Auteur Topic: Midsland  (gelezen 403665 keer)

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #705 Gepost op: 14 juli 2021, 13:43:30 »
En ben benieuwd of er nog een klep voor en achter komt en andere kleuren

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Midsland
« Reactie #706 Gepost op: 15 juli 2021, 10:04:31 »
Denk alleen achter, in Griekenland hebben ze meestal maar een kant van het schip om op en af te rijden.

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #707 Gepost op: 15 juli 2021, 20:14:13 »
Ik vind dat ze maar een rare achterkant krijgt, met sterk aflopend dek, ziet er niet uit… (vooralsnog)
Ik hoop dat ze haar niet al teveel verminken maar ik ben bang van wel, de voorkant is ook al zo anders aan het worden, we kunnen helaas alleen maar afwachten…

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #708 Gepost op: 16 juli 2021, 11:47:40 »
Foto van Instagram (Shipbuildingkapo):
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2021, 15:51:21 door HansG »

KoegelWiek

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #709 Gepost op: 21 juli 2021, 11:40:10 »
Nu is ook het buitendek helaas aan de beurt. Ze staan hier ook al onder de soort partytent die we al eerder zagen.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Midsland
« Reactie #710 Gepost op: 22 juli 2021, 19:40:11 »
Zonde!  :( . Maar niks aan te doen. Denk dat ze schaduw willen hebben voor de hete zon daar. Hier in onze huiskamer heb ik aan 3 kanten wel een foto / schilderijtje van onze oude trouwe Midsland , een foto van de witte Schellingerland uit '85 en ook een kleine Midsland van klei in de kast . En heb filmpjes en heleboel foto's. Daar teren we dus voortaan helemaal op. Wat hebben m'n vrouw en ik geleefd op de Midsland tot in het stuurhut en ik vorig jaar nog in de machinekamer.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Midsland
« Reactie #711 Gepost op: 25 juli 2021, 17:38:47 »
Aan alles komt een einde over 10 jaar aan nagenoeg de hele vloot van Doeksen omdat ze hun max leeftijd hebben behaald voor de Waddenzee. Vind gewoon wel grappig om te zien hoe ze de Midsland verbouwen en ben benieuwd naar het eindresultaat. Maar weg is weg en dat gaat met alle schepen van Doeksen zo.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Midsland
« Reactie #712 Gepost op: 25 juli 2021, 18:43:11 »
Nu is ook het buitendek helaas aan de beurt. Ze staan hier ook al onder de soort partytent die we al eerder zagen.

Denk dat hier een cateringpunt/ buitenbarwordt gebouwd.

Christian

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #713 Gepost op: 3 augustus 2021, 22:52:53 »
MIDSLAND bewezen stormbestendig tot windkracht 10

Hoe erg zou het zijn als er in plaats van drie schepen voor Terschelling er geen waren? Dat was 27 jaar geleden het geval! Want er werd altijd graag gesleuteld aan de MIDSLAND.

De zaak voert ons terug naar het begin van MIDSLAND naar een verhaal dat ik met behulp van twee oude knipsels uit de LC (28 januari 1994, resp. 2 februari1994) heb gereconstrueerd en dat, voor zover ik weet, hier nog niet eerder is verteld:

Uit de Bijbel S.S.S., blz. 281, kennen we de gegevens: MIDSLAND werd op 9 december 1993 als reserveschip in dienst gesteld. Ze kwam terecht midden in een periode van slecht weer, en ze kwam geen dag te vroeg. FRIESLAND, die door de storm had moeten varen, kon dat niet, omdat zij op de scheepswerf lag met ernstige problemen aan het koelsysteem.  Op 28 januari 1994 werd er nog van uitgegaan dat ze nog minstens twee weken ziek zou zijn.

