbootinfo.nl/2014/03/ombouw-veerboot-ostfriesland-naar-lng-uitgesteld/
In die tijd zal de Helgoland wel invallen ja. In de winter ligt ze altijd in Emden om ervoor te zorgen dat de andere schepen naar de werf kunnen...
Er komt inderdaad ook een nieuw schip voor naar Helgoland, volgens mij voor de route vanaf Cuxhaven. Ik heb nog niet gelezen welk schip daar in plaats van weggaat, maar dat zou inderdaad best eens de Helgoland kunnen zijn.
-
Ok bedankt. Ik hoop tijd te vinden om de Helgoland te kunnen vangen.
-
Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube, promotiefilmpje met gave beelden tussendoor van een Catamaran Ferry, geen zusterschip maar wel een soort evolutie van Doeksens huidige NoordNederland, meer passagiers maar hoge vrachtwagens zal niet gaan... http://youtu.be/rqjKbi_BxwA (http://youtu.be/rqjKbi_BxwA)
-
Het lijkt een combinatie van de schepen die op Schier varen en de Noord Nederland idd.
Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube, promotiefilmpje met gave beelden tussendoor van een Catamaran Ferry, geen zusterschip maar wel een soort evolutie van Doeksens huidige NoordNederland, meer passagiers maar hoge vrachtwagens zal niet gaan... http://youtu.be/rqjKbi_BxwA (http://youtu.be/rqjKbi_BxwA)
-
Het deed me idd ook aan de Rottum en Monnik denken, al met al vind ik 'm mooier dan de NN
Gr. Evert Jan
Het lijkt een combinatie van de schepen die op Schier varen en de Noord Nederland idd.
Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube, promotiefilmpje met gave beelden tussendoor van een Catamaran Ferry, geen zusterschip maar wel een soort evolutie van Doeksens huidige NoordNederland, meer passagiers maar hoge vrachtwagens zal niet gaan... http://youtu.be/rqjKbi_BxwA (http://youtu.be/rqjKbi_BxwA)
-
Leuk scheepje inderdaad. Ook vanuit Sea Transport Solutions en FBMA ontworpen volgens mij.
Meer informatie over deze veerboot:
http://business.inquirer.net/127309/out-to-sea-safely-fastly-conveniently (http://business.inquirer.net/127309/out-to-sea-safely-fastly-conveniently)
Veel foto's op Flickr:
http://www.flickr.com/search?text=fastcat%20batangas (http://www.flickr.com/search?text=fastcat%20batangas)
-
De Helgoland komt weer terug als reserveboot voor Borkum, de dienst Wilhelmshaven-Helgoland wordt in 2015 niet meer verzorgd.
De nieuwbouw voor Helgoland drukt dus niet een van de andere schepen op deze route. De Atlantis, Helgoland-schip wat dan overblijft, blijft vooreerst als reserve voor Helgoland bij Cassen Eils.
Wat er dan met de huidige reserve van AG Ems, de Groningerland, gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Als het treft straks dus heel veel oude WDR-scheepjes in de verkoop ;)
Bron: Inselfaehren.
-
Hier een oude filmpje over terschelling, Over een jongen die weg liep op het eiland.
Ook beelden van Schellingland en de Noord Nederland en een onbekende veerboot.
hier het filmpje veel kijk plezier
http://youtu.be/VtvmUj_xKQw
-
Op www.schiffe-emden.de staan o.a. foto's van de Westfalen (vh Helgoland, Westfalen is de oorspronkelijke naam) verder ook van de Ostfriesland, deze heeft een 3e schoorsteen/mast midden achterop na de ombouw naar LNG, weet iemand hier meer over, ik vind het niet mooi...
-
Heeft te maken met de regelgeving voor lng. Afblazen in geval van nood moet op 10m afstand.
-
Heeft te maken met de regelgeving voor lng. Afblazen in geval van nood moet op 10m afstand.
Ik me afvragen wie ingenieur Afblazen nu zou kunnen zijn, uiteindelijk viel het kwartje. Zo is het met de juiste interpunctie iets duidelijker:
"Heeft te maken met de regelgeving voor het afblazen van LNG in geval van nood, dat moet op 10 m afstand."
-
Heeft te maken met de regelgeving voor lng. Afblazen in geval van nood moet op 10m afstand.
Bedankt voor de uitleg Redmer, duidelijk! Mijn kwartje viel wel, al kan ik wel de verwarring bij Wouter begrijpen 😀
Op de originele tekening was deze 'schoorsteen' platter en strakker, deze doet me een beetje aan de SS Rotterdam denken (dubbele versie)
-
Een bijna zusje van de Tiger op internet tegengekomen, de 'Universal MK1', met eigen site (pdf) www.universalmk1.com, lijkt me opgelegd, geen recente vaarbewegingen gevonden
-
Ik hoop dat het kleine plaatje lukt, maar kwam deze op internet tegen en heeft wel wat weg van de 'slof'
-
Ze is hier ooit wel voorbij gekomen, maar er staat geen foto meer van haar. De Tedno uit noorwegen, een bijna-zusje van de Koegelwieck;
foto1
Foto: Harald Sætre, ankomst Stord
foto2
Foto: Bjørn Ottosen, ankomst Bergen (2. mars 1999)
foto3
Foto: Bjørn Ottosen, Bergen (12. desember 1997)
foto4
TEDNO verkocht naar Turkije, aan boord van een van de Hartman-Deo Volente -schepen vervoerd. Bron: https://www.nrk.no/hordaland/se-fjordabatene-i-hordaland-1.6721433
foto5
Foto: Tom Gulbrandsen, her forlater hun Norge
http://hsc-norway.stormkast.net/tedno_II.htm
"TEDNO"
Kallesignal: LGDI - IMO 9053701
Siste rederi i Norge: Tide Sjø As, Bergen
Siste observasjon: "Osman Hamid Bey" (2007)
Loa: 29 m
Br: 8 m
De:
BRT: 269 | NT: Passasjerer: 173
Fart: 33 kn
Verft: Harding Verft (263) Motor: 2 x MTU 12V396TE74L
BHP: 2038 | KW:
Fremdrift: Propeller
Skorg: Aluminum
28. november 1992:
Levert fra Harding Verft, Rosendal til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap, Bergen for rute Bergen - Sunnhordland og Bergen - Ølen.
November 1997:
Ommalt i de nye HSD-fargene. hvit foran, HSD-pilen i rødt og blått akter.
27. august - 10. september 1999:
I Haugesundruta for "Tjelden"
23. september 1999:
Assisterer "Tjelden" i Bømlofjorden etter motorstopp.
26. juli 2000:
Krasjet i lav fart i kaien ved Rubbestadneset. Små skader, tilbake i rute dagen etter.
8. august 2000:
Grunnstøtte ved Fleslaand kai, skader i begge skrogene. En liten tur på verksted og tilbake i rute 11. august.
Juni 2001:
Rederinavn forandret til HSD Sjø
24. august 2003:
Får problemer med ene motoren i nordlige Flaggrute med 90 passasjerer ombord. Går til Rubbestadneset for egen motor og "Baronessa" tar passasjerene til Bergen, tre timer forsinket. En lekkasje i gearet var grunnen til hendelsen.
Desember 2006:
Drift overført til Tide Sjø AS, Bergen
2007:
Solgt, nytt navn "Osman Hamid Bey"
-
Dit filmpje gevonden op jijbuis.
twee zusterschepen van de tiger in portugal bij lissabon.
filmpje is van januari dit jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=LklqvsOSHgg
-
Het zusje van de Midsland, de Westfalen, gezien in augustus 2015 bij Borkum. Toen onder de naam Helgoland i.v.m. de zomerse diensten vanuit Wilhelmshaven. Deze diensten worden sinds vorig jaar niet meer aangeboden en het schip heet daarom weer Westfalen en verzorgt weer de extra diensten Emden-Borkum (en Eemshaven?). De Groningerland, de kleine versie van de Spathoek ligt sinds vorig jaar al nagenoeg werkloos in de binnenhaven in Emden.
-
April 2017, de Münsterland van AG Ems maakt wat buiswater
-
Deze docu bevat o.a. de ombouw van de ost-friesland van stookolie naar lang
https://youtu.be/dh7H-K2X5n8
-
Dat andere schip van ag ems wordt ook om gebouwd naar lng
-
Dat andere schip (MS Münsterland) van ag ems wordt ook omgebouwd naar lng
Voor de geinterreseerden: Dit is te volgen via https://www.borkumlijn.nl/planen-service/vloot/ombouw-ms-muensterland
-
https://www.youtube.com/watch?v=dPJfoI_TOvI
in dit filmpje op 1.28 lijkt wel een zusterschip van de stuifdijk.
-
De Sleipner is bij Fjellstrand gebouwd (voor overname Harding) en dus geen zusterschip. De Agdenes is het enige bijna zusterschip geloof ik. Kijk maar eens rond op https://hsc-norway.stormkast.net/liste.htm
-
https://www.youtube.com/watch?v=dPJfoI_TOvI
in dit filmpje op 1.28 lijkt wel een zusterschip van de stuifdijk.
En op 5:25 een familielid van de 1e Koegelwieck 😃
-
Dat andere schip (MS Münsterland) van ag ems wordt ook omgebouwd naar lng
Voor de geinterreseerden: Dit is te volgen via https://www.borkumlijn.nl/planen-service/vloot/ombouw-ms-muensterland
het is te volgen op de Facebook pagina van niestern sander de werf waar ze het laten doen
-
De Sleipner is bij Fjellstrand gebouwd (voor overname Harding) en dus geen zusterschip. De Agdenes is het enige bijna zusterschip geloof ik. Kijk maar eens rond op https://hsc-norway.stormkast.net/liste.htm
de koegelwiek staat er ni tussen
-
De Ostfriesland heeft onfersteuning nodig.
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2021/12/07/bijma-assisteert-vleugellamme-ostfriesland/
-
Familie van de 1e Koegelwieck
-
Familie van de Spathoek, de Uthlande, verbouwen hoeft niet zo verminkend te zijn als de nieuwe neus van de Midsland
-
Zoals dit
-
Is de Rungholt. De Uthlande is na een brand gesloopt in Turkije.
-
Zo'n neus hadden ze op de Midsland moeten zetten
-
Klopt, foutje…
-
Ik ben niet zeker van raakvlakken tussen de Tiger en dit schip maar ze zien er wel erg gelijk(soortig) uit vond ik.