Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: Wim Vink op 3 januari 2006, 21:41:55
-
Er is al een onderwerp als pakjesboot, maar in de normale dienst nog niet. Begin 1988 voer de Bereboot als vaste boot op Vlieland omdat de Vlieland (ex-Midsland) verbouwd werd met de extra salon op het schip.
6 maart van dat jaar moest ik 1 dag naar Ts en legde in de Blauwe Slenk de NN vast op de Vlielanddienst.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/v4kNUr.jpg) (https://imageshack.com/i/idv4kNUrj)
Foto: © Wim Vink
-
De Bereboot was van binnen een heel gezellig schip! Ik kan me herinneren dat je het gevoel had op een enorme oceaanreus te zitten :)
-
De Bereboot, samen met een andere oudgediende, de Oost-Vlieland, in de haven van West-Terschelling, 24 augustus 1988
(http://img99.imageshack.us/img99/4687/noordnederland19880824e.jpg) (http://img99.imageshack.us/i/noordnederland19880824e.jpg/)
Foto: © Wim Vink
-
Jan,
Is de NN veranderd is van naam??
of is dit in een eerder stadium??
-
Dit was zijn naam nadat hij door Doeksen was verkocht naar Afrika.
Raadpleeg ook SSS of de Zweedse site.
Daar staat alles precies te lezen.
-
De volgorde van namen was: Primula, Noord Nederland, Eunice of Ecowas en als laatste By El-Shaddai.
-
ok, hoe is het nu eigelnijk met de By el shaddai?
-
Is gezonken, nadat een Nederlands marine schip de vluchtelingen van boord heeft gehaald.
-
Die is toch niet gezonken?
Volgens mij is ze gesloopt!
Kijk hier maar eens: http://www.faktaomfartyg.com/primula_1960.htm
-
ik zou het niet weten, babelfish heeft geen fins oid.
-
Zover het bekend is, is het schip niet gezonken. Want dan hadden we dat wel vernomen. Het had alleen motorproblemen, en daarom zijn ze toen geholpen door de Nederlandse Marine.
-
Ik heb al even een mailtje uitstaan naar iemand die dit kan vertalen.
Het is overigens geen fins, maar zweeds.
-
Ik dacht werkelijk ooit een keer gehoord te hebben dat zij gezonken was. Maar aan de reactie te zien is dit niet zo.
Dus ik heb het laatste stukje tekst geprobeerd te vertalen wat op deze pagina stond.
http://www.faktaomfartyg.com/primula_1960.htm
"2004 07 20. Avgick Monrovia mot Apapa, Lagos" -> betekend -> Vertrokken van Monrovia naar Apapa, Lagos
-
Hallo, nieuw op dit forum en ik wil even reageren op de aanname dat de ex N-Nederland ex Primula gezonken zou zijn. Dat verhaal ging indertijd ook over de Noord-Nederland 2 ex Dageraad van de TESO maar bij mijn weten is dat ook nooit vast komen te staan, later zijn er weer foto's gepubliceerd van het schip, toen Kalua geheten
-
Er is in het voorjaar nog vrij intensief gezocht naar de Kalua.
Kun je lezen in het topic over de Noord-Nederland (ex dageraad)
-
De avond voor vertrek naar Nigeria. (Zie achterzijde schip), waar hebben we dit meer gezien......
(http://imageshack.us/a/img52/6364/berebootvoorvertreknaar.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/52/berebootvoorvertreknaar.jpg/)
-
Nou Jan ik denk dat het misschien bij de koegelwieck was (stortemelk)?
Mooie foto Jan als je daar meer van hebt plaats ze dan even 8)
-
Niet te geloven!! Even surfen op het internet, op mijn favoriete website..
Staat dit er! Over de toestand van het schip zullen we het maar niet hebben. De foto is wel uit 2001..
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=341431
-
Tijdens het "googlen" deze link over de 'Primula' gevonden:
http://www.kommandobryggan.se/hh/primula.htm
Groeten,
Marten.
-
Deze foto is genomen op 27 december 1988.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/541ZvX.jpg) (https://imageshack.com/i/pn541ZvXj)
foto: © Petra Vink
-
Ik heb de beereboot nooit gekend, -omdat ik in deze tijd niet op Terschelling was-, maar een ding is opvallend bij het bekijken van de foto's uit de jaren 70 en 80 op de pagina "Bussen op Terschelling": Voordat er de "Friesland" kwam, wordt de dienst blijkbar elke keer dat de fotograaf aanwezig was, toevallig uitgevoert door de Ex-AG-booten, de "Midsland", later de "Schellingerland". De NN verschijnt niet. De foto's zijn maar een steekproef, maar..
...welke rol speelde de NN in de Doeksen-vloot werkelijk?
Was ze voormalige koplooper, een vorganger van de "Friesland" in de zin van "HET hoofdboot" die regelmatig 2-3 keer per dag naar de vaste wal ging? Of was ze een "ongelukkige schat", een op zich wel krachtige en betrouwbare, maar voor de lijn Harlingen-Terschelling ongeschickte aanvuller
[z. ook:W.J:J Boot (p.260)], die het bovendien moielijk had met haar -ook al voor de jaren 80- ouderwetse verschijnsel? Weet iemand meer over de toemalige inzet van de NN?
-
In het boek van W.J.J. Boot wordt het allemaal goed beschreven: de NN werd aangeschaft om de veerdienst te versterken, maar niet om als standaard hoofdboot te dienen.
Zijn functie toen is vergelijkbaar met de Midsland heden te dage: aanvullend op de Friesland en als vervanger daarvan (of de Vlieland) als die naar de werf moesten.
En dat je de NN vaak op mijn busfoto's hebt gezien: puur toeval, want ik fotografeerde (en kiek nog steeds) de bussen met elke boot als toevallige achtergrond. Persoonlijk vond ik de NN wel een prettige boot om mee over te steken. Redelijk rustig vanwege de toegevoegde functie.
De NN had 1 groot nadeel: hij stak dieper dan de overige veerboten en dat gaf in de 80-er jaren problemen in het verzandende Schuitengat. Enige tijd vastzitten was soms geen uitzondering. Niet erg populair voor de passagiers en de bemanning.
-
Toch had dat wel wat, dat vastzitten van de Noord Nederland, ....als je geen haast had tenminste, ik heb het een keer meegemaakt en toen kwam ik eigenlijk niet helemaal nuchter van boord af.
-
oude dia van MartenJan
(http://img233.imageshack.us/img233/7264/noordnederland19840000c.jpg) (http://img233.imageshack.us/i/noordnederland19840000c.jpg/)
-
Ik ben op zoek naar foto's van de 'NOORD-NEDERLAND' dat het schip in de dienst vaart op Vlieland. En eigenlijk dat het schip op Vlieland zelf ligt. Dus, als er iemand is, die foto's daar van heeft, dan hou ik mij aanbevolen.
groeten japie
-
Ik ben op zoek naar foto's van de 'NOORD-NEDERLAND' dat het schip in de dienst vaart op Vlieland. En eigenlijk dat het schip op Vlieland zelf ligt. Dus, als er iemand is, die foto's daar van heeft, dan hou ik mij aanbevolen.
groeten japie
Hee Japie,
Deze vraag is al eens eerder gesteld en ik moet je zeggen dat er binnen dit forum waarschijnlijk niemand is die je kan helpen.
Zelf ben ik ooit eens met de bereboot naar Vlieland gevaren, maar heb daar helaas nooit foto's van gemaakt.
Ook heb ik eens een mailtje naar Jan van Vlieland gestuurd, maar nooit geen respons gehad.
De Foto's zullen er ongetwijfeld zijn, maar de vraag is: WAAR en WIE?
Mocht je nog eens wat binnenkrijgen dan mag ik hopen dat je ze gaat plaatsen
-
Maar weer eens even een beetje aandacht voor de Noord Nederland, ex Primula, waar omheen het de laatste tijd een beetje stil is, ik fotografeerde het schip in de zomer van 1987, tijdens vertrek van Terschelling en vraag me stiekum wel eens af wat er van geworden is
Pieter
-
Weet iemand wat de capaciteit van dit schip zijn geweest?
het lijkt altijd zo'on groot schip maar volgens mij zullen de cijfers meevallen.
Wie heb het antwoord?
groetjes,
Nils
-
Hoi Nils,
De Noord Nederland toont inderdaad groot, en dat komt denk ik door de in verhouding grote breedte. De lengte viel inderdaad mee, 48 meter en dat is in verhouding tot de huidige Friesland, die 69 meter lang is, klein. en ook nog korter als de oude Friesland.
De capaciteit was met ongeveer 50 personenauto's in die tijd, voldoende maar de Noord Nederland had geen hefdekken voor auto's, aan passagiers kon het schip meen ik 800 personen vervoeren. Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.
Pieter
-
Laatst bekende eigenaar is Redffern Ocean Lines gevestigd in Ikeja Nigeria.
Vond ook nog iets op Imo nummer en daar is volgens mij niet uit op te maken dat ze gesloopt of gezonken is.
http://www.gemisi.info/18424-336.php
Ik heb me helemaal suf gegoogled, maar buiten een postadres om is er niet veel te vinden over deze maatschappij.
-
Dit heb ik nog kunnen vinden: REDFFERN AUTOMOTIVE
Sowemimo Street 12
Ikeja (NIGERIA)
Deze gegevens heb ik van Equasis, er staat bij dat het schip nog in gebruik is maar de laatste update daarvan dateert uit 2006.
-
Al zoekend naat wat anders kwam ik een afbeelding tegen van de Yak die naast de NN ligt afgemeerd, 4 augustus 1980.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/dAgkRM.jpg) (https://imageshack.com/i/p9dAgkRMj)
Dia: © Wim Vink
-
Mijn eerste foto van deze boot was deze:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/PNbmqn.jpg) (http://[URL=https://imageshack.com/i/paPNbmqnj)
Doeksen wilde nog niet varen met deze boot om eventuele schade aan de tijdelijke aanleginrichtingen in Harlingen en op Terschelling te vermijden. Het personeel had nog te weinig ervaring met het schip om al tijdens de zomer van 1977 de diensten uit te voeren.
Daarom lag het schip al die tijd op het oude plekje van de Holland. Erachter is de Stortemelk te zien en naast de steiger ligt de Zeehond.
Edit: de datum van de foto was: 20 juli 1977
-
Een foto van Piet Sytema (die in de collectie van Tjebbe Cupido zat): De NN circa 1985.
Als ik nu de foto's van deze boot bekijk in de toenmalige Terschellinger haven, dan was het wel een "bakbeest".
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/63Ia0F.jpg) (https://imageshack.com/i/pn63Ia0Fj)
-
Ja maar volgens mij was het dekoppervlak net zo groot als de huidige NN.
-
Ja maar volgens mij was het dekoppervlak net zo groot als de huidige NN.
Dat betwijfel ik. De Bereboot was groter. Volgens SSS konden er 55 PAE mee (standaard personenauto's). Die zie ik de huidige NN nog niet meenemen, al komt men een heel end.
-
Uit de collectie van Tjeb Cupido: overigens een foto van ondergetekende lijkt de Noord Nederland erg groot, maar vergeet niet dat de havenmond toen nog niet verbreed was. Daarom lijkt het schip erg groot
Pieter
-
Uit de collectie van Tjeb Cupido: overigens een foto van ondergetekende lijkt de Noord Nederland erg groot, maar vergeet niet dat de havenmond toen nog niet verbreed was. Daarom lijkt het schip erg groot
Pieter
Goed om te weten Pieter, ik zal het gelijk aanpassen.
En wat je opmerkt over de grootte en de verhoudingen: dat bedoelde ik precies. Het leek een bakbeest in de haven van Ts.
Dat heb ik ook met de Holland. Als die op Ts ligt, imponeert het schip. In andere havens verdwijnt hij soms achter hoge kades.
-
Ja maar volgens mij was het dekoppervlak net zo groot als de huidige NN.
Dat betwijfel ik. De Bereboot was groter. Volgens SSS konden er 55 PAE mee (standaard personenauto's). Die zie ik de huidige NN nog niet meenemen, al komt men een heel end.
Ik heb de info uit een geschreven stukje van de Rederij. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat zij dat wel zullen weten.
-
Ladies en gentlemen: W've got him.........
hier ligt ie aan de kade.......alleen niet dezelfde kade als op de foto van Google.
(overigens is de foto van 2001)
(http://img140.imageshack.us/img140/2291/byelshaddai2001temahave.jpg) (http://img140.imageshack.us/i/byelshaddai2001temahave.jpg/)
-
En nu maar afwachten of we haar ook verder kunnen lokaliseren d.m.v. Foto's ter plaatse.
de hierboven geplaatste foto door Jan is genomen in de haven van Tema, vermoedellijk in Ghana.
-
Gefeliciteerd mensen! 8)
Ze ziet er toch nog best "redelijk" uit moet ik zeggen, na al die jaren..
-
IK HEB NOG WAT INFO M.B.T. HET ACHTERHALEN VAN HET SCHIP. De NN is destijds via bemiddeling van Suisse-Outremer Reederei is verkocht. Deze instantie heeft nog contacten in Afrika.
-
Bestaat deze maatschappij nog wel?
Na wat gegoogled te hebben blijkt dat ze in 2004 in zwaar weer beland waren.
Overigens is de laatst bekende eigenaar van de Bereboot de firma Redffern Automotive in lagos.
Adres is sowemimostreet 12 te Ikeja.
We kunnen echter geen website e-mail adres of telefoonnummer vinden.
Is er iemand die zich geroepen voelt om hier naar op zoek te gaan?
-
Even terug in de (Doeksen) tijd.
Tijdens mijn vakantie in 1985 moest ik een dagje naar Harlingen voor ziekenbezoek. Ik was ruim op tijd terug aan de haven om diverse plaatjes te schieten, waaronder deze twee van de Bereboot. De tweede foto is niet helemaal compleet: het filmpje bleek achteraf vol te zijn (en jammer van die streep bovenaan).
(foto's van 8 augustus 1985.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/x6sOjH.jpg) (https://imageshack.com/i/exx6sOjHj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/gjGXSC.jpg) (https://imageshack.com/i/eygjGXSCj)
Foto's: © Wim Vink
-
wat leuk ok de bere boot weer te zien.
daar heb ik veel leuke herinderingen aan.
ook 1keer bijna een uur langer over de tocht terschelling -harlingen gedaan door storm.
dat was in 1985 dacht ik een van de laatsje jaren van de NN toch??
harde wind en het schip was vast gelopen heel spanned was dat toen.
hele mooie fotos trouwens op de forum's
-
Bladerend door vakantie-fotoalbums betrapte ik mijzelf erop dat ik redelijk vaak met de Bereboot ben overgevaren, maar nauwelijks interieurfoto's heb gemaakt.
Dit idyllisch familiegeluk wilde ik jullie toch niet onthouden, 17-8-1985.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/SJsDtl.jpg) (https://imageshack.com/i/plSJsDtlj)
Dia: © Wim Vink
-
Op dit topic is het al een tijdje stil. Maar gelukkig vond ik weer een paar nooit afgedrukte negatieven.
Foto's van het vertrek van de Bereboot op vrijdag 10 augustus 1984 vanaf Terschelling.
Op de tweede foto zijn in de verte nog de Noordvaarder en de Stortemelk II te ontdekken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/ftErz1.jpg) (https://imageshack.com/i/pnftErz1j)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/PjoCUA.jpg) (https://imageshack.com/i/plPjoCUAj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/tpSqhM.jpg) (https://imageshack.com/i/pntpSqhMj)
Foto's: © Wim Vink
-
Opnieuw hele mooie foto's Wim.
Maaaar, en das oproep aan iedereen, waar blijven de foto's van de Bereboot aan de Vlielander veerdam?
En ik weet voor 100% zeker dat ze er zijn.
-
Ik dacht eigenlijk dat ze helemaal niet op Vlie kon komen, dat het Schuitengat met laag water al een probleem voor haar was, laat staan die ondiepe geul naar Vlieland?
gr. Hans.
-
Het klopt inderdaad dat de NN op vlie kwam, de medewerkers van Pronk en van Randen stonden dan te mopperen. De Bereboot vaart dus dat wordt vanavond weer laat. Hij was blijkbaar niet zo snel als de reguliere boot in die tijd. Foto's heb ik hier niet van, helaas.
-
Zie ook het eerste bericht op de 1e pagina van dit topic.
Wel een foto van de Vlielanddienst, maar helaas niet bij Vlieland zelf.
-
In navolging van vorige berichten: Ben zelf ooit met Bereboot naar Vlieland gevaren.
Achteraf bekeken heb ik toen het historisch besef niet in acht genomen. Kortom: geen foto's gemaakt
Mooi stom.
Maar neem van mij aan dat er echt foto's moeten zijn van de Bereboot aan de Vlielander veerdam.
Dat kan niet anders.
-
17 juli 1978: De NN op weg naar Harlingen langs het Groene Strand.
(http://img180.imageshack.us/img180/3203/kopievan19780717noordne.jpg) (http://img180.imageshack.us/i/kopievan19780717noordne.jpg/)
Foto: © Corry Vink
-
Na wat rondsnuffelen op het internet onderstaande foto's gevonden op deze locatie: http://www.faktaomfartyg.se/primula_1960.htm (http://www.faktaomfartyg.se/primula_1960.htm)
Deze link is eerder geplaatst in dit topic maar die werkt niet meer. Reden: het is tegenwoordig faktaomfartyg.se in plaats van faktaomfartyg.com. Op de foto's is de bereboot als Primula te zien.
-
Nog wat foto's van de Noord-Nederland als Primula gevonden op deze locatie: http://www.simplonpc.co.uk/Linjebuss.html#anchor1597 (http://www.simplonpc.co.uk/Linjebuss.html#anchor1597)
-
Tot slot de Noord-Nederland als By-el-Shaddai in 2004 stilgevallen door technische problemen. Dit is volgens mij de laatste keer dat dit schip gezien is. Gevonden op http://www.faktaomfartyg.se/primula_1960.htm (http://www.faktaomfartyg.se/primula_1960.htm) net als de foto's hierboven.
-
Ik zie voor het eerst dat, in de Primula tijd, het voordek open is.
Wanneer is deze dichtgemakt?
Groet,
Robin
-
Nadat het schip door doeksen is aangekocht is het voorschip -naar ik meen bij de ADM- dichtgemaakt, er zijn nog foto's waarop de Noord Nederland in de haven van West Terschelling te zien is met open voordek. Als je het mij vraagt toont het gesloten voordek beter dan het open voorschip.
Pieter
Bij de Oranjewerf. Sjouke Veenstra was daar toen verantwoordelijk voor onder toezicht van PD. Er werden wat dekhuisspanten verlengd, wat plaat omheen egtrokken, dichtgelast en daarna werd de vizierklep eruit gesneden en verder afgewerkt. Omdat dan de kromgezette plaat weer ruimte krijgt, krijg je dus wat lekkage aan de onderzijde.
Ik heb dat destijds bij een bezoekje aan de werf nog gefotografeerd.
Willem
-
Bovenstaande inclusief foto is terug te vinden onderaan bladzijde 260 van 'Schepen, Schelpen, Schuitengat'.
Ik vind het dichte voordek ook beter staan, vooral omdat de boeg ook hoger geworden is. Wat is eigenlijk de reden van het dichtmaken van het voordek, buiswater? Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van zout zeewater op je autootje.
De AG Ems schepen hebben ook een open voordek maar dat is maar een kort stukje. Onder het stuurhuis kan de boel dicht met een (rol)deur.
-
Ik vind het dichte voordek ook beter staan, vooral omdat de boeg ook hoger geworden is. Wat is eigenlijk de reden van het dichtmaken van het voordek, buiswater? Ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt van zout zeewater op je autootje.
De NN buisde vrijwel niet, alles werd weggeslagen onder de fenders op de deklijn autodek. Ik heb dat toen ook gevraagd aan PD en eigenlijk kwam er niet meer uit dan dat dat voor de aanlegplaats (toen nog de noodfaciliteit) beter ging en het stond bovendien veel mooier. "Zo wordt het pas een echt zeeschip." In die tijd werd er nog niet uitsluitend naar efficiency gekeken, maar een schip moest er ook uitzien als een schip. En daar bestonden gewoon heel uitgesproken denkbeelden over. Zo hoorde ik ooit eens de Pres-Comm Mr GJ zeggen: "eigenlijk vind ik dat schepen een zwarte romp moeten hebben en niet zoals het er nu uitziet, maar het schijnt dat de mensen het mooi vinden". Ik ben het daar hartgrondig mee eens.
-ik spreek nu niet met een "PD", maar met wat oudere heertjes: "Paint it, Black"....... ;D
-
Onder toezicht van een zekere PD..? Toch niet deze (http://www.youtube.com/watch?v=Wx5NMkfWwfs) PD..? ???
De NOORD NEDERLAND werd hiermee het voorbeelde voor de later nieuw te ontwerpen FRIESLAND.
De oud-bemanning van doeksen was zeer positief over de vaareigenschappen van de Bereboot.
Nee oen ;), dat soort puffende figuren moest toen nog geboren worden en bovendien was er nog niks digitaal. Als we Redmers foto's zien, dan weten we dat we nu staan te schelden dat we toen die apparatuur niet hadden en prijzen we ons gelukkig dat we nog niet werden geprest om die teringherrie ;D aan te horen. Dan maar liever een stel MAK's, ook al snurk ik veel beter bij een TMAS, vooral een 10-cilinder, daar kan geen MAK tegenop. :P
De NN/Bb was een puur best zeeschip, manoeuvreerde gigantisch direct en snel, maar had een te grote diepgang waardoor de vaart aanzienlijk terugliep op het toen gebruikelijke traject. Op diep water, zoals buiten Schuitengat, was het een mirakel van een bootje.
-
Ik zal het kort houden: wat is in hemelsnaam een PD?
-
Volgens mij is de vraag: wie is PD? Tenminste, als ik het in de context hierboven plaats.
Gokje: Piet Doeksen (voormalig directeur)?
-
De voorzijde is niet het enige deel van de Bereboot dat in het verleden gewijzigd is. Het viel me op dat het promenadedek aan de achterzijde en het daar bovenop geplaatste 'bushokje' er niet altijd hetzelfde hebben uitgezien. Met wat knip- en plakwerk heb hiervan een kleine compilatie gemaakt.
De bovenste foto is de oorspronkelijke situatie met het open 'bushokje' en het korte dek. De tweede foto is met het verlengde dek en het verlengde en gesloten 'bushokje', dit is destijds al bij Linjebus aangepast. De laatste foto is de bereboot als By-El-Shaddai waarbij een soort salon over de gehele lengte van het dek is aangebracht.
-
Kan iemand een foto plaatsen van de NN met open voordek in de haven van Terschelling?
Ben ik benieuwd naar!
Ik kan me haar alleen herinneren met gesloten voordek en was eigenlijk in de veronderstelling dat ze zo naar Terschelling gekomen was.
groet, Hans.
-
Kan iemand een foto plaatsen van de NN met open voordek in de haven van Terschelling?
Ben ik benieuwd naar!
Ik kan me haar alleen herinneren met gesloten voordek en was eigenlijk in de veronderstelling dat ze zo naar Terschelling gekomen was.
groet, Hans.
Hans, de enige mij bekende foto van de Primula/NN met open voordek, maar wel met gele Doeksen schoorsteen staat in SSS; ik heb (nog) geen foto's gezien met open voordek op TS.
-
Willem, dank, ik ben op papier niet verder gekomen dan het boekje 'Passagieren op de Wadden'.
Zal eens kijken of Sinterklaas het boekje SSS mee kan nemen uit Spanje ;-)
Dank voor je reactie.
groet, Hans.
-
Toch een mooie foto!
De eerste herinnering die ik aan haar heb is (waarschijnlijk) van de zomer van 1977 waarbij ze andersom lag. Ik herinner me dat ze andersom lag en de boeg open en dicht ging. Waarschijnlijk was het voorschip net dichtgemaakt en waren ze aan het testen.
-
Dat kan dan misschien nog met "Pakjesboot ...."(ex "Noord-Nederland")? ;) Een aanvullende opmerking: SSS is een vrij pittig geschreven zeer bedrijfseconomische geschiedenis. De lay-out man had nauwelijks affiniteit met alles wat vaart, die vond dat alle schepen op elkaar lijken (een typische landkrab dus) en daarom zijn de foto's erg magertjes. Kon weinig anders, want dan was het boek helemaal te duur uitgevallen. Als je meer op foto's bent geconcentreerd, dan is "De Reederij" (Flevodruk Harlingen 2008) een goed alternatief; de teksten zijn daarin ook wat lezersvriendelijker.
Overigens heb je met SSS per definitie de tweede druk. De eerste druk is op een paar exemplaren na, integraal vernietigd, omdat de drukkerij vet op de offsetplaten had geknoeid, zodat overal hinderlijke vlekjes te zien waren. De titel van het eerste hoofdstuk "met rampen begint het" was dan ook zeer toepasselijk........
Passagieren op de Wadden is een aardig overzicht, maar heeft nogal last van niet erg juiste vermeldingen.
Hier ook nog even gewaarschuwd voor de site Fakta om Fartyg. Die vermeldt allerlei technische gegevens van de schepen, maar maakt geen of nauwelijks onderscheid in loodlijnlengte/Loa, metingslengte en-breedte, en dat soort zaken die je volkomen op het verkeerde been kunnen zetten. Overigens zijn vrijwel alle Nederlandse gegevens die FoF vermeldt, door een Nederlandse WSS-shiplover uit enkele van mijn boeken overgenomen, dus voor het NL-deel PSD, TESO, Doeksen, zit dat wel redelijk op lijn.
-
Pieter, dank voor plaatsing, ik kende deze foto niet. Hoewel van achterin genomen kan je duidelijk zien dat het voorschip nog niet is aangepast. Het zou kunnen zijn dat de aanpassing van het dekhuis achterop het promenadedek toen al door andere constructeurs was gedaan dan de Oranjewerf. Bij Linjebuss liep het promenadedek niet zover naar achteren door en was dat dekhuis van achter open. Ik ben er niet zeker van of het nu de Midsland was of de Noord-Nederland, maar een van twee heeft ongeveer een jaar na indienststelling nog een kleine aanpassing aan het dekhuis op het promenadedek gehad.
-
Dank voor het plaatsen van de foto en dank voor de uitgebreide toelichting.
'Passagieren op de wadden' was destijds een erg leuk boekje, maar gaat, ik moet het opzoeken, volgens mij niet verder dan midden jaren 80. De toenmalige Schellingerland (nu Baldur) stond er nog niet in, want ik herinner me dat ik zelf een foto met een stukje tekst van haar er in heb geplakt :P.
-
Op blz 260 van SSS staat een foto van de Primula in haar oorspronkelijke vorm onderweg naar Terschelling. Alleen de schoorsteen is geel geschilderd. Hoewel de foto niet zo groot is, kun je duidelijk zien dat het dek en dekhuis al verlengd zijn. Wel lijkt het net als op de foto van Pieter alsof het dekhuis nog niet volledig geconserveerd is (donkere plekken onder en rond de ramen van het dekhuis).
-
Op blz 260 van SSS staat een foto van de Primula in haar oorspronkelijke vorm onderweg naar Terschelling. Alleen de schoorsteen is geel geschilderd. Hoewel de foto niet zo groot is, kun je duidelijk zien dat het dek en dekhuis al verlengd zijn. Wel lijkt het net als op de foto van Pieter alsof het dekhuis nog niet volledig geconserveerd is (donkere plekken onder en rond de ramen van het dekhuis).
Ik herinner mij, dat de verlenging van het promenadedek en het sluiten van het dekhuis daarop, zijn gedaan kort voordat de Primula naar NL kwam. Althans dat is mij destijds verteld.
-
Dank voor het plaatsen van de foto en dank voor de uitgebreide toelichting.
'Passagieren op de wadden' was destijds een erg leuk boekje, maar gaat, ik moet het opzoeken, volgens mij niet verder dan midden jaren 80. De toenmalige Schellingerland (nu Baldur) stond er nog niet in, want ik herinner me dat ik zelf een foto met een stukje tekst van haar er in heb geplakt :P.
Dhr Dekker en ik hebben ons destijds nog uitgebreid over het manuscript van "Passagieren" gebogen; de omvang was toen nog erg beperkt, maar de uitgeverij wilde geen groter boek maken. Toen was ik overigens al bezig met SSS, waar de drukkerij van Passagieren niet aan wilde. Vandaar dat dat later bij Van Wijnen is terecht gekomen.
-
September '88, wij op de Schellingerland naar huis :( , de Bereboot onderweg naar het eiland...
Foto?s ? Evert Jan Walgaard
-
Deze fotoserie stond in het verleden op de hoofdsite www.schepenvandoeksen.nl, maar die is helaas nog steeds niet bereikbaar.
Daarom plaats ik de serie hier op het forum. De Berenboot voer op 15 april 1978 de hoofddienst en ik legde de aankomst op WTs vast.
NB. de in ander topics (ik meen dat van de Slof) besproken laadklep op het ponton is ook duidelijk zichtbaar.
(http://img138.imageshack.us/img138/7603/noordnederland19780415w.jpg) (http://img138.imageshack.us/i/noordnederland19780415w.jpg/)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/0MTXYM.jpg) (https://imageshack.com/i/f00MTXYMj)
(http://img402.imageshack.us/img402/7603/noordnederland19780415w.jpg) (http://img402.imageshack.us/i/noordnederland19780415w.jpg/)
(http://img52.imageshack.us/img52/7603/noordnederland19780415w.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/noordnederland19780415w.jpg/)
(http://img708.imageshack.us/img708/7603/noordnederland19780415w.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/noordnederland19780415w.jpg/)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/XGmbXy.jpg) (https://imageshack.com/i/f0XGmbXyj)
(http://img708.imageshack.us/img708/3043/noordnederland19780415wy.jpg) (http://img708.imageshack.us/i/noordnederland19780415wy.jpg/)
Dia's: © Wim Vink
-
Erg fraaie serie Wim, bedankt voor het plaatsen. Op de laatste foto zie je veel mensen te voet het autodek verlaten, ook zonder fiets. Was dat destijds gebruikelijk?
-
Erg fraaie serie Wim, bedankt voor het plaatsen. Op de laatste foto zie je veel mensen te voet het autodek verlaten, ook zonder fiets. Was dat destijds gebruikelijk?
Er was geen andere in/uitgang. De voetbrug paste alleen op de Midsland.
-
Aha, ik zag de voetgangersbrug wel staan op de foto's en het verbaasde me daarom al dat de voetgangers via het autodek het schip verlaten. Dank voor de uitleg.
-
De proporties van de Noord Nederland (3) waren misschien niet ideaal, maar het schip straalt echt iets uit, ik weet eigenlijk niet welke kleurstelling ik nu mooier vind, de eerste of de latere. Die twee lullige diagonaaltjes hadden ze wel weg mogen laten.
Pieter
Vandaag vond ik nog een niet eerder digitaal gemaakte dia van de laatste uitvoering van de NN.
Die diagonaaltjes waren ook niet mijn keus.
(http://img196.imageshack.us/img196/1603/mn32.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/196/mn32.jpg/)
Schuitengat, 31 augustus 1988.
Foto: © Wim Vink
-
Helaas heb ik waarschijnlijk maar één foto gemaakt van de Bereboot. En ook nog met een erg eenvoudig toestel, vanaf te grote afstand. :'(
Helemaal niets om je voor te schamen, de foto is prima en nog in kleur ook!
Ik kan vandaag alleen deze zwart-wit afbeelding laten zien.
Op 5 juli 1988 zag ik de Bereboot in het Schuitengat, voor het eerst met de twee witte streepjes.
Omdat over smaak niet te twisten valt, zal ik mijn gedachten over de lay-out van dit schip van de nadagen bij Doeksen achterwege laten.
(http://imageshack.us/a/img163/3230/noordnederland19880705s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/noordnederland19880705s.jpg/)
EDIT: van diezelfde dag en ook dezelfde plek bleek ik ook een kleurenfoto te hebben; een fractie eerder gemaakt dan de zw/w.
(http://imageshack.us/a/img525/3230/noordnederland19880705s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/525/noordnederland19880705s.jpg/)
Foto's: © Wim Vink
-
Sept. '89, op de kop van de haven van West-Terschelling
En van veraf
Ik zal deze laatste snel eens beter bewerken zodat de dia randjes netjes wegvallen...
Echt lang was de Bereboot niet maar dat hij op dit plekje kon liggen had ik niet verwacht.
-
nog maar eentje uit 1988..., van serieus gescande dia
-
Ik zie hem liever in de doeksen tijd dan waar hij nu vaart.
Mooier worden die boten niet die naar die Afrikaanse landen worden verkocht! :(
-
Ja daar dacht ik ook al aan toen ik het schreef.
-
Van Henry Hofstede ontving ik het volgende:
goeden Ochtend/ Middag hier bij een paar foto`s van de ov en de NN en de
Midland hoop dat u er wat mee kan Hoogwater is Bron MJZ
midsland_1968_1.jpg is van een ansichtkaart
de nn bron eigen nou ja mijn vader
oost-vlieland1.jpg bron mjz de ovrige oost vlieland bron Vlielanders wie
onbekend
-
MJZ is de "artiestennaam" van Martin Zeilmaker. Deze man werkte jarenlang op de Harlinger kade en ging over de auto's, dwz het opstellen en aan boord laten gaan. Soms kon er nog net één of twee kleine wagens in een hoekje worden gesjouwd (letterlijk op de zijladers zoals de NN-De Dageraad, Slof en/of Bereboot). De dankbare chauffeur(s) douwden dan MZ vaak "iets" in de handen...
Martin was de broer van wijlen kapitein Hans, die vroeger op de oude koegelwieck voer, om en om met kapitein Cor Haringa.
-
Weet iemand of er veel ansichtkaarten van de Noord-Nederland zijn uitgegeven?
Ik kan er maar 1 vinden.
Groetjes:Willem. ;)
-
Is de veerboot Noord Nederland ook op Vlieland gevaren of Extra diensten Terscheling?
-
Ja hoor.
Ze was de reserveboot en deed ook dienst op Vlieland als de vaste boot op de werf lag.
Alleen hebben we van haar in de Vlieland dienst nog steeds geen foto's.
-
Volgens mij heeft Jan Houter die wel.
-
Volgens mij heeft Jan Houter die wel.
Jan, toen we met de forummeeting op Vlieland massaal parapluus gingen komen wist de mevrouw achter de kassa ons te vertellen dat haar man daar foto's van had.
We zouden 's middags nog even terug maar dat is nooit gebeurd.
Misschien dat Redmer daar nog eens langs kan gaan.
Ik heb Jan Houter wel eens gemaild, maar nooit antwoord gekregen.
-
Volgens mij heeft Jan Houter die wel.
Jan, toen we met de forummeeting op Vlieland massaal parapluus gingen komen wist de mevrouw achter de kassa ons te vertellen dat haar man daar foto's van had.
We zouden 's middags nog even terug maar dat is nooit gebeurd.
Misschien dat Redmer daar nog eens langs kan gaan.
Ik heb Jan Houter wel eens gemaild, maar nooit antwoord gekregen.
Op Vlieland moet je altijd eerst even gaan luisteren. Ik zeg niet naar wie of waarover, maar ga vooral luisteren, want het is een totaal ander eiland dan Terschelling (of Schouwen, dan blijf ik tenminste in een streek die ik echt ken).
Jan Houter is de Koning van Vlieland, maar even goed de Nibbiker die hij nu eenmaal is. (Nibbixwoud is een mooi en vriendelijk dorp, hier om de hoek, Westfriesland, waar mijn Opperdoes ook in ligt).
Als je wat wilt weten over de Vlielanddienst, ga gewoon (na telefonische afspraak) eens bij het Tromp's Huys voorbij, daar zitten leuke dingen en ze zijn heel coöperatief.
-
Binnen aantal uren volgt belangrijk nieuws over de Bereboot.
-
Je maakt t spannend MJ. Ik zal niks verklappen......
-
Het lukt me maar niet om betreffend bestand op het forum te krijgen, maar vanmiddag heb ik dankzij mijn Broer en een collega van hem beslag kunnen leggen op een document wat eigenlijk wel bewijst dat de Bereboot nog ergens in Nigeria ronddobbert.
Het betreft hier een lijst van Lloyd's waarin staat dat de status van het schip als Live word betiteld.
Heb ook nog contact proberen te leggen met de rederij maar dat mislukte,
Enfin weer een stap in de goede richting.
-
Bedoel je deze gegevens MJ?
IMO number : 5284625
Name of ship : EL SHADDAI (since 01-11-1995)
Call Sign : 5NOR
Gross tonnage : 1068 (since 01-05-1960)
DWT : 584
Type of ship : Passenger/Ro-Ro Cargo Ship (since 01-05-1960)
Year of build : 1960
Flag : Nigeria (since 01-09-1990)
Status of ship : In Service/Commission (since 20-07-2004)
Last update : 27-12-2011.
Bron Equasis.
Groetjes Jan
-
Heren, dank voor jullie antwoord, maar deze gegevens waren ook mij wel bekend.
Het gaat om een lijst van Lloyd's.
Ik kan hem echter niet on-line krijgen.
Sorry.
-
De Noord-Nederland stak dieper dan de overige schepen van Doeksen. Halverwege de jaren '80 van de vorige eeuw verzandde het Schuitengat-Zuid langzamerhand.
Daardoor was de NN genoodzaakt de toen bestaande noordelijke ingang te nemen. Maar dat leidde in 1986 ook al tot problemen.
Als het water te snel viel of langzamer opkwam dan gedacht, liep het schip het risico vast te lopen.
Zelf heb ik dit een keer meegemaakt op 18 juli 1986. Gelukkig kwamen we na een kwartier draaien en opkomend water weer los.
(http://imageshack.us/a/img812/5601/noordnederland19860718v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/812/noordnederland19860718v.jpg/)
(http://imageshack.us/a/img525/5601/noordnederland19860718v.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/525/noordnederland19860718v.jpg/)
foto´s: © Wim Vink
-
Een -helaas onscherp- plaatje van 20 augustus 1988.
De Noord-Nederland komt door het Schuitengat richting Terschelling.
(http://imageshack.us/a/img838/6026/noordnederland19880820s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/838/noordnederland19880820s.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Het is oudejaarsdag 1987. De Bereboot ligt werkeloos op zijn plek te West-Terschelling.
(achter de NN is de OV te zien, de Friesland en de Holland in RWS-kleuren)
(http://imageshack.us/a/img585/7954/noordnederland19871231e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/585/noordnederland19871231e.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Hier de Noord-Nederland BEREBOOT op Vlieland 1988.
Foto: Paul Schneider.
(http://imageshack.us/a/img37/6660/1638873.jpg)
Groeten,Willem.
-
Eindelijk de foto waar zo lang op is gewacht. Klasse!
-
Schitterend, Nu nog één aan de Vlielanderer brug, heb je die ook Willem?
Gr. Hans.
-
Hallo,
Nee ik heb alleen deze foto van de Noord-Nederland op Vlieland kunnen vinden.
Groeten, Willem.
-
Inderdaad, lang verwacht, eindelijk gekomen.
Machtig
-
een filmpje van de landelijk intocht van sint nicolaas in 1984 op teschelling.
leuk voor dit forum omdat de noord nederland duidelijk in beeld komt, en deels ook het interieur .
de opnames binnen zijn namelijk op het autodek gefilmd wat versiers was en voorzien van interieur.
http://www.youtube.com/watch?v=ezHLBgpnr10
-
Nostalgie alom, ik zat die dag (op mijn verjaardag, net als vandaag) strak voor de buis! Mooie beelden.
-
@cupdruchan
Bedankt voor het plaatsen van de link naar de film. Dit was samen met de/een foto van de bereboot op Vlieland een lang gezocht stukje beeldmateriaal van dit schip.
@RoDe
Gefeliciteerd!
-
Detailfoto vanuit de salon richting achterkant.
Afbeelding van 22 juli 1987 na vertrek uit Harlingen.
(http://img213.imageshack.us/img213/4157/noordnederland19870722b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/213/noordnederland19870722b.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Geweldig van t filmpje. Bedankt. En super van de foto van de achterkant met de houten bank. T beeld die ik onthouden had is precies goed!!! Midden jaren 80 als peuter heb ik vaak op de houten achterbank gezeten. En voor t laatst in de zomer van 1988 toen we weer naar vaste land voeren.
-
Een foto uit het laatste Doeksen jaar van dit schip.
Harlingen, 5 augustus 1989.
(http://img404.imageshack.us/img404/707/noordnederland19890805h.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/404/noordnederland19890805h.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Zojuist schreef ik het al in het topic KW-1, het stormde in november 1977 ook goed en het water stroomde over de kade.
Op afbeelding de Bereboot, die vanwege de storm die dag uit de vaart was genomen. Hij ligt hier werkeloos aan de kade: geheel rechts de boeg van de Slof.
(http://img152.imageshack.us/img152/8097/noordnederland19771100w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/152/noordnederland19771100w.jpg/)
dia: © K.W. Vink
-
volgende foto vond ik via twitter .
http://pinterest.com/pin/530791506052076196/
kijk ook bij:
http://pinterest.com/rederijdoeksen/
voor mooie foto's
groet
-
Eind 1980 werd de Bereboot in Amsterdam bij de Oranjewerf aangepast aan diverse wensen van de Rederij en kreeg algeheel onderhoud.
Op 1 december 1980 heeft dit schip zo'n 2 uur proefgevaren in de Amsterdamse haven tussen de werf nabij de Schellingwouderbrug en het Centraal Station; elke keer maar op en neer.
Gelukkig had ik die dag mijn dia-fototoestel bij me en kon e.e.a. vanaf mijn werk vastleggen.
Bijgaand een tweetal foto's van die proefvaart. Later volgen er wel meer.
(http://img21.imageshack.us/img21/525/noordnederland19801201a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/21/noordnederland19801201a.jpg/)
(http://img703.imageshack.us/img703/525/noordnederland19801201a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/703/noordnederland19801201a.jpg/)
dia's: © Wim Vink
-
Dat proefvaren. Is dat gewoon varen en dan dingen uittesten of heeft het ook iets met de weersomstandigheden te maken.
Gaat hier in ieder geval niet op. Erg rustig.
Dus wat word er tijdens zo'n proefvaart uitgetest?
-
Dat proefvaren. Is dat gewoon varen en dan dingen uittesten of heeft het ook iets met de weersomstandigheden te maken.
Gaat hier in ieder geval niet op. Erg rustig.
Dus wat word er tijdens zo'n proefvaart uitgetest?
Eerlijk gezegd weet ik niet wat men wilde testen tijdens deze 2-uur durende proeftocht.
Ik heb het alleen maar geconstateerd en gefotografeerd.
Wellicht weet een ingewijde iets meer te vertellen.
-
Navraag bij de Rederij leverde het antwoord van de archivaris Kees Dekker op (waarvoor onze grote dank):
Volgens het kantoorjournaal is de Noord-Nederland in 1980 op 2 november naar de werf in Amsterdam gegaan en op 5 december was het schip om 16.00 uur weer terug in de haven van Terschelling.
Naast gewoon onderhoud is Lloyd's Register of Shipping aan boord geweest om een 'Special survey Hull' af te nemen en ook voor 'Port Tailshaft survey'.
Het kan dus zijn dat op maandag 1 december de bb schroefas(koker) uit gestest moest worden op lekkage tijdens de vaart. Misschien is er ook wat aan de motoren gesleuteld en moesten die weer indraaien.
Het schaderverloop van de Noord-Nederland is eveeens nagekeken en het blijkt dat de Noord het hele jaar 1980 schadevrij heeft gevaren, dus proefvaren na herstel van een serieuze motor reparatie kan het niet geweest zijn.
Van mijn kant nog een drietal foto's van die proefvaart:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/cjsePx.jpg) (https://imageshack.com/i/pncjsePxj)
(http://img255.imageshack.us/img255/525/noordnederland19801201a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/255/noordnederland19801201a.jpg/)
(http://img831.imageshack.us/img831/525/noordnederland19801201a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/831/noordnederland19801201a.jpg/)
dia's: © Wim Vink
-
Een oude dia vandaag opnieuw digitaal gemaakt met de huidige kennis van die techniek en het bewerken erna.
De Noord-Nederland in de Blauwe Slenk, 14 juli 1978, nog in de eerste kleurstelling.
(http://img855.imageshack.us/img855/9343/noordnederland19780714b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/855/noordnederland19780714b.jpg/)
dia: © Wim Vink
-
Nog wat internetplaatjes die ik al had opgeslagen. De aanbouw van de Primula op de Finnboda Varvet in 1960, Nacka, Zweden.
Bron: Carlotta Museet Helsingborg.
-
Zeer bijzondere serie, Jan!
Bedankt.
-
Jij bedankt, prachtige foto van de Noord Nederland. Of je hem vandaag gemaakt hebt zo helder.
-
Een aantal detailfoto's van de aankomst te WTs op 31 juli 1978 (toen familie van mij arriveerde).
(http://img90.imageshack.us/img90/3238/noordnederland19780731w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/90/noordnederland19780731w.jpg/)
(http://img29.imageshack.us/img29/3238/noordnederland19780731w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/noordnederland19780731w.jpg/)
(http://img401.imageshack.us/img401/3238/noordnederland19780731w.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/401/noordnederland19780731w.jpg/)
foto's: © Corry en Wim Vink
-
De laaste zomer dat de NN in dienst van Doeksen voer was de zomer van 1989.
Op 19 augustus 1989 maakte ik deze twee foto's in het Schuitengat:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/RdKqdo.jpg) (https://imageshack.com/i/paRdKqdoj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/dcROUG.jpg) (https://imageshack.com/i/f0dcROUGj)
foto's: © Wim Vink
-
scan uit boek "Dichtbij en toch verweg" F. Drost
Groet
Willem-Jan.
-
West-Terschelling, haven, 24 augustus 1988:
De Berenboot wordt geladen, o.a. met een kleine touringcar.
De OV ligt te wachten op een nieuwe inzet voor het eesrtvolgende weekend.
(http://img853.imageshack.us/img853/6403/pgn6.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/853/pgn6.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
De Bereboot in de dienst naar Vlieland op 25 maart 1988.
Hij vaart achter de Schellingerland aan, die richting Ts vaart.
(jaren later werd diezelfde Schellingerland de Vlielander boot als Oost-Vlieland)
(http://img23.imageshack.us/img23/9130/2txu.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/23/2txu.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Deze foto's kwam in net tegen in een of ander Zweeds boek over scheepsdesign.
-
Winter 1979, de Bereboot loopt onder zware omstandigheden de haven van WTs binnen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/691/jgbx.jpg) (https://imageshack.com/i/j7jgbxj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/vHyZo9.jpg) (https://imageshack.com/i/plvHyZo9j)
foto's: coll. Pieter Sytema
-
Twee foto's vanaf vrijwel hetzelfde standpunt, maar met 3 jaar verschil (ook zw/w en kleur)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/208/rdx4.jpg) (https://imageshack.com/i/5srdx4j)
1980, coll. H. Rexwinkel
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/41/os0d.jpg) (https://imageshack.com/i/15os0dj)
1983, coll. Piet Sytema
-
De Bereboot heeft net de overnachtingsplaats te WTs verlaten om aan te leggen aan de autobrug, 1980.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/37/qwob.jpg) (https://imageshack.com/i/11qwobj)
In 1985 heeft de NN de haven van WTs verlaten en vaart het Schuitengat in.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/827/xgjp.jpg) (https://imageshack.com/i/mzxgjpj)
foto's: coll. Piet Sytema
-
Juni 1990: Laatste vertrek van de Bereboot vanaf WTs. Nu niet richting Harlingen, maar naar de nieuwe bestemming in Afrika.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/854/hbw2.jpg) (https://imageshack.com/i/nqhbw2j)
foto: Piet Sytema
-
Daar gaat ze.Eenzaam en alleen...Ik vind het wat een naargeestig plaatje.Qua sfeer heel treffend.
-
De Noord-Nederland komt de haven van WTs binnen, 1982.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/69/xdwc.jpg) (https://imageshack.com/i/1xxdwcj)
foto: coll. G. Laarhoven-Buma
-
Begin 1990 werden Russische evacuees vanaf een in moeilijkheden Russisch schip gehaald en op het haventerrein neergelaten vanuit een Marine helikopter.
Op de achtergrond ligt de Noord-Nederland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/703/mu1n.jpg) (https://imageshack.com/i/jjmu1nj)
foto: Hans Drost
-
De Noord-Nederland niet zo lang na de eerste aankomst in 1977 te West-Terschelling.
Ook de Zeehond en de Stortemelk zijn te zien op deze foto.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/2iv2.jpg) (https://imageshack.com/i/n72iv2j)
foto: coll. T. Bakker v.d. Meer
-
Soms zijn schepen aanleiding om te schilderen.
Zie hier de Bereboot in de tweede Doeksen lay-out.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/xury.jpg) (https://imageshack.com/i/n8xuryj)
schilderij: Piet Sytema
-
Op een warme zomeravond 1979 ligt de Bereboot op zijn nachtplek op Terschelling.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/838/hjln.jpg) (https://imageshack.com/i/nahjlnj)
foto: Piet Sytema
-
"Hangend over één oor" verlaat de Bereboot de haven van West op 18 augustus 1982.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/849/wg9r.jpg) (https://imageshack.com/i/nlwg9rj)
dia: © Wim Vink
-
Maar kort bij Rederij Doeksen en nog niet in dienst.
West-Terschelling, haven, 1977.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/841/p34z4.jpg) (https://imageshack.com/i/ndp34z4j)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
Wat is kort?
Ze is hier al wel verbouwd en in de Doeksen=-kleuren getooid. Ze kwam met een open boeg op Terschelling aan.
-
Wat is kort?
Ze is hier al wel verbouwd en in de Doeksen=-kleuren getooid. Ze kwam met een open boeg op Terschelling aan.
Tijd is altijd een rekbaar begrip, maar de Berenboot werd eind 1976 overgenomen vanuit Zweden. Werd daarna verbouwd naar de wensen van Rederij Doeksen.
Dat duurde t/m juni 1977, maar men dorst het toen niet aan om met dit grote schip de zomerdienst te gaan varen naast de Midsland.
Men was bang schade te varen aan de pontons voor het laden en lossen, want een autobrug, zoals we nu kennen, had men toen nog niet.
Schade zou terugkeer betekenen naar zijlading, maar daarvoor waren nauwelijks geschikte schepen in dienst.
Men had alleen de Friesland en de Slof, want de Oost-Vlieland voer toen nog op Vlie. De oude Vlieland kon nauwelijks worden meegerekend.
Frl en Slof vormden echter geen goed alternatief, dus men koos voor de een hoofddienst met de Midsland, versterkt met de Slof en de Friesland.
Gevolg was dat de Noord-Nederland de hele zomer aan de "Holland-steiger" lag en pas na het seizoen voorzichtig werd ingezet, wat verder zonder noemenswaardige problemen is verlopen.
-
Na de aanschaf maakte de Noord-Nederland blijkbaar veel indruk gelet op het aantal foto's dat in 1977 van het schip genomen is, terwijl het nog aan de (Holland-)steiger lag.
Op bijgaande afbeelding is ook de Zeehond te zien en de kop van de Brandaris II.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/0C8ot3.jpg) (https://imageshack.com/i/pa0C8ot3j)
foto: coll. T. Bakker - v.d. Meer
-
Goedemorgen even een vraagje; Weet iemand waar ik de lijntekeningen kan krijgen van de Noord-Nederland (bereboot) of heeft iemand deze? Ik ben er naar op zoek. Alvast bedankt!
met vr gr Tako Lautenbach
-
Goedemorgen even een vraagje; Weet iemand waar ik de lijntekeningen kan krijgen van de Noord-Nederland (bereboot) of heeft iemand deze? Ik ben er naar op zoek. Alvast bedankt!
met vr gr Tako Lautenbach
Begin eens bij de Rederij zelf, wellicht kunnen ze jou doorwijzen naar de juiste plek.
Gewoon via het info adres op de website.
Als je een mailtje stuurt krijg je altijd een antwoord (is mijn ervaring).
-
Bedankt! Ik heb even een email gestuurd. Ik ben benieuwd waar het schip nu is....
-
waar het was wisten we. Zie berichtgeving in dit topic.
Als het nog steeds vaart of daar nog ligt is niet bekend.
-
Seems to be alife, laaste update equasis:
http://mobile.equasis.org/equasismobile-production/Ship.html?imoShip=5284625 (http://mobile.equasis.org/equasismobile-production/Ship.html?imoShip=5284625)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/bA3Z1C.jpg) (https://imageshack.com/i/idbA3Z1Cj)
-
op 2 juni 2014 heeft de "PRIMULA" nog gevaren
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2045809
-
Dat denk ik niet, deze foto is genomen vóór ze naar Terschelling kwam volgens mij.
-
Unieke foto van de Noord-Nederland die net uit Zweden is gearriveerd in de Terschellinger haven.
Het is begin 1977 en er is aan SB zijde al een begin gemaakt om de voorzijde van het schip dicht te maken. In Zweedse was dat open.
De schoorsteen was voor de reis naar NL al in het Doeksen geel gezet.
De naam NN was ook al aangebracht; op een andere plaats (onder het stuurhuis) dan later het geval was (op de boeg)
De scheepshuid is nog in het blauw van Linjebuss.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/AJa6m7.jpg) (https://imageshack.com/i/paAJa6m7j)
foto: coll. LRC
-
Schitterend Wim!
Zou er niet een serie zijn van de algehele verbouwing van Primula naar N-N?
-
Schitterend Wim!
Zou er niet een serie zijn van de algehele verbouwing van Primula naar N-N?
Beste Hans G.
Het is me onbekend of er meer plaatjes van deze ombouw bekend zijn.
Ik kwam deze tegen op een Facebook site (Terschelling in Vroeger Tijden).
Daarop staan wel meer leuke oude plaatjes van diverse onderwerpen, o.a. schepen.
-
Een stukje van de Noord-Nederland (Bereboot) in 1983.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/afZXBf.jpg) (https://imageshack.com/i/exafZXBfj)
foto: coll. LRC
-
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/mP5GcQ.jpg) (https://imageshack.com/i/exmP5GcQj)
is dit het autodek van de Bereboot?
-
https://www.flickr.com/photos/rcl/560437244/in/set-72157600381536738
is dit het autodek van de Bereboot?
Hendrik: Die foto had ik al opzij gelegd om tzt op dit topic te plaatsen :)
Het is idd het autodek van de Bereboot.
-
In 1978 ligt de Noord-Nederland in de oorspronkelijke Doeksen kleuren nog tegen het tijdelijke ponton.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/901/BtX0lW.jpg) (https://imageshack.com/i/p1BtX0lWj)
foto: R. Clasen
-
De Noord-Nederland tijdens de strenge winter van 1979 in het ijs.
Op de eerste foto in Harlingen, samen met de Oost-Vlieland en een klein stukje van het achterschip van de Midsland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/qniW2c.jpg) (https://imageshack.com/i/idqniW2cj)
Op de tweede foto te West-Terschelling, samen met de Slof (Schellingerland)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/tNwlYb.jpg) (https://imageshack.com/i/hltNwlYbj)
foto's: R. Clasen
-
In 1981 was de nieuwe infrastructuur op Terschelling al klaar en kon de autobrug worden gebruikt.
Blijkbaar in Harlingen nog niet, getuige deze foto van Ts.
De Bereboot lost via de boeg, dus zal men in H. nog via de oude wijze (via de kont) hebben moeten laden.
Geheel rechts is nog een gedeelte van de Slof te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/ZoxHW7.jpg) (https://imageshack.com/i/exZoxHW7j)
foto: coll. Sake van Rees
-
Noord-Nederland in de Terschellinger haven, 1985.
Erachter liggen de Oost-Vlieland en de Friesland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/gE6PnI.jpg) (https://imageshack.com/i/ipgE6PnIj)
foto: R. Clasen
-
Defensie krant | Nummer 2 | 15 januari 2004 | pagina 9:
MONROVIA - Hr. Ms. Rotterdam heeft vorige week donderdag, 8 januari, hulp verleend aan het in nood verkerend vluchtelingenschip By El Shaddei. Het schip kampte al drie dagen met motorproblemen en dreef voor de kust van Liberia.
De By El Shaddei, varend onder Nigeriaanse vlag, was met 213 voornamelijk Liberiaanse vluchtelingen en vijftien bemanningsleden onderweg van Ghana naar Monrovia. De vluchtelingen zijn afkomstig uit een Ghanees vluchtelingenkamp en zouden weer naar Liberia terugkeren. Het schip raakte echter in de problemen, nadat de voortstuwing uitviel. In de drie dagen hierna, raakte de voedsel- en watervoorraad uitgeput, waarop op verzoek van de VN de hulp van Hr. Ms. Rotterdam werd ingeroepen.
Na aankomst bij de By El Shaddei heeft een medisch team van Hr. Ms. Rotterdam het schip bezocht. Enkele van de opvarenden, waaronder een aantal zwangere vrouwen en ongeveer tachtig kinderen, zijn in verband met uitdrogingsverschijnselen behandeld. Ook is er voedsel en water uitgereikt.
Een technisch team is aan boord gegaan om de problemen met de scheepsroeren op te lossen. Dat bleek niet mogelijk. Daarom werd in overleg met de VN en UNHCR besloten dat Hr.Ms. Rotterdam de vluchtelingen aan boord zou nemen en naar Monrovia zou brengen. De vluchtelingen werden met behulp van landingsvaartuigen van de By El Shaddai afgehaald en naar Hr. Ms. Rotterdam vervoerd.
De vijftien bemanningsleden van de By El Shaddai zijn aan boord gebleven voor verdere reparatie en om eventuele professionele sleepboothulp af te wachten. Hr. Ms. Rotterdam heeft voor hen voeding en water achtergelaten.
De vluchtelingen zijn naar Monrovia vervoerd en zaterdagochtend aan de vluchtelingenorganisatie UNHCR overgedragen. De By El Shaddai is een kleine ferryboot met een lengte van 48 meter. Het schip vaart onder Nigeriaanse vlag en heeft als officiële thuishaven Lagos.
De ferry is een voormalig Nederlands schip, dat in het verleden onder de naam 'Noord-Nederland' heeft gevaren.
-
De Bereboot in 1977, nog niet in dienst, maar wel klaar voor gebruik.
De Brandaris II is net aan het zwaaien en gaat naast de NN liggen.
Ook de kop van de Stortemelk II is nog te zien.
De Toer wordt flink gerenoveerd.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/XBCr3f.jpg) (https://imageshack.com/i/eyXBCr3fj)
foto: coll. Hessel v.d. Kooij
-
Prachtig!
-
Een plaatje uit de eerste helft van de jaren 80 van de vorige eeuw.
De Noord-Nederland ligt op zijn standaardplekje in de Terschellinger haven te wachten op een volgende dienst.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/ENh3qC.jpg) (https://imageshack.com/i/ipENh3qCj)
foto: coll. Ineke Roos
-
Zijaanzicht van de Bereboot, varend in de Blauwe Slenk, 1988.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/HE5nzz.jpg) (https://imageshack.com/i/f0HE5nzzj)
foto: R. Clasen
-
Binnenkomst op 5 AUG 1989 te Harlingen van de 1e ochtendvaart van de Bereboot.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/903/78Yfbb.jpg) (https://imageshack.com/i/p378Yfbbj)
foto: © Wim Vink
-
Op Marinetraffic valt te lezen dat de Bereboot nog steeds de status van "active" heeft. Het zal mij benieuwen....
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:961686/mmsi:-5284625/vessel:EL%20SHADDAI/_:493151cec98840bc0660065943b321f0
-
De Bereboot in de Terschellinger haven oude stijl: 1979.
In 1980 zou de grote ombouw naar huidige aanleginrichting gaan starten
In 1979 was de NN omgeschilderd in een nieuwe Doeksen lay-out (zonder de gele zijwanden).
Verderop in de haven ligt de Holland in RWS kleuren.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/JMESlw.jpg) (https://imageshack.com/i/pbJMESlwj)
foto: coll. J.W. Smits
-
Ik meen dat deze foto hier nog niet geplaatst is. De Noord-Nederland loopt de Haven van TS binnen. Fotograaf en datum onbekend. Foto is gevonden op Zoover.nl
(https://i.imgur.com/RpTNBP7.jpg)
-
Kijk, wat zijn de prachtige paddenstoelen op Terschelling toch prachtig - schelen jullie evenmin? :P
Ga dan naar ~ min 3:45: Bereboot verschijnt in vol ornaat! Passagiers verlaten boot via autodeck:
http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=317&miadt=158&miaet=14&micode=0001&minr=734725&milang=nl&misort=last_mod|desc&mizk_alle=veerboot&miview=ff (http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=317&miadt=158&miaet=14&micode=0001&minr=734725&milang=nl&misort=last_mod|desc&mizk_alle=veerboot&miview=ff)
-
Prachtig om te zien! De KW 1, Schellingerland, Zeehond (03:30) en de Midsland (16:40) zijn ook nog te vinden in dit fragment.
-
Ik weet het, eigenlijk ben ik een dikke drie maanden te laat met deze foto's maar goed, ik kom ze nu pas tegen. :) Wederom in het jaar 1984 tijdens de landelijke uitzending van de Sinterklaasviering, een detailopname van de Noord-Nederland.
(https://i.imgur.com/eRDE4dt.jpg)
Ik heb tevens nog twee foto's gevonden. Betreft dit toevallig het autodek van de Bereboot?
(https://i.imgur.com/iEVuHKD.jpg)
(https://i.imgur.com/eddK1th.jpg)
Voor alle foto's geldt: © OmroepFoto's 2007
-
(https://i.imgur.com/3VWyuqG.jpg)
Het viel me altijd op dat de Friesland (2) zo af en toe eens een 'vies snoetje' had. Bij de Midsland (3) is dit ook vaak het geval, maar dan meer aan de zijkanten. Deze foto laat zien dat de Noord-Nederland er ook wat van kon! Fotograaf en jaartal is mij niet bekend.
-
Mijn oude vader (van bijna 93 jaar) is vorig jaar verhuisd naar een serviceflat.
Veel spullen moesten toen worden opgeruimd wegens ruimtegebrek.
Zo kreeg ik ook al zijn negatieven, want die wilde hij eigenlijk weggooien......
Dat kan altijd nog, zei ik, maar ik wil eerst alles doorlopen als "fotogek".
Vandaag eindelijk tijd gevonden om een begin te maken en gelijk kwam ik plaatjes van Terschelling tegen, waaronder ook nog schepen van Doeksen.
Op bijgaande foto de Noord-Nederland te West-Terschelling, maar nog niet in dienst.
Het is 22 juli 1977, zo heb ik kunnen reconstrueren.
De binnenlopende loodsboot is de Zeekoet.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/9W7xrO.jpg) (https://imageshack.com/i/pm9W7xrOj)
foto: K.W. Vink
-
Ik prefereer de versie van Doeksen, mijn favoriete schip uit de Doeksen historie, maar ik heb nog wat afbeeldingen weten te vinden van de NN als Primula:
-
En nog een paar:
-
Het blijft een bijzondere verschijning! Voor zover ik weet vaart of ligt het schip nog steeds ergens in Afrika...
-
Via Pieter Sytema mocht ik een aantal ONGEDATEERDE foto's van de Bereboot in Afrika ontvangen.
EDIT: alsnog is de datum van deze fotoreeks boven water gekomen: 16 SEP 2004
EDIT 2: de foto's zijn gemaakt in de haven van Monrovia, Liberia. en ik denk dat je het betonnen piertje makkelijk terug kunt vinden op Google Earth
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/CVWRtz.jpg) (https://imageshack.com/i/poCVWRtzj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/jOk0b4.jpg) (https://imageshack.com/i/pljOk0b4j)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/NYzk7J.jpg) (https://imageshack.com/i/poNYzk7Jj)
foto's: Klaasjan Veslinga
-
Bijzonder! Dit is voor mij het eerste teken van leven (2004) sinds 2001. Kun je nog achterhalen waar in Afrika dit was Wim?
-
Bijzonder! Dit is voor mij het eerste teken van leven (2004) sinds 2001. Kun je nog achterhalen waar in Afrika dit was Wim?
zie het antwoord in het oorspronkelijke bericht. :)
-
Het laatste wat we gezien hebben van dit schip was eerder in 2004. Het schip had toen in januari motorstoring met vluchtelingen aan boord. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Rotterdam (toen nog Hr.Ms. Rotterdam) is toen nog te hulp geschoten. Hiervan stonden toen nog foto's hier op het forum. Weet niet meer wie die toen geplaatst had.
-
Op het kustvaartforum is een rubriek"binnenvaartschepen naar Nigeria". Hier zijn ook leden die contacten met lokalen daar die iets hebben met de scheepvaart. Volgens de laatste gegevens moet dit schip ergens in Nigeria varen. Misschien moet een van de beheerders van dit forum daar een oproep plaatsen.
-
Op de site http://www.faktaomfartyg.se/primula_1960.htm staat het volgende (ruw vertaald via Google translate):
"2004 07 20. Avgick Monrovia mot Apapa, Lagos."
"2014 06. Tydligen existerar fartyget fortfarande."
2004 07 20. Gelaten Monrovia naar Apapa, Lagos.
2014 06. Blijkbaar is het schip nog steeds bestaat.
Ik leid hieruit af dat het schip op 20 juli 2004 vertrokken is naar Apapa, Lagos en dat ze in 2014 nog gesignaleerd is. Benieuwd of daar ook fotografisch bewijs van is.
©Faktaomfaryg.se
-
Dat was een update in Equasis in 2014; zie http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,42.msg26343.html#msg26343
-
Ja Rutmer, Nigeria. Zover was ik ook al. Ik denk dat je bij de lokale Nigerianen moet zijn voor meer info. Op het eerder aangegeven forum hebben ze vast contacten daar.
Ik zou zeggen, plaats daar even een foto en stel je vraag waar is dit schip gebleven is.
-
Ja Rutmer, Nigeria. Zover was ik ook al. Ik denk dat je bij de lokale Nigerianen moet zijn voor meer info. Op het eerder aangegeven forum hebben ze vast contacten daar.
Ik zou zeggen, plaats daar even een foto en stel je vraag waar is dit schip gebleven is.
Er staat niets in de weg om zelf initiatief te nemen; wordt hogelijk gewaardeerd :) :)
-
Redmer, dank. Zal hier overheen gelezen hebben
-
Noord-Nederland in 1977, West-Terschelling, haven.
(Andere zijde van de steiger: Zeehond; op de voorgrond details van de Koegelwieck.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/rJbBEL.jpg) (https://imageshack.com/i/pmrJbBELj)
foto: Dokie Swart
-
https://www.youtube.com/watch?v=5mzlzllraDI
-
mooi filmpje nood nederland op vlieland
-
Een DAF torpedo-trekker van de firma De Vlas verlaat in Harlingen de Bereboot.
Jaartal is onbekend, maar het moet in een kerstperiode zijn geweest, gelet op de kerstboom op het stuurhuis.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/9wpBUf.jpg) (https://imageshack.com/i/pn9wpBUfj)
foto: coll. Johan Kooijman
-
gave DAF van een leuke boot met een mager kerstboompje :)
-
weet iemand meer te vertellen over het voeren van een kerstboom op schepen?
-
weet iemand meer te vertellen over het voeren van een kerstboom op schepen?
Zelf heb ik dat vanaf de jaren 80 in praktijk bij Doeksen meegemaakt dat er in de kersttijd een kerstboom op het stuurhuis werd geplaatst.
Voor die tijd kwam ik in die periode nooit op Terschelling, dus weet ik niet of het toen ook al gebruik was.
Ik zag trouwens ook andere schepen met een kerstboom in de b.v. de voorste mast.
Overigens zie ik de laatste 2 a 3 jaar die leuke gebruik verdwijnen om voor mij onbekende redenen.
-
weet iemand meer te vertellen over het voeren van een kerstboom op schepen?
Zelf heb ik dat vanaf de jaren 80 in praktijk bij Doeksen meegemaakt dat er in de kersttijd een kerstboom op het stuurhuis werd geplaatst.
Voor die tijd kwam ik in die periode nooit op Terschelling, dus weet ik niet of het toen ook al gebruik was.
Ik zag trouwens ook andere schepen met een kerstboom in de b.v. de voorste mast.
Overigens zie ik de laatste 2 a 3 jaar die leuke gebruik verdwijnen om voor mij onbekende redenen.
Ik kan mij een foto of een filmfragment herinneren van de Noord-Nederland (Dageraad) met een kerstboom.
Edit: ik had gelijk. Zie dit topic: http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php?topic=531.0
-
Wer hebben haar een keer terug gevonden via google earth. Is toen ook gemeld via forum. Ik kan echter dat bericht niet meer terugvinden. Datum weet k dan ook niet meer. O.a. Pieter Sytema en Willem boot weten daar van af.
-
(Waarschijnlijk al eens eerder geplaatst, maar opnieuw digitaal gemaakt en met Photoshop volgens de laatste inzichten nabewerkt.)
De NN verlaat bij laagwater en harde NW-wind de haven van WTs en vaart het Schuitengat in. 18 AUG 2982.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/Bh8wXV.jpg) (https://imageshack.com/i/pnBh8wXVj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/dPVzRV.jpg) (https://imageshack.com/i/pmdPVzRVj)
dia's: Wim Vink
-
Noord-Nederland in 1979 bezig met aanmeren aan het ponton te WTs.
Op de achtergrond zijn de Zeehond, Friesland en Stortemelk II zichtbaar.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/7F1gEO.jpg) (https://imageshack.com/i/pn7F1gEOj)
foto: G.B. Volgers
-
Rechtsboven op de foto een oude bekende... Geen idee hoe oud de foto is. Ik begreep dat het Apapa Lagos is.
-
Hierbij een foto van de Eunice of Ecowas Nigeria 1991.
voormalige Noord-Nederland ( Bereboot ) van Doeksen.
-
nr. 1 Folder als Primula.
nr. 2 Foto werf Harlingen datum onbekend.
nr. 3 en 4 Harlingen zomer 1988.
-
Foto van de Bereboot van circa 1984.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/vmb6WQ.jpg) (https://imageshack.com/i/plvmb6WQj)
foto: archief Rederij Doeksen
-
Op 2 AUG 1986 verlaat bij laagwater de NN de haven van West en komt in het Schuitengat de Schellingerland tegen.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/Kt6J1Q.jpg) (https://imageshack.com/i/plKt6J1Qj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/NoAsRk.jpg) (https://imageshack.com/i/pmNoAsRkj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/kEBU8s.jpg) (https://imageshack.com/i/plkEBU8sj)
foto's: © Wim Vink
-
Ansichtkaart Noord-Nederland.
-
En niemand weet waar het schip is gebleven? Zou ik best wel willen weten, maar het is onvindbaar.
-
Een korte toevallige vondst
Ik zag net te kijken naar een historische film uit 1963 over de ontwikkeling van de Vogelfluglinie. Tot mijn verrassing begonnen ze echter in Zweden en tonen ze beelden van de havens van Helsingborg en Helsingør. Ik was benieuwd of de PRIMULA dan ook zou verschijnen, en daar ligt ze (min 2:40) - tenzij het haar zus is. Misschien kan iemand dat op afstand vaststellen.
[Bijwerking]: Ik moet, na het verder bekijken van de film, mijn oorspronkelijke beoordeling corrigeren om in alle bescheidenheid te bekennen dat mijn nieuwjaarsvondst niets minder dan sensationeel is: Het is namelijk de PRIMULA, die dan tussen min 49 - 51 de haven van Helsingborg uitvaart en enorm in beeld en toon is. Voor zover ik uit het commentaar kan opmaken, is het een live-opname met de exacte datum 14.05.1963, en de commentator is nog steeds behoorlijk enthousiast over deze nieuwe technologie voor beeldoverdracht...een boeiend document. Niemand hier mag het missen.
https://www.youtube.com/watch?v=D7kcnsnPC2I (https://www.youtube.com/watch?v=D7kcnsnPC2I)