1
Honderden mensen op Terschelling moeten vrijdagavond rekening houden met vertraging. De veerboot MS Friesland is kapot en kan vanwege motorproblemen momenteel niet varen. Dat geldt ook voor de MS Koegelwieck, die donderdag uit de vaart werd gehaald.
Rederij Doeksen zet twee extra veerboten in op Terschelling, omdat anders niet alle auto's naar de vaste wal kunnen. De extra boten varen om 19.35 en 20.15 uur. De laatste boot van Harlingen naar Terschelling gaat nu om 22.05 uur.
De Koegelwieck is ook zaterdag en zondag uitgeschakeld. Op zaterdag vervallen alle afvaarten; op zondag vervallen sommige afvaarten en worden sommigen op een andere manier opgevangen.
Nieuwe opdracht voor Werft Shipbuilding van Rederij Doeksen
URK, Juli 2024
LNG-veerboten in Harlingen ondergaan verbouwing.
Werft Shipbuilding heeft onlangs een nieuwe opdracht ontvangen voor de aanpassing van de twee LNG-catamarans van Rederij Doeksen in Harlingen. Deze schepen, de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz, zijn gebouwd in Vietnam, werden in 2020 opgeleverd en varen momenteel op de veerdienstverbinding tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.
Vergroting inzetbaarheid, vermindering emissies
Om het manoeuvreergedrag te verbeteren en het milieu nog meer te ontlasten is er gekozen om de huidige installatie aan boord een grote update te laten ondergaan. Dit zal uiteindelijk leiden tot besparing van brandstof, vermindering van de uitstoot en verbetering van het manoeuvreergedrag en daardoor de inzetbaarheid van de schepen.
Gekozen is om de huidige configuratie aan te passen door permanent magneetmotoren achter de hoofdmotoren te plaatsen, de huidige accupakketten te vervangen door accupakketten met een grotere capaciteit en aan beide zijdes van het schip een extra boegschroef te plaatsen. Het geheel wordt aangesloten op twee nieuw te leveren DC-panelen (Direct Current) met een koppeling naar de bestaande hoofdschakelborden.
De accu’s worden opgeladen tijdens de overtocht naar Harlingen of Terschelling / Vlieland, waardoor in de havens emissie loos kan worden geladen/gelost. Door de plaatsing van een extra boegschroef wordt het manoeuvreergedrag van de schepen vooral bij slechtere weersomstandigheden aanmerkelijk verbeterd.
Geheel nieuw DC Power Management Systeem
Voor deze installatie is een geheel nieuw DC Power Management Systeem ontworpen door de combinatie Piet Brouwer Elektrotechniek en Marble Automation. VCU/TCD levert het aluminiumwerk , VETH Propulsion de boegschroeven, MG Energy Systems de accu’s, HR Piping het leiding- en appendagewerk. Marimecs verzorgt een deel van het engineerings- en tekenwerk.
De directie van Werft Shipbuilding is zeer verheugd met deze nieuwe opdracht. De engineering en voorbereiding inclusief het maken van een uitgebreide testopstelling van het nieuwe systeem, wordt voorbereid en uitgevoerd op Urk.
Planning
Begin volgend jaar komt als eerste de Willem de Vlamingh voor de kant in Harlingen om daar de verder inbouw en in bedrijfstelling te voltooien. Als alles volgens planning verloopt, volgt de Willem Barentsz begin 2026.
Harlingen, 21 juni 2024
Onderwerp: Vervanging ms Koegelwieck
Geachte dames en heren,
Graag informeren wij u over het volgende.
Zoals u wellicht hebt vernomen, waren wij als rederij voornemens om het ms Koegelwieck nog tijdens de huidige concessieperiode te vervangen. De Koegelwieck is inmiddels op leeftijd en een nieuw schip zou een impuls geven aan de verduurzaming van de vloot en de kwaliteitsbeleving aan boord. We hebben in de afgelopen periode daarom een specificatie geschreven voor een nieuw schip en offertes opgevraagd bij zes werven, waarvan er drie een offerte hebben uitgebracht. Deadlines concessievoorschriften Tegelijkertijd hebben wij vragen gesteld aan de concessieverlener (het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) over deze vervanging, omdat bepaalde voorgeschreven deadlines in de huidige concessievoorschriften met betrekking tot de aankoop van nieuwe schepen en de renovatie van bestaande schepen inmiddels overschreden zijn. De noodlottige aanvaring in het Schuitengat in 2022 was hier de oorzaak van: in afwachting van het OVV-rapport hebben wij het project meer dan een jaar op pauze moeten zetten. Dit rapport had immers gevolgen kunnen hebben voor de technische eisen die we aan onze snelboten (moeten) stellen. Wij hebben daarnaast ook vragen gesteld aan de concessieverlener met betrekking tot de financiële aspecten van de vervanging, om vooraf een goede risico-afweging te kunnen maken in verband met het naderende einde van de huidige concessieperiode. Geen toestemming investering Helaas hebben we van de concessieverlener, overigens tegen onze verwachting in omdat de concessie wel ruimte biedt om in overleg afwijkende afspraken te maken, geen toestemming gekregen voor het overschrijden van de genoemde deadlines in de concessie. De naderende aanbesteding is hier de belangrijkste reden voor. Hier liggen vooral juridische afwegingen van de concessieverlener aan ten grondslag met betrekking tot de naderende aanbesteding. Door die aanbesteding is er wat de concessieverlener betreft geen juridische ruimte om af te wijken van de concessievoorschriften, ondanks de bepaling in de concessie dat de concessieverlener en de concessiehouder onderling afwijkende afspraken kunnen maken met betrekking tot de deadlines. Daarnaast blijkt uit de antwoorden die wij hebben gekregen op onze vragen over de financiële aspecten van de vervanging, dat er ook op dat vlak veel
onzekerheden zijn voor ons. Deze zaken maken, dat het op dit moment niet mogelijk (geen toestemming) en ook niet verantwoord (financiële risico’s) is om het project door te zetten.
Hoe nu verder? We kiezen er daarom voor om de komende jaren door te varen met ms Koegelwieck: een ‘no-regret’-keuze die gepaard gaat met maatregelen op verschillende vlakken:
Zorgen voor voldoende bedrijfszekerheid
- We blijven investeren in het schip wat nodig is om haar de komende jaren in een goede conditie te houden en de continuïteit van de sneldienst te kunnen waarborgen.
Lagere uitstoot van schadelijke emissies
- Beide snelboten gaan vanaf juli (net als ms Friesland en ms Vlieland) varen op 7% HVO + het brandstofadditief ChangeXL. Zo beperken we de uitstoot van schadelijke emissies.
Nieuwe snelboot Na de gunning van de volgende concessieperiode, in 2026 volgens de huidige planning van het ministerie, zal spoedig duidelijk worden wanneer de Koegelwieck wél vervangen zal worden. Het exacte jaar is mede afhankelijk van de eisen die het ministerie gaat stellen, maar een nieuw schip laat in elk geval nog tot eind 2028 op zich wachten.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mochten er desondanks vragen zijn, dan vernemen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Dirk Spoor Directeur Rederij Doeksen
https://www.facebook.com/groups/644639523619111/