Auteur Topic: Vervanging Midsland (ontwikkelingsfase 2008-2016)  (gelezen 191093 keer)

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #180 Gepost op: 4 juli 2011, 15:23:31 »


Jaaaa, Willem

Groet

Leen

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #181 Gepost op: 19 augustus 2011, 11:01:48 »



Erg stil tot nu toe, heeft iemand wat meer informatie.
Er moet toch wat aan de gang zijn, lijkt me zo.
Ben benieuwd.


Leen

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #182 Gepost op: 20 augustus 2011, 15:13:56 »


Zoals wellicht bekend is Doeksen lid van de Interferry Group, een organisatie ter bevordering van het vervoer per ferry.
Zij hebben jaarlijks een conferentie over de meest uiteenlopende onderwerpen en dit jaar staat ook LNG fuel op het programma.
Interferry gaat op verzoek van o.a. Stena Line, P&O Ferries, DFDS e.a. ook een kantoor openen in Brussel om op die wijze de Europese rederijen beter te kunnen vertegenwoordigen.

Overigens ook Damen is lid, dus inzake de vervanging van de Midsland komt zo het e.e.a. samen. 


Leen

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #183 Gepost op: 22 augustus 2011, 13:04:17 »
Jammer dat de midsland niet blijft.
Dan kunnen ze meer diensten uitvoeren tussen terscheling harlingen of Vlieland harlingen
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2011, 15:39:12 door nagier »

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #184 Gepost op: 22 augustus 2011, 17:13:31 »
Jammer dat de midsland niet blijft.
Dan kunnen ze meer diensten uitvoeren tussen terscheling harlingen of Vlieland harlingen

Denk je niet dat een rederij ook even moet kijken of daar genoeg klandizie voor is?  8)

nagier

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 190
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #185 Gepost op: 22 augustus 2011, 19:56:05 »
Denk dat dat wel kan ook naar Vlieland kun je extra afvaarten dan doen

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #186 Gepost op: 22 augustus 2011, 20:23:10 »
Denk dat dat wel kan ook naar Vlieland kun je extra afvaarten dan doen

Moet ook klandizie voor zijn.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #187 Gepost op: 22 augustus 2011, 20:53:39 »
Extra afvaarten naar Vlieland zullen de komende jaren nog wel verzorgd worden door extra sneldiensten (sinds 2 jaar op vrijdagmiddag en zondagavond) of het 4x varen van de veerdienst (sinds vorig jaar met ITGWO, vanaf dit jaar ook met pinkster (20.45 vertrek Vlieland)).

Ook zou de dienstregeling ingekrimpt kunnen worden op Vlie, waardoor er 4 afvaarten in ongeveer zelfde tijd als de Friesland op TS gedaan worden. Probleem wordt dan dat mensen daar heel goed van op de hoogte moeten worden gebracht, omdat de boot dan eerder vertrekt. Geluk is dan dat er altijd nog een boot gaat na de normale tijd.

Bijvoorbeeld:

van Vlie - van Hrl
07.00 - 09.00
11.00 - 13.00
15.00 - 17.00
19.00 - 20.00

Ik verwacht trouwens dat per 2012 de ochtendboot vanaf Vlieland om 6.45 vertrekt, omdat er in het vervoersplan van de concessie staat dat dit beter aansluit op de trein/bus (vertrek xx.45 vanaf Vlie, vertrek vanaf Terschelling om xx.30, omdat treinen op hele en halve uren gaat). Zou handig zijn als Doeksen dan ook meteen de 14.15 weer naar 14.00 doet, dan gaat de boot precies om de 5 uren naar Vlieland.
Op Schiermonnikoog is zoiets net toegepast voor de dienst van volgend jaar...

In ieder geval, de Midsland zullen ze niet behouden. Dat kan qua onderhoudskosten en 'duurzaamheid' niet uit... Bedenk ook dat met het nieuwe schip de capaciteit op Terschelling veel groter wordt en er dus niet nog een hele oude extra reserveboot bij nodig is. In Duitsland zien we dat dit niet altijd gunstig is voor de tarieven. Ook bij de mogelijke overname van SeaFrance zien we dat de overnemende partij niet eens de schepen wil overnemen die niet voor deze route/gebied gebouwd zijn...

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #188 Gepost op: 22 augustus 2011, 23:45:21 »
Op zich een houtsnijdende opstelling.

Paar punten:

-aansluiting OV wordt wel gerealiseerd, bijkomstigheid wordt de geplande "vaste aankomsttijd".
- Denk erom, dat de Concessie eist dat de dienstverlening niet minder wordt, maar minimaal op gelijk niveau blijft. Elke volgende ontwikkeling binnen die voorwaarde zal onder diezelfde voorwaarde vallen. In  het kort: als je iets begonnen bent kan je niet meer terug. Dat zal sommige verbeteringen op grond van eigen argumenten geen goed doen.
- Vlieland is "autovrij", dus geen standaardbehoefte aan een autoboot omvang vervanging Midsland. Op Vlie moet het passagiersvervoer de zaak dekken. Daarmee wordt de uitwisselbare reserveboot voor beide diensten  op termijn minder aantrekkelijk.

