Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Doeksen slepers => Topic gestart door: Donald v.d. Horst op 1 november 2005, 22:02:33
-
Van de sleepboot Stortemelk zijn veel foto's gemaakt. Het schip werd ooit gebouwd als Stad Arnhem II bij de Arnhemse Stoomsleephelling in Arnhem.
Het lijkt mij leuk eens een aantal foto's te plaatsen van de Stortemelk in zijn verschillende gedaantes.
Het schip is toch een flink aantal keren verbouwd. Zijn er ook nog mensen die foto's kunnen plaatsen van de Stortemelk in Suriname?
Groeten, Donald van der Horst
-
Ik zou het leuk vinden te lezen wat de functie op dat moment was en evt. bij wie in dienst. Is die info per foto ook voor handen?
-
De Stortemelk voer in vele passagiersdiensten. In de 60-er jaren voer hij geregeld tussen Ts en Vlieland. Zo ook op deze foto uit juli 1963.
(http://img842.imageshack.us/img842/9894/0ig4.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/842/0ig4.jpg/)
Foto: © Wim Vink
-
Een ansichtkaart van midden jaren 50. De firma Boon rijdt nog met VW-busje het vervoer op Vlieland.
(http://img337.imageshack.us/img337/6037/vlielandenstortemelkjar.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/337/vlielandenstortemelkjar.jpg/)
-
uit de oude doos...........
http://www.youtube.com/watch?v=J8AxN0Y72Go
-
Zijn intrigerende beelden.
Is dit gefilmt op de Vlieree voor overstap naar Vlieland wellicht?
-
Zijn intrigerende beelden.
Is dit gefilmt op de Vlieree voor overstap naar Vlieland wellicht?
Volgens mijn weten is de Stortemelk na zijn laatste grote verbouwing (lees: nieuw stuurhuis) niet gebruikt voor de overstap. Wel voer het schip nog enige tijd Terschelling-Vlieland v.v. als vervangend schip voor de Vlieland (1938), die soms andere taken kreeg toebedeeld.
Het stukje film is volgens mij uit de sleepdienst, maar Jan Leenstra zal ons kunnen inlichten.
-
Als uitleg bij het filmpje staat:
"Stortemelk in de buurt tijdens een berging"
Dus het lijkt me niet tijdens het overstappen..
-
Jij bent scherp Bob. Bedankt voor je oplettendheid.
-
Welke cappaciteit had het schip?
Gezien de bouw zal het niet zo heel veel zijn geweest lijkt me.
En is de cappaciteit in de loop der jaren gelijk gebleven of is ze bijgesteld vanwege nieuwe regels?
-
En is de cappaciteit in de loop der jaren gelijk gebleven of is ze bijgesteld vanwege nieuwe regels?
Regelgeving is in de jaren dat de Stortemelk in de pass.dienst voer, nooit leiddraad geweest. Bij Doeksen gold: VOL=VOL.
Heden ten dage is dat heel anders. Nu kunnen we blijkbaar niet meer goed nadenken en moet voor alles een regeltje zijn.
Niet dat ik het verleden terug wens. Dat was ook niet ideaal, maar thans slaat de balans naar de andere kant door, alles in het kader van de veiligheid.
De waarheid zal, zoals dikwijls, wel ergens in het midden liggen.
-
Ha, die Ben,
Heb je nog meer van zulke mooie plaatjes?
Wim
-
Is het niet een stukje nostalgia? Genomen met mijn eerste fototoestel, toen ik een jaar of 15 was. Reken maar uit hoe oud die foto's zijn. Op zoek naar iets anders vond ik op zolder een plakboek met voorop de tekst Foto's I. en daar zitten nog hele mooie in ;).
De kwaliteit is redelijk, ergens moeten de negatieven van het boxje nog zijn, maar waar.
-
In juli 1963 voer de Stortemelk in de eilandendienst Terschelling-Vlieland v.v.
(de Vlieland werd in die tijd ingezet o.a. als vrachtschip.)
(http://img826.imageshack.us/img826/5350/41mk.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/826/41mk.jpg/)
Foto: © Wim Vink
-
Zonde dat deze sleper is gezonken! Het is volgens mij nog steeds het schip met de meeste geschiedenis en ook de meeste veranderingen.
Ik heb er heel veel foto's van en hoop dat ik deze nog eens op chronologische volgorde kan krijgen.........
-
Niet voor niets heb ik deze sleper als avatar gekozen. Ik prijs mezelf gelukkig de nodige tochtjes naar Vlieland met dit schip te hebben mogen meemaken, zowel in de machinekamer als in de stuurhut. Ik heb zelfs een stukje mogen sturen. Als jongen van circa 15 jaar was dat een hele belevenis!
-
Een foto uit 1972, genomen door Heert Klijn. De huidige jachthaven bestond toen nog lang niet, maar de noodzaak was toen al duidelijk.
Door de masten heen is de Stortemelk enigszins zichtbaar.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/6yP9vK.jpg) (https://imageshack.com/i/pm6yP9vKj)
-
Hoi,
Door al deze fot's zit ik te denken:Was deze boot nou echt een sleper of meer voor passagiers,omdat ik van jullie die fot's zie... :-\
Of was dit om de drukte te vermijden?
Groetjes,
Nils
-
Beide. Ook de Holland I, III en IV waren ingericht voor passagiers vervoer. Ook het kleine Vlieland bootje was geschikt voor de berging. Passagiersaccomodatie kon van het schip worden verwijderd zodat deze ingezet kon worden bij de bergingsactiviteiten. Er is echter nooit gebruik van gemaakt.
-
In de verzameling van Tjebbe Cupido vond ik deze oude foto van de Stortemelk. De foto is in 1931 genomen door Duyf. Op de boeg is nog te zien dat het schip een poosje onder de registratie TS 31 als vissersschip heeft gevaren.
Volgens SSS van WJJ Boot was dat van 1919-1931 vanuit Zoutkamp (zie blz. 321).
Daarom vermoed ik dat Duyf deze foto heeft genomen na terugkomst op Terschelling na die periode. In SSS staat deze foto ook afgebeeld (blz. 74)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/923/vt0x6G.jpg) (https://imageshack.com/i/pnvt0x6Gj)
-
In de verzameling van Tjebbe Cupido was nog een foto van de Stortemelk aanwezig. Die moet omstreeks 1939 genomen zijn.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/823/w3ph.jpg) (https://imageshack.com/i/mvw3phj)
-
Tijdens de laatste forum bijeenkomst kwam dit verhaal even ter sprake. Ik wist het niet zxker meer maar had het wel eens gelezen. Ik vond het bericht weer op het internet:
It was during the end of the sixties. We were on board of a small supplier which was a stand by vessel near to an oil production platform north of Terschelling. We were with a crew of five. We were on deck and we were very bored. One of us had taken a compressed air gun. We were just shooting around until one of us aimed on the door of the galley. Till the cook came outside in anger because the bullets went right through the wooden door. And so we were hanging again over the railing. The production platform had just been put on its right place. The platform was then being lowered. We saw the STORTEMELK. She was very near to the platform. After all these years I still don;t know how it all happened. A current which took the ship may be? Suddenly we saw the STORTEMELK sailing under the platform. And the platform was still lowering. It was not possible. The mast of the STORTEMELK broke and we saw men scarcely escaping from the wheel house. The wheelhouse was destroyed and a few moments later the funnel was swept of the ship.and at last the aft mast. But yet the STORTEMELK managed to escape, badly damaged. In later years I saw her again. She had a diffirent appearance but it just had not been a simple rebuilding. .
-
Onderstaande foto staat ook op de website. Ik heb nu een nieuwe (verbeterde) scan gemaakt. Nu is duidelijk de Brandaris II naast de sleper te zien.
Afbeelding van 20 juli 1977.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/RQWswg.jpg) (https://imageshack.com/i/ipRQWswgj)
Dia: © Wim Vink
-
Tijdens de laatste forum bijeenkomst kwam dit verhaal even ter sprake. Ik wist het niet zxker meer maar had het wel eens gelezen. Ik vond het bericht weer op het internet:
It was during the end of the sixties. We were on board of a small supplier which was a stand by vessel near to an oil production platform north of Terschelling. We were with a crew of five. We were on deck and we were very bored. One of us had taken a compressed air gun. We were just shooting around until one of us aimed on the door of the galley. Till the cook came outside in anger because the bullets went right through the wooden door. And so we were hanging again over the railing. The production platform had just been put on its right place. The platform was then being lowered. We saw the STORTEMELK. She was very near to the platform. After all these years I still don;t know how it all happened. A current which took the ship may be? Suddenly we saw the STORTEMELK sailing under the platform. And the platform was still lowering. It was not possible. The mast of the STORTEMELK broke and we saw men scarcely escaping from the wheel house. The wheelhouse was destroyed and a few moments later the funnel was swept of the ship.and at last the aft mast. But yet the STORTEMELK managed to escape, badly damaged. In later years I saw her again. She had a diffirent appearance but it just had not been a simple rebuilding. .
Volgens welingelichte bron betrof dit niet de Stortemelk, maar de Vlieland (1938). Sinds het voorval had dat schip een nieuw stuurhuis.
-
Ik heb dat ook wel eens gehoord, maar wist het niet zeker. Ik denk dat de meeste mensen niet eens wisten dat de Vlieland ook voor deze doelen werd gebruikt.
-
Tegenwoordig dokt Doeksen in Harlingen, maar in het verleden was dat ook zo.
Bijgaand een foto van een situatie die in alle opzichten verleden tijd is.
De Stortemelk is er niet meer en de werf in Harlingen is weggesaneerd.
De foto is van 4 augustus 1978.
(http://img38.imageshack.us/img38/7461/stortemelk19780804harli.JPG) (http://imageshack.us/photo/my-images/38/stortemelk19780804harli.JPG/)
Dia: © Wim Vink
-
De Stortemelk II drooggezet in 1974 bij de Oranjewerf.
-
De Stortemelk II van bovenaf gezien bij de Oranjewerf in 1974.
-
Nog eentje van de Stortemelk II bij de Oranjewerf in 1974. Op de achtergrond de Midsland.
-
Een kijkje in de machinekamer van de Stortemelk II in 1974. Je ziet de 8 cilinder Werkspoor TMAS 278.
-
Beste Jeroen,
Als ik al jouw bijdragen van vanavond bekijk, kan ik maar 1 waardering schrijven: chapeau!!
Wim
-
Dank je Wim. Er zit lekker veel Stortemelk II voor je bij ;D
-
Schitterend, Jeroen! Deze foto's zijn uit dezelfde periode dat ik nog wel eens op de Oranjewerf kwam.
Bedankt!
-
Nog twee foto's van de Stortemelk II drooggezet bij de Oranjewerf in 1974. Een stoer bootje zo tussen het grotere spul.
-
De Stortemelk II van bovenaf gezien bij de Oranjewerf in 1974.
-
De Stortemelk II van achteren gezien op de Oranjewerf in 1974. Je kunt mooi de schroef en de constructie van de roeren zien. Wat opvalt is formaat van de schroef. Heeft het forse formaat te maken met met de langzaam lopende Werkspoor?
-
Schitterend!
-
Dit plaatje uit de VVV-gids Vlieland 2006 was me nog niet eerder opgevallen. Gelukkig heb ik inmiddels een soort zintuig ontwikkeld voor Doeksen schepen. De Stortemelk II met daarachter de Vlieland - 1938. De foto moet ergens in de jaren 60 gemaakt zijn op Vlieland. Ik kan alleen niet goed zien of de romp hier nog lichtgrijs is. Op de voorgrond zie je een VW spijlenbusje van de VEBO (Vlielands Eigen Bus Onderneming).
-
Dit is geheel nieuw voor mij. Heeft de Stortemelk II op de Vlielanddienst gevaren?
-
Dit is geheel nieuw voor mij. Heeft de Stortemelk II op de Vlielanddienst gevaren?
Was voor de oorlog zelfs expliciet als Vlielandtender voor de reedienst omgebouwd. Zie SSS, staat het in. Heeft, vooral in de winter na de oorlog, frequent op de interinsulaire dienst TS-VLL gevaren.
-
in deze hoedanigheid?
-
Ik wist niet beter dan dat ze sleepboot was.
En ik dacht eigenlijk dat de Vlieland (1938) de dienst onderhield tussen de ree en het eiland.
Waarom was er in de winter een interinsulaire dienst? Voer er dan geen boot rechtstreeks op Vlieland?
-
Als ik het zo lees, is de plaat die ik geplaatst heb van voor 1962. De Vlieland - 1938 op de directe verbinding en de Stortemelk II op de interinsulaire dienst. Toen in 1962 de Oost-Vlieland in dienst kwam, verzorgde vanaf dat moment de Vlieland -1938 toch de interinsulaire dienst Vlieland-Terschelling?
-
Als ik het zo lees, is de plaat die ik geplaatst heb van voor 1962. De Vlieland - 1938 op de directe verbinding en de Stortemelk II op de interinsulaire dienst. Toen in 1962 de Oost-Vlieland in dienst kwam, verzorgde vanaf dat moment de Vlieland -1938 toch de interinsulaire dienst Vlieland-Terschelling?
Het is in wezen een uitvergroting van de afbeelding die ik al eerder op pagina 1 van dit topic plaatste.
-
Als ik het zo lees, is de plaat die ik geplaatst heb van voor 1962. De Vlieland - 1938 op de directe verbinding en de Stortemelk II op de interinsulaire dienst. Toen in 1962 de Oost-Vlieland in dienst kwam, verzorgde vanaf dat moment de Vlieland -1938 toch de interinsulaire dienst Vlieland-Terschelling?
Doorgaans wel, maar het is bij mijn weten ook voorgekomen dat de Stortemelk II in de winter die dienst nog wel voer.
-
Volgens Wim, in het bericht op de eerste pagina van dit topic, dat ie net al noemde (en wat ik hieronder even geciteerd heb), is het een ansicht uit midden jaren 50.
Een ansichtkaart van midden jaren 50. De firma Boon rijdt nog met VW-busje het vervoer op Vlieland.
(http://img337.imageshack.us/img337/6037/vlielandenstortemelkjar.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/337/vlielandenstortemelkjar.jpg/)
-
Had het inmiddels gezien, ze hebben inderdaad een deel van de ansicht uitvergroot. Mooie ansicht trouwens, waarmee ook de periode bevestigd is.
-
Het 6x9 zwart/wit negatief van mijn avatar heb ik vandaag opnieuw ingescand.
Daarna alle krasjes ed. weggepoetst.
Bijgaand het resultaat; de foto is van juli 1963. Als 12-jarige jongen fotografeerde ik met een boxje, dat ik van mijn moeder had overgenomen.
Kwaliteit lens was veredeld vensterglas, maar in die dagen was ik er wijs mee. Oefening baart kunst, zullen we maar zeggen.
De Stortemelk verlaat de haven van WTs als veerboot naar Vlieland v.v.
(http://img96.imageshack.us/img96/8858/stortemelk19630700wtsha.jpg) (http://img96.imageshack.us/i/stortemelk19630700wtsha.jpg/)
Foto: © Wim Vink
-
Als 12-jarige jongen had je toen waarschijnlijk niet gedacht dat het plaatje dat je schoot zo'n historische waarde zou krijgen. Voor een boxje met veredeld vensterglas is het een mooie plaat geworden. Daarnaast hoort zo'n oude foto ook niet zo ragscherp te zijn. Complimenten voor de compositie, horizon keurig recht en het schip mooi in het midden inclusief de masten, je had het toen al goed onder de knie :)
Waar is trouwens de naam van het schip gebleven? Die zie ik namelijk niet op de voorsteven staan.
-
Als 12-jarige jongen had je toen waarschijnlijk niet gedacht dat het plaatje dat je schoot zo'n historische waarde zou krijgen. Voor een boxje met veredeld vensterglas is het een mooie plaat geworden. Daarnaast hoort zo'n oude foto ook niet zo ragscherp te zijn. Complimenten voor de compositie, horizon keurig recht en het schip mooi in het midden inclusief de masten, je had het toen al goed onder de knie :)
Waar is trouwens de naam van het schip gebleven? Die zie ik namelijk niet op de voorsteven staan.
Dank voor de complimenten, Jeroen.
De naam stond dat jaar niet op de steven van het schip.
Hartelijke groeten vanaf het eiland Ts.
-
mooie serie jeroen, ben er blij mee...hahaha
-
De Stortemelk II naast grote broer Holland (4). De foto is genomen in de haven van West op 25 augustus 1972.
-
De Werkspoor motoren worden aangeduid met een aantal letters en cijfers. Ik heb opgezocht wat deze letters en cijfers betekenen.
Bijvoorbeeld de hoofdmotor van de Stortemelk II is (of moet ik helaas zeggen was) een TMAS278
T = trunkzuigermotor
M = mechanische inspuiting
A = vorm van het frame
S = direct omkeerbaar
27 = de boring in centimeters
8 = het aantal cilinders
De Holland (4) heeft een TMABS 3910
T = trunkzuigermotor
M = mechanische inspuiting
A = vorm van het frame
B = drukvulling
S = direct omkeerbaar
39 = de boring in centimeters
10 = het aantal cilinders
Ik snap alleen niet wat zo bijzonder is aan een trunkzuigermotor. 'Bij dit motortype is de zuiger d.m.v. een zuigerstang aan de krukas verbonden' luidt de uitleg. Volgens mij is dat bij iedere zuigermotor het geval. Je moet immers een heen en weer gaande beweging omzetten in een draaiende. Hiervoor heb je een drijfstang die aan de ene kant aan de zuiger zit, en aan de andere kant aan de kruktap op de krukas. Ik denk dat men met een zuigerstang gewoon een drijfstang bedoelt, maar of dat nu hetzelfde is? Het enige type verbrandingsmotor zonder drijfstang dat ik ken is de Wankelmotor (rotatiemotor met draaiende driehoekige zuiger).
-
Behalve de trunkzuigermotor is als scheepsdiesel de kruishoofdmotor veelvuldig in gebruik, met name op grotere schepen en dan, voor zover ik weet altijd werkend volgens het tweeslag principe. Bij de trunkzuigermotor is de drijfstang zodanig aan de zuiger bevestigd, dat hij kan draaien en daarmee de draaiende krukwang kan volgen. De kruishoofdmotor heeft een zuigerstang die vast aan de zuiger is bevestigd en dus alleen met de zuiger op en neer kan gaan. Een pakkingbus om de zuigerstang dicht de bovenkant van het carter af en onder die pakkingbus word de zuigerstang met een leislof in een leibaan geleid. Aan de voet van de zuigerstang is vervolgens het drijfstanglager bevestigd, en vanaf daar doet de drijfstang in samenwerking met de krukas zijn werk, nl. de op en neergaande beweging omzetten in een draaiende. Deze oplossing is gekozen voor de grote vermogens om de zijdelingse krachten op de zuiger bij vermogens, die bij de huidige stand van de techniek soms duizenden pk's per cilinder zijn, te elimineren, en die krachten bij de arbeidsslag door kruishoofd en de leibaan. die uiteraard voorzien is van druksmering, op te laten vangen.
Natuurlijk is een kruishoofdmotor wel veel hoger dan een trunkzuigermotor, en dus voor kleinere schepen en lage machinekamers minder geschikt. maar op grote vaartschepen waar, hoogte niet zo'n probleem is ideaal, temeer omdat de grote langzaamloper (maximum vermogen bij zo'n 110 omw per minuut) relatief zuinig is. Ik hoop hiermee wat duidelijkheid gegeven te hebben.
Pieter
-
Even voor de historische duidelijkheid: de meeste, vooral kleinere, verbrandingsmotoren zijn trunkzuigermotoren. Daar is inderdaad niets bijzonders aan. De eerste verbrandingmotoren, eind negentiende eeuw ontwikkeld, hadden het model van de gangbare stoommachine, waarin de lineaire beweging van de zuiger werd omgezet in een roterende door aan de zuigerstang (lineair bewegend en geleid door een "leibaan" en "leislof") via het "kruishoofd" (tegenwoordig zouden we dat een kruiskoppeling noemen) een slingerende drijfstang te koppelen. Bij de normale stoommachine, waarin de expanderende stoom aan beide zijden van de zuiger werkte, moest dat wel zo. De zuigerstang voerde door het cilinderdeksel heen en liep daarin (min of meer) stoomdicht door een "glan", afgeleid van het Engelse woord gland. De slingerende beweging van de drijfstang bij een trunkzuigermachine wordt verkregen door die draaiend op een tap of zuigerpen in de binnenzijde van de zuiger te monteren. Als je ooit een bromfiets hebt gehad en daaraan hebt zitten sleutelen, dan wordt het principe onmiddellijk duidelijk.
De vroegste verbrandingsmotoren waren in feite niet meer dan een stoommachine met interne verbranding. Ze werden daarom ook als een stoommachine geconstrueerd, dus met een aparte zuigerstang en drijfstang, hoewel de zeer hoge drukken, ontstaan bij verbranding, verhinderden dat ook aan de "zuigerstangkant" verbranding kon worden geconstrueerd. Daar was geen bestaande glan tegen opgewassen.
Voor normale oppervlakteschepen was zo'n constructie geen probleem. Toen echter de Kaiserliche Marine overging op de massale inzet van het "U-bootwaffe", werd de hoogte van de toe te passen dieselmotoren cruciaal. De Duitse industrie is er toen in geslaagd voor U boten betrouwbare middeltoeren trunkzuiger diesels te ontwikkelen en die ontwikkeling heeft men na 1918 doorgezet, zodat het principe praktisch de standaard werd voor kleine tot middelgrote scheepsdiesels. Tegenwoordig wordt de kruishoofdmotor vrijwel nog uitsluitend vervaardigd voor zeer grote scheepsdiesels, omdat een veel stijvere constructie kan worden bereikt.
Overigens zijn er wel degelijk stoommachines gemaakt via het trunkzuigerprincipe, maar dat kwam vooral in snijbonenlanden voor als Engeland. Ook is er voor WOII geprobeerd, tweeslag diesels te construeren die dubbelwerkend waren, maar de constructie daarvan was zo complex, dat dat wegens storingsgevoeligheid en grote aantal kritische onderdelen, niet definitief is doorgezet.
Werkspoor heeft in de jaren dertig naam gemaakt met zeer betrouwbare, voor die tijd grote trunkzuigermotoren en is daarmee beroemd geworden. De motor van de 'Holland' is daarvan een treffend voorbeeld. Nu zouden we daar vanuit technisch oogpunt bezien om lachen, omdat je met zo'n 70 ton ijzer tgenwoordig wel meer kW's kunt bereiken dan die 2100 APK van toen.
Sommmige Nederlandse literatuur zwetst wat over de "Werkspoor-Lugt" motoren als een Nederlandse uitvinding; dat is dus onzin, want het kenmerkende, de trunkzuigers ervan, was dus al ver doorontwikkeld bij de oosterburen. Bovendien zitten er nog een paar grapjes aan de Lugt-motoren die daarmee weer niets te maken hebben. Gaat weer te ver.
-
Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.
Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.
Mijn ervaring is dat je iets nog zo duidelijk uit kunt leggen, een plaatje werkt vaak beter. Links kruishoofdmotor en rechts de trunkzuigermotor.
-
Piet en Willem, bedankt voor de technische en historische informatie. Ik snap nu ook waarom men bij de Holland nog specifiek spreekt over een trunkzuigermotor, omdat dit niet altijd het geval was/is. Als landkrab denk je alleen aan verbrandingsmotoren in auto's, bromfietsen, landbouwwerktuigen en dergelijke. Voor die toepassingen is de trunkzuigermotor vanzelfsprekend.
Nog even door mij als leek (en hopelijk voor andere leken begrijpelijk) samengevat in Jip en Janneke taal:
Bij een kruishoofdmotor maakt de stang die aan de zuiger zit een rechtstandige beweging omdat deze niet 'scharnierend' aan de zuiger is bevestigd. Hiermee haal je de zijwaartse krachten uit de cilinder. Je hoort en leest wel eens over cilinders die ovaal geworden zijn door slijtage, daar zijn die zijwaartse krachten de oorzaak van. Pas onder de zuigerstang krijg je het scharnierende punt dat je nodig hebt om de beweging die de drijfstang aan de andere zijde aan de kruktap maakt (excentrisch en draaiend) te volgen.
Je haalt de zijwaarts werkende krachten uit de zuiger, zodat ze niet op de cilinder inwerken. Overigens is het ook zo, dat door de grote lengte van de trunkzuiger, diezelfde krachten worden opgevangen. Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen, dat de trunkzuiger de leibaan/leislof en zuigerstang in zich integreert. Maar dat is geen J&J taal. De "kruktap" heet op z'n stoommachinists de "krukpen" (de andere samenstellende delen van de kruk zijn de "krukwangen", (of, met een hele oude uitdrukking, de "vioolstukken"). Geen "rechtstandige" beweging (zou betrekking hebben op de stand van de hartlijn van de zuigerstang), maar een "rechtlijnige" = lineair. "Excentrisch" gebruik je bij stoommachines (en ook bij oudere motoren)voor andere roterende bewegingssoorten in de machine. Geeft niks, niet iedereen spreekt of verstaat nog stoommachinists. Wat anders wordt het als ik mensen, die niet bekend zijn met zuigerstoomwerktuigen hoor spreken over "stoommotoren", als ze een stoommachine bedoelen. Een "stoommotor" is namelijk een specifiek soort stoommachine.
Schoolmeester
-
De Stortemelk II recht van voren gezien naast de Holland. Links de kop van de kleine Vlieland en rechts het bakdek van de Schellingerland I (ex Dokter Wagemaker).
-
Voor de liefhebber van dit schip (en wie is dat niet?) deze mooie foto van de Stortemelk II in volle zee.
Gijs Hesselink
-
Kennelijk in de reedienst (zeilen in de walegang).
-
Op mijn Picasa fotosite staat de volgende ansicht: http://picasaweb.google.com/gijsha/VlielandHistorisch#5659734428099489442
Ik heb het aan de steiger liggende schip er maar eens uitgesneden en het is inderdaad de Stortemelk, de naam is met enige moeite zelfs nog te lezen. Hierbij de uitsnede. Welke bouwfase is dit?
-
Bouwfase is moeilijk te zeggen. De Stortemelk II is een groot aantal malen omgebouwd of gewijzigd en niet alles is exact te pinnen wanneer.
In elk geval is hier sprake van de motorsleepboot, voordat de Maiersteven werd aangebracht. dat beperkt de tijd tussen 1939 en 1953.
Als ik de uitsnede zo zie, zou ik zeggen: kort na de oorlog genomen.
-
Nog een foto van de Stortemelk II van de beroemde zeefotograaf Cees van der Meulen (uit een tijdschrift geknipt).
Groet,
Gijs Hesselink
-
Een redelijk bekend fotootje uit de strenge winter van 1962-1963.
De Stortemelk kwam terug van Vlieland, waar post en vracht was overgenomen van de Oost-Vlieland die buitenom naar IJmuiden was gevaren.
(http://img59.imageshack.us/img59/2779/l8k4.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/59/l8k4.jpg/)
foto: Cor Swart (??)
-
Detailfoto van de Stortemelk uit 1971/1972. liggend naast de Schellingerland I.
(http://img20.imageshack.us/img20/8112/b4el.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/20/b4el.jpg/)
foto: Elsevier
-
Nog een werffoto van deze sleper.
Welgelegen te Harlingen.
(http://img841.imageshack.us/img841/1808/nrpk.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/841/nrpk.jpg/)
foto: © Ben Gernaat
-
Zoeken op internet levert soms aardige resultaten op.
Bijgaand plaatje met onderschrift was daar een voorbeeld van.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/203/ltck.jpg) (https://imageshack.com/i/5nltckj)
Daarna gezocht op Nero van de KNSM, het schip voer van 1920-1933 bij deze maatschappij.
In SSS vond ik bij assistentieverleningen de exacte datum van deze foto: 18-11-1920 (de dag ervoor was het schip van de Gronden gehaald,zie blz297)
-
Een voor mij totaal onbekende foto van de Stortemelk.
Gelet op de uitvoering van het schip kan de foto omstreeks 1920 genomen zijn.
Maar wie weet een exactere tijdsbepaling, c.q. weet meer van deze foto?
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/534/qwzc.jpg) (https://imageshack.com/i/euqwzcj)
foto: coll. D. Kuiper
-
Een paar plaatjes uit beging jaren 60, voor de verbouwing in 1964.
Gezicht op het stuurhuis:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/62/o0ch.jpg) (https://imageshack.com/i/1qo0chj)
foto: coll. C. Lemmens - de Jong
Een kleurenfoto, liggend aan de kade te WTs, blijkbaar klaar voor een dienstje naar/van Vlie.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/545/t8v0.jpg) (https://imageshack.com/i/f5t8v0j)
foto: coll. K. Lieuwen
-
Zo zag de Stortemelk II er uit na WO-2 tot aan de verbouwing in 1953
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/23/wrrn.jpg) (https://imageshack.com/i/0nwrrnj)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
De Stortemelk II met visserijregistratie TS31.
In de periode 119-1931 heeft het schip verscheidene maanden in de visserij gevaren, afgewisseld met inzet in de berging.
Als vissersschip was het dikwijls gestationeerd in Zoutkamp, waar deze foto waarschijnlijk ook genomen is.
Wie kan dat bevestigen c.q. verbeteren?
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/856/n95s.jpg) (https://imageshack.com/i/nsn95sj)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
De laatste bergingsklus bij Doeksen in 1985 bij de kotter LE 64.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/691/vtyy.jpg) (https://imageshack.com/i/j7vtyyj)
foto: coll. G. Oesterman
Schip in de haven WTs, vlak voor de afvoer , later in 1985.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/34/tp05.jpg) (https://imageshack.com/i/0ytp05j)
foto: coll. H.J. Wortel
-
Een foto met "slagzij" van omstreeks 1950.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/yyiy.jpg) (https://imageshack.com/i/n8yyiyj)'
foto: coll. Johan Draaisma
-
Zoals bekend verondersteld mag worden werd de Stortemelk in 1985 door Doeksen verkocht aan een particulier dit het schip neerlegde bij de museumwerf 't Kromhout te Amsterdam.
Men had museumplannen met deze oude sleepboot, die in 1911 (!) werd gebouwd als riviersleepboot Stad Arnhem II.
Die plannen waren helaas niet haalbaar; waarschijnlijk waren er onvoldoende financiële middelen in relatie met de te maken kosten.
Enkele jaren later werd het schip verkocht naar Suriname waar het dienst deed als garnalenkotter, een functie die het schip in de beginjaren bij Doeksen ook al had vervuld.
In 1992 liep het schip onfortuinlijk op een klip en was verloren.
Gelukkig werd het schip in 1991 nog vastgelegd op de gevoelige plaat.
Inmiddels voerde het de naam Qn (Queen) Stortemelk.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/p7gw.jpg) (https://imageshack.com/i/n7p7gwj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/rb4m.jpg) (https://imageshack.com/i/n7rb4mj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/q5d9.jpg) (https://imageshack.com/i/n8q5d9j)
foto's: coll LRC
-
Gisteren op een markt het boekje 'De kleine vloot' uit 1950 van L. L. von Münching gekocht, daarin o.a. deze foto:
Gr. EJ
-
Stortemelk circa 1960.
Zo te zien in de veerdienst met een overstap op de Vlieree.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/837/lch2.jpg) (https://imageshack.com/i/n9lch2j)
foto: coll. Egbert Volgers
-
De Stortemelk II in de haven van WTs in 1976.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/853/whzg.jpg) (https://imageshack.com/i/npwhzgj)
foto: coll. Henk Bos
-
Een plaatje zoals er niet veel zullen zijn gemaakt: De Holland in RWS outfit met op de voorgrond de Stortemelk II (uit krant november 1991).
-
Op dat moment moest de Stortemelk de Holland te hulp schieten.
Zie ook het boek: Holland, paraat en startklaar van WJJ Boot.
Pagina 81, foto nr. 5
-
Op dat moment moest de Stortemelk de Holland te hulp schieten.
Zie ook het boek: Holland, paraat en startklaar van WJJ Boot.
Pagina 81, foto nr. 5
Inderdaad bijna dezelfde foto, in de derde herziene druk van het boek van 2006 (ISBN 90-70886-39-1) op pagina 89. Wel apart, dat in het krantenartikel uit 1991 een foto is geplaatst van 21 september 1979.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Het laatste sjouwtje van de Stortemelk als sleepboot.
Samen met de Zeehond werd de kotter VD 24 van het Terschellinger strand getrokken op 26 oktober 1984.
Hierna werd het schip (tot de verkoop in april 1985) slechts nog sporadisch ingezet als ijsbreker voor de veerboten in de haven van WTs gedurende de strenge winter van begin 1985.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/901/uWLkC0.jpg) (https://imageshack.com/i/p1uWLkC0j)
foto: coll. LRC
-
Vanmorgen kreeg ik een e-mail van Kees Dekker (archivaris Rederij Doeksen) met correctie op bovenstaand bericht. De tekst was:
De laatste berging van de Stortemelk II is op 25 januari 1985 geweest. De LE 64 'Hoop op Zegen' kreeg 's morgens bij Vlieland een black-out en raakte als gevolg daarvan tussen 2 strekdammen op het Vlielander strand. Samen met de Anita van de firma Tuinman uit Harlingen hebben de Stortemelk II en de Zeehond de LE 64 de volgende dag weer vlot getrokken.
