Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191336 keer)

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #195 Gepost op: 23 augustus 2011, 12:37:54 »
Willem, de Vlieland schommelt meer dan de Friesland. De Friesland zal het denk ik makkelijk redden naar Vlieland, ook in storm. Maar door de plattere neus zal de Friesland veel meer snelheid verliezen.

De Friesland ziet er nog goed uit voor de leeftijd en is een mooi schip als reserve.
Ik denk dat de Koegelwieck eerder vervangen zal worden. De vraag naar snel vervoer neemt toe, vooral ook naar Vlie (Immers daar ging bijna nooit een rechtstreekse sneldienst heen in zomer). Ook stamt de Koegelwieck uit de late beginperiode van aluminiumbouw bij schepen, waardoor ik verwacht dat vermoeiing ook eens een rol zal gaan spelen... Het zou mijn niet verbazen dat er nog iets vergelijkbaars als de Tiger komt (de Lion inderdaad) binnen een aantal jaren.

Investeren is immers nu aantrekkelijk, nu je 15 jaar 'verzekerd' bent van het vervoer naar die eilanden.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #196 Gepost op: 23 augustus 2011, 12:52:09 »


Eigenlijk komt de vervanging van de Friesland veel te laat, over 8 jaar zit ze aan haar maximum leeftijd, dus een zusterschip van de nog te bouwen Schellingerland binnen een decennium lijkt noodzakelijk.
Doeksen zit met twee moeilijke vaarwaters, naar Terschelling met verontdiepingen en naar Vlieland met snel een hoge zee.
Ondanks wat Piebe zegt blijft het manco van de sneldienst dat deze bij ruw weer naar Vlieland snel uitvalt.
Je moet dus een goed alternatief hebben.

Nu ligt de Vlieland geen maanden op de werf, dus je moet het probleem ook niet groter maken dan het is. 


Leen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #197 Gepost op: 23 augustus 2011, 14:35:51 »
Willem, de Vlieland schommelt meer dan de Friesland. De Friesland zal het denk ik makkelijk redden naar Vlieland, ook in storm. Maar door de plattere neus zal de Friesland veel meer snelheid verliezen.

De Friesland ziet er nog goed uit voor de leeftijd en is een mooi schip als reserve.
Ik denk dat de Koegelwieck eerder vervangen zal worden. De vraag naar snel vervoer neemt toe, vooral ook naar Vlie (Immers daar ging bijna nooit een rechtstreekse sneldienst heen in zomer). Ook stamt de Koegelwieck uit de late beginperiode van aluminiumbouw bij schepen, waardoor ik verwacht dat vermoeiing ook eens een rol zal gaan spelen... Het zou mijn niet verbazen dat er nog iets vergelijkbaars als de Tiger komt (de Lion inderdaad) binnen een aantal jaren.

Investeren is immers nu aantrekkelijk, nu je 15 jaar 'verzekerd' bent van het vervoer naar die eilanden.

Investeringen leveren "afschrijvingen" op en dat zijn lasten die uit de exploitatie en dus het bootkaartje moeten komen. Dat bootkaartje moet qua prijsstelling gelijkmatig blijven, veel meer dan een verhoging met de inflatiefactor zit er niet in. Ga je dus onmiddellijk groot investeren, dan worden de afschrijvingen hoger en de winst en dus het rendement lager.

Voor zover ik me kan herinneren heb ik hier wel eens eerder iets over de afschrijvingen gezegd en de daaruit voortvloeiende noodzaak voor een rederij om met een bijna vast interval de schepen gelijkmatig te vervangen. Bij TESO zie je dat heel goed; vervangen om de twintig jaar, wat bij de schepen dus op één nieuwbouw per tien jaar neerkomt. Bij Doeksen ligt dat wat moeilijker vanwege de integratie van de beide diensten + daar bovenop de aparte sneldienst en aparte vrachtdienst.
Die concessietermijn maakt voor de vervanging niets uit, daar hoeft de rederij geen rekening mee te houden, want een "nieuwe" concessionaris neemt de toko gewoon over inclusief schepen en dat gaat dan tegen de boekwaarde = aanschafwaarde -/- afschrijvingen. Discussie wordt dan nog of dat geficaliseerd is of niet (vervangingswaarde versus aanschafwaarde).
Zo maar even een paar miljoen op tafel smijten is er dus niet bij.

Ten aanzien van de sneldienst is de zaak ook weer gecompliceerder geworden dan-ie was. Oorspronkelijk was het één snelboot, geen reserve, nu zijn dat er twee en van een pure reserveboot is al geen sprake meer, al wordt de Koegelwieck minder intensief ingezet dan de Tiger. Ook daarin zal dus scherper gerekend moeten worden. De schepen hebben gewoon een vaste capaciteit en overstijgt de vervoersvraag die, dan zal men moeten vervangen of de capaciteit beter benutten door meer vaarten. Dat wordt dan weer een volgend vraagstuk, want binnen de concessievoorwaarden kan je niet terug naar een minder serviceniveau.

Zoals ik al zei: het wordt daar steeds interessanter.

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #198 Gepost op: 23 augustus 2011, 15:53:54 »


In het stuk van de rederij bij de concessie verwacht Doeksen voor de komende jaren een stabilisatie van het vervoer. Gezien de huidige economische ontwikkelingen onderschrijf ik die visie.
Hiervan uitgaande hoeft de capaciteit niet direct te worden uitgebreid.  Met de komst van de nieuwe Schellingerland naar Terschelling  wordt de auto capaciteit wel sterk uitgebreid met de Friesland als back up ipv Midsland.
Vervoerspieken die optreden kunnen  worden opgevangen met extra sneldiensten. Loopt de vervoersvraag toch op ja dan is extra capaciteit nodig. 

Verder zou ik Piebe willen vragen hoe dat zit met het slingeren van de Vlieland en Friesland.
De Friesland vaart in relatief rustig water, ze heeft nooit de Richel gerond naar Vlieland.
Toen ze nog door het Schuitengat voer, dus voor 1996 , kon ze in dat stukje van Vlie naar Schuitengat vervaarlijk slingeren.
 Als ik de foto's van de Vlieland tijdens stormweer in actie zie, met een gestaakte sneldienst naar Vlie, imponeert ze als zeewaardig en stabiel.


Leen 

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #199 Gepost op: 23 augustus 2011, 17:19:45 »
Ik moet toegeven dat ze een heel eind overhelt bij het schommelen (richting 20 graden ??). Dat is wel meer dan de Vlieland doet. Ook zal de Friesland meer overhellen bij voorinkomende golven, omdat er dan minder stabiliteit is (minder lengte van het schip in het water, waardoor L*(B^3) lager is). Toch zal alles een stuk rustiger gaan op de Friesland, omdat het een monohull is, deze hebben veel lagere slingertijden, waardoor de versnellingen lager zijn. Ook zul je geen last krijgen van tunnelslamming (ophoping water tussen cat.drijvers).

Zover over de Friesland en Vlieland ;)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #200 Gepost op: 3 november 2011, 18:10:11 »


Zo langzamerhand komen we aan het eind van het jaar en nog steeds geen definitief bericht over de nieuwbouw.
Doeksen heeft het er maar steeds over dat de Midsland op de nominatie staat te worden vervangen maar het wordt wel tijd dat dit eens concreet wordt gemaakt lijkt me zo.

Als je naar de snelheden van de huidige veerboten kijkt op www.marinetraffic.com  is de Friesland wel erg traag tegen het getij in.  De overtocht beloopt dan ook snel 2 uur.
De Spathoek is nog trager, max snelheid 11 knoop, dat gaat zeker 2 uur of langer duren.
Tsjonge wat een vooruitgang.

Leen 

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #201 Gepost op: 3 november 2011, 19:23:45 »
Helemaal eens, Leen. Het duurt te lang en er wordt te weinig geventileerd. Of de hond nu al of niet gratis meemag is geen marketinginstrument. Ook een blog -of hoe dat heten mag-  die niet frequent wordt gebruikt pleit er niet voor.

Tijd voor moderne zaken en geen opknapbeurten van stoomschepen of bijsleutelen aan mooie, maar trage motorschepen.

Of kinderachtige "concurrentie" waarvan idereen kan uitrekenen dat die op sterven na dood is. Website of niet. Websites varen niet.

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #202 Gepost op: 6 november 2011, 20:43:45 »
Vandaag met de Tiger terug naar Harlingen. Achter me zat een man die overvoer om morgen op de N-N te gaan werken, een werknemer van Doeksen dus.
Hij vertelde dat ze druk bezig waren met de nieuwe boot en dat in 2013 alle vergunningen van de Midsland verlopen dus dat ze dan vervangen MOET worden.

gr. Hans.

En nog een toevoeging. Volgens de desbetreffende persoon gaat de nieuwe boot alleen in de wintermaanden als hoofdboot varen en wordt tijdens de zomermaanden reserveboot. Capaciteit zou ongeveer 55 auto's worden.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2011, 14:28:49 door HansG »

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #203 Gepost op: 7 november 2011, 20:43:59 »


Hoi Hans, 

Dit staat dan haaks op wat Doeksen zegt bij de concessie verlening, waar ze stellen dat het schip als hoofdboot wordt ingezet met een gelijke capaciteit als de Friesland, die op haar beurt reserve schip wordt.
Erg waarschijnlijk lijkt me daarom het verhaal van de werknemer dus niet,  zeker ook niet omdat de Friesland al op leeftijd begint te komen.


Leen 

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #204 Gepost op: 7 november 2011, 21:35:06 »
Dag Leen,

tsja, behalve dat de Friesland inderdaad op leeftijd is, is het idee niet zo gek, aannemende dat de Friesland niet op Vlieland gaat varen. Maar als dit haaks op de concessie staat, dan kan het niet. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

gr. Hans.

Marten-Jan van Zanden

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 562
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #205 Gepost op: 8 november 2011, 06:42:53 »
Waarom neem je aan dat de Friesland niet op Vlieland zou kunnen varen?

HansG

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #206 Gepost op: 8 november 2011, 07:55:33 »
Waarom neem je aan dat de Friesland niet op Vlieland zou kunnen varen?

Ik zeg niet dat het niet kan maar ik neem aan dat Doeksen dat niet gaat doen.
Ik vraag me sowieso af of de Friesland niet veel te groot om als reverveschip te worden ingezet.
En of ze op Vlieland kan komen qua diepgang, dat weet ik niet, misschien kan Willem Boot hier opheldering over geven?

gr. Hans.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.736
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #207 Gepost op: 8 november 2011, 08:50:28 »
Is al een aantal keer over gesproken. Conclusie van mijn kant: Friesland kan makkelijk op Vlie varen. Problemen: Snelheid (1,5 uur?) en de afmeerpalen.

Zie ook:

http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,9.msg21701.html#msg21701

http://www.schepenvandoeksen.nl/forum/index.php/topic,13.msg18492.html#msg18492

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #208 Gepost op: 8 november 2011, 10:26:10 »
Wat diepgang aangaat maakt het niet uit; de Friesland is nog gebouwd op het maximum van Schuitengat en wat daar doorheen kon, kon ook op VLL komen.

Waar een probleem mee kan ontstaan is niet het aantal of positie van meerpalen, maar van  het stukje om de Richel. Friesland is nogal slingerachtig en ik denk dat die boot bij een beetje wind niet als erg comfortabel zal worden ervaren. Niet dat het niet kan, ze is stabiel genoeg, maar in dit geval gaat het om de "landkrabben".

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #209 Gepost op: 8 november 2011, 11:00:55 »
weet iemand waneer de nieuwe veerboot komt hoor allemaal verhalen op deze site