Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: Wim Vink op 4 april 2012, 20:44:05
-
Vandaag was ik op zoek naar het topic over dit onderwerp, maar ik kon het niet vinden.
Vaag kan ik me herinneren dat er in de eerste versie van het forum een topic over dit onderwerp was.
Of het zo dat ze stonden vermeld in in een vorige versie van de website, ik weet het niet precies meer.
Maar ik vind het wel op zijn plaats om over deze bijzondere schepen hier een topic te starten.
In de foto's van mijn oom was een hele serie opgenomen van de Hilsea, één van de twee ponten, die waren overgenomen van een Britse maatschappij. Doeksen wilde destijds deelnemen in een toeristich project in Ierland over de rivier de Shannon. In SSS kan je op pagina 249 en 250 daarover het naadje van de kous lezen.
Om kort te gaan: dat project ging niet door en Doeksen had er twee schepen bij. Toevallig (?) ging de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij) op de Waddeneilanden proefboringen doen, ook op Terschelling. Daartoe moest zwaar materieel worden overgezet. Aangezien dat te zwaar c.q. te groot was voor de toenmalige veerboten, konden de ponten, die daarna door het leven gingen als "NAM-ponten", hiervoor nuttig worden ingezet.
Al snel bleek in de praktijk het motorvermogen te zwak om een fatsoenllijke, maar wellicht ook veilge snelheid te halen. Als oplossing werd de Stortemelk II, maar soms ook wel de Schellingerland ingezet. Soms werd er gesleept, maar ook vaak werd een pont langszij genomen en zo werd de overtocht gemaakt.
Ik noemde al de naam van de ene pont, namelijk de Hilsea, de andere was de Fishbourne.
Technische gevens: zie SSS, pagina 314 en 315.
Ben Gernaat fotograafde beide ponten in 1966:
(http://img840.imageshack.us/img840/2227/fishbourneandhilsea1966.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/840/fishbourneandhilsea1966.jpg/)
foto: © Ben Th. Gernaat
De zwarte pont is de Fishbourne, de grijze is de Hilsea.
-
Hier een foto van de Hilsea.
(let op rechts de ''Stortemelk'')
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/viewship.asp?id=11546
-
Zoals ik al schreef in het vorige bericht, had mijn oom een serie van één van de ponten gemaakt, namelijk de Hilsea.
In 1964 was de toename van het autovervoer dermate groot dat de Friesland en de Schellingerland onvoldoende capaciteit konden bieden.
Doeksen bedacht als oplossing de inzet van één van de ponten voor autovervoer, daarbij geassisteerd door de Stortemelk II.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/OLfPw6.jpg) (https://imageshack.com/i/poOLfPw6j)
De combinatie voor de havenmond.
(http://img59.imageshack.us/img59/1858/hilseaenstortemelk19640.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/59/hilseaenstortemelk19640.jpg/)
Beide schepen inmiddels in de haven van WTs.
(http://img189.imageshack.us/img189/8008/tb4d.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/189/tb4d.jpg/)
Op positie voor de helling bij Krul.
foto's: © D. Stapersma
-
De laatste plaatjes van de serie:
(http://imageshack.us/a/img23/1306/fjc5.jpg)
Het lossen kan beginnen.
(http://img535.imageshack.us/img535/1858/hilseaenstortemelk19640.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/535/hilseaenstortemelk19640.jpg/)
Veel belangstelling voor dit bijzondere transport.
(http://img62.imageshack.us/img62/1858/hilseaenstortemelk19640.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/62/hilseaenstortemelk19640.jpg/)
De tweede auto komt van boord, terwijl de planken pasklaar worden gelegd.
(http://img843.imageshack.us/img843/3918/15b3.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/843/15b3.jpg/)
Onder toeziend oog van kapitein G. Gorter (in lichte overall) gaat de derde auto de pont af.
(http://imageshack.us/a/img600/1858/hilseaenstortemelk19640.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/600/hilseaenstortemelk19640.jpg/)
Vanaf de pont zelf bekeken; G. Gorter geeft aanwijzingen aan de autobestuurder.
NB. Deze hele serie is in juli 1964 gefotografeerd.
foto's: © D. Stapersma
-
Prachtig! En voor mij geheel nieuw...
-
Hallo,
Zitten er op die boten wel een salon?
Groetjes,Willem.
-
Hallo,
Zitten er op die boten wel een salon?
Groetjes,Willem.
Er was nauwelijks tot geen voorziening aan boord. Voor zover ik mij herinner moesten de mensen gewoon in hun auto blijven zitten. Volgens mij was dat ook het geval toen de Almeri werd ingezet voor het vervoer van auto's.
Tegenwoordig wordt zoiets als zeer onveilig ervaren, maar ja, blijkbaar leefden we toen in een andere tijd.
NB. Wie mij kan aanvullen of verbeteren over de voorzieningen op de NAM-ponten is welkom.
-
Het schiet me nu pas te binnen dat ik de rivier Shannon een keer ben overgestoken tijdens onze vakantie in 2007. Precies op de plek waar Doeksen te twee ponten in wilde zetten, zijn we toen overgestoken. Van Tarbert naar Killimer om precies te zijn. Onderstaande twee foto's heeft mijn vrouw toen gemaakt.
Dat de twee ponten amper voorzieningen hadden, is niet misschien niet zo vreemd. De oversteek is namelijk slechts enkele kilometers. Ook de huidige pont heeft amper voorzieningen.
(http://i718.photobucket.com/albums/ww182/vriend1234/P1000498.jpg)
(http://i718.photobucket.com/albums/ww182/vriend1234/DSC_0348.jpg)
-
kort bewegend filmmateriaal:
http://www.youtube.com/watch?v=40KJCJ1qcRQ&feature=channel
-
nog 1 uit vervlogen tijden
-
Hallo,
Zitten er op die boten wel een salon?
Groetjes,Willem.
Er was nauwelijks tot geen voorziening aan boord. Voor zover ik mij herinner moesten de mensen gewoon in hun auto blijven zitten. Volgens mij was dat ook het geval toen de Almeri werd ingezet voor het vervoer van auto's.
Tegenwoordig wordt zoiets als zeer onveilig ervaren, maar ja, blijkbaar leefden we toen in een andere tijd.
NB. Wie mij kan aanvullen of verbeteren over de voorzieningen op de NAM-ponten is welkom.
Ik dacht ooit te hebben gehoord dat het vervoer van auto's met de Almeri juist zonder passagiers ging.
In die tijd was de SI vrij wat coulanter dan nu, maar zelfs in die tijd zou autovervoer van pax in blik op een stalen dek zonder enige afscherming geen genade in SI's ogen hebben gevonden.
-
Ik dacht ooit te hebben gehoord dat het vervoer van auto's met de Almeri juist zonder passagiers ging.
In die tijd was de SI vrij wat coulanter dan nu, maar zelfs in die tijd zou autovervoer van pax in blik op een stalen dek zonder enige afscherming geen genade in SI's ogen hebben gevonden.
Ik weet dat mijn vader destijds met zijn Ford Anglia (anno 1958, ZK-64-94!) met de Almeri is overgezet. Mijn moeder, broertje en ik waren al op Ts en mijn vader nam zijn zuster en haar eerste zoontje mee naar het eiland. Ze moesten tijdens de overtocht in de auto blijven en mijn neefje (van circa 2 of 3 jaar) heeft de hele reis angstig naar buiten zitten kijken, want hij zag alleen maar zee. Hij was toen niet groot genoeg om maar iets van het schip te zien.
-
Ingeklemd tussen Schellingerland, Doggersbank en Vlieland: NAM-pont Hilsea in 1963, WTs Haven.
(http://img545.imageshack.us/img545/3190/hilseawtshaven1963collt.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/545/hilseawtshaven1963collt.jpg/)
foto: collectie Tjeb Cupido
-
Een ansichtkaartje uit de Engelse tijd.
Groet
-
Luchtopname van een gedeelte van de Terschellinger haven in 1966.
Geheel links zijn de Hilsea en de Fishbourne te ontdekken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/203/feqv.jpg) (https://imageshack.com/i/5nfeqvj)
foto: coll. Piet Sytema
-
In 1964 was er ook hoog water (net als vandaag en morgen).
Het water kwam tot aan de huizen van de WB-kade.
Naast de Hilsea op de voorgrond zijn verderop in de haven de Stortemelk (met nieuw stuurhuis), Vlieland, Schellingerland (ex- Dr Wagemaker) en Holland te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/AVEjld.jpg) (https://imageshack.com/i/ipAVEjldj)
-
Panorama vanaf de Brandaris in 1966.
Achterin de haven zijn de beide NAM-ponten te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/myjdlo.jpg) (https://imageshack.com/i/hlmyjdloj)
foto: coll. R van Veen
-
Een foto van de Terschellinger haven uit 1965.
Naast enkele (on)bekende schepen uit die tijd zien we achterin de haven de twee NAM ponten liggen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/pl00Cj.jpg) (https://imageshack.com/i/f0pl00Cjj)''
foto: coll. J.W. Smits
-
Een vergelijkbare foto als de vorige en ook uit 1965.
Op de voorgrond de loodskotter STERN en op de achtergrond liggen de twee NAM-ponten,
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/Jirt2s.jpg) (https://imageshack.com/i/idJirt2sj)
foto: coll. J. W. Smits
-
Een foto uit 1966 vanaf de vuurtoren.
Beide NAM-ponten liggen werkeloos achter in de haven.
In mei 1967 werden ze naar Den Helder versleept en daarna afgevoerd voor sloop.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/whynSl.jpg) (https://imageshack.com/i/eywhynSlj)
foto: George Visser
-
Via Google een aantal plaatjes van de beide ponten: https://www.google.com/search?q=Hilsea+Fishbourne+ferry&tbm=isch&ved=2ahUKEwjS_PO-t-P9AhU1hv0HHTm_D98Q2-cCegQIABAA&oq=Hilsea+Fishbourne+ferry&gs_lcp=CgNpbWcQDFAAWABgAGgAcAB4AIABAIgBAJIBAJgBAKoBC2d3cy13aXotaW1n&sclient=img&ei=5psUZNLxKrWM9u8Puf6--A0&bih=642&biw=1076&client=opera&hs=gUH&hl=nl
Groet, Gijs Hesselink
-
Hierbij nog een foto van de HILSEA. Bron: shipsnostalgia.com. Gebruiker eddyw, een expert op het gebied van veerboten, gaf nog het volgende commentaar:
"Development of pioneer "Fishbourne (1927, 136grt) and repeat of "Wooton"(1928, 149grt). Driven by two Gardner diesels (each 120bhp) Contract speed 8 knots with 32 tons dwt. Double ended with four props and four rudders to avoid turning/manoeuvring at confined terminals . Shafts connected through clutches at both ends of each engine. Only 'stern' props engaged, whichever way vessel proceeding, with the leading rudders locked and props running free. Existing slipways used at terminals so props and rudders positioned above keel level about 25% of way from each end to prevent damage".
De HILSEA is gebouwd in 1930 door Denny, Dumbarton. 149 grt.
Groet, Gijs Hesselink
-
Nu de bijlage!
-
Langs doorsnede van de FISHBOURNE.
Groet,
Gijs Hesselink