Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191214 keer)

Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #300 Gepost op: 7 augustus 2014, 12:28:58 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!
Ik denk dat Doeksen wel wat creatiever is met namen dan Groenland en dat 2 keer.
Ik kan me voorstellen dat dit de bouwproject namen zijn die ze voorlopig hanteren. Ik hoop dat ze inderdaad meer creativiteit gebruiken voor de uiteindelijke namen.
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #301 Gepost op: 7 augustus 2014, 14:55:11 »


In land navigion heeft het over 2015/2016 ( Zie bericht van Piebe hierover )dus daarvan uitgaande zal het wel veel eerder zijn dan 2018.
Overigens begin 2014 heeft Doeksen de plannen al bij het Rijk gemeld.


birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #302 Gepost op: 7 augustus 2014, 19:39:21 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

@ Lennardjan. Heb je dit gehoord van iemand binnen Rederij Doeksen? Op de ''MS Midsland pagina'' van Wikipedia wordt ook 2018 genoemd als verwachting.
Geen idee wie dit op Wikipedia geschreven heeft? Misschien toevallig iemand die ook op dit forum actief is? Het is er 25 mei j.l. opgezet.

De link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Midsland_(schip_uit_1974)   
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2014, 19:47:14 door birdydoeksen »

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #303 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:22:03 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

@ Lennardjan. Heb je dit gehoord van iemand binnen Rederij Doeksen? Op de ''MS Midsland pagina'' van Wikipedia wordt ook 2018 genoemd als verwachting.
Geen idee wie dit op Wikipedia geschreven heeft? Misschien toevallig iemand die ook op dit forum actief is? Het is er 25 mei j.l. opgezet.

De link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Midsland_(schip_uit_1974)   
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

Ik denk dat Doeksen wel wat creatiever is met namen dan Groenland en dat 2 keer.
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!
Ik denk dat Doeksen wel wat creatiever is met namen dan Groenland en dat 2 keer.
Ik kan me voorstellen dat dit de bouwproject namen zijn die ze voorlopig hanteren. Ik hoop dat ze inderdaad meer creativiteit gebruiken voor de uiteindelijke namen.

Een vriend van mij heeft zn vaders Mail gelezen en die was van Paul Melles! Ze spraken oover het nieuw vlootplan en de namen. Er stond:
2018-Ms. Groenland
2018-Ms. Groenland 2

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #304 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:58:47 »
Leen,

De spijker op z`n kop. Zal ongetwijfeld te duur zijn om 3 schepen voor de TS dienst te hebben.

@ PiebeJanMan
Gokje:
Zomer: 2x Sneldienst die naar beide eilanden varen.
            2x Veerdienst Terschelling-Harlingen (nieuwe schepen)
            1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen
            1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland)
Eigenlijk wat er nu ook gebeurd, alleen zullen ze vaker moeten varen i.v.m. verminderde capaciteit.


Winter: Telkens maar 1 schip naar de werf. Stel dat er wat gebeurd, dan hang je namelijk al.
             1x Sneldienst naar beide eilanden (de andere ligt in onderhoud op de werf of als reserve).
             1x Veerdienst Terschelling-Harlingen (1 nieuw schip)
             1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen (Noord Nederland). Wanneer de NN naar de werf is, neemt de Vlieland de vrachtdienst                    over i.v.m. hoogte v/h autodek en gaat een van de nieuwe schepen de lijndienst overnemen naar Vlieland.
             1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland) Wanneer de Vlieland wordt ingezet voor vracht of zelf naar de werf is, neemt een van de nieuwe schepen de Vlieland dienst over en zal de Noord Nederland het vrachtvervoer weer voor haar rekening moeten nemen (beide eilanden).
     

De NN kan straks ook 150/200 man meenemen. In de winter genoeg voor naar vlieland en misschien ook wel voor Terschelling. Maar ook in de zomer extra handig, hoge auto's met de NN mee!

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #305 Gepost op: 7 augustus 2014, 21:00:38 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

@ Lennardjan. Heb je dit gehoord van iemand binnen Rederij Doeksen? Op de ''MS Midsland pagina'' van Wikipedia wordt ook 2018 genoemd als verwachting.
Geen idee wie dit op Wikipedia geschreven heeft? Misschien toevallig iemand die ook op dit forum actief is? Het is er 25 mei j.l. opgezet.

De link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Midsland_(schip_uit_1974)   

Hahahaha, dat heb ik er opgezet...  : :-[

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #306 Gepost op: 7 augustus 2014, 22:03:23 »
Qua ijs: Misschien heeft ervaring met de Noord Nederland en Vlieland geleerd dat aluminium en een catamaran minder een probleem zijn dan eerst gedacht...?

Van de Vlieland weet ik dat de hull (gedeeltelijk) van staal is en dat deze ijsversteviging heeft. Volgens mij de Noord Nederland hetzelfde verhaal. Dat is toch een ander verhaal dan een hull volledig van aluminium?

Ik denk dat de twee nieuwe schepen wel dusdanig worden gebouwd, dat er vrachtwagens mee kunnen. Klinkt leuk de Vlieland als vrachtboot als de NN uitvalt of naar de werf is, maar de vrachtwagencapaciteit is beperkt omdat de buitenste stroken van het autodek een te lage doorrijhoogte hebben. Ook ben je wel even zoet om het rondje Harlingen-Vlieland-Terschelling-Harlingen te maken. Nu weten we dat de Vlieland wel wat reserve heeft qua snelheid (niet meer zoveel als voorheen), maar je bent toch snel dik 5 uren zoet met in- en ontschepen.

birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #307 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:35:10 »
@ Lennardjan, haha grappig dat jij dat op Wikipedia gezet hebt! Die mail over 2018 was dus ook van afgelopen mei?

