Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Schelpenzuigers

<< < (3/9) > >>

Gijsha:
Ik zit wat in oude kranten te sneupen en vond dit artikeltje in het Algemeen Handelsblad van 17 october 1918.

Wim Vink:
Een schelpenzuiger die het lang bij Doeksen heeft uitgehouden is de Bornrif. Dit schip kwam in 1917 bij de Reederij en werd in 1959 afgevoerd.
Net voor de afvoer werd deze foto nog in 1959 in de haven van WTs genomen.
Aan de andere kant van de steiger ligt de Almeri.

NB. De Bornrif is niet altijd ingezet voor schelpenzuigen. Zo was het bijvoorbeeld na WO-2 het eerste schip dat een dienst tussen Terschelling en Harllingen uitvoerde. Volgens de gegevens wat dat zo, omdat de Bornrif het enige schip was dat inzetbaar was. Dit gebeurde op 17 mei 1945. De Duitsers zaten toen nog op Ts en dat duurde tot 5 juni 1945.



foto: collectie T.D. Cupido

Wim Vink:
Het schip op de foto, de Volharding, is eveneens lang bij Doeksen in dienst geweest. Het werd in 1912 in opdracht gegeven en kwam het jaar erop in dienst. Eerst als sleepboot, maar gelijk in 1914 moest de Volharding de schelpenzuigerij in. Hij was met die dubbelfunctie gebouwd en is ook zodanig zijn hele leven ingezet, al leert ons het boek SSS dat de Volharding ook in de loodsdienst werkzaam is geweest.

De foto dateert van het voorjaar van 1947 en is genomen door mijn vader. Wat de Volharding hier precies deed, is me onduidelijk. In ieder geval niet in de loodsdienst, want eerder tijdens die reis had mijn vader de Noordsvaarder al in die funstie vastgelegd.
Ik heb de foto op mijn pc uitvergroot; vaag leek er een zuigbuis te zien, maar de foto was niet duidelijk genoeg om daar zekerheid over te krijgen.
Een bijzonderheid op de foto is de radartoren, die de Duitsers tijdens WO-2 op het Hoge Duin van WTs hadden geplaatst om vijandige vliegtuigen te op te sporen om ze daarna achterna te zitten.



foto: © K.W. Vink

Wim Vink:
Nog twee foto's van de Volharding.

De eerste laat de Volharding zien in het tweede dok. Links, aan het dwarsstuk van de steiger van o.a. de Holland, waarvan we de zijkant zien, ligt het privé-jacht van de fam Doeksen, de Zomerland. De foto is van 1958.



In 1959 ligt de Volharding aan de steiger bij wat tegenwoordig het Ursusdokje wordt genoemd.



foto's: collectie T.D. Cupido

willem boot:
Prachtfoto, Wim!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie