Schepen van Doeksen-Forum

Schepen van Doeksen => Overige onderwerpen => Topic gestart door: Marten-Jan van Zanden op 25 oktober 2005, 16:31:51

Titel: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 25 oktober 2005, 16:31:51
Dit staat vandaag te lezen in de LC.

Nieuwe veerboot boekt tijdwinst voor Vlieland.

De nieuwe veerboot voor vlieland vaart zo snel, dat rederij Doeksen in het komende zomerseizoen de eerste overtocht met snelboot Koegelwieck schrapt.
De eerste vaart met de nieuwe Vlieland doen we vanaf het volgende zomerseizoen op volle kracht, legt directeur Paul melles uit. De vlieland vaart dan 27 kilometer per uur.
We kunnen de vaartocht daarmee zo bekorten dat we dagtoeristen goed kunnen bedienen.

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 25 oktober 2005, 16:57:59


Het lijkt er op dat de Vlieland dus een succes is.


Als het mee zit zou Terschelling binnen  een 1 1/2 uur kunnen worden bereikt dus een dergelijk schip naar dat eiland zou ook een forse tijdwinst betekenen.


Leen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 25 oktober 2005, 17:12:29
Ook op http://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/263032_veranderde-dienstregeling-naar-vlieland-in-2006 (http://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/263032_veranderde-dienstregeling-naar-vlieland-in-2006) wordt hierover gesproken.
Hieronder de tekst:
Veranderde dienstregeling naar Vlieland in 2006
 Het gonst al een paar dagen door het dorp: er ligt een voorstel voor een andere dienstregeling voor de nieuwe veerboot naar Vlieland in 2006.

Het voorstel is officieel nog geheim, maar circuleert inmiddels al wel. Voor zover bij de redactie bekend wordt er binnenkort over besloten.

Snelle boot
Was de dienstregeling al jaren min of meer stabiel, door de introductie van de nieuwe boot komen er een aantal mogelijkheden in beeld die mogelijk verandering tot gevolg hebben. De nieuwe boot kan namelijk veel sneller varen dan de oude boot. Een tijdwinst van 50% lijkt haalbaar, zodat de overtocht nog maar een 1 uur duurt. Omdat het verschil met de Koegelwieck erg klein wordt zal deze vermoedelijk het eiland veel minder vaak aandoen.

In het voorstel gaat de boot dagelijks 2 snelle afvaarten doen, dan een aantal uren stilliggen en dan `s avonds nog een snelle afvaart.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 25 oktober 2005, 22:11:57

De Friesland en de Midsland halen gemiddeld 11 knoop door de ondieptes in met name de Slenk.
De Vlieland zal daar door haar ontwerp minder last van hebben.
( squat effect )

Leen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 25 oktober 2005, 22:27:39
Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: OLAU-fan op 26 oktober 2005, 00:12:00
Begin me af te vragen of dit wel zo uniek is.
Ben ooit eens met de Vlieland III in ongeveer 1 uur en 18 minuten overgevaren.
Het tij zal wel meegezeten hebben, maar toch.

Ook meen ik me te herinneren dat de boot toen net nieuwe motoren had gekregen, maar dat heb ik slechts van horen en zeggen.

Volgens mij heeft jouw bewering een hoog waarheidsgehalte... Vooral vanaf Vlieland met de Vloedstroom mee; ook de "oldies" waren snel. Overigens voer de huidige MIDSLAND bij indiensttreding bij Doeksen ook snel. Doeksen heeft volgens mij door verstelling aan de schroeven de maximum snelheid omlaag gebracht. Heb ik het mis? Wie weet het fijne ervan???
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jan Leenstra op 26 oktober 2005, 15:05:22
De meeste Doeksen schepen varen niet op vol vermogen. De Friesland vaart bijvoorbeeld maar op 85 procent van zijn vermogen. Reden is kosten de besparing, minder vervuiling en minder slijtage aan de motoren.

Gr Jan
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Hunter op 30 oktober 2005, 11:27:38
Ja Jan

dat klopt helemaal de vlieland doet er een 1 uur en 15 min over
de eerste keer dat het schip in de vaart was was de al rond een uurtje of half 9 al in de haven van Harlingen.
Hoorde ik een keer van het persneel van de Vlieland ;)  
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: borie op 18 november 2005, 18:27:10
bij mijn weten heeft minder dan 95% van het vermogen varen wanneer je dat continu doet als gevolg dat je motoren sneller vervuilen (waardoor met name smeerolie verbruik toeneemt), vind het dus een vreemd verhaal dat de Friesland 85% vaart en ik weet dat de oude boten volle porrie naar vlie voeren...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: marten op 23 december 2005, 11:12:52
Als ik zie dat de Friesland en de Midsland 14 knopen varen, vind ik dat de Vlieland aardig de gang er in heeft. Op dat zelfde plaatje was eerder af te lezen dat ze 17 knopen voer.

Groeten,
Marten.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 23 december 2005, 23:16:46
Als ik zie dat de Friesland en de Midsland 14 knopen varen, vind ik dat de Vlieland aardig de gang er in heeft. Op dat zelfde plaatje was eerder af te lezen dat ze 17 knopen voer.

Groeten,
Marten.
Zijn die 17 knopen genoeg om de tijdwinst te behalen die men wil?

Ik kan me voorstellen dat de Vlieland op dit moment niet op topsnelheid vaart, maar nog wat inhoudt omdat dit op dit moment alleen extra verbruik betekent op de "normale" dienstregeling.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 29 mei 2006, 23:44:15
Wanneer, waar en hoe vaak worden de schepen eigenlijk bevoorraad?
Voor eten en drinken zal dit vast weer afwijken t.o.v. water en olie.
Is daarvoor een vaste dag b.v. of wordt er op de brandstofmeter en watermeter gekeken en wordt dan bepaald dat men binnenkort moet bunkeren?
Als dat gebeurt doet men dit dan bij een aparte aanleglocatie voor brandstof en water?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jelle op 30 mei 2006, 12:50:29
De Catering wordt bijna iedere dag (behalve zondag) bevoorraad op Terschelling om 12u.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jan Leenstra op 2 juni 2006, 12:48:48
Door Kooyman's Groothandel sinds kort. Zij hebben een contract afgesloten met daaraan een optie om dit met 2 jaar te verlengen.

De Vlieland werd laatst bevoorraad (brandstof) in de haven van Harlingen, toevallig was ik daar getuige van, als dit met de andere schepen ook zo gaat weet ik niet.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 25 augustus 2006, 15:00:49
Als je de folder van Doeksen mag geloven lopen de Friesland, Midsland en Vlieland allemaal even snel, n.l. 14 mijl
In de huidige dienstregeling vertrekken de Vlieland en Friesland gelijktijdig van de eilanden om 17.30 uur
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Heikoop op 25 augustus 2006, 15:05:41
Wat ik wel weet, is dat de Vlieland aanzienlijk meer snelheid heeft als de Midsland.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Dirk op 25 augustus 2006, 16:13:55
De Vlieland is wel degelijk sneller dan de Friesland en Midsland! De snelheid van de Vlieland is zo'n 17 mijl per uur maar das dan wel het maximale!

De Midsland vaart ook weer sneller dan de Friesland, dit komt door de iets mindere diepgang. De Midsland gaat ongeveer 15 mijl per uur.

De Friesland daarintegen steekt haast te diep voor het traject Terschelling-Harlingen/Harlingen-Terschelling, in de slenk moet met extreem laag water heel langzaam gevaren worden, omdat er bulten zitten die 3 meter onder de waterspiegel liggen. Kijk maar naar de diepgang van de Friesland die is zo'n 2.8 meter, dus er kan dan net gevaren worden!
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 25 augustus 2006, 17:05:28

Is de Midsland dan ook op de diepe stukken ( Westmeep en Vliestroom bijv ) sneller dan de Friesland ?

De overtochten waar ik met de Midsland op zat, waren met tij tegen toch ook snel een kleine 2 uur.


De Vlieland blijkt dus echt aanzienlijk sneller te zijn.
Terschelling zou in ruim 1 1/2 uur door haar bereikt moeten kunnen worden.
Dat betekent per dag maar liefst 3 uur minder vaartijd.

Leen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: IALA op 25 augustus 2006, 18:11:54
De Vlieland is wel degelijk sneller dan de Friesland en Midsland! De snelheid van de Vlieland is zo'n 17 mijl per uur maar das dan wel het maximale!

Dat heeft volgens mij ook op de site van doeksen gestaan en volgens mij hebben wij het er ook vaak over gehad op het forum (ivm het vervangen van de Koegelwieck s'morgens).
op de terug reis van 100 jaar VVV Vlieland staan praten met de kapitein en die zij dat de Vlieland de snelheid niet overal kan halen ook ivm met de diepgang. het enigste stuk waar ze die snelheid  kunnen halen is op het stukje noordzee.

Ik ben het er mee eens dat de vlieland het snelste is van het trio en de Friesland toch het langzaamste.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 27 augustus 2006, 18:44:15
ik kwam opinternet bij volgens mij de werf van de vlieland een soort formulier tegen waar de specs van de vlieland opstonden, daar stond speed 18 mijl per uur dacht ik... ik zal morgen even kijkenof ik het nog kan vinden.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: borie op 7 september 2006, 19:11:41
De afstand tussen Harlingen en Terschelling is zowieso groter dan tussen Harlingen en Vlieland sinds de schepen door de slenk naar Terschelling gaan.. Ook hebben de schepen verschillende snelheden, geloof de Vlieland inderdaad 17 mijl op diep water (Verschilt met ondiep water door de verschijnselen van squat).
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 8 september 2006, 11:47:56
 bij de knrm-stand op de visseridagen stond in een boekje dat harlingen vlie 35 km was en van harlingen terschelling via de meep 38km en de andere route ook 35...

(eerder gepost bij tarieven)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 8 september 2006, 23:15:18
Ook hebben de schepen verschillende snelheden, geloof de Vlieland inderdaad 17 mijl op diep water (Verschilt met ondiep water door de verschijnselen van squat).

Kun je dan ook een meetbaar tijdverschil zien tussen tijdsduur van de oversteekbij hoog en bij laag water?
(Is mij nog nooit opgevallen.)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 8 september 2006, 23:51:29
Jazeker, het scheelt naar Terschelling zeker een kwartier met de Friesland.

Tij mee, 1 3/4 uur, tij tegen 2 uur.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 17 oktober 2006, 14:52:38
dit staat op de site van FBMA Marine:

64m Ro pax Vessel
Owner: Reederij Doeksen
Hull Material:Steel/Aluminium
1300 passengers 58 cars
Speed 18 knots

en dit staat er ook:
VLIELAND 64M Ropax Ferry 
   
FBMA Marine Inc.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: cai op 4 februari 2007, 20:23:23
Hoi allemaal,

In het laatste Zomer was ik op die "Midsland" bij Piter Schroo gewest en hij zegte dat die A.G.-Ems ook die Motoren moeten verwijderen om dat die hoogere Gewicht van het Schip niet meer mit het nieuwe Gewicht klopt. Mindere Snellheid of zo. Maar A.G.-Ems heft het niet gedaan

Groet
Cai
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: kappie op 4 februari 2007, 20:32:20
?????????
In de Midsland staan nog steeds de zelfde motoren, vanaf nieuwbouw. Alleen zullen de schroeven zijn aangepast door Doeksen . Minder spoed !

Pieter
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: cai op 4 februari 2007, 20:43:11
Hoi Pieter ;-)

Mooi van je te zien ;-) jaja in het Zomer was ik bij je boven up die Midsland gewest. Je bent dan ook op 10 Maart Thuis? ;-)

Warom hebben ze dit met die Schroeven gemaakt? Hoezo?

Groet

Cai
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 1 maart 2007, 17:03:00
Hier maar even een topic voor algemene dingen over doeksen, alles wat niet in andere topics past.

Ik begin ook meteen zelf maar met een opmerkelijk iets:

Ik heb het al eens eerder gezegd maar toen is het niet doorgedrongen volgens mij:
Volgens de dienstregeling gaat er in de zomer op vrijdag en zaterdag vanaf harlingen om 19.50 de Friesland, maar daarbovenop nog de Midsland om 20.00 (!), dat is maar tien minuten verschil.

Hier het betreffende stukje:
ee56b6b9c92a9d661c51ee756e3a51b8.jpg

Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 1 maart 2007, 17:34:41
mmmmm, vreemd.

Misschien vaart de midsland wel zonder auto's, maar alleen met passagiers. En dan kan ze op Terschelling gewoon op haar eigen plekje gaan liggen, en dan kunnen de passagiers eraf met de loopplank die normaal ook bij de Midsland ligt als ze er is, zodat schoonmakers enzo erop kunnen.

Anders snap ik er ook niks van.

Groet Bob 8)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 1 maart 2007, 18:35:43
In de elektronische reisplanner staat deze afvaart niet vemeld.
Vandaar dat ik maar even een mailtje heb uitgezet richting Rederij.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jelle Krijthe op 1 maart 2007, 22:45:28
Nee ik vermoed dat de Friesland dan gewoon vaart alleen 10 minuten later. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 2 maart 2007, 15:53:22
Okee, heb bericht van de rederij.

Alleen,
Ze bevestigen aleen maar vermoedens, maar over het hoe en waarom??

Geachte heer Van Zanden,

 Wij hebben u vraag per E-mail in goede orde ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank
Dank u wel voor uw oplettendheid, wij zullen dit zo spoedig mogelijk aanpassen in onze systemen.

De afvaarttijden kloppen en worden uitgevoerd door 2 verschillende schepen, de MS Friesland en de MS Midsland.

Wij vertrouwen erop hiermee uw vraag naar tevredenheid te hebben beantwoord.

 Met vriendelijke groet

namens Rederij Doeksen

 F. Bruggink
Klantenservice


heb meteen replytje gestuurd over het hoe en waarom.
Ook daar is inmiddels antwoord op gekomen.
Na het weekend komen ze er op terug.

Geachte heer Van Zanden,

 Wij hebben u vraag per E-mail wederom in goede orde ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank.
Ik blijf u het antwoord schuldig tot na het weekend.

 Met vriendelijke groet

namens Rederij Doeksen

F. Bruggink
Klantenservice


Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jelle op 5 maart 2007, 10:56:35
Deze extra afvaart is juist bedoeld voor de auto
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jelle Krijthe op 5 maart 2007, 15:26:21
Hoe doen ze dat op Terschelling dan? De Friesland moet dan weer voor de kade weg..
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jelle op 5 maart 2007, 18:38:10
Dat is ook een optie ja..

Of de Midsland gaat de Friesland inhalen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jelle Krijthe op 5 maart 2007, 22:25:45
Hmm.. vind het allemaal maar vaag.. Kunnen ze niet in Harlingen gebruik maken van de 2 aanleg stijgers, en dan de Midsland op de plek van de Vlieland en de Friesland op zn eigen stekkie, en dat de 2 afvaart tijden omgewisseld worden? Dus dei Midsland die van 19.50? En dat de Friesland gewoon 10 minuten later gaat?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jelle op 5 maart 2007, 23:30:22
De Midsland vertrekt pas om 18uur vanaf Terschelling, dus dat wordt dan allemaal wel erg krap. Ze hadden de oude dienstregeling weer moeten doen, dat de Midsland weer als voorboot gaat en 's nachts in Harlingen blijft liggen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 31 maart 2007, 16:30:16
Ik vond een tijdje terug een aantal foto's van doeksen-schepen in het Fries-Fotoarchief. Nou vind ik de 1e foto wat raar, want daar ligt de Midsland (volgens mij, aan de rolluiken en de lengte te zien) aan de steiger. Nou vraag ik me af, werd (of wordt zelfs) dit vaker gedaan, zo ja in welke gevallen?. Of was dit in de tijd dat de Midsland net aangekocht was en de Schellingerland nog als tweede schip voer? (maar er zal wel nooit zo'n 'overgangsperiode zijn geweest?)

fe47456f21df41433b01f38817afa797_fb5.jpg

Hier de Koegelwieck in een van de oude dokken bij de werf, dit lijkt mij in de tijd te zijn dat de faciliteiten werden aangelegd zodat de schepen daadwerkelijk op de wal kwamen te liggen (met scheepslift, staat op voorgrond):

a6e7e6ad303432f8a1cdf5ed4ff5d134_fb5.jpg

En nog de Vlieland (1938) bij de oude werf (Welgelegen) van Harlingen.

af4384512ef10e70343467a4f2b9fe89_fb5.jpg
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: The Lighthouse op 31 maart 2007, 16:53:39
De 'MIDSLAND' lag aan de steigers, waar vroeger de de slepers van Doeksen lagen, i.v.m. baggeren van de haven. Want als ik zo naar de haven kijk, dan is ie in de staat waar ie nu ook in is. De 'SCHELLINGERLAND' voer toen al niet meer op Terschelling. Ze voer toen al als
'OOST-VLIELAND' op Vlieland.
Maar misschien dat Natureboy hier een beter antwoord op heeft. Want ik kan het fout hebben.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 18 april 2007, 10:06:13
Wat je toch allemaal niet tegenkomt in een veerterminal:

De schoonmaak combinatie :D :

Voorop: een rol met een soort tuinslang, wordt geduwt door de tractor;
Midden: de tractor;
Achteraan: een kar, met daarop zo'n poetsmachine, die je in de supermarkt enzo ook wel eens ziet;

En dan heb ik hier een vraag over, ik verbaasde me er nogal over namelijk:

Wat moet Rederij Doeksen met een TRAMPOLINE   ???

Misschien een trampoline besteld op kosten van de zaak  ;) ?  (*ik bedoel hier niks kwaads mee hoor )

Groet Bob 8)

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: The Lighthouse op 18 april 2007, 14:14:26
Even over die schoonmaakcombinatie,

die gebruiken ze om het autodek van de 'FRIESLAND' schoon te maken.

Vr Gr Arn
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 19 april 2007, 12:38:17
Via de webcam MIWB zag ik om 12.30 u de Midsland gelijk achter de Friesland vertrekken. Weet iemand waarvoor?
Gevaarlijke stoffen vervoer gaat m.i. tegenwoordig per Noord-Nederland.
Of moet er een van de veerboten het dok in (plotseling of gepland)?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 19 april 2007, 13:22:28
Ga zo wel ff in Harlingen kijken wat er loos is.

Ben dus inmiddels terug en het is de Friesland die dus naar de werf is vertrokken.

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 19 april 2007, 17:49:56
Vanmiddag is de Friesland dus naar de werf gebracht en heeft de Midsland de Dienst overgenomen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 19 april 2007, 18:01:41
Koegelwieck extra laten varen, Noord-Nederland wat meer auto's en (12) passagiers mee laten nemen (voorzover er niet te veel vracht is, maar die ligt veel aan de kant, vooral in het weekend), en de rest laten vervallen, dan zullen de passagiers moeten wachten.
Of ze regelen een ander schip, net als toen met de Aquarunner, dat lijkt mij het meest logische..
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 19 april 2007, 18:10:25
Het gaat mij niet om suggesties, maar om HOE het word opgelost.
Ik mag toch aannemen dat daar een draaiboek voor is.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Germen op 19 april 2007, 18:42:56


                                                         Hoi 


                     Ik denk als dat probleem zich voor doet.
                     Wordt er een Veerboot van een andere rederij gehuurd.
                     
                     Groetjes Germen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jan Leenstra op 19 april 2007, 18:49:11
In het verleden is er o.a. gevaren met de Stortemelk van Rijf en de Talisman.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 19 april 2007, 21:35:54
In het verleden is er o.a. gevaren met de Stortemelk van Rijf en de Talisman.
Stel de oude Oost-Vlieland (die nu in Afrika vaart) had er nog gelegen, zou Doeksen die dan gebruikt hebben?
Dat zou dan wel tegen hun eigen kettingbeding ingaan lijkt me...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Germen op 19 april 2007, 21:58:09

                                                      Hoi 


               Ik denk niet als de Oude Oost Vlieland (ex carolina) in de haven had gelegen.
               Dat Doeksen daar gebruik van had gemaakt!
             

              Groetjes Germen

               
               
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: IALA op 20 april 2007, 00:09:28
Ik denk niet als de Oude Oost Vlieland (ex carolina) in de haven had gelegen.
Dat Doeksen daar gebruik van had gemaakt!

Maar waarom dan niet Germen?
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar onderbouw je mening is hier heeft niemand wat aan.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 20 april 2007, 00:15:42
Hee,

Volgens mij ben ik duidelijk genoeg geweest. het gaat mij niet om suggesties zoals nu worden gegeven.
Het gaat mij om het feit hoe het daadwerkelijk word opgelost en ik krijg nu het idee dat binnen dit Forum alleen Pieter Schroo hier antwoord op kan geven.

Misschien is er echter ook wel geen oplossing en kan de rederij aardig met de handen in het haar zitten als dit zich daadwerkelijk voor gaat doen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 22 april 2007, 01:53:00
Heb van Pieter antwood gekregen omtrent oplossing als 2 schepen e.v.t.tegelijk uit de vaart gaan.

Dit luid als volgt:Hoi Marten-jan,

Er gaat altijd maar een tegelijk naar de werf!
Alleen de Noordnederland en Koegelwieck kunnen samen wel naar de werf.
Friesland op de werf - Midsland vervangend schip.
Vlieland op de werf- Midsland vervangend schip.
Midsland op de werf geen probleem.
Twee veerboten uit de vaart dan zal de noordnederland en Koegelwieck dit samen moeten opvangen als dat nodig zal zijn.

gr pieter
"

Pieter, bedankt voor antwoord.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: The Lighthouse op 24 april 2007, 11:20:00
Marten, de 'MIDSLAND' vaart op Vlieland, omdat de 'VLIELAND' is afgehuurd.

Vriendelijke groet,
Arn Hagen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: marten op 24 april 2007, 11:29:04
Bedankt voor je antwoord, Arn ;).

Groeten,
Marten.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jelle Krijthe op 24 april 2007, 23:54:54
Vlieland is afgehuurd. Zie topic: Midsland
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 4 mei 2007, 13:54:23
Ik vraag mij altijd af wat er nou in die "stuurhut" boven op de terminal in Harlingen zit.
Is dat een kantoor (bijvoorbeeld van de heer Melles) of is het iets heel anders?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: natureboy op 4 mei 2007, 15:40:25
Hoi Bob,

Volgens mij was het oorspronkelijk de bedoeling dat de havendienst in Harlingen gebruik ging maken van die "commandotoren" maar uiteindelijk is die gehuisvest in dat andere ronde witte torentje vlak bij de voetgangersbrug, de reden waarom weet ik niet maar misschien is er iemand die daar een antwoord op heeft

Pieter
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: RoDe op 5 mei 2007, 09:18:04
Ik kan mij herinneren dat Doeksen vrij recentelijk heeft gezegd dat het geen schepen ging vervangen en/of nieuwbouw laten doen zolang er geen duidelijkheid was rondom EVT. Willen ze met de aanschaf van de nieuwe sneldienst voor blijven op de eventuele concurrentie, of is dit een teken dat VT niet van de grond komt?

Groet,
Robin

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: marten op 11 mei 2007, 09:28:35
Richard (Humtidumty) vroeg:

Citaat
Marten,
Voor de scheepsanalfabeet (ik dus): Wat wordt bedoeld met scheepslast? en wat is daar evt. anders aan dan "normaal" vervoer?

Hoi Richard,

Naar mijn weten wordt met scheepslast gewoon de lading die het schip aan boord heeft bedoeld. Een deklast is dat de lading op het dek staat gesjord. Voorbeelden hiervan zijn hoe de Noord-Nederland en Najade hierheen zijn verscheept.

Groeten,
Marten.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Mark op 20 mei 2007, 21:18:16
Ik vraag mij altijd af wat er nou in die "stuurhut" boven op de terminal in Harlingen zit.
Is dat een kantoor (bijvoorbeeld van de heer Melles) of is het iets heel anders?
Bob, in die stuurhut had ik vorig jaar een sollicitatiegesprek voor een afstudeerstage. Destijds was het in gebruik als vergaderruimte, opslagruimte en rookhok. Het uitzicht is er overigens perfect!
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 4 juli 2007, 10:29:00
Vragen kan altijd is me geleerd, dus bij deze
Waarom heeft de Supercat en Hunter van die imo nummers?
Wie o wie heeft t antwoord?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: IALA op 4 juli 2007, 11:41:21
Omdat zeevarende schepen altijd hun imo nummer zichtbaar moeten hebben, De overige schepen van Doeksen zijn wel zeewaardige schepen maar staan geregistreerd als binnenvaart omdat de waddenzee bpr (binnenvaart politie reglement) gebied is
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 4 juli 2007, 14:54:41
superthnx Jeroen, duidelijk genoeg zo
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 15 juli 2007, 15:32:10
Hier maar even een topic voor algemene dingen over doeksen, alles wat niet in andere topics past.

Ik begin ook meteen zelf maar met een opmerkelijk iets:

Ik heb het al eens eerder gezegd maar toen is het niet doorgedrongen volgens mij:
Volgens de dienstregeling (http://www.rederij-doeksen.nl/files/file/dienstregeling_2007.pdf) gaat er in de zomer op vrijdag en zaterdag vanaf harlingen om 19.50 de Friesland, maar daarbovenop nog de Midsland om 20.00 (!), dat is maar tien minuten verschil.

Hier het betreffende stukje:
img.

Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???

Ik wil hier nog even op terug komen, heb gisteren gezien hoe dit ging.
(las in ander topic al dat Wim het ook gezien/gehoord had)
Maar de Midsland haalt de Friesland dus op zee in, en de Midsland komt eerst de haven van Terschelling binnen. De Friesland is dan al in de Slenk, en gaat bijna de laatste bocht maken, kon het niet goed zien, maar denk dat ze daar bijna stilgelegen heeft. De Midsland legt aan, laat de mensen + auto's eraf,
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 27 juli 2007, 22:29:10
dienstregeling (http://www.rederij-doeksen.nl/files/file/dienstregeling_2007.pdf) Hier het betreffende stukje:


Ik neem aan dat de midsland op de aanlegplaats van de Vlieland (in Harlingen) gaat liggen, anders zou ik het niet weten. Een groter probleem zal het op terschelling worden ?!?!?!, daar de midsland iets sneller vaart dan de friesland zou deze de friesland in kunnen halen, maar dat zal weer problemen opleveren op Terschelling aangezien daar maar 1 aanlegsteiger is... Hoe gaan ze dit oplossen ???



Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 28 juli 2007, 16:32:00
Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.

Van Jan Leenstra vernomen dat er een stroomstoring op de Midsland was (hij zat zelf aan boord). Ook geen boegschroeven. Gelukkig is alles verholpen, maar daardoor is de vetraging ontstaan.

Vandaag (za. 28-7) heb ik de Midsland weer gewoon zien varen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 31 juli 2007, 15:59:56
Gister had de Midsland weer problemen, en dan hebben direct 3 schepen vertraging (Midsland, Friesland en Noord-Nederland).

De midsland was pas 12 u. voor de haven van Terschelling. De Midsland die voer net achter ons en wij meerden met de vlieland af in harlingen en even later de midsland. Om iets over twee zou de Midsland weer vertrekken, maar duurde al lang om dwarsover te komen (boegschroeven kapot dus), toen ze overdwars lag, vertrokken wij met de Vlieland en is ze weer aan de steiger gaan liggen (recht). Hoe ze later is weggekomen weet ik niet, maar 's avonds voer de friesland alweer op tijd.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Hunter op 2 augustus 2007, 13:27:59
Hallo allemaal,

Wij hebben zaterdag avond nog de midsland
even geholpen met de Typhoon was wel een redelijk briesje
Maar ze vertrouwden de boegschroef nog niet helemaal dus
maar even assisteren. De Friesland moest nog daarvoor even van de kant
af en even naar buiten en is rond 10 uur kwart over 10 weer gaan aanmeren.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 15 augustus 2007, 09:59:52
Ik heb hier een vraag over forumleden,
Zijn  dr ook forumleden die op 1 of meerdere boten van doeksen werken?
Ik zelf heb dr wel op gewerkt  (Friesland Midsland en Koegelwieck) maar dan om schoon te maken na de laatste rit.
Me maatje Arn werkt op de Vlieland
En Pieter natuurlijk op de Friesland
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 1 november 2007, 11:10:31
Ik heb hier een vraag over forumleden,
Zijn  dr ook forumleden die op 1 of meerdere boten van doeksen werken?
Ik zelf heb dr wel op gewerkt  (Friesland Midsland en Koegelwieck) maar dan om schoon te maken na de laatste rit.
Me maatje Arn werkt op de Vlieland
En Pieter natuurlijk op de Friesland

De meesten weten het wel denk ik, maar ik heb afgelopen zomervakantie op de boot naar Vlieland gewerkt, in de catering. Ik ben van plan dit volgend jaar weer te gaan doen, en ook in de weekenden te gaan werken, voor de vakantie....

Hier nog twee foto's waar ik aan het werk ben:
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 15 november 2007, 20:58:48
Onze buren op de camping op Terschelling zijn altijd bezig met toneel en muziek.
Meestal doen ze in de zomer optredens met hun groepje "Wijs" (http://www.wijs.nu)
Dit jaar was "Wijs" niet helemaal compleet door een vakantie van andere leden, dus hadden ze voor dit jaar de "Mannen van Hee" (http://www.mannenvanhee.nl) bedacht.
De "Mannen van hee" hebben de hele vakantie optredens gedaan, en we hebben vele liedjes horen ontstaan in de caravan naast ons  :D
Nu wil het geval dat ze ook een grappig liedje hebben dat "Meneer Doeksen" heet.
Tijdens "live concerten" vertellen ze er ook een leuk verhaaltje aan vooraf over meneer Doeksen die een roeiboot heeft, en de eilanders die hem geld geven om dingen te gaan kopen met zijn roeiboot aan de vaste wal, en dat hij met dat geld een steeds grotere boot kon kopen, en moet je zien wat er nu in de haven ligt!
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Hunter op 20 november 2007, 12:01:37

Vrijdag 27 juli 2007 ging het allemaal lang duren. De Midsland was tegen 22.30 uur pas in de haven van WTs. De Friesland was er op normale tijd (even na 21.30 u) en heeft al die tijd gewacht op de Midsland. Even voor 22.30 ging ze naar buiten om tijdelijk plaats te maken.
Zo laat als vandaag is nog niet eerder voorgekomen.

Of de Midsland(zonder passagiers) haalde Friesland in of de Frieslang ging inderdaad weer even de haven uit om plaats te maken voor de Midsland.

Op de foto de haven uit en de volgende de haven weer in.


Hallo Jan en Wim,

Volgens mij was het op 28 juli toen kwam idd de Midsland laat binnen dan de Friesland.
Ik zat toen op de stortemelk we hadden een BBQ van Rederij Noordgat. Toen werd Arjen gebeld
of we even wilde assisteren met de "Typhoon" omdat toen de boegschroef niet goed functioneerde.
Ik weet niet meer of er mensen aan boord waren ik dacht het niet. Maar de Friesland maakte wel
plaats en ging idd naar buiten toe.  
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: JaVaZee op 9 februari 2008, 09:27:12
Hoi,
Hier kan je zien hoe snel de Vlieland is. ;)
Dit filmpje heb ik gepakt vanaf youtube.

http://nl.youtube.com/watch?v=mwZyDhmd0HU

Bron:You Tube: Landskroon
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: JaVaZee op 8 maart 2008, 08:35:06
Hallo allemaal,
Volgens mij word er elk jaar gezegd hoeveel passagiers er vervoerd zijn. :)
Weet iemand dat van 2007?

Groeten,
Nils
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 10 maart 2008, 22:41:07

Doeksen heeft bij mijn weten nog nooit een schip met een Friese naam gehad, en dat zal ook wel niet zo worden denk ik. Je wilt als Rederij geen schip met een naam die door een groot deel van de toeristen niet uitgesproken kan worden/begrepen wordt.
Lijkt mij....

In het topic over de Supercat plaatste Bob de bovenstaande opmerking.
Was hier wel nieuwsgierig naar en vond in schepen, schelpen en Schuitengat toch een boot die onder Friese naam bij Doeksen voer.

En wel stoomvrachtschip Skylge.
Het enige wat ik verder weet over dit schip, is dat ze  is afgeleverd als LODS  in Bergen Noorwegen. In 1929 is ze vergaan.
Iemand die iets meer weet over dit schip?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Heikoop op 8 april 2008, 20:37:16
Is er al wat bekend over de Midsland die misschien naar het rivierenland zou komen?
2 jaar geleden werd dit idee al rond verteld, maar 2007 was niet haalbaar. Het zou 2008
worden. Ben benieuwd of het nog doorgaat, want dat lijkt me toch wel bijzonder!

En de mensen die er 19 april ook zijn op de Holland, ik ben er met m'n vriendin om half 10
's morgens. Heb er veel zin in!

Groeten,
Bob Heikoop
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 31 augustus 2008, 11:45:22
http://www.edelweiss.nl/vacatures/ (http://www.edelweiss.nl/vacatures/)

iemand belangstelling?
ps 8,50 bruto per uur
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 31 augustus 2008, 12:49:40
http://www.edelweiss.nl/vacatures/ (http://www.edelweiss.nl/vacatures/)

iemand belangstelling?
ps 8,50 bruto per uur

Foto van Marten erbij
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 31 augustus 2008, 13:41:24
Voor zover ik t weet krijgt Stam maandelijks een x bedrag, daarvan betaald hij Edelweiss en hun dan weer t personeel van
Ik meende dat t zo gaat

Vanavond voor de laatste keer de Midsland en Friesland schoonmaken,
want morgen begint Edelweiss, van t huidige schoonmaakclubje gaat niemand mee, kben wel beetje benieuwd wie dr morgenavond staan
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Bob Koetsier op 31 augustus 2008, 20:49:06
Voor zover ik t weet krijgt Stam maandelijks een x bedrag, daarvan betaald hij Edelweiss en hun dan weer t personeel van
Ik meende dat t zo gaat

Lijkt me een beetje vreemd eerlijk gezegd.
Edelweiss heeft Stam Dienstverlening overgenomen, en Edelweiss heeft de contracten met Doeksen verlengt, zodat zij nu naast de Vlieland-dienst die ze al een tijdje in het pakket hadden, ook de Terschelling-dienst in hun pakket hebben. Volgens de nieuwsberichten dan.
Maar misschien heb jij wel gelijk hoor, weet het niet.

In die nieuwsberichten zeggen ze trouwens ook dat Edelweiss het personeel overneemt, en daarmee groeit naar 151 medewerkers.
Maar de schoonmaakploeg van de schepen valt daar dan niet onder? Of is dat eigen keus.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 19 oktober 2008, 09:56:34
Ook ik heb dit leuke boekje in mijn bezit.
Later is er nog een uitgebreidere versie verschenen, waarin ook de veerdiensten naar Texel, Ameland en Schiermonnikoog worden beschreven.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: willem boot op 19 oktober 2008, 15:17:03
Ook ik heb dit leuke boekje in mijn bezit.
Later is er nog een uitgebreidere versie verschenen, waarin ook de veerdiensten naar Texel, Ameland en Schiermonnikoog worden beschreven.

"Dichtbij en toch ver weg", zelfde schrijver, zelfde uitgever.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Willem-Jan op 19 oktober 2008, 17:36:58
voor de liefhebber: op www.boekwinkeltjes.nl even zoeken. volgens mij staan er nog 3 of 4 exemplaren op te koop

groet Willem-Jan.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Schylgerwoman op 10 januari 2009, 16:21:03
Vraagje;

Is er iemand die de geluiden heeft van de scheepshoorn van de Friesland en/of koegelwiek?

Heb het internet afgespeurd maar kan niets vinden.

Gr Miranda :)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 10 januari 2009, 20:36:02
Hee Miranda,

Ik kom 20 Maart weer op het eiland.
Wil mijn mobiel wel wat op laten nemen.

Maar mag aannemen dat de eilanders en/of superenthousiaste overstekers voor die tijd wel wat kunnen regelen.

Groet,

Mjee
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 10 januari 2009, 21:18:47
Nou, het verhaal is bijna juist.
Ik heb het geluid gekregen van de beheerder van een site over Terschelling.
Die gaf zelf wel aan dat het niet die van een van de Doeksen-schepen is, maar dat ze het hebben gebruikt omdat het wel heel erg overeen kwam.

Hans heeft het van me gehad om voor de Holland te gebruiken, maar heeft het licht aangepast.

Ik denk dat je van het filmpje van de eerste intocht van de huidige Vlieland wel gebruik kunt maken als je het geluid van de scheepshoorn wilt. :)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 30 maart 2009, 22:18:59
Deze foto's horen eigenlijk nergens bij. Zelfs café De Zeevaart is erg geen goed topic voor.
Dus daarom maar hier geplaatst.

9 en 10 maart 1991 trad de bekende zanger HESSEL op in AHOY te Rotterdam.
Dat was voor mij en mijn gezin de eerste kennismaking met deze Terschellinger.
Daarna heb ik jarenlang de Groene Weide bezocht.

Het AHOY-concert werd mede gesponsord door Doeksen, waarvan ik bijgaande uitingen op 10 maart 1991 vastlegde.

(http://imageshack.us/a/img85/4103/hessel19910310rotterdam.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/85/hessel19910310rotterdam.jpg/)

(http://imageshack.us/a/img526/4103/hessel19910310rotterdam.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/526/hessel19910310rotterdam.jpg/)

foto's: © Wim Vink
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 3 april 2009, 23:43:37
Ik kwam vandaag in de terminal in Harlingen en kon je een gratis kop koffie krijgen en een plakje cake voor een euro, nieuwste actie?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: twintimer112 op 15 juli 2009, 17:03:14
Ik zat vanochtend op de Tiger en keek ff naar de tv, zag ik ineens een advertentie van Haantjes over fietsverhuur, vond t grote humor natuurlijk, helaas kon ik geen foto maken, want inmiddels voeren we de haven van harlingen binnen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: cees op 15 juli 2009, 17:46:39
 Ik heb begrepen dat Haantjes bij Doeksen met alles mag adverteren, behalve met zijn veerdienst.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 15 juli 2009, 18:58:26
Ik heb begrepen dat Haantjes bij Doeksen met alles mag adverteren, behalve met zijn veerdienst.

Vreemd  ;)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 16 juli 2009, 09:54:46


Wat een flauwekul, waarom zou P&O Ferries, DFDS Seaways op zijn schepen laten adverteren of AH Lidl in zijn winkels.
Sommigen hebben een beetje het Calimero gevoel, want zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk oh nee.
Valt met Haantjes met zijn fietsen, huisjes en restaurant wel mee hoor. 
Adverteert hij voor Doeksen dan?

Be real.

Leen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 16 juli 2009, 20:28:56
Ineens zag ik dit leuke, maar misschien verwarrende beeld in Harlingen;
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: JaVaZee op 16 juli 2009, 20:46:53
Inderdaad wel erg verwarrend voor mensen die niet beter weten...:P
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 6 oktober 2009, 10:43:32
Ik zie de schepen soms met 2 lijnen voor en soms met 3 lijnen voor vastliggen. Ik neem aan dat dit voor de achterkant gelijk is.
Is dit een zekere willekeur, dat aantal lijnen gebruikt om af te meren, of zijn daar regels voor hoe en met hoeveel lijnen een schip afgemeerd wordt?

Schepen hebben ook als ze in west liggen 's nachts volgens mij nog lichten aan.
Hebben de schepen een generator draaien daarvoor of ligt er een kabel voor naar de schepen?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: willem boot op 6 oktober 2009, 22:21:10
walstroom en voor zover vereist ankerlicht.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: brandaris op 6 oktober 2009, 22:31:02
Als je op stromend water ligt (rivier oid) of als je weet dat er schepen langs kunnen komen varen hebben ze vaak een extra eindje aan de wal staan, schepen die langsvaren hebben op jou schip een duwende en zuigende werking om t even simpel te zeggen, als ie aankomt varen duwt ie je schip naar achter en als ie voorbij is gaat ie weer naar voren, als dat een grote containerboot of passagierschip is ben je blij met een extra eindje, op een rivier hebben ze meestal rivieropwaarts een draad extra staan omdat daar de meeste krachten op komen.

Verlichting hebben ze ook vaak aan om evt ongure types af te schrikken, die houden niet van licht... de schepen van Doeksen hebben daar snachts walstroom voor, als je niet elke avond een vaste ligplaats hebt , hebben ze vaak een hulpsetje draaien puur voor de stroomvoorziening ab.
Op binnenvaart schepen een hulpsetje vaak voorop, zodat ze er avonds tijden de slaap geen last van hebben , op grotere schepen draait er vaak gewoon een hulpset in de machinekamer.

voorzoverikweet...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: IALA op 7 oktober 2009, 15:03:14
walstroom en voor zover vereist ankerlicht.

Ankerlicht lijkt mij (persoonlijk) niet helemaal nodig, in het bva staat dan een schip niet ten anker is als het anker uit de grond is.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: cai op 10 oktober 2009, 11:20:33
Hoi,

zinds Maanden ben ik ook weer terug ( Ik hoop het :-\). Peronlijke probleeme zijn Oorzaak geweest.
 
Een vraagje drait mij toch door die Kop.. was waar die Oorzaak voor die Protesten aan het begin bij de FRIESLAND geweest? Heeft die FRIESLAND van begin aan de Bulb gehaad? En was waar op 16 April 1989 geweest? Protesten van Mensen aan die Kade?
Voor enkele Antwoorden en  Reakties ben ik echter blij over...

Cai
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: valkenier op 3 december 2009, 22:42:07
Weet iemand waarom alleen de Tiger met AIS-transponder is uitgerust? Het zou "leuk" en uiteraard veilig zijn om ook de andere schepen te kunnen zien.

bv hier; http://www.marinetraffic.com/ais/
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 3 december 2009, 23:23:35
De Vlieland is ook uitgerust met AIS, heeft ontvangst vaak aanstaan, maar zendt niet. Verder waren er plannen geweest om de Friesland er ook mee uit te rusten. Meende dat de Friesland er nog niet mee is uitgerust. Waarom; dat zal een kwestie zijn van kosten die je meeberekent bij een nieuw schip en dat je bij een oud schip nogal een flinke investering moet doen.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: valkenier op 5 december 2009, 09:51:10
Een AIS-transponder is toch niet zo schrikbarend duur? Bovendien is de Vlieland een nieuw schip.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Jon op 9 december 2009, 16:58:35
Is het niet zo, dat deze schepen als binnenvaart gezien worden? Dan is het volgens mij zo dat schepen tot een bepaalde lengte of grootte niet verplicht zijn om AIS zenders te gebruiken.
Wel lees ik nu op een website het volgende:
Citaat
Sinds 31 december 2004 dienen alle zeeschepen vanaf 300 bruto register ton voorzien te zijn van een goedgekeurde AIS-installatie.
Deze verplichting gold al eerder voor enkele andere categorie?n:
 

    * alle nieuwbouwschepen vanaf 1 juli 2002;
    * passagiersschepen vanaf 150 ton vanaf 1 juli 2003;
    * tankers, ongeacht hun grootte, vanaf de eerste veiligheidskeuring op of na 1 juli 2003;
    * schepen, anders dan passagiersschepen of tankers, vanaf 50.000 ton vanaf 1 juli 2004;
    * schepen, anders dan passagiersschepen of tankers, vanaf 500 ton nu dus vanaf 31 december 2004.

Naast deze voorwaarden geldt voor de volgende schepen dat ook zij vanaf 31 december 2004 voorzien dienen te zijn van AIS:
 

    * schepen met een eigen voortstuwing en met een lengte van 65 voet of meer, met uitzondering van vissersschepen en passagiersschepen die minder dan 151 passagiers mogen vervoeren;
    * sleepboten met een lengte van 26 voet of meer en met een vermogen van meer dan 600 pk;
    * passagiersschepen die meer dan 150 passagiers mogen vervoeren.
Het is mij niet duidelijk of hierboven ook de binnenvaart wordt bedoeld.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 20 december 2009, 20:07:15
Ik heb een vraag ik heb in 1999 de veerboot van Vlieland op Terscheling gezien hoe lang vaart de veerboot van terscheling naar vlieland (het betreft geen dienstregeling) waarom was de ms oost vlieland op terscheling.
Hoop gauw abntwoord van me vragen en wie heeft nog oud dienstregelings boekjes van doeksen?
 
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Vriend op 20 december 2009, 21:08:52
In 1999 voer de Oost-Vlieland op Vlieland en de Friesland op Terschelling. De Midsland zorgde voor versterking op de Terschellinger dienst of verving de Friesland of Oost-Vlieland als één van de twee op de werf lag. Meer schepen (uitgezonderd de sneldienst) had Doeksen toen niet want de Vlieland was al verkocht naar Tanzania en de nieuwe Vlieland zou pas later komen. Wat zou kunnen is dat de Midsland op dat moment op Vlieland voer vanwege een grotere vervoersvraag op dat moment. De Midsland is in feite een verlengde variant van de Oost-Vlieland en kan meer passagiers meenemen. Ik denk niet dat je iets in de dienstregeling van die tijd terug kunt vinden hierover.

Je schrijft trouwens het MS Oost-Vlieland (i.p.v. de MS Oost-Vlieland), MS staat namelijk voor motorschip.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Marten-Jan van Zanden op 20 december 2009, 22:56:09
Wat zou kunnen is dat de Midsland op dat moment op Vlieland voer vanwege een grotere vervoersvraag op dat moment. De Midsland is in feite een verlengde variant van de Oost-Vlieland en kan meer passagiers meenemen.

Misschien dat dit vroeger wel eens gebeurde, maar zeker niet in deze tijd.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 20 december 2009, 23:43:27
Ik was in 1999 op vakantie op Terscheling,
Avonds rond de klok van 23 uur lagen de veerboot Friesland, Midsland, Koegewiek en de Oost Vlieland (Ouden schelingland in de haven van West Terscheling.
Het was buiten de dienstregeling dus niet tijdens de dienstregeling dus maar snap niet waarom de Oost Vlieland op Terscheling lag daarom voeg ik hoe lang de overtocht duurde van terscheling naar vlieland met gewoon veerboot.
Hoop zo duidelijk me vraag beantwoorden, of moet ik doeksen mailen.

Vriendelijk groet nagier
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: gerard.vl op 21 december 2009, 17:47:17
het was toen het lutine jaar was het een groot feest toen voer de oost vlieland voor 1 keer naar terscheling heen en weer snacht om 1uur voeren we weer terug naar vlie ik ben toen mee geweest
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 1 maart 2011, 12:41:40
Op het blogboek van Doeksen een aantal leuke feiten:

Enkele getallen
Geplaatst op 1 februari 2011 12:17

Totaal aantal medewerkers
Rederij 145
Horeca 55

Aantal fte’s
Rederij 115             
Horeca 42

Verhouding varend / niet varend personeel
Rederij 50/50%     
Horeca 75/25%

Aantal passagiers per jaar
600.000 passagiers; bijna 70% naar Terschelling en 30% naar Vlieland.

Oppervlak en aantal inwoners Terschelling
De gemeente Terschelling is 67.400 ha groot (8.935 ha land en binnenwater en 58.465 ha zee). Op het eiland Terschelling wonen 4.732 mensen (peildatum 1 januari 2010).

Oppervlak en aantal inwoners Vlieland
De gemeente Vlieland beslaat een oppervlakte van 32.050 ha (32.116 ha land en binnenwater en 27.896 ha zee). Op het eiland Vlieland wonen 1.142 mensen (peildatum 1 januari 2009).

http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?page_id=99

Toch interessant die 600.000 passagiers!
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: willem boot op 1 maart 2011, 13:49:28
Op het blogboek van Doeksen een aantal leuke feiten:

Enkele getallen
Geplaatst op 1 februari 2011 12:17

Totaal aantal medewerkers
Rederij 145
Horeca 55

Aantal fte’s
Rederij 115             
Horeca 42

Verhouding varend / niet varend personeel
Rederij 50/50%     
Horeca 75/25%

Aantal passagiers per jaar
600.000 passagiers; bijna 70% naar Terschelling en 30% naar Vlieland.

Oppervlak en aantal inwoners Terschelling
De gemeente Terschelling is 67.400 ha groot (8.935 ha land en binnenwater en 58.465 ha zee). Op het eiland Terschelling wonen 4.732 mensen (peildatum 1 januari 2010).

Oppervlak en aantal inwoners Vlieland
De gemeente Vlieland beslaat een oppervlakte van 32.050 ha (32.116 ha land en binnenwater en 27.896 ha zee). Op het eiland Vlieland wonen 1.142 mensen (peildatum 1 januari 2009).

http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?page_id=99

Toch interessant die 600.000 passagiers!

Ja, "leuk", maar wat zeggen die cijfers nu helemaal? Als er 600.000 passagiers zijn kan je hooguit uitrekenen hoeveel toeristenbelasting de beide gemeenten ongeveer krijgen. Ongeveer, want je weet mooi niet hoeveel eilanders en toeristen dat zijn. Dit zijn cijfers die voor een groot deel zo uit openbare bronnen te halen zijn.

De WDR vervoert trouwens het dubbele aan passagiers en daar hebben ze ook heel wat meer schepen voor nodig. Daar wordt ook in een heel andere situatie gevaren (twee vastewalhavens en vier eilanden + de dochter NPDG op Pellworm). Als je ooit de tijd hebt moet je daar eens een weekje of zo vakantie nemen, voor veerbootenthousiasten is het behoorlijk interessant daar. Zowel de conventionele kopladingdienst als de interinsulaire sneldienst 's zomers geven een heel interessant beeld. Het Halligengebied is trouwens schitterend.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 8 november 2011, 11:10:42
Waneer worden de boten bevooraad
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 8 november 2011, 13:29:51
Meestal op de middag in Harlingen, maar dat verschilt... Ook geen idee welke dag dit gebeurt
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 15 november 2014, 07:17:37
Het veevervoer vond in het verleden op een simpele manier plaats en niemand zeurde daarover.
Heden ten dage moet je hier niet meer mee aankomen.............

Paard op de Friesland.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/904/wko8Nw.jpg) (https://imageshack.com/i/p4wko8Nwj)

foto: coll. Douwe Klijn
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 24 april 2015, 02:15:00
Vergeten Driebruggenplan - Het einde van de wadden-veerboten

Vrienden van "alternate history!" Stel dat er een dam was gebouwd tussen Terschelling en de vaste wal. Het is - achteraf gezien - een nachtmerrie, een onderwerp geschikt voor na middernacht :) Het geloof in de vooruitgang van de techniek was eind jaren 60 zo groot, en de bewustheid van de gevolgen voor het milieu was zo klein - we waren bijna in het volgende scenario terecht gekomen:

Per auto naar Ameland?
In 1966 werd door het provinciaal bestuur van Friesland het principebesluit genomen een dam aan te leggen naar Ameland. Dit had tot gevolg dat er druk werd uitgeoefend op de Rijkswaterstaat, de investeringen in de verbinding met Ameland op een laag pitje te zetten. Rijkswaterstaat had een programma in uitvoering, waarvan men niet wilde afwijken. Naderhand zou blijken dat dit een uitstekende ambtelijke vorm van doorzetten was.

Het plan maakte tongen en pennen los en zou leiden tot het instellen van de Waddenzee Commissie, die in 1974 een uitvoerig rapport uitbracht over de voor- en nadelen van inpolderingen in de Waddenzee. De conclusies en aanbevelingen waren niet ten gunste van mogelijke inpolderingen of het aanleggen van één of meer dammen.

In 1969 lanceerde de heer J. van der Zee te Groningen een "Driebruggenplan". Het betrof een plan voor de bouw van bruggen naar Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Het ontwerp was redelijk onderbouwd maar verdween in de lade met nimmer uitgewerkte ontwerpen.


Bron: Durk Th. Rheitsma, Van postschip tot Veerboot , Hallum 1985, p.122
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 14 mei 2015, 07:57:49
Ook toen nooit zonder iets lekkers aan boord:
DIEPVRIES OP BOTEN NAAR VLIELAND EN TERSCHELLING
HARLINGEN — Rederij Doeksen op Terschelling heeft per 1 mei het buffet van de passagiersboten op Terschelling en Vlieland, annex dat van restaurant Neptunus op de postbootkade, verpacht aan de heer S. E. Bakker, een schoonzoon van de heer P. Miedema, die in Harlingen hotel „Zeezicht", op Terschelling hotel „Nap" exploiteert en binnenkort ook de exploitatie van hotel „Zeezicht" op Terschelling zal overnemen.
De heer Bakker introduceert als nieuwtje op de boten naar Terschelling en Vlieland het serveren van complete diners uit diepvriesvoorraad.


Bron: Friese Koerier | 02-05-1962
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 23 juni 2015, 10:14:48
Na WO-2 kwamen er twee betonnen lichters in de haven van WTs te liggen die dienden als bevoorradingsschip voor de stoomschepen.
Dat waren de Canada en de Tarakan. Op bijgaand plaatje een van die schepen, waarbij niet is bekend welke van de twee het was.
In 1959 verdwenen ze van het toneel.
(meer details in SSS op blz 313 en 321).

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/iPRDxl.jpg) (https://imageshack.com/i/eyiPRDxlj)

bron: zie afbeelding.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 12 juli 2015, 07:09:19
DE FLITS IN DE PAN (1954):
MS W.F. VAN DER WIJCK – BIJNA-BOOT VAN DOEKSEN     
DEEL 1
| DEEL 2 (http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,14.msg27136.html#msg27136)

„Koop haar“, riepen ze unaniem op zaterdag 1 mei 1954 tijdens een proefvaart, de burgemeesters van Terschelling, Vlieland en Harlingen, en „koop haar" was ook de opinie van V.V.V. Terschelling, en „koop haar" adviseerde de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat.1

Er is amper een topic met betrekking tot Doeksen, dat op dit forum nog nooit besproken was, lijkt mij tenminste, maar over de affaire tussen de rederij en MS van der Wijck, welke uiteindelijk mede tot de bouw van de FRIESLAND I leidde, vond ik hier verder nog niets, behalve ergens drie schaarse opmerkingen van respectievelijk Vriend, Wim Vink, en Willem Boot. (Er bestaan wel korte berichten hierover in S.S.S., pagina 241, en in DE REEDERIJ, pagina 102.)

Daarom heb ik de aangelegenheid nagetrokken in de kranten van 1954, om te weten te komen, wat er precies aan de hand was; en dit vergeten heen en weer rond de charmante boot heeft me gepakt. Ik zal proberen, verslag te geven in chronologische volgorde, gesplitst in twee delen.

In februari 1954 werd op de voorpagina van de LC voorzichtig vermeld:
„'Van der Wijck' naar dienst Terschelling - Harlingen ?
De Nederlandse Spoorwegen willen het bekende veerschip 'Van der Wijck', dat dienst heeft gedaan tussen Enkhuizen en Stavoren, van de hand te doen. Enige maanden geleden heeft de rederij Doeksen het schip eens bezien, doch onderhandelingen over aankoop zijn toen afgesprongen, zo deelt men ons mee. De rederij, die het schip tussen Terschelling en Harlingen zou willen laten varen, zou nog niet geheel van haar plannen hebben afgezien."2


In april 1954 werd de proefvaart besloten:
„Binnenkort betere verbinding met Vlieland en Terschelling
Door de N.V. Terschellinger Stoomboot Mij (Fa Doeksen) zal op 1 mei a.s. met de 'Van der Wijck' (vroeger varende op de lijn Stavoren—Enkhuizen) een proefvaart worden gehouden op de lijn Terschelling—Vlieland—Harlingen. Het laat zich aanzien, dat de bootverbindingen met de eilanden Terschelling en Vlieland gedurende het a.s. seizoen aanmerkelijk beter zullen worden."3


Van der Wijck was, vergeleken met de toen bestaande vlot, ogenschijnlijk een verleiding tot glans en glorie op de verbinding met Terschellling, met4
Toen ze aan Doeksen werd geoffreerd, zat ze qua leeftijd al precies in het midden tussen de huidige MIDLSAND en de FRIESLAND II, maar qua gezelligheid ook nog steeds een topper, met een pluchezetel voor iedereen in aanbod: Zelfs het benedendek had niets weg van een spelonk:5

(http://images.qoop.nl/1/2/2/3/12238000.jpg)

Voor het autovervoer was er letterlijk "boven"dien reeds een oplossing verzonnen; ze moesten zweven in de lucht, en waarom, in de naam van de hemel boven Harlingen, zou het niet kunnen, i.p.v. rijden over houten planken:
„De auto's zullen met de grote kranen van het Gemeentelijk Kraanbedrijf in Harlingen aan boord worden gehesen, zoals dat ook in de grote havens geschiedt. Op Terschelling zijn geen bijzondere voorzieningen nodig, omdat de auto's daar zo van boord op de kade kunnen rijden. Om op de boot meer ruimte te krijgen voor auto's, zal een deel van het dekhuis worden afgebroken."6

Kortom:
„Het is te verwachten, dat dit schip door de Terschellinger Stoomboot Maatschappij zal worden aangekocht. Dit feit opent grote perspectieven voor het vreemdelingenverkeer naar Terschelling en Vlieland."7

In de bijlage zien jullie de kandidaat op 1 mei 1954 bij het verlaten van de Harlinger haven.8

Doet ie het of doet ie het niet? Volgens mijn bronnen zweeg de krant voorlopig over de uitkomst van de kwestie - tot medio juni 1954...

Bronnen:
1 LC 03-05-1954 p7
2 LC 11-02-1954 p1
3 Nieuwsblad van het Noorden 24-04-1954 p3
4 Friese koerier 04-05-1954 p3; De Tijd 03-05-1954 p4:
  Vloot bestond toen uit Schellingerland (750 passagiers), Noord-Nederland (550), Vlieland (400), Stortemelk (150), + Holland (1000)
5 images.qoop.nl/1/2/2/3/12238000.jpg
6 LC 03-05-1954 p7
7 De Tijd 03-05-1954 p4
8 Foto: LC 03-05-1954 p7
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 13 juli 2015, 19:50:36
DE FLITS IN DE PAN (1954):
VAN MS W.F. VAN DER WIJCK – BIJNA-BOOT VAN DOEKSEN – TOT FRIESLAND I   
DEEL 2
| DEEL 1 (http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,14.msg27130.html#msg27130)

„Och, 't is weer eens wat anders", zei kapitein Alta nuchter, op vrijdag, 15 juni 1956, toen hij de vlag van de maatschappij hees, bij de overdracht van de FRIESLAND I op de Vlieree. Het bericht bevat ook een laatste herinnering aan de beoogde aankoop van de ‚Van der Wijck’:

„Men zal zich het plan herinneren om de overbodig geworden Staveren – Enkhuizenboot ‘Van der Wijck’ tussen Harlingen en Terschelling in te leggen – maar tja, dat zou eigenlijk ook nog maar een lapmiddel zijn geweest. De rederij is toen met deze verrassing, men zou haast zeggen ‚stunt’ gekomen: een volkomen nieuw en modern schip.“1

Om jullie tegen te houden met het vraagstuk, waarom de riante Enkhuizenboot niet mocht, moeten we vooralsnog terug naar de kroniek van 1954: Ze hadden zeker een momentje geaarzeld; desondanks vonden ze het tenslotte niets. Er werd na de proeftocht op 1 mei pas op 18 juni de uitslag vermeld:
 
„Doeksen ziet af van de ‚Van der Wijck'
De rederij Doeksen op Terschelling heeft afgezien van de aankoop van de vroegere Stavoren — "Enkhuizenboot ‚Van der Wijck', waarmee op 1 mei j.I een proeftocht werd gehouden van Harlingen naar Terschelling. Het besluit zou gebaseerd zijn op het oordeel, dal het schip té groot is voor de dienst op Terschelling en daardoor onrendabel wordt. Terwijl men ook meent, dat er zich bepaalde moeilijkheden zullen voordoen in de haven van Terschelling bij het zwaaien van het schip. De beslissing van de Doeksens zal in de kringen van de eilandbestuurders en van de VVV's op Terschelling en Vlieland ongetwijfeld grote teleurstelling verwekken."2


Willem Boot vernoemt twee redenen, waarom het eigenlijk voor de hand lag, dat ‚van der Wijck’ geen kans had: Naast de leeftijd van het schip verwijst hij ook naar de avontuurlijke plannen, om een deel van het dekhuis af te breken, om meer ruimte te krijgen voor auto's (zie deel1):
„De hele zaak kost een vermogen en levert dan nog een oud, verbouwd schip op en daarom ziet de Rederij ervan af.“3

30 juni 1954. Ten derde: ‚Van der Wijck' toont mogelijk onbetrouwbaar gedrag bij slecht weer. Maar nu volgt de kentering: Het bericht bevat, volgens mij, de eerste publieke aankondiging van de nieuwbouw! Op deze manier zou ik de ‚van der Wijck' liefst de peettante van de Friesland 1 noemen:

„Rederij Doeksen besloot: Géén ‚Van der Wijck’, wčl nieuw schip
De onderhandelingen tussen de rederijen Koppe en Doeksen over de aankoop van de ‚Van der Wijck' zijn — zoals wij reeds berichtten — definitief afgebroken. De reden hiervan was vooral het feit, dat het schip volgens Doeksen te groot is voor de betrekkelijk nauwe haven van Terschelling. Vooral bij slecht weer verwachtte men moeilijkheden.
De directie was zich echter wel bewust, dat men deze plannen niet zomaar aan kant kon leggen, zonder er iets anders tegenover te stellen. Dit ‚andere’ is gekomen in de vorm van ’t besluit, op korte termijn tekening en bestek aan te vragen van een nieuw, up-to-date passagiersschip, waarvan de afmetingen het wel toelaten in de haven van Terschelling te zwaaien, ook bij slecht weer. De gedachten gaan uit naar de bouw van een passagiersschip met een lengte van vijftig meter en een breedte van negen meter, dat volgend jaar in de vaart zal moeten komen."4


24 juli 1954. In de Friese Koerier worden de klachten over de bestaande bootdienst herhaald - waarvan ‚van der Wijck’ oorspronkelijk als oplossing werd beschouwd - en er werd ook de komst van een nieuwbouw vastgesteld:

„Vier schepen varen er in het zomerseizoen heen en weer tussen Harlingen en de Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. En als het erg druk is schakelt men ook nog veel de grote zeesleepboot Holland in, die een prachtige passagiersaccommodatie heeft. Maar die schepen kunnen soms zelfs het vervoer naar de beide eilanden niet verwerken. [...].Als het mooi weer is vindt niemand dat erg. Een vakantieganger is wel tevreden met een plaatsje op zijn koffer ergens op het dek van de boot. Maar als het regent en er een frisse zeewind over de Wadden blaast wil men het liefst allemaal binnen zitten. En dat is op die drukke dagen niet mogelijk.[...]
Het is nog niet bekend waar de boot gebouwd zal worden. Het ontwerp is echter klaar - en men hoopt zo spoedig mogelijk met de bouw te beginnen. Als het maar enigszins mogelijk is zal het schip reeds in het begin van het volgende seizoen in de vaart komen.“5


28 december1954: Kortom, de affaire ‚van der Wijck’ heeft de kranten 1954 toch betrekkelijk bezig gehouden:

„Het motorschip ‚W. F. van der Wijck’, dat jarenlang dienst heeft gedaan tussen Staveren en Enkhuizen, is verkocht aan de rondvaartorganisatie ‚Spido’ in Rotterdam. Zoals bekend, is er even sprake van geweest, dat de firma Doeksen dit schip zou aankopen voor de dienst Harlingen — Terschelling. De ‚Van der Wijck’ bleek evenwel voor deze dienst niet rendabel te maken te zijn, waarbij kwam, dat de boot moeilijk manoeuvreerbaar was in de Terschellinger haven.“6

Tot zo ver de poging, om op deze korte episode uit het wisselvallige leven van dit schip nader in te gaan; wie zich vermaken wil met het heden en verleden van dit vaartuig: Op de website van de huidige eigenaar (http://www.delogeerboot.nl/de-erasmus.html) is alles met zorgzaamheid opgeschreven; jullie kunnen ook bladeren in een fotoalbum; bovendien er is een filmpje met de boot, en -Verdorie!- qua uitstraling niet helemaal onvoorstelbaar voor Terschelling?

Bronnen:
1 LC 16-06-1956 p15
2 LC 18-06-1954 p1
3 Willem Boot, De Reederij 1908-2008, p103
4 LC 30-06-1954 p1
5 Friese Koerier 24-07-1954
6 LC 28-12-1954 p5
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 4 september 2015, 18:42:27
17 AUGUSTUS 1987: AVRO, BRAVO: RADIO 3 op Terschelling"
"AVRO-maandag, de beste maandag", en de 40-plussers weten ook nog precies, wat ik bedoel...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 6 september 2015, 20:46:28
Klassen bij TSM op 1 januari 1962 afgeschafd
De klassen zijn rond 1960 afgeschafd.
Bijlage: LC 22-12-1961 p9

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: L.Noorman op 7 oktober 2015, 23:46:15
Hoi iedereen,

het viel me op dat er veel links zijn op de website http://www.schepenvandoeksen.nl/ (http://www.schepenvandoeksen.nl/) die niet werken. Is het bekend of deze links ooit nog gaan werken? Ik ben erg benieuwd naar foto's van de Oost-Vlieland (2) naar Dakar en de Najade op transport.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 8 oktober 2015, 09:18:53
Hoi iedereen,

het viel me op dat er veel links zijn op de website http://www.schepenvandoeksen.nl/ (http://www.schepenvandoeksen.nl/) die niet werken. Is het bekend of deze links ooit nog gaan werken? Ik ben erg benieuwd naar foto's van de Oost-Vlieland (2) naar Dakar en de Najade op transport.


Hierover is meerdere malen door de moderatoren op aangedrongen bij de eigenaar van de website.
Zelfs onze hulp daarvoor aangeboden.
Helaas tot nu toe geen concrete afspraken kunnen maken...........
Maar we blijven het proberen. :)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Christian op 15 januari 2016, 06:42:23
Aanbidding gaat soms te ver
Tijdens mijn zevende oversteek met de FRIESLAND binnen drie dagen eind december werd ik benaderd door een matroos, die al bang was dat hij hallucinaties had.
Maar er is toch altijd iemand, wiens gevoelens voor Doeksen nog verder gaan:
http://1.bp.blogspot.com/-GHiIWu0RqTQ/VTVzLZmNvmI/AAAAAAAAaIw/ln6aYsoxy1E/s1600/DSC00066.JPG
Bron: evodammer1.rssing.com/chan-35570650/all_p10.html (http://evodammer1.rssing.com/chan-35570650/all_p10.html)
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jan kramer op 15 januari 2016, 11:26:54
Of hij was blij dat-ie eindelijk van de boot mocht...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 15 januari 2016, 11:35:29
Of hij was blij dat-ie eindelijk van de boot mocht...
Inderdaad, deze reiziger heeft volgens mij geen zeebenen en wordt al zeeziek bij het schudden van een waterflesje aan boord van een schip.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 12 maart 2016, 10:47:18
Er bestaat wel een topic over scheepsdetails, maar dat betreft de huidige vloot.
Daar hoort bijgaande foto niet bij.
Deze details behoren bij de Stortemelk II, circa 1932 is mijn schatting.
Wie een beter inschatting van het moment heeft, mag zich melden. :)

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/BV8x88.jpg) (https://imageshack.com/i/pmBV8x88j)'

foto: coll. W. Lublink
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wouter B op 13 maart 2016, 17:07:15
Met het herlezen stuitte ik op links naar Faktaomfartyg met de extensie .com. Daar is niks meer te zien, die domeinnaam staat te koop...

Met de extensie .se is het die site wel in de lucht, maar ik kom er niet verder. En alleen de extensie wisselen helpt niet.

Iemand enig idee hoe je zo'n dode link weer in de nieuwe opzet terug vindt?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: L.Noorman op 13 maart 2016, 18:20:07
Ik gebruik altijd de .se versie en die werkt bij mij tot op zekere hoogte. Veel ontbrekende afbeeldingen en dergelijke. Ik heb het idee dat het onderhoud aan de site naar alle waarschijnlijkheid niet actief meer gedaan..
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 13 maart 2016, 20:36:14
Ik heb de topic even hierheen verhuist.

Soms wil het helpen om op google te zoeken met

[Scheepsnaam]  [jaar ] site:faktaomfartyg.se

Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wouter B op 13 maart 2016, 23:02:47
Ik gebruik altijd de .se versie en die werkt bij mij tot op zekere hoogte.
Inderdaad, dat is ook de enige versie die het nog doet, de .com versie gebruiken is dus ten ene male onmogelijk...

Citaat
Veel ontbrekende afbeeldingen en dergelijke. Ik heb het idee dat het onderhoud aan de site naar alle waarschijnlijkheid niet actief meer gedaan..
Dank voor je toelichting, ik begreep er weinig van. Mogelijk kwam ik daardoor ook niet bij de zoekfunctie van de pagina zelf. Maar in het reactiveren van de dode link uit het NN-topic bleek het toch nog aanwezig te zijn, zie te aldaar!
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wouter B op 13 maart 2016, 23:54:31
Ik heb de topic even hierheen verhuist.
Daar ben ik 'even' minder blij mee, ik vind het onverstandig, het schept een hoop verwarring, en ik hoop dat je het ook weer even rap ongedaan maakt.

Het is overigens 'het' topic, niet 'de' topic... Maar dat ter zijde.

Ik maak niet voor niets een nieuw topic aan, met een titel die de lading draagt. Het door mij serieus bedoelde aangemaakte topic reduceer je nu onterecht tot een bericht in een ander topic waar het helemaal niet thuis hoort!

Mijn vraag heeft namelijk helemaal niets met deze topictitel van doen; het is duidelijk geen vraag over "Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen", maar een specifieke vraag naar het functioneren van een site waarnaar een hier vermelde link het al tijden niet meer doet. Dat had jou als moderator ook op kunnen vallen, en je had daar binnen het kader van actief forumbeheer, daar al veel eerder actie naar kunnen ondernemen...

Zo'n 'wederkerende' volstrekt onlogische 'moderatoringreep', hengst op een grove manier ook wel alle 'goede wil' tot inbreng er bij nieuwe en toekomstige forumleden er ook ongenadig uit. Dat moeten we zeker niet willen hebben!

Maar goed, even als de onlogische overplaatsing van het topic "Zeehond", zal ik komende week een nieuwe bijdrage leveren met iets als titel 'Nutteloos werk', 'refreshment forum', 'stofnesten' of wat dies meer zij.

Ik merk nogal een verschil tussen de periode 2007 -2009 (toen ik beperkt actief lezer was), en nu (helaas vanwege medische redenen als meer 'gedwongen' lezer met 'meer' tijd). Voor nieuwe leden is het helemaal geen 'feest 'om topics vanaf het begin door te lezen (eigenlijk meer worstelen), terwijl met een minimum aan gepaste inspanningen dat veel aangenamer en vooral  leuker  kan zijn...

Zie het niet als een 'aanval' of verwijt, de medische thuissituatie van Wim is me ook zeer duidelijk, die kan en gaat nu zeker geen ijzer met handen breken. Waar mogelijk wil ik mijn nu nog overgebleven mogelijkheden bij deze graag aanbieden, zeker voor de categorie "Schepen niet meer in dienst". Al is een van mijn handjes zo lam als wat, kan ze beide nog steeds op Rotterdamsche wijze uit de opgerolde mouwen steken.

Citaat
Soms wil het helpen om op google te zoeken met

[Scheepsnaam]  [jaar ] site:faktaomfartyg.se
Truc geslaagd! Hier nog wel even de juiste syntax (de goede volgorde van intikken):

[scheepsnaam][bouwjaar] site:faktaomfartyg.se]
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 8 oktober 2016, 21:59:39
Uit opgeheven topic "Interieur huidige vloot":

Grand cafe Promenade in 2008
Titel: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 17 november 2016, 09:56:54
Een foto met vragen en concrete zaken.

De blik is gericht naar de achteren van de havenrichting WTs, het zal omstreeks 1948 zijn.
We zien o.a. betonningsschip Delfzijl (nog met zwart dekhuis).
Daarachter ligt de lichter Canada (of Tarakan).

Mijn vraag is echter over het schip rechts op de rand van de foto met smalle hoge schoorsteen.
Ik zat eerst te denken aan de Kraus, vlak voor afvoer, want die had toen een smalle schoorsteen Ik zie echter achterop sleepbogen, dus geen Kraus.
Bornrif uit 1917 kan het ook niet zijn als 2e mogelijkheid. Zag er anders uit.
Maar welk schip dan wel? Ik heb er geen passende naam bij, of het moet een niet-Doeksen schip zijn.

(http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/924/2mI6wt.jpg) (https://imageshack.com/i/po2mI6wtj)

foto: coll. P. Vellinga
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 18 november 2016, 13:42:20
Kees Dekker, archivaris van Doeksen, deed mij de oplossing aan de hand van het schip ter rechterzijde: Neptunus.
Dat schip lag op die plek te wachten op de zaken die zouden komen.
In 1950 volgde afvoer naar de sloop.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 24 december 2016, 10:10:14
Ik vind het opvallend hoe rustig het is op deze site de laatste tijd, terwijl er bij Doeksen meer gebeurd dan ooit.
Twee nieuwbouw schepen, verlenging van de Noord Nederland, vernieuwingen interieur Friesland, mogelijke heropening Schuitengat, onderwerpen genoeg dacht ik.





Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: IALA op 27 december 2016, 17:00:36
Ik vind het opvallend hoe rustig het is op deze site de laatste tijd, terwijl er bij Doeksen meer gebeurd dan ooit.
Twee nieuwbouw schepen, verlenging van de Noord Nederland, vernieuwingen interieur Friesland, mogelijke heropening Schuitengat, onderwerpen genoeg dacht ik.

Mee eens Leen, denk dat de nieuwigheid er een beetje af is. Wellicht komt er in later stadium bij de bouw van de schepen wat meer los, ook verwacht ik dat een meeting i.c.m. de nieuwe schepen in de toekomst wat meer animo zal brengen
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Gijsha op 30 mei 2017, 19:10:45
Op de site van het NIHM diverse plaatjes van Doeksen schepen: http://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/gallery/start/24?q_searchfield=Doeksen

Groet,
Gijs Hesselink
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 20 december 2017, 00:04:04
Waarom heeft doeksen 14 kapiteins?
Snap niet dat veel kapiteins zijn
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: borie op 20 december 2017, 01:31:47
Waarom heeft doeksen 14 kapiteins?
Snap niet dat veel kapiteins zijn

Ik wel, de kapiteins varem ongeveer 3 dagen en zijn er dan 6 vrij. Dit moet omdat de kapiteins na drie dagen ruim aan een 36 urige werkweek zitten. Dus 3 op de vlieland, 3 op de friesland, 3 op de tiger, 3 op de koegelwieck en dan 2 op de nn. Voor de midsland zullen mensen die thuis zitten of reservekapiteins gebruikt worden.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 20 december 2017, 14:59:25
Koegelwieck vaart nauwelijks dan kunnen ze daar geen kapiteins in zetten 
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: borie op 20 december 2017, 21:41:12
Er zal ongetwijfeld deels gerouleerd worden. Midsland en Koegelwieck zijn inderdaad reserve, de nn is extra.  verder zullen vakanties en eventueel ziekte van kapiteins (het zijn net mensen) opgevangen moeten worden.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 27 december 2017, 10:23:33
Heb een vraag wat zijn de werktijden van bemanningsleden van de veerboten en snelboten? 
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Wim Vink op 27 december 2017, 10:42:29
Heb een vraag wat zijn de werktijden van bemanningsleden van de veerboten en snelboten?

Deze vraag kun je gewoon aan de rederij stellen op hun emaladres (zie contact op hun website).
Zij kunnen het meest precieze antwoord geven.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 3 januari 2018, 11:04:11
Ja ik heb nu net antwoord bedankt Wim
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Leen op 22 februari 2018, 07:55:11

De Teso op Texel past geregeld de al in dienst zijnde schepen aan aan de beschildering van de nieuwe.
Zo is de Dokter Wagemaker qua outfit aangepast aan de Texelstroom.
De beide nieuwe Willems zien er toch wel duidelijk anders uit qua beschildering.
Zouden er plannen zijn van Doeksen om de Vlieland bijvoorbeeld daaraan aan te passen of niet.
Kan me ook voorstellen dat ze het zo laten.


Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 15 september 2020, 15:42:46
Hoi ik heb een vraag hoeveel bemanning vaart op de schepen per dag?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 16 september 2020, 21:56:17
Op basis van de reeds gebruikte schepen verwacht ik eerlijk gezegd niet dat de belijning op de diverse bestaande schepen zal gaan veranderen t.o.v. de belijning van de Willempies.
In het verleden kreeg de Friesland ook geen aanpassing nadat de Vlieland in dienst werd genomen. Datzelfde geldt voor de Koegelwieck nadat de Tiger in gebruik is genomen.


De Teso op Texel past geregeld de al in dienst zijnde schepen aan aan de beschildering van de nieuwe.
Zo is de Dokter Wagemaker qua outfit aangepast aan de Texelstroom.
De beide nieuwe Willems zien er toch wel duidelijk anders uit qua beschildering.
Zouden er plannen zijn van Doeksen om de Vlieland bijvoorbeeld daaraan aan te passen of niet.
Kan me ook voorstellen dat ze het zo laten.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 17 september 2020, 07:53:47
De Koegelwieck kreeg wel de snelle zeehond op de zij...
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Niels op 17 september 2020, 13:52:08
Ja en die heeft de tiger ook
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 17 september 2020, 14:47:50
De toevoeging van Doekie lijkt me toch wel iets anders dan het lijnenspel aanpassen op de diverse schepen, maar idd is het knuffeltje toegevoegd destijds tijdens een van de reguliere werfbeurten.

Ja en die heeft de tiger ook
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: jan kramer op 17 september 2020, 17:30:22
Zo vraag ik mij ineens af hoe de huidige schepen er zouden hebben uitgezien als er nooit zou zijn afgeweken van het ,zeg maar, originele zwart/wit/okergeel...
Is er iemand die zoiets op de computer voorelkaar kan toveren?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: Humtidumty op 17 september 2020, 22:36:42
Ik denk dar de schepen met deze moderne lijnen er eigenlijk niet uit ziet in de oude zwart/geel/creme kleurstelling.
Dat doet natuurlijk niets af aan het willen zien hoe dit zou uitpakken op de catamarans.
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: HansG op 18 september 2020, 08:54:00
Dat heeft iemand een paar jaar geleden al eens gedaan. Weet niet meer waar het staat op dit forum, maar daar waren bewerkte afbeeldingen te zien.

Zo vraag ik mij ineens af hoe de huidige schepen er zouden hebben uitgezien als er nooit zou zijn afgeweken van het ,zeg maar, originele zwart/wit/okergeel...
Is er iemand die zoiets op de computer voorelkaar kan toveren?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: PiebeJanMan op 18 september 2020, 10:11:00
http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,72
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: nagier op 19 september 2020, 18:36:21
Hoi ik heb een vraag hoeveel bemanning vaart op de schepen per dag?

Nog geen antwoord op mijn vraag.

Heeft doeksen ook aflos kapiteins?
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: L.Noorman op 19 september 2020, 20:02:51
Ik zou het even vragen aan de rederij, via Facebook of iets dergelijks
Titel: Re: Diverse vragen, opmerkingen en dingen over Doeksen
Bericht door: arthur op 5 maart 2021, 08:54:41
lEEUWARDER cOURANT VRIJDAG 5 MAART '21

citaat:
NIEUWE STAP DOEKSEN IN SCHEEPSBOUW
Harlingen - Koninklijke Doeksen koopt het Rotterdamse ingenieursbureau Vuyk Engineering. Daarmee zet de moedermaatschappij van de Harlinger veerdiensten opnieuw een stap in de scheepsbouw.

In 2014 werd het in Rotterdam gevestigde Doeksen al grootaandeelhouder van superjachtbouwer Royal Huisman in Vollenhove, nu neemt het bedrijf Vuyk over van Royal IHC. Deze Zuid-Hollandse scheepsbouwer balanceerde vorig jaar op de rand van de afgrond en kon met behulp van de staat, een industrieconsortium en de banken overeind worden gehouden. IHC richt zich voortaan op zijn kerntaken: het bouwen van bagger- en offshoreschepen. Het concern schrapt 1100 arbeidsplaatsen en heeft dochterondernemingen in de etalage gezet. In december werd het ingenieursbureau KCI in Schiedam al afgestoten, deze week in Vuyk aan de beurt.
Het ingenieursbureau, opgericht in 1979, maakte in de jaren 90 enige tijd deel uit van de Central Industry Group in Groningen en werd in 2008 ingelijfd door IHC. Er werken ongeveer 80 mensen bij Vuyk. De Rotterdamse ingenieurs ontwerpen ondermeer schepen en apparaten voor de offshore. "Vuyk is trots om weer als onafhankelijk bedrijf en sterk merk te opereren" laat direkteur Oele weten. Het in 1908 opgerichte familiebedrijf Koninklijke Doeksen (omzet 35 miljoen euro) haalt zijn verdiensten deels uit Royal Huisman en exploiteert samen met Arriva veerdiensten op de Maas en de Merwede.. Het toerisme op Vlieland en Terschelling levert normaliter de meeste inkomsten op. De veerdiensten hebben echter een moeilijk jaar achter de rug. Ondermeer vanwege de pandemie, maar ook door aanhoudende tegenslag met de 2 nieuwe schepen Willem de Vlamingh en Willem Barentsz. Doeksen lijkt zich nadrukkelijker te profileren als scheepsbouwonderneming.
Volgens topman Jan-Willem Doeksen past Vuyk goed in de maritieme matrix van zijn bedrijf: "met deze overname kunnen we met recht zeggen dat Koninklijke Doeksen expertise en diensten kan leveren, vanaf het ontwerp tot en met het bouwen en exploiteren".

einde citaat