Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: Jon op 23 augustus 2006, 17:03:15

Titel: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Jon op 23 augustus 2006, 17:03:15
Het leek mij wel een goed idee om hierover een onderwerp te openen.. Als dat niet zo is, graag even een Persoonlijk Bericht, dan verwijderen we de bende weer
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 23 augustus 2006, 17:29:43
Als je het per kilometer gaat berekenen, dan is Doeksen niet de duurste.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: PiebeJanMan op 23 augustus 2006, 17:52:06
vlieland is tegenwoordig zelfs duurder dan terschelling, afgelopen jaren andersom....
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 23 augustus 2006, 19:08:36
Dat Vlieland duurder is heeft te maken met de toeristenbelasting.
En dat is een puur gemeentelijke zaak.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 23 augustus 2006, 19:37:21
Klopt toeristenbelasting:
Vlieland - 1,10
Terschelling - 0,78

Marten-Jan, wie is dan het duurst?
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 23 augustus 2006, 21:34:08
Dat weet ik niet.
Dan moet ik eerst de exacte afstanden weten.
Maar voor een paar jaar terug heeft er een artikel in de lc gestaan waarin werd vermeld dat Terschelling de goedkoopste per kilometer was. Ik meende dat de vaarafstand iets van 38 kilometer was.
Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 23 augustus 2006, 21:51:26
Maar goed, het maakt voor een normaal mens niet uit, of de afstand nou 1 kilometer of 50 kilometer is..
Die kiest namelijk een vakantie, als dat goedkoop is.
Naar Texel is 30 euro, en naar Terschelling 112 euro voor een moderne auto.
Dan kiezen de meeste voor Texel.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: IALA op 23 augustus 2006, 23:07:00
Maar goed, het maakt voor een normaal mens niet uit, of de afstand nou 1 kilometer of 50 kilometer is..
Die kiest namelijk een vakantie, als dat goedkoop is.
Naar Texel is 30 euro, en naar Terschelling 112 euro voor een moderne auto.
Dan kiezen de meeste voor Texel.

Voor veel mensen maakt het wel uit of het nou 1 of 50 kilometer is. De meeste mensen kiezen inderdaad voor Texel maar dat komt ook omdat Texel vrijwel het populairste eiland van Nederland is, maar het zou inderdaad ook  goed kunnen dat het door de tariefen komt.
Toch zijn er veel mensen die kiezen voor andere wadden eilanden, omdat zij bij Texel het gevoel niet hebben dat ze op een eiland zitten.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 23 augustus 2006, 23:08:25
Dat zal ik niet ontkennen. Maar gelukkig dat de meesten de auto thuis of in Harlingen laten staan. Ennuh, Je betaald dan wel meer om naar Terschelling of Vlieland te gaan, maar dan krijg  je ook wat natuurlijk.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 24 augustus 2006, 10:32:05
Ja, inderdaad.. Die prijzen van vroeger ken ik niet  ;)
Maar ik zou ook voor geen goud een heel stuk terug willen in de tijd.

Oke Marten-Jan, je hebt gelijk: Terschelling/Vlieland is nog echt een eiland. Texel al niet zo echt meer, op een site  stond laatst ook al, dat er heelveel winkels uit de randstad op Texel kwamen, en dat daardoor langzaam het Texelse gevoel wegdrijft. Nu vind ik dat ook wel een beetje overdreven, maar er zit wel wat in ja..
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Mark op 24 augustus 2006, 11:01:41
Typisch Nederlands om zo te zeuren om prijzen  >:(

Enig idee hoeveel brandstof er op een overtocht verstook wordt? Hoeveel goed opgeleid personeel er bij Doeksen werkzaam zijn, die ons een veilige overtocht garanderen? Dat schepen onderhoud, werfbeurten etc. nodig hebben? Zo kan jij ook vast nog wel wat zaken opnoemen wat veel geld kost. Ik ga er van uit dat op het VWO het vak Economie nog steeds op het programma staat, dan zal je vast wel weten hoe de vraagprijs tot stand komt.

Het lijkt mij een kwalijke zaak om op de stoel van Doeksen te gaan zitten en ons gaan bemoeien met welke prijzen zij zullen moeten hanteren. Doeksen zal ongetwijfeld vaker horen dat de prijzen aan de hoge kant zijn. En dan? Prijzen verlagen? Bekijk hier het effect eens van. Investeringen zullen uitgesteld worden, waardoor de overtocht er op den duur niet meer van deze tijd is. Klanten worden steeds veeleisender en willen luxer en meer comfort hebben wat zijn stempel ook op het prijskaartje zal drukken.

Het staat hierboven ook al geschreven, bereken je de prijs per km dan zul je tot de conclusie komen dat Doeksen niet veel duurder is dan de overige veerdiensten.

Just my 2 cents...
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 24 augustus 2006, 11:17:00
We zijn toch ook (bijna) allemaal Nederlanders?
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: IALA op 24 augustus 2006, 11:23:02
Als EVT hun prijzen goedkoper gaan maken, dan kan je zeggen wat je wilt, over Nederlandse gewoontes met zo goedkoop mogelijk, maar dan kiest toch het merendeel voor EVT.

Ben ik niet helemaal met je eens, als EVT schepen heeft die minder snel zijn minder comport bieden en minder luxe zijn, dan wil ik nog wel eens zien voor wie de mensen kiezen.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Mark op 24 augustus 2006, 11:25:27
Ik snap je punt ook wel Jon, je vergeet overigens bij concurrentie de low-cost flights naar bv. Turkije en Griekenland te noemen. Over concurrentie van EVT heb ik mijn twijfels, maar daar zal ik niet op ingaan. Of we allmaal voor de goedkoopste gaan? We zullen zien  ;)

Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 24 augustus 2006, 11:30:49
Als EVT hun prijzen goedkoper gaan maken, dan kan je zeggen wat je wilt, over Nederlandse gewoontes met zo goedkoop mogelijk, maar dan kiest toch het merendeel voor EVT.

Ben ik niet helemaal met je eens, als EVT schepen heeft die minder snel zijn minder comport bieden en minder luxe zijn, dan wil ik nog wel eens zien voor wie de mensen kiezen.
Daar heb je gelijk aan. Daarom hoop ik ook dat dit ook gebeurt, dat EVT met een oude rondvaartboot aan komt zetten, dat de mensen met Doeksen meegaan.

Maar dan heb je denk ik alsnog wel een groep die meegaat met EVT.. Dat zijn dan echt de mensen die voor het goedkoopste gaan, en die er niet zo mee zitten, dat de reis langer duurt.

@Mark,
Ik denk dat het vertrouwen in EVT niet erg hoog is nee. Het lijkt mij moeilijk nog in deze tijd, een veerdienst op te starten, die meteen aan alle Nederlandse regels voldoen.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Tjep op 25 augustus 2006, 00:30:33
Ik denk dat er veel meer zaken mee spelen dan alleen de prijs. Sommigen zien de boot als een vervoermiddel, maar er zijn er meer dan genoeg die de bootreis zien als onderdeel van de vakantie. En als je het allemaal afzet tegen de verblijfkosten dan valt het bootkaartje vrijwel niet meer op.

Wellicht ontmoedigt het grote gezinnen om als dag toerist naar de eilanden te komen. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dan men naar een ander eiland zou gaan ivm de prijs. Texel heeft wel een heel ander imago dan bv Vlieland.

Is Doeksen trouwens niet het enige openbaar vervoers bedrijf dat zonder subsidie kan draaien?
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Leen op 25 augustus 2006, 10:18:01

De tariven naar Vlie en Terschelling zijn helemaal niet buitensporig.
Ze zijn gewoon mee gegaan met de inflatie over de jaren.
Met name zijn ze niet extra verhoogd tijdens de introductie van de euro.

Zeker als je de tarieven vergelijkt met die naar de andere eilanden en de tarieven die in het buitenland worden gehanteerd is Doeksen gezien de afstand en daardoor beperkte capaciteit zelfs aan de goedkope kant.
De autotarieven zijn relatief wel hoog ook omdat de gemeente Terschelling vond in het verleden dat het autogebruik op Terschelling moest worden ontmoedigd.


Wat wel duur is :
De taxitarieven op Terschelling, buitensporig.
De horeca
De huurprijzen van sommige huisjes en hotels ook die van Haantjes trouwens
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Jon op 25 augustus 2006, 11:37:19
Maar omdat de gemeente autoverkeer op Terschelling wil ontmoedigen, zijn er veel Terschellingers er de dupe van, als die eens een keer met hun auto naar de vaste wal willen?
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Leen op 25 augustus 2006, 14:43:43

Dat geldt voor toeristen, niet voor de inwoners zelf.

En dat beleid vind ik nog niet zo gek.

Kijk op Texel en ook Ameland, werkelijk vergeven van de auto's met allemaal parkeerterreinen.

Leen
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: ricmei op 27 augustus 2006, 10:03:52
Een tweetal opmerkingen.

WPD hanteerd een twee tal tarieven een zomer en een winter tarief dit mis ik in het overzicht.

Daarnaast speelt mijn inziens mee dat op Terschelling de accomodaties voordeliger zijn dan bijvoorbeeld op Schiermonnikoog of Ameland. Voor de andere eilanden kan ik niet oordelen.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: PiebeJanMan op 27 augustus 2006, 18:51:20
ik zag gister een boekje liggen bij de knrm stand bij de visseridagen endaar stond in dat harlingen vlie 35 km was en van harlingen terschelling via de meep 38km en de andere route ook 35...
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: l.veenstra op 30 augustus 2006, 23:49:42
Een van de redenen waarom men op texel goedkoper kan werken is het kaartjes beleidt.

Op Texel word n.l. nooit een kaartje geknipt.
Dit gebeurt alleen in Den Helder.
Dus dit scheelt al een gedeelte personeel op Texel.

Verder word op de kade alles via slagbomen geregeld,zo dat daar ook geen personeel hoeft te zijn.

Ook kent men het fenomeen bagage karren niet,dus hier voor zijn ook geen mensen nodig.

Het enige waar ze personeel voor hebben is om de auto's naar de juiste banen/kassa's te leiden,en hier voor worden voornamelijk schoolieren ingezet.

Dus men hefty al een aardige kosten besparing op persooneel.

mvg Lars
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: JoRnUs op 31 augustus 2006, 14:45:20
bagage kosten zij necht een uitvinding hooor.. stel je voor, iedereen sjouwt zn bagage mee het schip in, alle banken vol met bagage :S
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: willem boot op 15 oktober 2006, 20:35:58
Jongens,

Aan die discussie over tarieven e.d. lijkt een beetje structuur te ontbreken. Het kilometer-verhaal is al jaren geleden door elke exploitant naar de fabeltjes verwezen omdat alle diensten op de Wadden van Fan
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: andre op 28 januari 2007, 09:07:09
Ik hoorde dat je nu ook, (n.a.v het nieuwe reserverings systeem ?) als je gewoon een kaartje koopt bij het loket in Harlingen moet aangeveven wanneer je de boot terug neemt .  Ga je een boot later terug moet je bij de VVV op het eiland je kaartje omruilen.


Weet iemand of dit echt zo is en heeft hier ervaring mee?

Groet Andre Hilberts
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: PiebeJanMan op 28 januari 2007, 12:12:30
geen idee, maar ik verbaasde mij hier ook over, toen ik de affiches in harlingen bij de terminal zag hangen. Daar stond erbij dat je de terugtocht op moest geven om verzekerd te zijn van een plaats. Ik weet echter niet hoe het geregeld wordt als je een andere boot terug neemt, ik vind het echter wel jammer, want anders was je altijd vrij om terug te gaan wanneer jij wilde, maar je zit er nu dus sowieso min of meer aan vast....
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Wim Vink op 12 mei 2008, 17:14:25
Mijn vrouw heeft vanaf 1975 verscheidene kaartjes bewaard en ingeplakt bij de vakantiefoto's. Ik zal een aantal laten zien uit de periode 1975-1979. Op die manier is de prijsontwikkeling goed te zien.
Allereerst de personen-kaartjes:

1975 (excuses voor de verkleuring):
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/824/9bbq.jpg) (https://imageshack.com/i/mw9bbqj)

1977:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/m5dg.jpg) (https://imageshack.com/i/n8m5dgj)

1978:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/534/bykc.jpg) (https://imageshack.com/i/eubykcj)

1979:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/32/gd6j.jpg) (https://imageshack.com/i/0wgd6jj)

Olietoeslag 1979:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/855/ykz1.jpg) (https://imageshack.com/i/nrykz1j)



Als ik de tarieven van alle kaartjes optel t/m heden heb ik Doeksen al aardig gesponserd.....
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 20 augustus 2011, 00:45:53
Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.

Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-

Ligt het nou aan mij?   Rare jongens die Duitsers.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: willem boot op 20 augustus 2011, 09:10:45
Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.

Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-

Ligt het nou aan mij?   Rare jongens die Duitsers.

In Duitsland werken ze vaak met tarieven die bepaalde voordelen bieden bij een bepaald reisgedrag. Dat is afhankelijk van wanneer iemand ergens naartoe wil. AG Ems heeft ook "goedkope" dagretours in de midweekdagen. Bij de meeste rederijen kom je zoiets wel tegen. Retouren die dan bijvoorbeeld twee of drie maanden geldig zijn, blijken dan weer duurder dan een "dag"- of "weekend"-retour.
Zo gebruiken ze hun tariefsysteem om de vervoersstroom zoveel mogelijk via differentiatie te beïnvloeden. Dat werkt daar gewoon anders dan ons simpele spoorkaartjessysteem van zo ongeveer een retour =- 1,6 x de enkele reis. Kwestie van wennen, maar als je goed naar de Duitse tarieven kijkt, kan je daar wel aardige zaken uithalen.

Zoals jij dat systeem merkwaardig vindt, denken de Duitse reders weer "die Hollanders kunnen toch ook wat soepeler zijn?"

Het is een kwestie van oude gewoontes en die verschillen nu eenmaal aan beiode kanten van de grens.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Vriend op 5 september 2011, 23:15:12
Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.

Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: willem boot op 6 september 2011, 11:34:45
Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.

Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....

