Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: Humtidumty op 26 februari 2007, 22:50:39

Titel: Vaarroutes
Bericht door: Humtidumty op 26 februari 2007, 22:50:39
Is de vaarroute, in zeg, de laatste 100 jaar vaak aangepast en kan een afbeelding dit misschien verduidelijken?
Uiteraard weet ik van de veranderde route naar Terschelling die nu via slenk gaat en voorheen door Schuitengat.
(zie kaartje (http://www.jachthaventerschelling.nl/vaarroute))
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Bob Koetsier op 27 februari 2007, 13:13:02
Ik zou het niet weten, ik ben niet echt goed op de hoogte van de Waddenzee, maar ik geloof niet echt dat er erg veel verranderd is.
Nou ja, kleine dingen misschien, want de zanbanken bewegen (voor zover ik weet) ook wel een beetje (net als de eilanden) dus misschien is het in hondert jaar wel een eindje opgeschoven, maar volgens mij zijn er niet echt grote aanpassingen geweest.
Maar zoals ik al zei, ik weet er niet zo veel van af.

Groet Bob 8)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Hunter op 27 februari 2007, 13:18:56
nou wat ik weet is dat de slenk ondieper word
en dat er een paar tonnen verlegt zijn.
Maar misschien kan Pieter Schroo of iemand anders
meer duidelijkheid scheppen.   
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Jelle Krijthe op 27 februari 2007, 14:19:02
Ik weet er slechts een klein beetje vanaf. Maar wat net ook al werd gezegd klopt. De slenk wordt steeds ondieper. Waardoor dat komt is mij niet geheel bekend, maar volgens mij komt dat door de stroming vanaf zee  ??? ? De eilanden schuiven inderdaad een stukje op. Aan de noordvaarder op Terschelling kun je dat heel goed zien. Het zand van de Noordvaarder wordt er op het laatste stukje van Terschelling weer aangespoeld. Daardoor verschuift het eiland als het ware. Vroeger lag de vaarroute altijd net tussen beide eilanden in. Dan werd door het Schuitengat gevaren geloof ik. Ongetwijfeld dat iemand hier meer over weet!
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 27 februari 2007, 17:06:15
Uit eigen overlevering weet ik de geschiedenis van de jaren '50.
Vanaf Harlingen via Blauwe Slenk naar de Vlieree en dan stuurboord uit het Schuitengat in.
Het Schuitengat vertoonde eind jaren 50/begin jaren 60 ook een ondiepte want ik zie Corrie Haringa bij laagwater nog peilen vanaf de toenmalige Friesland, terwijl de boot langzaam over "de drempel" schoof, zoals dat in die jaren heette. Later vedween die drempel weer.

In de jaren '80 splitste het Schuitengat zich in een Zuid en een Noord gedeelte. Het zuiderdeel was minder diep dan het Noorder. De Berenboot moest bij laagwater altijd langs het Noorderlijke deel, maar liep steeds vaker vast. Ook de toenmalige Schellingerland moest vaker en vaker uitwijken naar het noordergedeelte.

In 1995 was de situatie niet meer houdbaar en voer de boot vanuit de Vliestroom eerst het Boomkesdiep in om even later met een scherpe boog stuurboord uit het Schuitengat in te draaien, vlak langs de Noordvaarder.

Helaas hield die route ook niet lang stand. Ik weet niet meer precies in welk jaar, maar kort daarop werd de Slenk uitgebaggerd. Dat kostte volgens Rijkswaterstaat minder moeite dan het op diepte houden van het Schuitengat.
Toen de Slenk op diepte was werd de route verlegd vanaf de Vliestroom naar de Meep en de Slenk. Daarna het laatste stukje via het Schuitengat.

De Oosterschelde (charterschip in de zomers 1959-1963) stak zo ondiep dat die soms bij hoogwater via Oosterom naar Harlingen voer. Welke route precies na het Oosterom werd gevolgd, is mij niet bekend.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: nagier op 22 december 2009, 01:09:06
Ik was in 1999 op vakantie op Terscheling,
Avonds rond de klok van 23 uur lagen de veerboot Friesland, Midsland, Koegewiek en de Oost Vlieland (Ouden schelingland in de haven van West Terscheling.
Het was buiten de dienstregeling dus niet tijdens de dienstregeling dus maar snap niet waarom de Oost Vlieland op Terscheling lag daarom voeg ik hoe lang de overtocht duurde van terscheling naar vlieland met gewoon veerboot.
Hoop zo duidelijk me vraag beantwoorden, of moet ik doeksen mailen.

Vriendelijk groet nagier
het was toen het lutine jaar was het een groot feest toen voer de oost vlieland voor 1 keer naar terscheling heen en weer snacht om 1uur voeren we weer terug naar vlie ik ben toen mee geweest
hoe lang duurde de reis met de OOST VLieland heen en terug 1 uur of lange vaartijden?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Jelle Krijthe op 22 december 2009, 01:24:28
In 1 uur heen en weer.. Das behoorlijk knap als je de reistijden van en naar Vlieland met de huidige Vlieland alleen al ziet.
Ik meende dat de reistijd met de Oost Vlie destijds 1 uur en 3 kwartier was. Afhankelijk van de wind was ze soms wat sneller.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Humtidumty op 22 december 2009, 12:35:06
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: willem boot op 22 december 2009, 16:44:17
hoe lang duurde de reis met de OOST VLieland heen en terug 1 uur of lange vaartijden?

Dat hing af van stroming, wind, zicht en toestand van de vaargeulen. Kon wel eens een minuut of twintig tussen zitten, zeker in die tijd met wat kleinere schepen dan nu. Schepen zijn geen auto's.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Vriend op 22 december 2009, 17:03:09
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?

Sinds eind jaren 90 wordt er niet meer door het Schuitengat gevaren. Ik ben in 1998 naar Terschelling gevaren met de Midsland en die ging toen al via de West Meep en de Slenk.  Een paar jaar geleden is er wel discussie geweest over het weer bevaarbaar maken van het Schuitengat. Volgens RWS kost het dusdanig veel om het Schuitengat bevaarbaar te maken en te houden, dat de besparing voor Doeksen niet opweegt hiertegen.

In 1 uur heen en weer.. Das behoorlijk knap als je de reistijden van en naar Vlieland met de huidige Vlieland alleen al ziet.
Ik meende dat de reistijd met de Oost Vlie destijds 1 uur en 3 kwartier was. Afhankelijk van de wind was ze soms wat sneller.

Ik denk dat hiermee de vaartijd tussen Terschelling en Vlieland bedoeld wordt. De interinsulaire sneldienst tussen Vlieland en Terschelling doet er volgens de huidige dienstregeling 30 minuten over (enkele reis). Reken op ruim een uur enkele reis voor de gewone veerdienst. Binnen een uur heen en weer is dus onmogelijk. Zou je wel door het Schuitengat kunnen varen, dan red je het volgens mij nog niet om binnen een uur heen en weer te varen met een 'langzame' veerboot.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Bob Koetsier op 22 december 2009, 19:14:38
Een paar jaar geleden is er wel discussie geweest over het weer bevaarbaar maken van het Schuitengat. Volgens RWS kost het dusdanig veel om het Schuitengat bevaarbaar te maken en te houden, dat de besparing voor Doeksen niet opweegt hiertegen.

Dat was zelfs dit jaar ;)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: willem boot op 23 december 2009, 00:07:19
Als we het allemaal zo "groen" willen doen, dan zou RWS juist hieraan moeten meewerken uit hoofde van geringere CO2 uitstoot door kortere vaartijd. Het argument dat de uitgaven van RWS niet opwegen tegen de besparingen bij Doeksen lijkt mij een oneigenlijk argument, omdat het hier over twee verschillende portemonnees gaat die met elkaar niets te maken hebben. RWS zal eerder op budgettaire gronden hieraan niet meewerken.
De drempelvorming in de mond van het Schuitengat is een repeterend probleem, dat zo om de tien, twintig jaar terugkeert en vervolgens zichzelf oplost. Hoort bij de natuurlijke dynamiek van het geulensysteem. De uitgang van de Slenk en Meep staan onder dergelijke dynamische invloed. Als er geen verstoringen van buitenaf komen (zoals de aanleg van de Tweede Maasvlakte, daar kan nog iets van worden verwacht) zal de mond van het Schuitengat zichzelf herstellen. Wanneer is vraag twee.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: OLAU-fan op 23 december 2009, 01:08:28
Kon men in 1999 nog door het schuitegat of moest men toen ook al omvaren zoals dat nu is?
Volgens mij werd er met de veerbootroute door de Slenk in 1995 of 1996 gestart. Tot een jaar of drie terug deed de
KOEGELWIECK bij hoog water de route via het Schuitengat nog wel. Ook de NOORD-NEDERLAND deed dit. Nadat de laatse vastliep en zelfs droogviel, heeft ook zij deze route verlaten.

Afgelopen zomer zag ik de KNRM en enkele eilanders een alternatieve route zuidelijk van het Schuitengat doen tussen TS-VLIE, maar dat terzijde.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Leen op 1 februari 2011, 17:40:34

Er is voorlichtingsavond geweest over het Schuitengat en de Slenk en de nieuwste ontwikkelingen m.b.t deze beide geulen op 27 januari 2011 door Rijkswaterstaat en de gemeente
Terschelling
Weet iemand hier de uitkomst c.q. de hoofdpunten van?

Leen

Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: willem boot op 1 februari 2011, 18:35:55

Er is voorlichtingsavond geweest over het Schuitengat en de Slenk en de nieuwste ontwikkelingen m.b.t deze beide geulen op 27 januari 2011 door Rijkswaterstaat en de gemeente
Terschelling
Weet iemand hier de uitkomst c.q. de hoofdpunten van?

Leen



Leen, er heeft wat over in de Harlinger gestaan en ik meen ook in de Terschellinger: nog geen Schuitengat, dat gaat nog wel een paar jaar duren.
Titel: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 23 februari 2011, 17:47:39
Ach die raad toch:

Uit de leeuwarder van 22/2

WEST-TERSCHELLING - Het Schuitengat bij Terschelling moet weer bevaarbaar worden.
Dit vindt de raad van het eiland. Het gemeentebestuur gaat minister Melanie Schultz van Haegen vragen een onderzoek hiernaar in te stellen.
Varen via het Schuitengat in plaats van de Slenk scheelt baggerkosten en is veiliger voor de scheepvaart, denkt de raad.

 
Leen
Titel: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: willem boot op 24 februari 2011, 11:27:11
Ach die raad toch:

Uit de leeuwarder van 22/2

WEST-TERSCHELLING - Het Schuitengat bij Terschelling moet weer bevaarbaar worden.
Dit vindt de raad van het eiland. Het gemeentebestuur gaat minister Melanie Schultz van Haegen vragen een onderzoek hiernaar in te stellen.
Varen via het Schuitengat in plaats van de Slenk scheelt baggerkosten en is veiliger voor de scheepvaart, denkt de raad.

 
Leen

Prachtig commentaar van je, Leen, "ach die raad toch". Politiek heeft iets bijzonders: "er zij een Schuitengat en de Raad zag dat het goed was." En dat wordt geacht invloed te hebben in de bootdienst. Wekt bij mij GROOT vertrouwen.......  ;D
Titel: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 28 maart 2011, 16:05:38
Bijgaand een stuk over het schuitengat vanuit de Terschellinger gemeenteraad.
Weer eens een ander leuk onderwerp dan de EVT perikelen.
Ik ben benieuwd of er nog een onderzoek komt of niet.

