Schepen van Doeksen-Forum
Schepen van Doeksen => Schepen niet meer in dienst van Doeksen => Topic gestart door: Wim Vink op 9 november 2005, 21:59:58
-
Dit schip sprak erg tot mijn verbeelding, ondanks dat het maar relatief kort op Ts heeft gevaren. Ik mocht vaak met mijn neef mee, die machinist op dit schip was. Ik mocht dan het hulp-stoomketeltje bedienen. Klapje erbij, klapje eraf. Op die manier heel wat keren tussen Ts en Harlingen gevaren.
Bijgaand een foto die mijn toenmalige meisje, mijn huidige vrouw, maakte in ons eerste verkeringsjaar (1970). Had ik nou een goede of een verkeerde invloed op haar...?
Wim
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/593/k5hn.jpg) (https://imageshack.com/i/ghk5hnj)
Foto: © Corry Vink
-
Nog een plaatje, gemaakt door mijn vrouw.
Deze foto (en de voorgaande) zijn gemaakt op 6 augustus 1970.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/33/7dpy.jpg) (https://imageshack.com/i/0x7dpyj)
Foto: © Corry Vink
-
Wim Vink, in 1952 is het schip toch omgebouwd van stoommachines tot dieselvoortstuwing?
-
Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.
-
Ik schreef ook over het oliegestookte hulp-stoomketeltje, nodig voor o.a. de stoomfluit en de verwarming. Zie ook het boek Texelstoom van W.J.J. Boot, blz. 141.
Idd, de voorstuwing geschiedde door een Werkspoor diesel. Daar kon je vroeg in de morgen heerlijk naast slapen. Lekker die monotone dreun van bijna 2 uur. Bij Harlingen werd je vanzelf wakker van de bel van de telegraaf.
Wat moest een machinist zoal doen tijdens een oversteek?
hoop in de gaten houden e.d. of wachten op evt. opdrachten vanuit de machinekamer? of...
En is dit nu met de huidige schepen nog steeds zo?!?
-
Ik kan alleen maar spreken over de tijd dat ik met mijn neef mee mocht (1963-1980). Onderweg was hij dikwijls bezig de meters te controleren, smeringen uitvoeren en uiteraard op de telegraaf letten. De machine werd nog niet op afstand bediend, zoals nu. En hij mocht allerlei klusjes op het schip doen. En onderhoud in de machinekamer. De schepen, waarop ik meeging (Stortemelk-Vlieland-Schellingerland) waren relatief oudere schepen en er moest veel in de gaten gehouden worden. Voor de koude start altijd de olie met de hand doorpompen, kan ik me ook herinneren. En bij het binnenlopen van havens de bediening op scherp houden, want dan kon de motor gelijk in de juiste stand. Dikwijls waren de manoeuvres hetzelfde, dus wist hij tevoren wat de kapitein voor opdrachten zou uitvoeren. Hij zette de motor dan alvast in die stand, dan hoefde hij weinig meer te doen als de bel rinkelde met het nieuwe commando. Als dat dan een keer anders was dan verwacht, was het een heel werk om de motor op tijd in de juiste stand en omwentelingen te krijgen.
-
Dus als machinist kreeg je niet zo heel veel van wat er buiten gebeurde mee?
Vooral in de zomer dat dat nog wel eens behoorlijk warm zijn geweest lijkt me.
-
Ik heb ook ooit 1 keer de overtocht met dit schip gemaakt. En zoals Jan en Wim al memoreerden zat er niet veel snelheid in. Ik kan me nog heugen dat de andere Schellingerland (de Slof) veel later dan ons uit Harlingen vertrok, ons halverwege inhaalde en in no time een grote voorsprong opbouwde. Wat toen ook mooi was (het was de 1e zaterdag van de bouwvak) dat het behoorlijk druk op zee was met veerboten. Dus je keek je ogen uit.
-
Ik las laatst nog een stukje in een blad van Teso, over de Dokter Wagemaker. Ik heb daar trouwens nog veel meer informatie gevonden, over de complete bouw van de Schellingerland, de Dokter Wagemaker dus.
Hebben jullie daar interesse in, dan typ ik het over.
-
Het was in febrauri 1965 geen mooi weer als ik naar de foto uit de verzameling van mijn oom kijk. Buiten de Carlot en de beurtvaarder naar Amsterdam is ook de Schellingerland te ontdekken.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/42/lnqe.jpg) (https://imageshack.com/i/16lnqej)
Foto: D. Stapersma
-
Op deze regenachtige zondag heb ik een oude foto opnieuw ingescand. Het vorige resultaat was niet naar mijn zin. Ondanks dat de foto nogal donker is, is deze uitvoering beter.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/538/y56aLO.jpg) (https://imageshack.com/i/eyy56aLOj)
Foto van 9 augustus 1967 te West-Terschelling, Haven; © Wim Vink
-
Ik heb ook een enkel keer op dat schip mogen de overtocht mogen maken.
Inderdaad een fraai schip mooi betimmerd en heel succesvol bij Doeksen in verband met haar autocapaciteit.
Eigenlijk nam ze in mijn beleving al snel de hoofdrol van de toenmalige Friesland over.
Wat ik me ook meen te herinneren is dat destijds het plafond van de bovensalon van de Friesland niet betimmerd was, je kon het kale staal zien dacht ik.
Klopt dat??
Pieter jij weet dat wel
Groeten
Leen
-
Hallo Leen,
Klopt, bij de Friesland kon je zowel in de eerste klas (voor) als tweede klas (achter) het stalen onderdeks zien, daar was het verschil alleen te merken, aan de bekleding van de banken, de Friesland was soberder dan de Noord nederland, je zag het ook aan de relingen, bij de Noord Nederland een teakhouten, de Friesland staal.
Pieter
-
Dit topic ben ik destijds begonnen met twee foto's, gemaakt door mijn toenmalige meisje (huidige vrouw). Zelf maakt ik die dag ook twee foto's.
Het binnenvaren van de Terschellinger haven, 6-8-1970.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/836/icni.jpg) (https://imageshack.com/i/n8icnij)
Zwaaien in de haven, boegschroeven waren er toen nog niet. Daarom nam het al gauw 10 tot 15 minuten in beslag voordat een veerboot gemeerd was.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/834/gl87.jpg) (https://imageshack.com/i/n6gl87j)
Foto's: © Wim Vink
-
Mooie foto's Wim,
Pieter
-
Yep, is de Dokter Wagemaker (dr. = afkorting voor doctor!)_ ik heb in de notulenboeken van TESO geen aanwijzingen gevonden voor regelmatige tochten naar TS in die tijd. Boot was toen volledig nodig voor Oudeschild, zeker in de zomer. Zal dus najaar zijn als er wat minder toeristisch vervoer was.
-
Bedankt voor de correctie. Excuses, heb de naamgeving gebruikt die al lange tijd voor dit topic wordt gebezigd. Het zal echter wat mij betreft niet weer gebeuren. Dit is de enige foto van het schip waarover ik beschik waarop het in haar Teso diensttijd op Terschelling was. ;)
Groet
Daarom is-ie ook zo bijzonder! Er was alleen een foto van de eerste Marsdiep op TS bekend, die heeft een aantal keren toeristenreisjes TX-TS gemaakt, ong. dezelfde periode als de bootjes van Kool. 't Is schitterend zo'n opname op zo'n bijzondere plek, bedankt dus!
-
Naast de afbeeldingen van het MS De Dageraad zag ik vandaag op de 'Dokter Wagemaker' ook een aantal afbeeldingen van het SS/MS Dokter Wagemaker (1).
-
Het schip word op deze foto gesleept, naar alle waarschijnlijkheid door de Holland, ik meen trouwens ook een 1 achter de naam te lezen, leuke foto.
Pieter
Voor zover ik het goed heb is dit de "gang naar het einde" achter de 'Stortemelk II'. Inderaad achter de naam de toevoeging "I".
De foto kwam me al bekend voor: teruggevonden op blz 275 van een "Een Eeuw Eigen", TESO 1907-2007.
Daar luidt het bijschrift: Op sleeptouw naar de sloop, 1975, fotograaf onbekend.
Op de afgebeelde foto in het boek is meer van de sleepboot te zien; idd de Stortemelk II.
-
Heerlijk, zo'n gemoedelijk bootje, heb er nog steeds de beste herinneringen aan.
Pieter
-
Het MS Schellingerland (ex SS/MS Dokter Wagemaker) loopt de haven van Harlingen binnen op 2 juli 1971.