Aardig dat je hier het relatieve begrip prijselasticiteit noemt (voor wie dat begrip niet kent: het is een indicator die aangeeft hoe groot de invloed van een prijsverandering, + of -, is op de omzet = in dit geval het aantal bootkaartjes). Je zet dan het betaalde tarief van TESO tegen over dat van Doeksen en dan vind je Doeksen "duur".
Denkkronkel die hierin zit (ik zeg niet "fout", want het is een gegeven menselijk gedrag dat economische invloed heeft) is, dat je beide voorzieningen als een gelijke prestatie ziet en dan wordt gemakkelijk de ene "goedkoop" en de andere "duur". Wat je daarbij bijgevolg niet betrekt is de veel kostenintensievere structuur van de Doeksen-dienst en de hoogfrequente dienst van TESO. Dat zijn namelijk de aspecten die deze prijzen bepalen.
Dat is nu precies wat door politiek georiënteerde mensen wordt aangehaald om de TSM als een negatieve vervoerder te zien. Gebrek is in die denkpatronen dat men vergeet hoe de opbouw van de TS en VLL diensten is.
Aardig is, dat het aan jouw bericht voorafgaande verhaal een aantal bootkaartjes toont. Ik zou zeggen: kijk eens naar de toeristenbelasting die daarop vermeld is en hoe die belasting "even" is verhoogd. Kennelijk niemand die zich daar druk over maakt, maar het zit wel in het tarief dat je aan Doeksen betaalt, niet in dat van TESO.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Vriend op 6 september 2011, 21:04:04
Laat ik beginnen met het feit dat ik niet gezegd heb dat Doeksen 'duur' is of TESO 'goedkoop'. Wellicht heb ik die indruk gewekt en is mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Bij Doeksen kost de overtocht meer dan bij TESO, dat is iets anders dan 'Doeksen is duurder dan TESO'. Het dagje weg naar Vlieland is duurder dan naar Texel. Dat dagje weg zie ik als de 'gelijke prestatie', even los van de overtocht.

Het is logisch dat de overtocht met Doeksen meer kost dan bij TESO gezien het soort dienst, vandaar mijn opmerking 'ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen'. Echter op een dagje weg is de overtocht een groot deel van wat zo'n dagje kost. Bij een weekend of een week is de prijs van de overtocht een veel kleiner deel van wat je op zo'n uitje aan Euro's stukslaat. Daarom vind ik de tarieven bij AG Ems zo gek nog niet. Of een dergelijk tarievensysteem tot meer 'dagjespubliek' leidt is een interessante vraag. Met tijdelijke acties zou een reder daar iets mee kunnen proberen en zaken uit kunnen halen, misschien werkt het ook wel niet.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: willem boot op 7 september 2011, 08:43:44
Nou net niet de juiste bedoeling lezen is zo gepiept.

Dagjestarieven zoals AG Ems die voert werken. Even zonder direct naar de dienstregeling van nu te koppelen: ze hanteren een "goedkoop" dagtarief op dinsdag en donderdag (uit het hoofd gesproken) en dat werkt zeker. Natuurlijk halen ze daarmee hun klanten niet uit Cadzand. AGE is daarmee al begonnen in de tijd dat ze 's winters nog niet vanuit Eemshaven voeren. Werkte goed, behalve dat de dienstregeling zo was, dat je net aankwam in "Borkum-City" als de winkels 's  middags dichtgingen en weer open een half uur voordat de boot vertrok, dus het was strand of kroeg (en die waren meestal ook dicht). Nu is dat veranderd en kan je een aardig dagje Borkum doen.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Humtidumty op 7 september 2011, 08:48:29
Ik denk dat een eiland zelf veel meer invloed kan hebben op het krijgen van bezoekers. Daar waar een overtocht een grotere som geld kost kunnen de belanghebbenden veel invloed hebben op de prijs of het maken van combinaties.
Zo kan men een verhuur doen inclusief overtocht of men kan op een andere manier het eiland interesanter maken voor de dagjesmensen. Horeca heeft daar b.v. ook veel belang bij, maar kan niet als zelfstandige zomaar een actie bedingen lijkt me. Maar met z'n allen kunnen de eilanders best het eiland interesanter maken.
»»Samenwerking kan veel zoniet meer opleveren dan tegenwerking««
Ik vraag me ook af hoeveel effect de spotjes van Doeksen (in combinatie met eilander VVV?) op de radio hebben op het eilandbezoek.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: willem boot op 7 september 2011, 14:08:28
Je hebt groot gelijk, Humti!

Maarrrrr.... heb je al eens gekeken naar de toestand van de VVV's op alle eilanden? Armoe troef, te weinig subsidie, ruzie over de "directeur", herrie over de bijdragen en als je dan een leuke happening organiseert samen met de rederij en je maakt dat bekend via VVV dan wordt er gezeurd over "waarom hij wel en ik niet?"

Samenwerking van individuele ondernemers in de Horeca/huisjes en wat dies meer zij? Elke gaat kijken of de ander er niet meer uithaalt dan hij/zij. Noem maar een eiland of toeristenstreek op van Cadzand totaan Schiermonikoog (vergeet de Zuiderzee-eilanden niet) en dat gaat overal net zo.

Bovendien: elke plaatselijke ondernemer wil wel graag dat de bootdienst een korting geeft, maar zelf liever niet. Of in elk geval veel minder. "Want hij verdient toch genoeg". Ik ben dat al tegengekomen toen de VVV's op de eilanden vanaf Vlieland nog niet bestonden en dan praten we over de negentiende eeuw...... . Je wordt er doodziek van.

Goed idee, maar recreatieondernemers op de eilanden moeten dat eerst nog bedenken.
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Wim Vink op 11 februari 2014, 10:41:09
Dienstregeling en tarieven uit 1939.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/534/l6k2.jpg) (https://imageshack.com/i/eul6k2j)

Afkomstig uit de coll. van Piet Luidenga
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: Wim Vink op 28 september 2014, 13:39:56
De winterdienstregeling 1954/1955.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/y8sqQ7.jpg) (https://imageshack.com/i/f0y8sqQ7j)

coll: Cees Zeeders
Titel: Re: Tarieven
Bericht door: PiebeJanMan op 13 november 2014, 11:22:19
Daltarief en zomertarief bij Rederij Doeksen in 2015 (http://www.veerbootinfo.nl/2014/11/daltarief-en-zomertarief-bij-rederij-doeksen-in-2015/)

Vanaf 2015 hanteert Rederij Doeksen een tariefsysteem met prijsdifferentiatie. Dit betekent dat er een winter-, zomer- en daltarief komen voor passagiers, auto’s en fietsen. Rederij Doeksen denkt hiermee een betere spreiding over de afvaarten te kunnen krijgen op drukke dagen.

Daltarief

Op drukke (vakantie)dagen merkt Rederij Doeksen dat de populaire afvaarten snel volgeboekt zijn, terwijl er op de late en vroege afvaarten nog plaats genoeg is. Vooral de afvaarten overdag zijn snel uitverkocht op vrijdagen en zaterdagen in de vakantie. Hierom introduceert Rederij Doeksen een daltarief. Dit daltarief biedt in de zomerdienstregeling 20% korting op de eerste veerdienstafvaart vanaf het eiland (7.00 vanaf zowel Terschelling als Vlieland) en de laatste veerdienstafvaart vanaf Harlingen (19.00 naar Vlieland en 19.55 naar Terschelling). Deze korting geldt zowel voor personen als voor auto’s en fietsen.

Zomer- en wintertarief

Hier staat echter tegenover dat een kaartje in de zomerdienstregeling 3 tot 5 procent duurder wordt dan in 2014. Tijdens de winterdienstregeling in 2015 blijft het tarief gelijk aan dat van 2014. Door het daltarief van 20% korting tegenover de kleine stijging van het zomertarief stijgt de gemiddelde prijs van het kaartje niet, zo meldt Doeksen. Een overzicht van de tarieven:
Tarief   2014 hele jaar & winter 2015   2015 zomer   2015 daltarief
Persoon veerdienst v.v.   €25,32   €26,18   €20,26
Auto 3-5m laag   €143,56   €150,74   €113,56
Fiets   €13,94   €14,64   €11,04
De sneldienst krijgt een eigen vast tarief van €38,72 retour, wat het hele jaar hetzelfde is en identiek aan 2014.

Instemming concessieverlener (het Rijk)

Om de nieuwe tarieven door te voeren moest de concessieverlener, het Rijk, afgelopen voorjaar akkoord gaan met deze plannen. Het Rijk heeft ingestemd met deze wijziging na bestudering van het vervoerplan en de zienswijzen van de hierbij betrokken partijen. De tariefdifferentiatie valt binnen de eisen van de concessie, zo meldt Rederij Doeksen. “Volgend jaar gaan we evalueren hoe dit experiment met prijsdifferentiatie bevalt. En of het uitpakt zoals we hopen: méér tevreden passagiers door meer comfort en de keuze voor een daltarief.”

Veerbootinfo: http://www.veerbootinfo.nl/2014/11/daltarief-en-zomertarief-bij-rederij-doeksen-in-2015/
Zie ook Blogboek Doeksen: http://blogboek.rederij-doeksen.nl/2014/11/prijsdifferentiatie-vaar-buiten-de-spits-met-20-korting/
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Christian op 22 april 2015, 23:51:02
2006: Vlieland boos: de boot naar Harlingen keert te snel terug
http://www.volkskrant.nl/binnenland/vlieland-boos-de-boot-naar-harlingen-keert-te-snel-terug~a757477
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Christian op 5 juni 2015, 00:00:45
Protest tegen inkrimping veerdiensten Wadden (1980)

Bron text: De Waarheid | 06-09-1980
Bron foto's: gahetna.nl

Inkrimping moet worden voorkomen totdat er een landelijke regeling is voor de oeververbindingen in de kustgebieden, de zogenaamde Zoute Veren. Een destijds door minister Westerterp ingestelde commissie werkt nog steeds aan een nota hierover. Minister Tuijnman zegde de Kamer toe dat hij begin volgende week zal meedelen hoe hij de nodige bijdrage, ongeveer en half miljoen gulden, denkt te kunnen regelen.
De Tweede Kamer vindt dat het rijk moet voorkomen dat de veerdiensten tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland deze winter extra worden ingekrompen door geldgebrek van de rederij. Inkrimping van de diensten zou de bevolking van deze Waddeneilanden onevenredig zwaar benadelen, zo was de algemene opvatting.
Voorafgaand aan de Kamerbehandeling boden eilanders een verklaring aan, waarin zij nogmaals wezen op de moeilijkheden waarmee zij te maken krijgen, als rederij Doeksen inderdaad per 16 september moet schrappen in de dienstregeling.
Zo zullen de schoolgaande kinderen 's avonds niet meer naar huis terug kunnen. De eilanders waren met de ochtendboot overgestoken, met spandoeken en zelfs een boot om Den Haag te overtuigen.


(http://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thumb/1280x1280/b845f1b7-e69b-d628-36a5-5b4a9f5d1432.jpg)

(http://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thumb/1280x1280/e7dfdd9c-1cc2-6431-5115-c3f6525816d7.jpg)
Titel: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Wim Vink op 4 augustus 2015, 09:29:03
Website Schylge Online meldt:

TERSCHELLING – De tarieven voor de overtocht naar Terschelling mogen wel iets scherper. Dit vinden passagiers van rederij Doeksen aldus de Leeuwarder Courant.

De tarieven bedragen op dit moment ca. 25 euro voor een persoon en tussen de 90 en 200 euro voor een motorvoertuig.
Dat de tarieven volgens de passagiers wel iets scherper mogen blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek.

Doeksen zegt in de Leeuwarder Courant dat het in de strijd met de inmiddels opgedoekte prijsvechter Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) ,,noodgedwongen irreële afbraaktarieven” hanteerde, waardoor de tarieven van 2015 als relatief hoog worden ervaren.

Rederij Doeksen laat de krant weten dat de tarieven tot en met 2016 niet omhoog zullen gaan
Titel: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Wim Vink op 9 oktober 2015, 11:31:08
Advertentie en tarieven uit 1931 of 1932, gepubliceerd op een (wandel)kaart van Terschelling.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/hrAsHC.jpg) (https://imageshack.com/i/p3hrAsHCj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/vryG2H.jpg) (https://imageshack.com/i/hlvryG2Hj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/633/9jpAPu.jpg) (https://imageshack.com/i/hl9jpAPuj)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/Shut9M.jpg) (https://imageshack.com/i/pbShut9Mj)

afbeeldingen: coll. Kees Otter
Titel: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Wim Vink op 29 december 2015, 16:20:53
Op dinsdag 5 januari 2016 gaat de nieuwe dienstregeling in.
Een compleet overzicht is te vinden op www.rederij-doeksen.nl.
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: PiebeJanMan op 17 oktober 2016, 12:05:09
Vandaag in de LC;
http://www.lc.nl/friesland/Ergernis-over-vaartijden-veerdienst-Vlieland-proef-op-komst-21709477.html

De proef die er vorig jaar al bijna kwam, lijkt toch echt te komen. Ik ben benieuwd wat er naast meer betrouwbaarheid (geen uitval sneldienst Vlieland meer) en een overzichtelijker dienstregeling voor voordeel voor Vlieland aan zit... Als de vaartijd met 17% omhoog gaat, gaan de tarieven dan ook met bijv. 15 % naar beneden?

Ben ook benieuwd hoe de dienstregeling van Doeksen volgend jaar wordt, want in de ochtend gaan de treinen naar Leeuwarden weer op een andere tijd rijden (8:32 en 9:07 wordt 8:13 en 8:48). Dit zal waarschijnlijk andere tijden betekenen voor de Veerdienst vanaf Vlieland 6.45 en de sneldienst vanaf Terschelling 6.30/7.30.

Citaat
Ergernis over vaartijden veerdienst Vlieland, proef op komst
   5 uur geleden   Marscha van der Vlies 

Vlieland baalt ervan dat de winterdienstregeling van de veerboot al in oktober is ingegaan. Op werkdagen vervalt de avondboot, terwijl het deze week druk is vanwege de vakantie.

Dit zegt de ondernemersvereniging van het eiland bij monde van voorzitter Erik Houter. ,,Het zou veel beter zijn als ook oktober nog bij de zomerdienstregeling kan horen. Er is dan genoeg drukte tijdens de herfstvakantie.’’

