Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: ben op 11 november 2005, 20:34:56

Titel: Oosterschelde
Bericht door: ben op 11 november 2005, 20:34:56
De Oosterschelde vaart de haven uit. Ik kan mij als kind nog herinneren, dat zij de haven binnenvoer en niet draaide, en met een noodgang, achteruit, de haven weer uitvoer naar Harlingen. De kapitein was volgens mij Lettinga.
http://img341.imageshack.us/img341/2332/oosterschelde8md.jpg
Help: hij krijg ik deze foto geplaatst?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 11 november 2005, 21:02:29
Een andere kapitein op de Oosterschelde was in ieder geval de karakteristieke Gossen Gorter.
Wim

De Oosterschelde vaart de haven uit. Ik kan mij als kind nog herinneren, dat zij de haven binnenvoer en niet draaide, en met een noodgang, achteruit, de haven weer uitvoer naar Harlingen. De kapitein was volgens mij Lettinga.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: marten op 12 november 2005, 14:37:50
Ben,

De link van de foto tussen [ img ] en [ / img ] zetten maar dan zonder die spaties.
Zo dus

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/trgsGQ.jpg) (https://imageshack.com/i/iptrgsGQj)

Groet,
Marten.
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 14 maart 2006, 16:08:11
Uit de collectie van mijn oom. Beide foto's zijn van 16-8-1961. De eerste, liggend in Harlingen en de tweede op Ts. Ik sta er zelf ook op als 10-jarig jochie in korte broek en trui aan.
Op de achtergrond de Almeri en de Stortemelk.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/m6BUle.jpg) (https://imageshack.com/i/exm6BUlej)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/SkIEd9.jpg) (https://imageshack.com/i/p3SkIEd9j)

foto's: D. Stapersma
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 21 juli 2006, 13:01:45
Heeft er nog iemand foto's van de Oosterschelde hoe de er nu bij ligt? Volgens de site www.borrelsboot.nl zou de machine kamer en dergelijke nog in originele staat zijn.

Ik zal binnenkort (misschien vanmiddag) wel ff gaan kijken of ik een paar foto's kan schieten ik woon in de buurt van Zwolle.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: nyn op 21 juli 2006, 16:07:32
Ik woon in Zwolle en heb de laatste tijd een paar keer een feestje op de "Willem Jan" zoals zij tegenwoordig heet gehad. Het schip ziet er goed uit, van binnen zijn er prachtige foto's van vroeger te bekijken.
Ben nu met vakantie maar als ik terug ben wil ik wel een paar foto's schieten!
Groet,
Nyn
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 21 juli 2006, 17:02:44
Vanavond/vanacht volgen de foto's. Ze ziet er idderdaad nog goed uit!



Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 21 juli 2006, 17:13:05
Misschien een leuke plek om een ontmoeting te regelen met forumleden?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 22 juli 2006, 00:53:58
Misschien een leuke plek om een ontmoeting te regelen met forumleden?

Inderdaad Wim lijkt me een leuk idee! Maar het liefst zie ik zo'n ontmoeting toch op Terschelling plaats vinden ::)
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jon op 22 juli 2006, 10:41:56
Ik vind het ook goed, woon ook in de buurt van Zwolle.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Tjep op 22 juli 2006, 14:44:22
Mooie foto's, Jeroen. Dat had ik niet verwacht dat er gelijk op verzoek werk van werd gemaakt. Het idee om hier eens bij mekaar te komen lijkt me ook leuk. Op Terschelling is er zoveel meer afleiding, dan is de club ook niet zo gemakelijk bij elkaar te houden...

er zijn nu 4 leden die wel voelen voor een bijeenkomst. Zijn er meer ??
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 22 juli 2006, 16:04:44
Weet je wat het is, ik parkeerde mijn auto al heel lang bij het naastgelegen parkeerplaats als ik naar 1 van m'n artsen moest in een naast gelegen gebouw. Ik wist wel dat er iets bijzonder met dat schip was maar niet dat het een ex Doeksen is.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jon op 22 juli 2006, 19:18:16
Zou het schip nog kunnen varen?

Jammer, dat dit schip niet in de oude glorie is hersteld.. Van de zijladers van PSD, is dit wel de bekendste groep schepen geweest, de Oosterschelde de Koningin Emma, en de Prins Willem I. De Oosterscheldeveren dus.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Humtidumty op 22 juli 2006, 21:21:02
Zie ik het goed? Heeft men het bovendek opgedeeld zoals dit op de oude foto's ook als was voor eerste en tweede klas?
Misschien dat de inrichting van de twee delen daar ook nog in verschillen...
Weet een van ons dit?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jan Leenstra op 22 juli 2006, 22:16:39
Weet je wat het is, ik parkeerde mijn auto al heel lang bij het naastgelegen parkeerplaats als ik naar 1 van m'n artsen moest in een naast gelegen gebouw. Ik wist wel dat er iets bijzonder met dat schip was maar niet dat het een ex Doeksen is. (http://img208.imageshack.us/img208/323/naamloosmv7.png)

Voor alle duidelijkheid: De Oosterschelde is NIET een schip van Doeksen geweest. Wel is het schip regelmatig in de begin jaren 60 gecharterd door de Rederij.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 22 juli 2006, 23:59:53
Weet je wat het is, ik parkeerde mijn auto al heel lang bij het naastgelegen parkeerplaats als ik naar 1 van m'n artsen moest in een naast gelegen gebouw. Ik wist wel dat er iets bijzonder met dat schip was maar niet dat het een ex Doeksen is. (http://img208.imageshack.us/img208/323/naamloosmv7.png)

Voor alle duidelijkheid: De Oosterschelde is NIET een schip van Doeksen geweest. Wel is het schip regelmatig in de begin jaren 60 gecharterd door de Rederij.

Kun je na gaan hoeveel ik van dit schip weet...  :P ;D
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 15 september 2006, 00:59:32
Schip had, als alle Provinciale Boten uit Zeeland, een apart koproer en een aparte stuurstand achterop het promenadedek. Achteruit de haven uitvaren was een PSD-liefhebberij. TESO heeft dat bij DE Dageraad (2, 1955) en de Dokter Wagemaker (1, 1934) overgenomen. Doeksen heeft het koproer van DE DAGERAAD (2, 1955) onmiddellijk laten dichtlassen.

Zie verder:

De Provinciale Boot, Franeker 2003

Wij Zeeuwen konden overigens veel beter met veerboten varen dan Terschellingers........
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Humtidumty op 15 september 2006, 10:05:57
Wij Zeeuwen konden overigens veel beter met veerboten varen dan Terschellingers........
Waaruit blijkt "duidelijke" verschil in stuurmanskunst dan?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jon op 15 september 2006, 15:41:12
De Oosterschelde en de Westerschelde staan erom bekend om hoe het er kan spoken.. Ik denk dat Willem dat bedoelt. Ook zie je nu in Italie dat ze daar totaal niet met de PSD schepen kunnen varen, terwijl het in Zeeland perfect ging.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Humtidumty op 15 september 2006, 16:59:01
Kan het dan wellicht aan de gebruikte techniek op de schepen liggen i.p.v. aan de schippers?
Kan me niet voorstellen dat er zo veel schippers niet zouden kunnen varen.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jon op 16 september 2006, 08:49:13
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 20 september 2006, 21:04:58
Ik schertste natuurlijk maar wat. Ze kunnen op Terschelling (EN VLIELAND) natuurlijk best varen, maar een feit wil ik jullie niet onthouden. In 1972 werd "onze" Haringvliet naar Terschelling verkocht, beter bekend als "De Slof". Er was nog nooit zo'n grote autoveerboot op TS geweest en uit eigen ervaring (ik heb er nog wel eens een blauwe maandag op gevaren, ben 7 jaar in los-vaste dienst geweest bij de RTM) weet ik hoe lastig dat schip op koers te houden was bij dwarsstrooms binnenvaren van de haven (Middelharnis en Terschelling verschilden niet zoveel voordat de dam naar Goeree er was). Twee van onze kapiteins zijn in '72 een aantal weken meegewesst en die kwamen krom van het lachen terug met de daverende mededeling dat die Terschellingers niet konden varen. De Haringvliet was op een van zijn eerste vaarten, als te verwachten, uit z'n roer gelopen en met de kop de westelijke dam ingevaren, een vet gat achterlatend in de basaltglooiing, zelf verder onbeschadigd....... Volgens mij deden onze jongens dat erom (ze zijn nu allebei dik in de tachtig), want dat waren geweldige pestkoppen. De stuurmachines van de Haringvliet reageerden nogal traag en dat zal wel de oorzaak zijn geweest. Overigens was de "vloot" van de RTM vergeleken bij Doeksen mnaar een aftands zootje. Wij hadden toen net ons laatste stoomschip in gebruik.......
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 20 september 2006, 21:14:47
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: wkruit op 12 december 2006, 00:06:50
De Oosterschelde vaart de haven uit. Ik kan mij als kind nog herinneren, dat zij de haven binnenvoer en niet draaide, en met een noodgang, achteruit, de haven weer uitvoer naar Harlingen. De kapitein was volgens mij Lettinga.
http://img341.imageshack.us/img341/2332/oosterschelde8md.jpg
Help: hij krijg ik deze foto geplaatst?

De zelfde Oosterschelde is nu te bewonderen als partyboot in Zwolle. Weliswaar stevig verbouwd, maar onder al die verbouwingen zit het complete originele schip. Inclusief houten rijdek en werkende Schelde-Sulzer uit 1933.

Groeten W. Kruit
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: wkruit op 12 december 2006, 00:12:56
Als het aan de technieken zou moeten liggen, dan kan het verschillend zijn.

De Oosterschelde schepen hadden naar mijn weten alleen maar een schroef + roer.
Als je verder gaat naar de wat nieuwere: Prinses Cristina (1968) Prins Willem Alexander (1970) en Prinses Juliana (1986) die hadden op beide koppen, een schroef + roer.

Als we naar de nieuwsten gaan: Koningin Beatrix (1993), Prins Johan Friso (1997) dan waren deze schepen uitgerust met roerpropellors, hetzelfde wat onder de Dokter Wagemaker, en veel moderne sleepboten hangt.


Alle zijladers van de PSD, met uitzondering van de Zandkreek, de Noord-Beveland (1955) en de kleine motorbootjes hadden een koproer. De Emma, Willem I en de Oosterschelde hadden achterop het promenadedek een open stuurstand om achteruit te varen. De schroef trok het schip dan naar buiten, de stuurstand bediende door middel van een horzontale knuppel het koproer. TESO heeft dat sinds 1934 tot en met de tweede "De Dageraad" ook zo gedaan en had dat in Zeeland afgekeken. Dat achteruitvaren had als reden, dat deze schepen dan niet in de haven op een paal hoefden te zwaaien, wat nogal eens tijdrovend was, terwijl de dienstregeling niet al te ruim was. Bovendien had je minder kans op schade. In Zierikzee was het voor 1956 (hele kleine jongen) helemaal feest, daar voer de Oosterschelde dik anderhalve kilometer achteruit het havenkanaal uit om op de Oosterschelde te zwaaien. Ze hadden daar trouwens ook de niet ongevaarlijke gewoonte, het schip op het laatste moment af te remmen tegen de aanlegplaats met een aantal slagen van een staadraad om de middelbolder. Werkte altijd, nooit wat mee gebeurd.

Duidelijk?

Dat laatste mag een wonder heten. Ik heb enige tijd geleden een stukje film gezien op Omroep Zeeland. Daar was te zien dat de Prins Willem II (zusterschip van de Oosterschelde) aan het ponton in Terneuzen met een staaldraad om de bolder in het Bb gangboord werd afgestopt. Zonder handschoenen en met de handjes nog geen 20 cm van de bolder....
Zou nu de doodstraf op staan volgens mij...
W!W
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: wkruit op 12 december 2006, 00:36:57
Heeft er nog iemand foto's van de Oosterschelde hoe de er nu bij ligt? Volgens de site www.borrelsboot.nl zou de machine kamer en dergelijke nog in originele staat zijn.

het schip ligt nu als Willem-Jan aan de Pannekoekendijk in Zwolle. Onder alle verbouwingen zit het complete oude schip nog. Ook de machinekamer is nog intact, met de originele, werkende Schelde-Sulzer er nog in (en nog wat oud gereedschap!). Het houten rijdek is ook nog aanwezig.
Ik ben een aantal jaren geleden -in de baas zijn tijd!!- aan boord wezen kijken. De dame die op dat moment de leiding had, was reuze trots op het schip en ik kreeg een complete rondleiding!
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jan Leenstra op 23 januari 2007, 18:29:18
De achterzijde van de Oosterschelde.

