Auteur Topic: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling  (gelezen 38409 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Gepost op: 29 november 2006, 21:11:46 »
Het oorspronkelijke topic Scheepsontwerp is per mei 2012 samengevoegd met het topic Nieuw schip Doeksen met bovenstaande aangepaste naam.
Mod. Wim Vink

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hoe wordt een nieuw schip bedacht/ontworpen en zijn daar dan ook b.v. tekeningen van bij de leden waaruit het voortschreidend inzicht blijkt voor b.v. een hoge boeg?
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2012, 17:11:00 door Wim Vink »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2006, 20:25:05 »
Eerst word er een soort "bestek-plan" gemaakt (schrijf je dat zo?)
Hierin staan alle wensen waarin het schip moet voldoen, zoals: 2 ankerwinches, ruimte voor 100 auto's, 3 salons met 2 bufetten, dus over het HELE schip.

Aan de hand hiervan worden er volgens mij een boel plannen gemaakt door een architect buiten de rederij. Dit moet weer uitgebreid gekeurd worden, de rederij moet er natuurlijk mee akkoord gaan, en als dat zover is word de deal gesloten met de werf en word er een schip gebouwd.

Nu is het hier even in 6 regels uitgelegd, in de realiteit is dit veel uitgebreider, en er gaan ook heel wat bouwtekeningen en a4'tjes erdoorheen voordat er een schip op de stapel staat.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2006, 15:53:39 »
Daar kan ik het volgende op antwoorden:

1) historisch: er werd geconstateerd dat de oude boot op was of dat er een groterte nodig was. Dan werd beslist wat er komen moest en hoe groot/snel die ongeveer moest zijn. Ergens om 1955 kreeg je danb een dossiertje van 5 cm dik en ging de ontwerper aan het werk. Nu is dat dossiertje zowel bij de rederij als bij de ontwerper of de werf zo ongeveer een dubbele stalen kast groot.

2) Tegenwoordig
- Je plant de vervoersprognose (hpoeveel auto's/passagiers/andere zaken) en in welke periode
- Je schat de capaciteitsbehoefte voor de toekomst.
- Je stelt een programma van eisen op.
- Je kijkt om je heen, vooral ookk in het buitenland, naar vergelijkbare diensten
- Je kiujkt naar de modernste technieken
- Dan wordt een voorlopig bestek gemaakt o.b.v. programma van eisen
- Er wordt een ontwerper gezocht en die gaat aan het werk, maakt berekeningen voor exploitatiekosten, bouwkosten, snelheid etc.
- Na heel veel rondjes bijstellen komt er een definitief ontwerp.
- Je laat een model slepen bij Wageningen of ergens anders, zodat je weet welk vermogen je nodig hebt of de rompvorm optiomaal is en de snelheid kan worden gehaald.
- Nu wordt er een inschrijving gehouden bij diverse werven, of je gaat naar de werf waar opa ook al z'n bootjes liet buwen.
- Als de inschrijvingen binnen zijn bepaal je wie gaat bouwen.
- Dan wordt er stevig over prijs en termijnen onderhandeld en daar komt een prijskaartje uit inclueif voorweerden meer-/minderwerk.
- Contract wordt getekend.
- Werf koopt spullen in en gaat bouwen.

De hele procedure kan jaren duren, meestal begint een bootdienstondernemer nadat zijn laatste nieuwe boot in dienst is gekomen al te kijken wat er aan schort en wat-ie eigenlijk beter had moeten doen. Dat is de basis voor de volgende.

Ga maar uit van een doorlooptijd van zo'n vijf jaar, althans nu. Daarin inbegrepen zijn de onderhandelingen hoe te voldoen aan de eisen van scheepvaartinspectie en klassbureau.

Verdere vragen hoor ik wel

Willem Boot

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2006, 20:54:45 »
Dank voor de uitgebreide uitleg heer Boot.

Worden er in de ontwerpfase dan wellicht ook diverse varianten bedacht (monohul of catamaran) waar ook sleepvormen van worden gemaakt, of gaat dat allemaal eerst nog op basis van tekening(en) en animatie?
Weet u ook of er van de (Doeksen) schepen nog zulke materialen beschikbaar zijn die wij nog nooit hebben mogen aanschouwen?

Zo vroeg ik me ook al een tijdje af Hoe de beslissing is gegaan bij de eerste Koegelwieck. Men had bij Doeksen nog geen eigen ervaring met snelle schepen en catamarans. Ook in de omringende Wadden-diensten waren er (naar min weten) gee catamarans of sneldiensten...
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2006, 22:20:06 »
Met de eerste catamaran heeft Doeksen heelveel naar Noorwegen gekeken.

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2006, 22:35:31 »
Sleepmodellen worden tegenwoordig via Autocad getekend (lijnen). Daarvan wordt het model gemaakt dat bestaat uit hout en paraffine of andere gemakkelijk verwerkbare stof. Die modellen worden niet bewaard, tenzij op verzoek van de opdrachtgever die het dan kan krijgen. Dat is o.a. met de nieuwe 'Dokter Wagemaker' gebeurd. In Doeksens archief is hiervan niets bewaard. Wel bezit de rederij een aantal modellen van wisselende kwaliteit en leeftijd, maar die hebben niets met de sleepproeven te maken.

De vaststelling van het type schip vindt al in de voorbereidende fase plaats. Tussentijds in de fase waarin het schip op de tekenplank komt nog dergelijke ingrijpende beslissingen nemen als monohull/twin- of triple zouden het proces onnodig duur maken, omdat dit allemaal manuren zijn en die zijn zoals bekend duur wegens de fiscus. Verder wordt er altijd achterom gekeken naar wat er eerder gebouwd is en wat daaraan mankeerde. Daarnaast kijkt men bij de buurman of nog iets verderop. De ontwikkeling van de nieuwe 'Vlieland' was gebaseerd op een in vakkringen de aandacht opeisende studie van Stuart Ballantyne, die berekeningen heeft gemaakt voor de meest gunstige exploitatiekosten van dergelijke schepen in verhouding tot nuttig laadvermogen en snelheid. Dit trok Doeksens aandacht omdat men overwoog de hele dienst met snelboten uit te gaan voeren. Dat Ballantyne en Doeksen bij elkaar kwamen was puur toeval. Verder had Ballantyne als porincipe dat schepen nuttige lading moeten vervoeren en geen ballast. Voor een reder op dit soort short ferries is dat een belangrijk gegeven.


Voorheen werden de lijnen bepaald op papier, waarvan een halfmodel werd gemaakt, uiterst precies. Door projectie werden de spantlijnen verkregen die weer door projectie op de spantenvloer werden uitgezet en daarna in vorm gebogen.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2016, 22:03:50 door Vriend »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2006, 17:04:40 »
En dat laatste was denk ik vooral handig aangezien Doeksen totaal geen ervaring had met dit soort westamarans, en in Nederland was dat ook een zeldzaam geval.

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2007, 21:42:38 »
mijn keuze was midsland kan de friesland op plek midsland
en eventueel koegelwieck verlengen
« Laatst bewerkt op: 1 februari 2008, 19:39:07 door Bob Koetsier »

jelle

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2007, 00:04:26 »
de Midsland mogen ze niet vervangen !

pracht schip !

Bob Koetsier

  • Gast
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2007, 09:38:55 »
De Koegelwieck zullen ze nooit gaan verlengen.
Ook gaan ze de Midsland niet vervangen door de Friesland omdat die gewoon veel te groot is als extra bootje.
Het schip dat (voor zover ik wel eens gehoord heb) het eerste zal worden vervangen is de Koegelwieck.

Maar ik weet natuurlijk ook niet alles.

Groet Bob ;)
« Laatst bewerkt op: 1 april 2007, 14:58:40 door Bob Koetsier »

Jon

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 164
  • Geslacht: Man
  • Geen golf te hoog...
    • Bike-Centrum Spier
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2007, 13:06:27 »
De Koegelwieck te verlegen is veelste duur, omdat dan meteen de hele accomedatie verlengd moet worden.. Bij de Midsland zou het eventueel nog kunnen, dan verlengen ze het achterschip.

Maar ik denk dat Doeksen gaat voor nieuwbouw. Want de Midsland is 1974, en een schip is nou eenmaal een keertje OP.
Ik vind alleen de Friesland niet echt passen als een reserveschip. Daar is ze te groot voor naar mijn mening. Maar dat is echt puur gevoel van mijn kant
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 13:10:47 door Jon »

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2007, 20:13:32 »
idd friesland als reserveboot is wel wat groot (mooi gerijmd)

toekomst zal t leren
« Laatst bewerkt op: 5 mei 2012, 17:16:24 door Wim Vink »

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2007, 20:23:35 »
Daar komt nog bij dat de Friesland van zijn lang zal ze leven niet op Vlieland kan komen, wat toch handig is als reserveboot....

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2007, 20:35:48 »
ik denk dat op korte termijn de koegelwieck vervangen gaat worden, door bij voorkeur een goed tweedehands schip of anders een nieuw schip. Bovendien zal de Midsland toch op den duur vervangen worden door een schip zoals de vlieland alleen dan met dubbelle autodekken zoals op de Friesland en een capaciteit van 1300-1500 passagiers.

twintimer112

  • matroos
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Scheepsontwerp en vlootontwikkeling
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2007, 11:28:40 »
zoals jon al zei met onderstaande link

http://www.faktaomfartyg.se/ngv_liamone_2000_b_1.htm

dat is een goede optie, en juiste kleur, nu de zeehond dr nog op, kan misschien iemand wel doen met zo'n programma wat ze ook deden met huidige boten met  oude kleurensamenstelling