Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Midsland

<< < (40/174) > >>

Marten-Jan van Zanden:
De Friesland is voor zover ik weet nog nooit op Vlieland geweest.
Maar ik weet dat als het moet, het kan.

PiebeJanMan:
Terschelling wil andere vaargeul na ongeval


--- Citaat ---TERSCHELLING WIL ANDERE VAARGEUL NA ONGEVAL
Terschelling wil dat Rijkswaterstaat een andere vaarroute naar het vaste land aanwijst.
17 jun 2011 Reageer
Terschelling wil dat Rijkswaterstaat een andere vaarroute naar het vaste land aanwijst. Het vastlopen van een veerboot, daags voor het Oerolfestival, zorgt op Terschelling voor hernieuwde discussie over de vaarverbinding. ‘Het is onze levensader.’
Schuldig
Wethouder Teun de Jong wijst naar Rijkswaterstaat als schuldige voor het vastlopen van een veerboot van rederij Doeksen. Rijkswaterstaat moet zorgen dat de vaargeulen een diepte van vijf meter houden. Op de plek waar begin deze week een veerboot op een zandbank liep, was de vaargeul ‘beduidend minder diep dan vijf meter’, aldus De Jong.

Schade
Het ongeval gebeurde afgelopen maandag. Het schip raakte in de Slenk de bodem, waardoor schade aan één van de schroeven ontstond. De schade is inmiddels hersteld. Doeksen heeft de afgelopen dagen met een ingehuurde veerboot het transport van materiaal en passagiers voor Oerol kunnen voortzetten.

Afhankelijk
De stemming voor het festival, dat zaterdag begint, is er niet minder goed om, zegt de wethouder. ‘Maar dit toont weer eens aan hoe afhankelijk wij zijn van het vaarwater, zowel maatschappelijk als economisch. Goed onderhoud is essentieel om de continuïteit van de overvaarten te garanderen.’

Natuurlijke vaargeul
Het probleem van de Slenk is dat het geen natuurlijke vaargeul is, die door eb en vloed in stand wordt gehouden, legt de wethouder uit. ‘Het is van oudsher een kleine geul, die vijftien jaar geleden door Rijkswaterstaat is aangewezen als officiële vaarroute tussen Harlingen en Terschelling. Maar zonder bijna constant baggeren, slibt hij dicht.’


Schuitengat
Terschelling wil liever het oude Schuitengat in ere herstellen. Deze geul, die van West-Terschelling richting Vlieland loopt, heeft door stroming ook veel last van zandverplaatsingen. Maar volgens de gemeente is het Schuitengat met minder inspanning bevaarbaar te houden. Bovendien is via die route de overtocht van en naar de wal een stuk korter.

Bellen
De gemeente gaat het gesprek hierover met Rijkswaterstaat opnieuw aan. Maar eerst wil De Jong van Rijkswaterstaat horen of het probleem in de Slenk al is opgelost. Met een drukke Oerolweek voor de boeg heeft Terschelling geen behoefte aan meer ongevallen. ‘Ik neem aan dat Rijkswaterstaat er aan werkt. Maar ik ga gelijk even bellen.’
--- Einde van citaat ---

http://www.binnenlandsbestuur.nl/Home/all/terschelling-wil-andere-vaargeul-na-ongeval.1245572.lynkx

jasper26:
Het ging toch om de Midsland en geen snelle veerboot? Een snelle veerboot is gewoon verplicht alle andere schepen voorrang te geven, de Midsland niet.

Jan van de Witte:
Ik heb even gesnuffeld op het web en kwam een leuk pdfje tegen met de internationale bepalingen voor zee en waters die direct aan de zee zitten.

De link naar het hele reglement.http://www.binnenvaart.be/nl/regelgeving/documents/int%20bep%20aanvaring%20op%20zee.pdf

Een regel even uitgelicht is de volgende.
Voorschrift 9:
b) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart
van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet
belemmeren

Ik laat de experts graag me het fijne vertellen.

Groetjes Jan

PiebeJanMan:
Het ging om een vissersboot (zie fragment Omrop Fryslân), Jan... Die zijn langer dan 20 meter en ook beroepsvaart.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie