Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: Humtidumty op 10 oktober 2005, 20:00:17
-
Waarom is de Stuifdijk eigenlijk maar zo kort in dienst geweest bij Doeksen?
-
Lees het boek Schepen, Schelpen, Schuitengat van W.J.J. Boot.
Op bladzijde 279 staat de uitleg.
Gr.
Wim
-
Lees het boek Schepen, Schelpen, Schuitengat van W.J.J. Boot.
Op bladzijde 279 staat de uitleg.
Hm, zou ik graag doen, maar heb daar helaas geen exemplaar van.
Zal eens op "jacht" gaan daarnaar.
Dank je wel.
-
Bij de Stuifdijk hingen de schroeven ver onder de drijvers. In de beginfase is de Stuifdijk een keer op een onverwachts ontstane rug voor de Vliesloot gelopen. Roeren en schroeven waren zwaar beschadigd.
Vanaf het begin is de Stuifdijk een pechschip geweest. Vele malen moest de dienst gestaakt of onderbroken worden wegens technische mankementen.
-
Een aanvulling:
Het schip is toen aan een reder ergens in Scandinavi? verkocht
-
Tja, een snelboot met schroeven onder de romp is natuurlijk ook kwetsbaar op een zee als de Waddenzee.
Is ook bekend wat de aandrijving was bij de Koegelwieck(I)? Ik kan me niet herinneren dat die daarvoor ook zo vaak technische problemen had.
Uit de "fout" bij de stuifdijk heeft men duidelijk geleerd door de snelboten niet meer met een schroef, maar met jet-aandrijving uit te voeren.
-
Klinkt wel erg als een "maandagochtendschip" zeg.
Verstandige actie dan om het stuifje z.s.m. te "lozen".
-
De Nordlicht van AG EMS heeft veel weg van de Stuifdijk, zijn deze soms samen gebouwd?
-
De Nordlicht is in 1989 gebouwt. Ik denk dat Doeksen wel een beetje afgekeken heeft bij Borkumlijn.
De Nordlicht is gebouwt ergens in Scandinavie.
De Stuifdijk is gebouwt bij Rosendaal in ons eigen Kikkerlandje.
-
De Stuifdijk is gebouwd in Noorwegen:
Harding Verft te Rosendal.
(dat is iets noordelijk dan Roosendaal)
Ik heb ook nooit gehoord van een werf in Roosendaal...
-
Klopt beide zijn gebouwd in Noorwegen. De Nortlicht in Omastrand ;D LOL, de Stuifdijk in Rosendal.
Ik heb het idee dat Doeksen en AG EMS wel meer samen of met elkaar doen.
Najade werdt laatst ook uit"geleend" aan AG EMS omdat snelle boot van hen pech had.
-
Die goede samenwerking is tot stand gekomen als gevolg van de aanschaf van de 'oude' Midsland. Deze aanschaf heeft geresulteerd in aanschaf van nog 2 schepen. De huidige Oost-Vlieland(ex-Schellingerland, ex- Ost-Friesland) en de huidige Midsland.
gr Jan
-
Bedankt voor deze informatie
-
De diverse rederijen zijn ook voor andere dingen bij elkaar aan het shoppen. Zo zijn ze ook elkaars kaartverkoopsysteemen aan het bekijken.
-
Hallo Wim
De Koegelwieck is ook in Noorwegen gebouwd maar waar weet ik niet en de Koegelwieck 1 ook volgens mij.
misschien weet u meer ??? ??? ???
-
Hallo Hessel,
Als rechtgeaarde Terschellinger moet jij toch het boek van W.J.J. Boot hebben: Schepen, Schelpen, Schuitengat.
Daar staat alles in!!.
Maar de beide Kwiecks komen uit Noorwegen.
Gr. Wim
-
Misschien ook aardig om hier eens te kijken
http://www.faktaomfartyg.com/stuifdijk_1990.htm
Pagina van de Stuifdijk.
http://www.faktaomfartyg.com/rederij_doeksen.htm
Pagina van Doeksen.
Groet,
Marten.
-
Hallo Wim,
Heb ooit een keer het boek doorgebladerd
maar niet echt gelezen :( :( :(
Moet het boek maar eens halen.
-
Hessel: voor de terschellinger scheepvaart is het echt de "bijbel" als het om gegevens gaat. Willem Boot heeft zeer goed werk gedaan.
Wim
-
oke Wim ik ga hem maar eens halen van de week in de boekhandel.
-
Op 2 juli 1990 vond de maidentrip plaats van Ts naar Harlingen. Aan boord bevonden zich allerlei genodigden. Op 1 juli werd het schip helemaal gereed gemaakt voor deze gebeurtenis (1e foto) en werd nog een proefvaartje gemaakt (2e (= slechte) foto).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/841/sn7u.jpg) (https://imageshack.com/i/ndsn7uj)
(http://img11.imageshack.us/img11/9954/stuifdijk19900701wtshav.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/11/stuifdijk19900701wtshav.jpg/)
Foto's: © Wim Vink
-
De foto van de maidentrip staat op de site zelf. Hierbij de de foto's van de eerste gewone dag, 3 juli 1990.
(Wat er met mijn negatieven is gebeurd, weet ik niet, maar er zitten hinderlijke strepen op. Jammer.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/kmBV6N.jpg) (https://imageshack.com/i/idkmBV6Nj)
Foto: © Wim Vink
-
Als je maar lang genoeg zoekt kom je van alles tegen.
Reagerend op de opmerkingen bij dit schip.
Stuifdijk was inderdaad vaak stuk..
Tijdens 3 weken vakantie maakten we twee uitvaldagen mee en Hessel Wiegman (Bergingsbedrijf Rijf en Wiegman)moest er met zijn Typhoon (dank je Hessel)
-
Grappig gezicht, geen belediging voor Hessel ofzo, maar een rubberboot voor een veerboot zie je niet vaak.
Wat was trouwens het probleem, met de Stuifdijk. De schroefassen, of was er iets buiten het bekende schroefassen probleem om?
-
en sievert die boot er voor is niet de Hurricane maar de Typhoon :D :D
-
Na de eerste werkdag van de Stuifdijk staan de Fram bussen te wachten op de passagiers, WTs, 3-7-1990.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/843/dqt8g.jpg) (https://imageshack.com/i/nfdqt8gj)]
Foto: © Wim Vink
-
:-\ Eh olou-fan, ik was aan boord toen de stuifdijk bij de 5 strandde: de Vlieland kwam hem tegemoet, stuiterde een keer op het zand en eigenlijk op hetzelfde moment stuiterde de Stuifdijk ook waarna hij weer los kwam en weer een keer stuiterde en vastzat!
Ik kan je wel vertellen dat het een behoorlijk lange dag geworden is :'( want we waren na teruggesleept te zijn naar Harlingen pas weer laat op Vlie terug! 8)
-
Ik ben even aan het zoeken geweest, en ik vond de site van de rederij waar de Nona Ana (ex-stuifdijk) voor vaart.
-
Foto's van de Stuifdijk in Harlingen heb ik nauwelijks gezien. Ik heb er maar 1 in mijn eigen collectie gevonden, gemaakt op 12 januari 1991.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/841/foh2.jpg) (https://imageshack.com/i/ndfoh2j)
Foto: © Wim Vink
-
Nog een fototje van de Nona Ana.
(http://www.soline6.com/slike/nonaana.jpg)
-
Tsja, dat de Stuifdijk omhoog gelopen is weet ik nog erg goed, ik was namelijk aan boord, de sleper van dhr. Boorsma heeft ons toen losgetrokken en naar Harlingen gesleept, waar we op de Vlieland konden stappen en in plaats van in 20 minuten vanaf terschelling in 5 en half uur op Vlie waren.... Heb er geen foto's van en vond het ook niet echt een geweldige ervaring...
-
Dit komt omdat de boot "planneert". Wanneer een snelle boot gas geeft gaat ze omhoog. Dit viel vooral op bij de Koegelwieck I. Zelfs de huidige koegelwieck komt iets omhoog wanneer ze gas geeft. Tijdens de reis is dat niet zo.
Groeten,
Marten.
-
Is die site toevallig www.faktaomfartyg.se (http://www.faktaomfartyg.se), een erg leuke site waar veel info op staat.
-
Hoi Jon,
Japp dat is zo. Op deze Site ben ik sinds Jaaren all an het arbeide. Die is van mijn Friend Micke (Want dit is geen Reklaame)
Groet
Cai
-
Volgens mij is de Stuifdijk het enige schip wat "West Terschelling" en niet "Terschelling" als thuishaven (zie achterkant schip) had.
Detail, maar het viel me op.
Groet,
Robin
-
Klopt helemaal Robin, nog nooit vertoond tot toen en daarna ook niet meer.
Pieter
-
Onze vriend, de heer Braaksma zal trots op je zijn. Hij is langer bezig om foto's te vinden.......
-
Kon helaas aan boord van het schip niet meer foto's maken want er zat een boze kroaat achter me aan die in eerste instantie wel aardig leek maar toen ik Jan L. z'n naam noemde moest ik rennen voor mijn leven...
Hmmmm.....vreemd, ik kon toch niet weten dat het zijn vriendin was....
Zaterdag zet ik het zelf maar op een lopen naar de Zeevaart...
-
De Stuifdijk heet nog steeds Nona Ana en vaart tegenwoordig voor de rederij G&V Line Dubrovnik, website: http://www.gv-line.hr/ (http://www.gv-line.hr/)
Op de site is ook een fotogalerij van het schip, hieronder een voorproefje.
-
In dit topic ben ik nog geen foto's tegengekomen van de Stuifdijk als Lauparen. Hier http://www.faktaomfartyg.se/stuifdijk_1990.htm (http://www.faktaomfartyg.se/stuifdijk_1990.htm) staan een aantal foto's waaronder deze twee waarbij de romp geel/oranje en blauw is.
-
mocht je bij de stuifdijk ook achterop staan ik zag een paar foto's en daar leek dat zo
-
mocht je bij de stuifdijk ook achterop staan ik zag een paar foto's en daar leek dat zo
dat is alleen gebeurd bij de overdracht (met genodigden) daarna zijn de deuren stijf dicht gehouden, en terecht.
-
Niet dus, de eerste maand mochten de passagiers op het achterdek komen, ook gedurende de reis.
Was wel een bijzondere ervaring.
Pieter
-
Niet dus, de eerste maand mochten de passagiers op het achterdek komen, ook gedurende de reis.
Was wel een bijzondere ervaring.
Pieter
Dat klopt. Als je via de Doeksen website naar Spreekbeurt Sneldienst gaat, kom je een foto van mijn hand tegen (overigens zonder toestemming geplaatst, maar dit ter zijde). Die foto is van 12 juli 1990, dus 10 dagen na de indienststelling. Op die foto zijn ook passagiers achterop te zien.
-
Blijkbaar ben ik dus ook de eerste maand na indiensttreding meegevaren, want ook ik heb tijdens de vaart op het achterdek gestaan.
Tsjonge, dat dat in 1990 moet zijn geweest >:(
-
De Stuifdijk, Juli 1990, op weg naar Harlingen
en later in Harlingen, maar niet waar je 'm verwacht ???
groet,
Evert Jan
-
Oorspronkelijk bericht van forumlid Vriend:
Afgelopen week op Vlieland nog een paar ansichtkaarten gekocht. Met name heb ik gezocht naar ansichtkaarten met schepen die niet meer in dienst van Doeksen zijn.
Een exemplaar met de voor Doeksen niet echt succesvolle Stuifdijk.
-
Mijn allereerste foto van de Stuifdijk, genomen op 1 juli 1990, de dag van de officiële indienststelling.
Het schip ligt klaar om met genodigden naar Harlingen v.v. te varen.
Ook de oude Koegelwieck is ook zichtbaar op de foto.
(http://img19.imageshack.us/img19/9954/stuifdijk19900701wtshav.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/19/stuifdijk19900701wtshav.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
West-Terschelling, 18 juli 1991.
(http://img805.imageshack.us/img805/237/stuifdijk19910718wtshav.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/805/stuifdijk19910718wtshav.jpg/)
Dia: © Wim Vink
-
Nog een plaatje van 18 juli 1991:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/xKVJbo.jpg) (https://imageshack.com/i/plxKVJboj)
dia: © Wim Vink
-
in 1991 verlaat de Stuifdijk de haven van WTs.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/854/nx72.jpg) (https://imageshack.com/i/nqnx72j)
foto: coll. G. Laarhoven - Buma
-
De eerste trip naar Harlingen (met genodigden) was op 2 juli 1990.
Vertrek uit de haven van WTs.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/842/sbzf.jpg) (https://imageshack.com/i/nesbzfj)
foto: © Wim Vink
-
Op weg naar Harlingen door het Schuitengat, 10 juli 1990.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/834/gkrp3.jpg) (https://imageshack.com/i/n6gkrp3j)
foto: © Wim Vink
-
De Stuifdijk in het Schuitengat op weg naar Terschelling, 20 juli 1991.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/921/hva5Yv.jpg) (https://imageshack.com/i/plhva5Yvj)
foto: © Wim Vink
-
Nona Ana
Foto gemaakt op: 4 oktober 2014, Dubrovnik
-
Stuifdijk, WTs haven, 1991.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/tFu7YW.jpg) (https://imageshack.com/i/idtFu7YWj)
foto: R. Clasen
-
Nog een plaatje uit 1991, maar nu vanaf de achterzijde van het schip.
Op het ponton is kapitein Cor Haringa en machinist Klaas Schaap te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/GauXUG.jpg) (https://imageshack.com/i/pcGauXUGj)
foto: R. Clasen
-
De Stuifdijk tijdens een HT-race.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/JCkklF.jpg) (https://imageshack.com/i/p9JCkklFj)
foto: coll. Jan Leenstra
-
De Stuifdijk tijdens een HT-race.
En, heeft ze gewonnen? ;D
-
De Stuifdijk in het Schuitengat, op weg naar Harlingen, 1991.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/kEN7gO.jpg) (https://imageshack.com/i/pokEN7gOj)
foto: coll. J.W. Smis
-
Een winters plaatje van de Stuifdijk in het ijs in de Terschellinger haven; 1991.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/ypGgaw.jpg) (https://imageshack.com/i/poypGgawj)
foto: Pieter Sytema
-
Stuifdijk dia's die (meen ik) ooit op het forum stonden, maand/jaar zal ik nog even op moeten zoeken
(https://i.imgur.com/rTglpQ8.jpg)
(https://i.imgur.com/ewUBFWD.jpg)
-
2 foto's van de Stuifdijk. Juli 1990.
Vraagje mocht je bij de Stuifdijk buiten op het dek staan,
tijdens de vaart ? (Foto 2).
-
Folder uit 2004.
Nona Ana ex Lauparen ex Stuifdijk.
-
De Stuifdijk op een bekende plaats in Harlingen....het dok. Augustus 1990.
-
Deze foto vond ik op internet van de Nona Ana.