Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191159 keer)

cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #285 Gepost op: 5 augustus 2014, 13:15:02 »
600 passagiers lijkt mij wel wat weinig. Het zou kunnen zijn dat dit schip verlengt en of verhoogd word? Of het word een heel ander schip. Ik kan mij niet voorstellen dat de rederij met minder passagieraccomodatie gaat varen.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #286 Gepost op: 5 augustus 2014, 20:28:40 »
Hoi Cees,

Doeksen heeft bij het Rijk, beide gemeentes, de Waddenclub e.a.  al gemeld dat ze twee schepen willen aanschaffen dus het gaat hier om 2 zusterschepen die tegen elkaar in zullen varen.
Je komt dan op een capaciteit van de Friesland ongeveer.

De vloot wordt dan beide nieuwbouw schepen, de Vlieland en Noord Nederland ( los van de sneldienst ) die verlengd wordt.
De capaciteit van de Friesland is maar zelden nodig en omdat beide nieuwbouw schepen ongeveer qua afmetingen even groot zijn als de Vlieland kunnen alle drie op beide eilanden worden ingezet.
Omdat je tegenwoordig moet reserveren kan je zo optimaal de capaciteit benutten. 
En waarom zou de Vlieland bij Oeral e.d. niet tussen door naar Terschelling kunnen en 1 van de twee nieuwbouw schepen naar Vlieland.
Een veel betere benutting van de capaciteit is mogelijk.
De vracht gaat overwegend met de verlengde Noord Nederland mee.
Eigenlijk is het een doorbreking  van het dienstregeling concept die al sedert decennia bestaat.

 
 

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #287 Gepost op: 5 augustus 2014, 20:32:05 »

Wat ik trouwens het meest fantastische van beide nieuwbouw schepen vind is dat je op het bovendek buiten over de boeg kan uitkijken.
Bij stormweer te gek.

Leen

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #288 Gepost op: 5 augustus 2014, 21:55:13 »
Een scenario is vervanging van de Midsland en de Friesland door de twee nieuwe schepen, aangevuld met de verlenging en uitbreiding van passagierscapaciteit van de Noord Nederland. Ik mis in dit scenario nog een stukje. Als de (verlengde) Noord Nederland naar de werf moet of onverhoopt uitvalt, welk schip verzorgt dan het vervoer van de vrachtwagens? Als de nieuwe schepen inderdaad geen vrachtwagens kunnen vervoeren, dan moet je nog een extra schip achter de hand hebben.

Andere situatie is bij grote drukte uitval van één van de nieuwe schepen. Dan houd je wel erg weinig capaciteit over. Nu krijgt de Noord Nederland wel wat passagierscapaciteit en kunnen de snelboten bijspringen in een dergelijke situatie. Deze situatie lijkt daardoor in het scenario zonder de Friesland nog wel op te lossen.

Alles tegen elkaar afwegend, twijfel ik zeer sterk aan het afstoten van de Friesland waarover ik weleens wat hoor.

cupdruchan

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 200
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #289 Gepost op: 6 augustus 2014, 10:57:30 »
Het scenario van een reserveschip voor de Noord-Nederland vind ik wat overdreven, er kan altijd wat gebeuren met een schip maar de ervaring leert dat dit niet vaak is.
en als dat wel zo is, heeft doeksen laten zien dat ze flexibel is door een extra afvaart of inhuren van derden(waddentransport).

ik denk niet dat beide schepen de hele week tegen elkaar in gaan varen , maar zoals nu de midsland hoofdzakelijk in het weekend .

De tekeningen zoals hier getoond kunnen nog worden aangepast aan eventuele eisen van doeksen, het idee dat ze grotendeels worden gelijk getrokken met de huidige vlieland lijkt me wel slim, zo kunnen alle schepen aan alle bruggen aanmeren zonder veel gedoe.

Hendrik

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #290 Gepost op: 6 augustus 2014, 11:12:51 »
Een aantal jaar geleden was er sprake van dat men de passagiersstroom en de goederenstroom van elkaar wilde scheiden. Omdat dit gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren. Wellicht dat men daar nu mee begint. Wel raar dat de NN dan weer passagiers zou gaan meenemen! Dus die veronderstelling zal dan wel weer niet kloppen..
Alleen wat Vriend net ook zei, wat nou als de NN uitvalt? In de winter lijkt me dit dan nog op te lossen door de Vlie naar TS te laten varen als vrachtboot (kunnen immers wel vrachtwagens op).

Zou het ook kunnen dat bijvoorbeeld een van de nieuwe veerboten naar Vlie gaat varen en de huidige Vlieland naar TS als eerste veerboot? Lijkt mij een beetje een omslachtige gedachte, maar om weer terug te komen op het verhaal van Vriend, de Friesland heeft in de zomer capaciteit voor c.a. 100 (soms iets meer of minder) auto`s. Beide nieuwe maar 60. Plus de Vlieland heeft meet capaciteit voor passagiers.

Ik ben even gaan rekenen. Het schijnt dat de waddeneilanden weer meer toeristen trekken (dit ook i.v.m. de crisis), waar ik dit gehoord heb weet ik zo even niet meer, dus het kan ook zomaar niet waar zijn. Maar even er vanuit gaande dat dit waar is;
Doeksen heeft op de Friesland nu een capaciteit van 1250 pax en c.a. 100 auto`s.
De Midsland heeft een capaciteit van (laat ik het klein houden) 1100 pax en 55 auto`s.
In drukke dagen in de zomer vaart de Friesland telkens vol (qua auto`s) heen en weer.
De Midsland heeft daarbij de functie als reserve en vaart op drukke dagen 2 keer heen en weer, waarbij ook zij redelijk vol zit.
Bij elkaar opgeteld vervoert men dan op een goeie dag zo`n 400-450 auto`s, gekeken naar de capaciteit. Dit zal daadwerkelijk misschien wel wat lager liggen door allerlei omstandigheden, maar toch.
Is de capaciteit van die twee kleinere schepen, wat Vriend net al aan gaf, dan niet veel te klein met 60 auto`s per schip? Even in het achterhoofd onthoudend dat er steeds meer mensen in Nederland op vakantie gaan en daarbij de wadden een mooie en toeristische trekpleister is?

Wanneer er inderdaad twee nieuwe schepen gebouwd worden, snap ik niet hoe men dit wil gaan invullen. De tijd zal het ons leren..
Goeie!

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #291 Gepost op: 6 augustus 2014, 11:38:19 »
Vriend heeft zeker een punt. Het ligt niet in de lijn van betrouwbaarheid om slechts twee van de vier RoPax-schepen uitgerust te hebben met 4 meter autodekhoogte. Bij uitval van een van die schepen zit je in de knel, want je moet twee eilanden bevrachten.

Qua capaciteit, wat Jelle Krijthe aangeeft, zou het kunnen dat Doeksen overgaat op 4 retourafvaarten per dag bij een vaartijd tussen 90 en 105 minuten en daarbij slechts 15 tot 30 minuten in de haven te verblijven. De Noord Nederland kan overigens tegen die tijd ook wat auto's meenenem, incl passagiers. Huidige dagcapaciteit enkel is 3750 (3xF) + 1800 (2xM) = 5550 pax en auto's 300 (3xF) + 110 (2xM) = 410. Bij nieuwe schepen van 600 pax die 4x en 3x varen kom je dan op 7x600 = 4200 pax en auto's 7x60=420 plus de eventuele NN-capaciteit. De effectieve (pax)capaciteit zal dan ongeveer gelijk zijn, want er zijn dan meer afvaarten overdag (de eerste en laatste afvaart zijn nu vaak niet vol).

Ook zou het kunnen dat er meer ingezet wordt op sneldienstovertochten, door deze beter in een uurdienst te laten passen (de dienstregeling is nu redelijk vastgezet doordat de ochtend-, middag- en namiddagsneldienst niet mooi opgevuld kunnen worden met elk uur een sneldienst). Zoveel drukte heb je echter alleen met Oerol, ITGWO en dergelijke evenementen.


Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #292 Gepost op: 6 augustus 2014, 12:32:15 »
Laten we even afwachten wat het nu qua autodek hoogte uiteindelijk wordt.
Op Terschelling speelt het idee om met kleinere vrachtwagens te gaan rijden ( milieu technisch ) dus wellicht speelt dat ook mee.
Ook wil men op 't eiland de verkeersdruk verminderen.

Om de Friesland naast beide nieuwbouwschepen in dienst te houden lijkt me economisch gezien onverantwoord.

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #293 Gepost op: 6 augustus 2014, 17:04:13 »
Leen,

De spijker op z`n kop. Zal ongetwijfeld te duur zijn om 3 schepen voor de TS dienst te hebben.

@ PiebeJanMan
Gokje:
Zomer: 2x Sneldienst die naar beide eilanden varen.
            2x Veerdienst Terschelling-Harlingen (nieuwe schepen)
            1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen
            1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland)
Eigenlijk wat er nu ook gebeurd, alleen zullen ze vaker moeten varen i.v.m. verminderde capaciteit.


Winter: Telkens maar 1 schip naar de werf. Stel dat er wat gebeurd, dan hang je namelijk al.
             1x Sneldienst naar beide eilanden (de andere ligt in onderhoud op de werf of als reserve).
             1x Veerdienst Terschelling-Harlingen (1 nieuw schip)
             1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen (Noord Nederland). Wanneer de NN naar de werf is, neemt de Vlieland de vrachtdienst                    over i.v.m. hoogte v/h autodek en gaat een van de nieuwe schepen de lijndienst overnemen naar Vlieland.
             1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland) Wanneer de Vlieland wordt ingezet voor vracht of zelf naar de werf is, neemt een van de nieuwe schepen de Vlieland dienst over en zal de Noord Nederland het vrachtvervoer weer voor haar rekening moeten nemen (beide eilanden).
     
Goeie!

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #294 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:42:15 »
HULL MATERIAL Aluminum
SUPERSTRUCTURE Aluminum

Winter: Telkens maar 1 schip naar de werf. Stel dat er wat gebeurd, dan hang je namelijk al.
             1x Sneldienst naar beide eilanden (de andere ligt in onderhoud op de werf of als reserve).
             1x Veerdienst Terschelling-Harlingen (1 nieuw schip)
             1x Vrachtdienst Terschelling-Harlingen (Noord Nederland). Wanneer de NN naar de werf is, neemt de Vlieland de vrachtdienst                    over i.v.m. hoogte v/h autodek en gaat een van de nieuwe schepen de lijndienst overnemen naar Vlieland.
             1x Veerdienst Vlieland-Harlingen (MS Vlieland) Wanneer de Vlieland wordt ingezet voor vracht of zelf naar de werf is, neemt een van de nieuwe schepen de Vlieland dienst over en zal de Noord Nederland het vrachtvervoer weer voor haar rekening moeten nemen (beide eilanden).
'

En wat te doen bij een dik pak ijs?
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2014, 12:11:11 door IALA »
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #295 Gepost op: 6 augustus 2014, 20:59:02 »


Een autodek waar geen vrachtwagens mee kunnen en met een hoogte van 3.25 dus geen beweegbaar tussendek voor 2 lagen personen auto's mogelijk klinkt niet logisch. 
Wat moet je daar mee als rederij, kan je dan ook veel lager maken

Ik ga er daarom maar van uit dat vrachtwagens mee kunnen.

Groeten

Leen 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #296 Gepost op: 6 augustus 2014, 22:51:40 »
Je hebt de hoogte ook nodig voor de ingang naar de passagierssalon.
Met 3.25 meter kun je wel hoge busjes (a la Mercedes Sprinter) en caravans meenemen. Op de Vlieland zijn de zijdekken 2.60 (of 2.70?) hoog. Qua gewicht van het schip zal het geen groot verschil zijn tussen 3.25 of 2.60 hoogte op het autodek.

Qua ijs: Misschien heeft ervaring met de Noord Nederland en Vlieland geleerd dat aluminium en een catamaran minder een probleem zijn dan eerst gedacht...?

Jelle Krijthe

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • Goeiedag eem zeg maar!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #297 Gepost op: 6 augustus 2014, 23:59:23 »
@ Leen
Ik neem ook aan dat vrachtwagens gewoon mee kunnen. Lijkt me nogal onhandig om dat niet te doen. Mocht er bijvoorbeeld in Harlingen nog een tweetal verdwaalde vrachtwagens staan (net als afgelopen zaterdag), kun je die met de normale veerdienst nog meenemen indien er plek is.

Ben erg benieuwd naar wat Doeksen gaat doen met haar vloot.
Ter eigen informatie: Is ook al bekend wanneer die nieuwe schepen gebouwd zouden gaan worden / wanneer ze ze uiterlijk in dienst willen hebben? En wanneer zou de NN verlengt gaan worden? Dit is me ontschoten..
Goeie!

Lennardjan

  • Gast
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #298 Gepost op: 7 augustus 2014, 11:24:27 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

IALA

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
  • Int. Association of Lighthouse Authorities
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #299 Gepost op: 7 augustus 2014, 12:13:56 »
Ik heb gehoord dat er 2 schepen komen in 2018 genaamd MS Groenland en MS Groenland 2. Ik zag in het eerste ontwerp  ook MS Groenland staan. MS Noord Nederland word eind dit jaar verlengt!

Ik denk dat Doeksen wel wat creatiever is met namen dan Groenland en dat 2 keer.
Met vriendelijke groet,

Jeroen



Shot with: Canon EOS 550D
Verenging De Lijn