Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: PiebeJanMan op 2 februari 2011, 13:23:57
-
Rederij Doeksen biedt ook watertaxi aan (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-biedt-ook-watertaxi-aan/)
Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per watertaxi van Rederij Doeksen naar Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden.
Al lange tijd zijn watertaxi’s actief op de Waddenzee. Bedrijven als Vlieland Maritiem Vervoer, Rederij Noordgat (Terschelling) en WaddenAdventures.nl (Vlieland) verzorgen al langer deze service. Ook Rederij Wagenborg (Ameland/Schiermonnikoog) biedt sinds vorig jaar zelf deze service aan. Vlieland Maritiem Vervoer zal nu voor Rederij Doeksen watertaxivervoer gaan verzorgen op de routes Harlingen – Vlieland – Terschelling. Hiervoor zal een nieuwe catamaran aangekocht worden in Engeland. Deze catamaran zal 12 personen kunnen vervoeren, samen met bagage en eventueel fietsen. Wat voor catamaran dit precies wordt is niet bekend, maar het is waarschijnlijk dat dit eenzelfde als de huidige catamaran van Vlieland Maritiem Vervoer wordt (meer informatie over dit schip).
Bij het aanbieden van deze service wordt er aan gedacht dit een exclusiever karakter te geven. Er wordt gedacht aan catering aan boord en eigen parkeerplaatsen voor deze klanten. Wat de overtocht zal gaan kosten is nog niet bekend. De overtocht zal waarschijnlijk 40 minuten gaan duren.
(http://www.veerbootinfo.nl/wp-content/uploads/Watertaxi-Vlieland-Maritiem-Vervoer-640x426.jpg)
Watertaxi Vlieland Maritiem Vervoer
Artikel op Veerbootinfo.nl (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-biedt-ook-watertaxi-aan/)
-
2 x Volvo Penta IPS High efficiency schroefinstallaties van elk 330 PK
Dit geeft de "taxi"' een maximale snelheid van 27 knoop en een kruissnelheid van 24 knoop
Groet, een insider...
-
Waarom "concurreren" met je eigen sneldienst, terwijl je die snelheid nog geen eens haalt...!?
-
Doeksen zegt op hun site dat zij door Vlieland Maritiem zijn benaderd.
De reden zal dan ook zijn dat er daardoor makkelijker kan worden geinvesteerd. Er komt een nieuwe boot
Eigenlijk zie ik niet in wat daar nu weer fout aan is gezien de bovenstaande reacties.
Het gaat om al bestaand watertaxi vervoer buiten de eigen dienstregeling om en een dergelijk bootje in zetten i.p.v. de Tiger bij ziekenvervoer e.d. want daar zou het ook voor bestemd zijn is heel wat goedkoper lijkt me.
Wagenborg ging Doeksen al voor, dus waarom niet.
Dat Doeksen een subsidie aanvraagt voor een groene boot evenals bijvoorbeeld recent dat Viking Line dat in Finland heeft gedaan (en dat voor heel wat grotere bedragen en dreigen met niet bouwen als deze uitbleef) voor een nieuwe ferry staat daar toch los van.
Gezien de al weer sterk stijgende olie prijzen lijkt me dat alleen maar goed.
Soms denk ik 't is ook nooit goed
Leen
-
Dit zal geen grote concurrentie zijn voor eigen diensten van Doeksen.
Hier ontmoeten vraag en aanbod elkaar. Bij Wagenborg blijkt dat er een (extra) markt is voor deze manier van vervoer en hoewel het schip misschien minder hard gaat, ze kan wel kortere route nemen blijkbaar anders is de oversteek niet in 35 minuten te redden.
En Doeksen is niet zot: Ze hebben liever de vinger aan de pols dan dat deze manier van vervoer zijn eigen leven gaat leiden.
-
Correct gezien: er is kennelijk vraag naar meer flexibele diensten dan de vaste tijden van de conventionele en snelle boten. Daar hangt ongetwijfeld een prijskaartje aan met zo'n geringe capaciteit en zo'n motorvermogen. Kleine, flexibel inzetbare vervoerseenheden kan je beschouwen als het uitkristalliseren van al lang bestaande ontwikkelingen op alle Wadden van Fanoe tot Texel. Wagenborg heeft het een aantal jaren terug al eens geprobeerd, maar dat kwam niet echt van de grond: te grote vervoerseenheid. Norderney/Juist heeft er ook een traditie in liggen uit de jaren '70, wat toen niet lukte. Op Texel heeft Sjouke Veenstra het eens geprobeerd. Op de Duitse Wadden (althans aan de Westkant daarvan) bestaat al jaren een luchtvaartonderneming die nu bij Norden-Frisia zit en die prima functioneert. Is ook vrij wat duurder.
N.m.m. een moderne ontwikkeling die goed aansluit op de markt. Die leeft niet meer bij oude Noordnederland gedachten. Voor stoomfossielen weliswaar jammer, maar logisch nagedacht gewoon te verwachten.
-
Op de twitter van Doeksen staat een tekening hoe de watertaxi eruit komt tezien.
Trouwens de naam is ook al bekend : Zeehond
ben doeksen fan
-
Rederij doeksen start watertaxi, dat meld Jelllen van de Randen op twitter
De boot gaat de Zeehond heten.
Edit PiebeJanMan: Bericht verplaatst
-
Nieuwsbericht vernieuwd:
Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-en-vlieland-maritiem-vervoer-bieden-waddentaxi-aan/)
(http://www.veerbootinfo.nl/wp-content/uploads/Zeehond2-360x240.jpg)
Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]
Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-en-vlieland-maritiem-vervoer-bieden-waddentaxi-aan/)
-
Leuk, uitgebreid artikel over Vlieland Maritiem Vervoer uit september 2009:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=46645
Vlieland Maritiem Vervoer heeft hagelnieuwe watertaxi laten bouwen
Op ieder tijdstip naar Vlieland: 320 euro
Vlieland - ,,Vlieland trekt van oudsher het wat rijkere publiek. Nou, die mensen uit het Gooi gaan echt niet om zes uur vertrekken omdat om negen uur de eerste boot uit Harlingen vertrekt. Die bestellen ons op een tijd die hen uitkomt”, zegt Dirk de Ruijter van Vlieland Maritiem, een kledingwinkel in de Dorpsstraat.
Door Arjen Bakker.
Samen met zijn compagnon Tjerk Dijkstra van het gelijknamige bouwbedrijf heeft hij een hagelnieuwe watertaxi laten bouwen: de Spike Islander.
Voor 320 euro enkele reis brengt Vlieland Maritiem Vervoer (VMV) klanten op ieder gewenst tijdstip van of naar het eiland. ,,Voor dat geld kun je met maximaal twaalf mensen mee. Als je het hele schip vol hebt, betaal je per persoon niet eens zoveel meer als voor de veerboot”, rekent De Ruijter voor. Ter vergelijking: met twaalf man per Doeksen-sneldienst kost (inclusief toeristenbelasting) 235,68 euro enkele reis.
VMV bestaat inmiddels drie jaar. In die tijd is de vraag zo gegroeid, dat het voor de zakenlui uit kon om bij South Boats op het Britse eiland Wight een catamaran naar eigen wens te laten bouwen. ,,In vergelijking met ons vorige schip, een Interseptor 42 voor de kenners, is deze een stuk comfortabeler. Hij ligt ontzettend stabiel en heeft geveerde passagiersstoelen, zodat de gasten weinig last hebben van de zeegang.”
De watertaxi heeft bijna iedere dag wel klanten. Zeker niet alleen rijke toeristen, maar ook mensen die voor hun werk maar even op het eiland hoeven te zijn en geen hele dag kunnen of willen opofferen.
,,Monteurs, mensen van de woningbouw, maar ook wel eens gedeputeerden en andere provinciemensen. Vooral in de winter zit je echt uren vast op het eiland, als je op de gewone boot moet wachten, want dan vaart de veerboot maar twee keer per dag. Dan is het al snel aantrekkelijk om ons in te schakelen.”
Ook cameraploegen maken dankbaar gebruik van de service. ,,Omrop Fryslân hebben we geregeld aan boord, SBS Hart van Nederland laatst: allemaal vanwege die vossen he?”
Er is op Vlieland nog een tweede watertaxibedrijf actief. Buureiland Terschelling heeft er ook een paar, maar daar gaat het om snelle schepen van bergingsbedrijven, die het taxivervoer erbij doen. ,,Op Terschelling is het minder nodig, omdat daar veel meer Doeksenboten naartoe gaan. En je hebt daar nu ook nog de Eigen Veerdienst Terschelling.”
Doeksen heeft ook helemaal geen bezwaar tegen de taxidienst, zegt De Ruijter. ,,Het is een heel andere markt die wij bedienen: onze klanten zouden anders waarschijnlijk überhaupt niet naar het eiland komen. Als mensen de veerboot missen, verwijst Doeksen ze door naar ons. Sterker nog: de directie van Doeksen gaat ook geregeld met ons mee.”
Spike Islander
Vlieland Maritiem Vervoer C.V. heeft zijn Spike Islander - een Interseptor 42 van Safehaven Marine - vervangen door een catamaran van South Boats. Ook het nieuwe schip heet Spike Islander.
De Spike Islander is 13 meter lang, 5,1 meter breed en heeft een diepgang van 65 centimeter. De motoren zijn twee FPT Iveco nef 67. van 500 pk, met twee ultrajet 377 waterjets. Topsnelheid is 34 knopen. Kruissnelheid 27 knopen.
Het schip is verder voorzien van een 4 kw Cummins generator, 2 reddingvlotten voor elk 8 personen en 3 dekcamera’s.
-
Nieuwsbericht vernieuwd:
Rederij Doeksen en VMV bieden “Waddentaxi” aan (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-en-vlieland-maritiem-vervoer-bieden-waddentaxi-aan/)
Rederij Doeksen en Vlieland Maritiem Vervoer zorgen ervoor dat vanaf de lente mensen ook per “Waddentaxi” tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling vervoerd kunnen worden. De watertaxi is bedoeld voor mensen die de boot gemist hebben of die de boottijden niet uitkomen. Ook kan de taxi ingezet worden voor ziekenvervoer. Al lange tijd zijn watertaxi’s actief [...]
Lees het vernieuwde artikel en bekijk het algemene plan op Veerbootinfo.nl (http://www.veerbootinfo.nl/2011/02/rederij-doeksen-en-vlieland-maritiem-vervoer-bieden-waddentaxi-aan/)
Kijk ook eens op de site van Wagenborg met z'n 4 "Watertaxi's". Onder "vloot" ook de (ruwe) gegevens. Speed 27 kn, cap. 12 pax. Monohulls overigens. Nu TX nog, daar wordt al jaren gediscussieerd over een snelle verbinding buiten de vaste tijden. Daar komt geen concessie en dus kan er iemand ook zoiets gaan doen daar. Ben benieuwd of dat ook gebeurt.
-
Pers
Alle perscontacten verlopen via onze directeur, de heer Paul J.M. Melles. Het directiesecretariaat is bereikbaar via het algemene telefoonnummer.
Hieronder vindt u de laatste persberichten van Rederij Doeksen.
---
2 februari 2011
Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen samen in 'Waddentaxi'
Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen gaan samenwerken bij het aanbieden van vervoer-op-maat tussen Harlingen en Terschelling of Vlieland. De samenwerking vindt plaats binnen de nieuw op te richten V.O.F. "Waddentaxi". Ze gaan samen de bestaande watertaxiservice verder uitbreiden en uitbouwen. Bedoeling is om gasten die bijvoorbeeld de veerboot hebben gemist of voor wie de tijden uit de dienstregeling van de veerdienst niet gunstig zijn, een aantrekkelijk alternatief te bieden. Naast het vervoer zelf wordt gedacht aan een "full service-concept" met zaken als valet parking, catering aan boord, bagageservice en vervoer van en naar de accommodatie op het eiland. Daarnaast kan de Waddentaxi ingezet worden voor spoedeisend vervoer naar de wal.
Als aanvulling op de Spike Islander, de bestaande boot van Vlieland Maritiem Vervoer, wordt er momenteel in Engeland bij South Boats een nieuwe catamaran gebouwd. Naar verwachting is deze boot dit voorjaar gereed. Beide boten zijn van hetzelfde type en hebben een capaciteit van maximaal twaalf personen, hun bagage en twaalf fietsen. De nieuwe watertaxi wordt ook geschikt gemaakt voor spoedeisend (zieken)vervoer. De maximale snelheid is 27 knopen; de kruissnelheid is 24 knopen. De nieuwe watertaxi is dertien meter lang en vijf meter breed en wordt aangedreven door twee Volvo Penta IPS high efficiency schroefinstallaties van elk 330 PK. Een overtocht per watertaxi vanuit Harlingen van of naar Terschelling of Vlieland duurt ongeveer een uur. De prijzen zijn nog niet bekend.
De samenwerking gebeurt op initiatief van Vlieland Maritiem Vervoer. Dit past in de visie van Koninklijke Doeksen, waarin samenwerken met eilander ondernemingen én het continu verhogen van de service aan gasten centraal staan. De diensten van "Waddentaxi" zullen aan de hand van een nieuw ontwikkelde "booking site" worden aangeboden en kunnen ook via het Contactcenter van Rederij Doeksen worden geboekt.
-
De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.
-
De andere Vlielander Waddentaxi heeft te kampen met strenge handhaving door RijksWaterStaat en dreigt hun vloot in donker uit de vaart te moeten nemen.
