Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 193493 keer)

Johan

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #255 Gepost op: 3 april 2013, 18:36:21 »

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #256 Gepost op: 9 mei 2013, 11:56:29 »
Nieuwe afbeelding in het Damen corporate magazine #1 2013:



66 bij 16 meter.... Lijkt redelijk op de eerder gepubliceerde afbeelding met die windmolens...
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:16:32 door PiebeJanMan »

Evert Jan

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #257 Gepost op: 9 mei 2013, 14:43:28 »
Valt me niet tegen, alleen zie ik o.a. vermeld 600 passagiers, dat is de helft minder dan nu op de Friesland...?
Gr. Evert Jan

nofx

  • Ketelbinkie
  • *
  • Berichten: 10
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #258 Gepost op: 11 mei 2013, 13:48:36 »
idd een stuk kleiner dan de friesland maar redelijk gelijk aan de midsland toch?

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #259 Gepost op: 11 mei 2013, 20:54:36 »
Kwa pasagiers aantal de helft van de Midsland.

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #260 Gepost op: 11 mei 2013, 22:44:35 »
Ik vind het aantal passagiers ten opzichte van de afmetingen van het schip erg laag. Vergelijk je met de Vlieland, dan is deze circa 68 meter lang en 17 meter breed. Het nieuwe schip is 66 meter lang en 16 meter breed. Het aantal auto's is nagenoeg gelijk met circa 60 stuks. Het aantal passagiers daarentegen is bij de Vlieland het dubbele.

Kijk ik dan naar het schip, dan lijkt het deels te verklaren door het feit dat de raampartij aan de achterzijde van de salon ergens tussen de schoorstenen zit waar deze bij de Vlieland helemaal aan de achterzijde zit. De salon is dus een stuk korter.

Ander verschil zijn de gangen van het autodek. Bij de Vlieland is er één hoge gang in het midden en twee lage aan bak- en stuurboordzijde. Hierdoor heb je aan beide zijden van het schip een extra salon boven de lage gangen van het autodek. Dit schip lijkt alleen twee hoge gangen te hebben en heeft dus ook niet die twee extra salons. De kortere salon en het ontbreken van twee extra salons ten opzichte van de Vlieland, kan het grote verschil in passagiers verklaren.

Gezien de hoge autogangen en de open achterzijde, vermoed ik dat dit ontwerp net als de Vlieland uitgaat van gecombineerd vervoer van passagiers en vracht. Dat kan te maken hebben met het feit dat dit schip de Vlieland moet kunnen vervangen. Het zou ook zo kunnen zijn dat in rustiger periode de Noord Nederland niet naar Terschelling hoeft en dit nieuwe schip de vracht meeneemt. Er zal ongetwijfeld naar dit soort zaken gekeken zijn door de rederij.

Als ik dit zie, dan vind ik het ontzettend jammer dat door alle toestanden de nieuwbouw uitblijft. Vooral het varen op LNG biedt op termijn grote voordelen voor de luchtkwaliteit, met name de uitstoot van fijnstof. Daarnaast zal het net als de Vlieland waarschijnlijk een rappe rakker zijn wat weer meer flexibiliteit oplevert en ervoor zorgt dat zoveel mogelijk volgens de dienstregeling gevaren kan worden. We moeten echter nog een paar jaar geduld hebben, vrees ik.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #261 Gepost op: 11 mei 2013, 23:07:18 »

De vraag is m.i. hoe het aantal passagiers is berekend.
Zijn het alleen binnen zitplaatsen dan kom je vergeleken met de Friesland en Vlieland een eind.
Boven op het hoofddek zijn in een salon ook zitplaatsen.

Of het lang zal duren weet ik niet, opvallend is wel dat Damen juist nu het e.e.a. publiceert en daarbij vermeldt dat het schip is ontworpen samen met Doeksen.

Daarnaast speelt de vraag hoe lang de Midsland kan door gaan, ook voor wat betreft vergunningen e.d.
Misschien toch niet zo somber. 

 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #262 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:18:20 »
Ik heb gehoord dat er personeel van Doeksen is wezen kijken naar een veerboot in Ibiza, ter vervanging van de Midsland.

Het betreft de Nixe uit 2004, van Rederij Balearia:

http://www.faktaomfartyg.se/nixe_2004.htm

536 pass. en 60 auto's.
33 knopen; zou Doeksen dit ook gaan doen? Of verbouwen naar schroeven en 18 knopen of langzamer gaan varen??
Er is nog niets zeker... Maar doeksen heeft in ieder geval wel iets van interesse...

Toevallig kwam ik dit artikel vandaag tegen:

http://www.chinapost.com.tw/taiwan/national/national-news/2010/08/10/268041/Ferry-accident.htm

Schip ligt ook te koop: http://www.seaboats.net/63m-high-speed-passenger-car-cargo-catamaran-xidp381966.html, zal wel goedkoop te krijgen zijn, maar reparatiekosten ca. $1,2 mln

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #263 Gepost op: 1 september 2013, 15:19:31 »
Nieuwe afbeelding in het Damen corporate magazine #1 2013:


66 bij 16 meter.... Lijkt redelijk op de eerder gepubliceerde afbeelding met die windmolens...

Inmiddels staat het magazine ook online, op pagina 120-121 staat de afbeelding:
http://flipbook.damen.nl/flippage?id=142
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:16:41 door PiebeJanMan »

Vriend

  • Algemene moderator
  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.038
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #264 Gepost op: 1 september 2013, 20:50:49 »
Het schip dat nu beschadigd te koop ligt, is een ander schip als waar Doeksen interesse in had. Dat betrof de Nixe die nog steeds in dienst is bij Baleària. Dit schip is de voormalige Nixe 2 van Baleària. De schepen zijn blijkbaar zusterschepen en beide in 2004 in dienst gekomen bij de Spaanse rederij.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #265 Gepost op: 1 september 2013, 21:05:47 »
Jeroen,

Ik betwijfel het; Destijds werd gewoon Nixe-gezegd, maar het kan best de Nixe 2 zijn geweest. Het is in ieder geval opmerkelijk dat de Nixe 2 in Aug 2008 is verkocht, een maand na het eerste bericht in deze topic.


De vervanging van de Midsland gaat overigens niet de eerste LNG veerboot worden op het wad:
Eerste Wadden-veerboot op LNG: Veerboot AG Ems gaat op LNG varen



De Ostfriesland wordt de eerste veerboot in het waddengebied die op LNG gaat varen. AG Ems heeft de Duitse scheepswerf Brenn und Verformungstechnik in Bremen de opdracht gegeven het schip om te bouwen. Het complete aandrijfsysteem en het achterschip van het schip zullen vervangen worden.

Er is bewust niet gekozen voor nieuwbouw, want een nieuw schip kost circa 26 miljoen. Het huidige schip ombouwen kost circa 13 miljoen, waarbij de grootste kosten in de vervanging van de motoren en het LNG-systeem gaat zitten. De nieuwe motoren komen uit de Wärtsilä-fabriek en zijn 6-cylinder motoren van het type 20DF, waarbij DF voor Dual Fuel staat. Mocht het nodig zijn, kan AG Ems terug gaan naar gasolie. Het complete systeem aan boord zal dieselelektrisch worden, waardoor de schroeven aangedreven worden door een elektromotor. De schroeven worden vervangen door roerpropellers van Schottel. Twee van deze voortstuwers met twee, contraroterende, schroeven geven het schip een betere manoeuvreerbaarheid die nodig zal zijn door de verlenging. Naast de motoren zal Wärtsilä ook het “Cold Recovery System” inbouwen. Hierdoor wordt de airconditioning ook gevoed met LNG, wat een energiebesparing met zich meebrengt.

Om alle nieuwe systemen in te bouwen, zal er eerst een compleet nieuw achterschip gebouwd worden begin volgend jaar. Dit achterschip zal circa 15 meter langer worden dan het huidige. Hierdoor zal aan boord de ruimte ook toenemen. Op het autodek neemt de oppervlakte met 20% toen en op het zonnedek met 75%. De passagierscapaciteit in de salons zal niet toenemen, omdat er ruimte nodig is voor de LNG-installatie en een complete vernieuwing van de salons. Daarnaast wordt de horeca vernieuwd, komt er een rokerssalon, een lift en wordt er airco aangelegd. Als het vernieuwde achterschip is geproduceerd, zal de Ostfriesland in april 2014 de werf op gaan. De verbouwing van het schip zou klaar moeten zijn in juni, waarna het schip in de zomerperiode kan gaan varen.

Door de LNG-installatie zal het schip 20% minder koolstofdioxide, meer dan 90% minder stikstof- en zwaveloxide en helemaal geen fijnstoof meer de lucht in blazen. Hiermee voldoet het schip volledig aan de emmissie-eisen die in 2016 zullen gelden. Deze lage uitstoot, bij een hogere capaciteit en een hogere snelheid, draagt bij aan de werelderfgoedstatus van de Waddenzee.

Naast de werf BVT uit Duitsland was Niestern Sander samen met het ontwerpbedrijf Conoship in de race om deze opdracht te produceren, maar de opdracht ging aan hun neus voorbij.

Lees het artikel op Veerbootinfo
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 23:17:26 door PiebeJanMan »

asjemenou_loeki_midsland

  • matroos
  • **
  • Berichten: 81
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #266 Gepost op: 10 september 2013, 02:39:35 »
Hey dat ziet er hoopvol uit . Dus zo zou de Midsland netals z'n broertje ook een revisie kunnen krijgen in plaats van vervanging.  :D

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #267 Gepost op: 10 september 2013, 08:35:55 »
Het zou kunnen, maar investeren in zo'n oude boot die niet speciaal voor de route Harlingen-Terschelling gebouwd is, lijkt me geen goed plan. Bij de Midsland zou er wel wat meer vervangen moeten worden dan bij de Ostfriesland, die 11 jaar nieuwer is...

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #268 Gepost op: 18 november 2013, 22:04:42 »


Uit een overleg met de klantenpanel op Terschelling maak ik op dat Doeksen gaat voor 2 kleinere schepen.

Citaat:  De heer Melles zegt dat het nieuwe vlootplan voorziet in meer spreiding van afvaarten, conform de wens van Arriva: kleinere boten in plaats van één grote.

Het ontwerp van Damen met zijn 600 passagiers past daarin.  Door de vertragingen vanwege het EVT gedoe komt de vervanging van dus zowel de Friesland als de Midsland dichterbij. En 2 schepen kosten per stuk minder dan 1.  Let wel ook de Friesland is bijna 25 jaar oud.

Dus afgaande op wat Melles zegt zijn de dagen van zowel de Friesland als de Midsland geteld. 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.737
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #269 Gepost op: 19 februari 2014, 12:05:19 »
Austal heeft in december de nieuwe Aremiti-veerboot afgeleverd. Is op de werf in Cebu gebouwd (waar de Vlieland gebouwd is).
Leuk om even te kijken hoe die boot eruit ziet: http://www.austal.com/Resources/Deliveries/67832ea5-9a9d-4fcf-8fe9-ff452fd198e1/h201-data-sheet-aremiti-high-res-final-option-2-no-print-marks.pdf