Auteur Topic: Midsland  (gelezen 368997 keer)

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 534
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #195 Gepost op: 16 juni 2011, 20:41:26 »
De Friesland is voor zover ik weet nog nooit op Vlieland geweest.
Maar ik weet dat als het moet, het kan.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.717
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #196 Gepost op: 17 juni 2011, 11:20:28 »
Terschelling wil andere vaargeul na ongeval

Citaat
TERSCHELLING WIL ANDERE VAARGEUL NA ONGEVAL
Terschelling wil dat Rijkswaterstaat een andere vaarroute naar het vaste land aanwijst.
17 jun 2011 Reageer
Terschelling wil dat Rijkswaterstaat een andere vaarroute naar het vaste land aanwijst. Het vastlopen van een veerboot, daags voor het Oerolfestival, zorgt op Terschelling voor hernieuwde discussie over de vaarverbinding. ‘Het is onze levensader.’
Schuldig
Wethouder Teun de Jong wijst naar Rijkswaterstaat als schuldige voor het vastlopen van een veerboot van rederij Doeksen. Rijkswaterstaat moet zorgen dat de vaargeulen een diepte van vijf meter houden. Op de plek waar begin deze week een veerboot op een zandbank liep, was de vaargeul ‘beduidend minder diep dan vijf meter’, aldus De Jong.

Schade
Het ongeval gebeurde afgelopen maandag. Het schip raakte in de Slenk de bodem, waardoor schade aan één van de schroeven ontstond. De schade is inmiddels hersteld. Doeksen heeft de afgelopen dagen met een ingehuurde veerboot het transport van materiaal en passagiers voor Oerol kunnen voortzetten.

Afhankelijk
De stemming voor het festival, dat zaterdag begint, is er niet minder goed om, zegt de wethouder. ‘Maar dit toont weer eens aan hoe afhankelijk wij zijn van het vaarwater, zowel maatschappelijk als economisch. Goed onderhoud is essentieel om de continuïteit van de overvaarten te garanderen.’

Natuurlijke vaargeul
Het probleem van de Slenk is dat het geen natuurlijke vaargeul is, die door eb en vloed in stand wordt gehouden, legt de wethouder uit. ‘Het is van oudsher een kleine geul, die vijftien jaar geleden door Rijkswaterstaat is aangewezen als officiële vaarroute tussen Harlingen en Terschelling. Maar zonder bijna constant baggeren, slibt hij dicht.’


Schuitengat
Terschelling wil liever het oude Schuitengat in ere herstellen. Deze geul, die van West-Terschelling richting Vlieland loopt, heeft door stroming ook veel last van zandverplaatsingen. Maar volgens de gemeente is het Schuitengat met minder inspanning bevaarbaar te houden. Bovendien is via die route de overtocht van en naar de wal een stuk korter.

Bellen
De gemeente gaat het gesprek hierover met Rijkswaterstaat opnieuw aan. Maar eerst wil De Jong van Rijkswaterstaat horen of het probleem in de Slenk al is opgelost. Met een drukke Oerolweek voor de boeg heeft Terschelling geen behoefte aan meer ongevallen. ‘Ik neem aan dat Rijkswaterstaat er aan werkt. Maar ik ga gelijk even bellen.’

http://www.binnenlandsbestuur.nl/Home/all/terschelling-wil-andere-vaargeul-na-ongeval.1245572.lynkx
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2016, 23:13:52 door PiebeJanMan »

jasper26

  • Gast
Re: Midsland
« Reactie #197 Gepost op: 17 juni 2011, 23:21:26 »
Het ging toch om de Midsland en geen snelle veerboot? Een snelle veerboot is gewoon verplicht alle andere schepen voorrang te geven, de Midsland niet.

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Midsland
« Reactie #198 Gepost op: 18 juni 2011, 16:35:25 »
Ik heb even gesnuffeld op het web en kwam een leuk pdfje tegen met de internationale bepalingen voor zee en waters die direct aan de zee zitten.

De link naar het hele reglement.http://www.binnenvaart.be/nl/regelgeving/documents/int%20bep%20aanvaring%20op%20zee.pdf

Een regel even uitgelicht is de volgende.
Voorschrift 9:
b) Een vaartuig met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilvaartuig mag de doorvaart
van een vaartuig dat slechts in het nauwe vaarwater of de vaargeul veilig kan varen niet
belemmeren


Ik laat de experts graag me het fijne vertellen.

Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.717
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #199 Gepost op: 18 juni 2011, 17:23:28 »
Het ging om een vissersboot (zie fragment Omrop Fryslân), Jan... Die zijn langer dan 20 meter en ook beroepsvaart.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 175
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Midsland
« Reactie #200 Gepost op: 19 juni 2011, 00:53:31 »
Het ging om een vissersboot (zie fragment Omrop Fryslân), Jan... Die zijn langer dan 20 meter en ook beroepsvaart.

Veel van ons waren er niet bij maar speculeren is altijd leuk. Er is echter ook nog een Voorschrift 9(c): Een schip bezig met de uitoefening van de visserij mag de doorvaart van een ander schip varend in een nauw vaarwater of vaargeul niet belemmeren.
Ook al was de vissersboot niet aan het vissen bestaat er nog zoiets al voorschrift 9(d): Een schip mag een nauw vaarwater of vaargeul niet kruisen indien dit kruisen de doorvaart belemmert van een schip dat slechts in zulk een vaarwater of vaargeul veilig kan varen.

Maar dit zegt niet altijd wat want er bestaat ook nog zoiets als goed zeemanschap en verantwoordelijkheid ook opgenomen in de voorschriften. Ook bijzondere voorschriften zouden misschien wel van toepassing kunnen zijn dit zijn dan aanvullende regels die inspelen op plaatselijke omstandigheden of andere omstandigheden aanwezig dan op volle zee. Bijzondere voorschriften in Nederland zijn onder andere het BPR.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2011, 01:14:14 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: PANASONIC LUMIX DMC FZ8 DIGITAL CAMERA

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.717
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #201 Gepost op: 21 juni 2011, 09:54:39 »

ben doeksen fan

  • matroos
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #202 Gepost op: 12 juli 2011, 08:09:21 »
De Midsland is gisteren niet terug gekomen naar terschelling.
Krijgt ze een korte werfbeurt?

Ze heeft geen AIS dus ik kan niet zien waar ze is. ???

ben doeksen fan

Jan van de Witte

  • matroos
  • **
  • Berichten: 91
  • Geslacht: Man
  • Terug naar Terschelling......
    • Scheepvaart fotografie
Re: Midsland
« Reactie #203 Gepost op: 12 juli 2011, 08:13:29 »
Klopt ze ligt in Harlingen bij de werf. Ze komt vrijdag weer terug in de dienst.
Groetjes Jan
Nautische fotografie
www.janvandewitte.nl

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 186
Re: Midsland
« Reactie #204 Gepost op: 12 juli 2011, 20:53:35 »
Wat is met de boot aan de hand?

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #205 Gepost op: 13 juli 2011, 23:24:13 »
2e pinksterdag... 13 juni, eindelijk de westelijke pier in Harlingen eens opgelopen voor mooie foto's, helaas grijs weer.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 22:07:12 door PiebeJanMan »

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 186
Re: Midsland
« Reactie #206 Gepost op: 15 juli 2011, 22:41:44 »
Wat is er met midsland aan de hand, waarom lag hij op de werf?
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 23:54:29 door Pollendam »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #207 Gepost op: 16 juli 2011, 22:28:03 »
De Midsland 15 juli 2011 onderweg naar Harlingen
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 22:08:08 door PiebeJanMan »

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 186
Re: Midsland
« Reactie #208 Gepost op: 17 juli 2011, 17:43:14 »
Was de midsland afgelopen week ook op de werf, wat is er dan gebeurt met de boot?

terschelling

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Midsland
« Reactie #209 Gepost op: 17 juli 2011, 18:44:07 »
Heeft volgens mij nog steeds te maken met die kapotte schroefas van vlak voor oerol. Hij moest toen heel snel gemaakt worden.