Auteur Topic: Midsland  (gelezen 403771 keer)

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #570 Gepost op: 21 januari 2021, 20:29:57 »
Maar weet iemand ook waarom de midsland de wb vervangt
Vanwege de wind, en het risico met de Willems misschien?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #571 Gepost op: 22 januari 2021, 12:46:18 »
Rederij Doeksen zegt op Twitter:
Citaat
De bemanning is op dit moment veel meer bekend met het zee gedrag van de Midsland, vandaar dat dit schip nu wordt ingezet. Maar over een tijdje is men net zo vertrouwd met de nieuwe schepen.

Overigens ook een leuk detail:
De Ostfriesland en Münsterland liggen beide in Delfzijl op de werf, wat betekent dat naar Borkum de Westfalen als hoofdboot ingezet wordt. Deze zusjes zijn wel taai  8)

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #572 Gepost op: 22 januari 2021, 19:56:06 »
Ja maar bij de westfalen is al dingen aan vernieuwd zoals nieuwe bodem en zo en de Münsterland wordt nu verbouwd

valkenier

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 44
Re: Midsland
« Reactie #573 Gepost op: 22 januari 2021, 21:10:27 »
Ja maar bij de westfalen is al dingen aan vernieuwd zoals nieuwe bodem en zo en de Münsterland wordt nu verbouwd
hier gaat een stukje Münsterland:
https://twitter.com/klabbersl/status/1352580249167532032

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #574 Gepost op: 23 januari 2021, 11:58:32 »
Zou zoon verbouwing niks voor de Friesland zijn

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Midsland
« Reactie #575 Gepost op: 23 januari 2021, 17:06:56 »
Milieutechnisch wel denk ik,
Maar of het net zo "makkelijk"gaat als bij de schepen van A.G. Ems denk ik niet.
Bij de Munsterland hebben ze een compleet nieuw achterschip gemaakt, bij de Friesland is dat een stuk duurder lijkt me(als het al haalbaar is)
Het zou misschien eerder een optie zijn voor de Midsland om te doen, (dan zou ik gelijk proberen het autodek zo aan te passen dat het iets breder wordt).
maar het lijkt me financieel niet haalbaar....

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #576 Gepost op: 23 januari 2021, 17:42:35 »
De Munsterland is wel 12 jaar jonger. In een 47 jaar oud schip investeren lijkt me niet verantwoord. Daarom is gekozen voor nieuwbouw. Wel opvallend dat AGEms dat niet doet en de WDR naar Amrum en Fohr dat juist weer wel. Ook TESO kiest steeds voor nieuwbouw en Wagenberg gaat dat ook weer doen.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #577 Gepost op: 23 januari 2021, 19:04:24 »
Elke oversteek heeft zo haar eigen beperkingen lijkt me. Voor AG EMS is dat het minst ingewikkeld met grote diepe geulen. Bijna alle anderen moet men rekening houden met ondieptes of smalle doorgangen.
Bij Doeksen kiest men voor schepen met dubbele drijvers om zo over de lange afstand te kunnen sparen op de stookkosten, en nu meteen kiest men ook voor het stoken op LNG uit kostenoogpunt en voor het milieu.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 05:16:31 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #578 Gepost op: 23 januari 2021, 20:58:56 »
Ja oke maar de midsland is wel ouder dan de Friesland maar oke na de verbouwing is hij wel weer zo goed als nieuwe en dan zou de Friesland weg kunnen ofzo

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #579 Gepost op: 23 januari 2021, 21:28:48 »
Ik kan me voorstellen dat men de Midsland  liever als reserve wil gebruiken.
De vraag is echter welke investeringen nodig zijn en of de dame nog x jaren als stamdby dienst zou kunnen doen en het aan de meest recente eisen kan voldoen.
Het zou me niet verbazen als ze binnenkort toch op de proppen komen met bv de groningerland.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 05:18:17 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Midsland
« Reactie #580 Gepost op: 23 januari 2021, 22:19:05 »
De Friesland is prima geschikt als reserveschip. Ze is vrijwel geheel afgeschreven en er is in haar de laatste jaren fors geïnvesteerd. Daarnaast speelt dat het publiek de Midsland niet wil. Zodra ze wordt ingezet zijn er klachten. Vlieland wil haar al helemaal niet. Ze wordt vaak omschreven als bedompt en lawaaierig. Een Groningerland kan al helemaal niet naar Vlieland en bovendien is ze langzaam en veel te klein als vervanging. M.i. heeft  Doeksen tot het einde van de concessie nu eens echt een volwaardig reserveschip met de Friesland die het komende seizoen nog vaak wordt ingezet.
Verdere investeringen in haar sluit ik niet uit.

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #581 Gepost op: 24 januari 2021, 05:24:53 »
Misschien is de Friesland niet ongeschikt als reserveschip maar zeker niet ideaal.
Ze is nog nooit op Vlieland ingezet.
Dat zal mogelijk met een goede reden zijn. En dat kan de beslissing voor de keuze wel eens serieus beïnvloeden.

Welke kosten maakt men trouwens bij beide schepen als men ze op fe achterhand wil houden?
Ze niet varen betekent niet dat ze geen onderhoud nodig hebben.
En hey zal daarbij niet enkel om een likje verf gaan lijkt me.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #582 Gepost op: 24 januari 2021, 14:27:06 »
Ik denk dat de Friesland nooit op Vlieland ingezet gaat worden. Dan wordt waarschijnlijk één van de Willems op Vlieland ingezet en de Friesland op Terschelling.

Niels

  • matroos
  • **
  • Berichten: 78
Re: Midsland
« Reactie #583 Gepost op: 24 januari 2021, 20:13:02 »
Ja maar als de midsland vernieuwen net als de Münsterland dan zijn de Vlielanders mis wel blij en dan kan hij ook gwn naar Vlieland

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #584 Gepost op: 24 januari 2021, 22:35:50 »
Dan blijft dus de vraag of je nog (zoveel)  wilt investeren in oude schepen die mogelijk ook niet altijd gebruikt kunnen worden?

De investering is mogelijk veel hoger dan het waard is. En is investeren dan misschien makkelijker of beter in een youngtimer.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.