Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Doeksen slepers => Topic gestart door: Wim Vink op 13 november 2005, 22:19:54
-
De Holland (4) met erachter de Zuidzee, ex-Oceaan. Aan de derde steiger is nog een lichter te zien en helemaal achterin de haven nog eentje.
Dat moeten de Canada en de Tarakan zijn. Maar welke lichter welke naam had is me onbekend.
Naast de Zuidzee ligt de Texel. Die in in maart 1957 afgevoerd. De foto komt uit een serie foto's uit een zomer en toen de nieuwe Friesland al voer. Dus moet het 1956 zijn.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/h8z6.jpg) (https://imageshack.com/i/n8h8z6j)
foto: coll. Tjeb Cupido.
-
Welk schip is het schip helemaal achteraan op de foto? Ik dacht dat het de Orsay was maar die kwam pas in 1958 op het eiland.
-
De Holland heeft een hoop lijnen in top tussen de 2 masten. Weet iemand waarvoor die dien(d)en?
-
De Holland heeft een hoop lijnen in top tussen de 2 masten. Weet iemand waarvoor die dien(d)en?
Ik denk dat dat waslijnen zijn.....
Zoals alle schepen van die leeftijd die ook op zee kwamen had ook de Holland dit, dit zijn antennes voor kortegolf, middengolf en marifoon (tegenwoordige MF,HF en VHF) omdat men vroeger geen "normale" antennes kon maken met voldoende bereik werden staalkabels in de masten gehangen met voldoende lengte in verhouding tot het zendvermogen. De rest is verstaging van de masten.
-
Een foto uit de collectie van Tjebbe Cupido: de Holland in de passagiersdienst. De foto is uit 1959, de voor Doeksen nieuwe Doggersbank ligt op zijn nieuwe stek. Links achter het binnenvaartschip (of kustvaarder) Pregel (of Prebel) ligt ook een Doeksen schip en dat is de Stortemelk II.
(http://imageshack.us/a/img827/662/holland1959wtshaven1col.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/827/holland1959wtshaven1col.jpg/)
-
Nog een foto uit de collectie van Tjebbe Cupido. Deze is van 1960.
De Holland aan zijn vertrouwde steiger in de haven. Daarnaast ligt de reddingboot Brandaris die de laatste zomer op Terschelling doorbrengt. In december 1960 werd hij vervangen door de Carlot.
In de verte is het silhouet van de Oosterschelde zichtbaar. Dit PSD-schip heeft een aantal zomers de TSM uit de brand geholpen bij het toenemende autovervoer.
Helemaal rechts is net de boeg te zien van het beurtschip Grejane van schipper Borsch. Die voer een wekelijkse dienst tussen Terschelling en Amsterdam. Dinsdags van Terschelling en vrijdagavond weer vanuit de hoofdstad.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/hpMoOE.jpg) (https://imageshack.com/i/f0hpMoOEj)
-
Bladerend door de collectie van mijn oom D. Stapersma kwam ik deze foto uit 1971 tegen van de Holland. Aan de andere kant van de steiger zijn de reddingboten Komer en Carlot te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/3qPK82.jpg) (https://imageshack.com/i/id3qPK82j)
-
Een aantal winters lag de Holland op de Vlieree. Dat was om sneller buiten te kunnen zijn als de Waddenzee dreigde dicht te vriezen. Uit de collectie van mijn oom D. Stapersma vond ik dit ietwat onduidelijke plaatje uit februari 1962.
(http://imageshack.us/a/img269/5817/holland1962vliereefotod.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/269/holland1962vliereefotod.jpg/)
-
deze fotos vond ik nog op het internet:
bron (http://boatdesign.net/gallery/showphoto.php/photo/2258/sort/1/cat/500/page/1)
Bron: Boatdesign.net - Dutch Peter
-
Een foto uit de passagiersdienst 1952, gemaakt door de bekende Terschellinger fotograaf Cor Swart. Over de autobussen kunnen jullie meer lezen op de site, genoemd bij mijn handtekening.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/UeQEJr.jpg) (https://imageshack.com/i/pbUeQEJrj)
-
Een ansichtkaart uit 1954 uit de collectie van Tjebbe Cupido. De Holland heeft net een lading passagiers gebracht.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/8tmRuU.jpg) (https://imageshack.com/i/ex8tmRuUj)
-
Holland in de passagiersdienst 1964
Foto uit de collectie van mijn oom D. Stapersma.
(http://img833.imageshack.us/img833/2416/holland19640700wtshaven.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/holland19640700wtshaven.jpg/)
-
Nog twee plaatjes Passagiersdienst dd. juli 1964 uit de collectie van mijn oom.
(http://img15.imageshack.us/img15/5087/n3tn.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/n3tn.jpg/)
(http://img706.imageshack.us/img706/5421/tsbg.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/706/tsbg.jpg/)
-
Een vakantie op Terschelling inspireert na afloop altijd weer tot het snuffelen in oude opnamen. Op bijgaande foto nadert de Holland in de passagiersdienst de haven van West-Terschelling, augustus 1963.
Ik maakte destijds deze foto met zo'n 6x9 boxje, een afdankertje van mijn moeder.
(http://img833.imageshack.us/img833/6412/jtw2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/833/jtw2.jpg/)
Foto: © Wim Vink
-
Datzelfde Agfa boxje leverde niet altijd de gewenste kwaliteit, zeker niet voor een 12-jarig beginnende fotograaf.
Desondanks is het bijgaande plaatje uit juli 1963 mij erg dierbaar. Jullie zien de Holland in de passagiersdienst.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/D2qnTb.jpg) (https://imageshack.com/i/idD2qnTbj)
Foto: © Wim Vink
-
Erg leuk om al die oude foto's weer terug te zien!
-
Bedoel je met imitatie bruin een 'houtlook' Wim? Het grappige is dat ik net wilde vragen of de bruine gedeeltes op de foto's van hout zijn.
Idd, het was geen echt hout.
-
Jawel, "houtlook". Ook het dekhuis heeft dat gehad (en als ik goed kijk is dat op deze foto's ook zo). Daar waren zelfs panelen op gesschilderd.
-
Jawel, "houtlook". Ook het dekhuis heeft dat gehad (en als ik goed kijk is dat op deze foto's ook zo). Daar waren zelfs panelen op gesschilderd.
Ik was net aan het zoeken in de boeken. In SSS staat er niets over, maar in het Holland boek staan 2 foto's op pagina 74 met verklarende tekst.
Ik vraag me in welke jaren precies dit houtmotief in gebruik was.
Volgende de 1e foto op pag 74 was dat sinds 1952/1953 al het geval. Zelf dacht ik later, maar heb daarvoor geen enkel bewijs.
Als ik meer foto's in mijn eigen verzameling bekijk, werd sinds 1959 het dekhuis en brug weer wit geschilderd,
Wie het nog preciezer weet, mag het zeggen.
-
De Holland bij de Oranjewerf in 1974.
-
Twee foto's van de Holland in het droogdok bij de Oranjewerf in 1974. Weet iemand wat ze aan het doen zijn, fouling wegspuiten?
-
Wederom prachtige foto's Jeroen, maar wat ze hier aan het doen zijn is de romp onder de waterlijn ontdoen van vuil en aangroei, om daarna een nieuwe laag anti-fouling aan te brengen. Ondanks anti-fouling krijg je toch altijd een beetje aangroei na verloop van tijd. zeker in de zon en dat is in dit geval de bakboordskant van de Holland.
Pieter
-
Hoewel de Holland voornamelijk als zeesleper gebouwd is, heeft ze ook voor de passagiersdienst dienst gedaan. Dat is duidelijk te zien aan deze foto's uit 1974 van de salon.
-
Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....
waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.
-
Nog twee foto's van het interieur van de Holland. De trap naar beneden.....
waarmee je in deze salon beneden kwam. Het schijnt dat dit geen plezierige plek was om te vertoeven tijdens de reis als de zee wat onrustig was. De Holland heeft de naam aardig tekeer te kunnen gaan als de zee wat ruig is. Sommigen vinden dat juist leuk maar de gemiddelde passagier was daar waarschijnlijk minder blij mee.
De benedensalon 1' klasse is een tamelijk benauwde ruimte, klein en kreeg slechts daglicht door de laagste rij patrijspoorten. Omdat de 'Holland' elk golfje in beweging vertaalt, zag de gemiddelde passagier meer zeewater voorbij komen dan licht en er waren veel mensen die dat "eng" vonden. Die patrijspoorten zijn nu dichtgelast.
Ik denk overigens dat de mensen die bij honderden tegelijk op het sleepdek vervoerd werden, het nog wat minder prettig hadden dan die in de salons. Er wordt altijd wel zo romantisch gesproken over de overtocht met de 'Holland', maar als je met zo'n 600 man op dat schip naar TS moest, was dat lang niet altijd zo prettig. Dik anderhalf uur over de verschansing hangen kan heel vervelend zijn. We herinneren ons nu eenmaal graag de leuke dingen.
-
De Holland van bovenaf gezien bij de Oranjewerf in 1974. Het schip paste blijkbaar niet op de foto dus is het een drieluik geworden.
-
Twee foto's waarop je kunt zien hoe het houten dek van de Holland opnieuw gerubberd wordt. Schijnt geen leuk klusje te zijn om te doen. Het rubber zorgt ervoor dat het dek waterdicht is en vangt het werken van de planken op. Een techniek die je niet meer op de huidige schepen van Doeksen tegenkomt, want ik tel het imitatie dekhout dat je in het interieur van de Tiger vindt niet mee. Deze techniek vind je vandaag de dag voornamelijk nog in de jachtbouw.
-
Zo ziet een netjes gerubberd houten dek eruit. Vooral op de voorgrond kun je het goed zien op deze foto. Genomen op de Holland in de zomer van dit jaar.
-
In aanvulling op de foto's uit 1974 van het interieur van de Holland nog een foto genomen op dezelfde plek maar dan in 2009.
-
Denk erom: dit zijn de onderdekse kajuiten 1'en 2'klas, niet de salon op het achterdek die ook in twee klasen was gesplitst.
-
De Holland met daarnaast de Carlot en op de voorgrond de kotter HA106.
-
Een luchtopname van ik denk ergens begin jaren 60. Je ziet de Holland liggen maar daarnaast zie ik geen andere Doeksen schepen. Wat opvalt is een grote groep mensen die rechts van de Holland op de kade en steigers staan. Geen idee wat daar te zien is.....
Deze opname is van de zomer van 1959. Bij gebrek aan een zwembad op Ts in die tijd, werd er in haven gezwommen.
Blijkbaar was er een zwemwedstrijd, zo vermoed ik.
Bedankt voor deze aanvullende informatie Wim. Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel kennis er op dit forum is, het gebeurt zelden dat ergens geen antwoord op gegeven kan worden ;).
Als je rechts naast de Holland kijkt, hebben ze ook een boot er dwars voor gelegd om op die manier een soort van zwembad te creëren.
-
Een kijkje in de stuurhut van de Holland (4) ergens rond 1970.
-
Een kijkje door de walegang aan bakboordzijde van de Holland ergens rond 1970.
-
De Holland ergens rond 1970 bij de ADM (Amsterdamsche Droogdok Maatschappij).
-
Vanaf eind 1951 t/m 1960 lagen ze naast elkaar: de Holland en de reddingboot Brandaris.
De laatste werd in 1960 vervangen door de Carlot.
Op de foto van 1958 zien we de Holland in de donkerbruine uitvoering.
Achter de Holland is nog een stukje van de Almeri te zien.
Welk schip er uit Delfzijl komt, is mij onbekend.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/838/mvnk.jpg) (https://imageshack.com/i/namvnkj)
Foto: collectie Tjeb Cupido
-
Vond in een ouder boekje: "Spiegel der Zeevaart" (uitgave van Amstleven) nog een foto van de Holland. Echte liefhebbers kennen de foto misschien wel, maar voor de anderen...
Ik had de foto in ieder geval nog nooit gezien.
groet Willem-Jan.
-
Op zich is deze foto, die ook weer uit een vergeten familiealbum tevoorschijn kwam, niet zo spectaculair.
Wat ik wel grappig vond, is de bak die in het dok drijft. Ik was die dingen al weer vergeten, maar deze foto deed mij er weer aan herinneren.
Er waren meerdere van deze bakken en ze werden gebruikt om langszij schepen te leggen t.b.v. het tsjetten.
De foto is van de zomer van 1958.
(http://img688.imageshack.us/img688/8862/holland1958augwtshavenf.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/688/holland1958augwtshavenf.jpg/)
foto: © Fam v.d. Zwaard
-
Wat houd dat tsjetten in Wim?
-
tsjetten is een scheepsterm voor schilderen.
-
Ok, Term is volledig nieuw voor mij, maar zo leer je weer wat.
Bedankt voor uitleg.
-
Op Wikipedia heb ik nog even verder gezocht. Ik bleek het woord niet helemaal goed gespeld te hebben, waarvoor excuses.
Wiki gaf een korte uitleg vanuit het Javaans:
Javaans
Een voorbeeld uit de scheepvaart is "tjetten" dat "in de verf/menie zetten" betekent. " "Cet" is Javaans voor verf.
-
De Holland in de passagiersdienst in 1959. Er zijn zelfs auto's aan dek te zien.
Het schip verlaat hier net de haven van WTs.
(http://img827.imageshack.us/img827/9158/holland1959wtshaven2col.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/827/holland1959wtshaven2col.jpg/)
foto: collectie T.D. Cupido
-
Kijk er nog eens goed naar, dan zie je dat ook de sleepbogen afgenomen zijn.
-
Op internet gevonden:
(http://imageshack.us/a/img19/6865/holland1961endoggersban.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/19/holland1961endoggersban.jpg/)
foto: K. v.d. Brink
WTs, haven, 1961.
Achter de Holland is de Doggersbank nog te zien.
-
Een luchtopname van ik denk ergens begin jaren 60. Je ziet de Holland liggen maar daarnaast zie ik geen andere Doeksen schepen. Wat opvalt is een grote groep mensen die rechts van de Holland op de kade en steigers staan. Geen idee wat daar te zien is.....
Deze opname is van de zomer van 1959. Bij gebrek aan een zwembad op Ts in die tijd, werd er in haven gezwommen.
Blijkbaar was er een zwemwedstrijd, zo vermoed ik.
Bedankt voor deze aanvullende informatie Wim. Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel kennis er op dit forum is, het gebeurt zelden dat ergens geen antwoord op gegeven kan worden ;).
Als je rechts naast de Holland kijkt, hebben ze ook een boot er dwars voor gelegd om op die manier een soort van zwembad te creëren.
In een fotoboek met KLM luchtfoto's van Terschelling kwam ik deze foto ook tegen met exacte datumaanduiding: 13 augustus 1959.
-
Een kijkje door de walegang aan bakboordzijde van de Holland ergens rond 1970.
Beste Vriend,
Deze foto is niet op de Holland gemaakt. Deze heeft n.l. geen vierkante ramen en bolders in de walegang.
De knieën die dekbalken met het staande schot verbinden hebben veel meer klinknagels dan op de Holland; daar zitten maar twee nagels in elke knie.
Volgens mij loopt er ook een gang dwarsover.
Ik denk dat deze foto op een veel ouder schip is gemaakt, waarvan de walegang vanaf de nieuwbouw dicht was.