De eerste reizen met MIDSLAND vonden plaats onder extreme windomstandigheden, die aanhielden tot half januari 1994, terwijl FRIESLAND nog in reparatie was. En sindsdien heeft MIDSLAND geleerd te leven met kritiek. Deze kwam toen (nog) niet van de passagiers, maar van de kapiteins. Zij beweerden dat het "onverantwoordelijk" was om in een storm over het wad te varen met de net genaturaliseerde Oost-Fries. Als gevolg daarvan werden in de week van 24 tot 28 januari 1994 enkele afvaarten gewoon geannuleerd, en was alleen de KOEGELWICK beschikbaar als verbinding met Terschelling.

De toenmalige directie drukte zich op soortgelijke wijze uit als nu: "Ja, onze kapiteins moeten wennen aan een nieuwe boot. Het is heel vervelend om op zo'n moment met een zware storm te worden geconfronteerd, terwijl de FRIESLAND in de haven ligt. Op zulke momenten moet je kiezen tussen veiligheid en de noodzaak om te varen."

Tegelijkertijd betekende dit een investering van 100.000 gulden voor de rederij. De commentator van de krant vond de maatregel destijds ook wat overdreven om een waddenboot geschikt te maken voor windkracht 8+. Maar begin februari 1994 werd de MIDSLAND uit het water gehaald en werd het roer verlengd.

Ik zal van deze gelegenheid gebruik maken om je nog een geheim te vertellen: MIDSLAND is het meest gefilmde Doeksen-schip ooit, misschien wel het meest gefilmde passagiersschip ter wereld. Dat komt door mij: ik heb nog zo'n 24 uur aan beeldmateriaal van overtochten met de MIDSLAND, afgezien van wat er al op YT staat. Vanuit alle perspectieven, niet alleen van buiten, maar ook bij het aanmeren beneden in de salon: Het kraakt en piept en krijst, daar kan geen technopop tegenop. Wie dit geluid ook de mooiste muziek vindt of als iemand zich al nostalgisch voelt en de pluche banken al mist, laat het me dan weten. Indien niemand zou kijken, dan is het te veel werk voor mij om al die uren te wachten tot een paar minuten zijn geupload. Dan doen we dit pas later, tijdens mijn nog hogere leeftijd  ;D

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #714 Gepost op: 4 augustus 2021, 10:13:49 »
Leuk geschreven Christian!
En heel eerlijk: van de dames van Doeksen kunnen we toch nooit te veel zien.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #715 Gepost op: 4 augustus 2021, 21:18:56 »
Maar dan heb ik een vraag er staat in het stukje dat ze op de werf lag om de roeren te verlengen hz was dat

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Midsland
« Reactie #716 Gepost op: 5 augustus 2021, 14:59:55 »
Omdat de roeren het verlengde schip te weinig draai gaven. Bij de Schellingerland hadden ze nog extra vleugels er aangelast om te kunnen manoeuvreren. Op de lijn waar de Midsland bij AG Ems voer, hoefde ze niet zulke draaien te maken als tussen H en T. Ik heb de kapitein, ik noem zijn naam niet, heel hard horen vloeken bij aanmeren in de haven van West en ook op de kopschroef, die hij slagroomklopper noemde. Op de Schellingerland hadden ze de electrische kopschroef vervangen voor een dieselmotor.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #717 Gepost op: 5 augustus 2021, 21:03:32 »
Is het zo eenvoudig als het verlengen van de bladen zoals te zien in https://i.imgur.com/J3BDrWk.jpg?
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2021, 04:31:03 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #718 Gepost op: 5 augustus 2021, 21:12:05 »
Maar dat ze de boegschroef van de midsland ni hebben vervangen voor dieselmotor.

Bootjesfan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
Re: Midsland
« Reactie #719 Gepost op: 6 augustus 2021, 15:31:43 »
Maar dat ze de boegschroef van de midsland ni hebben vervangen voor dieselmotor.
alleen die van de Schellingerland/Vlieland/ Baldur/ Interilhas naar mijn weten. In de Midsland staat een electrisch dingetje