Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: Jan Leenstra op 12 oktober 2005, 20:39:43
-
Ik ben altijd op zoek naar foto's van de 'schepen van Doeksen'. Ik zou echter graag een diashow op de site willen plaatsen met foto's van Doeksen schepen tijdens 'slecht weer' taferelen.
Met slecht weer foto's bedoel ik plaatjes dat de boten door het ijs varen, tijdens een storm, met extreem hoog water enz. enz.
Wanneer ik er genoeg heb verzameld dan zal ik spoedig een diashow van deze foto's plaatsen!
Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd!
Gr Jan
-
De storm van vandaag is 5 keer zo erg als de vorige.
Er zijn al windstoten van 130km/u gemeten hier, en het hoogtepunt moet nog komen, eind van de middag/begin van de avond. Alle scholen zijn naar huis gestuurd.
Friesland krijgt zoals het er nu voor staat de grootste klap.
Elk uur journaal, en soms extra uitzendingen, slecht kwaliteit, maar ok.
De scanner van de brandaris is overbelast, en begeeft het soms ook dus ik krijg niet veel mee van de storm op het wad, alleen het schijnt er soms ruig aan toe te gaan.
Ik vindt dit persoonlijk geweldig, is er iemand van terschelling ofzo die durft te gaan kijken straks en wat mooie foto's te maken van de schepen die daar liggen? Lijkt mij wel mooi namelijk, maar wel erg gevaarlijk
Groet Bob ;)
-
Op de Doeksen schepen wordt weer wacht gelopen voor eventuele calamiteiten. Zoals het er nu voor staat gaat de Friesland vannacht een extra afvaart maken om de achterstand van het vrachtvervoer in te lopen.
-
Klopt helemaal, de Friesland vertrekt vannacht om 2.00u van Terschelling en om 4.00u weer uit Harlingen om vervolgens de gewone dienstregeling weer op te pakken.
Groeten Pieter,
-
ff een vraagje kunnen ze de midsland met dit weer niet laten varen? omdat die lager is als de friesland dus minder wind vangt?
-
Hallo ilovemidsland,
De midsland ik wel wind gevoelig ze is open van achteren
he en dan als de wind even wat verkeert komt op het schip
dan kan het wel wat problemen opleveren op dan moet ze op
Terschelling geholpen worden met aanmeren door de Noordgat
dat was vrijdag ook zo bij de Friesland. Toen was de wind ook even
kracht 8/9 ik heb een foto er van dat ze aan duwen maar dan kijk je alleen
op de bovenkant van de Noordgat.
Hier de Foto:
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/Noordgat%20duwt%20Friesland%20aan%2019-01-07.jpg)
-
Het water is vanavond alweer te hoog op Terschelling voor de passagiersbrug, de passagiers moeten er via het autodek af. Dit hoorde ik net via de Wadscanner van Jokan Kooyman.
Groeten,
Marten.
-
Hey Marten,
IK moest gisteren om 12 uur ook via de autobrug
aan boord maar goed is gelukt en ze moesten bij
het aanmeren (11.30) weer geholpen worden door
de Noordgat.
-
Scheepvaartbericht Brandaris 15.30:
Golfhoogte Noordzee 6.10 m
Stortemelk: 3.00 meter
Verwachte waterstand vanavond met hoogwater: 2.70 m
Het ontschepen van de laatste boot zal dan niet makkelijk gaan.
-
Ik kan namens mijn vader melden die net weer thuis gekomen is, dat het wel te merken was op de Friesland van half 1 vanaf TS.
Bij het vertrek van TS hadden ze nog wat moeite om los te komen van de kant.
Onderweg bonkte het aan alle kanten, en het glas stond te rinkelen. En soms zag je door de voorruit niks meer door het opspattende water.
Maarja, mijn vader was er voor een landrover weekend, dus hij kwam thuis met 30 foto's van een landrover (ook prachtig trouwens), maar ik kan dit bericht dus niet begeleiden met beeldmateriaal. Dat vindt ik best spijtig.
Groet Bob 8)
-
De Friesland had de nodige moeite om aan te meren op Ts circa 17.00. Met behulp van Rederij Noordgat lag hij in 15 min tegen (!) tegen de wal.
Als forumleden weten we nu dat de boegschroeven onder hoogspanning hebben gestaan en dat er iemand met een brandblusser paraat stond.
Overigens hoor ik net melden dat de passagiersbrug niet wordt gebruikt, omdat men vreest dat hij later niet "los" wil. De passagiers mogen via het autodek het schip verlaten.
-
De Brandaris meldt net aan de Koegelwieck: "Ik ben bang dat je passagiers natte voeten gaan krijgen, en waarschijnlijk door de knieen moeten gaan"
-
De Midsland meldt net heel rustig uit Harlingen te vertrekken, om de eb af te wachten..
Groet Bob 8)
-
De Midsland meld net dat ze blijft wachten in de Blauwe Slenk totdat het water wat gaat zakken. In het Stortemelk staan nu golven van een dikke 4 meter.
Groeten,
Marten.