Gezien de tekst van de motie is hierbij de Waddentaxi van Wagenborg ook betrokken. Wat mij verbaast is, dat niet wordt gesproken van de bergingsvaartuigen van Noordgat en de reddingboten. Beide soorten zijn voor patientenvervoer en anderszins ingezet.
Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.
Hoe meer regels, des te meer onzin, lijkt het.
-
Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.
Volgens mij is dit vervoer straks met de bootconcessie nog steeds mogelijk. Citaat uit het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog (paragraaf 3.3):
Per veerboot of passagiersschip
Verder wordt de reikwijdte van de concessie bepaald door de afbakening van de concessieverplichting tot passagiersschepen en veerboten. Deze definities sluiten aan bij de definities van passagiersschip en veerboot in het Binnenvaartbesluit. Daarmee kunnen verbindingen met kleinere schepen die 12 of minder personen vervoeren, zonder concessie worden verricht of onderhouden.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html)
De watertaxi's (ook die van Wagenborg) hebben een capaciteit van 12 personen. Andere partijen kunnen straks blijkbaar nog steeds dit soort diensten aanbieden voor maximaal 12 personen.
-
Verder is het de vraag of deze verhalen echt zin hebben: als Den Haag eindelijk eens met de bootdienstenconcessie afkomt, is dit vervoer naar vraag door andere partijen dan die, waarmee Doeksen en Wagenborg thans hun overeenkomst hebben (in welke vorm dan ook), niet meer toegestaan.
Volgens mij is dit vervoer straks met de bootconcessie nog steeds mogelijk. Citaat uit het Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog (paragraaf 3.3):
Per veerboot of passagiersschip
Verder wordt de reikwijdte van de concessie bepaald door de afbakening van de concessieverplichting tot passagiersschepen en veerboten. Deze definities sluiten aan bij de definities van passagiersschip en veerboot in het Binnenvaartbesluit. Daarmee kunnen verbindingen met kleinere schepen die 12 of minder personen vervoeren, zonder concessie worden verricht of onderhouden.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2010-30.html)
De watertaxi's (ook die van Wagenborg) hebben een capaciteit van 12 personen. Andere partijen kunnen straks blijkbaar nog steeds dit soort diensten aanbieden voor maximaal 12 personen.
Goed gezien! Zo houden we dus steeds meer 'uitzonderingen" over: < / = 12 pax, vrachtvervoer. Voor dat laatste is de Schleswig-Holstein geschikt, net als dat dingetje van Waddentransport. Kortom: lekker in het vaarwater blijven zitten en de Gemeentelijke Havenbeheerder op TS een berg rechtszaken aandoen. We zijn nog lang niet van het gedonder af.
-
Zou de zeehond op eigen kracht deze kant op komen of moet ze worden gebracht?
-
Persbericht
1 maart 2011
Nieuwe waddentaxi gedoopt in UK
Vandaag wordt te Cowes (Isle of Wight, UK) het nieuwste schip van Waddentaxi gedoopt. De doop wordt voltrokken door Christine Doeksen, echtgenote van Jan Willem Doeksen, directeur van Koninklijke Doeksen. Het schip gaat “Zeehond” heten. De verwachting is dat het schip in de loop van volgende week op eigen kiel naar Nederland komt.
De Engelse werf South Boats werkte de afgelopen maanden aan het nieuwe schip, dat naast de bestaande “Spike Islander” vervoer op maat gaat aanbieden voor groepen tot twaalf personen. Hiervan kan door zowel de particuliere als de zakelijke markt gebruik gemaakt worden. De nieuwe “Zeehond” is ook geschikt voor spoedeisend (zieken)vervoer. Een overtocht per Waddentaxi kan plaatsvinden vanuit Harlingen van of naar Terschelling of Vlieland, maar ook andere bestemmingen zijn mogelijk.
De diensten van Waddentaxi kunnen vanaf eind april via de vernieuwde website worden geboekt.
-
de zeehond is halvewege de afsluitdijk.
en kom maar op die foto's! :-)
-
De zeehond is in Harlingen aangekomen!
-
Hij komt ook even naar Terschelling. Net gehoord op de scanner.
-
de zeehond is halvewege de afsluitdijk.
en kom maar op die foto's! :-)
Hierbij dan de eerste foto's van de Zeehond in Nederlandse wateren. Was een weekendje naar Vlieland geweest en zag dat de Zeehond gisteravond in Harlingen lag. Ik had vanmiddag dat we van de boot kwamen geluk want hij lag er nog. Ik zal later vandaag nog wat foto's van details plaatsen. Wat me opviel is dat het bootje als thuishaven Harlingen op de kont heeft.
De eerste foto nam ik gisteren bij de jachthaven van Vlieland en toont de Spike Islander, zusterschip van de Zeehond.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Zo te zien wijkt met name de achterzijde sterk af van de Spike Islander...
-
Op de in het Tiger topic ook al door Redmer vermelde onderstaande link staan meerdere artikelen over ontwerpen van soortgelijke (Windfarm) boten en ook over de bouwer van de Windfarmboten en Watertaxi's; South Boats, zie ook de 2e link.
http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/projects/ (http://www.adhocmarinedesigns.co.uk/projects/)
http://www.southboatsiow.com/vessels/ (http://www.southboatsiow.com/vessels/)
-
Nog wat detailfoto's van de Zeehond die jullie nog van me tegoed hadden.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Zo te zien is ze ook uitgerust met een DP system, zie je tegenwoordig ook steeds meer bij cruise schepen.
@Redmer heb je enig idee waarom ze hier ook mee uitgerust is?
-
Sja misschien voor bepaalde projecten? Misschien om ook door offshore ingehuurd te kunnen worden.
Ook voor duikers kan het handig zijn.
Hier vind je wat meer info:
http://www.boattest.com/Resources/view_news.aspx?NewsID=3670
-
Volgens mij zojuist de Zeehond gespot in de haven van West (op de webcam van Zeezicht), is net weer vertrokken...
-
Volgens mij zojuist de Zeehond gespot in de haven van West (op de webcam van Zeezicht), is net weer vertrokken...
Klopt,
ik zie op AIS dat ze nu onderweg is naar Harlingen !
ben doeksen fan
-
Mogen ze nu wel of niet 's nachts snel varen.
10 minuten geleden gaf de spike islander aan dat ze richting Harlingen gingen.
-
Op ais zie ik nu dat ie naar Terschelling gaat.
-
Nieuwe website Waddentaxi online (http://www.veerbootinfo.nl/2011/05/nieuwe-website-waddentaxi-online/)
De nieuwe Waddentaxi-website biedt u een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden van de Waddentaxi. Het belangrijkste element is het kunnen bekijken en boeken van afvaarten. Zowel afvaarten in de dienstregeling, als afvaarten om een geheel schip te boeken kan op deze website worden gedaan.
Ook biedt de website een hoop informatie over zaken als bagage, parkeren en kosten. De kosten zijn als volgt: een enkele reis tussen Harlingen en Vlieland of Terschelling kost 39 euro en een enkele reis tussen de eilanden kost 22 euro. Er zijn geen speciale tarieven voor kinderen, studenten, 65+, vaste reizigers of eilanders. Op Vlieland is taxivervoer naar het dorp of de verblijfplaats echter inbegrepen in de prijs.
Uw auto kunt u in Harlingen parkeren via Park + Walk, achter de dijk bij de opstapplaats in Harlingen.
Aan boord mogen drie stuks ruimbagage en handbagage meegenomen worden. Ook mag iedere passagiers gratis zijn of haar fiets (met fietskar) meenemen. Huisdieren mogen aan boord in een bench vervoerd worden.
Wanneer u het hele schip afhuurt kunt u voor aan boord een cateringarrangement boeken, zoals een mand voor een ‘picknick’ aan boord.
De opstapplaatsen van de watertaxi worden ook genoemd op de nieuwe website, in Harlingen bij de Westerzeedijk, op Terschelling aan de steiger in de kom en op Vlieland in de jachthaven bij de vaste ligplaats van de Zeehond.
De nieuwe website is te bereiken via www.waddentaxi.nl (http://www.waddentaxi.nl)
Veerbootinfo.nl (http://www.veerbootinfo.nl/2011/05/nieuwe-website-waddentaxi-online/)
-
Vorig weekend eindelijk de Zeehond varend op de foto kunnen zetten:
-
En maandagochtend vanaf de 7:00-boot (Vlieland)
-
Mooi schip de nieuwe zeehond nu 2 keer gezien vorig weekend op vlieland en afgelopen week op terschelling.
-
Ja zeker een mooi schip, maar vaart hij wel elke dag?
Groetjes:Willem.
-
Volgens mij wel, kijk maar eens in de dienstregeling op www.waddentaxi.nl
-
(http://i56.tinypic.com/ims4f7.jpg)
Foto van de Zeehond, genomen vanaf de Vlieland.
4-6-2011
Groetjes Germen
-
Mooie foto Germen!
-
Zeehond van afgelopen zaterdag.
-
En nog een paar van 2e pinksterdag, zeker 2x heen en weer die dag, maar weinig passagiers, leuk bootje om te zien.
Thuishaven Vlieland wist ik nog niet.
-
Die thuishaven is blijkbaar veranderd. Dat ik het schip vlak na aankomst in Nederland op de foto zette, stond er nog Harlingen op de kont. Daar had ik Vlieland verwacht, zoals nu het geval is.
-
Vannacht gaat de Zeehond voor de offshore een vaart doen, vanaf Vlie naar de Eemshaven en vanaf daar naar het windmolenpark in de Noordzee boven Borkum.
-
Dat betekent dus concurrentie met de AG Norden-Frisia.
-
De bemanning vindt het inderdaad een geweldig leuk tochtje. Wel vermoeiend natuurlijk. In ieder geval rustige zee, dat scheelt.
Trouwens geen concurrentie, maar aanvulling...! De opdrachtgever belde waddentaxi omdat dit de dichtsbijzijnde boot was die beschikbaar was...
De Zeehond is trouwens nu net weer op weg naar Vlie.
-
Doeksen heeft net een deelneming in een windmolen servicing bedrijf dat twee cats in Wight heeft besteld. "Geen concurrentie"? Moet ik nog zien, want Norden-Frisia timmert in het oostelijk Waddengebied aardig aan de weg, overigens ook via een deelneming. Ook al gaat het deze keer "op verzoek", dat is in de historie eerder gebeurd, dus ik ben dan toch maar zo argwanend om altijd op de hoede te blijven. Blijft natuurlijk interessant.
-
Onderstaande informatie is te vinden op de homepage van de Waddentaxi (http://www.waddentaxi.nl)
Blijkbaar valt de animo voor de waddentaxi in het laagseizoen wat tegen nu er op prijs wordt geprobeerd om reizigers te trekken. Gaat trouwens aardig richting de prijs van een enkeltje met de sneldienst dat € 19,46 kost. Bij de Waddentaxi zit daar nog een dag gratis parkeren, kop koffie of thee aan boord en voor de Vlielandgangers een taxirit van de boot naar de verblijfplaats bij. De sneldienst zit echter ook weer in de vriendelijker geprijsde dagarrangementen verwerkt.
WINTERACTIE: 15 euro korting op enkele reis!
Van 1 november t/m 31 december 2011 profiteert u van fikse kortingen op uw bootticket! Een enkele reis met de Waddentaxi van Harlingen naar Vlieland of Terschelling en v.v. kost nu 24 euro, dat is een korting van 15 euro! Voor 17 euro reist u van Vlieland naar Terschelling of v.v. Boek snel uw ticket met de Waddentaxi en profiteer van het voordeel!
-
Natuurlijk leuk, zo'n "korting". Dat gaat wel weer de vraag opleveren of het "anders niet te duur is?" In het winterseizoen verandert het reispatroon van badgasten nauwelijks: zwakke periode. Dat los je niet op met een luxe-faciliteit die de Waddentaxi gewoon is. Waddentaxi of Wagenborgs evenbeeld is een vorm van dienstverlening die typisch thuishoort in een vliegende conjunctuur. Is er "crisis" dan wordt de vraag vanzelf wat minder, lijkt mij.
-
Vandaag voor het eerst de Zeehond varend gezien. Helaas niet op volle snelheid, maar met een sukkelgangetje in de Kom.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Wat een schitterende foto, die met de vuurtoren!
-
Dank je Hans. Hier nog eentje genomen met een andere brandpuntsafstand.
Foto: © Jeroen Vriend
-
Hoort dit onderwerp niet bij 'Huidige vloot van doeksen' ?
-
Hoort dit onderwerp niet bij 'Huidige vloot van doeksen' ?
Aangezien Waddentaxi geen 100% Doeksen bedrijf is, maar er ook een of meer overige deelnemers zijn, is gekozen dit onderdeel bij Overige Onderwerpen te plaatsen.
-
Afgelopen maandagmiddag eindelijk de Zeehond op volle snelheid kunnen fotograferen. Helaas voer ie een beetje ver langs ons heen.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
De Zeehond onderweg van Vlieland naar Harlingen, gezien vanaf de Holland afgelopen zaterdag 21 april.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
De Zeehond even later langs de Pollendam.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Wat plaatjes van de Zeehond van de afgelopen tijd:
Meer foto's op Golven op Zee (http://golvenopzee.blogspot.com/2012/05/april-mei-2012-vlieland-fotos.html)
-
De Zeehond afgelopen maandagochtend in Harlingen.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
De Zeehond stuift langs de Richel door de Vliestroom, 28 juli 2012.
(http://imageshack.us/a/img338/9206/zeehond20120728vliestro.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/338/zeehond20120728vliestro.jpg/)
foto: Wim Vink
-
Ik zie dat de Zeehond als thuishaven Vlieland op de achtersteven heeft staan. De Vlieland heeft als thuishaven Terschelling.
Zou hier een bijzondere reden voor zijn?
gr. Hans.
-
Op de zijkant staat Waddentaxi.nl en op de Vlieland staat Rederij-Doeksen.nl, "zou hier een bijzondere reden voor zijn?"
De Zeehond is van het bedrijf waddentaxi, de andere doeksen-schepen zijn van Doeksen (TSM, enz.). De bedrijven die betrokken zijn bij Waddentaxi zijn eerder besproken in dit topic.
-
Waddentaxi is een samenwerkingverband van een Vlielander bedrijf en Doeksen. Dus is kennelijk de thuishaven Vlieland. Rederij Doeksen is op Terschelling gevestigd en dus is het zo, dat de schepen die zij exploiteert TS als thuishaven hebben. Dus staat achterop "Terschelling".
Niks om iets achter te zoeken.
-
net buiten de haven van WT aug 2012
-
Vroeg in de avond (29-7-2013) hoorde ik via de scanner dat de Zeehond onderweg naar Ts was.
Dus gelijk op de fiets naar de havendam om dit schip te fotograferen.
In het Schuitengat
(http://img62.imageshack.us/img62/5243/37my.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/62/37my.jpg/)
(http://img163.imageshack.us/img163/3144/7yud.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/7yud.jpg/)
In de havenmond
(http://img29.imageshack.us/img29/493/fcpn.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/29/fcpn.jpg/)
Vlakbij het ponton
(http://img713.imageshack.us/img713/1888/x0kz.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/713/x0kz.jpg/)
Na het afstappen van de ene passagier gelijk weer weg
(http://img534.imageshack.us/img534/9660/9fnu.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/534/9fnu.jpg/)
foto's: © Wim Vink
-
de Zeehond komt aan op Ts 21-07-2013 20:55
op een andere plek dan ik verwacht had...
-
De ZEEHOND voer afgelopen zondagmiddag 6 juli 2014 voor de haven van Harlingen rond met
aan boord media die de Sail Out Parade van de Tall Ships fotografeerden.
(https://preview.ibb.co/jAWJOG/DSC_0847.jpg)
(https://preview.ibb.co/cDcmAw/DSC_0686.jpg)
-
Foto's van zomer 2014. Meer foto's op Golven op Zee (http://golvenopzee.blogspot.nl/2014/08/zomer-2014-vlieland-en-terschelling.html)
-
Foto: Watertaxi ms Zeehond
West - Terschelling 26-7-2014 14.11 uur
Gr. Germen
-
Foto: ms Zeehond
West - Terschelling 26-7-2014 14.09
Gr. Germen
-
De Zeehond heeft zojuist een vrachtje vanaf Terschelling opgehaald en "stuift" door de Slenk.
Uit de richting van Texel komen al flinke donkere wolken, voorbode wat er in de middag komen zou.
Datum: 25 juli 2015.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/7J22L7.jpg) (https://imageshack.com/i/pa7J22L7j)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/0NaVxE.jpg) (https://imageshack.com/i/ey0NaVxEj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/uxgnxX.jpg) (https://imageshack.com/i/eyuxgnxXj)
foto's: © Wim Vink
-
Waddentaxi ms Zeehond
West - Terschelling 28-7-2015
Groetjes Germen
-
De Zeehond heeft er net een ritje opzitten en komt aan in de jachthaven van Vlieland. Op de tweede foto zie je links het zusterschip Spike Islander. De foto's zijn gemaakt op 19 maart 2016.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
De Zeehond komt uit Harlingen aansnellen richting Vlieland.
Vliestroom, 28 MEI 2016.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/dstrdo.jpg) (https://imageshack.com/i/podstrdoj)
foto: © Wim Vink
-
Is er ook iemand die weet, wat de Zeehond in de haven van Scheveningen doet en/of hoelang ze daar (nog) blijft? Ze ligt vlakbij de Holland in de Vissershaven en heeft enkele tripjes op de Noordzee gemaakt...
-
Is er ook iemand die weet, wat de Zeehond in de haven van Scheveningen doet en/of hoelang ze daar (nog) blijft? Ze ligt vlakbij de Holland in de Vissershaven en heeft enkele tripjes op de Noordzee gemaakt...
Zal misschien iets te maken kunnen hebben met de Volvo Ocean Race, is mijn vermoeden.
-
Ik hoorde haar vorige week vertrekken vanaf Vlie. Er werd iets gemompeld over tot volgende week Vrijdag. Zojuist heeft ze de haven van Scheveningen weer verlaten met destination Vlieland. Dat stond trouwens al de gehele week in de AIS gegevens volgens mij.
Even afwachten wat de koers word.
-
Zeehond in de Blauwe Slenk op weg naar Harlingen
(https://ovinge.net/Media/2018/Doeksen/1807_LDN2323.jpg)
-
Van afgelopen zaterdag vanaf de Brandaris.
Roel
(https://ovinge.net/Media/2018/Doeksen/1807_MAN5684.jpg)
(https://ovinge.net/Media/2018/Doeksen/1807_MAN5699_FB.jpg)
-
10 augustus vanaf de Vlieland spotte ik de Zeehond in een leuk zeetje.
-
3 Foto's van de Zeehond gemaakt vanaf de Vlieland 16 Mei 2014.
-
Zeehond Vlieland juni 2019.
-
Het was effe zoeken, maar ik zie dat watertaxi Zeehond nu, 26 augustus, in de Woerdense Verlaat, in Zuid Holland ligt. Ofschoon met destination Vlieland... weet iemand wat de Zeehond daar doet/waarom ze daar ligt en wat de bedoelingen zijn???
-
Die sloot is smaller dan de boot :o ::) . Ik gok een AIS foutje. Misschien is de AIS ter reparatie is en zijn er testlocaties uitgezonden. Alleen bij Marinetraffic zie ik die locatie. Bij een paar andere websites is de laatste locatie in Harlingen bij de SAS-steiger, maar daar ligt ze niet meer.
-
Klopt, ik ben de Zeehond al een paar dagen "kwijt", af en toe een (valse) AIS melding, vanaf de SAS steiger, maar als ik dan inzoom, springt die indicatie weg; ook heb ik haar al een tijdje niet meer op Vlie gezien via webcam Vlieland Haven
-
(https://i.imgur.com/Bg3rnUi.jpg) (https://lunapic.com)
Aankomst Waddentaxi ms Zeehond in de haven van West - Terschelling.
31-7-2020
Gr. Germen
-
Zeehond vaart vaak met bemaning van de veerboten terug naar de eilanden.
-
(https://i.imgur.com/DLnYZMM.jpg) (https://lunapic.com)
(https://i.imgur.com/2oLZVJw.jpg) (https://lunapic.com)
ms Zeehond
West - Terschelling 6-8-2012
Gr. Germen
-
De Zeehond is naar de werf, lees ik in de Terschellinger, de Ostrea is de vervanger, welk schip is dit?
Kan er niks van terugvinden
-
Zou het deze zijn? ligt nu op Vlieland...
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:8026712/mmsi:244041359/imo:0/vessel:OSTREA
-
Zo op de webcam te zien is het niet een al te groot schip https://www.waddenhavenvlieland.nl/webcam/
-
Deze was ik even vergeten.... bericht van 13 oktober j.l.
Goed nieuws! Want vanochtend zetten onze directeur Dirk Spoor en wethouders Jeltje Hoekstra (Terschelling) en Marieke Vellinga (Vlieland) hun handtekening onder een belangrijke samenwerking. Door deze samenwerking kan waddentaxi Zeehond ook de komende drie jaar volgens een dienstregeling tussen Vlieland en Terschelling blijven varen
Leerlingen op Vlieland kunnen hierdoor diverse opleidingen in het voortgezet #onderwijs volgen op Terschelling en hoeven niet te verhuizen naar de wal. Maar ook de leefbaarheid op en samenwerking tussen de eilanden verbetert. Door deze verbinding kan bijvoorbeeld zorgpersoneel opgeleid worden op Vlieland, waardoor het tekort aan zorgpersoneel op het eiland aangepakt kan worden.
De bootverbinding werd drie jaar lang betaald uit een provinciaal fonds aangevuld met bijdragen van de gemeentes, maar bij start van de zomervakantie was de pot leeg. Nu wordt de verbinding gefinancierd door de Gemeente Vlieland en Gemeente Terschelling, de scholen voor voortgezet onderwijs Eilandschool De Jutter op Vlieland en 't Schylger Jouw op Terschelling en Rederij Doeksen. Ook de Stichting 75 jaar Nederlands Binnenvaartbureau zorgt voor een financiële bijdrage. De ondernemersverenigingen op beide eilanden steunen het initiatief.
Op de foto v.l.n.r. directeur Dirk Spoor (Rederij Doeksen), wethouder Jeltje Hoekstra (Terschelling) en wethouder Marieke Vellinga