Zo nog wat argumenten in het achterhoofd, schat ik in dat verbetering van de bootdienst op Vlie eerder zal komen van de sneldienst. Autoverkeer, dat op Vlie voornamelijk vrachtverkeer is, kan dan beter worden afgewikkeld met de Noord-Nederland.

Interessante casus.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #189 Gepost op: 23 augustus 2011, 00:07:59 »
Inderdaad staat in het vervoersplan een (paar) punten over aansluiting OV. Inderdaad vaste vaartijden, maar dan is 7 uur vertrek vanaf Vlieland net te laat om de trein van 8.29 te halen (en de bus richting afsluitdijk 8.24?)...

Overigens nog een punt wat de Vlielanddienst nog 'lastiger' maakt:
Juist in de winter is er relatief meer vraag naar personenautovervoer, want dan zijn er meer eilanders die (vaker) naar de wal gaan. Toch raar dat ze de Noord-Nederland niet iets meer uitgerust hebben als veerboot (en snelheid), dat had de uitwisselbaarheid van de schepen vergroot...


cees

  • Machinist
  • ***
  • Berichten: 120
  • Geslacht: Man
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #190 Gepost op: 23 augustus 2011, 07:16:15 »
beste mensen,
Het OV gaat in 2013 helemaal over de kop. Dit heeft te maken met de Hanze lijn die dan gaat rijden. Bus en treintijden worden op deze trein aangepast.
Het zou best wel eens kunnen zijn dat ze vanaf Vlieland om 06.30 uur moeten gaan vertrekken.

PiebeJanMan

  • Forumbeheerder
  • Kapitein
  • *****
  • Berichten: 1.735
  • Geslacht: Man
  • Geniet, maar vaar met regelmaat mee!
    • Golven op zee
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #191 Gepost op: 23 augustus 2011, 08:17:18 »
Meer dan een kwartier verschuiven zal nooit nodig zijn, omdat er in Harlingen een halfuursdienst wordt onderhouden door de trein....

Leen

  • Marconist
  • ****
  • Berichten: 474
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #192 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:17:28 »


Enkele gedachten gangen en nu eens niet over EVT :

De Vlieland blijft de ruggegraat van de dienst naar Vlieland.
De zeegang in het Stortemelk is dusdanig dat zelfs in de zomer afvaarten van de sneldienst uitvallen, 100% betrouwbaar is deze dus zeker niet.
De Vlieland is snel, zeker als de sneldienst via Terschelling gaat is de tijdswinst gering of valt helemaal weg.
Strenge winters kunnen zich blijven voordoen, de sneldienst valt dan uit. 

Alleen als de Vlieland uitvalt of naar de werf moet zal de toch wel erg grote Friesland of nieuwe Schellingerland moeten invallen.
De sneldienst als vervanging tijdens de werfbeurt van de Vlieland  in de winter is gezien de kans op veel wind en hoge zeegang in dat jaargetijde geen echt alternatief. 

Laatst las ik in een interview met Melles dat het Stortemelk door zandverplaatsingen steeds sneller onrustig wordt en de zeegang dus hoger
De foto's van Piebe spreken wat dat betreft voor zichzelf

Leen


willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #193 Gepost op: 23 augustus 2011, 10:47:40 »
Op zich correcte argumenten/elementen die een rol spelen in de geconcessioneerde bootdienst.

Maar -ik kan het niet laten- het zijn allemaal logistieke details die hier worden gegeven, dus in feite vervoerstechnische aspecten.

In de normale gang van zaken bij een bedrijf geldt als basisprincipe, dat het bedrijfsmodel wordt opgebouwd door:
1) Missie/Visie
2) Doelstellingen uit Missie en Visie
3) Strategie om die doelstellingen te halen
4) Bedrijfsprocessen om die strategie uit te voeren.

Vervolgens wordt er gemeten hoe elke stap in die volgorde wordt waargemaakt.

Logistieke processen bestaan uit de middelen (=schepen, centen en organisatie daaromheen) en dat zit dus in de stap Strategie, het uitvoeren daarvan in de stap 4, Bedrijfsprocessen is het grootste deel van de logistiek waarop hier door jullie de aspecten worden belicht.

Binnen de Concessie wordt het tijdsaspect = de dienstregeling in feite door twee basisprincipes bepaald:
1) Nooit minder dan voorheen (= je kunt dus niet minder)
2) Dienstregeling OV.

Dat geeft dus aanzienlijke beperkingen in de vrijheid om als bootonderneming te bepalen wat je doet. Voorbeeld: een wat minder gelukkige dienstregeling OV kan betekenen dat de aansluitingstijden heel krap worden, dus moet je als bootondernemer wat aan de snelheid van je vaartuig doen. Ik noem maar één aspect. Dat wordt dan een beslissing uit hoofde van je doelstelling (op tijd zijn) en dwingt je tot de strategie van een boot met hoge snelheid, hoge manoeuvreerbaarheid, nog een paar andere punten wellicht (wel zeker trouwens).