Leen


Motie vreemd aan de orde van de dag, onderwerp Schuitengat
Raadsleden
Raadslid Schweigmann (PBT): De informatieavond over de morfologische
ontwikkeling van het Schuitengat bevestigde dat voor Rijkswaterstaat alleen de
baggerkosten bepalend zijn voor de keus Slenk of Schuitengat. Voor Terschelling
spelen ook andere zaken mee, zoals de lengte van de vaarroute die het
brandstofverbruik en hiermee de CO2-uitstoot beïnvloedt en het meanderen van
de Slenk, dat in de vernauwing van de vaarweg resulteert. Terschelling heeft recht
op een goede, brede en veilige vaarweg naar de vaste wal en naar Vlieland.
De onderzoekers geven toe dat de zandplaat tussen de Vliestroom en het
Schuitengat elk jaar met tientallen meters smaller wordt. Een eventuele natuurlijke
doorbraak van de zandplaat laat echter nog zeker 25 jaar op zich wachten, niet in
de laatste plaats door het remmend effect van de Slenk op een eventuele
natuurlijke doorbraak. Het argument dat er geen onnatuurlijke ingreep in de
ontwikkelingen mag plaatsvinden, vanwege de PKB, ontkrachten ze zelf door het
feit dat Rijkswaterstaat vooraf de Slenk op diepte heeft gebracht en dat er
sindsdien gebaggerd moet worden om deze op diepte te houden.
De onderzoekers gaven de aanbeveling dat een nader onderzoek nodig is om te
bepalen wat er gebeurt bij de keuze van een alternatieve route door het
Schuitengat. Deltares uit Delft kan dit. Deze aanbeveling wil de Terschellinger
raad aangrijpen om de regie meer in eigen hand te nemen en naast de expertise
op het eiland, samen met Deltares dit onderzoek in opdracht van de gemeente op
korte termijn te doen.
5
Hij dient namens alle partijen de volgende motie in:
De raad van de gemeente Terschelling, in vergadering bijeen d.d. 22 februari
2011, onderwerp: Schuitengat
De Raad, gehoord de beraadslaging
Overwegende dat:
-Het ministerie van Infrastructuur en Milieu verantwoordelijk is voor de vaarweg
naar Terschelling;
- honderden jaren lang deze vaarweg via het Schuitengat / Vliestroom liep en
vanaf 1997 via Slenk / Meep / Vliestroom ;
-De Slenk hiervoor kunstmatig op diepte gebracht is en vanaf die tijd continue
kunstmatig op diepte gehouden wordt, hetgeen ook ingrijpen is in de
morfologische ontwikkelingen
-Door morfologische ontwikkelingen de zandplaat tussen Vliestroom en
Schuitengat jaarlijks versmalt met enkele tientallen meters en dat dit proces nog
jaren vergt voordat een natuurlijke doorgang tot stand komt
Constaterend dat:
-Rijkswaterstaat uit kostenoverweging m.b.t. baggeren niet voornemens is te
kiezen voor een alternatieve route
-Sinds de jaren negentig er een forse toename van het aantal vaarbewegingen
naar en van Terschelling heeft plaatsgevonden in zowel beroeps- als pleziervaart
en deze zeker nog verder zullen toenemen
-De Slenk steeds meer gaat meanderen en op meerdere plaatsen weer verzandt;
Is van mening dat:
-Een mogelijke alternatieve route door het Schuitengat een aanmerkelijke
brandstofbesparing zal opleveren - lees, CO2-uitstootvermindering –
-Het openen van de Slenk eerder een verzanding dan een verdieping van het
Schuitengat tot gevolg heeft gehad
-Voor Terschelling meer belangen spelen voor een alternatieve vaarweg dan
alleen baggerkosten van deze vaarweg
-Terschelling recht heeft op een optimale bereikbaarheid over het water, zowel
inter-insulair als vanaf de wal
Verzoekt het college:
-Op korte termijn een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van het openen
van het Schuitengat waarbij naast de expertise op het eiland zelf ook van Deltares
(voormalig Waterkundig laboratorium Delft) gebruik gemaakt wordt;
-Het onderzoek breed te maken waarbij naast morfologische ontwikkelingen bij
het maken van een alternatieve vaarweg ook de veiligheid en de economische
aspecten voor Terschelling meegenomen worden.
-Een dekkingsvoorstel voor dit onderzoek te doen aan de raad
-deze motie ter kennis te brengen aan: 1) de Minister van Infrastructuur en Milieu
2) het College van Ged. Staten Friesland
3) het Regionaal College v.d. Wadden
4) Het Eilander College en Eilanderraad
En gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening en naam:
Plaatselijk Belang Terschelling
A. Doeksen A.C. Schweigmann
CDA
H.K. van der Wielen
VVD
P.P. van Sijp
PvdA
M. Schellenberg C. Oosterbaan W. van Deelen M. Spanjer
6
Het college
Wethouder De Jong: De vaarweg is altijd een punt van discussie op het eiland
geweest. In de gemeenteraad zijn hier meermalen gevoelens over uitgesproken.
Dit gevoel kwam ook naar voren in de openbare bijeenkomst van 27 januari jl.
Diverse onderwerpen werden aangedragen, zoals bereikbaarheid, veiligheid op
het water, CO2-uitstoot en duurzaamheid.
Het college kan voor een groot deel meegaan met de motie, maar het verzoek op
korte termijn een haalbaarheidsonderzoek te starten wordt door het college met de
nodige reserves bekeken. We kunnen nu niet schatten wat de kosten zijn. In de
tijd van bezuinigingen is een integrale afweging belangrijk.
De gemeente is gehouden aan de aanbestedingsregels. De kosten voor het
openhouden van de Slenk moeten worden afgewogen tegen de kosten die
maatschappelijk gemaakt worden. Dat kan betekenen dat de gemeente moet
meebetalen aan het openhouden van het vaarwater. Het onderzoek zal ook over
de morfologie gaan. Het op diepte houden van de vaarwegen is een
verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Deze kan de uitkomst van het
onderzoek naast zich neerleggen. Hij acht dit niet onwaarschijnlijk.
Het college ontraadt de gemeenteraad deze motie en ziet grote problemen met de
uitvoering en bekostiging en hoe hieruit rendement te halen.
Raadslid Van Sijp (VVD) interrumpeert: Het morfologisch onderzoek van
Rijkswaterstaat is duidelijk. Men heeft ook iets gezegd over stroom en
stroombewegingen. Daar is niet naar gekeken. Een stroomberekening moet
kunnen worden uitgevoerd.
Wethouder De Jong zegt dat de gemeenteraad met een duidelijke opdracht moet
komen.
De vergadering wordt voor 10 minuten geschorst.
Raadsleden in 2e termijn
Raadslid Schweigmann (PBT) wil de motie handhaven, maar hierin een kleine
wijziging aanbrengen. De raad wil dat het college actief het voortouw neemt om
een onderzoek af te dwingen en ook andere belangen af te laten wegen naast de
baggerkosten.
De volgende wijziging wordt in de motie aangebracht:
Verzoekt het college:
De minister te vragen, in overleg met de gemeente Terschelling,
-Op korte termijn een onafhankelijk onderzoek te starten naar de haalbaarheid
van het openen van het Schuitengat, waarbij naast de expertise op het eiland
zelf, ook van bijvoorbeeld Deltares gebruik gemaakt wordt.
-Het onderzoek breed te maken waarbij naast morfologische ontwikkelingen bij
het maken van een alternatieve vaarweg onder andere ook de veiligheid, de
economische aspecten, het milieu, duurzaamheidsaspecten en de invloeden
van de stroming meegenomen worden.
-deze motie ter kennis…..etc uit de eerste motie.
Raadslid Van der Wielen (CDA) spreekt zijn zorg uit over de bereikbaarheid van
het eiland. Het is een kwetsbare verbinding. Hij benadrukt dat ook de autobrug en
de voetgangersbrug kwetsbare punten zijn. Deze worden op dit moment vanwege
een storing zelfs handmatig bediend. De schepen moeten aan allerlei
verplichtingen voldoen, maar de staat van de bruggen is bedroevend.
Rijkswaterstaat richt zich met name op morfologische omstandigheden, maar ook
andere zaken zijn van groot belang. Ook deze aspecten moeten aan bod komen.
Er zit een kostenaspect aan het onderzoek. Hij kan zich het standpunt van de
wethouder over de financiële risico’s voorstellen. De fractie hecht aan het politieke
drukmiddel.
Bij een onderzoek moet men niet alleen kijken naar het morfologisch aspect, maar
ook naar andere aspecten. Hij hoopt dat het college dit kan onderschrijven.
Het college in 2e termijn
Wethouder De Jong: Het college is doordrongen van het belang van dit
onderwerp. Hij wijst op het belang van goede afspraken tussen raad en college.
De vergadering wordt voor 5 minuten geschorst.
Wethouder De Jong: Het college denkt dat de motie, met de aangepaste tekst, de
wensen en de gevoelens richting minister als signaal kan afgeven. Het college
gaat akkoord met de motie.
De Voorzitter concludeert dat de raad zich kan vinden in de gewijzigde motie. De
motie zal worden uitgevoerd.
Titel: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: willem boot op 28 maart 2011, 16:55:27
Heerlijk, die politiek. "We hebben Recht op",  "Schuitengat honderden jaren gebruikt".  Het probleem met het Schuitengat is er een dat zo omstreeks de 40-50 jaar terugkomt en dat afhankelijk is van de beweging van de platen om Vliestroom. Daar kan je tegenop "baggeren" (moet zijn: zuigen) wat je wil, dat helpt echt niet. Dat soort systemen beheers je nooit never niet. Bovendien zullen de morfologische patronen de komende jaren nog wel wijzigen door de invloed van de veranderende stroming zoals die door de verbreding van de Maasvlakte wordt veroorzaakt.

Ik begrijp best dat men de natuur anders wil zien dan ze is en ik begrijp even goed dat dat voor TS belangrijk genoeg is, maar de argumenten die men nu gebruikt komen toch wel een beetje aandoenlijk over.

Waar ze een goed punt hebben is, dat RWS zich in deze materie hoofdzakelijk door kosten laat leiden.
Titel: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 13 november 2013, 13:49:15
Uit de LC:

Geen kortere vaarverbinding met Terschelling

TERSCHELLING – De kans dat er op korte termijn een snellere en goedkopere vaarverbinding komt tussen Harlingen en Terschelling via het Schuitegat is gering. Dat schrijft de Leeuwarder Courant vandaag.
De kans dat de geul zich natuurlijk gaat vormen is niet waarschijnlijk. Daarnaast is het volgens Rijkswaterstaat geen optie om de geul te baggeren.
Mede op aandringen van de eilander bevolking houdt Rijkswaterstaat de laatste jaren de ontwikkelingen in de omgeving van het Schuitengat nauwkeurig in de gaten. Terschelling wil graag dat de oude verbinding zo snel mogelijk weer in gebruik genomen kan worden. Hier wordt geregeld op aangedrongen bij Rijkswaterstaat.

Een nieuwe geul zou betekenen dat de vaarverbinding tientallen minuten korter is. Dit betekend voor de veerdienst een besparing van zeker een half miljoen euro aan brandstof, aldus de Leeuwarder Courant.
Rijkswaterstaat kan zich het ongeduld van de Terschellinger ondernemers goed indenken, maar acht de kans klein dat dit op korte termijn gerealiseerd gaat worden.

Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Willem-Jan op 13 november 2013, 23:00:59
voor de liefhebber heb ik nog een digitale versie van een RWS document uit 2009: "Morfologische ontwikkeling Schuitengat, verleden tot heden"
Quick scan Veerverbinding Terschelling; alternatieve vaarroute Vliestroom-Schuitengat
Ernst Lofvers, RWS-Waterdienst 66 pagina's

Hieronder maar even de inhoud van het document:

Aanleiding
•Vraagstelling, Aanpak
•Situatieschets
•Inzichten uit literatuur + liggende kaarten
•Huidige vaarroute en alternatieven
–Baggerbezwaar
–Beleidsaspecten
–Vergelijking en haalbaarheid alternatieven
•Beschouwing grootschalige morfologische ontwikkelingen
–Historische kaarten
–Recente lodingen
•Verwachtingen
•Conclusies en aanbevelingen



Vr groet

Willem-Jan.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 14 november 2013, 10:59:13
http://www.slideshare.net/hydrographicsocietybnl/presentatie-alternatief-schuitengat-slenk-20110127-tcm174-298834
 ;)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Willem-Jan op 14 november 2013, 21:35:48
inderdaad, die dus
dank forumbeheerder!

grt

Willem-Jan.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 8 mei 2014, 13:29:10
In het coalitie-akkoord van Terschelling wordt (weer) geopperd het Schuitengat te baggeren:
Citaat
*De veerdienst is van grote maatschappelijke betekenis. De gemeente wil organiseren dat de Terschellinger gemeenschap invloed heeft op de uitoefening van de veerdienst.
*De gemeente bevordert een kortere vaarroute via het Schuitengat
http://skylgenet.nl/nieuws/2014/05/coalitieakkoord-pvda-vvd-en-cda-op-terschelling/#.U2tpifl_ujI

Is het jullie ook opgevallen dat MS Vlieland met pinksteren (9 juni) en ITGWO-zondag (7 sept) 4x vaart, maar dan op andere tijden als vorig jaar?
V-H: 7.00 11.00 15.00 19.30
H-V: 9.00 13.00 17.00 21.15

Voorheen ging er op deze dagen om 20.45 nog een extra boot V-H en aansluitend direct terug naar Vlieland.

Het zou mij niet verbazen als dit voor Terschelling de nieuwe dienstregeling wordt als er een vervanger van de Midsland (en Friesland) komt.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Humtidumty op 12 mei 2014, 12:00:08
Men berekent wel het kostenplaatje voor rijkswaterstaat maar gaat gemakshalve voorbij aan het millieuaspect. Het bespaart een hoop stookolie, dus minder roet.
Men kan daarnaast meteen ook Terschelling sneller bedienen en de eilanden zijn makkelijker met elkaar verbonden.
De maatschappelijke impact of misschien wel footprint meenemen in de berekening zou een heel andere beslissing opleveren.
Dan kom je met de zomerdienstregeling van nu volgens mij al zeker 96 keer per week op een kortere vaarroute. Hierbij even uitgaande van enkel het passagiersvervoer, zonder extra afvaarten.
Tussen de eilanden scheelt het per overtocht zo'n 8 km en van Ts naar Harlingen zo'n 3 km. (met afstandmeten.nl route uitgestippeld)
Ik zie in de planning 12 eiland-naar-eiland oversteken (sneldienst). Dat scheelt dus al snel 12x8=96 km per week voor de sneldienst en 84x3=252 km voor de gewone veerdienst.
Dus vaart men nu een afstand van 96+252=348 km per week meer dan nodig.
Reken daarbij de oversteek van vrachtvervoer en extra diensten... Dat scheelt heel veel gasolie op jaarbasis, of LNG straks, met een kortere oversteek.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Christian op 17 april 2015, 20:53:01
Schuitengat
Bron: Leiden Courant 1974-01-08:

"LEEUWARDEN — De vaargeul naar het eiland Terschelling — het Schuitengat — dreigt te verzanden. Tengevolge van de zware stormen in de afgelopen maanden is de breedte van het Schuitengat — aanvankelijk 200 tot 250 meter — op enkele plaatsen teruggebracht tot slechts 35 meter. Verder is de vaargeul aanzienlijk minder diep geworden, namelijk van zes tot ongeveer drieeneenhalve meter.

Enige schepen hebben al moeilijkheden ondervonden, wat zich onder meer uitte door stoten aan de grond. Verder heeft een van de passagiersschepen van rederij Doeksen, die een verbinding tussen Terschelling en Harlingen onderhoudt, al op een tocht enige tijd vastgezeten.

Het Schuitengat 'wandelt' door de werking van eb en vloed van het Noord-Westen naar het Zuid-Westen. Het 'wandelproces' is door de laatste noordwester storm aanzienlijk versneld. De bank ten noorden van de geul is meer in zuidelijke richting verschoven dan de zuidelijke zandbank. Hierdoor is de geul smal en ondiep geworden.

Het is een van de taken van rijkswaterstaat om de geul bevaarbaar te houden. Volgens rijkswaterstaat is het echter nog te vroeg om te gaan baggeren omdat men eerst wil afwachten hoe het verzandingsproces zich voortzet. Volgens rijkswaterstaat heeft de situatie zich op sommige plaatsen in de geul in positieve zin gewijzigd, maar beambten van het loodswezen op Terschelling zijn het daar niet mee eens. Volgens hen had rijkswaterstaat bovendien de vernauwing van de toegangsweg naar Terschelling kunnen tegengaan door te gaan baggeren. Ook verwijten zij Rijkswaterstaat dat te weinig naar de schippers geluisterd wordt die in de praktijk veel met de geul te maken hebben. De ambtenaren van loodswezen menen dan ook dat de nieuwe boot van redenj Doeksen, de Midsland, die dagelijks een tweehonderd auto's zal kunnen vervoeren, beslist in moeilijkheden komt, als er geen verbetering in de situatie komt."
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 3 mei 2015, 12:07:47
In de brief van Rederij Doeksen over de conceptdienstregeling 2016 wordt ook iets gezegd over het Schuitengat. Mocht deze bevaarbaar worden, dan krijgt Vlieland op maandag mogelijk ook een verbinding met de sneldienst:

http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/ (http://www.veerbootinfo.nl/2015/04/mogelijk-dagelijks-drie-vaste-veerbootafvaarten-naar-vlieland-in-2016/)

Citaat
Ontwikkeling Schuitengat

Zoals wellicht bekend vormt er zich een nieuwe geul in de zandrug die het Schuitengat scheidt van de Vlierede. Zodra deze route wordt betond en Rijkswaterstaat ons toestaat om deze geul met snelboten te bevaren, dan is TSM bereid om de huidige interinsulaire sneldienstregeling in 2016 met de maandag uit te breiden.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: HansG op 4 februari 2016, 15:17:14
Vandaag om ongeveer 15:10 uur deze schermafdruk gemaakt. Hetl lijkt erop dat de Terscherllingerbank een route door het Schuitegat neemt.
Zou er weer voldoende water staan? Echt hoog water was het niet.
Titel: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 4 februari 2016, 20:44:54
Het heeft de afgelopen maand een aantal keren flink gestormd.
In het verleden hebben stormen de vaarroutes positief en negatief beïnvloed.
Misschien is dat nu ook het geval.
We houden de berichten van de Brandaris en van schepen via de marifoon in de gaten.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 5 februari 2016, 09:56:43
Op Vesselfinder en Marinetraffic staat de track van de Terschellingerbank vanaf Terschelling inderdaad door het Schuitegat, bijzonder!
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wouter B op 5 februari 2016, 11:09:37
Is ie 'leeg' dan naar iemand weet? Van alle veerboten steekt de Terschellingerbank toch het diepst?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: valkenier op 9 februari 2016, 16:30:48
Er is al een tijdje weer een route over de bank van het Schuitengat naar de Vliestroom. Is ook betond met gele boeitjes. Spontaan ontstaan. Erg diep is het niet, maar met een kieljacht kan het ook prima. Meen iets van 1.80 bij NAP, afgelopen zomer. De huidige diepte weet ik niet.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wouter B op 9 februari 2016, 18:51:51
Hmm, als ik Wiki mag geloven steekt de 'Terschellingerbank' 4,50 m diep, gaat niet zo leuk worden met die Voight-Scneiders. Denk niet dat Lakeman dat in de waagschaal stelt.

Voorts is er niemand die met praktische bevestiging komt, dus die berichten van die volg-programma's zal wel een 'bugje' zijn.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 10 februari 2016, 07:49:59
Hmm, als ik Wiki mag geloven steekt de 'Terschellingerbank' 4,50 m diep, gaat niet zo leuk worden met die Voight-Scneiders. Denk niet dat Lakeman dat in de waagschaal stelt.

Voorts is er niemand die met praktische bevestiging komt, dus die berichten van die volg-programma's zal wel een 'bugje' zijn.

Ik heb de route ook gezien op Marinetraffic en dat zag er niet uit als een 'bugje'. Meerdere positiepunten door het Schuitengat en snelheid etc. klopte, dus ze zullen dar echt wel langs zijn gevaren. Het was bovendien opkomend tij, dus nog ruimte om weer los te komen.

Volgens een paar andere links steekt ze beladen 3 m.

http://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:244660/mmsi:244710180/imo:0/vessel:TERSCHELLINGER_BANK (http://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/shipid:244660/mmsi:244710180/imo:0/vessel:TERSCHELLINGER_BANK)
http://www.faktaomfartyg.se/bremerhaven_1954.htm (http://www.faktaomfartyg.se/bremerhaven_1954.htm)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 10 februari 2016, 13:19:43
De Brandaris meldde zojuist met hoogwater een diepte van 3.20 tot 3.50 meter in het Schuitengat.
Een duidelijke verdieping t.o.v. het recente verleden.
En de stormen lijken nog niet uitgeraasd.
Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 10 februari 2016, 19:12:00
Ik heb op persoonlijke titel, 'vanwege mijn belangstelling in de veerdiensten naar Terschelling', een mailtje gestuurd naar Rederij Waddentransport/Kapitein Lakeman met de vraag of de Terschellingerbank inderdaad op 4/2 door het Schuitegat is gevaren. Ik ben benieuwd of er een antwoord komt, nee heb je, ja kun je krijgen ;)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wouter B op 12 februari 2016, 00:14:08
De Brandaris meldde zojuist met hoogwater een diepte van 3.20 tot 3.50 meter in het Schuitengat.
Een duidelijke verdieping t.o.v. het recente verleden.
En de stormen lijken nog niet uitgeraasd.
Dat zijn inderdaad andere dieptes, past een stuk beter!



Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.

Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.

Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 12 februari 2016, 10:43:42

Eens opletten of dit nog wat oplevert, dan wel positief ofwel negatief.

Ik vermoed weinig, Lakeman zoekt het juiste tij en route om zo goedkoop mogelijk over te komen, en hij kan deze mogelijkheid perfect inpassen.

Bij de 'Koninklijke Dominator' ligt dat natuurlijk anders. Ik zie het nog niet gebeuren dat zo'n geïnstitutionaliseerde organisatie staat te springen om alle vaartijden, en bijbehorende tarieven, in eens zeer dynamisch te gaan aanpassen...


Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wouter B op 12 februari 2016, 23:51:56
Met een positieve c.q. negatieve verandering doelde ik zuiver alleen maar op die van de waterdiepte en zeker niets anders!
Ah, en in welke zin zou het dan iets 'op moeten leveren'?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 13 februari 2016, 11:07:51
In het verleden hebben stormseizoenen zowel positieve als negatieve invloed gehad op de verzanding van het Schuitengat.
Lees de geschiedenis er maar op na.
Daarom ben ik benieuwd wat de huidige stormen voor effect op de waterdiepte zullen hebben.

Ik kan me nog goed herinneren dat in 1956 op de Friesland Cor Haringa de diepte aan het begin van het Schuitengat stond te peilen vanuit het gangboord, terwijl het schip langzaam voer totdat "de drempel" was gepasseerd.
Zodra dat het geval was kon de Werkspoor weer op volle kracht.
Die drempel uit de 50-er jaren verdween langzaam, maar in de jaren 80 verzandde het Schuitengat weer.
Eerst was er nog een Schuitengat-Noord en ook later werd nog via Boomkensdiep gevaren, maar vanaf 1996 was de Slenk de oplossing tot de huidige dag.
Maar thans lijkt het Schuitengat zich weer te verdiepen. Stromingen en wind zijn onpeilbare factoren in de natuur.

Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: borie op 13 februari 2016, 12:35:20
Ik heb weleens gehoord dat het was zich iedere 30 jaar hersteld. Ik zal eens checken hoe het verhaal precies is/was.
Titel: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 13 februari 2016, 14:09:03
Laatst gemeten diepte bij NAP in het Schuitengat is thans 2.30 meter meldt de Brandaris zojuist.
(Vorig jaar was dit 1.00 meter)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wouter B op 13 februari 2016, 15:07:14
Dat de eilanden, drempels en platen 'wandelen' is de dynamiek van de wadden, op een bepaald moment was er niet meer tegenaan te baggeren. Hieronder een foto uit de jaren '70 van de kaap bij het Amelandergat.

Die staat nu een heel eind westelijker, en op deze plek kun je nu ruimschoots staande drinken.

Het leuke van de vaarroute door het Schuitengat was dat het schip meestal wel een beetje deining van het zeegat meekreeg, m'n vader begon dan al snel groen te worden. Ander iets was het meemaken van het fenomeen 'zeevlam' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemist) langs de Noordsvaarder.

En het scheelde een half uur vaartijd...

(http://myalbum.com/photo/ZDjYNZyVKuNB/540.jpg)
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Wim Vink op 13 februari 2016, 15:45:43
Inderdaad wandelen alle Waddeneilanden.
Deze paal (30) stond er in 1975 nog en nog was je niet aan het eind.
Die jonge Wim Vink staat er ook niet meer.............. :)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/aUNUct.jpg) (https://imageshack.com/i/plaUNUctj)

back on topic.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: borie op 20 februari 2016, 14:39:23
https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2016/02/hoop-op-heropening-schuitengat-nog-niet-vervlogen/
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 31 maart 2016, 15:08:39
Volgens Vesselfinder.com heeft de Terschellinger Bank vandaag weer de route door het Schuitegat genomen...
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 1 april 2016, 12:30:47
En op dit moment op Marinetraffic te zien, onderweg naar Harlingen door het Schuitegat
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: valkenier op 4 april 2016, 18:39:28
Ik hoor van een zeiler, dat er nu zo'n 2.80 m staat bij NAP. We weten natuurlijk niet hoe breed die geul is, maar het is aanmerkelijk dieper dan vorig seizoen in elk geval.
En breed genoeg voor de TB, blijkbaar. Leuke ontwikkeling.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 16 april 2016, 22:19:37
En vandaag deed de Terschellingerbank het weer, door het Schuitegat...
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: L.Noorman op 26 april 2016, 11:55:55
Skylgenet meldt vandaag dat het Schuitengat weer betonning gaat krijgen. De gele betonning (bijzondere vaarweg) wordt vervangen door rode en groene betonning.

https://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2016/04/schuitengat-krijgt-weer-volwaardige-betonning/
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Christian op 24 oktober 2016, 18:23:51
De SUPERKAT...
sprong in 14 minuten van Flylân naar Skylge door het Schuitengat!
[Bron bijlage: myshipttracking.com]
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 6 juni 2017, 08:07:45
Gisteravond werd de 20:50 Koegelwieck vanaf Vlieland via Terschelling geleid i.v.m. problemen aan een van de motoren van de Tiger, die de afvaarten vanaf Terschelling in de avond niet uit kon voeren. Er waren circa 150 man blijven staan op Terschelling die door de Koegelwieck meegenomen moesten worden.
Om wat tijd te besparen ging de Koegelwieck door het Schuitengat, de vaartijd was ruim 20 minuten. Toevallig was ik aan boord;

Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: valkenier op 7 juni 2017, 16:08:11
Het Schuitengat is momenteel 2.70m bij NAP, en de geul is redelijk breed. Ben er recent nog 3x langsgevaren met eigen boot. Dat betekent dat het al aardig bevaarbaar is, zeker voor de snelboten. Ik zag de zondag na hemelvaart de Koegelwieck ook van Ts naar Vlie gaan via het Schuitengat. Dit zullen we wel vaker gaan zien. De Terschellinger Bank vaart er ook al geregeld langs. Het scheelt Doeksen een bak brandstof als dit weer de officiële route zou kunnen worden, maar daarvoor staat er bij laag water nog te weinig water.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 8 juni 2017, 07:34:08
De Tiger is zojuist ook door het Schuitengat gegaan van Terschelling naar Harlingen, zo te zien ook op gewone, hoge, snelheid.
En de Noord Nederland gaat er nu achteraan ook door het Schuitengat.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 23 juni 2017, 12:56:13
Het Schuitengat wordt steeds vaker gebruikt, afhankelijk van het tij e.d. gok ik want het is erg onregelmatig, vanmorgen ging de Noord-Nederland richting Terschelling er doorheen maar de tegemoetkomende Tiger richting Harlingen ging gewoon via de Slenk. Vreemd eigenlijk want ik meen dat de Tiger minder diep steekt dan de NN...?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 26 juni 2017, 07:33:55
Boot Terschelling straks weer via Schuitengat?


De kortere route van het eiland naar Harlingen en richting Noordzee, wordt op de natuurlijke manier dieper. Vorig jaar bracht Rijkswaterstaat groene en rode vaarwegmarkering aan in de geul. Sindsdien is het Schuitengat een officiële vaarweg.

Omdat er niet sneller van 20 kilometer per uur mag worden gevaren, kan Rederij Doeksen er niet langs. De rederij wil dat wel graag. ,,De route scheelt tijd, geld en het milieu wordt gespaard’’, zegt Rudy Herrema van Doeksen.

Die wens kent Rijkswaterstaat. Mede hierom wil de dienst nu onderzoeken hoe de geul zich zal ontwikkelen en wat de kans is op een stabiele vaarroute.

Tot midden jaren negentig ging de boot ook door het Schuitengat, maar de geul slibde dicht.

Het onderzoek start eind van de zomer en is in het najaar klaar.

http://www.lc.nl/friesland/Boot-Terschelling-straks-weer-via-Schuitengat-22314753.html
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 26 juni 2017, 21:51:10
De Max snelheid van 20 km mag het in mijn ogen niet doen. Men haalt ook bij die snelheid voldoende tijdwinst. Er voor gaan zeg ik. Nostalgie uit het verleden kom terug. De gehele Noordvaarder meepakken in de aanloop naar WEST. Machtig toch?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 26 juni 2017, 22:11:25
De Tiger en Koegelwieck gaan er de laatste tijd ook wel eens sneller langs dan met 20 kmh...
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Auke op 1 juli 2017, 12:09:54
Hoi allemaal,

Ik lees dit forum al jaren, maar reageer bijna nooit. Nu heb ik toch een vraag waarop ikzelf niet meteen het antwoord weet en waar ik jullie expertise graag over hoor.

Het is al jaren een discussie door het Schuitengat te varen, omdat dit korter is / zou zijn en minder brandstof etc. zou kosten. Nu heb ik daar toch een vraag over. Als je naar de vaarroutes kijkt op Marinetraffic o.i.d. lijkt ik te zien dat beide vaarroutes die de snelboten nu zo nu en dan nemen (dat is Schuitengat en Slenk) door de bank genomen een rechthoek vormen. Dat betekent toch dat als ik langs de randen van deze rechthoek vaar eerst de lange kant en dan de korte kant (via Schuitengat) evenlang moet zijn dat eerst de korte kant en dan de lange kant (via Slenk) evenlang moet zijn?

Waarom is er dan nog steeds de wens om via het Schuitengat te gaan?

Vriendelijke groet,
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: cupdruchan op 2 juli 2017, 00:19:59
Hoi Auke,

het lijkt een rechthoek, maar volgens mij komt dat omdat de afbeelding zoals bovenstaande geen vaaroute vanaf harlingen via het schuitengat laat zien maar "slechts" vanaf Vlieland naar Terschelling, dit geeft een vertekenend beeld.
ik ben niet helemaal bekend met de huidige situatie maar volgens mij wordt het dan meer een "driehoek" vorm...

Wat ook nog mee speelt is dat in het stukje slenk veel gemanoeuvreerd moet worden wat extra tijd en brandstof kost.
ik kan mij nog herinneren uit de tijd dat nog wel via het schuitengat werd gevaren dat de Friesland en vooral de Midsland het in 1,5 uur konden doen, nu is vaak het snelst 1uur 45 min.

groeten
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 2 juli 2017, 20:42:10
Ga er maar vanuit dat als de echt oude route word hersteld, dit sneller is dan via de slenk. Voorheen werd er ook nog even verder noordwaarts gevaren omvan daaruit het schuitengat te bereiken. Reken maar dat de oude route sneller is.,
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 3 juli 2017, 08:04:13
De driehoek via Schuitengat loopt toch dichter langs de kortste lijn dan de route via de Slenk. Zie afbeelding;
Als je de route uitzet in een kaart dan is de afstand van haven Terschelling naar hoek Vliesloot/West-Meep via het Schuitengat 5.6 mijl en via de Slenk 7.7 mijl.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Humtidumty op 5 juli 2017, 10:20:01
En uiteraard is de winst bij een oversteek van Terschelling naar Vlieland of andersom nog veel groter en duidelijker.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Willem-Jan op 5 juli 2017, 17:42:41
daarnaast verwacht ik dat de gemiddelde snelheid van de schepen via het schuitengat groter is als via de Slenk, zeker bij eb?
Of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: valkenier op 5 juli 2017, 21:31:41
Bij de huidige dieptes niet hoor. Er zal zeker gas terug genomen moeten worden in het schuitengat. Er moet nog flink gebaggerd worden om bij laagwater de  reguliere veerdienst te kunnen laten passeren. Maar het traject van de ondiepte is kort. Het belangrijkste voordeel zit hem echt in de kortere routes.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 1 augustus 2017, 21:49:33
Vanmorgen de Noord Nederland vanaf Terschelling het Schuitengat zien nemen, terwijl het laagwater was, mijn veronderstelling was dat het Schuitengat alleen bij hoogwater gebruikt werd door de NN en de snelboten, als de NN er doorheen kan bij laagwater waarom dan de Friesland en Midsland niet bij hoogwater?
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 30 mei 2018, 08:23:11
http://www.lc.nl/friesland/Eilanden-wijzen-rijk-op-onderhoud-vaarroutes-23226394.html

Citaat
Eilanden wijzen rijk op onderhoud vaarroutes
 2 uur geleden   Friesland
 
De vijf Waddeneilanden vragen Rijkswaterstaat om het onderhoud aan de veerdammen, -havens, bruggen en vaargeulen eindelijk eens serieus te nemen.

De aanlegsteiger van Texel moet acht jaar op herstel wachten, terwijl de dertig jaar oude veerbruggen op Terschelling en in Harlingen na provisorisch herstel nog kwetsbaar zijn.

Eilanders hebben vragen
,,Het urgentiebesef bij Rijkswaterstaat sluit niet aan bij het gevoel op de eilanden’’, aldus een brandbrief aan Michèle Blom, de directeur-generaal van de dienst. De eilandbestuurders willen weten hoe de bruggen er bij liggen en een planning van het groot onderhoud bemachtigen. De brief vraagt ook uitsluitsel over de dichtslibbende vaargeul naar Ameland, waarvan volgend jaar een bocht zou worden afgesneden. De oude wens van Terschelling om de vaarroute van de sneldienst door de Slenk te verleggen naar het Schuitengat staat ook in de brief.

Vitaal onderdeel
De eilander havens zijn een vitaal onderdeel van de verbinding met de wal. Daarvoor moet de diepgang op orde worden gehouden, waarbij volgens de brief het vrijkomende slib eenvoudig en goedkoop in de Waddenzee moet kunnen worden verspreid. De eilanden zijn niet gediend van omslachtige procedures voor de slibafvoer, zoals Schiermonnikoog ze heeft meegemaakt. Met de brief aan topvrouw Blom willen de eilanden een hogere prioriteit van hun wensenlijst afdwingen. De Tweede Kamer en de beide betrokken provinciebesturen hebben een afschrift gekregen.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 2 augustus 2022, 16:50:39
Weet niet of het ergens bekend was, maar de Willempies varen met enige regelmaat door het schuitengat.

Inmiddels lijken de schepen, vooral de Willems en de snelboten, hoofzakelijk door het Schuitengat te varen en nauwelijks meer door de Slenk.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: asjemenou_loeki_midsland op 2 augustus 2022, 21:27:57
Viel mij ook op. paar weken geleden toen ik op de Friesland voer met redelijke vloed sloegen wij de Slenk in en zag ik 1 van de Willems langzaam varen in t Schuitengat.  De Willems en snelboten hebben iets minder diepgang en alleen aan de zijkanten natuurlijk. Met de Friesland lijkt t riskanter om de oude snellere route te varen. Alleen bij echt hoog water lijkt t me veilig.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: cupdruchan op 2 augustus 2022, 23:34:02
Het gebruik van het schuitengat heeft behalve tijdwinst en brandstof besparing,
ook het positive effect dat het schuitengat minder dichtslibt.
Alle schepen van doeksen kunnen er met laagwater prima langs, of dat ook gebeurt is aan de kapitein.
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: PiebeJanMan op 3 augustus 2022, 10:10:57
Vond toevallig nog een simulatieverslag van het MARIN in opdracht van RWS om met de Friesland het Schuitengat in te draaien. Het rapport komt uit 1991.

https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_52624_31/1?solrID=PUC_52624_31_1
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: Evert Jan op 3 augustus 2022, 13:45:20
Het valt me wel op dat de hoek om het Schuitengat in te varen scherper is geworden, de schepen gaan op dat punt erg langzaam en moeten een behoorlijke knik nemen, dat kost ook weer tijd
Titel: Re: Vaarroutes
Bericht door: asjemenou_loeki_midsland op 8 augustus 2022, 18:11:55
Vond toevallig nog een simulatieverslag van het MARIN in opdracht van RWS om met de Friesland het Schuitengat in te draaien. Het rapport komt uit 1991.

https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat/doc/PUC_52624_31/1?solrID=PUC_52624_31_1
.\

Ha leuk. Toen waren de slenk en westmeep nog niet in gebruik.

In 1995 moeten we ook scherpe bocht maken tussen Vlieland en Terschelling heel dicht bij de Noordvaarder. Dat jaar kregen we ook te horen dat de vaarroute ging veranderen. Of vanaf 1996 of 1997. Die 2 jaren gingen we helaas niet naar Terschelling. In 1998 kwam ik voor t eerst de westmeep op met de Midsland.

De laatste dagen en op dit moment vaart de Friesland nu ook via t hele Schuitengat trouwens.  Gezien de vertrek- en aankomsttijd alleen vanochtend via Westmeep en Slenk.