Auteur Topic: Midsland  (gelezen 403715 keer)

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #645 Gepost op: 24 april 2021, 14:42:30 »
Ik heb het ook gevolgd met de webcam. Doekie is er al af!

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #646 Gepost op: 24 april 2021, 15:32:01 »
Midsland is 5 jaar jonger

Bouwjaar 1974 om precies te zijn, in 1993 bij Doeksen in de vaart gekomen

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #647 Gepost op: 24 april 2021, 16:05:36 »
Is Lissabon de tussen stop misschien

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #648 Gepost op: 24 april 2021, 16:14:00 »
Ik denk dat ze daar gaat bunkeren. Van hier naar Griekenland is een lange reis

arthur

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #649 Gepost op: 24 april 2021, 20:28:44 »
ms Midsland, ging deze week van Huidige Vloot Van Doeksen naar Schepen Niet Meer In Dienst Van Doeksen... Nu hier nog...gelukkig hebben we de foto's nog...

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #650 Gepost op: 24 april 2021, 21:22:49 »
Ik zal vooral het prachtige geluid gaan missen!
In Augustus 2020 in een veel te warme salon de laatste overtocht gemaakt. Dat ga ik niet missen.

De laatste keer langs Terschelling vandaag. Gezien vanaf Vlieland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #651 Gepost op: 24 april 2021, 21:26:47 »
En de laatse keer langs Vlieland. Op nog geen kilometer van het strand. Langzaam schommelend en buizend richting de Noordzee boven Texel. Doei Midsland!

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #652 Gepost op: 24 april 2021, 21:59:32 »
Vanaf wanneer staat de midsland tusen de schepen niet meer in dienst van Doeksen
« Laatst bewerkt op: 24 april 2021, 22:38:09 door Niels »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #653 Gepost op: 24 april 2021, 23:23:47 »
Scherp Niels, direct geregeld.

De Midsland was het schip dat mij de voor eerste keer naar Terschelling bracht. Het kenmerkende geklapper van de kleppen bovenop de schoorstenen en dan de haven uit de grommende MAK’s als het gas erop ging. Omdat de salon onder het autodek was, zat je lekker dicht bij water. Wel gek dat ie zo plotseling is vertrokken. Ik had graag nog even foto’s gemaakt en tegelijkertijd afscheid genomen.

Dit is tevens het einde van het tijdperk waarin Doeksen één of meerdere A.G. Ems schepen in de vloot had. Dat begon al in 1974 toen Doeksen de Rheinland kocht en de omdoopte tot Midsland en later Vlieland. Datzelfde jaar werden beide TESO boten afgevoerd. De Schellingerland (Dokter Wagemaker) werd dat jaar gesloopt en later ging de Noord-Nederland (De Dageraad) naar Angola. Tussen de afvoer van beide schepen kwam de Rheinland/Midsland in de vloot. Gelukkig gaat de Midsland niet de schrootbak in. Je ziet dat er nu relatief jonge schepen gesloopt worden omdat veel stil ligt. De Schulpengat van TESO was van 1990 en daar ging de snijbrander uiteindelijk ook in wegens gebrek aan belangstelling.


L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #654 Gepost op: 24 april 2021, 23:29:29 »
(...) Tussen de afvoer van beide schepen kwam de Rheinland/Midsland in de vloot. (...)

En vergeet natuurlijk de Ost-Friesland niet, bij ons beter bekend als de Schellingerland / Oost-Vlieland. Één van de schepen die niet verlengd was. Momenteel vaart de Westfalen nog voor AG Ems, een schip dat veel gemeen heeft met de Midsland.

Die motoren maakten een erg mooi geluid. Voor mij als klein kereltje was het natuurlijk geweldig om in die ballenbak te spelen. Hier nog twee mooie video's van vandaag.



« Laatst bewerkt op: 25 april 2021, 00:41:16 door L.Noorman »

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
Re: Midsland
« Reactie #655 Gepost op: 28 april 2021, 09:11:00 »
Ik zal de old lady ook missen,

Mijn laatste dagen als 2de machinist op de Midsland heb ik filmpjes gemaakt van het opstarten van de Midsland (bedrijf maken tot een filmpje dat ik rond liep door de machinekamer in vol bedrijf.

Heb alle losse filmpjes samen gebracht tot 1 filmpje van 6min 47sec. Het is te zien op Youtube

Hierbij de link

Groeten Hessel Buren Terschelling

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #656 Gepost op: 28 april 2021, 18:25:44 »
De bunkering  lijkt verschoven naar Ceuta. Aldus bericht in aïs tracker.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Midsland
« Reactie #657 Gepost op: 28 april 2021, 20:05:54 »
Dank voor het prachtige filmpje! Ik heb op 19 April 2020 ( de Belangrijkste feestdatum in ons leven , toen 14 jaar , dat ik mijn vrouw leerde kennen was op 19 April 2006 ) [ gelukkig was de reis nog zonder muilkorf en afstand houden was praktisch niet mogelijk ] dus vorig jaar in de 1e lockdown , de Machinekamer mogen bezoeken. M'n vrouw en ik waren op de heenweg naar Vlieland nog in de stuurhut . Ik had die dag uiteraard m'n opvallende Midsland t - shirt aan.  Op Vlieland heerlijk op een bankje gezeten. Toen we weer t autodek op waren werd ik meteen uitgenodigd om mee naar beneden te gaan en kreeg meteen gehoorbeschermers op. Ik mocht er verblijven tot vlak na vertrek van Vlieland weer richting Harlingen. Dit was onze afscheidstocht op de Midsland. In september heb ik nog 1 keer teruggevaren van Terschelling - Harlingen , maar toen was alles al anders door de spatschermen boven alle banken in t salondek en andere rare maatregelen.

De Midsland was voor ons een soort tweede thuis. Het belangrijkste en allerprachtigste schip van Doeksen. In de jaren '80 was dat natuurlijk de Schellingerland , het kortere evenbeeld. Daar heb ik vanaf 1983 meegevaren toen ik 1 jaar was. En de Noord Nederland [ Bereboot ] was zeker ook een favoriete boot in de jaren 80. Telkens op de Midsland kreeg ik ook weer dat oude gevoel van de Schellingerland. Ook als we de Midsland zagen varen vanaf de haven was t net of de oude Schellingerland voer.  En telkens als we in Harliingen met de fiets t autodek betraden was t thuiskomen en helemaal als we naar beneden gingen om een goede plaats links in het salondek aan t raam , vlakbij t lopend buffet. Heerlijk hoe de golven tegen de ramen konden spatten. Van de Mak motor en scheepstoeter hebben we gelukkig goede opnamen en volgens mij ook t geklepper op de schoorstenen.

Over de Westfalen , die lijkt sprekend op de Midsland maar heeft dezelfde balkon zijdekken als de oude Schellingerland.

L.Noorman

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 509
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #658 Gepost op: 29 april 2021, 18:07:13 »
De AIS hapert ook flink. Of ze moeten hem hebben uitgezet. Laatste signaal was 16 uur geleden.

zoutwatervader

  • matroos
  • **
  • Berichten: 53
Re: Midsland
« Reactie #659 Gepost op: 29 april 2021, 20:24:26 »
De haven heeft vast wel een webcam.