Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Overige onderwerpen / Re: Deckplans
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 29 augustus 2023, 19:25:24 »
De plattegrond van de eerste Friesland stond al ergens verstopt op het forum. Foto's zijn van Jeroen Vriend.  :)

12
Overige onderwerpen / Re: Modellen van Doeksen-schepen
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 27 augustus 2023, 10:23:11 »
De rederij deelt het volgende op haar Facebookpagina

Citaat
#schepenvandoeksen Toen Chantal van der Linde in een artikel over ons jubileumjaar een afbeelding van de #MinisterKraus zag staan, nam ze gelijk contact met ons op. Want haar vader had het schip ooit nagebouwd uit een blokje juthout, dat hij had gevonden op Terschelling. Het gedetailleerde model van de raderboot, die van 1923-1948 voor ons voer, meet 22 cm en is beslist een pronkstukje! We zijn dan ook erg blij dat we het van Chantal in ontvangst mochten nemen







13
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 22 augustus 2023, 11:44:36 »
Drijfveren augustus 2023


14
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Najade
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 21 augustus 2023, 22:05:20 »
De website van de Australische scheepsbouwer, SBF Marine Solutions, heeft nog een pagina. Er staat niet veel bijzonders, maar het is wel even leuk om te kijken.

Citaat
The ‘Najade’ is a luxurious fast ferry designed for Rederij Doeksen of the Netherlands. The shallow water, narrow bridges and locks the vessel was required to negotiate during its routes resulted in a fast and highly maneuverable design. The passengers are accommodated in air-conditioned comfort on two deck levels. This vessel conforms to the International Maritime Organization’s International Code of Safety for High Speed Craft 1994.

 

Vessel Name: Najade
Type: High Speed Monohull Ferry
Length Overall: 31.0 m
Beam: 6.5 m
Draft Max: 0.90 m
Passengers: 188
Crew: 4
Service Speed: 30 knots
Maximum Speed: 33 knots
Main Engines: 3 x MTU 12V2000 M70 (790 kW @ 2100 RPM)
Propulsion: 3 x MJP 450 Waterjets
Construction Material: Marine Grade Aluminium
Flag: Netherlands
Class: BV 1 + HULL + MACH High Speed Craft – CAT A







https://sbfms.com.au/vessel-designs/passenger/ferry/najade/
15
Overige onderwerpen / Re: Film/video
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 21 augustus 2023, 21:33:32 »
De Bremer Kogge op Terschelling. In de haven liggen verschillende schepen van Doeksen. Ze zijn niet bijzonder lang in beeld, maar de Bremer Kogge is ook heel interessant om te zien!

16
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door arthur Gepost op 18 augustus 2023, 18:17:11 »
Over de Willemshaven gesproken: kom op 2 september nog eens naar deze zelfde haven, er zijn dan ook open dagen op diverse  oude schepen die daar liggen, zoals de vm mijnenveger Sittard en het knalrode licht- en radiozendschip Jenni Baynton. Toegang gratis. Verder is er veel te doen op, in en rond die haven als slotdag van de Visserijdagen. En de hele Doeksenvloot zal die dag ook wel varen, dus....'t is maar een tip

17
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 18 augustus 2023, 10:12:06 »
In verband met de drukte zijn er extra afvaarten van de sneldienst op:
Woensdag 30 augustus:
Vlieland- Harlingen:      15:35 uur
Harlingen – Vlieland     16:40 uur
18
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem Barentsz
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 18 augustus 2023, 10:06:51 »
De Willem Barentsz op woensdag 16 augustus 2023. De Barentsz lag aan de Vlielandbrug om LNG te tanken. Leuk om dat ook eens te zien.

19
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 17 augustus 2023, 08:31:55 »
Gisteren even een dagje weg geweest naar Harlingen. Normaal gesproken betekent een bezoek aan Harlingen dat we naar een van de eilanden gaan, dus was een mooie kans om Harlingen wat beter te bekijken. Met stralend weer was het geen straf om rond te neuzen in de Willemshaven. Deze foto heb ik gemaakt vanaf de Zuiderpier. Mooie plek om lekker te zitten kijken!

20
Overige onderwerpen / Re: Infrastructuur havens
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 16 augustus 2023, 18:47:19 »
Een tijdje geleden in het nieuws geweest maar hier nog niet geplaatst....

Citaat
Grootschalige renovatie veerhaven Terschelling van start: damwanden en veerinrichting onder de loep
10 juli, 18:46

Rijkswaterstaat heeft de aftrap gegeven voor het grootschalige renovatieproject van de veerhaven op Terschelling. Dit project onderscheidt zich in duur en aanpak van de andere veerhavens in het Waddengebied. De focus ligt hier namelijk ook op de vervanging van alle damwanden.
De noodzaak van renovatie is duidelijk geworden na een incident in mei van dit jaar in Holwert. Daar raakte een verouderde brug defect, waardoor voertuigen urenlang niet van de veerboot af konden.

De renovatie op Terschelling vergt meer tijd en inspanning in vergelijking met de andere veerhavens. Dit komt doordat alle damwanden op het eiland moeten worden vervangen. Een uitdaging hierbij is dat de schepen niet aan de kant kunnen komen tijdens deze operatie. Om dit te ondervangen, zullen er meerdere tijdelijke aanlegplekken worden gerealiseerd.

Als eerste stap in het renovatieproces zal er een tijdelijke nachtligplaats worden gerealiseerd voor de reserveveerboot. Momenteel bevindt de reserveveerboot zich op een plek die bekendstaat als het 'schuine kantje' in de haven.
Hier zullen als eerste de damwanden worden vervangen, wat betekent dat de veerboot er niet meer kan liggen. De tijdelijke nachtligplaats wordt gerealiseerd in 'de Kom', een stukje verderop in de haven, aan een houten steiger.
Tijdelijke veerinrichting

Zodra de damwanden op het 'schuine kantje' zijn vervangen, zal Rijkswaterstaat een tijdelijke veerinrichting met een autobrug en een personenbrug op die locatie bouwen. Deze tijdelijke veerinrichting zal naar verwachting komende winter operationeel zijn, waarna de reguliere veerinrichting zal worden verwijderd voor renovatie en de damwanden ook daar worden vervangen.

De totale renovatie van de veerhaven op Terschelling zal naar verwachting pas in 2025 volledig zijn afgerond. Het project verloopt parallel aan de plannen die de gemeente Terschelling heeft voor de haven.
Kamervragen

Een punt van discussie tussen de gemeente Terschelling en Rijkswaterstaat is het ophogen van een deel van de haven. De gemeente Terschelling heeft aangegeven dat ze graag hun deel van de haven gemiddeld zo'n 40 centimeter willen verhogen vanwege de stijgende zeespiegel.
Rijkswaterstaat heeft echter niet zo'n plan voor hun gedeelte van de haven, wat tot onbegrip bij de gemeente heeft geleid. Er zijn zelfs Kamervragen gesteld aan demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Ondanks de verschillende plannen zijn er volgens Jan Roelof Witting van Rijkswaterstaat nog mogelijkheden om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Hij benadrukt: "We kunnen op elkaar aansluiten, het enige probleem is dat de veerterminal niet in een kuil moet belanden. Maar samen kunnen we hierover overeenstemming bereiken."
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1214065/grootschalige-renovatie-veerhaven-terschelling-van-start-damwanden-en-veerinrichting-onder-de-loep

©Lennard Geerts
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10