PS: Word het niet eens tijd dat ze die rolluiken vervangen door deuren (Oost-Vlieland) ;D ;D :P
-
Hoog water verrast eilanden
De harde wind heeft vandaag een hoop mensen op de Friese waddeneilanden overvallen. Op Terschelling hebben een paar auto's schade opgelopen, omdat ze in het water stonden. De muur bij de haven is met balken dicht gemaakt.
Ook op Vlieland ging de muur dicht. Daar kwam het water hoger dan in Januari. Op Ameland konden de auto's net op tijd van de pier gehaald worden. Probleem was verder dat de veerboten op de eilanden veel later aanleggen konden.
Bron: Omrop Frysl
-
Wanneer men voor de Vlieree ligt "te wachten", gooit men dan het anker uit of laat men het schip rondjes varen of of of... ???
wie kan verhelderen?
-
Als er schepen op de 'Vlieree' liggen, dan hebben ze meestal hun ankers uit. Als ze daar liggen, dan liggen ze er meestal in de luwte van de eilanden te schuilen voor storm.
Maar soms liggen er schepen met een diepe diepgang, te wachten op een goeie waterstand om naar de haven van Harlingen door te varen.
-
Dank je Arn, zeer verhelderend.
Het op de ankers liggen wachten zal toch redelijk war gestamp van het schip teweeg brengen lijkt me.
Pasagiers worden hier vast voor gewaarschuwd van tevoren?
Worden er dan ook dingen (extra) gedaan of vast gezet b.v.?
-
Ankeren en ook het hieuwen van het anker is een routinehandeling, de ankerwinch doet het werk.
en dingen vastzetten hoeft pas naderhand als het anker weer in kluis zit of in de grond zit en
wel de bandstopper- een rem op de winch- en de grondstopper (extra borg op de ketting) . Eenmaal geankerd, gaat de
stuurman met behulp van een peiling op een of meerdere vaste punten controleren of het anker niet
krabt, als dat niet het geval is kan de hoofdmotor na verloop van een minuut of tien gestopt worden.
Voordat je het anker gaat hieuwen, wordt de hoofdmotor en de stuurmachine gestart en er staat iemand
voorop die de richting, waarin de ankerketting staat met zijn arm aangeeft, zodat met behulp van de
motor in de richting van het punt waar het anker in de grond zit, kan worden gemanouvreerd, om de ankerwinch
wat te ontlasten, je hoeft nu namelijk niet met de winch het hele schip naar het anker toe te trekken.
Als het anker eenmaal los is, wordt het ankerlicht (een rondschijnend wit licht) gedoofd en de normale
navigatieverlichting weer ontstoken, overdag is als teken dat het schip geankerd ligt, een zwarte bal gehesen.
Deze wordt nu uiteraard ook verwijderd.
Pieter
-
Hoogwater
Zondagavond bereikte de waterstand op Terschelling om 20.30 uur een hoogte van 279 cm. Het water steeg de uren daarvoor erg snel en dat betekende dat de passagiers die om 18.15 uur met de sneldienst aankwamen op Terschelling natte voeten kregen. Sommigen gingen zelfs tot de knie
-
Vandaag een compleet omgekeerde situatie dan kort geleden: door de sterke oostenwind was er vanmiddag 60 cm verlaging. Dat had tot gevolg dat de Friesland met pal laagwater zeer langzaam door de Slenk moest moest en 30 minuten later dan normaal pas op het eiland arriveerde. Gelukkig kwam de vloed toen weer een beetje opzetten.
Het was een prestatie dat het schip met slechts 3 minuten vetraging weer richting Harlingen kon vertrekken: klasse!!
Het is wel vreemd om dit bericht bij het topic Slecht Weer te moeten zetten, terwijl het buiten stralend weer is. Maar voor de scheepvaart zijn andere omstandigheden bepalend.
-
Het is wat deze zomer, de 5e zomerstorm gaat nu liggen. Golven van dik 4 meter zijn er geweest......
En vandaag (met nog behoorlijke golven!) zag ik de Koegelwieck alweer naar Vlieland varen, vind ik toch erg dapper van doeksen!
het kan dus wel andersom.....
-
Golfhoogte Noordzee boven de eilanden: 6,80 meter :o :o :o
Golfhoogte stortemelk: 4,20 meter :o
Golfhoogtes waren om half 10, bron: scheepvaartbericht VC Brandaris op scanner
de wind blijft vandaag NW 7-9, dus zal wel mooie rit worden vanavond ;D ;D ;D
-
De 'VLIELAND' werd daar 'neergelegd' ivm met motoruitval aan bb-zijde. Ze bleef daar liggen tot de twee sleepboten 'ANITA' en 'THEO' haar naar de kade sleepten. En door dit voorval, vaart de 'MIDSLAND' weer op Vlieland.
-
Hallo Arn,
Is er dan sprake van een storing aan beide BB motoren of is er storing met slechts 1 van de bb motoren en wil men geen risico nemen met deze weersomstandigheden, of te weinig vermogen?
-
vanochtend in het donker de midsland op de rede:
Midsland Storm Vlieland Schepen van Doeksen
En zometeeen komt de midsland er weer aan :D
-
Pracht plaatjes Redmer! Dat lukt vast goed met je nieuwe lens :). Ben benieuwd naar de volgende serie.
Groet,
Marten.
-
Dat zijn inderdaad mooie foto's
Ik ben ook wel benieuwd naar de volgende serie foto's
Waaint nog steeds best stevig volgens mij staat er nog wel
een NW 7/8.
-
Complimenten Redmer, mooie foto's en respect voor het vroege uur dat je al op pad was.
Pieter
-
Hey Redmer,
waarom ben ik nou ziek thuis, anders had ik ook aan boord gezeten van de 'MIDSLAND' tijdens deze rit. Maar ja, ik kan niet alles hebben.
En deze foto's zijn erg mooi, complimenten man!
Vriendelijke groet,
Arn
En nog even op de vraag van Pieter terug te komen... Ik heb niet veel verstand van de technische kant van de boot, maar het ging volgens mij om de beide BB motoren. En wat de weersomstandigheden betreft, ik denk dat ze het risico niet meer wouden lopen. Want volgens mij mogen ze van geluk spreken, dat het in de haven van Harlingen gebeurde en niet in het zeer stormachtige Stortemelk. Want dan was het verhaal even iets anders geweest.
Vriendelijke groet,
Arn
-
@ Redmer: complimenten!!
-
Prachtige Midsland-plaatjes. heb je ze ook in een hogere resolutie?
-
Hey Redmer! Schitterende foto's zijn het geworden van de Midsland! Het was gisterenavond aan boord zeker ook
wel flink stampen in de Stortemelk? Ik zie uit naar de volgende serie, mooi om zo de Midsland aan het werk te zien!
Groeten,
Bob
-
Ook mooie platen Bob! Stormfoto's zijn wat mij betreft de uniekste plaatjes. 8)
Groeten,
Marten.
-
Ook voor Bob: complimenten.
(jammer dat ik te ver weg woon, want ik word een beetje jaloers. Maar ieder het zijne/hare).
-
Dat maakt het forum zo mooi!
-
Ja Jan,
daar ben ik het zeker mee eens. En nog steeds baal ik, dat ik ziek thuis zit, en niet aan boord van de 'MIDSLAND' kon wezen. De 'VLIELAND' is inmiddels alweer op Vlieland, en dan hoop ik nu dat het goed blijft gaan met de 'VLIELAND'. Want omdat de 'MIDSLAND' nu ook naar de werf is, mag en kan er eigenlijk niks meer mis gaan.
Vriendelijke groet,
Arn
-
Ja dat hoop ik ook. Het schip heeft toch geregeld uitval. Zonde hoor. Nu maar hopen dat de rederij meer leed bespaart blijft met de Vlieland. Eigenlijk geld dit ook voor de NN.
-
Goedemorgen allemaal,
Meestal ben ik op zondag om dit tijdstip nog niet wakker
maar de wind giert lekker om het huis bloed stroomd harder
en de wind ook ;)
Maar daar kwam ik niet voor op het forum om dat te melde
Hoorde op de scanner dat de Vlieland weer vertrokken was
de golfhoogtde in het stortemelk is ongeveer 3,5 en die golfhoogte
neemt nog toe tot 4/5 en ze gaan even onderhandelen wat ze vanavond
gaan doen. Ik hoorde Jelle zeggen "Het hoeft niet te betekenen dat als de
Koegelwieck niet vaart dat wij ook hoeven te varen het moet wel leuk blijven"
Jelle zou denk ik even met de directeur of wie dan ook gaan praten over de
situatie. We horen het wel in de loop van de dag ik hoorde dit net 5 min geleden
op de scanner die naast mijn bed staat.
-
Volgens teletekst 723 is er dus al een beslissing genomen.
De afvaart vanavond van Harlingen naar Vlieland is i.v.m. de golfhoogte verschoven van 19.00 uur naar 22.30 uur.
-
Hehe eindelijk thuis, uitgeput en wel ;)
Maar hier de eerste serie foto's:
Nogmaals de 7 uur boot, foto's nog ietsje bewerkt en iets groter formaat (De letters ook op mysterieuze wijze...):
Dit was toch wel het meest spectaculair van gister, sowieso vond ik de vertrekkende Midsland indrukwekkender dan een aankomende Midsland vanaf Harlingen...
Midsland Storm Vlieland Golven Schepen van Doeksen
Midsland Doeksen storm
Sfeerbeelden van die ochtend:
-
Serie 2:
De 9 uur boot vanaf Harlingen komt weer lekker stampen en schommelen in het Stortemelk:
-
Serie 3:
De Midsland vertrekt weer om kwart voor 12 richting Harlingen:
4437-4606
En de middagboot komt weer aan op Vlieland:
4692-4737
Zo een hele batterij aan foto's..... Maar ik blijf ervan genieten, dit stormweer, en ik neem aan jullie ook, daarom zoveel foto's ;)
-
vrijdagavond, Midsland gaat aanleggen in harlingen en krijgt assistentie van de Anita:
-
Prachtig! Mooie fotoreportages.
De Midsland is tenminste nog een echt schip.
Door die laadklep op de boeg krijg je dat heftige buiswater. Doet me denken aan de oude Vlieland.
-
Tijdens het onstuimige weer van vandaag hebben de veerboten weer moeite met aanmeren. Zo heeft de Noord Nederland al sleepboothulp gehad om aan te meren aan de kortelijnbaan kade, en zijn ze op dit momend bezig met het opwachten en assisteren van de Midsland. Dit allemaal in Harlingen. Ik ben benieuwd of we er wat foto's van gaan zien.
Groeten,
Marten.
-
Hallo allemaal,
Slecht weer is het zeker W/ZW ste wind en de Friesland
heeft assistentie nodig bij het aanmeren van Rederij Noordgat.
Vanmorgen hadden ze de Tempest en de Hurricane er bij zie
Friesland maar daar heb ik geen foto's van alleen van vertrek.
Maar vanmiddag nieuwe kansen de boot kwam rond kwart voor 5 binnen
ik zou vanaf de steiger foto's maken maar ik kon mee met de Hurricane.
En we gingen met 3 sleepboten de Friesland aanduwen.
De Hurricane,Typhoon en de Tempest. Dit omdat de Friesland 's
ochtends al moeite had met aanmeren.
Ik plaat nu een serie van 9 foto's heb er iets van 29 gemaakt
allemaal vanaf de Hurricane..
De foto's zijn gemaakt dat de Friesland vlak voor de kant ligt.
hier volgen de foto's van vanmiddag..
Tempest en Typhoon zijn Stand-by.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008.jpg)
Typhoon en Tempest manouvreren zich naar de Friesland toe.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%201.jpg)
Volle kracht duwen maar....
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%202.jpg)
Hurricane staat ook tegen de Friesland aan.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%203.jpg)
Hurricane geeft gas.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%204.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%205.jpg)
Boegschroef van de Friesland geeft ook wat hij hebben kan.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%206.jpg)
Zicht naar de havenmond toe.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%207.jpg)
Typhoon Tempest en de Hurricane keren terug.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%208.jpg)
Klus geklaard en de Friesland ligt veilig aan de kant.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/storm%2001-02-2008%209.jpg)
-
Jan en Marten,
Bedankt voor dit bijna live verslag. Samen met scanner en webcams geeft dat ons landrotten ook een beetje een idee wat er loos is.
Wim
-
Ik sluit mij bij mijn vader aan. Zit hier te genieten van de prachtige plaatjes.
-
Hallo allemaal ,
Ik heb ook wat plaatjes geschoten maar wilde jullie ze niet onthouden..
hier komen ze;)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(1).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(2).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(3).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(4).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(5).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(6).jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/hoogwater%2001-03-2008%20(7).jpg)
-
Sleepboot 'Anita' van Tuinman uit Harlingen ligt momenteel op Terschelling. Ze is gister gearriveerd. Uit de marifoon gesprekken pikte ik mee dat ze kwam voor assistentie aan de veerboten. Wie weet meer? Ik hou vandaag iig de webcam en scanner in de gaten ;).
Groeten,
Marten.
-
Hey Marten,
Ik weet dat ze op Terschelling ligt om de Friesland gisteravond
en vandaag te assisteren er schijnt iets met de Hurricane te wezen.
Dus die kan niet assisteren bij de veerboten vandaar Marten.
-
Bedankt Hessel. Ik dacht al zoiets.
Ik hoor nu net dat de Theo (ook van Tuinman) naar de Friesland gaat om haar in Harlingen te assisteren. De wind is kracht 8 uit westelijke richting. 8)
Groeten,
Marten.
-
Jan en Marten,
Bedankt voor jullie verslag ter plaatse.
Ondertussen vraag ik me af hoe men dit in het verleden deed bij het aanmeren van de Friesland en Vlielandse boten. Was daar ook altijd assistentie bij nodig of "klooide" de bemanning maar wat aan op goed geluk?
Met klooien bedoel ik overigens niks negatiefs, maar probeer me te verplaatsen in hun manier van werken in die dagen.
Wim
-
Laat ik dan ook nog een klein duitje in het slecht weer zakje doen, jammer dat ik de camera niet stand by had toen Jan Thasos z'n muts in het water waaide, (hij kon geborgen worden) maar om niet helemaal bekend te worden als de man die alleen maar oude foto's maakte, een opname van het hoge water op 1 maart j.l.
Pieter
-
Deze zeer boeidende foto's zient komt er een vraag op.
Hoe komt men met goed fatsoen op reddingsboten?
Droog zit er in ieder geval niet in, maar ligt en een (roei)bootje op het droge of zo?
-
Waterdichte overlevingspakken ;).
Groeten,
Marten.
-
Zoo wat een weer dit weekend. De Midsland heeft haar dienst wel bewezen... Echter Rederij Noordgat moest zonodig in de storm met de Hurricane gaan varen waardoor die kapot is geraakt. Daardoor duurde het aanmeren op Vlieland gisteravond wel zo'n 10 minuten... (Zonder assistentie dus, maar wel met een streng aan de voorkant) Hier een korte impressie, meer foto's op
DEZE LINK (http://stadaanhetwad.blogspot.com/2008/03/hoogwater-en-storm-op-vlieland-2-3-08.html) (mijn website)
De autobrug past er nog net op:
IMG_0504.jpg
uh.. zwemmen :D
IMG_0533.jpg
De kade onder water:
IMG_0576.jpg
De Noordzee:
IMG_0615.jpg
Water...:
IMG_0641.jpg
De Midsland:
IMG_0694.jpg
IMG_0673.jpg
-
Jan en Marten,
Bedankt voor jullie verslag ter plaatse.
Ondertussen vraag ik me af hoe men dit in het verleden deed bij het aanmeren van de Friesland en Vlielandse boten. Was daar ook altijd assistentie bij nodig of "klooide" de bemanning maar wat aan op goed geluk?
Met klooien bedoel ik overigens niks negatiefs, maar probeer me te verplaatsen in hun manier van werken in die dagen.
Wim
Hallo Wim,
Het is/was vroeger vaak een kwestie van EN hoe is de wind EN is het vallend of opkomend water. Maar het was vaak ouderwets handwerk. Bij opkomend water in Harlingen ging de (echte) Friesland met zijn ene roertje en schroef naar het einde van de kade; er lagen toe nog geen laadbruggen; bij de voorlaatste bolder kreeg de vastmaker vanaf de bak 1 stalen "tros"; die werd ab strak gezet en door de stroom en wind draaide het schip vanzelf; lag ze dan dwars met de neus op de kade (niet TEGEN de kade), dan sloeg ze achteruit, werd de voortros gevierd en los gegooid; met behulp van de schroef, roer en de stroming ging de kont dan richting sluis. Met vallend water deed men wel het zelfde via de kont. De Noord Nederland draaide met vallend water vaak pas bij vertrek, achterspring vasthouden, klappie achteruit en de stroming dreef de kop dan van de kant, de kont tegen de kant; lag de Noord Nederland dan "diagonaal"/dwars op in de haven dan ging het roer midscheeps, klappie vooruit en achterspring los. En de Oost Vlieland, ach vader en zoon Horjus konden alles met dat schip. Met veel wind werd daar vaak een tros vanaf de bak om de hoge dukdalf gelegd, aan het begin van de haven. Maar sleepboten heb ik in Harlingen nooit gezien. Maar de schepen van toen waren veel lager en dus niet van die windhappers zoals we nu hebben. Let wel, hoe het met de latere schepen ging,weet ik niet meer; ik werkte er als vakantie/weekend werker van 1967 tot en met 1977.
Gr. Arthur
-
Bedankt Arthur voor je uitvoerige verslag. Die tijd kan ik me ook wel herinneren.
Mijn vraag was echter meer gericht op de begintijd van de huidige Friesland. Assisteerde Rijf toen ook al? Ik kan me daarvan namelijk niks herinneren. (ouderdom?? haha).
-
Hallo allemaal,
Ik ondanks de harde wind en regen heb ik dan toch de
camera gepakt en heb ik foto's van het vertrek en van de binnenkomst
foto's gemaakt. Ben ook nog druk aan het klussen maar toch
even snel naar de pier gesurft (fietst) en foto's gemaakt.
De foto's moet ik nog op de computer laden maar ga nu
eerst even een uurtje sporten en het zijn er toch een
aantal om percies te zijn 180 foto's
zou de mooiste straks uitzoeken van de half 1 vertrek en de 5 uur (binnenkomst) en dan plaats ik ze in de loop van de
avond op het forum.
See you ;)
-
Hallo Allemaal,
Hier de beloofde foto's van maandag 10 maart
Met assistentie van de Hurricane verlaat de Friesland de Haven.
Serie 1 vertrek Friesland (12.30 uur)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20002.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20021.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20029.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20034.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20037.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20058.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20076.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20104.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20114.jpg)
Serie 2 aankomst Friesland (rond 17.00 uur)
De Friesland werd al vrij vroeg voor de haven vast gemaakt aan de Hurricane.
en werd veilig naar binnen gebracht.
Hier de foto's
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20115.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20117.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20121.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20125.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20128.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20129.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20134.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20137.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/Assistentie%20Friesland%2010-03-2008%20166.jpg)
Dit was dan mijn bijdrage aan het forum sorry voor het wat later plaatsen van de foto
-
Mooie serie, Hessel.
Ik was erg benieuwd want ik volgde de acties op afstand via de webcams.
Jouw foto's dichterbij geven een veel duidelijker beeld.
Veel bewondering voor het betrokken personeel (want de beste stuurlui staan ......)
-
Dank je wel Wim,
ach ja je moet toch wat he :) met dit zulk weer.
Waaide best aardig maar vind het resultaat
toch wel redelijk gelukt.
-
Inmiddels bijna twee weken geleden;
De Midsland wordt geassisteerd door de Hurricane, vrijdagavond 29 Februari:
Vanuit de salon:
DSC00561.jpg
genomen met mobiel :(
Vanaf het zijdek:
DSC00563.jpg
genomen met mobiel :(
Vertrek van de Hurricane, weer met de fatsoenlijke camera....:
IMG_0466.jpg
IMG_0470.jpg
IMG_0475.jpg
IMG_0485.jpg
-
Mooie platen, Redmer, vooral de laatste drie zit actie en beweging in.
Pieter
-
Op de Friesland zijn inderdaad geen ogen waaraan auto`s vast gezet kunnen worden. De Friesland heeft wel een beste voorraad keggen aan boord, voor als de zee zich weer eens ruig voordoet. Ook de Noord Nederland heeft van deze ogen, maar ook een heleboel keggen. De Tiger en de Koegelwieck hebben een beperkt aantal van deze sjorbanden, namelijk de riemen voorin het schip voor de passagiers ;D
-
Ik weet niet zo goed waar ik de vraag moet plaatsen, dus ik plaats het maar even hier;
Hoe zit het op het moment met de ijsgang op de Waddenzee??
Het ziet er naar uit dat de dooi niet gaat doorzetten en de vorst weer terugkeert.
Ik kan mij nog herinneren als kind met ijsgang gevaren te hebben in de jaren '80. Met de Schellingerland door een ijsplaat, machtig mooi vond ik dat. Je hoorde de iijsplaten schuren tegen de boot. Omdat wij ws. binnenkort naar Ts vertrekken, was ik benieuwd hoe groot de kans is om dit weer mee te maken.
-
Grappig Petra, wij gaan aanstaande vrijdag naar Vlieland en ik vroeg het me ook al af. Als je de webcams op Terschelling bekijkt, dan lijkt het mee te vallen. In de haven voor Zeezicht zie je niks, op die van de Heksenketel zie je wat drijfijs in de Kom. De sneldiensten varen ook gewoon nog. Ik kan zo snel niet op een Vlielander webcam kijken.
Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt, ben benieuwd!
-
Volgens teletekst is de route Harlingen - Vliestroom vrij goed bevaarbaar en vanaf de Vliestroom naar de beide eilanden goed bevaarbaar.
Er is dus ijs aanwezig.
-
Sneldienst Doeksen buiten dienst door ijsgang (http://www.veerbootinfo.nl/2010/12/sneldienst-doeksen-buiten-dienst-door-ijsgang/)
Rederij Doeksen haalt tot nader order de sneldienst uit de vaart. Door de ijsgang kunnen de waterjets van de sneldienst geen water aanzuigen en gaan ze (pap)ijs aanzuigen. Rederij Doeksen zal extra veerdiensten inzetten om iedereen te vervoeren. In de havens van Harlingen en Terschelling ligt vooral papijs. In Harlingen moest de loodsboot, die ook waterjets heeft, zelfs de haven uitgesleept worden door een sleepboot. In de Blauwe Slenk wordt al pakijs gemeld. Ook enkele reddingstations van de KNRM hebben zich afgemeld door het ijs. De KNRM zet oude reddingboten als vervanger in.
(http://www.veerbootinfo.nl/wp-content/uploads/MS-Vlieland-ijsgang-winter-2010-140x105.jpg)
Foto op groter formaat en bericht op veerbootinfo.nl
(http://www.veerbootinfo.nl/2010/12/sneldienst-doeksen-buiten-dienst-door-ijsgang/)
-
Half 12 aankomst Friesland geassisteerd door de Hurricane tijdens aanmeren,
Mooi moment om de nieuwe lens de 70-300mm f/4-5.6 IS USM te testen.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0628.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0631.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0633.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0637.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0639.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0642.jpg)
-
Moest de Hurricane daadwerkelijk bijspringen of bleef ze stand-by, Hessel?
-
Arthur,
Hij moest echt assisteren maar ik woei zowat weg stond op de hunter dus verkeerde hoek er foto's van te maken.
-
De veerboot Friesland komt de haven binnen zeilen met W 9 Bft op z'n kont aankomst 2139 uur 03-01-2012 en
word geassisteerd door de Hurricane van Rederij Noordgat.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0668.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0688.jpg)
De Hurricane laat z'n krachten zien.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0711.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0721.jpg)
Job well done and back to stand-by.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0722.jpg)
Nog even in de schijnwerpers van de Friesland.
Dit waren de foto's van mijn kant vanvandaag 03-01-2012.
-
Geweldige foto's Hessel,
Succes met je nieuwe lens.
ennuh, nog bedankt voor de F via F.
-
Hessel wat een geweldige foto's. Je voelt de wind om je oren waaien.
-
Zo net de aankomst van de Friesland weer even op de foto gezet weer even assistentie nodig van de Hurricane.
En Pollendam wat bedoel je met de F via F?
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0005.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0014.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0016.jpg)
-
Mooie serie Bob.
Ik was getuige via Tijs Knop.
Vanmorgen samen Met Redmer de Friesland in Harlingen zien arriveren.
Flinke boost op de kade.
Foto's van mijn kant niet super. Harde wind, koude handen etc etc.
Misschien dat Redmer betere resultaten heeft. (zit ik niet over in).
-
Geweldige foto's, Bob!! Ook leuk dat ik Pollendam vanochtend ineens tegenkwam.
Mijn foto's zijn te vinden op Veerbootinfo.nl, maar komen ook nog op het forum!
http://www.veerbootinfo.nl/2012/01/fotos-dag-3-nieuwjaarsstorm-veerboten/
-
Alle fotograven en nieuwsbrengers weer bedankt voor de schitterende beelden.
-
Mijn serie van vanmiddag komt later op de avond online stond ook op de pier.
Bob had mij gespot maar de foto ontbreekt haha ;).
-
Er staan inmiddels nog meer foto's op Veerbootinfo.nl ! http://www.veerbootinfo.nl/2012/01/fotos-dag-3-nieuwjaarsstorm-veerboten/
-
Nu dan eindelijk mijn bijdrage van de storm ik stond ook op de havendam.
