Auteur Topic: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling  (gelezen 40561 keer)

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #45 Gepost op: 31 juli 2008, 00:14:49 »
Daar gaan we dan en het is dus direct raak: in het stukje over de dieselprijzen met daarin het interview van Wokkels wordt al gesproken over "vliegers". Daar is een of andere scheepswerf al een jaar of zo mee bezig. Is een Duits initiatief dat claimt (even uit het hoofd) tot 10% brandstofbesparing op te leveren. Systeem is volautomatisch en is inderdaad zoiets als een vlieger. Paul gaat dus vliegeren......

We zullen het nog meemaken dat de Rederij op zeilen overgaat. Ik hoor ver op de achtergrond de oude heer Gerrit Doeksen al lachen........ krijgt-ie toch nog gelijk.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #46 Gepost op: 31 juli 2008, 00:29:54 »
Ik heb nog even gezocht, dit betreft het Wintecc - "Skysails" project, dat door de EU wordt gesteund. Een van de grote trekkers naast de EU is Beluga Shipping een "niet zo kleine" Duitse rederij. Er zijn behoorlijk wat lieden die hierin geloven en het schijnt ook te werken.

Zie:

http://www.wintecc.de/

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #47 Gepost op: 31 juli 2008, 01:19:36 »
Ach in Egypte maakt men gebruik van de (onder?)stroming bij de Nijl geloof ik.
Misschien dat dit in de Wadden ook kan?  ;D
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #48 Gepost op: 31 juli 2008, 09:58:41 »
Onderstroming of niet, dit Skysails grapje wordt heel serieus genomen. Beluga doet er proeven mee (zie de link in mijn bereicht hiervoor, er staat een uitgebreide propagandafilm op) op een Feeder onder de naam 'Beluga Skysails' met op de zijden in koeienletters "Beluga Projects".  Ik vind trouwens ook een verwijzing naar Volharding Shipyards (Foxhol) en op die site wordt ook aandacht besteed aan Skysails. Zou dus kunen dat dat die NL-werf is.
Naar de hele constructie te zien is het niet zozeer een vlieger als wel een dubbel zeil met kennelijk goed uitgedachte aerodynamische eigenschappen. Er worden verder geen technische details gegeven zoals besparingscijfers. De EU zit er ook met een investeringfonds achter.
Het is niet zo gek dat juist de Duitsers weer met zoiets komen, die hebben voor de oorlog al proeven gedaan met het beroemde "Rotorschiff".
Als je verder zoekt, kom je binnen die EU-sites ook weer proeven met waterstofmotoren tegen, kortom, er wordt van alles geprobeerd en als de olieprijzen zo blijven (geen reden aan te nemen dat die nog op het vroegere peil terugkomen), zal er nog veel meer interessants gebeuren.
Gasolie is bij de rederij een belangrijke factor wegens afstand en snelheid, dus ga er maar vanuit dat de jongens dit soort ontwikkelingen scherp volgen.

Wat m.i. het belangrijkste negatieve verhaal achter de elektrische voortstuwing is, is de veronderstelde energie-efficiency van elektriciteit aan het eind van de keten: de scheepsschroef. Er zitten zoveel stappen tussen die energieverlies opleveren, dat ik dit allemaal veel te optimistisch vindt klinken. Ik weet dat er ergens begin jaren tachtig ooit eens serieuze berekeningen op de spoorwegen zijn losgelaten en dat onderzoek is destijds volstrekt achter de grodijnen gedonderd juist vanwege de enorme verliezen tussen de brandstof erin spuiten en het resultaat van de wieltjes op de rails.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #49 Gepost op: 1 augustus 2008, 00:37:52 »
over alternatieve aandrijvingen gesproken: Wubbo heeft nog een idee.
In het water (ook?) propellors/schroeven plaatsten om als generator dienst te laten doen.
Ze zouden door de weerstand in beweging worden gebracht en die energie kan dan in accu's gestopt worden.
Misschien dat windmolentjes aan boord ook iets kan toevoegen of zonnepanelen?
Ik vind het nog erg sprookjesachtig allemaal, maar wie weet komt zoiets er toch?
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #50 Gepost op: 1 augustus 2008, 10:50:55 »
Ik denk dat je hier getijdencentrales bedoelt, maar dat idee is in Frankrijk volgens mij al in de praktijk gebracht, aan de Noordkust aan het kanaal zijn de omstandigheden optimaal, omdat er een verschil tussen hoog en laagwater is van ongeveer 12 meter.
En dan die tunnel of brug? Kan ik kort over zijn, wil je Terschelling van het eigene en unieke wat er nog over is, beroven, moet je zoiets bouwen...... maar niet aan beginnen dus.
Ik denk dat, wat de voortstuwing van de veerboten bereft, we een heel interessante tijd tegemoet gaan, waar op dit moment nog niemand kan voorspellen wat het gaat worden. Een ding is in ieder geval zeker: de olie zal niet goedkoper, nu niet en in de toekomst ook niet, dus een eerste optie is bezuinigen, misschien op verbruik, misschien op kwaliteit van de brandstof,
Op de grote en kustvaart is men al lang overgegaan op het stoken van de goedkopere zware stookolie, zou misschien voor de ferries op de Waddenzee een optie zijn maar het vergt wel weer de nodige aanpassingen aan de technische installatie, (brandstofheaters, extra separatoren) en eigenlijk ben ik er niet helemaal zeker van of sneldraaiers als de voortstuwingsmotoren van de Vlieland of Noord Nederland er wel geschikt voor zijn.
Een praatje dat op Terschelling de ronde doet, zegt dat de rederij het idee heeft om komende winter in rustige perioden de Koegelwieck weer in de dienst te nemen, uiteindelijk kan de Koegelwieck het dan makkelijk aan en dankzij het lagere vermogen ligt het verbruik aanmerkelijk lager, lijkt me een heel goed idee.
Je raakt dan meteen de Achilleshiel van grote snelle ferries: ze verbruiken gewoon te veel, en dat heeft al geleid tot het uit de vaart nemen van de Stena Discovery die tussen Hoek van Holland en Harwich voer.
Ik zie dat op den duur ook met de Tiger gebeuren, als er tenminste geen dingen drastisch gaan veranderen, het schip vaart een groot gedeelte van de tijd met een gedeeltelijke bezetting en verbruikt toch braaf 1100 liter diesel per uur
Skysails tenslotte, lijkt me inderdaad een project waar we in de toekomst veel van gaan horen, maar helemaal nieuw is dit ook niet. In de jaren zeventig voer er al een Japanse kusttanker met hulpzeilen en zo zijn er nog een aantal experimenten geweest.
Zeker voor schepen op lange trajecten op

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #51 Gepost op: 1 augustus 2008, 15:32:48 »
Ik heb grote twijfels aan het rendement van Skysails op veerboten, immers: vaartijd < 2 uur en dan weer terug. Gegeven de investering (zeer hoog) en vaarafstand zie ik dat nog niet zo; anders is dat voor de grote vaart met wekenlange reizen.
@Humtidumty: getijturbines zijn een oud idee, o.a. van de Zeeuwse ingenieur Lievense die destijds op het idee van een energie-eiland kwam. Duikt steeds weer op. Zoiets als een getijdeturbine lijkt mij in de Oosterschelde goed mogelijk (kijk eens wat daar per tij doorheen raast), maar dat blijft allemaal elektriciteitsvoorziening. Leuk, maar druppels op een gloeiende plaat. Zware stookolie, Pieter, zie ik inderdaad op snellopers ook niet zitten, maar als ze dat bij bijvoorbeeld Wagenborg al toepassen dan zou dat betekenen dat Caterpillar er wat op gevonden heeft. Maar even daar kijken, dan weten we dat zeker.

Het gedoe over de elektrische voortstuwing via accu's lijkt me intussen niet erg overeenstemmen met de nieuwe typen die de rederij inzet. Achtergrond van de 'Vlieland' en straks de opvolger van de 'Midsland' is, dat de Australi

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #52 Gepost op: 1 augustus 2008, 15:45:03 »
Jongens, meisjes, even kort terug in de historie, want Doeksen en nieuwe technieken zijn twee grotheden die bij elkaar horen.

De nieuwe technieken bij de rederij zijn pas begonnen met de bouw van de 'Volharding' in 1912/1913. Doeksen eerste stoomschip, de 'Willem Barendsz', was een heel conservatief schip, gewoon een zelfladende schelpenzuiger van de simpelste en goedkoopste soort. Ik weet niet wat-ie gekost heeft maar gegeven de ervaring met prijzen van die tijd, kon dat nog wel eens onder de vijftig duizend gulden zijn geweest.
Wat je dan bij de bouw van de 'Volharding' ziet is de eerste poging om met onconventionele, nieuwe technieken te gaan werken. Een paar hoofdpunten:

- Ongebruikelijk slank en scherp casco met een voor een sleepboot ongebruikelijke breedte-lengte verhouding. Doel: hoge snelheid, laag brandstofverbruik (was maar ergens 350 IPK en dan mag je blij zijn als er aan de schroefas iets van 250-275 PK overblijft). Idee Jan Doeksen Sr. de oudere.
- Combinatie van bergings- en schelpenpomp, een idee van Daan Doeksen, de machineman van de Gebroeders. Ik heb nog nooit goed kunnen uitvinden wat er aan die pomp zo bijzonder was, maar het schijnt in de waaiers te hebben gezeten. Ik weet wel dat het een geweldig groot apparaat was en het verbaast me nog altijd dat die kleine machine voldoende sterk was voor de pomp.
Resultaat: een hele stille, maar wel slimme technische vernieuwing tegen gunstige kosten.

Dat is de eerste. In de loop van de komende tijd zal ik er nog een paar uit de historie bijhalen met het doel, uiteindelijk het waarom van bootjes als de 'Vlieland' en de 'Tiger' te onderbouwen. Dat kwam namelijk allemaal niet uit de lucht vallen.

Auke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #53 Gepost op: 1 augustus 2008, 22:53:19 »
Ik wil graag even reageren op het feit dat iedereen hier maar zijn eigen redenen aandraagt waarom een bepaalde technologie wel of niet gaat werken op de Doeksen boten. Ik denk dat het duidelijk is, zonder van specifieke motoren / accu / turbines ook maar iets af te weten, dat alle nieuwe technologieen op dit moment nog niet effecienter zijn dan 'gewoon' olie, gas of zelfs steenkool.. Niet alleen Doeksen, maar de hele wereld staat te spartelen om een goede oplossing voor de energievoorziening in toekomst vast te leggen.  Hier zijn honderdduizenden mensen (mensen zoals ook Wubbo Okkels) dag in dag uit mee bezig. Conclusie: Wees blij met dit soort initiatieven, ook al zijn ze vandaag nog niet geheel levensvatbaar,  dat betekent alleen maar dat er over nagedacht wordt en er dus mogelijk ook een oplossing komt in de toekomst!!!

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #54 Gepost op: 2 augustus 2008, 12:15:47 »
Vraagje betreffende de conventionele (nieuwigheden) op de huidige vloot:
Een deel heeft schroeven en de snelle schepen jets.
Is te mogelijk dat er met die technieken b.v. de Friesland effici
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Auke

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #55 Gepost op: 2 augustus 2008, 14:12:10 »
Hallo mensen,

Het was niet mijn idee om iedereen hier aan te vallen of zo. Alleen dat dus iedere nieuwe technologie die aangedragen wordt op dit moment toch nog niet levensvatbaar is.  Dus wat is zeg is: Bekijk al die nieuwe technieken van de positieve kant in plaats van te zeggen dat het toch nooit gaat werken.....

Uiteindelijk zullen we toch naar een nieuwe techniek over moeten, welke in de grote vraag....


natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #56 Gepost op: 2 augustus 2008, 15:44:54 »
Even een antwoord op de vraag van humtidumty, waterjets zijn niet zuiniger als conventionele schroeven, ik meen zelfs dat het rendement lager ligt, dus afgezien dat ombouw practisch genomen niet de moeite is, zal het wat verbruik ook niet uit kunnen.
De reden, dat Doeksen voor de sneldienst is overgestapt op waterjets, is eigenlijk een hele andere dan besparing, De eerste Koegelwieck en de Stuifdijk waren uitgerust met schroeven die onder het vlak uitstaken, de Stuifdijk is bij Vlieland omhoog gelopen en heeft toen grote schade opgelopen aan schroeven en schroefassen. Om dit in de toekomst te vermijden is de Koegelwieck 2 met waterjets uitgerust om minder kwetsbaar voor ondiepten te zijn

Pieter

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #57 Gepost op: 2 augustus 2008, 18:19:16 »
Pieter, de eerste Koegelwieck was wat dat betreft een drama. Ik heb het ding nog wel eens op de Oranjewerf uit het water gezien, er is toen verschrikkelijk veel ge

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #58 Gepost op: 2 augustus 2008, 19:32:13 »
@natureboy, Een paar berichten geleden suggereerde je dat er op het eiland het gerucht de ronde deed dat de Tiger in minder rendabele perioden niet zou varen.
Nou heb ik datzelfde bericht gelezen in de Leeuwarder en volgens mij was het vandaag al aan de orde.
De Tiger voer niet.
De Koegelwieck was ingezet.

Mocht het anders zijn dan hoor ik dat.

Groet,

Mjee

natureboy

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #59 Gepost op: 2 augustus 2008, 19:51:25 »
Willem, ik had die verhalen inderdaad wel eens zijdelings gehoord, maar de dag dat de Koegelwieck 1 op Terschelling aankwam - 28 september 1973- zette ik mijn eerste voet aan boord van de Ceres van de KNSM. Je begrijpt dat ik toen even andere dingen aan mijn hoofd had. Wat ik dan eigenlijk onbegrijpelijk vind, is dat de rederij 17 jaar later met de Stuifdijk hetzelfde concept koopt, nou ja dat hebben ze na een paar maanden geweten.
Mjee, inderdaad de Koegelwieck heeft vandaag de dienst waargenomen, maar de laatste dag noordelijke bouwvak is altijd een drukke geweest, dus ik heb het vermoeden dat er problemen van technische aard op de tiger waren, zeker weten doe ik het niet

Pieter