Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen
Midsland
Christian:
Donderdag 15 Februari 2007 Vertrek 1500 h: Met de MIDLSAND door de lente naar Terschelling
Jullie bedankt voor de waardering en, asjemenou_loeki_midsland, je legt ook een verdere belangrijke aspect letterlijk "op tafel": De MIDSLAND wordt vaak onderschat als toppunt van gastronomische cultuur: Geen reis is geheel zonder de verse (tomaten)soep uit de buffetketel met een borrel uit - bij voorkeur- de kiosk in de bagage-ruimte. In Parijs betaalt men voor zo een inheemse specialiteit een fortuin, en dan zit er nog geen overtocht met verse zeelucht en MaK-muziek bij ;D.
Excuses voor deze culinaire tussenopmerking en terug naar topic: 15.2.2007, in Limburg en bij ons thuis in het Rijnland was het karneval, maar de MIDSLAND moest werken. Dit is de laatste afvaart in verband met vervanging tijdens de werfbeurt van de FRIESLAND.
Het was al vroeg lente, helaas beperkten zich de warme perioden van 2007 tenslotte tot medio februari en begin april. Vervolgens kwam de herfst.
Wat is in deze clip opmerkelijk:
- De MIDSLAND vart Harlingen binnen met dorst en wordt bijgetankt,
- De FRIESLAND komt net van de werf en is twee keer als „spookschip“ in beeld, weliswaar met bemanning, maar voor passagiers nog niet aanspreekbaar. Ze draait ogenschijnlijk nog haar proefrondjes.
- We bereiken de haven van Terschelling met denderend geluid, echter zonder vlag, want deze werd al naar beneden gehaald.
- Ze reden van boord met een enkele bagagewagen, passagiers waren weer schaars.
- Voorlopig zat het erop: De MIDSLAND maakt de brug vrij, terug naar haar rustplekje.
Christian:
Naar aanleiding van einde werfbeurt VLIELAND:
MIDSLAND voer rechtstreeks terug
Slecht nieuws voor het lid loeki_midsland, en mij begonnen ook de tranen in de ogen te schieten :'(, als ik het schip om 16.17h op de webcam Vlieland vertrekken zag. Nou, om fatsoenlijk te blijven, reserve is tenslotte reserve, en we wensen geen ander boot pech. Immers, als alles volgens de dienstregeling zich verder ontwikkeld, dan wordt het weer een beetje akelig wachten voor fans.
Ik heb intussen - zonder waarborg - enkele feiten verzameld:
Laatste afvaart H->TS was zo 4 jan 2015, 16.00h,
eerstvolgende afvaart T->H is pas vr 27 maart 8.30h.
Eerstvolgende afvaart naar Vlieland, vr 4 sept 2015 (En is dezelfde dag tussendoor ook op TS nodig!).
"De Midsland ligt begin maart een paar dagen op de werf."
(Bron: Rederij Doeksen, Facebook, 20. Januari 00:22h.)
Tenslotte nog een spannende vraag: Vaart de MIDSLAND bij uitwisseling van de booten interinsulair tussen Vlieland en Terschelling of via Harlingen? Het antwoord is minder vanzelfsprekend dan ik dacht:
Vandaag volgde ze wel precies de sneldienstroute V->TS. Echter, neem bij voorbeeld maandag 26 jan 2015. Daar was ik namelijk extra vroeg op, en ik wilde het weten: Ze verliet stiekem om 6.00h TS en belande rond 8.00h in Harlingen. Anders dan bij Doeksen was aangekondigt, voer om 6.45h namelijk nog de VLIELAND! Betrapt ;D
Nou, geeft inderdaad niet, maar misschien kan hier iemand toch uitleggen, waar de interinsulaire route van afhangt, van de respectivelijke tij of van logistische overwegingen, zoals het uitwisselen van de ploeg.
Marten-Jan van Zanden:
In de regel vaart het schip wat een werfbeurt krijgt de 1e dienst nog vanaf het eiland.
Hoe het andersom is weet ik eigenlijk niet.
HansG:
Volgens mij wordt er inderdaad altijd in Harlingen gewisseld. Logisch ook, aangezien daar de werf is.
cupdruchan:
Voor zover ik weet is er altijd een ploeg die op de werf met het schip bezig is .
de vervangende boot heeft zijn "eigen" ploeg aan boord.
De laaste afvaart met de "reserve" boot ik vaak ook de laatste afvaart van de dag om zo eventuele tests te kunnen uitvoeren en aan te passen.
De "reserve" boot maakt na de laatste aankomst dan plaats voor de "hoofd" boot.
Zo gaat het meestal , uiteraard zijn er ook nog de uitzonderingen op het systeem . :P
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie