Auteur Topic: Midsland  (gelezen 403398 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #585 Gepost op: 25 januari 2021, 09:16:56 »
Elke oversteek heeft zo haar eigen beperkingen lijkt me. Voor AG EMS is dat het minst ingewikkeld met grote diepe geulen. Bijna alle anderen moet men rekening houden met ondieptes of smalle doorgangen.
Bij Doeksen kiest men voor schepen met dubbele drijvers om zo over de lange afstand te kunnen sparen op de stookkosten, en nu meteen kiest men ook voor het stoken op LNG uit kostenoogpunt en voor het milieu.
Ik kan me voorstellen dat men de Midsland  liever als reserve wil gebruiken.
De vraag is echter welke investeringen nodig zijn en of de dame nog x jaren als stamdby dienst zou kunnen doen en het aan de meest recente eisen kan voldoen.
Het zou me niet verbazen als ze binnenkort toch op de proppen komen met bv de groningerland.

De Midsland is niet geschikt voor (minder)validen en heeft de salon onder het autodek. Doeksen heeft duidelijk de keus gemaakt (net als WDR) om met de salons boven het autodek te varen (grotendeels vanwege de 'beleving'). Op vlieland is bovendien de loopbrug van de Midsland/OV ook al lang verdwenen en de passagiers van en aan boord laten via het autodek is ook niet ideaal. Ik neem aan dat de loopbruggen van de Midsland in Harlingen en op Terschelling binnenkort ook gaan verdwijnen.
Frisia en Wagenborg kiezen duidelijk voor de salons onder het autodek, omdat dit toch een iets lager scheepsgewicht oplevert, wat gunsitger is in de (extreem) ondiepe geulen.

Ik denk dat de Friesland nooit op Vlieland ingezet gaat worden. Dan wordt waarschijnlijk één van de Willems op Vlieland ingezet en de Friesland op Terschelling.
Ik weet het nog niet. Met ITGWO is er toch flink wat capaciteit nodig. De Midsland voer dan 2 of 3 keer heen en weer, met 675 man per keer (maar misschien eerder nog wel meer). Met de nieuwe Willems zal doeksen maar tot 565 personen per keer meenemen. Bij drie keer varen moet er dan weer een extra sneldienst bij.  Als je de Friesland inzet ben je in 2x varen klaar en vallen de afvaarten op de gunstigere tijden.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #586 Gepost op: 25 januari 2021, 12:55:09 »

En daar komt nog bij, wat Piebe zegt, dat Doeksen in haar Vervoersplan 2021 zegt dat ze de Midsland afvoeren. Ze hebben helemaal geen plannen om dat sterk verouderde schip te upgraden. 
Wat de beleving betreft ik onderschrijf dat. Ik ben naar Borkum geweest met de Ost Friesland en ze blijft m.i. ondanks dat ze fors is gemoderniseerd een wat gedateerd schip met salons net boven de waterlijn wat een slecht zicht geeft en dus een bedompt karakter met zich meebrengt.
Waarom AGEms daarvoor destijds gekozen heeft weet ik niet, de geulen naar Borkum zijn diep. Me hun 1e auto veerboot, de 1e Midsland naar Terschelling had men nog gekozen voor het autodek onder en ook naast de salons. 

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #587 Gepost op: 25 januari 2021, 21:10:55 »
Nee maar als de Friesland op Vlieland gaat varen dan moeten ze nog wat aanpassingen en ze willen de Vlieland ook op Terschelling inzetten

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #588 Gepost op: 25 januari 2021, 21:49:30 »
Leen, denk je dat Doeksen dan gaat voor de Willems op Vlieland en de ms Vlieland dan op Terschelling of dat de friesland dan van stal komt?

Voor zover ik begreep kan of mag de Friesland niet op Vlieland  varen namelijk.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Midsland
« Reactie #589 Gepost op: 26 januari 2021, 19:51:33 »
Frisia en Wagenborg kiezen duidelijk voor de salons onder het autodek, omdat dit toch een iets lager scheepsgewicht oplevert, wat gunstiger is in de (extreem) ondiepe geulen.

Waarom AGEms daarvoor destijds gekozen heeft weet ik niet, de geulen naar Borkum zijn diep. Me hun 1e auto veerboot, de 1e Midsland naar Terschelling had men nog gekozen voor het autodek onder en ook naast de salons. 


Daar komt bij dat als je gewicht hoger plaats dat het gunstiger is voor het het gedrag van schip zeg maar comfort, of dit de redenen zijn weet ik niet.
Soms is het antwoord heel simpel om ergens voor te kiezen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #590 Gepost op: 27 januari 2021, 09:38:57 »
Wat Doeksen gaat doen staat in hun Vervoersplan 2021.
In het stille seizoen 1 Willem naar Terschelling en de andere naar Vlieland.
In het drukke seizoen beide Willems naar Terschelling en de Vlieland naar Vlieland   
Bij topdrukte wordt naar Terschelling ook de Friesland ingezet.
Dit is de basis.
De dienst is vraag gestuurd. Naar Terschelling is het auto aanbod leidend naar Vlieland het passagiersaanbod.
Bij evenementen moet worden gepuzzeld.
Er zijn meer mogelijkheden nu er 4 carferries zijn.
Bij evenementen op Vlieland kunnen de Willems de Vlieland ondersteunen , de Friesland maakt dan meerdere reizen naar Terschelling.
De Willems en ook de Vlieland zijn snel ze kunnen als het moet 4 retourreizen maken.
Of de Friesland ooit naar Vlieland komt? dit schip heeft wel  een erg groot autodek dat dan niet gebruikt wordt.
Ik las dat de Friesland niet naar Vlieland zou kunnen, is dat zo?
Overigens worden door Rijkswaterstaat alle 3 de veerhavens aangepast en ge updated dit jaar en in 2022.


nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Midsland
« Reactie #591 Gepost op: 27 januari 2021, 13:37:01 »
Als ze alle 5 houden dan betekent dat vlieland 2 boten krijgt. en dat is ook lastig in te passen in de dienstregeling.
Ook op Harlingen wordt het nog drukker

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #592 Gepost op: 27 januari 2021, 17:27:26 »
Deze optie werd door de instanties die  het vervoersconcept van commentaar voorzagen ook gegeven
Dus behoud van de Midsland. Doeksen gaf daarop als antwoord dat ze dat beslist niet willen. Is onnodig en kostbaar..

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Midsland
« Reactie #593 Gepost op: 27 januari 2021, 18:17:52 »
Dat klopt dan kan de midsland 2 afvaarten maximaal vanwege de vlieland de zelf  1.15 pauze heeft op Vlieland

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #594 Gepost op: 27 januari 2021, 20:45:57 »
Klopt het dat de midsland misschien al is verkocht

doppie

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Midsland
« Reactie #595 Gepost op: 27 januari 2021, 20:52:48 »
Hopelijk komt er t.z.t. een koper en belandt ze niet bij een sloper zoals de Schulpengat...

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Midsland
« Reactie #596 Gepost op: 27 januari 2021, 21:09:47 »
Nog geen koper, denk binnen paar maanden meer bekend hoop ik.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #597 Gepost op: 5 februari 2021, 11:39:26 »


De komende week wordt de Midsland weer ingezet naar Terschelling i.p.v. de Willems.
Die willen ze sparen denk ik i.v.m. de verwachte ijsgang. Eigenlijk is de Friesland daarvoor bedoeld, aldus Doeksen, maar deze is niet beschikbaar nu.


 

borie

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #598 Gepost op: 5 februari 2021, 19:49:24 »
Aluminium en ijs is sowieso een slechte combinatie!

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #599 Gepost op: 5 februari 2021, 20:09:55 »
Alle (langzame?) schepen hebben volgens mij een stalen onderkant, maar mogelijk dat varen met multi-hull met ijsgang extra risico op schade met zich mee brengt.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.