(http://img30.imageshack.us/img30/3508/oosterscheldeachterzijd.jpg) (http://img30.imageshack.us/i/oosterscheldeachterzijd.jpg/)

foto coll. museum ''het Behouden Huys"
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: borie op 25 januari 2007, 16:21:50
Heb begrepen dat de tegenwoordige Willem-Jan dit jaar naar de werf gaat op Urk waarschijnlijk. Ook wordt de motor nog iedere week getornd door enkele vrijwilligers, ook willen ze proberen die kar weer echt aan te slingeren. Wanneer een en ander precies gaat gebeuren is nog niet bekend.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Humtidumty op 25 januari 2007, 20:09:27
HEt wapen op het schip, is dat het Zeeland-wapen of is dat van een reder (duidelijk niet van Doeksen)?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 25 januari 2007, 20:41:36
Dit is het wapen van Zeeland: luctor et emergo
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Jan Leenstra op 1 juni 2007, 23:05:34
Een hele mooie foto van 1960 uit de collectie van Germen de Groot. Uniek omdat er niet veel foto's van de Oosterschelde zijn in kleur.

(http://img6.imageshack.us/img6/4679/oosterschelde19600000co.jpg) (http://img6.imageshack.us/i/oosterschelde19600000co.jpg/)
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 2 juli 2007, 15:52:08
7 juli gaat deze oude dame naar Urk voor de keuring je kunt van deze gelegenheid gebruik maken om mee te varen onder het genot van een hapje en een drankje zoals ze dat zo mooi noemen.
het prijskaartje is wel erg prijzig: 100 euro maar dan wel alles all-in.

www.borrelsboot.nl (http://www.borrelsboot.nl)
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: RoDe op 10 juli 2007, 15:20:15
De huidige WIllem-Jan heeft tijdelijk haar ligplaats in Zwolle verlaten. Voor onderhoud in zij naar Urk gesleept alwaar zij op de plaatselijke werf
een periodiek ondehoud krijgt.

Robin.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: IALA op 10 juli 2007, 16:10:33
De huidige WIllem-Jan heeft tijdelijk haar ligplaats in Zwolle verlaten. Voor onderhoud in zij naar Urk gesleept

ja dat klopt, maar volgens mij had ik dat al in een vorig bericht gezet, op de foto's zie je ook dat de tent op het achterdek weg is gehaald, er waren ook meerdere voorbereidingen nodig, ik zal binnenkort even een mailtje sturen of ze daar foto's van hebben dan wel niet van de werf.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 13 augustus 2007, 22:24:48
In de collectie van Tjebbe Cupido vond ik deze foto. Er stonden geen gegevens bij, maar moete genomen zijn tussen 1959 en 1963, de periode dat het schip gedurende de zomermaanden door de TSM van de PSD werd gecharterd.
De foto werd genomen vanaf de Friesland en het randje is nog net de Holland te zien.

Voor de liefhebbers: let ook eens op de vrachtwagens. Volgens mij was de cab-over-engine (de achterste) van Jaap Haan. De voorste lijkt me de Ford Thames van Zordrager. Wie betere gegevens heeft, mag dat per omgaande melden. Het is al meer dan 40 jaar geleden. Dan is de harde schijf niet in alle gevallen even paraat :)

(http://img42.imageshack.us/img42/5086/4ikk.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/42/4ikk.jpg/)

En als iemand weet wie de fotograaf was ......?
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Vriend op 4 februari 2010, 22:25:29
Van dit schip dat tegenwoordig onder de naam WillemJan alias Borrelsboot dienst doet als horecagelegenheid, vond ik op de site www.borrelsboot.nl nog wat technische informatie en historische foto's. Er zitten ook foto's bij van dit schip in dienst van Doeksen. De technische informatie en de foto's zijn de vinden via deze directe link: http://www.borrelsboot.nl/historie.html (http://www.borrelsboot.nl/historie.html) (en dan even naar beneden scrollen).
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 4 februari 2010, 23:26:22
Gegevens zijn niet helemaal correct, ik zal ze morgen nog wel even doorseinen. De bewering dat het schip als "troiepentransportschip" zou zijn ingezet is wat overdone. Bij terugtrekken van de Franse troepen uit Walcheren in mei '40 hebben deze hulpvaardige lieden het schip domweg in beslag genomen om maar zo gauw mogelijk weg te zijn.
De foto "casco" is het schip, door brand vernield in de Arne. het is in feite nog in de oorlog herbouwd en vervolgens weer vernield door bomibslag.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 5 februari 2010, 14:54:28
Als gisteren aangekondigd hier de juiste gegevens van de 'Oosterschelde'. De op de site van Borrel aangegeven BRT en NRT hebben betrekking op een zeemeting uit 1933; deze is na de oorlog (en dus na de verlenging) niet gehandhaafd. Omdat het schip was verlengd, kloppen deze gegevens niet met de situatie zoals het schip op Terschelling was.

Werf: Kon Mij "De Schelde', Vlissingen, nr 198
LOA/LtLL:                55,12/53,12
GrBr/Brspant:             8,85/  8,50
Hol/ Diepg.:               3,25/  2,25
Laadvermogen:         190.089 kg, 25 auto's (NB dit zijn geen PAE's volgens moderne "standaards", bovbendien zou je er met de auto's van nu geen 25 op kwijt kunnen)

Hoofdmotor 1 5-cil 2t ew d.o. SCHELDE-SULZER diesel type 5RK-SP 36 420 APK/260 O/min, cil diaxslag= 360x460 mm
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Evert Jan op 11 augustus 2010, 23:52:17
In een fotoalbum van mijn ouders zomaar een kleurenfoto van de Oosterschelde tegengekomen, in gezelschap van de Stortemelk II, ik vermoed dat de foto vanaf de Friesland (1) is gemaakt, wanneer weet ik niet. De originele foto is niet zo best meer (paarse zweem) maar de scanner heeft er nog iets moois van weten te maken.

groeten,
Evert Jan ( ? )
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 12 augustus 2010, 07:25:59
Prachtig plaatje en goed speurwerk.
Compliment voor je scanner!
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Vriend op 23 mei 2011, 22:09:44
Vanmorgen kwam ik vanuit het oosten van het land langs Zwolle. Eventjes een kijkje genomen bij de voormalige Oosterschelde die Doeksen van 1959 tot 1963 gecharterd heeft van de PSD. Het schip heeft zo te zien nog steeds dezelfde (horeca) bestemming. Het schijnt dat de originele Schelde-Sulzer nog steeds in de machinekamer staat, en ook nog werkend is. Werkende hoofdmotor of niet, het lijkt me sterk dat het schip nog zelfstandig kan varen.


Foto's: © Jeroen Vriend
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Vriend op 23 mei 2011, 22:48:51
Details van het schip van kop naar kont. De schoorsteen had op de foto's die IALA eerder maakte in Zwolle nog de oorspronkelijke lengte. Het bovenste (zwarte) deel is nu verdwenen. Let trouwens even op de mooie versiering van het stuurhuis  ;D

Foto's: © Jeroen Vriend
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 23 mei 2011, 23:14:30
Verleden jaar maart heb ik het schip al gezien met ingekorte schoorsteen. Wat versiering aangaat: het wordt er allemaal niet beter op. Er mag dan beweerd worden dat de motor nog "werkend" is, dat moet ik nog zien. Als zoiets al zolang is opgelegd, dan werkt er meestal niet veel meer als die motor niet minstens een keer per week fatsoenlijk wordt getornd en ook nog eens wat uren warm draait. Bovendien was de conditie van deze 5-cilinder Schelde-Sulzer al niet daverend toen de boot uit Zeeland werd verkocht.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Vriend op 23 mei 2011, 23:42:21
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 24 mei 2011, 14:26:28
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

Altijd een beetje dubbel gevoel als je dit soort mooie oude schepen zo ziet liggen met een dergelijke bestemming. 'Leuk dat het schip nog bestaat', denk je dan. Vervolgens zie je de foto's van vroeger en dan wordt het er inderdaad allemaal niet beter op.

Kijk eens op Boot.10.nl (punt tussen Boot en 10 niet zeker) en zoek daar Boot 3 eens op, is de ex Prins-Claus van Urk-Enkhuizen, ex Frisia X van Norden-Juist (1935).
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 24 mei 2011, 20:07:54
Ik moet inderdaad ook nog zien of er nog leven te krijgen is in die motor. De motor is inmiddels bijna 80(!) jaar oud. In het zusterschip 'Koningin Emma', dat nu als Estrella vaart voor rederij Vrolijk, staat de oorspronkelijke Schelde-Sulzer niet meer. Die had blijkbaar zijn beste tijd (jaren terug) ook al gehad. Volgens mij staat daar nu een MAN in. Verder is de Estrella vele malen mooier dan de Willem Jan, en is het veel meer nog in de oorspronkelijke staat.

De motor van de Emma was slechter dan die van de Oosterschelde en de Prins Willem I. De Emma had nogal wat meer uren op de motor zitten omdat die standaard op Zierikzee voer, in de oorlog niet te zwaar was beschadigd (OS en PWI wel) en na 1955 voor Terneuzen-Hoedekenskerke te lang was. Beide andere schepen lagen nadien beurtelings een half jaar stil en dan kon er wat meer onderhoud worden uitgevoerd.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: borie op 24 mei 2011, 20:57:05
Ik heb ooit gehoord dat het motorenmuseum in zwolle zich ontfermt over de hoofdmotor, de reden dat hij nooit gestart word, is dat ze bang zijn dat er teveel roet de lucht in gaat en dat half zwolle zijn ramen staat te lappen.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: wd op 9 april 2012, 15:12:37
Hallo,

Weet iemand of er ook een ansichtkaart van deze boot is uitgegeven van toen die bij doeksen voer?

Groetjes,Willem.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 9 april 2012, 15:21:08
Hallo,

Weet iemand of er ook een ansichtkaart van deze boot is uitgegeven van toen die bij doeksen voer?

Groetjes,Willem.

Ik vermoed dat dit schip daarvoor te kort bij Doeksen heeft gevaren, namelijk alleen in de zomerperioden van 1959-1963
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: willem boot op 9 april 2012, 19:50:26
Nooit gezien, in elk geval waren ze er niet toen ik in '64 voor het eerst op het eiland kwam.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 4 juli 2012, 13:25:28
Een afbeelding uit het eerste jaar dat Doeksen de Oosterschelde in charter had: 1959.

(http://imageshack.us/a/img269/7941/oosterschelde1959wtshav.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/269/oosterschelde1959wtshav.jpg/)

foto: coll. Tjebbe Cupido
WTs, Haven.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 11 januari 2013, 14:10:08
Een foto, die in het verleden ook al eens is geplaatst, maar destijds is verdwenen door toedoen van instellingen van het forum uit die tijd.
Gelukkig had ik de foto opgeslagen, zodat ik hem nu kan plaatsen.
Een bron van de foto heb ik niet (meer), dus wie mij kan aanvullen, is welkom.

Dat de foto afkomstig is van de dienst naar Terschelling en niet in Zeeland is te zien aan feit dat er passagiers op het voordek staan. Bij de PSD in Zeeland was dat niet toegestaan.

(http://img96.imageshack.us/img96/2415/oosterschelde5.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/96/oosterschelde5.jpg/)
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 18 mei 2013, 17:00:47
Voor dat dit schip in Zwolle terechtkwam als restaurantschip, vervulde het een zelfde functie te Lelystad.
Toen was de naam Prins Willem I.

(http://img191.imageshack.us/img191/9469/prinswillemiexoostersch.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/191/prinswillemiexoostersch.jpg/)
Lelystad, 12 juni 1988.

foto: © Wim Vink
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 5 juni 2013, 11:02:37
Bij het doorspitten van diverse zaken kwam ik deze uitgeknipte advertentie tegen.
Ik heb er destijds niet bijgeschreven uit welk tijdschrift het kwam en van welke datum het was.
Maar blijkbaar heeft de Oosterschelde als Prins Willem I ook in Amsterdam gelegen.

(http://img23.imageshack.us/img23/6384/oosterscheldeprinswille.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/23/oosterscheldeprinswille.jpg/)
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 2 februari 2014, 12:59:55
Deze foto uit 1961 vond ik eveneens op internet:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/577/fklm.jpg) (https://imageshack.com/i/g1fklmj)

foto: coll. Henk Jan Wortel
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 26 maart 2014, 09:22:09
De Oosterschelde varend over de Waddenzee in 1960.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/849/w75w.jpg) (https://imageshack.com/i/nlw75wj)

foto: © Ben Gernaat
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 13 mei 2014, 09:22:35
Forumlid Ben Gernaat vond in het archief van Tresoar een foto van een feit waarvan we nog niet eerder hebben gehoord:
De Oosterschelde in de vrachtdienst.

Ben vond de foto in een serie rondom Vlieland en hij vermoedde dat het schip een vrachtdienst (zonder passagiers !) uitvoerde naar dat eiland.
Zijn er forumleden die hier meer over weten?

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/844/0k9g.jpg) (https://imageshack.com/i/ng0k9gj)

foto: archief Tresoar
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Gijsha op 14 mei 2014, 13:51:00
Topdrukte in de haven van Harlingen op 19 juli 1963, met op de voorgrond de Oosterschelde, aan de kade verder de Friesland, terwijl de Oost-Vlieland net aan het draaien is. Bron: Leeuwarder Courant van 20 juli 1963.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: RoDe op 29 oktober 2014, 21:27:09
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/volop-interesse-voor-partyschip-willem-jan-uit-zwolle-1.4600631
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 17 januari 2015, 14:43:58
De Oosterschelde in de haven van West-Terschelling, 1960.
Links ligt de Almeri, die voordat de Oosterschelde van de PSD werd gehuurd, de autoboot was als aanvulling op de Friesland.
Het laatstgenoemde schip had nauwelijks plek voor auto's en was daarmee al snel niet het juiste schip om de veerdienst, met name zomerdag, uit te voeren.

Jarenlang heeft Doeksen zich moeten "behelpen" met een tweede schip met grotere autocapaciteit:
1957-1958: Almeri, aangepast beurtschip
1959-1963: Oosterschelde, charter van PSD
1964-1972: Schellingerland (ex Dr Wagemaker van de TESO)
1965-1974: Noord-Nederland (ex De Dageraad van de TESO)
1971-1979: Schellingerland (ex Haringvliet van de RTM)
Pas vanaf 1974 komt er een Ro-Ro schip in dienst: Midsland (ex-Rheinland van AG Ems) die het autovervoer enigszins aankan.
Maar niet voor lang, want gedurende de zomers voer er dikwijls een tweede boot tussen de regulieren diensten in.
Die situatie herhaalt zich jaarlijks tot op de huidige dag, waar de Midsland versterking is voor de Friesland (en tevens reserveboot voor beide eilanddiensten)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/LlM1fq.jpg) (https://imageshack.com/i/p5LlM1fqj)

foto: coll. Herry Kuipers
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 8 februari 2015, 12:55:27
Aankomst in 1959 te West-Terschelling van de Oosterschelde.
Wat een drukte en bekijks!

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/631/OoC4NR.jpg) (https://imageshack.com/i/hjOoC4NRj)

foto: coll. Herry Kuipers
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: Christian op 17 april 2015, 01:36:07
Toeristen bevolken Terschelling op "overmatige wijze"  :-X

Bron: Nieuwe Leidsche Courant | 30 juni 1959:

"De rederij Doeksen uit Terschelling heeft van de provincie Zeeland het m.s. 'Oosterschelde', een veerboot voor de veerdiensten over de Westerschelde, voor een tweetal maanden gehuurd. Het schip vertrok gisteren binnendoor naar Rotterdam, daarna over zee naar Den Helder en vervolgens over de Waddenzee naar Terschelling.
Pensoneel van de rederij Doekeen was gisteren in Vlissingen aangekomen om het schip te bemannen en klaar te maken voor de reis van Vlissingen naar Terschelling.
De Oosterschelde zal dienst doen op de lijn tussen Terschelling en Harlingen voor het vervoeren van toeristen, die voornamelijk in de zomermaanden de bestaande veerdienst tussen Tenschelling en Harlingen op overmatige wijze bevolken, zodat de rederij Doeksen om moest zien naar een tweede boot om het vervoer te kunnen opvangen."
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 16 januari 2016, 09:34:18
Deze foto (van helaas mindere kwaliteit) had ook bij het topic Bemanningsleden geplaatst kunnen worden, maar het topic Oosterschelde lag al een tijdje buiten de belangstelling.

Op de Friesland knipt Berend Kuijper een kaartje van een passagier en op de achtergrond vaart de Oosterschelde gelijk op.
Foto moet uit de periode 1959-1962 zijn.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/JxXIFo.jpg) (https://imageshack.com/i/p7JxXIFoj)

foto: coll. Gerda Kuijper
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: L.Noorman op 26 januari 2016, 12:03:14
Afgelopen zaterdag was ik in Zwolle. Ik wist dat de Oosterschelde ergens lag, dus ik was op zoek gegaan. Ik maakte de volgende foto's:

(http://i66.tinypic.com/wakob5.jpg)

(http://i65.tinypic.com/2ns5lz8.jpg)

(http://i66.tinypic.com/2evq986.jpg)

©L. Noorman
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: borie op 10 juli 2016, 12:43:43
De Oosterschelde staat momenteel op de werf op Urk, afgelopen dinsdag vertrokken met de slepers Wiljo en Frankenwarte.
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 6 april 2017, 08:55:56
De Oosterschelde ligt op vertrek in de haven van WTs, 1959.
Kapitein deze dag is Albert van Urk.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/924/L9mseb.jpg) (https://imageshack.com/i/poL9msebj)

foto: coll. Jan Smit
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 26 januari 2018, 14:08:58
WTs haven, 1959.
De Oosterschelde ligt klaar om samen met de Friesland naar Harlingen te vetrekken.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/z73jDA.jpg) (https://imageshack.com/i/poz73jDAj)

foto: coll. Bart Veldman
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 5 augustus 2018, 12:44:55
De Oosterschelde loopt in 1959 de haven van WTs binnen; de zijladingskleppen zijn al geopend.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/hZWPZk.jpg) (https://imageshack.com/i/pmhZWPZkj)

foto: W.H. Kuipers
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: marcel1970 op 23 september 2018, 16:57:03
(https://farm5.staticflickr.com/4417/36409864333_0f7a964208_b.jpg)
Zwolle mei 2017
Titel: Oosterschelde
Bericht door: Wim Vink op 16 juli 2019, 20:03:09
De Oosterschelde ligt in 1959 op vertrek. De kapitein (ws. Gossen Gorter) staat bij de stuurstand achter dekzeil met "Verboden te roken" teneinde het schip achteruit de haven te laten varen.
Deze mogelijkheid bezat dit Zeeuwse schip i.v.m. de situatie van de Zeeuwse havens.

Het schip links aan de kade is de Almeri.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/hJiIVK.jpg) (https://imageshack.com/i/pohJiIVKj)

foto: W. Kuipers
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: JoopBeijaard op 21 november 2019, 20:43:11


 Hierbij 1 ansicht en 4 foto's van de Ooster Schelde.
 nr.1 ansicht Prov. Boot Ooster Schelde.
 nr.2 foto febr. 1987 als Prins Willem 1 Lelystad.
 nr.3 foto aug 1989 als Prins Willem 1 Amsterdam.
 nr.4 foto juli 1996 als de Willem Jan Zwolle.
 nr.5 foto sept. 2015 als Ooster Schelde Zwolle.
Titel: Re: Oosterschelde
Bericht door: JoopBeijaard op 13 januari 2020, 12:43:26



   2 Ansichtkaarten.
   nr. 1 als Ooster-Schelde.
   nr. 2 als Oosterschelde ( 1946 koppelteken vervallen.)