Maar volgens Doeksen ligt dat anders, laat directeur Paul Melles weten. ,,De drukte in oktober vindt alleen plaats rond de weekeinden en dan zetten we extra boten in. De meeste mensen verblijven toch een hele week op het eiland. Boten door de week ’s avonds laten varen is inefficiënt en slecht voor het milieu. Als het in oktober echt smoordruk is en het eiland echt in staat is passagiers in oktober te bedienen, dan zien we wel eens verder.’’

Melles kent de geluiden van het eiland al langer en stelt voor volgend jaar een proef voor. Vanaf januari vaart er drie keer per dag een autoveerboot van en naar Vlieland. Deze doet er dan een kwartier langer over dan nu het geval is om de hogere (brandstof)kosten te drukken.

Tegelijkertijd vervalt de snelboot naar het eiland. Die vaart nu via Terschelling en die verbinding tussen de eilanden vervalt helemaal. In de winter blijkt juist dat de sneldienst vaak uitvalt, vanwege de slechte weersomstandigheden.

,,De proef elke dag drie keer te varen is een test van januari tot mei. De resultaten worden uitgebreid geënquêteerd en geëvalueerd.’’

Vorig jaar zou de proef ook plaatsvinden, maar op het laatste moment verhinderde het gemeentebestuur die. Er was onvoldoende tijd om iedereen er goed over te kunnen raadplegen. Klantenpanels reageerden toen wel positief op het voornemen.
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Leen op 18 oktober 2016, 17:36:02
De klankboord groep veerdienst Vlieland zegt er dit over:

Het vervoersplan van Rederij Doeken voor 2017 is goedgekeurd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Pilot 3 x auto veerdienst per dag
Onderdeel van dat vervoersplan is de pilot voor '3 x per dag een auto veerdienst het jaar rond'.
- De pilot loopt van 10 januari 2017 t/m 6 juli 2017 (dus zowel in de zomerdienstregeling als in de winterdienstregeling).
- De vaartijd zal 1:45 min. bedragen, m.u.v. de laatste afvaart om 19:00 vanuit Harlingen die een vaartijd van 1:35 min. zal hebben i.v.m. aansluiting op het Openbaar Vervoer.
- Alle dagen van de week zijn er drie retour vaarten van Vlieland met het
autoveer ms Vlieland;
- Geen driehoekreizen van de sneldienst via Vlieland;
- Afvaart tijden tijdens de proef zijn herzien en afgestemd op aansluitingen van het OV in 2017;
- In mei 2017 zal de proef worden geëvalueerd.
Dienstregeling auto veerboot tijdens de proef:
Vlieland => Harlingen: 6:45, 11:45 & 16:45
Harlingen => Vlieland: 9:00, 14:20 & 19:00
 









Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: PiebeJanMan op 19 oktober 2016, 09:04:53
In de zomerdienstregeling met de 19:00 boot vaar je dus én sneller én goedkoper door het daltarief 8)
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Christian op 1 november 2016, 13:51:50
Sneak Preview Dienstregeling 2017

Moeten we heel wat slikken: Zal de snelboot-steiger op Vlieland echt een kwartaal lang verroesten, tussen 10 januari en 18 april. Dit noem ik een korte wachttijd, vergeleken met de eerstvolgende interinsulaire boot naar Ameland in juli  :-X

Goed nieuws voor de MIDSLAND, hou ouder, hoe vaker, hoe langer! Speciaal op Vlieland hebben ze dus nog een reden, om zich te verheugen: De verbouwing van het buffet van MS VLIELAND stond al lang op de agenda. Dit gedeelte is na 11 jaar aan vervanging toe. Werfbeurt vindt pas plaats in maart en duurt, volgens verwachting, 3,5 weken.

Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: nagier op 2 november 2016, 17:57:49
De veerboten varen minder tijdens oerel vooral op de vrijdag vaart de gewoon veerboot 5 x in plaats van 6 keer
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: Christian op 2 november 2016, 18:31:15
Wat bovendien opvalt, ze besparen in 2017 blijkbaar ook de korte opknapbeurt van MS FRIESLAND net voor de zomerdienstregeling tussen 11-14 april.
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: PiebeJanMan op 25 mei 2017, 10:39:05

Persbericht
 
24 mei 2017
 
 
Resultaten proef 3 x veerdienst Vlieland bekend
 
Hoe is de alternatieve dienstregeling naar Vlieland ontvangen door de gebruikers van de veerdienst? Deze vraag stond centraal op maandag 15 mei, tijdens de presentatie van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Dit onderzoeksbureau voerde in april een enquête uit in opdracht van een werkgroep, waarin vertegenwoordigd de Raad van Advies en het Klantenpanel Vlieland, het Rocov/CWW, de gemeente Vlieland en Rederij Doeksen.
 
De alternatieve dienstregeling wordt bij wijze van proef sinds 10 januari j.l. uitgevoerd op de lijn Harlingen – Vlieland v.v. en bestaat uit drie dagelijkse retourafvaarten van de autoveerboot. De extra kosten van deze dienstregeling worden gecompenseerd met een reductie van de brandstofkosten, door de vaartijd  met 15 minuten te verlengen. Een dienstregeling met het hele jaar rond (dus ook in de winter) dagelijks drie veerbootafvaarten betekent minder uitval van sneldienstafvaarten door weersomstandigheden en hierdoor meer zekerheid over de dienstregeling. Ook ontstaat hierdoor een duidelijkere dienstregeling. Het idee is destijds ontstaan tijdens een brainstormsessie met Rederij Doeksen, de Raad van Advies, Klantenpanel Vlieland en het Consumentenplatform Waddenveren West, over wat voor Vlieland de meest ideale dienstregeling zou kunnen zijn.
 
In totaal werkten 1.935 reizigers mee aan het onderzoek: 1.023 bezoekers en 912 pashouders (eilanders en vaste reizigers). Onder de eilanders zijn 1025 uitnodigingen voor deelname aan de enquête verstuurd, waaraan 454 eilanders hebben meegewerkt.
 
Conclusies en vervolg van de proef winterdienstregeling:
·         De proef met de winterdienstregeling is niet geslaagd;
·         De langere vaartijd is – met name voor de pashouders – een grote en belangrijke kwaliteitsverslechtering;
·         Het oordeel over de langere vaartijd zorgt ervoor dat het algemene kwaliteitsoordeel is gedaald;
·         De betrouwbaarheid van de dienstuitvoering wordt positiever gewaardeerd;
·         De reizigers zijn positief over de duidelijkheid van de dienstregeling;
·         De winterdienstregeling levert buiten de langere vaartijd duidelijk een kwaliteitsverbetering;
·         Het is daarom interessant te onderzoeken of de vaartijd kan worden teruggebracht, wat dit kost en wie dit moet betalen.
 
Rederij Doeksen zal de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek betrekken bij het  concept Vervoerplan 2018. De alternatieve dienstregeling wordt nog gevaren tot en met 6 juli a.s.
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: PiebeJanMan op 13 oktober 2018, 22:01:16
Ik heb het vervoersplan eens doorgelezen.
Veel ontwikkelingen, maar weinig nieuwe dingen t.o.v. de plannen die er in 2017 waren om in 2018 met de nieuwe schepen te gaan varen. Wel lijkt er nu in details beter nagedacht over de complete dienstregeling met de nieuwe schepen.

Wat mij wel opvalt is dat de basisdienstregeling zomer (1-4 t/m 31-10) naar Terschelling slechts bestaat uit 3 retourafvaarten veerdienst en 3-4 retourafvaarten sneldienst. In de praktijk zal er echter die complete periode minimaal 2-3 afvaarten per dag extra zijn op vrijdag-maandag. Ik had verwacht dat daarvan een groter deel inmiddels bij de "basisdienstregeling" zou horen...?
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: nagier op 4 november 2019, 19:17:35
Ik zie vooral bij de oerol geen snelboten meer varen.
Voorheen 16 keer nu maar 8 keer ongeveer.
Ik plaats vaart de Friesland 2 x en de andere boten 6 x
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: L.Noorman op 21 juli 2021, 09:14:05
Dienstregeling 1998 - 2000. Als kind ooit meegenomen vanaf Terschelling.

(https://i.imgur.com/C5aZp1t.jpg)

(https://i.imgur.com/xYs9AGl.jpg)

(https://i.imgur.com/GocrAB0.jpg)

(https://i.imgur.com/7g2BRGi.jpg)

(https://i.imgur.com/Q1NcwZG.jpg)
Titel: Re: Tarieven en dienstregelingen
Bericht door: L.Noorman op 11 november 2023, 16:03:49
Eilander kunnen altijd naar huis (uit één van de Drijfveren van dit jaar)

Eilanders moeten altijd naar huis kunnen, dat is belangrijk. En de beste manier om dat te regelen is: een boeking maken. Maar soms moet een eilander onverwacht en met spoed naar de wal of naar huis. Om ervoor te zorgen dat er dan plaats is, bestaan de volgende regels:
• Op elke afvaart van de autoveerboot (het hele jaar rond) worden 35 plaatsen vrijgehouden voor eilander passagiers.
• Op de eerste afvaart Terschelling – Harlingen en de laatste afvaart Harlingen – Terschelling tijdens dezomerdienstregeling worden
vier plaatsen vrijgehouden voor auto’s. Twee plaatsen worden 48 uur van tevoren vrijgegeven en de laatste twee plaatsen vallen 24 uur voor vertrek vrij. Ze zijn dan voor iedereen boekbaar, ook voor toeristen.
• Op elke afvaart van de sneldienst (het hele jaar rond)
worden 20 plaatsen vrijgehouden, die pas 48 uur voor vertrek boekbaar worden. Ook deze plekken zijn voor iedereen boekbaar.