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0034.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0059.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0069.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0113.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0118.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0134.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0148.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0162.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0167.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0183.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0310.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0365.jpg)
(http://www.tugsalvage.nl/albums/pictures/doeksen/IMG_0367.jpg)
-
Extreem hoogwater in de 70-er jaren.
Toch hield men op West droge voeten.........!
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/823/0bp1.jpg) (https://imageshack.com/i/mv0bp1j)
foto: coll. P. van Suylekom
-
Hoogwater op het Havenplein West-Terschelling, 22-10-2014, 8:15 uur.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/sl2sQH.jpg) (https://imageshack.com/i/eysl2sQHj)
foto: webcam Zeelen
-
West-Terschelling, WB-kade met de Holland.
22 oktober 2014, 8:15 u.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/631/vVEphX.jpg) (https://imageshack.com/i/hjvVEphXj)
foto: webcam VVV
-
Het gaat de komende dagen weer wat vriezen, maar tot situaties zoals op de foto zal het wel niet komen :).
De Stortemelk (hier in het Schuitengat voor de Terschellinger haven) onderhield in de strenge winter van 1963 de verbinding tussen Terschelling en de postboot Oost-Vlieland, die buitenom naar Den Helder en zelfs IJmuiden voer.
Harlingen was toen lange tijd niet bereikbaar, want de plaatsbepaling op zee was toen niet zo geavanceerd als tegenwoordig.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/g4NWTZ.jpg) (https://imageshack.com/i/pcg4NWTZj)
foto: coll. Teunis Schol
-
Afgelopen donderdag teruggevaren vanaf Terschelling. Beetje storm op de kop, dus maar een keer gefilmd.
https://www.youtube.com/watch?v=48G236LjvCA
-
Leuk Redmer, dit maak je zelf niet vaak mee!
-
Hoogwater in 1932.
De passagiers werden met handkarren van/naar de boot gebracht.
Het personeel mocht toen zelf wel door het water lopen...
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/k55qhD.jpg) (https://imageshack.com/i/f0k55qhDj)
foto: coll. Dirk Bruin
-
Niet heel extreem... Wel aardig laag water in de Slenk, gezien richting Noord Meep.
-
1963: Veerboot met passagiers een nacht op zee
Bron: Leiden Courant, 1963-01-24
De veerboot "Oost-Vlieland" die de verbinding tussen IJmuiden en de eilanden Terschelling en Vlieland poogt te onderhouden, heeft zijn vijf passagiers en zijn vracht (45 ton) als gevolg van de zware ijsgang aan boord moeten houden. Gewoonlijk worden passagiers en lading van de veerboot, die niet verder kan komen dan de „ree“, zoals het water tussen de beiden eilanden wordt genoemd, door een kleinere boot, de „Vlieland" en een sleepboot, de „Stortemelk", naar resp. Vlieland en Terschelling gebracht, maar door de zeer zware ijsgang bleek dit gistermiddag niet mogelijk. De drie vaartuigen hebben de nacht op de „ree" doorgebracht. Vandaag zouden de „Vlieland" en de „Stortemelk" opnieuw een poging doen de eilanden te bereiken.
Vervolg, 1963-01-30:
(Wat nog steeds moeilijke tijden, toch een stuk minder romantiek dan ik tevoren dacht?)
Veerboot had water in olietanks
De veerboot „Oost-Vlieland” die gisteren van IJmuiden uitvoer naar Terschelling, is teruggekeerd in de haven. Op zee bemerkte men, dat er zich water in de olietanks van het schip bevond. De veerboot had de olie in IJmuiden gebunkerd. De brandstoftanks werden eerst schoon gemaakt, waarna er weer gebunkerd werd.
Zoals bekend, onderhoudt de veerboot normaal de verbinding tussen Harlingen en de Waddeneilanden. Wegens het ijs wordt thans op IJmuiden gevaren.
-
Nacht doorgebracht
Bron: Leiden Courant, 1986-01-15
"HARLINGEN/VLIELAND - Een aantal passagiers op de veerboot Vlieland heeft door de storm de nacht noodgedwongen aan boord doorgebracht. De boot met tientallen reizigers kon gisteravond niet in de haven van Vlieland afmeren omdat de kade volledig blank stond. De kapitein besloot daarop terug te varen naar Harlingen. Sommige reizigers besloten op de banken van de boot de nacht slapende door te brengen. Vanmorgen, toen het water weer was gezakt, is de boot opnieuw vertrokken."
-
Met extreem hoogwater arriveert de Noord-Nederland in OKT 1970 op West-Terschelling.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/OdUEDT.jpg) (https://imageshack.com/i/p8OdUEDTj)
foto: coll. Fred Kooi
-
Hoogwater op Vlieland, ik gok in de 80er jaren. Uit de fotoalbums van mijn ouders.
Ooit eerder geplaatst in 2006, maar helaas verdwenen. Nu herplaatst.
-
De winter van 1962/1963 was een behoorlijke strenge.
Op een geven moment konden de veerboten Harlingen niet meer bereiken.
De Stortemelk II kon met zijn Maiersteven nog wel door het ijs komen en onderhield enige tijd de veerdienst.
Tot het moment dat dat de Waddenzee helemaal dicht zat en buitenom naar Den Helder en later zelfs naar IJmuiden werd gevaren.
Die dienst werd de Oost-Vlieland uitgevoerd. Op de ree konden de goederen en post overladen op de Stortemelk II, die naar Terschelling voer.
Een handjevol passagiers maakte daarvan ook gebruik.
Harlingen
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/lDf6Wd.jpg) (https://imageshack.com/i/pmlDf6Wdj)
Op de Waddenzee (met Hessel v.d. Kooij sr.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/1mzytq.jpg) (https://imageshack.com/i/pl1mzytqj)
foto's: coll. Helleen Rijf
Voor de haven van West-Terschelling
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/qZ8Ss5.jpg) (https://imageshack.com/i/pnqZ8Ss5j)
foto: Cor Swart uit coll. Wiebo Lublink
-
In de besloten Facebook groep 'Terschelling in vroegere tijden' is gisteren een filmfragment geplaatst uit 1990 waarbij de Friesland lossloeg van de kade en er een groot aantal zeecontainers aanspoelde op het strand. Zeker ook een aanrader om lid van te worden. :)
https://www.facebook.com/groups/527100427375574/?ref=ts&fref=ts
-
In de besloten Facebook groep 'Terschelling in vroegere tijden' is gisteren een filmfragment geplaatst uit 1990 waarbij de Friesland lossloeg van de kade en er een groot aantal zeecontainers aanspoelde op het strand. Zeker ook een aanrader om lid van te worden. :)
Die groep was destijds voor mij aanleiding Facebooker te worden.
Veel van mijn (oude) plaatjes heb ik daar ondertussen verzameld.
Waar nodig "poets" ik ze op d.m.v. Photoshop.
-
En wist je nog: Precies één decennium geleden was het ook niet gezelliger,
hadden ze weliswaar meer dan voldoende water,
- de sneeuw bracht in plaats daarvan eind maart een bezoek aan TS:
(http://www.bilderload.com/bild/406818/terschelling0103081553h7Z7R3.jpg) (http://www.bilderload.com)
(http://www.bilderload.com/bild/406817/terschelling2503080557hWOCTP.jpg) (http://www.bilderload.com)
-
IJsvaart 2018.
Op zaterdag 3 maart2018 nadert de Friesland behoedzaam de haven van WTs.
Varen door het ijs is speciaal, maar is nog steeds te doen.
Het aanmeren is wel lastig. Het kostte de Friesland 25 minuten om al het ijs bij de wal weg te malen en te kunnen aanmeren.
De Sneldienst ligt gevangen in het de ijsmassa in de Kom.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/OShp7q.jpg) (https://imageshack.com/i/pnOShp7qj)
foto: webcam Herkseketel.
-
Zondag 4 maart 2018 voer de Midsland een extra vaart van Ts naar Harlingen.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/TmujqA.jpg) (https://imageshack.com/i/pnTmujqAj)
De Koegelwieck lag op dezelfde dag nog "gevangen".
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/qJ3pjk.jpg) (https://imageshack.com/i/poqJ3pjkj)
foto's: Jan Haringa
-
De Midsland voer naar Harlingen en meerde in Harlingen alvast aan de Vlieland-brug om vanaf 19.00u de Vlieland dienst over te nemen; m.s. Vlieland arriveerde om 18.50 en meerde aan de TS brug en ging niet meer terug naar Vlie.
-
Vanwege de zeer sterke oostenwind had zelfs de Tiger sleepboothulp nodig.
WTs, haven, 18 maart 2018
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/pUUU0H.jpg) (https://imageshack.com/i/pnpUUU0Hj)
foto: webcam Hekseketel
-
...toch blijft de grappigste altijd de MIDSLAND. Gisteren heropende ze bijvoorbeeld de oude postbootverbinding met Texel:
(http://www.bilderload.com/bild/407309/midsland17maart20181S7H8.jpg) (http://www.bilderload.com)
foto: webcam vvv_vlieland
Nou, in feite had de ze van de HURRICANE om kwaart voor vijf dermate een klap gekregen,
dat ze op het nippertje met de achterkant het standbeeld van de naamgever van haar opvolger aanraakte... :-X
-
Zou het er dit jaar nog van komen?
Schellingerland komt met de nodige voorzichtigheid de haven van WTs binnen, 19 FEB 1985.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/RTA0IK.jpg) (https://imageshack.com/i/poRTA0IKj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/w9qozv.jpg) (https://imageshack.com/i/pmw9qozvj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/o5kBXs.jpg) (https://imageshack.com/i/plo5kBXsj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/CzBfy4.jpg) (https://imageshack.com/i/plCzBfy4j)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/z1E3YJ.jpg) (https://imageshack.com/i/plz1E3YJj)
foto's: © Wim Vink
-
Extreem wil ik het niet noemen, maar er waren vandaag behoorlijk wat windbuien in Harlingen; tegen de middag, bij aankomst van de Vlieland en de WB waren de NW windstoten de overkappingstent voor de Vlielandgangers te machtig. Deze foto is gemaakt via webcam-harlingen...