Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Huidige vloot van Doeksen / Re: Koegelwieck
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 9 oktober 2024, 18:19:05 »
Citaat
De plannen voor de vervanging van de verouderde snelboot ms Koegelwieck van Rederij Doeksen, zijn door de concessieverlener afgewezen. Dit tot teleurstelling van zowel Doeksen zelf als de Raad van Advies van de rederij.

Dat staat in het vervoerplan van de Rederij dat door het ministerie is openbaar gemaakt. De Koegelwieck is al enige tijd aan vervanging toe, en Rederij Doeksen had vergevorderde plannen voor een nieuw schip.

“De Koegelwieck is inmiddels op leeftijd en een nieuw schip zou een impuls geven aan de verduurzaming van de vloot en de kwaliteitsbeleving aan boord”, aldus rederij in het vervoerplan. Doeksen had onlangs al een plan gemaakt voor een nieuw schip en offertes gevraagd bij zes scheepswerven.

Drie werven hebben een voorstel ingediend. Rederij Doeksen kreeg echter geen toestemming van het rijk om het schip te vervangen. De rederij heeft voor aanpassingen in de vloot en de dienstregeling toestemming nodig van de concessieverlener, in dit geval dus het rijk.

Voor het investeren in schepen gelden er deadlines binnen de geldende concessie. De concessie van Doeksen loopt af in 2029, en daarom is het volgens de regels nu te laat om nog te investeren in een nieuw schip.

Als een ander bedrijf bij de nieuwe concessieperiode vanaf 2029 het vervoer overneemt, moeten de schepen worden overgedragen. Daarom stelt het Rijk hier deadlines voor.

Doeksen wilde al langere tijd de Koegelwieck vervangen, maar na het noodlottige ongeluk met de Tiger in 2022 heeft het bedrijf gewacht om te zien of het Rijk strengere eisen zou stellen aan snelboten. Eind 2023 bleek dat dit niet het geval was, maar toen was investeren binnen de geldende regels niet meer mogelijk.

Ondanks de afwijzing heeft Doeksen aangegeven het onderhoud aan de Koegelwieck voort te zetten en te blijven investeren in de sneldienst. “We zullen blijven zorgen voor adequaat onderhoud en investeren waar nodig om de continuďteit van onze sneldienstregeling te waarborgen”, benadrukt de rederij.

In een poging om de uitstoot te beperken, varen de snelboten van Rederij Doeksen sinds 1 juli wel op een schonere brandstof.

Artikel van Omroep Zilt

https://omroepzilt.nl/nieuws/algemeen/snelboot-ms-koegelwieck-wordt-voorlopig-niet-vervangen/?fbclid=IwY2xjawFzi3BleHRuA2FlbQIxMQABHSgBO4kY_hIwujPSRJFOi16fYKlbGW4sfBPNDIoXoO16JVVYrJOoZDUQCA_aem_rFqL4_eRvWDOQk06Oml02A
2
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 9 oktober 2024, 17:36:52 »
Doeksen vaart in 2025 minder vaak naar Terschelling en Vlieland. Omdat er minder toeristen komen en de kosten stijgen, schrapt de rederij slecht bezette afvaarten.

Dat staat in het vervoerplan van de rederij voor 2025. In 2023 vervoerde Doeksen 2,0% minder passagiers naar Vlieland en 3,6% minder naar Terschelling vergeleken met het jaar ervoor. Deze daling heeft zich voortgezet in 2024, met een verdere afname van 6,2% op de lijn Vlieland en 3,1% op de lijn Terschelling.

De rederij merkt op dat deze dalende trend deels te wijten is aan een afname in binnenlands toerisme, doordat meer mensen de voorkeur geven aan buitenlandse vakanties. Deze teruglopende aantallen zorgen er nu voor dat Doeksen moet schrappen in het aantal afvaarten.

De winterdienstregeling zal daarom net als in het verleden een maand eerder van start gaan, namelijk weer op 1 oktober, in plaats van 1 november. Dat betekent dat er in oktober 2025 een stuk minder afvaarten zijn.

In de winterdienstregeling zal dan ook op zaterdagavond voortaan een snelboot in plaats van een veerboot varen op de lijn tussen Harlingen en Terschelling. Op de lijn tussen Vlieland en Harlingen zal in oktober alleen een snelboot varen wanneer dat nodig is op basis van de vraag. Nu is dat nog structureel.

Daarnaast worden de structurele extra afvaarten op zondagavond van de sneldienst geschrapt, vanwege de lage bezetting.

Deze aanpassing heeft met name impact op scholieren, die op zondagavond naar hun kostgezin in Harlingen of Leeuwarden reizen. Maar volgens Doeksen maken gemiddeld slechts 18 scholieren gebruik van deze afvaart

Artikel van omroep Zilt
3
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 7 oktober 2024, 20:21:19 »
Er is een extra afvaart van de sneldienst ingezet op:
Vrijdag 11 oktober 2024:
Terschelling- Harlingen 13:15
4
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 2 oktober 2024, 20:01:45 »
Er is een extra afvaart van de sneldienst ingezet op:
 
Vrijdag 4 oktober 2024:

Terschelling- Harlingen 13:15 uur
5
Huidige vloot van Doeksen / Re: Tiger
« Laatste bericht door Germen Gepost op 2 oktober 2024, 07:59:17 »


ms Tiger onderweg naar Terschelling
29-7-2024

Gr. Germen
6
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 26 september 2024, 16:53:18 »
In verband met de verwachte weersomstandigheden vervallen op vrijdag 27 september 2024 de volgende afvaarten van sneldienst het ms Koegelwieck:

14:35 uur Harlingen – Vlieland
15:35 uur Vlieland – Harlingen
16:40 uur Harlingen – Vlieland
17:40 uur Vlieland – Terschelling         

Passagiers die geboekt hebben, worden door ons geďnformeerd. Alle overige afvaarten varen conform dienstregeling.

(credits foto: Arn Hagen)
7
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 26 september 2024, 12:45:10 »
Drijfveren september 2024 - Terschelling
Drijfveren september 2024 - Vlieland
8
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 26 september 2024, 12:43:30 »
Drijfveren augustus 2024

9
Overige onderwerpen / Re: Werfbeurten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 22 september 2024, 10:21:38 »
De Vlieland ligt weer droog bij Damen Ship Repair in Harlingen. Er is inmiddels begonnen met het tollen (schuren) van het onderwaterschip. De service aan de stuurmachine en motoren is gestart en de reddingsmiddelen aan bakboord zijn van het schip gehaald voor onderhoud in Denemarken. De bemanning is zelf ook bezig met conservering en de jaarlijks terugkerende klusjes aan het toiletsysteem

Als alles volgens planning verloopt, keert het schip op 18 oktober weer terug in de dienst. Tot die tijd voeren de Willems de dienst van en naar Vlieland uit (credits foto's: Arjen Hoekstra, bericht van Facebook Doeksen)
10
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 13 september 2024, 12:08:27 »
 Er zijn wijzigingen in de dienstregeling op vrijdag 13 september 2024 in verband met een technische storing van de ms Willem Barentsz.

De volgende afvaarten zijn aangepast of vervallen:
11.55 uur Harlingen- Terschelling VERVALT
14.25 uur Terschelling- Harlingen wordt 20:25 uur
17.05 uur Harlingen- Terschelling wordt 18:05 uur

Passagiers worden geďnformeerd over deze wijzigingen en omgeboekt naar andere afvaarten.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10