Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

Midsland

(1/151) > >>

JoRnUs:
MS Midsland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 10 december 1994 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Midsland:
IMO: 7393066
Callsign: PFZB
MMSI: NB x
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Germanischer Lloyd

Afmetingen
Lengte (oa): 77,88 m.
Lengte (pp): 73,21 m.
Breedte (gem): 12,02 m.
Breedte (extr): 12,6 m.
Diepgang (CWL): 2,433 m.
Depth: 6,13 m.

Tonnages
DWT: 418 t.
GT: 1812 t.
NRT: 630 t.

Capaciteit
Auto's: 65
Stallengte autodek: 160 m.
Maximale hoogte autodek: 4,10 m.
Passagiers: 1200*

Prestaties
Motoren: 2x MAK 8M282AK
Vermogen (MCR): 2498 PK ~ 1838 kW
Voortstuwing: 2x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 1x   x
Snelheid (op CSR): 15,5 knopen **

Constructie
Gebouwd bij: Cassens werft, Emden (Duitsland)
Bouwnummer werf: 113
Kiellegging: 11-1974
Tewaterlating: 1-3-1974
Opgeleverd: 30-5-1974

Operationele geschiedenis
1974: Geregistreerd als 'Rheinland'
6-1974: In dienst bij AG Ems x
4-1980: Verlengd
9-12-1993: In dienst Rederij Doeksen

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot circa 800 passagiers.
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 14 knopen).


Topicstart: PiebeJanMan



Heeft er iemand ook foto's van dit schip? Want ikben er toch wel erg benieuwd naar. En lijkt hij ook op de Oost-vlieland?
Alvast bedankt,

Jorn

Wim Vink:
In de bocht van de Slenk naar het Schuitengat, 20-8-2005.



foto: Wim Vink

Humtidumty:
Een van de verschillen tussen de Midsland en de Oost-Vlieland is de deuren aan de voorkant van de laadruimte. Is bekend waarom de ene rolluiken heeft en de andere openslaande deuren?
Op foto's waar het nog voer als Schellingerland had ze ook rolluiken...

Grappig verschil vindt ik de kleur van de spiegel van beide schepen.

Jan Leenstra:
Bij de Oost-Vlieland zijn er deuren geplaatst omdat de zee naar Vlieland een stukje ruiger kan zijn dan de route naar Terschelling.
Ook op de Vlieland (ex- Midsland) zijn er in een later stadium deuren ingezet.

gr Jan

Humtidumty:
Voor liefhebbers van de oude Midsland en Oost-vlieland staan er hier, http://www.flickr.com/photos/rcl/page471/ nog een aantal foto's.
Vooral die van de Oost-Vlieland met (net?) verminkte kont is duidelijk.
De foto's zijn gemaakt door Reinhard Clasen.
Ook een bekend leverancier van foto's.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie