Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 14 augustus 2024, 07:40:01 »
Er zijn extra afvaarten van de sneldienst ingezet op:
Vrijdag 23 augustus 2024:
Terschelling- Harlingen: 13:15 uur
 
Zaterdag 24 augustus 2024:
Terschelling- Harlingen: 13.15 uur
Harlingen- Terschelling 16:40 uur
22
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem Barentsz
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 9 augustus 2024, 11:39:53 »
Nog iets meer informatie;

https://werft.nl/rederijdoeksen/?fbclid=IwY2xjawEiwvxleHRuA2FlbQIxMQABHZwKvxHI0YmzvmhY3t5gqrRFRKKK3kkGi7sJyHEZsKtHxrmGqNT9ipFAkQ_aem_7LJprqbS8Bcu0tnpLzhg7Q


Citaat
Nieuwe opdracht voor Werft Shipbuilding van Rederij Doeksen
URK, Juli 2024

LNG-veerboten in Harlingen ondergaan verbouwing.

Werft Shipbuilding heeft onlangs een nieuwe opdracht ontvangen voor de aanpassing van de twee LNG-catamarans van Rederij Doeksen in Harlingen. Deze schepen, de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz, zijn gebouwd in Vietnam, werden in 2020 opgeleverd en varen momenteel op de veerdienstverbinding tussen Harlingen en de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.


Vergroting inzetbaarheid, vermindering emissies

Om het manoeuvreergedrag te verbeteren en het milieu nog meer te ontlasten is er gekozen om de huidige installatie aan boord een grote update te laten ondergaan. Dit zal uiteindelijk leiden tot besparing van brandstof, vermindering van de uitstoot en verbetering van het manoeuvreergedrag en daardoor de inzetbaarheid van de schepen.

Gekozen is om de huidige configuratie aan te passen door permanent magneetmotoren achter de hoofdmotoren te plaatsen, de huidige accupakketten te vervangen door accupakketten met een grotere capaciteit en aan beide zijdes van het schip een extra boegschroef te plaatsen. Het geheel wordt aangesloten op twee nieuw te leveren DC-panelen (Direct Current) met een koppeling naar de bestaande hoofdschakelborden.

De accu’s worden opgeladen tijdens de overtocht naar Harlingen of Terschelling / Vlieland, waardoor in de havens emissie loos kan worden geladen/gelost. Door de plaatsing van een extra boegschroef wordt het manoeuvreergedrag van de schepen vooral bij slechtere weersomstandigheden aanmerkelijk verbeterd.

Geheel nieuw DC Power Management Systeem

Voor deze installatie is een geheel nieuw DC Power Management Systeem ontworpen door de combinatie Piet Brouwer Elektrotechniek en Marble Automation. VCU/TCD levert het aluminiumwerk , VETH Propulsion de boegschroeven, MG Energy Systems de accu’s, HR Piping het leiding- en appendagewerk. Marimecs verzorgt een deel van het engineerings- en tekenwerk.

De directie van Werft Shipbuilding is zeer verheugd met deze nieuwe opdracht. De engineering en voorbereiding inclusief het maken van een uitgebreide testopstelling van het nieuwe systeem, wordt voorbereid en uitgevoerd op Urk.

Planning

Begin volgend jaar komt als eerste de Willem de Vlamingh voor de kant in Harlingen om daar de verder inbouw en in bedrijfstelling te voltooien. Als alles volgens planning verloopt, volgt de Willem Barentsz begin 2026.
23
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 9 augustus 2024, 11:36:35 »
Geen nieuwe Koegelwieck voorlopig.

Citaat
Harlingen, 21 juni 2024
Onderwerp: Vervanging ms Koegelwieck
Geachte dames en heren,
Graag informeren wij u over het volgende.
Zoals u wellicht hebt vernomen, waren wij als rederij voornemens om het ms Koegelwieck nog tijdens de huidige concessieperiode te vervangen. De Koegelwieck is inmiddels op leeftijd en een nieuw schip zou een impuls geven aan de verduurzaming van de vloot en de kwaliteitsbeleving aan boord. We hebben in de afgelopen periode daarom een specificatie geschreven voor een nieuw schip en offertes opgevraagd bij zes werven, waarvan er drie een offerte hebben uitgebracht. Deadlines concessievoorschriften Tegelijkertijd hebben wij vragen gesteld aan de concessieverlener (het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) over deze vervanging, omdat bepaalde voorgeschreven deadlines in de huidige concessievoorschriften met betrekking tot de aankoop van nieuwe schepen en de renovatie van bestaande schepen inmiddels overschreden zijn. De noodlottige aanvaring in het Schuitengat in 2022 was hier de oorzaak van: in afwachting van het OVV-rapport hebben wij het project meer dan een jaar op pauze moeten zetten. Dit rapport had immers gevolgen kunnen hebben voor de technische eisen die we aan onze snelboten (moeten) stellen. Wij hebben daarnaast ook vragen gesteld aan de concessieverlener met betrekking tot de financiële aspecten van de vervanging, om vooraf een goede risico-afweging te kunnen maken in verband met het naderende einde van de huidige concessieperiode. Geen toestemming investering Helaas hebben we van de concessieverlener, overigens tegen onze verwachting in omdat de concessie wel ruimte biedt om in overleg afwijkende afspraken te maken, geen toestemming gekregen voor het overschrijden van de genoemde deadlines in de concessie. De naderende aanbesteding is hier de belangrijkste reden voor. Hier liggen vooral juridische afwegingen van de concessieverlener aan ten grondslag met betrekking tot de naderende aanbesteding. Door die aanbesteding is er wat de concessieverlener betreft geen juridische ruimte om af te wijken van de concessievoorschriften, ondanks de bepaling in de concessie dat de concessieverlener en de concessiehouder onderling afwijkende afspraken kunnen maken met betrekking tot de deadlines. Daarnaast blijkt uit de antwoorden die wij hebben gekregen op onze vragen over de financiële aspecten van de vervanging, dat er ook op dat vlak veel
onzekerheden zijn voor ons. Deze zaken maken, dat het op dit moment niet mogelijk (geen toestemming) en ook niet verantwoord (financiële risico’s) is om het project door te zetten.
Hoe nu verder? We kiezen er daarom voor om de komende jaren door te varen met ms Koegelwieck: een ‘no-regret’-keuze die gepaard gaat met maatregelen op verschillende vlakken:
Zorgen voor voldoende bedrijfszekerheid
- We blijven investeren in het schip wat nodig is om haar de komende jaren in een goede conditie te houden en de continuïteit van de sneldienst te kunnen waarborgen.
Lagere uitstoot van schadelijke emissies
- Beide snelboten gaan vanaf juli (net als ms Friesland en ms Vlieland) varen op 7% HVO + het brandstofadditief ChangeXL. Zo beperken we de uitstoot van schadelijke emissies.
Nieuwe snelboot Na de gunning van de volgende concessieperiode, in 2026 volgens de huidige planning van het ministerie, zal spoedig duidelijk worden wanneer de Koegelwieck wél vervangen zal worden. Het exacte jaar is mede afhankelijk van de eisen die het ministerie gaat stellen, maar een nieuw schip laat in elk geval nog tot eind 2028 op zich wachten.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mochten er desondanks vragen zijn, dan vernemen wij dat graag.
Met vriendelijke groet,
Dirk Spoor Directeur Rederij Doeksen

https://www.facebook.com/groups/644639523619111/
24
Huidige vloot van Doeksen / Re: Friesland
« Laatste bericht door Germen Gepost op 8 augustus 2024, 14:48:10 »


Aankomst ms Friesland in de haven van West - Terschelling
24-7-2024  11.40

Gr Germen
25
Actueel / Re: Vervallen en extra afvaarten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 7 augustus 2024, 20:10:56 »
Er zijn extra afvaarten van de sneldienst ingezet op :
 
Vrijdag 16 augustus 2024 :
Terschelling – Harlingen           13.15 uur
 
Zaterdag 17 augustus 2024 :
Terschelling – Harlingen           13.15 uur
Harlingen – Terschelling           16.40 uur
26
Doeksen slepers / Re: Holland - museumschip
« Laatste bericht door Germen Gepost op 5 augustus 2024, 20:03:02 »


ms Holland.
West - Terschelling 26-7-2024

Gr. Germen
27
Actueel / Re: Nieuws
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 30 juli 2024, 23:24:29 »
Drijfveren juli 2024

Terschelling



Vlieland

28
Overige onderwerpen / Re: Literatuur en naslagwerken
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 27 juli 2024, 13:31:48 »


Dit boek had ik al een tijdje zien liggen in de boekhandel. De kast puilt uit van de boeken over de Holland, is dit dan nog een nuttige toevoeging? Het leukste vind ik dat de Holland 1 t/m 3 ook uitvoerig worden besproken, aangezien dit boek gaat over de geschiedenis van 100 jaar sleepboot Holland. Ach, toch maar gehaald. Veel bekende informatie. De auteur heeft veel gebruik gemaakt van eerder verschenen werk over de Holland.

Titel: Holland - 100 jaar Terschellinger zeesleepboot historie
Auteurs en redactie: Henry Drost
Jaar van uitgave: © 2021
ISBN: 978-94-91276-61-3
Uitgever: Flevodruk Harlingen
328p
29
Overige onderwerpen / Re: Film/video
« Laatste bericht door jan kramer Gepost op 25 juli 2024, 15:41:55 »
Inderdaad prachtig geluid van de MAK's! Wordt goed op het schip gepast zo te zien en te horen.Borrelt bij mij de vraag op hoe lang zo'n motor eigenlijk meekan.Heeft natuurlijk al heel wat kilometers/mijlen gedraaid.Iemand een idee?
30
Overige onderwerpen / Re: Film/video
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 23 juli 2024, 21:12:40 »
Een opname van de Nissos Aegina op reis van Piraeus naar Aegina. Geniet van die mooie Mak motoren!

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10