-
Van deze foto wist ik eerst niet van welk Doeksen schip dit de machinekamer is. Uiteindelijk na inzoomen op de telegraaf, na het scannen van de foto, las ik Wilton-Feijenoord Rotterdam. Dan is mijn conclusie dat dit de machinekamer van de Schellingerland (2) (ex Dokter Wagemaker) is en kijken we naar een Werkspoor TMAS276 met 6 cilinders en 430 APK bij 350 omwentelingen per minuut.
-
Deze twee foto's zijn begin 1973 gemaakt. Ik weet alleen van welk schip dit de machinekamer is. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat hier te zien is. Het lijkt op een pomp en ik zie ook wat hydraulische leidingen. Wie het weet mag het zeggen!
-
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
-
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, herken ik hierin beelden van de Schellingerland, ex-Wagenmaker,
WB zal dat dat kunnen bevestigen of corrigeren.
Correct. De ex-'Dokter Wagemaker' (zonder n) had na de verbouwing 1951/2 een verticale stoomketel gekregen voor stuurmachine, pompen, stoomfluit en dergelijke. Leek sterk op een stoomketeltje zoals dat in die tijd nog op heimachines werd toegepast. De hulpwerktuigen werden grotendeels of misschien zelfs allemaal nog met stoom gedreven. Ik weet niet precies welke, want dat heb ik in de archieven van TESO niet kunnen vinden. Voor de puristen onder ons was de 'Schellingerland'(2) dus eigenlijk geen "motorschip" maar een "motor-/stoomschip". Who cares..... Bij de Rederij is dat stoomketeltje uiteindelijk verwijderd. Wanneer weet ik niet. Het was in die tijd overigens vrij gebruikelijk om dat zo te doen. Ook de 'Erasmus' van Spido, ex 'W.F. van der Wyck' was zo uitgerust. Als je over dek liep, rook je overal stoom, terwijl dat van het begin af aan een motorschip is geweest. Nog begin jaren zeventig voeren er op de Duitse Rijn enkele raderboten rond die de hoofdvoortstuwing op stoom hadden, maar de hulpwerktuigen grotendeels op (ratelende) diesels. Dat was dus precies omgekeerd.
-
Deze twee foto's zijn begin 1973 gemaakt. Ik weet alleen van welk schip dit de machinekamer is. Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat hier te zien is. Het lijkt op een pomp en ik zie ook wat hydraulische leidingen. Wie het weet mag het zeggen!
Kijk eens goed naar dat keurige klinkwerk. Schitterend stukje oude scheepsbouw.
De bovenste foto lijkt mij een Weir's luchtpomp, nodig om de werktuigen (cilinders) vacu?m te houden. De andere lijkt een elektrisch licht aggregaatje, maar daarvan kan ik te weinig zien. Ik zal nog ff op de tekeningen kijken of ik er wat meer van kan zeggen. Op het verbouwingsplan van '51/'52 is van deze werktuigjes niets getekend.
-
Nee, herstel, geen aggregaatje, maar een circulatiepomp en een lenspomp. Nadeel als je allerlei stoomspul laat staan is natuurlijk dat je de hele rim-ram nodig blijft hebben. Ik geloof trouwens niet direct dat de koelwaterpomp van de Werkspoor nog op stoom is gehandhaafd, maar dat weet je in dit soort zaken natuurlijk nooit.
Je kunt wel zien dat de hele verbouwing zo goedkoop mogelijk en eigenlijk volstrekt onlogisch was gedaan.
-
Dat klinkwerk is inderdaad een lust voor het oog Willem. In het boek 'Een eeuw eigen' dat je schreef, staat trouwens een prachtige fotorapportage van dit schip (Schellingerland (2)) in aanbouw bij Wilton-Feijenoord. Je ziet in de spanten en op andere plaatsen alle gaatjes zitten voor het klinkwerk. Dat klinken geeft ook een lekkere portie herrie, de techniek kun je vandaag de dag soms nog zien (en horen!) in de werkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn. Afgelopen zaterdag heb ik op de Friesland (1) ook weer genoten van dit stukje vakmanschap. Vergelijk dat eens met het bak- en braadwerk dat je tegenwoordig ziet, het moet nu eenmaal snel en goedkoop tegenwoordig.
Wat trouwens opvalt is dat de kleine Vlieland en Schellingerland (2) dezelfde TMAS276 hadden, nou ja dezelfde.
Vlieland, 320 APK bij 325 omw./minuut
Schellingerland, 430 APK bij 350 omw./minuut
Liefst 110 APK verschil in vermogen. Die van de Schellingerland loopt iets sneller, maar met 25 omwentelingen per minuut krijg je dat niet voor elkaar. Nu is mij altijd verteld dat bij Werkspoor in de typeaanduiding de boring wordt aangegeven en het aantal cilinders. Bij een TMAS276 dus 270 mm en 6 cilinders. De machine in de Schellingerland (2) had een behoorlijk lange slag van 500 mm. Ik vermoed dat die van de kleine Vlieland een kortere slag maakte, ik heb dit alleen niet kunnen achterhalen. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren.
-
Dat klinkwerk is inderdaad een lust voor het oog Willem. In het boek 'Een eeuw eigen' dat je schreef, staat trouwens een prachtige fotorapportage van dit schip (Schellingerland (2)) in aanbouw bij Wilton-Feijenoord. Je ziet in de spanten en op andere plaatsen alle gaatjes zitten voor het klinkwerk. Dat klinken geeft ook een lekkere portie herrie, de techniek kun je vandaag de dag soms nog zien (en horen!) in de werkplaats van de Museumstoomtram in Hoorn. Afgelopen zaterdag heb ik op de Friesland (1) ook weer genoten van dit stukje vakmanschap. Vergelijk dat eens met het bak- en braadwerk dat je tegenwoordig ziet, het moet nu eenmaal snel en goedkoop tegenwoordig.
Wat trouwens opvalt is dat de kleine Vlieland en Schellingerland (2) dezelfde TMAS276 hadden, nou ja dezelfde.
Vlieland, 320 APK bij 325 omw./minuut
Schellingerland, 430 APK bij 350 omw./minuut
Liefst 110 APK verschil in vermogen. Die van de Schellingerland loopt iets sneller, maar met 25 omwentelingen per minuut krijg je dat niet voor elkaar. Nu is mij altijd verteld dat bij Werkspoor in de typeaanduiding de boring wordt aangegeven en het aantal cilinders. Bij een TMAS276 dus 270 mm en 6 cilinders. De machine in de Schellingerland (2) had een behoorlijk lange slag van 500 mm. Ik vermoed dat die van de kleine Vlieland een kortere slag maakte, ik heb dit alleen niet kunnen achterhalen. Dit zou het verschil in vermogen kunnen verklaren.
Ik zal nog even naar de motorgegevens kijken. We moeten daar trouwens altijd voorzichtig mee zijn, want meestal zijn dat vrij optimistische fabrieksopgaven (althans bij dieselmotoren). Zelf heb ik altijd graag proeftochtmetingen, maar die zijn van dit soort kleine bootjes meestal niet overgeleverd, tenminste, ik kom ze maar weinig tegen. Daar komt nog bij dat in die tijd de metingen nog lang niet zo zuiver waren als ze tegenwoordig zijn + dat het meestal gegevens zijn in oude meeteenheden, die we al lang niet meer hanteren. Bij historisch onderzoek heeft het m.i. de voorkeur om de bewaarde gegevens onbewerkt te publiceren in plaats van wat je nu veel leest, ze om te rekenen naar moderne eenheden (zoals van PK naar kW) op basis van vaste formules. Dat is niks nieuws, want dat probleem deed zich al eind 19' eeuw voor toen men overging van de Nominaal PK op de IPK, APK en EPK. Maar dit terzijde.
De foto's van de bouw van de Wagemaker laten inderdaad heel mooi klassieke stalen scheepsbouw zien. Zo uitgebreid kom je ze maar zelden tegen uit die tijd. De foto's werden gemaakt door de eigen werffotograaf van Wilton-Fijenoord (denk erom: in het geval van de werf is het woord Fijenoord met ??n e gespeld), die een platencamera had van vele kilo's zwaar en daarmee rustig een kraan inklom om een mooie foto te maken. Het verhaal ging op de werf (mijn vader was daar bedrijfsleider montage nieuwbouw en zelf was ik er ook kind aan huis), dat-ie dat meestal deed met een paar slokjes op.
Het is echter niet zo, dat in het bedrijfsleven niet meer wordt geklonken. Grote staalconstructiebedrijven als Hollandia Kloos hebben nog een paar deskundige klinkers rondlopen, omdat bij bepaalde kritische constructies, waarin veel flexibiliteit van de verbinding wordt gevergd, nog steeds een geklonken verbinding de voorkeur heeft met het oog op eventueel optredende metaalmoeheid. Een automatisch gelegde las kan je trouwens niet "bak- en braadwerk" noemen, dat werk kan er prima uitzien en wat een volgediplomeerd lasser allemaal moet kunnen en moet hebben geleerd, daar kan je rustig je petje voor afnemen. Ook dat is puur vakwerk.
-
Nog even de tekeningen graadpleegd. We kijken op beide foto's naar bakboord vooruit. Inderdaad een Weir's luchtpomp (eerste foto), tweede foto idem, daarachter een lenspomp en daar weer achter een smeeroliepomp, vandaar de "hydraulische" leidingen. De kast rechts is de olieafscheider. Allemaal nog spul van '34.
-
Geen succes dus, er is geen verbouwingsdossier meer aanwezig. Het werfarchief van Welgelegen is al lang "geschoond" en verspreid en bovendien heb ik daar jaren terug al opgediept wat er toen nog was (en dat was niet veel). Ook lang geleden heb ik het archief van de ontwerper, M. A. Cornelissen (eigenlijk dus Schouten, die ook de Holland, de Zeeuwen en de Oost-Vlieland had getekend) erop geraadpleegd en vrij weinig gegevens gevonden. Hier komen we dus niet verder mee.
Pieter, ken jij nog iemand uit de vetput die destijds met het apparaat heeft gevaren?
Voor niet-stoomkenners nog de aanvulling dat dergelijke stoommachines "dubbelwerkend" waren, d.w.z. dat de stoom in arbeid werd omgezet voor en achter de zuiger.
-
De Schellingerland (2) in de haven van West op 25 augustus 1972. Het schip heet hier Schellingerland I, en de Schellingerland (3) (de slof)
heette op dat moment Schellingerland II. Eigenlijk is het tegelijkertijd een double Doeksen, want de kleine Vlieland ligt erachter.
-
Een foto van de Schellingerland genomen vanaf het bakdek. De opname dateert van augustus 1972.
Voor Wim Vink: de bus op de kade is de Fram 4754.
-
Nog twee detailopnames van de Schellingerland gemaakt in augustus 1972
-
Uit een ansichtenserie die omstreeks 1966 op TS werden verkocht, de opnamen waren van Cees vd Meulen.
-
Van de Dokter Wagemaker bezit ik een 5-tal ansichten. Interessant om hier te posten? Misschien zijn ze ooit al eens vertoond, ik kan dat slecht nagaan.
-
Altijd welkom! Veel foto's zijn verloren gegaan door het opnieuw op de server moeten zetten van het forum(om het even positief te zeggen). Alle foto's zijn altijd leuk om te zien, je hebt een paar mooie op picasa staan.
Je kunt de foto's trouwens ook vanaf Picasa op dit forum zetten. Als je op een pagina van een foto bent, klik je met rechtermuisknop op de afbeelding en dan Afbeeldings-URL kopiëren, dan klik je op het plaatje boven het berichtveld (http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/Themes/default/images/bbc/img.gif)om een img-tag in te voegen, daarin plak je de zojuist gekopieerde afbeeldings-URL. Verder niets in de IMG-tag zetten (ook geen spaties e.d.), dan komt het helemaal goed.
Een voorbeeld wat je in het berichtveld kunt plaatsen:
Ik heb een mooie foto:
[img]https://lh5.googleusercontent.com/-anVKSzYME8A/TotqkZmMbZI/AAAAAAAAHlE/-ZYXJDMPnaA/vlieland001.jpg[/img]
Groetjes
Dan krijg je dit:
Ik heb een mooie foto:
(https://lh5.googleusercontent.com/-anVKSzYME8A/TotqkZmMbZI/AAAAAAAAHlE/-ZYXJDMPnaA/vlieland001.jpg)
Groetjes
Okay dan, hierbij komen ze alle vijf. De poststempels zijn van 1949 tot 1953.
Groet,
Gijs Hesselink
-
De Schellingerland loopt de haven van Harlingen uit op 25 juli 1964 (foto: H.G. Hesselink).
-
26 oktober 1970 lag de Schellingerland zonder werk aan de 1e steiger.
(NB. Waar de Holland die dag was, weet ik niet meer)
(http://img703.imageshack.us/img703/647/schellingerlandenvliela.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/703/schellingerlandenvliela.jpg/)
foto: © Wim Vink
-
Ik heb ook aan de "Schellingerland" gedacht. In 1966 heb ik hier nog als kelner gevaren voor Sjoerd Bakker, later, in '68-'70 als ze een matroos nodig hadden. Normaal zat ik op de Holland.
In mijn herinnering had je van voor naar achter: een dekhuis met hierin de toegang naar de tweede klas salon onder het autodek en de ingang van de machinekamer. Ook de toiletten waren hierin, met inderdaad de deur van het herentoilet om de hoek in een dwarsgang. In deze gang was ook de toegang tot het ketelhuis.
De verwarming, de pompen, het ankerspil en de stuurmachine waren nog op stoom.
Als ik mij goed herinner, stond de stuurmachine ook in dit dekhuis, dat zou de verhoging in het dek verklaren; de stuurketting loopt hieronder.
Voorbij de gang had je de ingang van een portaal met weer toiletten, een buffet aan stuurboord, en de toegang naar de eerste klas salons. Deze salon was smaller dan het dekhuis ervoor, zodat je deze niet op de foto ziet.
Het is al wat jaartjes geleden, maar volgens mij zag het er ongeveer zo uit.
Op donderdag werd er vee gevaren. Het grootvee stond onder de bak, kalveren naast de machinekamer en de schapen gingen achterop, naast de salon. Als afscheiding werden houten hekken gebruikt. Nadat de beesten van boord waren, werden eerst de fietstassen van Klaas Tot vol geschept met stront. Voor op het 'landje'.
Groeten,
Bert
Ik zie het helemaal voor me; dat kon in die jaren nog. Klaas Tot was (en is nog steeds) een markant figuur.
(hoewel, tegenwoordig kan er ook nog veel, maar we zullen niet iedereen te wijs maken :))
-
Nog een mooie anekdote vanaf dit schip (uit betrouwbare bron):
Op de Schellingerland had je in dat dwarsgangetje het herentoilet. Daartegenover een deur naar het ketelruim.
Op een gegeven moment komt de machinist dat stookhol uitstuiven. Hij had gezien dat er iemand tegen ZIJN ketel had staat piesen. "Hij had wel zó'n piel!" Zegt een ander bemanningslid heel nuchter: "En nu, moeten we alle kerels hun broek laten zakken?" Grote hilariteit en de machinist woest.
-
26 oktober 1970 lag de Schellingerland zonder werk aan de 1e steiger.
(NB. Waar de Holland die dag was, weet ik niet meer)
N.a.v. mijn opmerking dat de Holland niet op "zijn" plek lag, stuurde Bert Vliegers mij een uitgebreide toelichting. Ik had die al een tijdje liggen en had het over het hoofd gezien.
Graag deel ik met jullie deze informatie:
N.a.v. je opmerking dat je niet weet waar de Holland op 26 okt. '70 was, het volgende uit het journaal vd Holland:
Zaterdag. 3 okt. Wind NNW 10.
Vertrokken te 06:50 van Terschelling naar Zweedse kuster "Dalsja" in moeilijkheden boven Ameland. Voeren door Stortemelk. Zware grondzeeën. Waren te 08:20 buiten, koers NW.
09:45, positie 53-21N, 04-55E.
09:50 van Dalsja:"Geen hulp meer nodig".
10:10 Orders van kantoor "om de West" te stomen naar "Leda".(Duitse kuster in problemen boven Texel. B)
Te 10:25 klap water. Aan SB deur ingeslagen. Hele midscheeps vol water. Alle elektrisch in stuurhuis en radiohut uitgevallen. Begonnen te lenzen. SB sloep gesjord, is beschadigd. Gingen met kop op zee in pos Decca: Rood D5.6 Groen B33.6.
Verrichten noodreparatie aan houten deuren op sloependek en patrijspoorten in SB walegang.
Houden ons gaande met kop op zee, daar binnenlopen onder deze weersomstandigheden onverantwoordelijk was.
Zondag 4 oktober: wind NWtN 8
Stoomden vanaf 06:20 richting VSM-boei. Passeerden 08:00 VSM en lagen te 09:30 gemeerd in haven Terschelling. Begonnen met opruimen ravage. SB sloep naar de helling.
Maandag 5 okt. naar de werf in Amsterdam (ADM)
Dinsdag 6 okt. Verzekering aan boord. De volgende werkzaamheden uitvoeren:
Beschieting verblijven op brugdek, sloependek en messroom bemanning afhalen, schoon maken en nieuw plaatsen. Alle vloerbedekking vernieuwen. Plafonds in hut en salon reder en hut kapitein vernieuwen
Trappen vernieuwen. Deuren sloependek vervangen door stalen WD deuren. SB davit eraf en naar fabriek.
SB walegang schot eruit en rechten. Radioinstalatie geheel vernieuwen. Klinknagels stuurhuis vernieuwen. SB sloep repareren. Schot salon reder SB rechten. Nieuwe radar RM916 plaatsen.
Dat dit een paar dagen in beslag nam kun je begrijpen.
Op zaterdag 12 november was het klaar en de "Holland" lag om 19:45 weer op Terschelling.
Ik was aan boord toen dat stuk water over ons heen kwam. Had er net een roertorn opzitten en zat bij Gijs Bossen in de radiohut. De "Holland" werd plat op haar zijde gegooid en kwam ook direct weer overeind. Gelukkig! Eerst dacht ik dat de brug verdwenen was, maar dat viel mee. Het zeetje was door SB deur op het sloependek naar binnen gekomen, nam de binnentrap mee en ging via de SB deur weer eruit.
Aan SB waren alle schotten ontzet, en diverse poorten ingeslagen.
Ik hoor het Van der Wielen nog zeggen toen hij door het stuurhuisraam naar achter keek: "Wat trekt die sloep een rare smoel!" Die stond n.l. op z'n kant tegen de schoorsteen.
Pas later hoorden we dat het booreiland dat boven Vlie stond, rond die tijd een golf van 15m hoogte had gemeten! Moet haast een 'freak wafe' zijn geweest.
Weer een raadsel opgelost!
back on topic.
(evt reacties op Bert zijn verhaal: graag in subboard Bergingen.
-
Een plaatje uit 1973 dat vroeger ook al eens op het forum is geplaatst door JH.
Vanwege forum technische redenen is het destijds helaas verdwenen.
Gelukkig had ik deze unieke foto van de Schellingerland in het 1e dok (waar nu de KW op Ts overnacht) in de pc opgeslagen en herplaats ik die.
(http://img826.imageshack.us/img826/5330/t6h4.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/826/t6h4.jpg/)
foto: F. Schol
-
Twee foto's bij de eerste eigenaar, de TESO op Texel.
Den Helder, 20 juli 1952.
(http://img27.imageshack.us/img27/255/ajq3.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/27/ajq3.jpg/)
Haven van Oudeschild, Texel inclusief TESO autobussen, 20 juli 1952.
(http://img62.imageshack.us/img62/8065/xvo3.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/62/xvo3.jpg/)
foto´s: Jan Voerman
-
Diverse bronnen op internet kunnen soms tot leuke (foto)resultaten leiden.
Bijgaande foto vond ik van een binnenlopende Schellingerland in de haven van West.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/835/w1zy.jpg) (https://imageshack.com/i/n7w1zyj)
foto: Jan Berghhuis
-
Varend over de Waddenzee in 1970.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/594/w6pp.jpg) (https://imageshack.com/i/giw6ppj)
foto: coll. Piet Sytema
-
Twee interieurfoto's van onderdeks:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/33/gktr.jpg) (https://imageshack.com/i/0xgktrj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/850/pw7s.jpg) (https://imageshack.com/i/nmpw7sj)
foto's: Jan Smit uit de coll. Piet Sytema
-
Van dit Doeksen schip is zelfs nog een ansichtkaart uitgegeven.
(de tekst "volle zee" vind ik wat vergezocht..... :))
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/827/lz02.jpg) (https://imageshack.com/i/mzlz02j)
coll. B. Ras
-
Ze zullen vast hebben bedoeld: met hoog water... ;)
-
West-Terschelling, 1971.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/843/ykemi.jpg) (https://imageshack.com/i/nfykemij)
foto: coll. H.J. van Keulen
-
Uit "De kleine vloot' (1950)
gr.
Evert Jan
-
Een foto uit 1972 die ook in het topic DD had gekund.
Naast de Noordvaarder (links) en de Holland (rechts) is de Schellingerland te Zien, die op het moment van deze foto al was omgedoopt in Schellingerland I, omdat de Haringvliet net van de RTM was overgenomen en als Schellingerland II in dienst kwam.
Naast de reddingboot Carlot is daarachter ook de proefboot Komer te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/905/7qUtNF.jpg) (https://imageshack.com/i/p57qUtNFj)
foto: R. Clasen
-
N.a.v. de (prachtige) foto 2 vragen:
1. Ligt achter de Noordvaarder de Oosterom?
2. Waarom koos men destijds weer voor de naam Schellingerland terwijl er nog een Schellingerland voer?
-
N.a.v. de (prachtige) foto 2 vragen:
1. Ligt achter de Noordvaarder de Oosterom?
2. Waarom koos men destijds weer voor de naam Schellingerland terwijl er nog een Schellingerland voer?
1. Ik kan geen Oosterom ontdekken.
2. Echte reden weet ik niet; ik vermoed dat Doeksen al wist de oude Sch.land snel verkocht ging worden.
-
Kôbben vliegen rondom de Schellingerland op deze ongedateerde foto.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/673/LjSA5X.jpg) (https://imageshack.com/i/ipLjSA5Xj)
foto: coll. Herry Kuipers
-
Zo af en toe kom je toch weer een nog onbekend plaatje tegen waar deze Schellingerland op staat afgebeeld.
Ook de Noordvaarder is te zien en het stuurhuis van de Stortemelk II.
De foto is uit 1969 en gemaakt in de Terschellinger haven.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/540/OPtga3.jpg) (https://imageshack.com/i/f0OPtga3j)
foto: coll. I. Steinfort Schaap
-
Schellingerland op een van zijn vaste plekjes in de Terschellinger haven, ca. 1969.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/537/jPZ2hd.jpg) (https://imageshack.com/i/exjPZ2hdj)
foto: coll. H.J. Wortel
-
De Schellingerland op een ander plekje in de haven van West-Terschelling, 1966.
De Holland is eveneens duidelijk te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/912/ukeTR6.jpg) (https://imageshack.com/i/pcukeTR6j)
foto: George Visser
-
1963: de Schellingerland is nog maar net op Terschelling en ligt achter de Holland (kont rechts te zien).
Zwemmen in de haven was toen populair.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/631/HimdMj.jpg) (https://imageshack.com/i/hjHimdMjj)
foto: coll. Loes Lettinga
-
De Schellingerland in 1968 in de Blauwe Slenk op weg naar Harlingen.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/2a4shP.jpg) (https://imageshack.com/i/p82a4shPj)
foto: coll. J. W. Smits
-
Twee detailfoto's uit 1970 van deze Schellingerland.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/903/9dGi8o.jpg) (https://imageshack.com/i/p39dGi8oj)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/911/phocIC.jpg) (https://imageshack.com/i/pbphocICj)
foto's: coll. J.W. Smits
-
De Schellingerland I in het 1e dok van de Terschellinger haven op 2 APR 1972.
De Friesland en de Schellingerland II (Slof) zijn ook te zien.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/908/okWsig.jpg) (https://imageshack.com/i/p8okWsigj)
foto: coll. Jaap Vink (geen familie van de moderator :) )
-
De Schellingerland in de Terschellinger haven.
Gelet op de infrastructuur zal het omstreeks 1970-1971 zijn.
(loodsboot Zeekoet ligt al achterin de haven aan de in 1970 geconstrueerde kade).
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/921/yRTHkp.jpg) (https://imageshack.com/i/plyRTHkpj)
foto: coll. Danny Meerwijk
-
Op 22 juli 970 is de Schellingerland (nog zonder I-toevoeging) vrijwel tegelijk met de Vlieland vertrokken vanaf Terschelling. De Schellingerland naar Harlingen, de Vlieland naar Vlieland.
-
Nog een fraaie foto van de Schellingerland in haar vroegere gedaante van Dokter Wagemaker. Bron van de foto: Nationaal Archief.
-
Foto gevonden tijdens het opruimen van Vlieland spullen.
Waarschijnlijk ingekleurd
Roel
(https://www.ovinge.net/Media/2018/Doeksen/19xx%20Doeksen%20Dr%20Wagemakers.jpg)
-
Foto van de DOKTER WAGEMAKER, jaartal en locatie onbekend. Bron: National Archief.
groet,
Gijs Hesselink
-
De Schellingerland in de Blauwe Slenk op weg naar Harlingen, 1966.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/qjHamU.jpg) (https://imageshack.com/i/poqjHamUj)
foto: W.H. Kuipers
-
3 Ansichtkaarten van de Dokter Wagemaker en 1 ansicht van de
Dokter Wagemaker als Schellingerland in de Doeksen periode.