Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: ilovemidsland op 22 oktober 2005, 19:58:54
-
ik verveelde me dus ik denk laat ik er nog maar eens een vakantie foto op zetten...
een close up van de brug
(mod. foto is verdwenen.....)
-
De bovendek van de schellingerland....
(http://static.flickr.com/16/21425942_cb64f8cdbd_o.jpg)
en de stuurhut
(http://static.flickr.com/15/21425956_529bf5cff2_o.jpg)
-
In het verlengde van de scheepsdetails een topic waarbij de forumleden kunnen raden om welk schip of ander onderwerp het gaat.
Ik begin zelf met een oudere foto van een kabelgat. Foto is gemaakt in de Blauwe Slenk, maar van welk Doeksen schip?
(http://imageshack.us/a/img688/3228/noordnederland19650800b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/688/noordnederland19650800b.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Vanaf de Oost-Vlieland (1962) ??
-
Gezien de hoogte t.o.v. het water lijkt me dit vanaf de achterkant van de Noord-Nederland (ex Dageraad).
-
Hallo Wim,
Leuk onderwerp en dan ga ik voor de Schellingerland (slof).
-
Humtidumpty heeft het juiste antwoord gegeven. Foto is van 1966, het tweede jaar dat het schip in dienst van Doeksen was.
-
Een makkelijke:
(http://imageshack.us/a/img407/8567/noordnederland19830727f.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/407/noordnederland19830727f.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Ik denk de Schellingerland, maar dan in de oude kleuren. Dus jaren '80.
-
Ik zal wel gek zijn maar ik ga voor de Bere-boot. Noord-nederland. Ik kan het rekje ervoor niet thuis brengen. Het kan niet de oude Midsland zijn die heeft er een hoge mast op zitten en na mijn weten had de Schellingerland 1 radar op de mast en 1 op de brug.
Groetjes Jan
-
Je hebt gelijk Jan. Ik heb er oude foto's op nageslagen en er zit inderdaad verschil in de masten tussen de Schellingerland en de Bereboot.
-
Ik zal wel gek zijn maar ik ga voor de Bere-boot. Noord-nederland. Ik kan het rekje ervoor niet thuis brengen. Het kan niet de oude Midsland zijn die heeft er een hoge mast op zitten en na mijn weten had de Schellingerland 1 radar op de mast en 1 op de brug.
Groetjes Jan
Jan,
Mijn dochter zat ernaast, maar jij raadde het juist.
De bereboot was destijds de favoriete boot van mijn dochter. Ze had het eigenlijk moeten weten!
-
Schoorsteen en vlaggemast van de Midsland.
(http://img593.imageshack.us/img593/2806/midsland20060609harling.jpg)
(http://img163.imageshack.us/img163/2806/midsland20060609harling.jpg)
Foto's: © Wim Vink, 9 juni 2006
-
waarom vaart de vlieland de laatste tijd met de voorkleppen half open??:
-
Hallo allemaal,
Ik wil even reageren op de vraag waarom de Vlieland tegenwoordig nogal eens met voorluiken open vaart.
Ik had dat ook al een paar keer gezien maar de verklaring is eenvoudig. Op deze manier komt er een luchtstroom over het autodek omdat het daar anders wel een beetje erg warm is.
Wat ik trouwens al eerder schreef het is de bedoeling dat deze huidige kleppen tzt worden vervangen door een klep met het draaipunt onder de brug.
Of men dan ook iets aan de temperatuur op het autodek gaat doen weet ik niet.
Tot een andere keer Grey
-
Na de vakantie periode gaat de Vlieland naar dok. Klep wordt aangepakt alsmede de bekleding.
Midsland neemt de dienst over in deze periode.
-
Zo hoog zijn deze golven nou ook weer niet lijkt mij. Ik heb wel een keer meegemaakt dat ik op de Friesland zat en dat op het autodek door de deining het een en ander aan fietsen begon te schuiven, maar dat is al vele jaren terug. Toen was ik nog een jochie van een jaar of 8.
-
hier een bekend 'iets'van doeksen, maar niet veel gezien op foto's:
-
hier de kleppen van de vlieland, augustus 2006;
-
De Vlieland vanaf het meerdek BB-V:
-
Vanmiddag wat details van de Koegelwieck gefotografeerd: waterjets, stuurhuis en mast. De mast helt achterover zodat deze beter past bij de lijn van het schip. Hadden ze ook bij de Tiger moeten doen....
-
Het stuurhuis van de Friesland steekt boven de havendam uit.
-
Details van de Friesland genomen op 3 augustus 2009
-
Details van de Vlieland genomen op 22 augustus 2009.
-
Dit zijn twee close-ups van de uitlaatpijpen van de Vlieland. De foto's zijn gemaakt op 29 augustus 2009.
Dit is de bakboordzijde (zonder kleppen).
Dit is de stuurboordzijde met kleppen. Aan de leidingen te zien worden deze hydraulische bediend. Wat is eigenlijk de functie van deze kleppen en waarom zitten ze aan ??n kant?
-
Het schip ligt altijd met de stuurboordskant aan de kade. De mannen van de waldienst (maar ook de matrozen op het meerdek SB-A) kregen de rookwalmen in hun gezicht, vandaar de kleppen.
-
Is de kant met kleppen niet de linkerkant van de Vlieland die juist altijd van de kade is omdat de Vlieland de kade aan de rechterkant heeft? (sorry doe even niet meer met de bak en stuurboord, om vergissen te voorkomen).
-
Helaas kun je bij een schip eigenlijk niet om bak- en stuurboord heen en bak en stuurboord zijn juist zo handig om vergissing te voorkomen, omdat rechts en links voor de kijker en het voorwerp anders is, terwijl BB en SB altijd vanuit het voorwerp uitgaan en dus onafhankelijk zijn van waar te ten opzichte van het voorwerp staat. De Vlieland ligt altijd met stuurboord ('rechts') aan de kade en de kleppen zitten ook aan stuurboord, is ook wel op de foto te zien. Even een bewijsje om dat te zien; het tussendekje achterop aan SB (VIP-dek) is geel, het tussendekje aan BB (waar de MOB-boot staat) is groen...
-
ah wat dom van me.
De foto is in lengte van het schip genomen en ik dacht dat de uitlaat aan de achterkant van het schip uitkwam, maar ze komt natuurlijk aan de zijkant van het schip uit.
Wat ik me dan nog wel af vraag: Wat doen de kleppen op de uitlaat? Ze stoppen de motoren toch niet tijdens het laden en lossen? Dus zou er nog steeds uitlaatgassen vrij komen...
-
Ik denk dat de kleppen de uitlaatgassen naar beneden richten. Bij auto's met een dieselmotor zie je vaak dat de uitlaat het laatste stuk naar beneden gericht is. Dat zal hier niet gaan omdat ze dan uit moeten steken en dat geeft weer problemen bij het aanmeren. Op het nieuw te bouwen schip zullen we deze constructie niet meer terugzien.
-
Die kleppen gaan volgens mij eventjes dicht bij het aangeven van de trossen aan de waldienst, zodat die in ieder geval geen hele grote walm uitlaatgassen in hun gezicht krijgen. Daarom zijn ze ook hydraulisch bediend, zodat ze handmatig even dichtgezet kunnen worden. Het fijne weet ik er verder ook niet van, zal ik eens vragen ;)
-
Deze foto heb ik al een tijdje in mijn bezit. Het duurde even voordat ik erachter kwam vanaf welk Doeksen schip deze foto gemaakt is. Even kijken wie het snel ziet, succes!
-
Dat trappetje naar het benedendek heb ik heel wat op en neer gelopen: Vlieland 1938.
-
Klopt, het is de Vlieland 1938. Ik zag het uiteindelijk aan deze foto die vlak voor bovenstaande foto genomen is. Uiteindelijk zag ik het aan de reling, met als aanknopingspunt het trappetje naar beneden en het stukje dichte verschansing daarnaast aan bakboordzijde.
-
Detail van de bovenkant van de schoorsteen van de Friesland. Foto is vandaag genomen. Het bovenste deel lijkt van roestvast staal.
-
Aan boord van de Midsland afgelopen vrijdag 11 maart heb ik deze foto's gemaakt.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Na lange tijd dit onderwerp weer eens opgepoetst.
Welk schip en welk detail?
(http://imageshack.us/a/img138/4235/img1766b.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/138/img1766b.jpg/)
foto: Petra Vink
-
Voor het eerst in dit topic dat de foto niet werd geraden.
Het is het heklicht van de Noord-Nederland.
(http://imageshack.us/a/img594/6305/img1766e.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/594/img1766e.jpg/)
foto: © Petra Vink
-
Ik denk ook dat er amper forumleden zijn die weleens met de Noord-Nederland meevaren of meegevaren zijn Wim ;)
-
Ik denk ook dat er amper forumleden zijn die weleens met de Noord-Nederland meevaren of meegevaren zijn Wim ;)
Dubbel te meer een reden om deze plaat eens als raadplaat aan te merken.
