Auteur Topic: Midsland  (gelezen 404077 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #150 Gepost op: 6 februari 2011, 15:59:44 »
Ik heb er nog een filmpje van; die komt nog online. Daar kun je het wel aardig op zien dacht ik. En anders spreken we elkaar wel eens ;)

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Midsland
« Reactie #151 Gepost op: 6 februari 2011, 21:47:57 »
waarom voer de midsland gisteren  en eergistreren?
Of omdat Noord Nederland op de werf is, moet ze dan extra varen?

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #152 Gepost op: 7 februari 2011, 09:29:18 »
Opvallend dat de Midsland ondanks de straffe wind met open deuren aan het varen is. (of ze in de haven in ieder geval nog niet dicht had.)
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Midsland
« Reactie #153 Gepost op: 7 februari 2011, 10:53:45 »
Zoiets dacht ik al Pieter waar het mij met name om gaat is de verlichting in de mast: toplicht en flitslicht. Ik dacht dat de Tiger (en eventueel de Koegelwieck) maar één flitslicht gebruikte. Staat mij iets van bij dat dit eerder altijd zo was maar misschien dat dit veranderd is of dat ik er naast zit.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Midsland
« Reactie #154 Gepost op: 7 februari 2011, 16:35:53 »
Dankje voor de info Pieter. In mijn BVA boek wordt niet gesproken over verlichting van HSC's, wel over hovercrafts en een wig tuig (wing in ground) respectievelijk moeten ze een rondom zichtbaar geel schitterlicht tonen en een rondom zichtbaar rood schitterlicht tonen.

En onder een schitterlicht wordt verstaan: een licht dat schittert met regelmatige tussenpozen met frequentie van 120 schitteringen per minuut volgens het BVA.

Sluit mij bij Pieter aan wie weet meer?
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

jasper26

  • Gast
Re: Midsland
« Reactie #155 Gepost op: 7 februari 2011, 16:49:30 »
Op de waddenzee geld geen BVA maar BPR. En volgens artikel 3.08 lid 4 is dit de voorgeschreven verlichting, overdag en 's nachts.

Edit:

Het hele artikel voor de liefhebber:

Artikel 3.08. Tekens van grote motorschepen

      1.Een alleenvarend groot motorschip moet ’s nachts voeren:
          
            a. een toplicht op het voorschip in de lengte-as van het schip op een hoogte van tenminste 5 m. Deze hoogte mag worden verminderd tot 4 m, indien de lengte van het schip niet meer dan 40 m bedraagt

            b. boordlichten op gelijke hoogte en in een lijn loodrecht op de lengte-as van het schip, tenminste 1 m lager dan het toplicht, en niet meer dan 1 m binnen de buitenzijden van het schip;

            c. een heklicht op het achterschip, zoveel als mogelijk in de lengte-as van het schip op een zodanige hoogte, dat het goed zichtbaar is voor een ander schip dat het schip oploopt.

      2.Een alleenvarend groot motorschip mag ’s nachts op het achterschip een tweede toplicht voeren op een grotere hoogte dan het toplicht op het voorschip.

      3.Een groot motorschip dat wordt geassisteerd moet voeren:

            a. ’s nachts: de in het eerste en tweede lid voorgeschreven lichten;

            b. overdag: een gele bol op het voorschip op een hoogte van tenminste 5 m. Indien dit schip een zeegaand schip is, behoeft het de gele bol niet te voeren, doch mag het deze voeren.

      4.Een snel schip moet overdag en ’s nachts, naast de overige tekens die bij dit reglement zijn voorgeschreven, voeren: twee gele krachtige rondom schijnende snelle flikkerlichten, in een verticale lijn met een onderlinge afstand van ongeveer 1 m, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte, dat zij van alle zijden zichtbaar zijn.

      5.Een groot schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt moet overdag voeren: een zwarte kegel met de punt naar beneden, zo hoog mogelijk, op een plaats waar hij het best kan worden gezien.

      6.Dit artikel is niet van toepassing op een veerpont, een vissersschip en een schip dat loodsdienst uitoefent.

Let wel: Een snel schip is altijd groter dan 20m, een kleiner "snel schip" is een snelle motorboot.

« Laatst bewerkt op: 7 februari 2011, 18:07:51 door jasper26 »

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Midsland
« Reactie #156 Gepost op: 7 februari 2011, 18:00:01 »
Op de waddenzee geld geen BVA maar BPR. En volgens artikel 3.08 lid 4 is dit de voorgeschreven verlichting, overdag en 's nachts.

Dankje voor de info, zo je het betrefende artikel is uit kunnen schrijven en hier op het forum kunnen posten?
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #157 Gepost op: 22 februari 2011, 17:42:45 »
Haha, op Doeksen-site:

Citaat
Ms Midsland is voor rolstoelgebruikers slecht toegankelijk. Scootmobielen kunnen niet mee aan boord van ms Midsland. Wij raden minder valide reizigers aan om een afvaart met ms Friesland naar Terschelling te boeken of met ms Vlieland als u naar Vlieland gaat.

Wij raden minder valide reizigers aan om een afvaart ... te boeken ... met ms Vlieland als u naar Vlieland gaat.
Dat komt 1 keer per jaar voor dat je keus tussen Midsland en Vlieland hebt naar Vlieland xD. Mensen die niet bekend zijn met de dienstregeling icm de schepen weten al niet eens wanneer de Midsland en wanneer de Friesland vaart, want dat staat niet in de dienstregeling...

Ook leuk dat mindervalide uiteen geschreven is, dan betekent het ineens dat ze weinig 'gewone mensen' aanraden om niet de Midsland te nemen  ;D.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #158 Gepost op: 14 maart 2011, 00:07:48 »
De Midsland afgelopen vrijdag 11 maart in het donker bij aankomst op Vlieland.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:07:31 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #159 Gepost op: 14 maart 2011, 17:18:41 »
Gave foto's Jeroen!

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #160 Gepost op: 14 maart 2011, 21:30:55 »
Dank je Evert Jan, ik heb gisteravond nog meer foto's in het donker gemaakt van de Midsland. Later zal ik deze hier ook plaatsen. Onderstaande serie maakte ik gisteren, dit is de boot van 16:45 uur. Ik ben begonnen vlak bij de veerdam en de laatste foto's zijn genomen vanaf de monding van de jachthaven.

Het weer was eigenlijk waardeloos voor foto's, met de nabewerking nog geprobeerd er iets van te maken.


Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 21:58:11 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #161 Gepost op: 15 maart 2011, 22:43:15 »
Voor de liefhebbers van nachtfoto's hierbij nog een serie van de Midsland die ik afgelopen zondagavond maakte.

Foto's: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 13:12:24 door PiebeJanMan »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Midsland
« Reactie #162 Gepost op: 21 maart 2011, 11:44:16 »
Zaterdagochtend op Terschelling:

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 22:03:03 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #163 Gepost op: 24 maart 2011, 22:15:01 »
een ingescande 400 asa dia uit februari 1999 ter afwisseling  8)

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 22:03:20 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #164 Gepost op: 7 mei 2011, 23:03:11 »
De Midsland op 12 maart 2011 gezien vanaf een niet zo gebruikelijke plek. Deze plek is het pad de Vuurboetsduin op vanaf de Postweg. Op de voorgrond zie je het hek van de volkstuinen langs de Postweg. De lucht was niet helemaal helder, waardoor de opname ietwat zacht is qua scherpte.



Foto: © Jeroen Vriend
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 22:03:53 door PiebeJanMan »