Hij zond tevens 2 foto's mee, waarvan er eentje al eerder op het forum is geplaats en nog wel door mezelf:
http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,20.msg25556.html#msg25556
Kortom ik sprak mijzelf dus tegen, maar ik had me in bovenstaand bericht gericht op een artikel W.J.J. Boot in het Scheepvaart Jaarboek 1985.
De andere foto is van de binnenkomst van de Stortemelk in de haven van WTs na de berging van de LE64.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/9n5k0v.jpg) (https://imageshack.com/i/f09n5k0vj)'
foto: archief Rederij Doeksen
Kees Dekker: hartelijk dank voor de aanvulling en correctie.
-
Een bekende foto die echter nog niet op het forum heeft gestaan.
De oudste bekende foto van de Stortemelk bij Rederij Doeksen.
Foto is omstreeks 1918 gemaakt bij de werf E.J. Smit (Hoogezand)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/dm8PJ8.jpg) (https://imageshack.com/i/ipdm8PJ8j)
foto: coll. W.Lublink
-
De Stortemelk II na verbouwing (bij Nauta in Harlingen) in 1964 met nieuwe stuurhut.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/nAEnXv.jpg) (https://imageshack.com/i/eynAEnXvj)
foto: coll. Wiebo Lublink
-
Een volgende grote verbouwing vond in 1975 plaats bij een werf in Kampen (Peters) waarbij o.a. de fender voorop de steven werd aangebracht.
Foto is gemaakt op de genoemde werf.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/KqpMDV.jpg) (https://imageshack.com/i/exKqpMDVj)
foto: coll. W. Lublink
-
Wim, is de maker van de foto Wibo Lublink,de pottenbakker?
-
Wim, is de maker van de foto Wibo Lublink,de pottenbakker?
Zie PB
-
Van de sleepboot Stortemelk zijn veel foto's gemaakt. Het schip werd ooit gebouwd als Stad Arnhem II bij de Arnhemse Stoomsleephelling in Arnhem.
Het lijkt mij leuk eens een aantal foto's te plaatsen van de Stortemelk in zijn verschillende gedaantes.
Het schip is toch een flink aantal keren verbouwd. Zijn er ook nog mensen die foto's kunnen plaatsen van de Stortemelk in Suriname?
Groeten, Donald van der Horst
De originele gedaante: internet prentje in lage resolutie van de "Stad Arnhem II".
-
Stortemelk II in het ijs, WTs haven, 1985.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/6aw509.jpg) (https://imageshack.com/i/hl6aw509j)
foto: coll. Harry Rexwinkel
-
De Stortemelk II omstreeks 1939.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/OZ1rr3.jpg) (https://imageshack.com/i/ipOZ1rr3j)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Stortemelk eind 1984 "aan de palen" in de haven van West.
Het jaar erop verdween dit schip uit het Terschellinger beeld.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/hbZPWe.jpg) (https://imageshack.com/i/eyhbZPWej)
foto: coll. W. Lublink
-
De Stortemelk II circa 1966 lekker stampend in zee.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/6hAd6m.jpg) (https://imageshack.com/i/ex6hAd6mj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Stortemelk II in de haven van West-Terschelling in de tweede helft van de 70-er jaren van de vorige eeuw.
Nog net is de kop en stuurhuis van de Noordvaarder te zien.
Rechts is ook het Doeksen kantoor aan de Havenstraat waar te nemen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/buzvVi.jpg) (https://imageshack.com/i/eybuzvVij)
foto: coll. Gerda Kuijper
-
De Stortemelk II heeft ook een poosje vanuit Hoek van Holland geopereerd.
In opdracht waarvan en wanneer is me onbekend.
Wie kan me verder helpen?
EDIT
Kees Dekker, archivaris van Red. Doeksen kon me aan het juiste antwoord helpen:
vanaf voorjaar 1967 t/m voorjaar 1971 was de Stortemelk II in HvH gestationeerd en verrichte metingen in opdracht van RWS t.b.v. de Eurogeul in aanleg.
E.e.a. is ook te lezen in SSS, blz 150.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/TWYwlF.jpg) (https://imageshack.com/i/pdTWYwlFj)
foto: coll. J.W. Smits
-
2 april 1985: de Stortemelk II is verkocht naar een particulier die het schip onderbrengt bij museumwerf 't Kromhout in Amsterdam.
Foto van het laatste vertrek vanaf Terschelling.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/XyGpoi.jpg) (https://imageshack.com/i/eyXyGpoij)
foto: coll. H. Rexwinkel
-
De Stortemelk II in de jaren 20 van de vorige eeuw.
Het plaatje is al in meer publicaties verschenen, maar nog niet op het forum.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/kxQcbK.jpg) (https://imageshack.com/i/pdkxQcbKj)
foto: coll. W. Lublink
-
De Stortemelk (inclusief II) in de haven van West-Terschelling.
De foto is zonder datum, maar moet genomen zijn tussen 1965-1973.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/MTjAvq.jpg) (https://imageshack.com/i/ipMTjAvqj)
foto: coll. J.W. Smits
-
De Stortemelk II verlaat de haven van WTs in de dienst naar Vlieland.
Het zal in het begin van der jaren '60 van de vorige eeuw zijn geweest.
De kop van de Almeri is ook net zichtbaar.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/UwD9ee.jpg) (https://imageshack.com/i/hlUwD9eej)
foto: coll. H. Bolderman
-
In de strenge winter van begin 1979 lag er erg veel ijs.
De Stortemelk II fungeerde een aantal malen als ijsbreker voor de veerboot, zodat die kon aanmeren.
Hier ligt de Stortemelk (II aan zijn eigen steiger.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/x08ipe.jpg) (https://imageshack.com/i/hlx08ipej)
foto: coll. Joke Juckers
-
Bijgaand plaatje vond ik op Facebook.
Duidelijk is dat de Stortemelk II niet op Terschelling ligt en dat het scheepsnaam eraf gehaald wordt.
Ik heb daarom een vermoeden dat het schip hier wordt klaar gemaakt om dienst te doen als visserijvaartuig.
Volgens SSS (blz 321) was dat in 1919.
Ik houd me echter aanbevolen voor andere invalshoeken c.q. gegevens.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/KvrrRl.jpg) (https://imageshack.com/i/pnKvrrRlj)
foto: coll. Klaas Smit
-
Ik denkt dat je vermoeden klopt Wim, zie ook de foto op blz. 74 van SSS, deze foto staat ook op blz. 61 van het boek De Reederij 1908-2008, hier staat bij 'in de jaren twintig'
Onder de aanduiding TS31 lijken de contouren van het Stortemelk II naambord nog te zien.
-
Ik denkt dat je vermoeden klopt Wim, zie ook de foto op blz. 74 van SSS, deze foto staat ook op blz. 61 van het boek De Reederij 1908-2008, hier staat bij 'in de jaren twintig'
Onder de aanduiding TS31 lijken de contouren van het Stortemelk II naambord nog te zien.
Dank EJ; ik had die foto inderdaad als leidraad genomen en toen geconcludeerd dat de thans geplaatste foto ervoor genomen moest zijn.
-
Leeuwarder Courant - 23-12-1954, pagina 9
http://arc.ndc.x-cago.com/vw/article.do?id=LC-19541223-9004&vw=org&lm=storm,0,DVHN,LC,HAH,NDC,NOF,NOK&v2=true
De Vlieland
teruggevonden
Zij
brak van zes trossen
en dreef twaalf km weg
De Stortemelk ET’ van Doeksen heeft
zoal» we in ’n deel van onze edities al berichtten
richtten gistermorgen omatreek» elf nor
de losgeslagen veerboot Vlietend opgepikt
pikt In het Inschot de geul op de Wadden-
ï» die van de VUeatroom in Zuidelijke
VUeland die in de haven van Vlieland
aan ces trossen laggemeerd gemeerd moet over alle
ondiepten sgn geslagen en dreef twaalf a
dertien kilometer weg De Stortemelk
heeft de postboot die geheel onbeschadigd
was naar Terschelling gesleept en vandaar
ia de boot om drie nor op Vlieland terugDe
Vlieland heeft gistermiddag nog
een extra tocht naar Terschelling gemaakt
met twee passagiers en daar de passagiers
overgenomen die met de Terschellinger
boot van Harlingen waren gekomen Onder
hen bevond zich Vlielands burgemeester
Van der Bent De passagiers die van Vlieland
land naar de vaste wal moesten ongeveer
twintig in getal konden het eiland gisteren
niet verlaten Ook de post kon niet worden
den Verzonden
-
De Stortemelk II als postboot voor het eiland Vlieland, circa 1938.
(Ik vermoed net voordat de Vlieland uit 1938 in dienst kwam.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/C6Zf0a.jpg) (https://imageshack.com/i/pnC6Zf0aj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Stortemelk in volle zee, zo ergens in de jaren '20?
(Collectie Zuiderzeemuseum)
-
De Stortemelk II als postboot voor het eiland Vlieland, circa 1938.
(Ik vermoed net voordat de Vlieland uit 1938 in dienst kwam.)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/C6Zf0a.jpg) (https://imageshack.com/i/pnC6Zf0aj)
foto: coll. H.J. Wortel
Volgens opgave Zuiderzeemuseum tussen 1931 en 1933.
Groet,
Gijs Hesselink
-
De Stortemelk II in de Terschellinger haven, omstreeks 1948 met de Oceaan ernaast.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/921/nxFw69.jpg) (https://imageshack.com/i/plnxFw69j)
foto: coll. W. Lublink
-
Verrassing op de website van het Nationaal Archief. De Stortemelk in (naar ik aanneem) de haven van West-Terschelling. Jaartal onbekend, maar omstreeks 1939? Misschien herkent iemand (zichzelf in) de twee jongens?
-
Leuk plaatje van de Stortemelk II; inderdaad te WTs.
En 1939 komt m.i. aardig in de richting.
-
Valt me voor het eerst op dat de kade hier nog uit houten steigers bestaat, wanneer zijn de stenen kades aangelegd?
-
Valt me voor het eerst op dat de kade hier nog uit houten steigers bestaat, wanneer zijn de stenen kades aangelegd?
Leuk plaatje van de Stortemelk II; inderdaad te WTs.
En 1939 komt m.i. aardig in de richting.
Het Havenplein is in de jaren 1932-1933 bestraat, maar wanneer de houten kades zijn verdwenen, weet ik niet.
Misschien dat de Beeldbank van museum Het Behouden Huys daarin wat laat zien.
-
Hierbij 2 ansichten van de Stortemelk in de Vlieland dienst.
-
Ansichtkaart van de Stortemelk ll.
-
2 Ansichtkaarten van de Stortemelk op Vlieland.
Ansicht 1 met de Vlieland.
Ansicht 2 met de Oost-Vlieland.
-
Stortemelk II, samen met de Oceaan in de haven van WTs, 1947
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/GfTmeY.jpg) (https://imageshack.com/i/pmGfTmeYj)
foto: coll. F. Thies
-
Brief en foto van de Stortemelk ll , als Vis garnalen / trawler. Suriname. Aug. 1989.
-
Ansicht van de Stortemelk II op Vlieland.
-
Foto Stortemelk II
Fotograaf onbekend.
-
Kwam ik nog tegen op de pc van mijn moeder, de haven nog met de oude kom en de palen langs de dam waaraan de Stortemelk is opgelegd