Off topic: mijn dochter heeft van de reis met de NN een hele serie gemaakt. Zal die binnenkort bewerken en in het NN-topic plaatsen.
-
Deze detailopnames van de Vlieland maakte ik gisteren in Harlingen. Op de laatste foto is te zien dat de hydraulisch bedienbare kleppen voor de uitlaatpijpen zijn verwijderd.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Foto: loopbrug / ingang ms Friesland
West - Terschelling 4-8-2014
Gr. Germen
-
Het autodek van de Midsland, 1976.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/NcrJ5i.jpg) (https://imageshack.com/i/p9NcrJ5ij)
foto: R. Clasen
-
Wim, fantastisch om zo'n foto te mogen zien van de oude Midsland. Ik heb nooit op dat schip kunnen varen dus het is erg leuk om te bestuderen!
Ik ben nog steeds bezig met mijn 3D voorstelling van de huidige Midsland. Op 15 augustus 2015 had ik het voorrecht om weer op dit schip te mogen varen: daar maakte ik natuurlijk even gebruik van. De volgende foto's zijn wel aardig om te delen.
(http://i62.tinypic.com/5x1owp.jpg)
Wanneer je erg perfectionistisch bent, dan probeer je natuurlijk de kleinste details vast te leggen op de gevoelige plaat...
(http://i57.tinypic.com/20shsow.jpg)
De trap aan de stuurboordzijde van het schip. Dit was een flinke uitdaging om na te maken!
(http://i59.tinypic.com/bh6p1.jpg)
(http://i57.tinypic.com/r739de.jpg)
Bovenstaand twee foto's van het stuurhuis
-
Enkele detailopnames gemaakt op de Friesland (1) afgelopen middag.
(http://i59.tinypic.com/20gh84l.jpg)
(http://i59.tinypic.com/2q2o0g0.jpg)
(http://i60.tinypic.com/24parfb.jpg)
(http://i58.tinypic.com/iyecxw.jpg)
(http://i62.tinypic.com/29mq4xk.jpg)
(http://i59.tinypic.com/a176b.jpg)
(http://i58.tinypic.com/2zpledk.jpg)
(http://i57.tinypic.com/2z4a0yv.jpg)
(http://i61.tinypic.com/zybiq9.jpg)
-
Mast van de Midsland.
3 JAN 2010
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/IidgG3.jpg) (https://imageshack.com/i/poIidgG3j)
foto: © Wim Vink
-
Foto's van de ducktails van de Vlieland gisteren. De eerste tijdens het achteruit varen en de andere op volle snelheid. Ik zag nu voor het eerst dat ze zwart geschilderd zijn aan de bovenzijde. Ook zijn de uitlaatpijpen (niet te zien op deze foto's) vervangen door zo te zien RVS exemplaren waarvan die aan stuurboordzijde 90 graden omlaag gebogen zijn het laatste stukje. Aan die kant zaten voorheen de kleppen.
Foto's: © Jeroen Vriend
-
Achterschip van de Bereboot, 19 juli 1983 te Harlingen.
Kade nog met veerstoep laagwater.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/gEJYoE.jpg) (https://imageshack.com/i/pmgEJYoEj)
foto: © Wim Vink
-
ik ben afgelopen zaterdag voor het eerst met de Vlieland naar Harlingen gevaren (en heen met de Zeehond 8) ), van bovenaf gezien naar de ducktales van de Vlieland viel me op dat er flink water uit de uitlaten komt, ik heb weinig verstand van scheepsmotoren en koeling maar ik neem aan dat dit koelwater is? Misschien dat iemand het koelsysteem van de Doeksen schepen kan toelichten?
-
Om een lang verhaal kort te maken: het water uit de uitlaten moet voorkomen, dat de mensen, die het achterschip moeten vast en losgooien niet vergast worden door de uitlaatgassen die, als ze droog zijn, omhoog gaan...
-
Om een lang verhaal kort te maken: het water uit de uitlaten moet voorkomen, dat de mensen, die het achterschip moeten vast en losgooien niet vergast worden door de uitlaatgassen die, als ze droog zijn, omhoog gaan...
Bedankt voor je antwoord Arthur, het water komt echter tijdens de volledige overtocht uit de uitlaten. Ik hoop dat iemand toch kan toelichten hoe de koeling werkt, word er zeewater ingenomen om de motoren te koelen wat daarna dan weer geloosd wordt?
-
De bak van de Friesland (1956), die Harlingen nadert in een lekker windje.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/u9dnLL.jpg) (https://imageshack.com/i/pnu9dnLLj)
foto: coll. R. Kootstra