Auteur Topic: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling  (gelezen 38544 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #60 Gepost op: 2 augustus 2008, 21:42:46 »
Ja Pieter, dat kan ik me indenken.
Ik woonde toen nog in de buurt van de Oranjewerf, althans op fietsafstand en als ik wist dat er iets Terschellings op de werf lag, dan ging ik wel eens even zien of er wat te beleven viel. Zo kwam ik in contact met Sjouke Veenstra (toen chef reparatie) en Piet Doeksen. Heel wat afgeleuterd en er werd nogal wat verteld, vandaar.
Achter de beslissing om de Stuifdijk met schroeven uit te rusten zat nog een heel verhaal en op zich was dat toen niet onlogisch, maar het pakte wel verkeerd uit. Eigenlijk was het een diepwaterschip (net als de Noord-Nederland, alias Bereboot). Laten we het maar houden op een beetje verkeerde keus. Persoonlijk vond ik het een onaangenaam en springerig schip. Het was wel een hele belevenis om op het open achterdek te staan bij full speed. Dat ding trok toch een staart water achter die schroeven.....

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #61 Gepost op: 2 augustus 2008, 21:49:01 »
Even een antwoord op de vraag van humtidumty, waterjets zijn niet zuiniger als conventionele schroeven, ik meen zelfs dat het rendement lager ligt, dus afgezien dat ombouw practisch genomen niet de moeite is, zal het wat verbruik ook niet uit kunnen.

Pieter

Ok
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #62 Gepost op: 3 augustus 2008, 10:15:35 »
De veerboten op Texel zijn diesel-electrisch, dus duur in bouw en minder efficient met brandstof als een diesel installatie, dus wat dat betreft valt er geen winst te maken,
Eigenlijk doet het gros van de schepen het nog met een schroef, en dat is nog steeds een betrouwbare voortstuwer, al is ie er uiteraard in verschillende varianten, de vaste schroef waar de draairichting word gewisseld met een keerkoppeling of de draairichting van de motor wordt omgekeerd, en de verstelbare schroef, waarbij de bladen worden verdraaid. Een interessante ontwikkeling is de azipod, een soort gondel ondel het vlak  van het schip, waarin een electromotor is geplaatst en die 360 graden draaibaar is, de schroef werkt dan als trekschroef en is naar voren gericht, dus je hebt een optimale aanzuig t o v de duwschroef waarbij altijd de schroefas nog voor de schroef zit. Omdat de azipod 360 graden draaibaar is kan het roer ook vervallen . (zie de afbeelding)
Snelle ferries? Ik voorzie dat met de huidige ontwikkeling van de brandstofprijzen over een jaar of vijf het gros van dit soort schepen opgelegd is, ze zijn achterhaald door de tijd, je zag dat ook met de snelle stukgoedvrachtschepen van zo rond de 10000 ton die eind jaren zestig begin zeventig werden gebouwd. In eerste instantie moesten ze economische snelheid gaan varen, maar veel van deze schepen  zijn vrij snel naar de sloop gegaan.

Pieter


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #63 Gepost op: 3 augustus 2008, 14:36:28 »
TESO is overgestapt van Voith-Schneiders naar Azimuth props. Pieter, volgens mij zijn juist de azipods niet draaibaar, de azimuth props wel. Azipods worden ijn een andere vorm toegepast op de bootjes van Vlissingen-Breskens, waar het een en al ellende is.
De Voiths waren een zeer betrouwbare en veilige installatie, maar a) duur (rendementsverlies+constructie en b) riskant omdat er maar een leverancier is. Molengat en Schulpengat hadden dit systeem. Marsdiep en Texelstroom conventionele schroeven, alle schepen D-E. Dat was destijds een kwestie van de meer gelijkmatige belasting van de diesels die in feite generatorsets waren. Dieselmechanische overbrenging op korte-lijns veerboten leidt vaak tot zeer ongelijkmatige belasting en daarom snelle slijtage + geringere bedrijfszekerheid.
Op de Wagemaker is gekozen voor Azimuths wegens de goede ervaringen bij de PSD Westerscheldeveren: snelle reactie, relatief goedkoop

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #64 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:40:21 »
Als ik het bij het verkeerde eind heb met draaibare azipods zal ik dat als eerste toegeven, maar vooreerst denk ik dat ik gelijk heb zeker na wat gegoogled te hebben.
Je hebt ook nog de Schottel Schneider Pod (SSP) waar zowel een trekschroef aan de voorkant als ook nog een duwschroef aan de achterkant is gemonteerd, levert toch weer een paar procenten brandstofbesparing op,
Overigens vaart er nog een schip op de Waddenzee met Voith Schneider roerpropellors en dat is de goeie ouwe Terschellingerbank van Waddentransport en eigenlijk brengt Fred Lakeman al lang energiebesparing in de praktijk door gebruik te maken van het tij en piano an met het brandstofhandel

Pieter

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #65 Gepost op: 3 augustus 2008, 20:22:37 »
Wat een verhalen hier in een paar dagen, even een reactie van mij:

De Beluga Skysails is afgebouwd in Harlingen, weet niet of dit ook door Volharding (de company die nieubouw deed op de werf) zelf is gedaan... Deze vliegers hebben idd alleen nut als dit lange tijd kan hangen, want het duurt waarschijnlijk een kwartier voordat die vlieger maximaal rendement levert, bij doeksen zal dit dus niet snel gaan werken. @ Willem boot, even beter zoeken op de site van Skysails/beluga, daar stast heel veel info, ook mbt. hoeveel brandstof er bespaart wordt.

wat betreft de pods: een azimuth is draaibaar en heeft de elektromotor/dieselmotor in het schip en wordt met een ketting/riem overebracht naar de schroef. En zoals Pieter goed beschreef, een Azipod is draaibaar en heeft de elektromotor direct aan de schroef gekoppeld.

Wat betreft de snelle ferrys in het algemeen: vaak wordt voor boven de 20 kn. jetaandrijving gebruikt. Ik denk dat dit de maken heeft met schroefcavitatie (te grote schroefdiameter nodig om de snelheid te halen, of te veel cavitatie bij een  te kleine schroef -> slijtage en minder efficient), maar dit weet ik niet zeker. Maar inprincipe kunnen zulke schepen wel uit, als ze vol genoeg zitten en de prijs hoog genoeg is, misschien ook wel bij doeksen...

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #66 Gepost op: 3 augustus 2008, 22:13:53 »
De toekomst zal het uitwijzen Redmer, voorlopig hebben we de sneldienst nog.

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #67 Gepost op: 23 augustus 2008, 21:52:57 »
De schroef werd inderdaad eerder toegepast, maar de jet werd dus eerder uitgevonden.
De techniek van toen zal nog wel niet goed genoeg geweest zijn om jet's echt goed te gebruiken.
Een schroef is dan iets makkelijker toe te passen  ::)


De eerste stoommachine was een turbine...... (Aristoteles)
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2009, 12:29:01 door Boboko »

sievert

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #68 Gepost op: 25 augustus 2008, 19:41:16 »
Die 360 graden draaibare pods worden door Meijer uit Papenburg ook onder de cruiseschepen gezet.
Bij het uitdokken en varen door de Eems(rivier) gaat het schip achterstevoren naar de Dollard.De draaibare pods zorgen dan dat er plm 10 cm extra water onder het schip staat.Heb uiteraard e.e.a. niet van mezelf maar van de werf.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2008, 12:38:56 door sievert »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #69 Gepost op: 14 augustus 2009, 18:41:50 »
Vond dit artikel over een nieuwe Trimaran die in Australi? bij Austal gebouwd wordt. Lijkt erop dat in de toekomst de trimaran de standaard wordt voor Ferries die autos en passagiers vervoeren (Misschien ook wel voor alleen passagiers). Het is in het engels, maar niet al te moeilijk en vond het zelf erg interesant:

http://www.gizmag.com/ship-design-austal-102-trimaran/12433/

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #70 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:33:13 »
Kwam een artikeltje tegen over een veerboot in hong-kong die op zonne-energie gaat varen:
http://www.technischweekblad.nl/hybride-veerboten-in-hong-kong.71299.lynkx

Misschien is het wat voor Doeksen, als de snelheid nog wat omhoog gaat (maar dan zullen er eerst panelen met meer rendement uitgevonden moeten worden denk ik). Op deze pagina is overigens wat meer gedetaillerde info te vinden:

http://www.solarsailor.com/solutions_com.htm

brandaris

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #71 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:44:26 »
wat dacht je van een "friesland" met zonnepanelen aan de zijkant? heb je toch 2000m2 zonnepanelen op een boot ;-)

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #72 Gepost op: 25 november 2009, 22:06:04 »
In het kader van de zonnepanelen een artikel dat vandaag verscheen op het intranet van Hogeschool INHOLLAND.