Bij de Holland zie je in de walegangen een hele rij venturiepijpen voor de ventilatie, hier niet.
Groet, Bert
-
het zou mij niets verbazen als dit aan boord van de Schellingerland (Ex Dr Wagemaker) is. Deze had ook ronde patrijspoorten, en die kan je op de foto mooi zien, doordat de zon er door heen schijnt.
groet, Cees
-
het zou mij niets verbazen als dit aan boord van de Schellingerland (Ex Dr Wagemaker) is. Deze had ook ronde patrijspoorten, en die kan je op de foto mooi zien, doordat de zon er door heen schijnt.
groet, Cees
Ik zat ook al in die richting te denken. Ik heb heel wat reisjes met dit schip gemaakt, maar toch kan ik me de situatie niet meer helder voor de geest krijgen.
-
Een kijkje door de walegang aan bakboordzijde van de Holland ergens rond 1970.
Beste Vriend,
Deze foto is niet op de Holland gemaakt. Deze heeft n.l. geen vierkante ramen en bolders in de walegang.
De knieën die dekbalken met het staande schot verbinden hebben veel meer klinknagels dan op de Holland; daar zitten maar twee nagels in elke knie.
Volgens mij loopt er ook een gang dwarsover.
Ik denk dat deze foto op een veel ouder schip is gemaakt, waarvan de walegang vanaf de nieuwbouw dicht was.
Bij de Holland zie je in de walegangen een hele rij venturiepijpen voor de ventilatie, hier niet.
Groet, Bert
Dag Bert,
Allereerst bedankt voor het erop attent maken dat deze foto aan boord van een ander schip gemaakt is. Het is een tijdje geleden dat ik deze foto geplaatst heb en volgens de overlevering zou hij aan boord van de Holland gemaakt zijn. Ik zie nu ook aan de vierkante ramen dat dit niet klopt. Het is zo goed als zeker de Schellingerland (ex Dokter Wagemaker). Die is inderdaad eerder gebouwd (1933/1934) dan de Holland. Ook had dit schip vanaf de oplevering gesloten zijgangen. Zoals Cees al opmerkt kun je in de weerspiegeling van het raam de ronde patrijspoorten van de zijgangen zien. Verder klopt de datum van circa 1970 ook omdat het schip in 1963 van TESO naar Doeksen gegaan is en pas in 1975 gesloopt is. Ik heb in het topic van dit schip een aantal foto's geplaatst uit augustus 1972 waarvan een aantal die aan boord gemaakt zijn. Het kan haast niet anders dat deze foto bij die serie hoort.
Ik heb het algemeen plan erbij gepakt dat te vinden is in 'Een Eeuw Eigen'. Helaas is daarop alleen een zijaanzicht van de stuurboordzijde te zien. Kijk ik naar het bovenaanzicht, dan is het zo goed als zeker dat deze foto aan bakboordzijde gemaakt is richting de achterkant van het schip. Alles klopt precies, zelfs het licht verder naar achteren waar volgens het algemeen plan ook het gesloten deel van de zijgang stopt. Alleen tel ik linksvoor twee deuren en waar het vierkante raam helemaal op de voorgrond zit zou een deur moeten zitten (al lijkt rechtsonder het raam een lasnaad te zitten dus wellicht later gewijzigd?). Tegenover de bolders zit een trap naar boven en de tweede deur geeft toegang tot een toilet. De patrijspoorten zijn van de toiletten waarvan de deur van het achterste toilet links om de hoek zou moeten zitten.
Groeten,
Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Ik heb ook aan de "Schellingerland" gedacht. In 1966 heb ik hier nog als kelner gevaren voor Sjoerd Bakker, later, in '68-'70 als ze een matroos nodig hadden. Normaal zat ik op de Holland.
In mijn herinnering had je van voor naar achter: een dekhuis met hierin de toegang naar de tweede klas salon onder het autodek en de ingang van de machinekamer. Ook de toiletten waren hierin, met inderdaad de deur van het herentoilet om de hoek in een dwarsgang. In deze gang was ook de toegang tot het ketelhuis.
De verwarming, de pompen, het ankerspil en de stuurmachine waren nog op stoom.
Als ik mij goed herinner, stond de stuurmachine ook in dit dekhuis, dat zou de verhoging in het dek verklaren; de stuurketting loopt hieronder.
Voorbij de gang had je de ingang van een portaal met weer toiletten, een buffet aan stuurboord, en de toegang naar de eerste klas salons. Deze salon was smaller dan het dekhuis ervoor, zodat je deze niet op de foto ziet.
Het is al wat jaartjes geleden, maar volgens mij zag het er ongeveer zo uit.
Op donderdag werd er vee gevaren. Het grootvee stond onder de bak, kalveren naast de machinekamer en de schapen gingen achterop, naast de salon. Als afscheiding werden houten hekken gebruikt. Nadat de beesten van boord waren, werden eerst de fietstassen van Klaas Tot vol geschept met stront. Voor op het 'landje'.
Groeten,
Bert
-
Juli 1963, de Holland in de passagiersdienst naar Harlingen.
De sleper heeft zojuist de haven van WTs verlaten en vaart het Schuitengat in.