Tussendoor één belangrijke belemmerende factor: het vaarwater. Gebeuren daar gekke dingen mee, zoals een paar jaar terug het dichtslibben van het Schuitengat, dan zal je binnen de concessie daarvoor gewapend moeten zijn. De overheidspartij in de concessie, Rijkswaterstaat, is namelijk niet verplicht het bestaande vaarwater open te houden, die hebben slechts de plicht om de maritieme bereikbaarheid van Terschelling te handhaven. Of dat nu Schuitengat is, Slenk of desnoods Noordzee, maakt niet uit. Op dat punt heb ik ingesproken bij de inspraakprocedure, maar ik wist op voorhand al dat dat geen succes zou hebben, omdat RWS dan verplicht zou zijn geweest te zuigen en dat willen ze niet.

Goed, dat is dat.

Wat mankeert aan de logistieke aspecten in de bootdienst is, dat die aspecten, die deel uitmaken van de factor 4), bedrijfsprocessen, natuurlijk door elk gezond bedrijf tegen zo laag mogelijke kosten en dus zo gunstig mogelijke tarieven bij minimaal gelijkblijvend rendement moeten worden gerealiseerd.
Dan kan je wel zeggen: laat die Midsland maar varen, dan kan er vaker gevaren worden. Dat is op zich juist, maar dat kost wel een x bedrag dat je door vervoer moet zien goed te maken om de tarieven acceptabel te houden onder minimaal gelijkblijvend rendement.

De combinatie van bedrijfsprocessen en financiële aspecten maken een strikt beheer van de bootdiensten noodzakelijk. Zo'n onderneming is niet de Overheid, die eenvoudig kan zeggen: "Ik wil zus en zo", dan constateert dat er geen geld genoeg is en dus een staatslening uitschrijft in de begroting, waardoor de begroting sluit, ondanks een kastekort. Zou je dat als onderneming doen, dan ga je een keer onderuit.

Zo wel een keer genoeg, anders kan ik beter een boek "exploitatie geconcessioneerde bootdiensten" gaan schrijven en dan vallen jullie maar in slaap.

Ben ik zo een beetje duidelijk?

willem boot

  • Stuurman
  • *****
  • Berichten: 1.170
Re: Vervanging Midsland
« Reactie #194 Gepost op: 23 augustus 2011, 11:51:36 »


Enkele gedachten gangen en nu eens niet over EVT :

De Vlieland blijft de ruggegraat van de dienst naar Vlieland.
De zeegang in het Stortemelk is dusdanig dat zelfs in de zomer afvaarten van de sneldienst uitvallen, 100% betrouwbaar is deze dus zeker niet.
De Vlieland is snel, zeker als de sneldienst via Terschelling gaat is de tijdswinst gering of valt helemaal weg.
Strenge winters kunnen zich blijven voordoen, de sneldienst valt dan uit. 

Alleen als de Vlieland uitvalt of naar de werf moet zal de toch wel erg grote Friesland of nieuwe Schellingerland moeten invallen.
De sneldienst als vervanging tijdens de werfbeurt van de Vlieland  in de winter is gezien de kans op veel wind en hoge zeegang in dat jaargetijde geen echt alternatief. 

Laatst las ik in een interview met Melles dat het Stortemelk door zandverplaatsingen steeds sneller onrustig wordt en de zeegang dus hoger
De foto's van Piebe spreken wat dat betreft voor zichzelf

Leen

Over EVT spreek ik voorlopig eens even niet. Er gebeurt toch niks, nietwaar?

Volgens de concessie is de sneldienst eigenlijk helemaal niet zeker. Bij het eerste het beste drijfijs dat langs komt, is het afgelopen, uit.
Waar het straks om gaat spelen bij de vervanging van de Midsland is de rol van de -dan- reserveboot Friesland. Gegeven wat het Stortemelk doet en de zeegang om de Richel, moet ik het nog zien dat dat een alternatief voor de Vlieland wordt. De Friesland is een slingerbak en daar kunnen dan ook klachten over worden verwacht. Zien we het dan nog, dat bij dokking van de Vlieland de nieuwe Terschellinger boot naar Vlie wordt gestuurd in plaats van de Friesland? Begint gelijk het hele volk weer te mopperen.

Ik heb zo'n vermoeden dat de vervanging van de Midsland niet het enige is dat er moet gebeuren. De leeftijd van de Friesland is behoorlijk fors (22 jaar) en eigenlijk tegen het eind van de economische én technische fase. Er zal dus vrij kort na de vervanging Midsland wat moeten gebeuren, ook al mag de reserveboot tot 30 jaar oud zijn.

Het wordt nog interessant in de komende 8 jaar.