Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Doeksen slepers => Topic gestart door: Wim Vink op 31 oktober 2005, 17:06:49
-
Een Doeksen sleepboot met een wat stille historie: de Oceaan (later Zuidzee). In de collectie van mijn oom, D. Stapersma, vind ik deze foto. Naast de Oceaan ligt de Texel en aan de andere kant van de steiger de reddingboot Brandaris-2. Mijn oom maakte de foto in 1948.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/dqJHqd.jpg) (https://imageshack.com/i/p5dqJHqdj)
-
Pracht schip! En een schip wat na de oorlog zeer goed te gebruiken was.
Het schip was van hout, oorzaak was het gebrek aan staal na de oorlog.
Schip heeft ook nog in een film meegedaan, ik meen dat de film The Fury heette. Op de site staat een foto waarbij het schip geen naam heeft. Ik vermoed dat dit een opname uit die film is.
-
Wim,
Volgens mij ligt naast de Oceaan niet de Volharding, maar gaat het om de Texel. Een foto van J. Duyf uit mijn collectie toont de Texel in de haven van
Terschelling. De foto van jouw oom D. Stapersma is overigens schitterend,
daarvan mogen meer geplaatst worden op het forum.
Groeten, Donald van der Horst
-
kort filmpje van de Oceaan en de Holland III
http://www.youtube.com/watch?v=lNs21zM9lpE
-
Van dit schip hebben we nog te weinig foto's gezien. Ik vond er nog eentje in de verzameling van Tjebbe Cupido. De Oceaan ligt naast de Holland III
Vermoedelijke datum: omstreeks 1950.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/Zhfagk.jpg) (https://imageshack.com/i/pdZhfagkj)
-
De Holland slepers werden wel eens ingezet in de passagiersdienst.
Gebeurde dat met de overige slepers ook wel eens?
-
De Stortemelk voer dikwijls in de eilandendienst. Dat lijkt me bekend.
SSS, pag. 231, de Bornrif als eerste schip na WO-2 in Harlingen. Dit is duidelijk een geval van: niks anders beschikbaar hebben.
Meer gevallen weet ik niet, maar misschien zijn er forumleden met meer informatie.
-
De Stortemelk voer dikwijls in de eilandendienst. Dat lijkt me bekend.
SSS, pag. 231, de Bornrif als eerste schip na WO-2 in Harlingen. Dit is duidelijk een geval van: niks anders beschikbaar hebben.
Meer gevallen weet ik niet, maar misschien zijn er forumleden met meer informatie.
Wim, Bij het lezen van oudere berichten kwam ik dit nog tegen. In de laatste oorlogsjaren heeft de 'Texel' regelmatig in de bootdienst gevaren.
-
uit de coll. van W Lublink,
Oceaan in het dok bij de Oranjewerf te Amsterdam
Hallo Jan,
Weet jij waar en wanneer dit schip is gebouwd en wat de afmetingen zijn.
Het lijkt mij vrij uniek dat er in de naoorlogse jaren nog houten sleepboten gevaren hebben.
Vr. gr. Dirk van der Schaaf.
Dirk,
houten zeesleepboten kwamen uit de war surplus van de USA, die hadden er een hele serie van gebouwd. Staal hadden de heren voor ander spul nodig. Na 1945 kwamen die massaal op de particuliere markt en ze werden de plaatselijke reders zowat verplicht verkocht. Dat duurde daarna meestal niet te lang, omdat die dingen met US-motoren waren uitgerust, waarvan nauwelijks onderdelen op de plank lagen. Alles natuurlijk in Engelse maten en dat schoot ook niet veel op. Na '45 kwamen er massa's ex-geallieerde vaartuigen op de markt zoals korvetten en ander klein spul. Alle gegevens staan in "Schepen Schelpen Schuitengat", Franeker 1998, uitverkocht, maar via de antiquariaten meestal wel te organiseren, of in "De Reederij 1908-2008", Harlingen 2008.
-
Bedankt voor de informatie Willem, er is dus weinig over dit schip bekend, zal nog eens op het kustvaartforum zoeken.
Ook voor de door jouw genoemde boeken ben ik op internet aangewezen, want woon sinds 2006 in Thailand.
Vr.gr. Dirk.
-
Bedankt voor de informatie Willem, er is dus weinig over dit schip bekend, zal nog eens op het kustvaartforum zoeken.
Ook voor de door jouw genoemde boeken ben ik op internet aangewezen, want woon sinds 2006 in Thailand.
Vr.gr. Dirk.
gegevens:
OCEAAN (2)/ZUIDZEE 1947-1959 dMBs 1944 Hodgson, Green & Haldeman, Long Beach ..,..(35,00)x8,55(.,..)x3,47 258,30 34,06 2 6-cil 2t ew FAIRBANKS & MORSE 600 APK
Meer heb ik niet.
-
Bedankt Willem,
Dit is voor mij al heel veel.
Weet dat ze verkocht is naar Griekenland en daar als Proteus heeft gevaren tot 1966.
Wat er daarna mee is gebeurd is mij nog niet duidelijk.
Vriendelijke groeten, Dirk.
-
Bedankt Willem,
Dit is voor mij al heel veel.
Weet dat ze verkocht is naar Griekenland en daar als Proteus heeft gevaren tot 1966.
Wat er daarna mee is gebeurd is mij nog niet duidelijk.
Vriendelijke groeten, Dirk.
Ik zal nog ff kijken of ik er nog wat verder van weet. Patience, my dear Watson, patience...... ;D
-
Redelijk bekend plaatje van de Oceaan in de Terschellinger haven, zij aan zij met de Brandaris.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Een foto uit de collectie van Tjebbe Cupido.
De sleper ligt hier als Zuidee in de haven van WTs, 1957.
Het schip aan de binnenzijde van de steiger is de Volharding. Naast de Zuidzee zie ik de masten van de Almeri en daarnaast de schoorsteen van de Stortemelk II.
(http://imageshack.us/a/img204/3387/zuidzeewtshaven1957coll.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/204/zuidzeewtshaven1957coll.jpg/)
-
De Oceaan in zijn nadagen bij Doeksen als Zuidzee.
Die naam kwam voort uit de verhuur naar Smit in Rotterdam, waar dit schip als Zuidzee voer.
Na terugkeer bij Doeksen bleef die naam gehandhaafd (zie ook SSS, blz 145).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/812/i4d6.jpg) (https://imageshack.com/i/mki4d6j)
foto: coll. W. Lublink
-
Oceaan als Zuidzee.
(http://img842.imageshack.us/img842/8892/d9un.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/842/d9un.jpg/)
foto: coll. D vd Horst
-
Onlangs "opgedoken uit een oude schoenendoos":
Oceaan als Zuidzee met de Noordnederland ernaast en nog wel in kleur!!
Hoewel er geen verdere gegevens bekend zijn van de foto vermoed ik dat die omstreeks 1958 is gemaakt in de haven van West.
De foto zou ook prima passen in DD, maar ik kies voor dit topic vanwege de eerst beschikbare kleurenfoto van deze sleepboot.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/163/9adn.jpg) (https://imageshack.com/i/4j9adnj)
foto: coll. K. Lieuwen
-
Nog een foto uit de tijd als Zuidzee.
WTs Haven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/802/a9ls.jpg) (https://imageshack.com/i/maa9lsj)
coll. H.J. Wortel
-
De Zuidzee in juni 1956 op Terschelling.
De Schellingerland ligt ernaast.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/827/7jhq.jpg) (https://imageshack.com/i/mz7jhqj)
foto: coll. Fred Kooi
-
Doorkijkje richting Zuidzee, 1956.
(attentie voor de gas-straatlantaarn!)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/22/h20b.jpg) (https://imageshack.com/i/0mh20bj)
foto: coll. Eveline Zorgdrager
-
Ons forumlid Stormmeeuw stuurde via mij bijgaande inzending:
Bijgaande ets heb ik al enige jaren in mijn bezit. Een oud collega had deze bij zijn 25 jarig ambtsjubileum van ons cadeau gehad. Na zijn overlijden hebben wij hem van zijn vrouw terug gehad en heeft hij vele jaren bij ons op de recherche-afdeling gehangen. Ongeveer 15 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een gebouw met alleen flex werkplekken en was er geen ruimte meer voor deze ets. Als een van de weinigen had ik iets met deze ets en na de verhuizing heb ik hem in overleg met de collega's meegenomen. Nu wilde ik iets meer weten over de voorstelling en de maker en na enig zoeken op internet kwam ik achter bijzonderheden m.b.t. de maker en de voorstelling.
Een mooi verhaal. Leuke bijkomstigheid is dat wijzelf al meer als 30 jaar fervent Terschelling bezoekers zijn.
Over de maker heb ik de volgende bijzonderheden gevonden:
Jan van der Zee
Leeuwarden 1898 - Groningen 1988
Ploeglid vanaf 1923.
Jan van der Zee tekende van kind af aan. Zijn tekenleraar aan de HBS in Leeuwarden bracht hem in contact met Jan Mankes, bij wie hij enige tijd tekenlessen volgde. Vanaf 1921 volgde hij een opleiding aan de Academie Minerva in Groningen. Op aanraden van docent Bach zocht Van der Zee in 1922 contact met De Ploeg. Rond de jaarwisseling 1922/1923 werd hij lid en in 1923 nam hij voor het eerst deel aan de jaarlijkse Ploegtentoonstelling. Zijn werk werd in 1925 opgenomen in Het Kouter, The Next Call en in het Belgische tijdschrift De Driehoek. Van 1928 tot 1941 was hij penningmeester van de kunstkring. Hij was ook bijna permanent lid van de tentoonstellingscommissie. Het was zijn initiatief om in 1933 internationale kunstenaars voor de jubileumexpositie uit te nodigen.
Zijn eerste geëxposeerde schilderijen waren modern-impressionistisch met heldere kleuren. In 1924 exposeerde hij voor het eerst enkele geometrisch-abstracte schilderijen. Zijn hang naar het abstracte werd versterkt door contacten met Wobbe Alkema en Van der Leck en door zijn bezoek aan een Stijlexpositie met werk van Huszar, Van Doesburg en Van der Leck. In 1926 verliet hij de abstrahering en pakte deze pas na de oorlog weer op. In 1933 en 1934 had hij zijn eerste solo-tentoonstellingen.
Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Van der Zee zich in verschillende richtingen. Aan het einde van de jaren veertig verschenen weer abstracte composities met fel kleurgebruik. Kleurvlakken werden gescheiden door zware, zwarte contouren. Ook maakte hij in deze jaren houtsneden. Jos de Gruyter noemde hem een ‘expressionistisch realist’. In 1950 bedankte hij voor De Ploeg en richtte onder andere met Alkema, Jordens, en Kleima “Het Narrenschip” op. Zijn werk werd bekroond met prijzen en werd na 1945 in binnen- en buitenland tentoongesteld. Hij was een van de weinige oud-Ploegers die na de oorlog is doorgegaan en die, volgens van Os,’ de openheid om te evolueren, zijn leven lang heeft behouden’.
------------
Tekst: Toos Boersema.
Cees Hofsteenge, De Ploeg, pp. 165-172. Adriaan Venema, De Ploeg 1918-1930, pp. 130,131. Han Steenbruggen (red.), Jan van der Zee - geschilderd, gesneden, ontworpen, catalogus bij de tentoonstelling 20 juni - 5 september 1999. Groningen: Groninger Museum 1999. Geciteerd in Hofsteenge, De Ploeg, 172.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/GH3Kz5.jpg) (https://imageshack.com/i/idGH3Kz5j)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/746/pOSna0.jpg) (https://imageshack.com/i/kqpOSna0j)
foto's: E. Doorten
-
De bovenstaande aanname richting de genoemde Jan .v.d. Zee klopt helaas niet.
Dit meldde vanochtend Rederij archivaris Kees Dekker aan mij:
De ets die forumlid Stormmeeuw in zijn bezit heeft is niet vervaardigd door de Jan van der Zee waar hij een uitgebreide informatie over geeft.
De Terschellinger Jan van der Zee (zoon van kleermaker Joop van der Zee) heeft destijds een hele serie van Doeksen sleepboten gemaakt (Ik heb ze alle op kantoor).
Hij was toen tekenleraar op de MAVO van Midsland en had daarbij samen met zijn vrouw een kunstwinkel in de Boomstraat, rechts van boekhandel Funke.
Jan is een leeftijdgenoot van me, we zaten samen op de ds. Vossersschool.
Zijn reactie ging vergezeld van kopieën van de ets en de beschrijving van alle getekende sleepboten:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/OaHnRK.jpg) (https://imageshack.com/i/p7OaHnRKj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/1rORMH.jpg) (https://imageshack.com/i/ex1rORMHj)
Gelukkig dat er personen zijn die nog precies weten hoe e.e.a. in elkaar zat.
Daarmee kunnen we correcte geschiedenis schrijven, hoe klein die ook is.....
mvg
Wim Vink
-
Bedankt voor de reactie. Mooi om duidelijkheid te hebben. Blijft een mooie afbeelding. Ook de andere afbeeldingen zijn prachtig!
-
Ik vind nog een artikeltje, waarin wordt vermeld, dat het schip voor de komst naar Terschelling een grondige revisie heeft ondergaan bij Werf Verschure.
Gijs Hesselink
-
Op deze ansichtkaart is nog net de Oceaan in 1947 te zien.
En ernaast is nog de Holland (3) te ontdekken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/wvVikg.jpg) (https://imageshack.com/i/idwvVikgj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
Als Zuidzee voor in de haven van West.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/PVxi3W.jpg) (https://imageshack.com/i/exPVxi3Wj)
ansichtkaart: coll. H. Rexwinkel
-
De Oceaan, omstreeks 1950 klaar voor een volgende actie, samen met de Holland (3).
En natuurlijk de reddingboot Brandaris niet te vergeten!
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/MDltM6.jpg) (https://imageshack.com/i/pcMDltM6j)
foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
-
In 1958 loopt de Zuidzee de haven van West-Terschelling binnen.
Een jaar later zou het definitief uit de Doeksen vloot verdwijnen richting Griekenland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/KW681g.jpg) (https://imageshack.com/i/idKW681gj)
foto: C.F. van Holk (via Douwe Klijn)
-
Het onderwerp Griekenland is de laatste tijd erg hot.
In 1959 werd de Zuidzee (ex-Oceaan) naar Griekenland verkocht en bleef daar zeker tot 1966 als sleper rondvaren met de naam Proteus.
Na 1966 stond de Proteus als lichter in de boeken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/Sa5BB8.jpg) (https://imageshack.com/i/exSa5BB8j)
foto: coll. W. Lublink
-
De Zuidzee (ex-Oceaan) op het plekje van de Holland.
Karakteristiek doorkijkje van circa 1956.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/jifFLD.jpg) (https://imageshack.com/i/pojifFLDj)
foto: Jan van Veen (nr 48)
-
Precies dezelfde foto had ik nog niet eerder gezien. Bron: Beeldbank Zeeland! Fotograaf: H. Defesche.
-
Nog een dergelijke foto, van Ben Merk, Anefo, gedateerd 24 juni 1948 ter gelegenheid van bezoek de prinselijke familie aan Terschelling. Auteursrecht Nationaal Archief, CCO.
Groet,
Gijs Hesselink