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #308 Gepost op: 8 augustus 2014, 17:51:40 »
@ Lennardjan, haha grappig dat jij dat op Wikipedia gezet hebt! Die mail over 2018 was dus ook van afgelopen mei?
@Birdydoeksen Iets eerder, na de overname van Rederij EVT

waddeneiland

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #309 Gepost op: 10 augustus 2014, 14:26:01 »
Leuk al die speculaties hier, maar ik heb juist gehoord dat er een kleiner schip wordt gebouwd voor in de winter en als extra boot in de zomer en dat het Ms Friesland in de zomer wordt ingezet als hoofdboot en in de winter als reserveschip. Zolang er nog geen nieuw schip is blijven Ms Midsland en Ms Friesland gewoon varen.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #310 Gepost op: 10 augustus 2014, 19:47:48 »
En waarom is dit geen speculaas "waddeneiland" ???
heb je een bron of hoe kom je hierbij?

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #311 Gepost op: 11 augustus 2014, 19:17:46 »
Over de naam MS Groenland.... Aangezien het schip op groene stroom gaat varen is groen logisch.... En elke veerboot van Doeksen (op MS Spathoek na dan) eindigt op -land! MS Midsland MS Friesland MS Vlieland MS Oost Vlieland MS Schellingerland de Holland... Enz...

waddeneiland

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #312 Gepost op: 11 augustus 2014, 20:23:01 »
@cupdruchan Leuke woordspeling  :) Bron een Nieuwsbericht van omroep Friesland. Verder is dit ook maar een suggestie. Op het forum wordt er al zo neergezet dat ze beide worden vervangen in 2018 maar dit is dus helemaal niet zeker en ook maar een suggestie. @Lennardjan het schip zal waarschijnlijk net als de Noord Nederland op LNG gas gaan varen en niet op stroom.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #313 Gepost op: 11 augustus 2014, 21:05:15 »
Nou zomaar een suggestie lijkt me wat overdreven

Laat ik wat citeren:

Melles geeft zelf aan op een klantenpanel op Terschelling dat er 2 vervangende schepen komen.   
In land navigation zegt hetzelfde  zie bericht van Piebe
Doeksen schrijft aan het Rijk dat ze twee nieuwe schepen wil laten bouwen vraagt het Rijk om garanties
Dus uit de lucht komt dit niet vallen.
Natuurlijk zullen de beide schepen niet gelijktijdig in dienst komen.

Hieronder een deel van het schrijven van Doeksen aan het ministerie.

Hoe duidelijk willen jullie het hebben.

REDERIJ DOEKSEN
Ministerie van Infrastructuur en Mikeu
Directoraat Generaal Mobiliteit
 
Harlingen, 13 juni 2013
Betreft: aanschaf nieuwe schepen binnen de vervoersconcessie Waddenveren West
Ref.nr.: PJM/mv/2013.06.110
Geachte
In mei 2011 is door de Minister van infrastructuur en Milieu de vervoerconcessie
Waddenveren West aan BV. Terschellinger Stoomboot Maatschappij verleend, welke
concessie ook door B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij Is aanvaard. Alhoewel de
concessie nog niet in werking is getreden, hecht BV. Terschellinger Stoomboot
Maatschappij eraan om voor een belangrijke beslissing zoals vlootvernieuwing toch alvast,
vooruitlopend op de inwerkingtreding van de concessie, de procedure overeenkomstig te
concessie te doorlopen.
BV. Terschellinger Stoomboot Maatschappij is voornemens over te gaan tot de aanschaf
van een tweetal nieuwe schepen.
hierover als volgt informeren.

BV, Terschellinger Stoomboot Maatschappij wil ter vervanging van haar huidige ro-ro schip
de ms Midsland overgaan tot nieuwbouw van een tweetal iets kleinere veerboten voor de
verbinding Harlingen -Terschelling v.v., welke schepen zelf In eigendom zullen worden
gehouden. De capaciteit van deze veerboten betreft  xxx overdekte zitplaatsen en xxx
personenauto’s per veerboot.
Met de aanschaf van dit tweetal nieuw te bouwen veer schepen is een bruto
investeringsbedrag gemoeid van naar schatting —
Voor dit innovatieve nieuwbouw project is ook een subsidie aanvraag ingediend bij het Waddenfonds, ter grootte
van xxx
De schepen voldoen aan alle vereisten zoals genoemd in het Programma van Eisen, zoals
vermeld in de bijlage bij de vervoersconcessie Waddenveren West.

enzv

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #314 Gepost op: 14 augustus 2014, 15:17:38 »
@cupdruchan Leuke woordspeling  :) Bron een Nieuwsbericht van omroep Friesland. Verder is dit ook maar een suggestie. Op het forum wordt er al zo neergezet dat ze beide worden vervangen in 2018 maar dit is dus helemaal niet zeker en ook maar een suggestie. @Lennardjan het schip zal waarschijnlijk net als de Noord Nederland op LNG gas gaan varen en niet op stroom.

ik bedoelde groene energie...  :o