Auteur Topic: Midsland  (gelezen 183643 keer)

JoRnUs

  • Gast
Midsland
« Gepost op: 20 oktober 2005, 17:55:22 »
MS Midsland

Topic voor foto's, discussie en andere wetenswaardigheden over dit schip wat op 10 december 1994 in dienst van Rederij Doeksen gekomen is.

Voor uitleg over het plaatsen van foto's: Overige onderwerpen - Foto's plaatsen
Voor meer info/hulp, neem contact op met de Moderators via Email of een Persoonlijk Bericht. Moderators:
PiebeJanMan, Wim Vink, Vriend, en Jan Leenstra.


Enkele algemene gegevens van de Midsland:
IMO: 7393066
Callsign: PFZB
MMSI: NB x
Type: Passagier-/RoRo-schip
Geregistreerde thuishaven: Terschelling
Klassebureau: Germanischer Lloyd

Afmetingen
Lengte (oa): 77,88 m.
Lengte (pp): 73,21 m.
Breedte (gem): 12,02 m.
Breedte (extr): 12,6 m.
Diepgang (CWL): 2,433 m.
Depth: 6,13 m.

Tonnages
DWT: 418 t.
GT: 1812 t.
NRT: 630 t.

Capaciteit
Auto's: 65
Stallengte autodek: 160 m.
Maximale hoogte autodek: 4,10 m.
Passagiers: 1200*

Prestaties
Motoren: 2x MAK 8M282AK
Vermogen (MCR): 2498 PK ~ 1838 kW
Voortstuwing: 2x schroef (fixed pitch)
Boegschroef: 1x   x
Snelheid (op CSR): 15,5 knopen **

Constructie
Gebouwd bij: Cassens werft, Emden (Duitsland)
Bouwnummer werf: 113
Kiellegging: 11-1974
Tewaterlating: 1-3-1974
Opgeleverd: 30-5-1974

Operationele geschiedenis
1974: Geregistreerd als 'Rheinland'
6-1974: In dienst bij AG Ems x
4-1980: Verlengd
10-12-1994: In dienst Rederij Doeksen x

Bronnen: Lloyd's Register - Fairplay's Internet Ships Register, http://www.rederij-doeksen.nl/index.php?id=47 en dit forum.

* Na invoering van het boekingssysteem in 2006 wordt het schip volgeboekt tot circa 800 passagiers.
** Dienstsnelheid volgens Lloyd's Register (volgens Rederij Doeksen 14 knopen).


Topicstart: PiebeJanMan




Heeft er iemand ook foto's van dit schip? Want ikben er toch wel erg benieuwd naar. En lijkt hij ook op de Oost-vlieland?
Alvast bedankt,

Jorn
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2014, 13:25:10 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Algemene moderator
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 2.505
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:42:16 »
In de bocht van de Slenk naar het Schuitengat, 20-8-2005.



foto: Wim Vink
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 16:52:35 door Wim Vink »
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

zie ook: http://autobussenopterschelling.jimdo.com/

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 426
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2005, 22:12:19 »
Een van de verschillen tussen de Midsland en de Oost-Vlieland is de deuren aan de voorkant van de laadruimte. Is bekend waarom de ene rolluiken heeft en de andere openslaande deuren?
Op foto's waar het nog voer als Schellingerland had ze ook rolluiken...

Grappig verschil vindt ik de kleur van de spiegel van beide schepen.
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Jan Leenstra

  • Forumbeheerder
  • Marconist
  • *****
  • Berichten: 389
  • Geslacht: Man
  • euhh....beste stuurlui staan aan wal....
    • Schepen van Doeksen
Re: Midsland
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2005, 22:55:39 »
Bij de Oost-Vlieland zijn er deuren geplaatst omdat de zee naar Vlieland een stukje ruiger kan zijn dan de route naar Terschelling.
Ook op de Vlieland (ex- Midsland) zijn er in een later stadium deuren ingezet.

gr Jan
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 11:08:18 door PiebeJanMan »

Humtidumty

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 426
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Midsland
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2005, 13:26:38 »
Voor liefhebbers van de oude Midsland en Oost-vlieland staan er hier, http://www.flickr.com/photos/rcl/page471/ nog een aantal foto's.
Vooral die van de Oost-Vlieland met (net?) verminkte kont is duidelijk.
De foto's zijn gemaakt door Reinhard Clasen.
Ook een bekend leverancier van foto's.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2005, 20:18:35 door Humtidumty »
Richard

www.avantbrowser.com Maak internetten leuker.

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Midsland
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2005, 14:58:34 »
Hallo Allemaal,

Hier een foto van de Midsland gemaakt vanaf de Typhoon.
Deze foto is gemaakt tijdens de verscheping van de Najade.
Ik weet zo even niet wie de foto gemaakt heeft maar dat zou ik even nazoeken dan zet ik die er wel bij.
Collectie: Hessel Buren

« Laatst bewerkt op: 20 november 2005, 20:53:28 door Hunter »
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

Tjep

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2005, 19:49:54 »
Zoals ik in "Vlieland naar de werf" al aankondigde ben ik samen met m'n Pa op zaderdag 12 november even op en neer naar Vlieland geweest, om nog even van een AG EMS schip te kunnen genieten. De foto's zijn te bezien op www.xs4all.nl/~tjepf

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Midsland
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2006, 14:33:37 »
Hallo Allemaal,

Hier ook nog een foto van de Midsland, is gemaakt op 15-04-2005
door Leo Colman!!!

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 11:16:27 door PiebeJanMan »
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

Hunter

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
  • ...your mayday is our call for giving assistance..
    • Rederij Noordgat
Re: Midsland
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2006, 11:11:56 »
Hallo allemaal,

Hier heb ik nog een foto gevonden van het
droogzetten van de Midsland.
Archief "De Leeuwarder Courant"!!


Midsland en de Sier op de werf in Harlingen
Groeten Hessel Buren Terschelling
http://www.tugsalvage.nl

jelle

  • Gast
Re: Midsland
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2006, 15:51:06 »
Wat wel zonde is; dat ze een gat vlak onder (half in) de tekst "Midsland" hebben gemaakt. Maar het zal wel nodig geweest zijn.

The Lighthouse

  • Gast
Re: Midsland
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2006, 16:06:13 »
Dat gat is nodig voor de lieren, alleen als het schip op Vlieland vaart. Omdat de meerpalen zijn verplaatst op Vlieland, ivm de nieuwe boot. Moest dat gat ook verplaatst worden, anders kan ie niet aanmeren.

Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 452
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2006, 16:31:30 »
Dit bericht komt vanaf Double doeksen.

Ik heb zlef ondervonden dat de Midsland zeker wel sneller is dan de Friesland. Zomers als de Midsland na de Friesland vertrekt moeten we vaak voor de haven even wat rustiger aan doen totdat de Friesland is vertrokken.

In dit geval zou je wat tijden moeten noemen.
Hoe lang ben je na de Friesland vertrokken b.v.
het lijkt me overigens beter om deze discussie te verplaatsen naar het offici

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 338
Re: Midsland
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2006, 16:52:36 »

Misschien kan Arn er wat over zeggen, hij vaart geregeld mee.

Mij lijkt het dat de Oost Vlieland sneller was.

En wat de Friesland betreft, door haar grotere diepgang vaart zij vaak bij eb heel langzaam door de Slenk en dat kost tijd.
In binnen 1 uur is zij al,

jelle

  • Gast
Re: Midsland
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2006, 18:23:33 »
Vroeger ging de Midsland sochtend om 8uur weg al weg. Toen was het iedere raak dat we moesten wachten totdat de Friesland van 9u45 was vertrokken. Onder andere daarom hebben ze besloten de Midsland om 8u30 te laten vertrekken. Maar bij de middagdienst als de Midsland wel weer een uurtje later vertrekt dan de Friesland dan komt het rustiger aan doen vaak nog voor. De Oost Vlieland is volgens mij inderdaad sneller dan de Midsland. Maar of de Friesland sneller is dan de Midsland heb ik zeer mijn twijfels over.


Marten-Jan van Zanden

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 452
  • Geslacht: Man
Re: Midsland
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2006, 19:51:55 »
Dat je 's morgens soms moest wachten ligt inderdaad puur aan het feit dat de Midsland te kort achter de Friesland vertrok.
Vroeger lukte dat gewoon wel omdat de vertrektijd 's morgens vanuit Harlingen om 9.30 uur was.

En dat ze 's middags moet wachten: Is dat niet incidenteel met opkomend water?
Kan me niet voorstellen dat de Midsland het structureel  binnen anderhalf uur doet.