(http://img15.imageshack.us/img15/3865/holland19630700schuiten.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/holland19630700schuiten.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Mijn allereerste foto van de Holland (in passagiersdienst) is van juli 1963.
Gemaakt met een Agfa 6x9 boxje, tweedehandsje van mijn moeder, die ook de filmpjes sponsorde.
Kwaliteit laat te wensen over, maar het zijn mooie herinneringen.
Op de achtergrond zijn nog vaag de Friesland, de Doggersbank en de NAM pont Hilsea te ontdekken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/dxO6Gp.jpg) (https://imageshack.com/i/iddxO6Gpj)
foto: © Wim Vink
-
Nog een foto uit die tijd; ook weer in de passagiersdienst. Daar laat de foto geen twijfel over bestaan.
Tegenwoordig mag het schip maximaal 80 passgiers vervoeren tijdens zgn. dagvaarten.
In de passgiersdienst van destijds waren er dat wel iets meer, getuige deze afbeelding.
(http://img835.imageshack.us/img835/7924/x63l.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/835/x63l.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Een vrij nieuwe Holland, naast de Oceaan.
Erachter ligt de vorige Holland.
De Holland kwam in sept 1951 en de foto is redelijke zonnig, voorjaarsachtig.
De vorige Holland werd in 1952 opgelegd te Harlingen en werd in 1953 naar Perzië verkocht (zie SSS, blz 142).
Daarom lijkt het me logisch dat deze foto in 1952 is genomen.
(http://img31.imageshack.us/img31/8767/asy2.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/31/asy2.jpg/)
foto: www.gahetna.nl
-
Een hele bekende ansichtkaart van de Holland.
De afbeelding is meerdere keren gebruikt in vele soorten publicaties.
Tijdens het maken van deze foto zijn meer "stormfoto's" van het schip genomen.
(http://img571.imageshack.us/img571/3772/ab9q.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/571/ab9q.jpg/)
-
Een apart plaatje van het achterdek van de Holland in de passagiersdienst.
Als je rechts op de foto kijkt, zie je de gebouwen bij de oude aanlegplaats in Harlingen.
Direct achter de Holland is de Schellingerland te zien (met deksalon).
Daarachter is nog zo'n (rokende) schoorsteen te zien, dat moet de Noordnederland zijn.
Uit de aanwezigheid van die twee schepen valt af te leiden dat de Friesland er nog niet is, dus is de foto voor 1956 gemaakt.
De Holland kwam in dec 1951 bij de Rederij in dienst en dit is hoe dan ook een zomerplaatjes, dus op z'n vroegst 1952.
De foto is daarom tussen 1952 en 1955 gemaakt.
Wat opvalt is het feit dat er auto's aan dek van de Holland staan, iets wat niet al te vaak voorkwam.
Maar het bewijs zien we hier fotografisch.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/607/gzv1.jpg) (https://imageshack.com/i/gvgzv1j)
foto: coll. H.J. Wortel
-
Die donkere auto is volgens mij een VW kever en die kreeg pas in 1953 een enkel raam. Voor 1953 was dat een 'split' (dubbel raam)... Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle
-
Misschien bevat bijgaand artikel over de bouw en inrichting voor deze of gene nog iets nieuws. Interessant het plaatje van het aan boord hijsen van het motorblok.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Een mooie actiefoto die als ansichtkaart werd uitgebracht.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/33/3sfz.jpg) (https://imageshack.com/i/0x3sfzj)
coll: H. Rexwinkel
-
Een bekend beeld uit de jaren 50: Holland en Brandaris, ieder aan een kant van de 1e steiger in juni 1956.
Achter de reddingboot ligt de Cornelia Alida.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/811/zt8d.jpg) (https://imageshack.com/i/mjzt8dj)
foto: coll. Fred Kooi
-
Een bijzondere foto uit 1952:
De Holland is nog maar net in dienst en de voorganger Holland (3) ligt erachter.
Van die situatie heb ik nog niet eerder afbeeldingen gezien.
Er zijn trouwens meer Doeksen schoorstenen waar te nemen, maar helaas moeilijk te onderscheiden welk schip erbij hoort.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/837/4s5i.jpg) (https://imageshack.com/i/n94s5ij)
foto: coll. Fred Kooi.
-
Een mooie actiefoto die als ansichtkaart werd uitgebracht.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/33/3sfz.jpg) (https://imageshack.com/i/0x3sfzj)
coll: H. Rexwinkel
Volgens mij is deze foto ook gebruikt voor de voorkant van het boekje "Zeesleper, vast die tros".
-
Twee vrijwel identieke foto's van de Holland in 1954 op zijn vaste plek aan de steiger van WTs.
Pavoisering werd toegepast in verband met zeilwedstrijden (HT-race).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/853/kbhk.jpg) (https://imageshack.com/i/npkbhkj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/27/ujae.jpg) (https://imageshack.com/i/0rujaej)
foto's: coll. Heleen v.d. Pol
-
In 1952 fotografeerde mijn vader een vrijwel nieuwe Holland in de passagiersdienst te West-Terschelling.
Edit: de foto moet zeker van 1953 (of zelfs later) zijn, aangezien de "houtlook" al op de Holland is aangebracht.
(Momenteel wordt er nageplozen wanneer dat precies is geweest.)
Edit 2: de naspeuringen door archivaris Kees Dekker hebben het volgende opgeleverd:
In maart 1954 is de Holland in de houtkleur gezet en op 23 juni 1954 is de radar aangebracht.
Op de foto is de Holland is de Holland wel in de houtkleur, maar heeft nog geen radar, dus is de foto in de tussenliggende periode gemaakt.
Ik vermoed zelf zo rond eind mei/begin, aangezien mijn ouders destijds in die maanden op vakantie naar Terschelling gingen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/Duehji.jpg) (https://imageshack.com/i/pnDuehjij)
foto: K.W. Vink
-
Een aardige avondfoto uit 1965.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/840/7ken.jpg) (https://imageshack.com/i/nc7kenj)
foto: coll. Johannes Draaisma
-
op één of andere manier een erg mooie foto!
grt
Willem-Jan
-
Een andere actiefoto van de Holland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/j8LkH0.jpg) (https://imageshack.com/i/pdj8LkH0j)
foto: coll. Henk Joost Wortel
-
Uit de collectie TRL Fries Fotoarchief deze kleurenopname van de Holland, uitgever Van Leer Amsterdam. Datum poststempel 1960.
Groet,
Gijs Hesselink
-
Willem Boot schrijft in de verschillende boeken wel over de sleep van de nog hoofdmotorloze Holland van de bouwwerf in Foxhol naar Amsterdam en toont ook foto's van het Wagenborg slepertje 'Woelwater', dat deze klus klaarde, maar welke moeite dat heeft gekost blijkt pas uit bijgaande krantenfoto met onderschrift. Men kwam er dus wel heel laat achter, dat het Winschoterdiep veel te ondiep was voor de Holland. Heel apart verhaal!
Groet,
Gijs Hesselink
-
Willem Boot schrijft in de verschillende boeken wel over de sleep van de nog hoofdmotorloze Holland van de bouwwerf in Foxhol naar Amsterdam en toont ook foto's van het Wagenborg slepertje 'Woelwater', dat deze klus klaarde, maar welke moeite dat heeft gekost blijkt pas uit bijgaande krantenfoto met onderschrift. Men kwam er dus wel heel laat achter, dat het Winschoterdiep veel te ondiep was voor de Holland. Heel apart verhaal!
Groet,
Gijs Hesselink
Bij de 'concurrentie' op dutchfleet.net is hier ook het een en ander over te lezen, er staan ook nog andere mooie foto's van de Holland op. Zie http://www.dutchfleet.net/showthread.php/8982-Losse-flodders-over-de-sleepboot-HOLLAND
-
Holland in de passagiersdienst omstreeks 1965.
Het voordek laat een zeer gemoedelijk tafereel zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/PPbEt6.jpg) (https://imageshack.com/i/idPPbEt6j)
foto: coll. Anneriek Risseeuw
-
West-Terschelling, havenbeeld 1958.
De Holland met aan de andere kant van de steiger de reddingboot Brandaris.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/1Sx8gh.jpg) (https://imageshack.com/i/ex1Sx8ghj)
foto: coll. Attje Lak
-
De Holland in zijn beginperiode in de passagiersdienst.
De walegangen zijn wel dichtgemaakt, maar nog niet zwart geschilderd.
Het zal daarom omstreeks 1952 zijn.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/9fWFZ7.jpg) (https://imageshack.com/i/ey9fWFZ7j)
ansichtkaart: coll. H. Rexwinkel
-
De Holland is zijn oorspronkelijke vorm, net vanaf de bouwwerf.
Met hoge masten, pet op de schoorsteen, dichte verschansing naast het stuurhuis en de walegangen nog open plus kleinere details.
In genoemde zaken zijn kort na de bouw al veranderingen aangebracht om het vaargedrag, m.n. de stabiliteit te verbeteren.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/JTGxMw.jpg) (https://imageshack.com/i/eyJTGxMwj)''
foto: coll. W. Bloem
-
De Holland in 1952; de walegangen zijn inmiddels afgedicht, maar nog wit geschilderd.
Later zou dat zwart worden.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/9zLQl1.jpg) (https://imageshack.com/i/f09zLQl1j)
foto: coll. G. Meijer
-
In de 60-er jaren is de Holland net de haven van West uit en vaart in het Schuitengat.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/913/47PgZy.jpg) (https://imageshack.com/i/pd47PgZyj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Holland in de passagiersvaart, 1952.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/ooJz9b.jpg) (https://imageshack.com/i/eyooJz9bj)
foto: archief Rederij Doeksen
-
beetje "off topic"
heeft er iemand nog belangstelling voor de pocket "Zeesleper , vast die tros"door W.N. van der Sluys ( geen familie).
bergingsmaatschappij Doeksen met de "machtige zeesleper de Holland"hebben hiervoor model gestaan, op de voorzijde een tekening met de "Holland"in actie
Hoef er niets voor te hebben, weggooien is de andere optie
MOD, zal één dezer dagen weer echte foto's plaatsen van afgelopen weken op terschelling.
groet
Willem-Jan.
-
Een vrijwel nieuwe Holland in de Terschellinger haven in 1952.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/2Ds8KH.jpg) (https://imageshack.com/i/pc2Ds8KHj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/661/cllxJK.jpg) (https://imageshack.com/i/idcllxJKj)
foto's: afkomstig van een voormalige WBS-site.
-
Een geliefde bezigheid van vooral de Terschellinger jeugd was het duiken vanaf de kop van de Holland.
Maar ook vanaf de grote meerpaal op de kop van de sleepbootsteiger.
Naast de sleper ligt de Noordvaarder.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/of3NRu.jpg) (https://imageshack.com/i/ipof3NRuj)
foto: coll. J.W. Smits
-
Foto langs de toenmalige loodsbootsteiger van de Holland op de karakteristieke plek in de Terschellinger haven.
Gelet op de uitvoering van de Holland en de Schellingerland achter die sleper is deze foto tussen 1963 en 1970 gemaakt.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/909/pc1MhZ.jpg) (https://imageshack.com/i/p9pc1MhZj)
foto: coll. LRC
-
De Holland in de passagiersdienst nadert de haven van West-Terschelling in 1952.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/YSwubZ.jpg) (https://imageshack.com/i/p5YSwubZj)
foto: coll. J. Leenstra
-
In 1956 komt de Holland van West-Terschelling binnen.
Duidelijk geen passagiersvaart, maar het water is erg vlak, dus het leek me ook geen gûzjen.
Misschien een terugkomst van een werfbeurt??
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/hkxL0i.jpg) (https://imageshack.com/i/p5hkxL0ij)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/QIcY0h.jpg) (https://imageshack.com/i/p3QIcY0hj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/CK6vHO.jpg) (https://imageshack.com/i/p3CK6vHOj)
foto's: coll. Johan v.d. Bij
-
Twee waakhonden van de zee naast elkaar in 1959.
Sleepboot Holland en reddingboot Brandaris.
Beiden zijn voor het nageslacht bewaard.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/vpxvUY.jpg) (https://imageshack.com/i/p7vpxvUYj)
foto: coll. Johan v.d. Bij
-
De Holland in zijn element.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/910/hR4HPd.jpg) (https://imageshack.com/i/pahR4HPdj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Holland in 1963 geflankeerd door reserve-reddingboot Dorus Rijkers (thans, net als de Holland, een museumschip).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/DPDiHo.jpg) (https://imageshack.com/i/hlDPDiHoj)
foto: coll. Loes Lettinga
-
De Holland in 1966 in de Terschellinger haven op een zomerse dag.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/XuDsF9.jpg) (https://imageshack.com/i/p8XuDsF9j)
foto: coll. George Visser
-
Nog een foto uit 1966 van de Holland, maar nu uit een andere hoek.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/KfUZGZ.jpg) (https://imageshack.com/i/p8KfUZGZj)
foto: coll. Piet Sytema
-
Een prachtig duo in de Terschellinger haven: Holland en reddingboot Brandaris. Beide schepen bestaan nog!
Deze foto zou gemaakt zijn in 1953, maar dat klopt niet met de gegevens uit dit bericht (http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,30.msg25873.html#msg25873)
Op bijgaande afbeelding is de radar en de outlook te zien, welke in juni 1954 werd aangebracht.
Foto is daarom vanaf na die tijd.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/TyOJuq.jpg) (https://imageshack.com/i/poTyOJuqj)
foto: coll. H. van Veen
-
De Holland in de passagiersdienst (circa 1956).
Men heeft zelfs 3 auto's op het dek weten te krijgen en heel veel passagiers plus fietsen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/lTGgmJ.jpg) (https://imageshack.com/i/polTGgmJj)
foto: FB site museumsleepboot Holland
-
Mooie plaat Wim. Doet me ineens denken aan een fragment op de DVD 'Paraat en startklaar'. Tijdens een van de interviews buldert oud kapitein Klaas van der Wielen van het lachen als de inzet van de Holland als veerboot ter sprake komt. Dat kon toen, maar kan nu niet meer was zijn opmerking.
Het kwam ook geregeld voor dat door de hekgolven van kotters er water naar binnen kwam. De bagage stond langs de verschansing en dreef alle kanten op. De mensen stonden er toen bij te lachen. Stel je voor als zoiets nu zou gebeuren. Dan heeft de klantenservice in Harlingen het ineens heel druk en word je als bedrijf via social media en dergelijke direct door de digitale mangel gehaald.
-
Ik herinner me ook zo'n overtocht, dat was in 1958, het was een heel gedoe om de auto's er op en er af te krijgen. Dat duurde ruim een half uur. Wat een ervaring. Terug met de Friesland was
toen een relatief saai gebeuren. Helaas herken ik mezelf niet op de foto. Volgens Wim was het +/- 1956. Ik voer 1 augustus 1958 mee.
-
Ondanks het feit dat de Holland wat op het randje staat, is het toch een mooi kleurenvoorbeeld hoe de Holland er tijdens de "houtlook-periode" uitzag.
Ik vermoed dat deze kleurenfoto omstreeks 1956 is genomen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/MAYGqE.jpg) (https://imageshack.com/i/pmMAYGqEj)
foto: coll. Jan van Veen (nr 47)
-
Welke (Doeksen?)schepen zien we rechts?
-
Welke (Doeksen?)schepen zien we rechts?
Buitenkant loodsteiger waarschijnlijk de Noordsvaarder in loodsdienst
Binnenkant steiger: heb geen idee.
-
Minimodel van de holland
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1823024821269241&id=1496203927284667
-
De Holland ligt aan de kop van de oude steiger in de haven van Harlingen in de passagiersdienst omstreeks 1956.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/z9NL6r.jpg) (https://imageshack.com/i/pmz9NL6rj)
foto: coll. http://www.zeesleepbootholland.nl/
-
Een vrij nieuwe Holland meert aan in de haven van West-Terschelling; 1952.
Er zat toen in de kont naast de naam HOLLAND nog een gat voor???
Links is nog een stukje van de oude Texel te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/J5Ev1B.jpg) (https://imageshack.com/i/pnJ5Ev1Bj)
foto: coll. Eilard Jacobs
-
In 1971 verleende de Holland nabij Texel assistentie om een booreiland te verslepen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/ROU6Th.jpg) (https://imageshack.com/i/pmROU6Thj)
foto: Gerard Blok
-
'Toevallig' vond ik deze prachtige foto op de website van het Nationaal Archief gahetna.nl. Op 26 mei 1963 vertrok de bij Verolme gebouwde tanker ESSO DEN HAAG voor een vijfdaagse proeftocht richting Noorwegen. Het schip kwam echter niet verder dan de Noordzee ter hoogte van Den Helder (60 mijl van IJmuiden), omdat er ernstige problemen waren met een lekkende ketel. Het lukte niet om de schade aan boord te repareren en uiteindelijk moest het schip sleepbootassistentie inroepen om naar Rotterdam terug gesleept te worden. De Holland had al een dag op de loer gelegen en werd mede voor de klus gecontracteerd. De andere sleepboten waren de Barentszee, Gele Zee en Maas, aangevuld met de Noordzee, Schouwenbank en Titan. Hier wordt de 300 meter lange tanker op 29 mei 1963 de Nieuwe Waterweg opgesleept.
-
Tijdens de eerste reis van Foxhol via Delfzijl naar Amsterdam (voor inbouw motor bij Werkspoor) liep het transport van de Holland vast in Groningen.
Op 7 mei 1951 kwam de Holland vast in de modder te zitten bij de Bonte Brug in genoemde plaats.
Na lang "modderen" kwam hij los en kon de reis worden voortgezet.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/922/RTpgOF.jpg) (https://imageshack.com/i/pmRTpgOFj)
foto: coll. Henk Otto
-
Holland omstreeks 1956 in de passagiersdienst.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/a9iwDy.jpg) (https://imageshack.com/i/poa9iwDyj)
foto: coll. R.Kootstra
-
Vond deze interessante lijst van Holland-bergingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergingen_van_de_Holland
groet,
Gijs Hesselink
-
Holland in de passagiersdienst; aankomst op Terschelling omstreeks 1953.
Kapitein Jan Doeksen op de brug.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/923/2SZnZb.jpg) (https://imageshack.com/i/pn2SZnZbj)
foto: coll. Manon Verbeek
-
Heeft de Holland ooit klusjes moeten laten lopen omdat ze in de dienst voer?
-
Heeft de Holland ooit klusjes moeten laten lopen omdat ze in de dienst voer?
Volgens een TV-interview met Piet Doeksen is dat wel eens gebeurd.
Dat wil zeggen: passagiers snel afgezet in Harlingen en gelijk rechtsomkeert gemaakt om naar het sjouwtje toe.
Details weet ik niet
-
(https://i.imgur.com/URbYHYx.jpg) (https://lunapic.com)
Foto: ms Holland ( In drukke tijden: in de passagiersdienst)
Harlingen
Gr. Germen
-
Is bekend hoeveel passagiers de Holland mee mocht nemen?
-
Zeker, dat waren er 804! Een ongelofelijke hoeveelheid mensen, waarvan de meesten aan dek stonden. Tegenwoordig mogen er maximaal 150 opvarenden aan boord zijn. (inclusief bemanning)
-
Ik meen dat er op de oude Friesland nog wel een paar honderd meer mochten!
-
2 Ansichten van de Holland en de reddingsboot Brandaris Terschelling.
-
Bovenste foto een "Double Holland" Zie ik het goed?
-
3 Ansichtkaarten van de Holland.
-
Bovenste foto een "Double Holland" Zie ik het goed?
Dat zie je goed Jan 😉
-
De Holland in aanbouw op de werf van
J. Smit & Zoon Foxhol.
-
3x De Holland.
-
De Holland in de haven van Terschelling, 1971.
voor de Photoshop:
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/U3udXh.jpg) (https://imageshack.com/i/poU3udXhj)
na de Photoshop:
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/pADyOX.jpg) (https://imageshack.com/i/popADyOXj)
fotograaf: Pieter Sytema
Photoshop: Wim Vink
-
2x Ansichtkaart van de Holland.
-
Plaatje uit 1974 van de haven van WT met de HOLLAND. Bron: Groninger Archieven, (Persfotobureau D. van der Veen).
-
De Holland in 1953 in de passagiersdienst.