Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Schepen niet meer in dienst van Doeksen / Re: Midsland
« Laatste bericht door Bootjesfan Gepost op 16 november 2023, 13:40:06 »
Nieuwe rederij voor de Nissos Aegina ( Ex Midsland ) https://www.slf.gr/
22
Overige onderwerpen / Re: Werfbeurten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 16 november 2023, 11:25:51 »
Voor de liefhebbers even een sneakpeek op de werf in Harlingen. Daar staat de Friesland hoog en droog voor een flinke schilderbeurt. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de overdekte hal, zodat we geen last hebben van de regen. In het stuurhuis wordt druk gewerkt aan het leidingwerk. Als alles volgens planning verloopt, is deze dame vrijdag 24 november weer klaar voor de dienst (credits foto's: Hanny Wentink)







23
Overige onderwerpen / Re: Concessie/ODC
« Laatste bericht door PiebeJanMan Gepost op 14 november 2023, 20:48:45 »
Er ligt een rapport van DAMEN aan de overheid waarin geadviseerd wordt in welke mate CO2-reductie (en andere emissie en duurzaamheidsdoelen) als eis gesteld kan worden in de uitvraag voor de nieuwe concessie.
Lijkt erop dat er aangestuurd wordt op uitstootreductie 55% in 2030, 70% in 2035, 80% in 2040.

Voor verschillende brandstoffen/energiedragers zijn de uitstoot- en financiële effecten berekend.
Elektrisch varen lijkt haalbaar, maar zal wel nieuwe walstations vereisen. Ook nemen de ticketprijzen met ca. 23-140% toe in geval van elektrisch varen. Als maatregel wordt vervolgens geopperd om sneldienst 5 minuten langzamer te laten varen, sneldienst uit carbonfiber en de tijd in haven te optimaliseren, zodat toename ticketprijzen minder hoog is. Voor Vlieland blijft er dan echter een toename van 115% in ticketprijzen over. Voor de gehele concessie West zou de prijstoename bij elektrisch varen ca. 33-47% zijn. Indien er gevaren gaat worden op Bio-LNG is dat 47-49%. En een combinatie daarvan (huidige Willems op Bio-LNG, rest elektrisch) 33-41%.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/11/07/kamerbrief-definitief-rapport-damen-duurzame-waddenveren

Citaat
Hierbij bied ik uw Kamer het rapport Duurzame Waddenveren aan. Uit dit
onderzoek blijkt dat er verschillende mogelijkheden zijn om de veerdiensten in de
periode vanaf 2029 duurzamer te varen. Hierbij wordt batterij-elektrisch varen
gepresenteerd als het meest voordelige nul-emissie alternatief voor alle
veerverbindingen. Om batterij-elektrisch te gaan varen, is het van belang dat er
elektrische walinfrastructuur gerealiseerd wordt in samenspraak met de regionale
overheden en netbeheerders. Afhankelijk van het eiland en de uiteindelijke
oplossingsrichting, is in sommige gevallen uitbreiding van de capaciteit van de
wadkabel nodig. Biodiesel wordt gepresenteerd als het financieel meest
aantrekkelijke alternatief binnen de huidige beleidskaders. Varen op biodiesel is
initieel goedkoper dan batterij-elektrisch varen, maar leidt niet tot nul-emissie
veerdiensten en voldoet daarmee mogelijk niet aan de eisen in de loop van de
concessieperiode (vanaf circa 2035).

Op basis van deze analyse adviseert Damen het ministerie om in de NvU geen
specifieke aandrijving voor te schrijven, maar een bepaald (minimaal)
emissiereductie-percentage te eisen. Eventuele additionele emissiereducties,
aangeboden door een rederij, kunnen mogelijk worden meegenomen in de
beoordeling. Mede gelet op de afhankelijkheid van de aanleg van elektrische
walinfrastructuur wordt geadviseerd een variabel emissiereductie-percentage
(transitiepad) te overwegen.
De conclusies van het rapport Duurzame Waddenveren zullen de komende periode
door mijn ministerie worden geïnterpreteerd en vervolgens worden vertaald naar
uitgangspunten voor de NvU. De NvU zal in het eerste kwartaal van 2024 ter
consultatie worden voorgelegd aan betrokkenen, waaronder markt- en
omgevingspartijen. De definitieve versie van de NvU zal naar verwachting medio
2024 beschikbaar zijn.
24
lijkt er op dat het meer voor vracht wordt ingezet dan passagiers, het is altijd een goed varend schip geweest. Er zijn wel veel problemen bij de rederij met van alles en nog wat en ook daar speelt het convenant.
25
Voor een schip dat mogelijk te oud bevonden zou zijn vind ik het stuk varen van Tarrafal naar Praia niet niks, vanuit Mindelo voer ze meestal kortere trajecten
26
Overige onderwerpen / Re: Tarieven en dienstregelingen
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 11 november 2023, 16:03:49 »
Eilander kunnen altijd naar huis (uit één van de Drijfveren van dit jaar)

Eilanders moeten altijd naar huis kunnen, dat is belangrijk. En de beste manier om dat te regelen is: een boeking maken. Maar soms moet een eilander onverwacht en met spoed naar de wal of naar huis. Om ervoor te zorgen dat er dan plaats is, bestaan de volgende regels:
• Op elke afvaart van de autoveerboot (het hele jaar rond) worden 35 plaatsen vrijgehouden voor eilander passagiers.
• Op de eerste afvaart Terschelling – Harlingen en de laatste afvaart Harlingen – Terschelling tijdens dezomerdienstregeling worden
vier plaatsen vrijgehouden voor auto’s. Twee plaatsen worden 48 uur van tevoren vrijgegeven en de laatste twee plaatsen vallen 24 uur voor vertrek vrij. Ze zijn dan voor iedereen boekbaar, ook voor toeristen.
• Op elke afvaart van de sneldienst (het hele jaar rond)
worden 20 plaatsen vrijgehouden, die pas 48 uur voor vertrek boekbaar worden. Ook deze plekken zijn voor iedereen boekbaar.
27
Overige onderwerpen / Re: Werfbeurten
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 11 november 2023, 15:55:20 »
De Friesland ligt momenteel op de werf in Harlingen voor jaarlijks groot onderhoud. Ze krijgt buitenom een schilderbeurt, de bakboordmotor wordt onderhanden genomen en we vervangen het leidingwerk van het toiletsysteem. Ook komt er een nieuwe koel- en vriesinstallatie. Genoeg te doen dus, voordat ze op 25 november weer in de dienst gaat! 💪😄 (credits foto's: vlootinspecteur Sjoerd Slinger) - Via Facebook Rederij Doeksen











28
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 10 november 2023, 06:57:16 »
Het viel mij eerlijk gezegd niet tegen. Maar de laatste keer dat ik met een auto naar het eiland ben geweest is ook al wel meer dan 15 jaar geleden
29
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door arthur Gepost op 9 november 2023, 17:05:15 »
Mooie plaatjes....maar het oogt wel krapjes met in en uitstappen op dat autodek
30
Huidige vloot van Doeksen / Re: Willem de Vlamingh
« Laatste bericht door L.Noorman Gepost op 8 november 2023, 20:28:22 »
Afgelopen maandag mochten wij terugvaren op de Willem de Vlamingh. Voor het eerst in jaren hadden we de auto mee, waardoor ik ook weer eens een kijkje kon nemen op het autodek. Bij gebrek aan de rondleiding, toch leuk om het autodek te zien. Ook het uitzicht in de haven van Harlingen via de voorklep trouwens.





Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10