Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Vlieland - 1938
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 2 januari 2024, 10:11:20 »
Prachtig verhaal Christian 👍
92
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem Barentsz
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 1 januari 2024, 15:36:09 »
Blijkbaar blijft de WB voorlopig in Harlingen liggen na het akkefietje in de haven van West.
93
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 1 januari 2024, 15:35:03 »
Volgens de verhalen zou ze naar de werf, maar er gaan ook andere geruchten
94
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 31 december 2023, 13:44:30 »
Vervallen afvaarten sneldienst Vlieland maandag 1 januari 2024

In verband met de verwachte weersomstandigheden komen de volgende afvaarten van de sneldienst te vervallen op maandag 1 januari 2024:

Terschelling – Vlieland              09.00 uur
Vlieland – Harlingen                  09.40 uur

Harlingen – Vlieland                   10.45 uur
Vlieland – Terschelling               11.50 uur

 
Door de vervallen afvaarten zijn er wijzigingen in onze dienstregeling van de sneldienst op maandag 1 januari 2024:

Terschelling – Harlingen            09.00 uur aankomsttijd was 10.30 uur wordt 09.50 uur
Harlingen – Terschelling            10.45 uur aankomsttijd was 12.20 uur wordt 11.35 uur
95
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 30 december 2023, 09:32:12 »
Er zijn wijzigingen in de dienstregeling:
 
- Vrijdag 5 januari: Harlingen – Terschelling 16.55 uur (vervalt)   
- Zaterdag 6 januari: Terschelling - Harlingen 14.25 uur (extra veerdienst)                 

Kijk voor een actueel overzicht op www.rederij-doeksen.nl
96
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Vlieland - 1938
« Laatste bericht door Christian Gepost op 26 december 2023, 14:46:41 »
Het komt voor de bakker
Een verhaal uit mijn geheugen

Als ik de oude gepensioneerde daar in alle rust zie liggen, herinner ik me dat dit vroeger soms letterlijk andere koek was. Opeens zie ik ons weer binnen zitten, het reisgezelschap op een woensdag in oktober 1970 (of hooguit 1971):

De boot zat op die afvaart vol met precies vier passagiers, mijn oma, mijn broertje, mezelf en een inwoner van Vlieland die zoveel indruk op me maakte dat aan het nageslacht verteld zou moeten worden wat we toen in de salon met hem bespraken. Hij was wat je tegenwoordig een best ager zou noemen, iemand met een gedrongen postuur en gekleed in een jas die elk water zou hebben afgestoten; hij droeg laarzen die zo groot waren dat hij de VLIELAND naar beneden leek te duwen zodra ze weer op de top van een golf terecht kwam. Hij was iemand met de gezaghebbende uitstraling van een ervaren zeeman die wel zijn eigen kijk op bepaalde dingen had, maar zich door niemand liet tegenhouden.

Tijdens het laagseizoen waren er de opties voor vakantieactiviteiten voor kinderen op Vlieland, in ieder geval toen, beperkt tot precies drie mogelijkheden, namelijk het Museum Tromp's Huys, de openbare bibliotheek (waar ik mijn eerste Nederlandse zinnen leerde uit kinderboeken) en last but not least bijna drie decennia lang het herkenningspunt van Vlieland behalve de vuurtoren, maar vaker bezocht dan deze, de Frituurwagen op de Veerdam,  en die er nooit aan dacht om weg te rijden, maar die uiteindelijk toch werd verdreven  - toen hij ten prooi viel aan de bouw van de vertrekhal van Rederij Doeksen.

Na dit alles gezien te hebben werd het dus nodig om oma te vragen een reisbudget te regelen voor een vierde, het meest aantrekkelijke aanbod voor vermaak: De dagtocht naar Terschelling.

Vanaf de Vliesloot werd de reis echter oncomfortabel, niet zozeer voor het bootje, dat stoïcijns voortstampte, maar meer voor het beperkte aantal inzittenden: Ik herinner me dat ik uit het raam keek en niets zag tussen de romp van de Vlieland en het water. Er was een luchtzak, want zo hoog werden we de hemel in gehesen, voordat we naar beneden stortten, waar we weer niets zagen omdat we bijna werden opgeslokt door de golven.

Binnen werd er niet gesproken over de toeristische achtergrond van onze reis, omdat die voor de hand lag, maar oma, die met iedereen een gesprek aanknoopte waar ze ook zat, wilde weten met welke bestemming Meneer meereisde: "Net als elke woensdag," zei hij, "ben ik op weg naar de bakker." Daarmee had hij me gelukkig afgeleid van bezorgd uit het raam kijken, want al als ongeveer 10-jarig ventje vond ik dat zinderend nieuws.

"Dus er zijn geen bakkers op Vlieland?" riep oma verrast, maar dat had ze beter niet kunnen doen: Het enige antwoord was een blik van protest, spot en verdriet tegelijk: "Mevrouw," klaagde hij na een lange periode van stilte in fatsoenlijk Duits tegen oma, "natuurlijk zijn die er wel, maar geen van hen kan voldoen aan mijn kwaliteitseisen voor fatsoenlijk brood. Denk maar niet dat ik niet van alles geprobeerd heb om ze uit te leggen wat ik wil - maar er is niemand die wil luisteren. Vandaag zijn jullie er toevallig ook, maar tussen november en maart ben ik vaak de enige passagier aan boord. Tenslotte ben ik genoodzaakt elke woensdag naar een bakkerij te reizen waar volledig aan mijn behoeften wordt voldaan.  Het is niet mijn schuld dat ik vervoerd moet worden ongeacht de weersomstandigheden. TSM is er zich bewust van. Ze durven geen enkele interinsulaire afvaart te schrappen, omdat het mijn recht is en ze anders spijt zouden hebben van mijn klachten!"

Mocht iemand twijfelen of dit niet een verzonnen verhaal is uit een boek van Simon Carmiggelt  - dan had het daar tenminste wel ingepast.

Tenslotte, wat de terugreis naar Vlieland betrof, zagen wij hem, kort voor 02.00 uur in de verte met een enorm grote, gevulde zak de haven naderen, moeiteloos gesleept door deze sterke heer. Het was  geloofwaardig dat hij zijn verblijf van vijf uur op Terschelling had besteed aan het kopen van brood.

Toen hij de lading in de salon neerzette, had hij er alles aan gedaan om mijn zorgen over de terugreis door de storm weg te nemen. Misschien handelde de man toch stiekem namens de rederij? Terwijl op andere schepen ingewikkelde stabilisatoren tegen hoge kosten worden geïnstalleerd, werd de VLIELAND ook in evenwicht gehouden - door een broodzak.  Anderzijds begrijpen jullie het verschil met vandaag, hoe dergelijke eenvoudige, maar effectieve methoden in de vergetelheid zijn geraakt, anders hadden ze dat vanavond op de KOEGELWIECK moeten proberen.

(P.S: Dit laat zeker zien hoeveel ik in mijn jeugd door de schepen van Doeksen werd beïnvloed  :). Met dit verhaal stuur ik iedereen een warme kerstgroet en een gelukkig nieuwjaar, Christian)
97
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 23 december 2023, 21:19:43 »
En als Toevoeging staat er nu ook op Dinsdag 26 december, hetzelfde als vorig bericht
98
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door cupdruchan Gepost op 23 december 2023, 10:23:56 »
Gewijzigde dienstregeling maandag 25 december 2023

In verband met de verwachte weersomstandigheden en hoge deining zijn er wijzigingen in onze dienstregeling op Eerste Kerstdag (maandag 25 december):

    Terschelling – Vlieland 16.25 uur (VERVALT)
    Vlieland – Harlingen 17.05 uur (VERVALT)
    Harlingen – Vlieland 18.10 uur (VERVALT)
    Vlieland – Terschelling 19.10 uur (VERVALT)
    Terschelling – Vlieland 16.25 uur wordt Terschelling – Harlingen (rechtstreeks)
    Harlingen – Vlieland 18.10 uur wordt Harlingen – Terschelling (rechtstreeks)

Geboekte passagiers worden op de hoogte gebracht van deze wijzigingen. 

Alle overige afvaarten varen volgens dienstregeling.
99
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 22 december 2023, 19:31:50 »
Drijfveren december 2023

100
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Evert Jan Gepost op 22 december 2023, 18:38:13 »
Al 18 dagen geen beweging in de Nissos Aegina…
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]