Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Scheepsontwerp en vlootontwikkeling

<< < (2/18) > >>

willem boot:
Sleepmodellen worden tegenwoordig via Autocad getekend (lijnen). Daarvan wordt het model gemaakt dat bestaat uit hout en paraffine of andere gemakkelijk verwerkbare stof. Die modellen worden niet bewaard, tenzij op verzoek van de opdrachtgever die het dan kan krijgen. Dat is o.a. met de nieuwe 'Dokter Wagemaker' gebeurd. In Doeksens archief is hiervan niets bewaard. Wel bezit de rederij een aantal modellen van wisselende kwaliteit en leeftijd, maar die hebben niets met de sleepproeven te maken.

De vaststelling van het type schip vindt al in de voorbereidende fase plaats. Tussentijds in de fase waarin het schip op de tekenplank komt nog dergelijke ingrijpende beslissingen nemen als monohull/twin- of triple zouden het proces onnodig duur maken, omdat dit allemaal manuren zijn en die zijn zoals bekend duur wegens de fiscus. Verder wordt er altijd achterom gekeken naar wat er eerder gebouwd is en wat daaraan mankeerde. Daarnaast kijkt men bij de buurman of nog iets verderop. De ontwikkeling van de nieuwe 'Vlieland' was gebaseerd op een in vakkringen de aandacht opeisende studie van Stuart Ballantyne, die berekeningen heeft gemaakt voor de meest gunstige exploitatiekosten van dergelijke schepen in verhouding tot nuttig laadvermogen en snelheid. Dit trok Doeksens aandacht omdat men overwoog de hele dienst met snelboten uit te gaan voeren. Dat Ballantyne en Doeksen bij elkaar kwamen was puur toeval. Verder had Ballantyne als porincipe dat schepen nuttige lading moeten vervoeren en geen ballast. Voor een reder op dit soort short ferries is dat een belangrijk gegeven.


Voorheen werden de lijnen bepaald op papier, waarvan een halfmodel werd gemaakt, uiterst precies. Door projectie werden de spantlijnen verkregen die weer door projectie op de spantenvloer werden uitgezet en daarna in vorm gebogen.

Jon:
En dat laatste was denk ik vooral handig aangezien Doeksen totaal geen ervaring had met dit soort westamarans, en in Nederland was dat ook een zeldzaam geval.

twintimer112:
mijn keuze was midsland kan de friesland op plek midsland
en eventueel koegelwieck verlengen

jelle:
de Midsland mogen ze niet vervangen !

pracht schip !

Bob Koetsier:
De Koegelwieck zullen ze nooit gaan verlengen.
Ook gaan ze de Midsland niet vervangen door de Friesland omdat die gewoon veel te groot is als extra bootje.
Het schip dat (voor zover ik wel eens gehoord heb) het eerste zal worden vervangen is de Koegelwieck.

Maar ik weet natuurlijk ook niet alles.

Groet Bob ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie