Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191206 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #270 Gepost op: 20 februari 2014, 13:31:28 »
En een artist impression als catamaran hoe het schip eruit zou kunnen komen te zien.


Ik heb het schip even snel getekend in 3d. Geeft een idee hoe het ontwerp er verder uitziet.


Doeksen ferry veerboot ontwerp design 2014 2015 Schellingerland Catamaran Trimaran

N.B. Het ontwerp heb ik zelf gemaakt en is dus niet van Doeksen!
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:18:49 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #271 Gepost op: 20 februari 2014, 14:08:48 »
Je doet je opleiding en je hobby eer aan; chapeau.
met vriendelijke groeten,
Wim Vink

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #272 Gepost op: 23 juni 2014, 09:00:42 »
Hier wordt gesproken over een nieuwbouwschip voor 2015-2016.
http://www.inland-navigation.org/lng_database/doeksen-ferry-new-building-harlingen/

Lieuwe

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #273 Gepost op: 23 juni 2014, 11:18:06 »
Ze spreken zelfs over 2 schepen

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #274 Gepost op: 23 juni 2014, 11:45:47 »
Dit is volgens mij het meest recente ontwerp:

http://www.itransferproject.eu/media-lib/iTRANSFER-CASE-STUDY-02-FERRY-DESIGN.pdf

[afbeelding verwijderd]
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2016, 14:23:08 door PiebeJanMan »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #275 Gepost op: 23 juni 2014, 16:58:00 »
Hoi Redmer, top dat je weer met de laatste ontwikkelingen komt. Eindelijk na jarenlang gedoe met EVT dat tot niks heeft geleid komt het er toch van. Ik begrijp dat het vlootplan er als volgt uit komt te zien: 2 nieuwbouw schepen ipv van Midsland en ook Friesland, een verbouwde Noord Nederland en de huidige Vlieland naast de beide snelboten. Melles had het daar al over tijdens het klanten panel overleg op Terschelling. De Midsland, Spathoek en ook Friesland moeten dan worden verkocht.  Als de Midsland naar IJsland gaat, moet Doeksen wel snel zijn want de AGEMS heeft door nieuwbouw binnenkort de Westfalen een zusterschip over.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2014, 09:18:20 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 488
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #276 Gepost op: 23 juni 2014, 22:04:22 »
Ik vind het ontwerp van Redmer heel stijlvol en oogt snel, in tegenstelling tot het Damen ontwerp, teveel gelijkenis aan de voorzijde met de Dr. Wagemaker naar mijn idee, een veerpont. Bah!

birdydoeksen

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #277 Gepost op: 23 juni 2014, 22:45:43 »
Interessant, misschien dan toch nieuwe 2 boten, waardoor er een soort Ameland/Schiermonnikoog constructie zal gaan ontstaan?
En ze doen ook onderzoek naar een retrofit zie ik op inland-navigation..dat zal de Noord Nederland dan wel zijn.

@ Redmer, wat zeggen de termen 'study' en 'implementation' precies over de status waar het project zich op dit moment in bevindt,
en betekent 2015-2016 ook daadwerkelijk het moment van bouwen/opleveren?
En wat betekent de 'place in LNG chain' precies?

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #278 Gepost op: 24 juni 2014, 09:25:24 »
Hoi Redmer, top dat je weer met de laatste ontwikkelingen komt. Eindelijk na jarenlang gedoe met EVT dat tot niks heeft geleid komt het er toch van. Ik begrijp dat het vlootplan er als volgt uit komt te zien: 2 nieuwbouw schepen ipv van Midsland en ook Friesland, een verbouwde Noord Nederland en de huidige Vlieland naast de beide snelboten. Melles had het daar al over tijdens het klanten panel overleg op Terschelling. De Midsland, Spathoek en ook Friesland moeten dan worden verkocht.  Als de Midsland naar IJsland gaat, moet Doeksen wel snel zijn want de AGEMS heeft door nieuwbouw binnenkort de Westfalen een zusterschip over.

Weet niet of de Westfalen wel op de markt komt. Zou ook kunnen dat deze gewoon in dienst blijft?

Ik vind het ontwerp van Redmer heel stijlvol en oogt snel, in tegenstelling tot het Damen ontwerp, teveel gelijkenis aan de voorzijde met de Dr. Wagemaker naar mijn idee, een veerpont. Bah!

Dankje! De voorkant van Damen is inderdaad aardig 'plat'... Bedenk wel dat een mooie voorkant bij een catamaran heel lastig is.

Interessant, misschien dan toch nieuwe 2 boten, waardoor er een soort Ameland/Schiermonnikoog constructie zal gaan ontstaan?
En ze doen ook onderzoek naar een retrofit zie ik op inland-navigation..dat zal de Noord Nederland dan wel zijn.

@ Redmer, wat zeggen de termen 'study' en 'implementation' precies over de status waar het project zich op dit moment in bevindt,
en betekent 2015-2016 ook daadwerkelijk het moment van bouwen/opleveren?
En wat betekent de 'place in LNG chain' precies?

Het plan was al langer om met 2 schepen tegen elkaar in te gaan varen, wanneer het druk is. Misschien gaan ze ook wel over naar 4 retourafvaarten per dag?
Die retrofit is inderdaad de Noord Nederland.
'study' en 'implementation' wil volgens mij zeggen dat dit project zowel een bestudering (onderzoek naar haalbaarheid, ook op LNG) als een uitvoering (bouw van schip) is binnen deze projectdatabase. 2015->2016 is in mijn ogen de looptijd van de uitvoering/bouw inderdaad.
De plaats in de 'LNG chain' is heel logisch. Dit gaat om een nieuwbouwschip op LNG. Dit betekent dus het gebruik van LNG, maar ook het bunkeren van LNG in Harlingen. Waar de LNG vandaan komt en hoe het in Harlingen komt is voor dit project dus niet van toepassing.




Humtidumty

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Man
  • schepen met een eigen snoet!
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #279 Gepost op: 24 juni 2014, 22:23:58 »
Of de boeg die plat is mooi is valt niet te bepalen, dat is aan de persoon zelf maar inderdaad heeft jou opzet meer smoel dan de versie zoals door Damen is bedacht.
Wel bijzonder dat het de bouwers van de huidige Vlieland wel is gelukt, en jij er ook geen moeite mee hebt gehad gezien je gedachtenspinsels. Zou de boeg van de Vlieland aan bepaalde verwachtingen niet kunnen voldoen en heeft men daarom voor een voormuur gekozen misschien?
Richard

www.avantbrowser.com » Maak internetten leuker.

terschelling

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 12
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #280 Gepost op: 7 juli 2014, 13:55:49 »
Mooi ontwerp is dat van doeksen zelf of heb je deze ook zelf getekend? Ik zou hem alleen geen Groenland 2 noemen maar om in de Doeksenstijl te blijven schellingerland.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #281 Gepost op: 7 juli 2014, 14:42:56 »
Deze komt van Doeksen en Damen, via het itransfer-project. Zie ook de link die er bij staat.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #282 Gepost op: 7 juli 2014, 15:55:24 »
Als ik naar het aangepaste ontwerp kijk kom ik tot de conclusie dat  beide passagiersdekken verder naar achteren zijn doorgetrokken.
Dat houdt waarschijnlijk in dat de overdekte passagierscapaciteit is vergroot ten opzichte van het vorige ontwerp.
Dus meer dan 600 personen.


PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #283 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:26:48 »
Damen heeft het schip inmiddels ook op de website gepubliceerd: http://products.damen.com/en/ranges/ropax-ferry/drpa6616
De PDF product sheet is misschien wel interessanter: PDF product sheet


Wat ik opmerkelijk vind, is dat er gesproken wordt over een vrije autodekhoogte van 3,25 m. Zou dit betekenen dat er geen vrachtwagens meer mee gaan met deze schepen?


Bron: Damen

Bron: Damen

Bron: Damen

Citaat
GENERAL
HULL MATERIAL Aluminum
SUPERSTRUCTURE Aluminum
BASIC FUNCTIONS Passenger & Car Ferry
CLASSIFICATION Lloyd’s Register,
X 100A1, SSC, Passenger Ship,
Catamaran, G2, X LMC, UMS, GF

DIMENSIONS
LENGTH O.A. 65.60 m
BEAM O.A. 16.60 m
DEPTH MOULDED 5.10 m
DRAUGHT (MAX.) 2.60 m

CAPACITIES
LNG 44.0 m3
FRESH WATER 29.0 m3
SEWAGE 29.0 m3

PROPULSION SYSTEM Option 1, LNG-Electric
MAIN GENERATORS 6 x Scania, SGI – 16 M, total 1710 kW
ELECTRIC PROPULSION ENGINES 2 x ABB, PM, total 1400 kW
AZIMUTH THRUSTERS 2x Veth, VL-900
BOW THRUSTERS 4 x Veth, VT-150 E, total 600 kW
PERFORMANCES Option 1, LNG-Electric
SPEED (SERVICE @ SHALOW DRAFT) 12.7 kn
FUEL CONSUMPTION 445 nM3/hr

PROPULSION SYSTEM Option 2, LNG-Direct Drive
MAIN ENGINE 2 x Mitsubishi GS16R MPTK,
total 1900 kW
GENERATOR 3 x Mitsubishi, GS6R MPTK,
total 1023 kW
AZIMUTH THRUSTERS 2x Rolls Royce, US 155 P14, CP
BOW THRUSTERS 4 x Veth, VT-150 E, total 600 kW
PERFORMANCES Option 2, LNG-Direct Drive
SPEED (SERVICE @ SHALOW DRAFT) 13.9 kn
FUEL CONSUMPTION 425 nM3/hr

SAFETY EQUIPMENT
4 x MES
1 x MOB boat

ACCOMMODATION
PASSENGERS 599
CARS 60 (264 lm, 3.25 m clear height)
CREW 28

OUTFITTING
Buffet
Bar
Galley
Lounge/ kids playground
Hospital
Lift
Goods lift
Dump waiter
TOILETS
11 men (incl. 7 urinals)
9 ladies
2 disabled

HVAC Air-conditioning
Central heating

NAUTICAL, SURVEILLANCE AND COMMUNICATION EQUIPMENT
WHEELHOUSE EQUIPPED WITH NAUTICAL AND COMMUNICATION EQUIPMENT
ACCORDING TO NATIONAL AUTHORITIES AND OWNER’S REQUIREMENTS

Damen Rederij Doeksen Ferry Design 2013 2014 2015 2016 RoPax Itransfer
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:19:50 door PiebeJanMan »

Wim Vink

  • Kapitein
  • *
  • Berichten: 2.848
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #284 Gepost op: 5 augustus 2014, 12:24:22 »
Gelet op de artist impression van het schip voor een bergpartij wordt waarschijnlijk al rekening gehouden met een (verre) toekomstige verkoop naar IJsland :) :)
met vriendelijke groeten,
Wim Vink