Studenten Scheepsbouwkunde bouwen zonne-energieboot 

?Twee keer won de Technische Universiteit Delft, wij willen daar verandering in brengen.? Duidelijke woorden van Vincent Heuveling, captain van team ?Solarboat Delft?. De student Scheepsbouwkunde van INHolland Delft en vijftien studiegenoten bouwen sinds kort aan de eerste INHollandboot op zonne-energie waarmee zij in juli 2010 strijden in de Frisian Solar Challenge in Friesland.

?De TU heeft deze race beide keren gewonnen, daar willen wij dit jaar verandering in brengen,? vertelt Vincent. ?Vorig jaar stelde ik een paar klasgenoten voor om een zonneboot te bouwen. Dit idee is toen helaas niet van de grond gekomen. Nu gaan we voor de winst!?

Om de wedstrijd te winnen moet het team met een goed bootontwerp komen. Teamsecretaris Jorren Stierman legt uit: ?Om te winnen van de TU mogen we niet terugdeinzen om nieuwe technieken zoals hydrofoils te gebruiken, vergelijkbaar met een draagvleugelboot. Echter, nog niks is zeker. Door met elkaar te brainstormen en onafhankelijk van elkaar onderzoek te doen, zetten we uiteindelijk een definitief ontwerp op papier. Ook kunnen we meerdere ontwerpen testen en op die manier het definitieve ontwerp kiezen. We zitten nog in de beginfase.?

Solar.jpg

Bouw
Het bouwen van een zonneboot doet je niet even tussen de lessen door. Volgens Jorren komt er veel meer bij kijken. ?We moeten ons goed inlezen in de verschillende, voor ons soms onbekende, technieken die we moeten gebruiken. Denk aan het werken met carbon en elektrotechniek. Hierbij draait het niet alleen om de kennis hierover, maar ook om het zoeken naar de beste materialen en onderdelen voor de boot. Waar kunnen we deze kwalitatief het beste kopen of krijgen? Is het te betalen? En nog veel belangrijker: hoe gaan we het project financieren??

Om hun project van de grond te krijgen zijn de studenten nog op zoek naar sponsors, zowel financieel als in de vorm van materialen of diensten. ?Het sponsoren van schroeven of zonnepanelen zou al een hoop geld en moeite schelen.?

Sponsor worden? Neem contact op met Jorren Stierman via info@solarboatdelft.nl
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2018, 22:28:29 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #73 Gepost op: 4 april 2011, 23:13:59 »
@Willem

Je roemt de ontwerpen van Ballantynes zo. Ik vind het zeker leuke schepen, maar ik blijf in onbegrip over de keus van 4 schroeven in plaats van 2. Ik heb niet zoveel gelezen van zijn stof, maar weet je waarom hij voor 4  schroeven kiest?
« Laatst bewerkt op: 5 april 2011, 14:40:48 door PiebeJanMan »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #74 Gepost op: 4 april 2011, 23:32:31 »
@Willem

Je roemt de ontwerpen van Ballantynes zo. Ik vind het zeker leuke schepen, maar ik blijf in onbegrip over de keus van 4 schroeven in plaats van 2. Ik heb niet zoveel gelezen van zijn stof, maar weet je waarom hij voor 4  schroeven kiest?

Veiligheid en bedrijfszekerheid staan tegenwoordig bij bootdiensten voorop. Tegenwoordig stuur je geen veerboot met één schroef meer het water op. Zo simpel is dat + dat in het geval van de Vlieland de diepgang ook nog eens een rol speelt.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2011, 14:40:39 door PiebeJanMan »